L 1 CftRISTFLIJK Standpunt en vroegdoop In Nederland wordt uitstekende voorlichting gegeven Prof. dr. L. van der Horst wordt maandag 65 jaar Onrust in Franse kerken over het m"uscLdgêneLkundeeenTecheiec. „verraad" van luthers predikant De onbekende man Eert woord voor vandaag Kanttekening 2 r Twee knipsels In hc Centraal Week blad schreef prof. dr. C. A. ran Peursen uit Groningen een artikel onder het opschrift „Toe vlucht tot het standpunt", waar uit wij het volgende knippen: nen geven dikwijls de indruk geen standpunt, althans geen eigen, per soonlijk standpunt, te hebben. Zij kunnen hun positie wel verdedi gen. maar het heeft dan dikwijls iets van een gids. die een van bui ten geleerde opsomming geeft, van hetgeen er in een stad te De christenen kennen hun dog matiek. zoals men een land op een luchtfoto beziet: zij kunnen alle markante punten aangeven, maar laten eigenlijk in het geheel niet blijken dat het om een land gaat. waar zij zelf in wonen. Misschien is het ook wel zo. dat als men in het land woont, men minder gemakkelijk een globaal overzicht ervan kan geven. Mis schien is het ook wel zo, dat de christen, die er blijk van geeft, dat sommige punten van zijn ge loofsleer hem meer vertrouwd zijn dan andere, ja, dat hij met bepaalde punten zelf eerlijk moei lijkheden heeft, dat zulk een chris ten in feite met meer overtuiging zal kunnen spreken, omdat dui delijk is voor de buitenstaander dat het hier inderdaad om een per soonlijk, toegeëigend standpunt gaat. ZELFS BINNEN de kerk gaat dit op. Het bezwaar van vele preken is. dat zij alles willen zeg gen en orde stellen op te veel za- icen. Een predikant, die ergens eens niet uitkomt is menselijker en verrassender, dan degene, die alles zo goed weet. Het globale overzicht doet de mens minder dan de ..close up". Gereformeer den zijn dikwijls voor niet-christe- nen, maar ook voor hun mede christenen. irritant orr.da» zij de indruk geven met alle vragen reeds klaar gekomen te zijn. Men kan soms zelfs de Indruk hebben, dat het gesprek tussen ge reformeerden en vrijzinnigen voor béide partijen bijzonder heilzaam is. Heilzaam voor de vrijzinnigen, daar zal ieder gereformeerde van overtuigd zijn. Maar ook voor de geretormeerde, want de punten, die de vrijzinnige, uit de belijde nis der kerk aanvaardt, weinige als zij zijn mogen, worden door hem sterk doorleefd, en met de punten, die hij niet aanvaardt, zal hij dikwijls op een wijze wor stelen, die intensiever is dan diè waarmede de gereformeerde de zelfde leerstukken aanvaardt. De christen zal in zijn bezinning, spreken en handelen zijn eigen standpunt, op levensechte en over tuigende wijze moeten laten blij ken. Hij zal dat altijd in grote be scheidenhei' doen. Zijn standpunt is immers, dat hij zijn plaats weet. Hij zal niet de indruk willen wekken alles, zelfs zijn medemen sen en hun afwijkende standpun ten te kunnen plaatsen. Slechts zal 'bij spreken van Hem, die aan al- les ae vaste tijden en plaatsen heeft toegewezen en die de Mens." van zijn oorspronkelijke stand plaats gevallen, in Christus weer de centrale plaats in geschiedenis en kosmos wil geven. Ons tweede knipsel begint met een ander knipsel: prof. dr. R. Schippers schrijft in B elij den en Beleven. TN DE VOLKSKRANT stond het volgende ingezonden over de vroegdoop bij de roomsen: Het kerkelijk voorschrift vergt inderdaad dat katholieke ouders hun kind zo gauw mogelijk na de geboorte laten dopen. dé conclusies van de laatste Li turgische Studiedagen in Tonger- lo: ..Steunend op het gezag van vooraanstaande moralisten en juristen (Vermeersch-Creusen) waren zij. tde deelnemers van het congres) haast voltallig van mening dat de verplichting om het doopsel „zo spoedig mdgelijk (quam primumi toe te dienen, zo mag uitgelegd worden, dat de moeder bij het doopsel in de parochiekerk kan aanwezig zijn1'. Jk vind dat een Interessant ver haal. schrijft prof. Schippers. Wij hebben sedert eeuwen in onze kerkorde de bepaling dat de doop der kleine kinderen geschieden zal zo spoedig men die kan hebben. Maar er wordt niet erg naar ge leefd. In onze voorlopig vastge stelde kerkorde staat in art 77 sub 2: De kerkeraad zal er op toezien, dat de doop zo spoedig mogelijk wordt aangevraagd en bediend. Er is een amendement van de particuliere synode van Groningen, dat voorstelt: de ker keraad zal toezien, dat de heilige doop niet nodeloos zal worden uit gesteld. Bij dat amendement is meer ruimte voor een andere practijk dan die van de vroeg doop. In elk geval sluit het amen dement zich aan bij de steeds toe nemende practijk. De statistiek wijst nL uit dat nog geen 10 procent van de kinder tjes in onze kerken gedoopt pleegt te worden binnen een week na de geboorte; dat in verreweg de meeste gevallen de doop plaats vindt wanneer de kinderen van één tot vijf weken oud zijn; maar ook dat het getal dergenen die ge doopt worden als ze tussen de vijf weken en drie maanden zijn, dat van de vroegdopen aanzienlijk overtreft, terwijl n.b. het aantal doopsbedieningen aan kinderen bo ven de drie maanden niet eens meer zo heel ver beneden het aan tal der vroegdopen ligt. En nu is de zaak in de roomse kerk ook al in discussie. Merkwaardige gang van zaken Natuurlijk in de eerste plaats van betekenis voor de psychologen en de sociologen, omdat het verschijn sel ons iets leert omtrent de po sitie van de moeder en van de va der in een veranderende wereld. Want de gang van zaken levt ons meteen iets aangaande een on achtzaamheid ten aanzien van de belangen van het kind. In dat op zicht is de ontwikkeling niet hele maal geruststellend. Het gaat immers bij de doop in de eerste plaats om het kind, dat recht heeft op de doop. Overigens kan hier nog meer in geding zijn. Behalve mogelijk een wat andere waardering van het sa crament ook nog misschien een symptoom van de toegeno men levenskansen der babies. De tijd van zuigelingensterfte is in ons land voorbij. Dat moet men, om ia zijn oordeel billijk te blij ven, ook nog overwegen. Intussen: we merken dat vaker, dat juist een ontwikkeling van het toegeven aan onze menselijke ge voelsargumenten een terugdringen betekent van vroeger gemakkelij ker gehonoreerde rechten, in dit geval en ook in andere geval len de rechten van het kind. de kans zich behoorlijk te oriënteren, zodat hun reis, die zij in opdracht van de maatschappij voor Europese immigra tie (en daardoor tevens voor de drie Zuidafrikaanse protestantse kerken) ma ken. in Nederland althans een succes kon zijn. In de acht dagen in Nederland heb ben ze niet stil gezeten. Er waren zesen twintig afspraken na te komen, maar dat betekende welbestede tijd, Geschoolden welkom in Zuid-Afrika (Van een onzer redacteuren) Toén de Zuidafrikaanse ds. A. V. Burger zondag in Den Haag had gepreekt, stond er een familie op hem te wachten, die hem niet ceheel en al onbekend voorkwam. I telde ds. Burger, die ook nog n«n Ha» ViPt Hp7nek ertoe zal Wat was nu het geval? De broer van zijn organist in Johannesburg wilde hem even groeten. Het werd een hartelijke ontmoeting. Waarom we dit voorval vertel len? Omdat het typerend is voor het bezoek, dat ds. Burger met twee collega's, ds. L. S. van der Walt en ds. T. F. J. Dreyer gedu rende acht dagen aan Nederland heeft gebracht. Zij hebben er ons iets over verteld. Een grote eonferentie van kerken in Europa Zuidafrikaanse predikanten op de valreep: BEROEPIiNGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Gendt (toez.). E. J. Loor te Heemse. Bedankt voor Wijk bij Heusden: G. van Estrik te Nieuwland; voor Well en Am- merzoden (toez.): W. Koole te Uitwyk- Waardhuizen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Goes ivak.-R A. Flinter- terman J. van Dalen te Nieuw Loos- drecht Bedankt voor Oud-Beijerland: B. Schol ten te Bergen (N.H.). al kregen zij de inlichtingen, die zij sten en overal bleek er veel begrip voor Zuid-Afrika. dat zo graag geschoolde Nederlanders en d&armee in zekere zin Zfj hebben besloten, dat1 *eno' de anglicaanse, orthodox! en reformato rische kerken nauwer zullen samenwer ken om het kerkelijk leven in Europa, ook achter het ijzeren gordijn, te ver- Oost-Duitsland Weer een predikant veroordeeld De eerste strafkamer van de districts rechtbank te Erfurt heeft de protestantse studentenpredikant Martin f-iersch uit Weimar wegens „boykotthetze" (onver taalbaar) tegen de Oostdultae staat ver- Volgens het Oostduitse persbureau ADN werd ds Glersch ervan beschuldigd zijn geestelijk ambt gebruikt te hebben om op jonge njensen staatsvijartdelijke in vloed uit te oefenen en hen tot strafbare daden op te stoken, vooral in de tijd van de Oostauitse verkiezingen. Volgens ADN heeft ds Giersch toegegeven, dat hy zijn studenten met opzet lief deelnemen aan uitwisselingen met Westduitse gemeente leden. Hij wilde, zo zou hij letterlijk gezegd hebben, staatsvijandeljjke invloed op hen uitoefenen. Op de vraag van de president, of hij dat doel bereikt had, zou ds. Giersch met een duidelijk „Ja" geantwoord hebben. Da. Griesch, die aan een ernstige hart kwaal lijdt en 48 Jaar oud Is, werd reeds het vorige jaar gevangen- te ho pen, dat het bezoek ertoe zal bijdragen, dat er veel emigranten van „die goeie soort" naar Zuid-Afrika zullen gaan. „We kunnen er veel gebruiken", vulde ds. Dreyer aan. „Vooral technici hebben we nodig. Ook voor bedrijven zijn er goede kansen mits ze geschoold per soneel meebrengen. Zijn die mensen ker kelijk. dan heeft dat het grote voordeel, dat ze zich sneller en beter aanpassen, doordat ze dan gemakkelijker kunnen worden opgevangen. Ook tuinders en boeren (de laatste als ze kapitaalkrachtig zijn) hebben behoor lijke kansen", zo meende ds. Dreyer, „als ze zich tenminste van tevoren heel goed oriënteren." „Dat zullen ze wel doen", dacht ds. Van der Walt, die in dit verband wees op de intense aandaohit op een emigra tieavond, die hij met zijn collega's had bijgewoond en waarop zijns inziens door de Christelijke Emigratiecentrale (ir casu door de heer T. Cnossen, de direc teur) uitstekende voorlichting werd ge geven. Voor dit drietal weer naar Zuid-Afrika vertrekt, zullen ztf nog enkele anderi landen bezoeken, maar daarna zullen zij zich met toewijding werpen op de voorlichting van de maatschappij voor Europese immigratie. Zij zullen er dan tevens op aandringen, dat de procedure, die aan het emigreren naar Zuid-Afrika is verbonden, wordt vereenvoudigd, in elk geval wordt versneld. En dat Is Iets, dat zeker vele aspirant-emigranten deugM zal doen. (Advertentie) BONZO Geef uw hond Bonzo. Gemakkelijk voor u en gezond voor uw hond! 70 ct. per pak. Gedenkboek voor Kaj Munk De Deense predikant-dichter Kaj Munk zou op 13 januari menselijkerwijs ge sproken zestig jaar geworden zijn. wan neer de gestapo hem niet in 1943 had vermoord. Vrienden van hem hebben nu een gedenkboek uitgegeven en daar in ook stukken uit brieven van Munk gepubliceerd. Van het hem opgelegde preekverbod heeft Munk zich niet veel aangetrok ken. Hij schreef aan de minister van erediensten: Het is beter de verhou ding tussen Denemarken en Duitsland in gevaar te brengen dan de verhou ding tot onze Here Jezus Christus. Zich inlaten met onrecht, dèt alleen ernstige gevolgen voor ons land volk hebben. Zo heeft Christus het Men begrijpt, dat het preekverbod ge grond was op overwegingen betref fende de verhouding tussen Duitsland en Denemarken en de ernstige gevol gen die zijn verzet voor land en volk zou hebben. Tophits en Evangelie De tekstschrijvers van populaire liedjes maken steeds meer gebruik van religieuze motieven, zo heeft de Nationale Raad van christelijke kerken in de Vetenigde Staten ontdekt Omdat deze versjes nog succes hebben ook heeft de raad besloten een onderzoek in te stellen naar de betekenis die de zg. vermakelijkheden voor het godsdienstige leven kunnen hebben. In het onderzoek betrekt men bepaalde films, beeldverhalen, grammofoonplaten en zeep-opera's (dat zijn muziekuitzen- dingen, aangeboden door firma's die bijv. een opera onderbreken voor reclame hun zeep). Men wil wel eens weten, in hoeverre deze communicatiemiddelen kunnen gel den als „dragers van religieuze opvattin gen en ervaringen". Er is een commissie Ingesteld, onder voorzitterschap van dr. Otto Dibelius, de Duitse voorzitter van de Wereldraad van Kerken, die een grootscheepse conferen tie onder dit onderwerp zal organiseren. De schooldag van de theologische hogeschool der Gereformeerde Kerken aan de Oudestraat te Kampen wordt dit jaar op 22 mei gehouden. Woensdag 21 mei is de gebruikelijke bidstond des avonds in de Burgwalkerk. Vakatures Geref. kerken Directeur van de Valeriuskliniek j wordt prof. dr. L. van der Horst, hoogleraar aan de Vrije dan één prediicants-1 Universiteit en aan de Universi- i 26 tot 32. In kerken teit van Amsterdam, vijfenzestig ono Hr,oiHo k.i J 9 Het aantal vakatures in de Gere formeerde Kerken is in 1957 met één gestegen en bedroeg op 1 januari van dit jaar 139. Het aantal vakatures in kerken met plaats steeg met meer dan 200 zielen daalde het A o ctedeliikp van 61 tot 58. Er «jn 34 kleine kerken Afn. stedelijke met minder dan 150 zielen vakant, tei* klj hoogleraar m de psy- waaronder er verschillende zijn, die chiatrie, aan de Vrije daarnaast klein zijn, dat^zij tot het beroepen Je experimentele psycho- i"1"""* 1 zullen,logie en bovendien directeur van de Valeriuskliniek. Aan prof. Van der Horst is de introductie in ons tro- en kefalografische methoden van onderzoek. Hij neemt in de psychiatrie van ons land een ge- 'heel eigen plaats in. (Advertentie) Goedennocht De arrestatie van de Franse lutherse predikant Etlenne Mathiot in Belfort wegens het herbergen van gezochte Algerijnen on hun vlucht naar Zwitserland, biyft de gemoederen bezig houden. Natuurlijk zijn velen zonder meer bereid hem Gronfnge™ universïteTt behaalde -verrader te noemen, anderen vallen hem by. Het moderamen van de Franse ^et artsdiplom; u:i de eigen kerk geconstateerd. Het merkt Tubingen Slaapt U slecfit door rheumatiek, spit, ischias, hoofd, en zenuwpijnen, neemt dan Togal. Verdrijft in al die gevallen snel en afdoende die pijnen en U slaapt drijvende kracht heerlijk. Togal baatZuivert de nieren Tijde en is onschadelijk voor hart en maag. Bij stelt boven apotheek en drogist 0 95, 2.40. 8.88 I hem ingaf. Lutherse Kerk heeft deze onrust daarover op: Het lijden van onze gespleten wereld is ons duidelijker geworden het voortduren van een oorlog, op welk» einde wy bang wachten, smarteiyker. Het moderamen vraagt de gemeenteleden de eenheid te bewaren ondanks de politieke meningsverschillen. Het gezaghebbende Franse protestantse tydschrift Réforme schrijft: „Wy willen niet vooruitlopen op de uitspraak van de rechter. Wy zyn er intussen van overtuigd dat ds Mathiot slechts naastenliefde heeft willen oefenen. Het zou onjuist zijn dit alles slechts vanuit een politieke gezichtshoek te bezien. Iedere christen kan op grond van zyn gelo<*f en zijn geweten in strUd komen met de wetten van zijn land. vooral in een situatie als waarin.wij nu verkeren." Ds. Mathiot was tydens de oorlog lid van de maquis. In Belfort is hij de waarachtig gemeenteleven. Tydens zyn verhoor zou hy gezegd hebben, dat hij de goddelijke gerechtigheid het recht va i dat hij gehandeld heeft zoals zyn geweten fcürich zijn studie voort zette Daarna bezocht hij klinieken en laboratoria te Genëve en te Londen. In 1924 promoveerde prof. Van der Horst te Groningen tot doctor in de genees kunde. Van 1923 tot 1926 was hy assistent van prof. L. Bouman in de Valeriuskli niek, in 1926 werd hij directeur psvchologisch en neuro-physiologisch laboratorium van de Vrije Universiteit Twee jaar later volgde zyn benoeming tot hoogleraar in de psychiatrie J~ 66 ,,Je liet mij in de waan, dat het anders was. Waarom? Eenvoudig, omdat het mijn za ken niet waren?" Ze kon niet antwoorden, omdat ze niet het recht had Liane's geheim te verraden. Muir liet haar handen loa. „Als je toen van me hield, zoals je zegt, hoe kon je dan wil len, dat ik zou denken, dat je van een ander hield? Om me jaloers te maken?" „Nee! Nee!" Ze zocht zijn handen weer en hield ze dicht tegen zich aan. „Toe", smeekte ze, „je moet me niets meer vragen." Hij zweeg even „Ik geloof, dat ik niets meer behoef te vragen", zei hij toen langzaam. „Ik geloof, dat ik het weet, maar als je dat lie ver niet wilt, behoef je me niet te zeggen of ik gelijk heb. Je beschermde Liane. Ze had geen ervaring met liefde en daarom wist ze niet hoe haar gevoelens waren voor mij. Je hebt gezegd, dat ze later merkte, dat ze niet van je hield omdat ze er toen achtergeko men was, wat ware liefde was en het was Seacombe, die haar dat geleerd had! Ik be grijp het nu allemaal. Vanwege de angst, die ze voor me koesterde en waarin ik niet wilde geloven had ze in mijn eigen huis in het ge heim een verhouding met hem en ze ging zelfs zover, dat ze zich achter jon wilde verschui len. Jess' Dht zal ik haar nooit vergeven!" „Dat moet je. Ik handelde in de opwelling van een moment en ik heb het haar nooit verteld. Ik had het pas gehoord van haar en Peter on ik wilde tijd hebben om na te den ken. Stel je in haar plaats en heb een beetje medelijden met haar Ze dacht, dat jij van haar hield en ze zag het als een verraad je- door Jane Arbor gens jou, dat ze op Peter verliefd geworden „Als hij ook van haar hield, kon hij dan de moed niet opbrengen om naar me toe te ko men?" „Dat wilde hij doen. Liane wilde het niet heb ben en uit liefde voor haar gaf hij toe. Hun verhouding had niets gemeens. Ze waren van plan met elkaar te breken, toen Peter^ terug moest. Zo loyaal was Liane jegens jou." „Mijn houding tegenover haar is een misluk king geweest, want ze was bang om naar me toe te komen met het enige, wat ik voor haar wenste de liefde van een fatsoenlijke kerel als Seacombe." „Je houding is geen mislukking geweest» Zelfs als je wel van haar gehouden had, zou ze toch naar je toe hebben kunnen komen en je zou haar begrepen hebben. Dat heb ik haar gezegd, want ik hield van je en ik wist het." „Begreep je dan niet, dat de manier, waar op ik jou veroordeelde, ook haar beïnvloedde?" ,,Ik geloof'het niet. Ik geloof, dat ware liefde dodelijk gewond kan worden, maar dat ze alles vergeven kan zelfs miskend te worden." Muir glimlachte triest. „Ik geloof niet, dat de liefde van een man zo onbaatzuchtig kan zijn. Ik had bijvoorbeeld geen recht op je, liefste en toch maakte ik een kwelling door, als ik er aan dacht hoe jij samen was met Leyden of met Seacombe. Zeg me, Jess, dat ik die kwelling nooit meer zal behoeven door te maken." In zijn armen mompelde ze: „Het was nooit nodig. We hebben alleen maar tijd verspild." „We zullen niet meer tijd verspillen? Je zult met me trouwen spoedig, heel spoedig." Zijn lippen kwamen neer op de hare, het ant woord vragend, dat zijn hart met had behoeven te vragen. Heel haar leven zou Jess zich herin neren, hoe op het moment, dat ze elkaar voor het eerst met liefde kusten, hij zijn armen om haar in visserskleren geklede gestalte sloeg er ze de sterke druk van zijn vingers voelde op haar rug. Het was een kort moment van heerlijkheid Met een schuldig gevoel lieten ze elkaar los, als of ze geen recht hadden op zoveel geluk te mid den van de ramp om hen heen in de schaduw van Liane's onvermoede lot. Toen een Muir's mannen kwam vertellen, dat een vracht auto naar Crane by Sea vertrok en dat ze den meerijden, gingen ze hand in hand naar de auto. In de wereld, die zo plotseling van zijn grondvesten was losgescheurd, voelden ze zich alleen nog maar zeker van elkaar. HOOFDSTUK X Zodra de vrachtwagen op Quintains arriveerde, werd hij omstuwd door een juichende menigte. Muir wachtte, terwijl Jess een kat, die ze on derweg gered hadden, aan de rechtmatige eige nares teruggaf. Toen leidde hij haar met zijn arm om haar schouders naar de openstaande deur van het huis. „Dit is de eerste maal, dat we samen thuis komen," fluisterde hij. „Jess. kun je dat realiseren?" Wordt vervolgd er steeds naar streefde zijn wetenschap- pelyke arbeid dienstbaar te maken aan het maatschappelijk leven heeft hU bekendheid verworven door zijn presi dium over de psychopathenraad, zijn werk voor de Nederlandse vereniging sociale zorg voor minder validen, A.V.O. en tal van andere bestuursfuncties. Prof. Van der Horst werkte mede aan het tot stand komen van protestantse bureaus voor gezinsmoeilykheden en aan het centraal instituut voor chr^telijk-sociale to de orde Anti-semitisme nog lang niet verdreven (Van i i medewerker) Bijna een kwart van de omstreeks twaalf miljoen Joden in de wereld den gedurende 1957 geconfronteerd met of andere vorm van anti-semitisme, vermeldt een rapport van het New Yorkse bureau van het World Jewish Congres. In Egypte waren de anti-joodse maat regelen het hevigst. Als gevolg van Israels Sinaï-actie in 1956, waaraan de joden in Egypte part noch deel hadden, werden 22.000 van de 45.000 joden in Egypte gedwongen het land te verlaten. Het rapport zegt. dat Egypte geen ver schil maakt in zijn politieke actie tegen Israël en de joden in het algemeen, een verschil dat wel door sommige andere Arabische landen wordt gevoeld. Blij kens het rapport pogen Egyptische func tionarissen de Zuidamerikaanse landen, waar na de oorlog vele nazi's zijn heen- gevlucht, anti-semitisch te beïnvloeden, zodat zij Israël gaan boycotten, tot heden nog zonder resultaat. Ook is het anti-semitisme in 19: Polen in hevige vormen opgelaaid. In tegenstelling tot de Egyptische regering poogt de regering van Gomoelka het anti-semitisme onder de bevolking te onderdrukken. Desniettemin verlieten 29.000 joden Polen. Wat Rusland betreft zegt het rapport, dat onder leiding van de Sovjetunie de communistische staten hun anti-semiti- sche politiek die zij in 1948 hebben in gesteld, hebben gehandhaafd waardoor het voor de joden in die landen nog steeds niet mogelijk is in contact te tre den met hun geloofsgenoten in de vrije wereld. Uniecollecte lijst 16 Van de 79ste Uniecollecte voor de scholen met de Bijbel is de zestiende lijst verschenen, waaruit blijkt dat dit jaar vierhonderd plaatselijke comité's een bedrag van f 211.455,10 bijeenbrach ten tegen 189.266.94 in 1056-'57. Op lijst 16 komen de volgende plaatsen en be dragen voor: Appingedam: 777,50 (729,75); Warf- fum: 429,— (414,Zevenhuizen- Haspel: 145,50 (90,25); Balk 311,51 (350,12); Folsgare: 90.— (80.Hoorn op Terschelling: 981,50 723,50) Menal- dum: 255,75 (238,50); Sexbierum: 354,70 (323,20); Twijzelerheide: 157,20 (205,—); Nw. Amsterdam: 579,— (530.75); Sehoonebeek: 134,30 Marle (Helledoorn): 306,50 291.50); Barlo: 402,— (379,Eist by Nijme gen: 914,25 (883,—): Herveld: 24.30 Overberg by Amerongen 145.20 145,20»; Amsterdam (Ransdorp": 95,37 85.61); Den Bommel 1.309.— 1.042. Haastrecht: 228.50 236.—); Nieuwerbrug a. d. Ryn 401,50 408,55* Scheveningen f 1.262.10 1.206,67) Stolwijk 508.85 511,80'; Ter Aar f 300.— Nw, en St.-Joosland: 34,24 23,93); Rijs- wyk (N.B 475.25 475,30). Jezus roept Levi en zo is er een tollenaar onder zijn disci, pelen. En nog erger: Hij gaat in het huis van Levi om de maaltijd te gebruiken samen met diens vriendenandere tol. lenaars en zondaars. En dat gaat de Farizeeën toch al te ver. „Waarom eet Hij met de tollenaars en zondaars?", zo luidt hun vraag tot Zijn discipelen. Een vraag die heel gemakkelijk in onze tijd te verplaatsen is. U hebt dat argument wel eens gehoord: „Ik zou best naar de kerk willen gaan maar als ik zie wie er zitten dan vergaat me de lust. Want dieen dieMisschien zelfs hebt u dat argument wel eens gebruikt! Jezus antwoordt: „Zij die gezond zijn hebben geen genees heer nodig, maar zij die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen maar zondaars." Daar hebt u mis schien ook wel een antwoord op: u gelooft er niets van dat die mensen in de kerk zich zondaars voelen laat staan dat ze zich bekeren. Wees verstandig: denk aan het verhaal van de splinter en de balk. Als Jezus uw Heiland is dan woont er liefde in uw hart. Liefde, ook voor de „tollenaars en zondaars" in uw kerk. UIT DE BINNENKAMER gedaan. Van een vrouwelijk lid der Eerste Kamer staat de echtgenoot op het punt, van de Tweede Kamer te gaan deel uitmaken. Is dit reeds iets ongewoons, er komt nog bij. dat het lid der Eerste Kamer lid is van de V.V.D., doch haar echtge noot, het toekomstig lid van de Tweede Kamer, van de P.v.d.A. Nu is dit alles iets wat beide be trokkenen aangaat. Er zou voor ons ook geen reden zijn geweest om er anders dan van een curiosum mel ding van te maken. Echter hebben wij in een krant een vraaggesprek met het liberale vrouwelijke Eerste- Kamerlid gelezen, dat ons toch even aan het denken heeft gezet. Zij vertelt daarin, dat er thuis uiter aard ook nogal veel over de politiek wordt gepraat. Een natuurlijke zaak, zo menen we, en een gewoonte waaraan men in tal van andere ge zinnen nog een voorbeeld kan ne men. Echter, wat dit echtpaar be treft, al sprekende over de politiek is het tot de conclusie gekomen, dat er tussen de V.V.D. en de P.v.d.A. toch eigenlijk alleen een verschil ligt in nuances. Voor de harmonie in dit huwelijk, aan het bestaan waarvan we geen ogenblik twijfelen, is dit stellig een belangrijke ontdekking geweest. Maar of èn V.V.D. èn P.v.d.A. met deze bekentenis uit de binnenkamer zo bijzonder gelukkig zullen zijn, daarover kunnen we enige twijfel toch niet van ons afzetten. De mededeling is er ons intussen niet minder waardevol om. GODLOZEN NOG ACTIEF 17 R mogen ons berichten bereiken over een bestendiging van het godsdienstig leven in Rusland, be richten waarover men zich niet ge noeg kan verheugen, nu en dan be reiken ons daartegenover evenzeer medelingen over de ontstellende atheïstische propaganda die daar nog wordt gevonden. Of mogen wij in die atheïstische pro paganda wellicht een bewijs temeer zien, dat er, alles ten spijt, in het volk van Rusland een diep gods dienstig besef Is blijven leven? Dan zou de telkens hernieuwde actie der godlozen mogen worden uitgelegd als een bewijs van spijtigheid daar over. De actie der godlozen geniet in Rus land nog altijd alle voordelen van SOEKARNO'S MISSIE publiciteit via pers en radio. Wat onlangs vla de radio aan god loze propaganda ten beste is ge geven men heeft het in onze krant kunnen lezen is misschien niet erger dan wat we op dit ter rein van de Russische machtheb bers gewend zijn, het is toch ook bepaald niet minder erg. Op dit gebied verandert er in Rus land nog steeds weinig. En ons op recht mededogen moet blijven uit gaan naar onze medechristenen daar, die dit uit de eerste hand hebben te verduren. Dat ze staan de zijn gebleven in het geloof, is uit de geschiedenis der kerk een bewijs en niet het eerste van de be schermende hand Gods over Zijn gemeente. rTERWIJL in Indonesië geruchten de ronde doen, dat de ambi tieuze generaal Nasoetion, stafchef van het Indonesische leger, van plan Is een greep naar de macht te doen en Sumatra van plan zou zijn, zich van de Republiek Indonesia af te scheiden, zet president Soekarno zijn veelbesproken reis, die hem totdus- ver via India en Egypte naar Joego slavië bracht, voort. Wat hij in India en Egypte met Nehroe en Nasser heeft besproken is nog niet geheel duidèlijk. Het lijdt geen twijfel, dat het Ne derlands-Indonesische conflict een van de belangrijkste onderwerpen is geweest, die ter sprake zijn ge komen. De reis van Soekarno is per slot van rekening speciaal begonnen om steun te vragen voor de strijd van Indonesië tegen Nederland. Vandaar, dat de Indonesische presi dent zich speciaal tot landen wendt, waarvan hij redelijkerwijs kan ver wachten, dat zij bereid zijn, hem op de een of andere wijze te helpen. Zo wordt - thans het gerucht ver spreid, dat Egypte eventueel het Süezkanaal voor Nederlandse sche pen zal sluiten. Het Britse blad Daily Express schrijft hierover, dat Nasser mogelijk deze daad van chantage niet zal uitvoeren, maar dat hij er wel mee zal dreigen. Het blad is van mening, dat Nasser in de eerste plaats het kanaal in de wacht heeft gesleept om zijn mogelijkheden om chantage te plegen te kunnen ver groten. Het lijkt ons evenwel onwaarschijn lijk, dat Nasser er inderdaad toe zal overgaan, de Nederlandse schepen de toegang tot het Süezkanaal t'e ontzeggen. Nederland bevindt zich niet met Egypte en zelfs niet met Indonesië, op voet van oorlog. En pas wanneer dit laatste tussen Ne derland en Egypte het geval zou zijn, zou Nasser enig recht van spre ken hebben, als hij de doortocht van Nederlandse schepen zou willen ver hinderen. Zoals Nasser nu al jaren lang de doorvaart van Israëlische schepen door het Süezkanaal belet, omdat naar zijn mening de oorlogs toestand tussen Israël en Egypte nog niet is opgeheven. Dit neemt niet weg, dat met Nasser van alles mogelijk blijft. De Neder landse regering dient dus wel op haar hoede te zijn. Ook op andere wijze kan Nederland worden getrof fen. Het bewijs daarvoor wordt ge leverd door Birma, waar een Ne derlands schip werkeloos moet blij ven liggen, omdat de autoriteiten weigeren toe te staan, dat Birmese zeelieden de plaats Innemen van de Indonesiërs, die in opdracht van Djakarta van boord zijn gegaan. De reis van Soekarno schijnt echter nog een ander doel te hebben, als we het officiële Joegoslavische blad Borba mogen geloven. De Indonesi sche president zou nl. de rol van vredesboodschapper op zich hebben genomen om een bijdrage te leve ren aan de vermindering van de spanning in de wereld. Alsof hij daar de aangewezen man voor is! Hier zien we ook weer een mens, die wel de splinter in het oog van een ander ziet, maar geen erg heeft in de balk, die zijn eigen oog ver blindt. Hij zou er beter aan doen, eerst de spanning te verminderen die hij zelf in Indonesië heeft ver oorzaakt. Jubilea predikanten Op 25 januari wordt ds. G. J. P o n t i e Vlissingen, emeritus predikant van c gereformeerde kerk van Domburg, zevet tig jaar. Ds. Pontier aanvaardde in 1911 net predikambt in de gereformeerde kerk van Waardhuizen. In 1915 verbond hy zich aan de kerk van Heerlen, die hy tot 1949 gediend heeft, de laatste twee jaar als evangelisatiepredikant Van 1949 tot 1954 was ds Pontier predikant te Dom burg. Ds. Pontier is. hoewel emeritus, niet rustend; als e\ angelisatiepredikant dient hij thans nog de kerk van Vlissingen. Zondag herdenkt d s. P h. J. V geleden in de hervormde gemeente Ottoland bevestigd werd tot predikant. Ds. Vreugdenhil diende verder de ge meenten van Sprang (1915), Leerdam (1918) en Gorinchem (1924), welke ge meente hh gediend heeft tot aan zyn emeritaat in 1954. Een zelfde jubileum viert op dezelfde dag ds. P A. Tichelaar te Driebergen, die eveneens emeritus van de Hervormde Kerk is Hij aanvaardde het predikambt in 1913 te Midlum en diende verder de hervormde gemeente van Bellen (1916). In 1928 werd hij predikant bij de Protes tantse Kerk van Nederlands-Indië, die hy gediend heeft in de gemeenten Bandjer- masin, Soerabaja, Malang, Batavia en Bandoeng. In 1946 keerde ds. Tichelaar In ons land terug; hy diende nog vier jaar Roek VAN DE DAG Geneeskunde in opmars, door Ru- dolf Friedrieh. uitgeverij Forehol- te. Voorhout, 't Groeit, Antwerpen. De oorspronkelijke titel van het boek luidt „Medizin von Morgen". Op boeien de wijze worden nieuwe theorieën en vondsten beschreven, die inderdaad van belang kunnen zijn voor de ontwikke ling van de toekomstige medische we tenschap. De schrijver begint met de magische aspecten van het zieleleven. Daarna volgt de theorie van de Rus Speransky, die aan het zenuwstelsel een grote rol toekent bij het ontstaan van verschillende ziekten. Ook worden hoofd stukken gewijd aan de kunstmatige winterslaap, de moderne slaapkuur en de autogene training naar hel voorbeeld van de Yogi in India. Ongetwijfeld liggen hier mogelijkheden voor de toe komst. De schrijver geeft ook aan dacht aan meer concrete dingen zoals de antibiotica, longkanker, reuma en maag- Het boek. dat veel tekeningen en fo to's bevat, verschaft zowel de arts als de ontwikkelde leek op aangename wij ze een indruk over de huidige stand van zaken op het medisch erf, al moet er bij gezegd worden, dat naast beproef de ook fel omstreden behandelingsmetho den genoemd zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2