ranse smmY WILHELMINE MHTTHÈS HET BEJAARDENTEHUIS Cultureel venster OUDE MEESTERWERKEN VOOR ORGEL EN BLAASINSTRUMENTEN de tijd.. ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 JANUARI 1958 ,Le Commandant Watrin", een oprecht boek, gespeend van haat HET schrijven van een oorlogsroman is een moeilijk werk. Het eist de combinatie van twee elementen: de weergave der toestanden en gebeurtenissen, die de verteller heeft mee gemaakt, èn, in dit kader, de uitbeelding van karakters, hun ontwikkeling en wederzijdse beïnvloeding. Zonder het tweede geen roman, zonder het eerste geen oorlogsroman. Als ge tuigenissen uit de Eerste Wereldoorlog zijn in de Franse literatuur bekend de romans van Henri Barbusse en Roland Dorgelès; de tweede heeft weinig opgeleverd tot nu toe. Geen wonder, als we letten op haar verloop in Frankrijk, eerst de trage gang, haast stilstand in 1939, daarna de bliksemsnelle zwenking in mei 194G, uitlopend op een volledig debacle van hel Franse leger. De partisanenstrijd daarna heeft stof geleverd voor verscheidene boeiende boeken, waarvan zelfs schooluitgaven voor het Hollands middelbaar onderwijs zijn verschenen. Oorlogsromans in eigenlijke zin kan men ze echter niet noemen? Zo is het verklaarbaar, dat ,,Le commandant Watrin" van Armand Lanoux (uitg. Julliard, Parijs) met grote belangstelling is ontvangen en veel lezers vond. Met kundige hand is dit boek opgebouwd. Het is niet het werk van een beginneling; vier romans waren voorafgegaan, daarnaast drie bundels gedichten. in aanraking kwam deden hun sol- datenplicht. Een enkel Duits officier, von Chamisso, is kenner en. tot een zeker punt, vriend van Frankrijk. Hij betoont zich dankbaar voor de geestelijke vorming, die Franse kunst en letteren hem hebben ge geven Meesterlijk kan Lanoux ook een toneeltje schetsen in korte, pittige zinnen en een vlotte dialoog die leven geven aan wat hij be schrijft. Hij is zo wijs geweest het gebruik van argot, dat een boek ontoegankelijk maakt voor outsi ders, te beperken tot enkele uit drukkingen. Al met al is het begrijpelijk, dat dit boek bekroond is met de Prix Interallié, de derde in rang der Franse literaire prijzen. Het toont goed vakmanschap, het is eerlijk van toon en boeiend geschreven. Het heeft gewonnen bij de lange tijd, die Lanoux heeft genomen om het te doen rijpen (1942—1957). De epische kracht, die Zola, ^een armenhuizen meer3 een voorrecht om er te leven Het moderne bejaardentehuis te Drachten, dat hierbij in al zijn aantrekkelijkheid is afgebeeld, verschilt wel heel veel van de oude mannen- en vrouwenhui zen en diaconiehuizen van vorige wie Lanoux een biografie wijdde, generaties, de armenhuizen of aan de dag heeft gelegd in zijn hoe zij mochten heten. Mier bet proken t i La Debacle, speleild ontbreekt hier. Maar waa te vinden in deze tijd? 1871, We hebben hier een drieluik voor ons. Het eerste gedeelte speelt zich af in '39, als ,,la dróle de guerre" de rare oorlog zich an mensenlevens te voorko- ste moment heeft hij zich bij de groep aangesloten en de gevaar- is moeilijk het militair ele- lijkste voorste plaats geëist. Zes in dit tweede gedeelte na te weken later ontvlucht Soubeyrac voortsleept, het tweede beschrijft rekenen. Daarvoor «ouden terrein- bij een individuele poging en be- het effect van de overweldigende schetsen en kaarten nodig zijn, rei]<t over Stockholm het vrije Lanoux laat duidelijk gevoe- Fr-nUrHv o de nnfchindinp aan allp Iran. ranKrUK' d. PANNE. Zola, 1954. Duitse aanval, het derde brengt ons naar een oflag in Pommeren Alle drie culmineren in een crisis- nacht. De twee hoofdpersonen zijn moed redding kon brengen, de bataljonscommandant Watrin. officier uit de troep voortgekomen, militair in hart en nieren, man van de oude stempel, voor wie be paalde waarden vaststaan, en zijn tegenspeler, de jonge reserve-lui tenant Soubeyrac, pacifistisch on derwijzer, die ten strijde trekt zon der een wapen bij zich te dragen, vastbesloten als hij is niet te do den. Hij ontpopt zich als een vaar- dig organisator en uitstekend vluchtingspogingen compagniescommandant, ongerekend zUn latent antimilitarisme. In dit beginjaar was niet veel militaire eer noch schan de te behalen; de krijgs verrichtingen bepaalden zich tot patrouilletochten en luchtverkenningen en bombardementen. De meest ingrijpende ge beurtenis in het bataljon was het fusilleren van een Parijse volksjongen, door de krijgsraad we gens rebellie ter dood veroordeeld In Soubeyrac rijat het vermoeden dat de jonge man alleen een gemis aan besef voor militaire tucht, te wijten aan zijn milieu, heeft getoond en een disciplinaire straf, niet de kogel. Uit de tijdschriften len hoe de ontbinding aan alle kan ten doorvrat en geen persoonlijke Dit alles is zeer levendig en T >n brengen. boeiend beschreven door Lanoux, In het derde gedeelte zijn we „h»lp hopk tweeëntwintig maanden vera- 'e hier' zoals in het 8ehele boek. De officieren hebben in hun ge- el«en ervaringen weergeeft. - vangeniskamp het leven zo geor- Daarnaast komt het persoonlijk ganiseerd, dat ze feestelijk en li- element in de evolutie, die zowel chamelijk fit blijven. Discussie- de luitenant als zijn superieur ..twee brieven..... groepen, clubs, een volledige uni- doormaken, versiteit, waaraan zelfs de theolo gische faculteit niet onbreekt, lief hebberijtoneel. alles moet di s-Hage» Opofferingsdaad Was het novémbei Maatstaf (uitg. Daamen. vooral belangrijk tie door W. Gs Nijho'ff Var. Eijck elkaar ontmoetten aanleiding van het verschij- de bundel ..Vormen" En er is ook een groot verschil in de levensomstandigheden van hen. die het voorrecht hebben want het is een voorrecht om hun oude dag door te brengen in een modern tehuis voor be jaarden, en van het prototype van alle diaconiehuisbewoners. Keesje uit de Camera Obscura. „Kent meheer het Huis?" vraagt hij als hij aan Hildebrand zijn hart uitstort. or de publica- het Huis? Et is t Hellinga van ig gt niet? gen leclijfc huis; met rooie deuren en vensters; en van binnen alles rood en don ker." den verzorgd, doch bouwen wij be- to van één der vele bejaardente- jaardentehuizen, die wij eigenlijk hulzen, die na de oorlog in ons moeten zien als woningen met een bijzondere bestemming. '"nd Kebouted. Een belang- Wij onderscheiden tegenwoordig 'Uk deel van deze tehuizen is zeer gedifferentieerde woonbe- gebouwd voor rekening van een hoeften. Het jonge pas-beginnen- diaconie, die deze sociale taak be de gezin, het gezin met opgroeien- de kinderen, het gezin met vol- WU8t zlch heeft genomen, wassen, uitvliegende kinderen. Ook vele moderne tehuizen zijn het echtpaar dat door Yijn kin- dus diaconiehuizen. Want diaco deren alleen is achtergelaten. deze gezinsvormen hebben hun eigen woonbehoeften, die een af zonderlijk woningtype eisen. geen maar hulp vanwege Christui kerk aan allen, d wijze in deze sai Zo vragen ook het bejaarde „nA, j i nodig hebben. echtpaar, dat de huishouding te zwaar gaat binden, en de be- ,d/ ""«derrie samenleving jaarde man of vrouw een passen- woóng"bo"uwïï de woonruimte, waar zij hun voor bejaarden, die volkomen op Kent meheer vrijheid als mens behouden en één lijn staan met de moderne toch zo nodig hulp en verzorging woningcomplexen waarmede orfze eeijK kunnen vinden. steden en dorpen worden uitge- <~T[oc>eUen ua 3 SCHRIJVERS Bundels verhalen worden over het algemeen niet zo gretig gele zen. Iaat staan gekocht, als ro mans. De lezer wil niet alleen ge boeid zijn, maar hij wil met een boek ook een poos „onder dak" zijn. De novelle is moeilijker te le zen dan de roman, omdat ze meer concentratie vraagt. Maar ook het schrijven van korte verhalen ver- eist bijzondere kwaliteiten. Van de drie novellenbundels die hier aan de orde zijn, nl. van C. Bauer „De groene boogschutter" 1), van Jo- sepha Mend els, „Zoethout en eta. mien" 2) en van Adriaan van der Veen „De man met de zilveren hoed" 3) maakt het werk van de minst bekende auteur Bauer, die vermoedelijk ook de jongste van het drietal is, als geheel het mees. De titelnovelle, maar b.v. ook het laatste verhaal, „Het komplot" geheten, zijn psychologisch uitste kend. Al deze korte geschiedenis sen zijn met vaste hand gecompo neerd en overal blijkt des schrij vers aandacht voor détails, cfie toch nergens overbodig schijnen en aan dit werk een zekere soliditeit verlenen, die men bij een begin, nend auteur niet verwachten zou. Dat Josepha Mendels geest en fantasie bezit, weet men reeds uit haar vroeger werk; toch maakt haar novellistische produktie hier een wat gezochte en gekunstelde indruk. Een verhaal als „Het bruidsboeket" echter (een Joego. I Slavisch verschoppelingetje in Frankrijk moet moeder worden, maar de jonge man m kwestie, h die met haar trouwen zou. komt door een ongeluk om het leven) is uitstekend verteld en laat een 1 schrijnend gevoel bij de lezer na, vooral ook omdat men zich reali- seert hoeveel leed er in ovei komstige situaties geleden wo: Adriaan van der Veen is eei renommeerd auteur, die zich als zodanig bewijst o.a. in de titelno velle, in „De onvoltooide sympho nic", in ..De Vreemde" en in „De Verrader", maar er staat toch ook veel in dit boek dat een gezochte indruk maakt en dat zelfs niet m zorg geschreven schijnt. Bij stre en dunnere bundel te voorschijn zijn gekomen, maar met een gemiddeld hoger n Na lezing van deze drie novellen- i bundels is men er sterker dan ooit van overtuigd dat het schrijven van novellen niet ieders werk is; dat het van de lezer extra inspan- P ning en concentratie eist, omdat f hij veel in zijn verbeelding aanvullen en dat de novelle toch enigerlei leving hulp Ook krijgsraad gevelde De Duitse autoriteiten erkennen nis. Als hem de tijding bereikt, het recht der gevangenen hun kans dat zijn zoon, jong luitenant, is te grijpen, als die zich aanbiedt, gesneuveld, voelt hij dat aan als maar ieder geval heeft als na- de straf voor wat hem nu een sleep verscherping der bewakings- moord toeschijnt. Zo laat zich zijn maatregelen en inkrimping der opofferingsdaad bij de ontvluch tingspoging 'verklaren. bijzonder De eerste heeft er geleidelijk Van Eijck's Gids-artikel daar- sn oog voor gekregen, dat liefde over" welke brieven werden voor- 0.' ««v«er.* Gids- nen en dat een goed sol- Artikel zelf. in het december- daat tevens een goed nummer trekken verschillende bij mens kan zijn; de laatste dragen de aandacht eer proza- sfd.esvsts ,vri"< zichzelf, zijn trots is nu, „Moergrobben een opstel van dat hij geen levens heeft Paul Rodenko over de dichter H. opgeofferd in een kans- w j M Keuls, gevolgd door een loze strijd tot het bittere v.rTt.n -n »n einde; zijn wroeging, dat d,ms ver""„ hij de Parijzenaar heeft K01"- artikel van A G. H. Bacr lafen fusilleren als uit- rach ter gelegenheid van, nu ja, 'oerder van het_ door de het staat er> de 100ste geboorte- n Joseph Conrad. Guillau- Nu. rood zullen alle deuren en ramen in het bejaardentehuis in Drachten wel niet geverfd zijn, en donker is het er zeker niet. Door de grote ramen en openslaande deuren komt een zee van licht naar binnen. En de verschillende vleugels zijn zo ontworpen, dat iedere bewoner zo goed mogelijk van de zon zal profiteren. En wat een openheid en ruim te. De grote grasvelden en de bloemperken, de paden die naar de verschillende vleugels leiden, dat alles is zo aantrekkelijk, dat wij niet anders dan dankbaar kunnen zijn, dat wij in deze tijd geleerd hebben, hoe wij moeten De moderne bejaardentehuizen De bejaarden hebben andere altud nieer moet zijn dan een hebben geen zalen meer, behalve woonbehoeften dan de normale ge- Misschien kan men zeggen voor de zieken. De gezonde be- zinnen, maar de voorziening daar- dat de manier waarop de détaut woners hebben tweepersoonska- in beweegt zich op hetzelfde peil. mers voor de echtparen en een- De bejaarde is gelukkig geen ver- persoonskamers voor de alleenle- schoppeling meer. venden. En voor vele echtparen Het hier afgebeelde bejaarden is het een aantrekkelijkheid, dat tehuis is van deze nieuwe vorm zij op hun eigen kamer aan de van sociale zorg het overtuigen- zelf gedekte tafel kunnen eten. de bewijs. PROF. DR. IR. H. G. VAN i deze fo- BEUSEKOM de déta gegeven worden de meester in novellenkunst verraadt. Is waar, dan is Bauer de beste 1 de drie. althans in de onderhavig» C. RIJNSDORP N.V. De Arbeiderspers b NA/" Em. Querido's Uit#* t bundels. Schijnwerper op der Graft stond enkele zorgen voor onze bejaarden, verzen af, geschreven in herinne ring aan Hardenberg (ov). „Ontmoeting" (uitg. Bosch en Keuning. Baarn) heeft le moeilijke verzen IL— PP twee voortreffelijke ver- gemeenschappelijke PBPPPBPBHVMPP9|iNel Veerman, een bijzon- meer. het onderwijsman als hij. Maar ook der sterk kort verhaal van Jaco- binnen, schakelt geruisloos zijn kamp voeren Als de amateurs een a[>dere typen op het tweede plan ba Vreugdenhil. ,-Hij zond zijn luitenant uit en neemt de leiding f eestvoorstelling geven, za e zijn in enkele lijnen uitstekend Zoon". Dr. M. C. v. d. Panne be over. In de vroege morgen knet- ^luc-ht plaatfl J>rt>b*n. Soubeyrac neergezet: Poivre, de trouwe op- licht de Nobelprijswinnaar Camus SL* W® "JTiSi ïnra, P.-: verdient. Hij zoekt hem op. bevindt bewegingsv-ijhekl. de zaak zoals hij verwachtte en Eén poging wordt zint dan op de mogelijkheid, hem zorgvuldig voorbereid; een tunnel. Ongetwijfeld staat Soubeyrac Poort i de kaas tot ontsnappen te bieden, beginnend achter de recreatiezaal. d,cht bij de schrijver, progressief Onverwachts treedt de majoor zal een vrij grote groep buiten het onderwijsman als hij. Maa Wij kennen geen diaconiehuizen meer, waar naar de woorden van Keesje allen even arm zijn en dan aan het einde van de week ast enke- hun zakduiten van de Vader Coert krijgen. Wij bouwen ook geen *- slaapzalen YAH OHZE KUNSTREDACTEUR fyfOEDER dewier-Reddingius en Jeanne v. zikale persoonlijkheid gegeven eo Rosiere te Amsterdam. „Twee heeft ze haar prachtige, volle alt- veel1 Verwarring IN het tweede gedeelte wordt de verwarring getekend, die het gevolg is van de Duitse Blitzkrieg Het bataljon raakt het verband kwijt met het hoofdkwartier en de nevensectoren en het schrompelt ineen door voortdurende afsplit sing, zowel opzettelijk als noodge dwongen. Het moreel van de troep zakt weg; er komen gevallen van plonderingen en baldadige vernie lingen voor. Op het laatst blijven nog zestig man over. Dan neemt, na zware innerlijke strijd. Watrin. de held van 1918. het besluit zich over te geven om nutteloos vec- rAuke Jelsma komt eveneens «iaat ta scheuren neemt er geen worden reglement; reserve-officie- met een zeer goed kort verhaal deel aan. Op de 'bewuste avond ren. stammend uit verschillende voor de dag. Verder zijn er nog Het verzorgen van onze oudere medeburgers is geen zaak var. filantropie meer. geen armenzorg, waarvoor de begunstigde zijn wel doeners eerbiedig moest danken. Onze tijd heeft ons saamhorigheid geleerd. Zij die werken Mntthpi« heelist vrouwen die enorm veel voor mij stem gehee! in dienst gesteld Matthes is beslist hebben betekend. Zij voltooiden het kunstwerk. erg verstandige vrouw het werk, dat in Utrecht begonnen was". Men noemt haar wel eens di Dat woord „voltooien" komt er „Nederlandse Kathleen Ferrier". niet zo erg vlot uit bij Wilhelmi- Die vergelijking is heel treffend l ne Matthès. want, voegt ze er en heel juist. Niet alleen dat Katb-11 berustend aan toe „op zanggebied leen Ferrier steeds het lichtendf»" raakt je studie eigenlijk nooit vol- voorbeeld voor Wilhelmlne Malle tooid. Als ik hier thuis een „Alt- thès is geweest, maar haar stamL rhapsodie" van Brahms of een type, haar klankkleur en haar p«-jur der Erde" van Mahler soonlijkheid vertonen opmerkelijkl|. w'ordt het «pel afgebroken op sociale lagen en geestelijke mi- fraaie verzen opgenomen JawHSchui.eX^hoHÏnZtjiSrv: De eerste man. die uit de tunnel jegens de Duitsers toont en het d Heide. Besloten wordt|weder- te voorschijn trad. is doodgescho- zwart-wit schema volkomen ver- om met een gr°ot aantal boek- en ten.- majoor Watrin. Op het laat- mijdt. De vijanden, waarmee hij filmkritieken. kunnen werken, vor- gemeenschap, intwoordelijk is. Daarom bouwen wij geen tehui zen meer, waarin „armen" wor- alle anderen geweest, die voor haar kinde ren een nuttige en leerzame vrijetijdsbesteding bedacht. Wil- helmine en haar broertje wer den al heel vroeg naar een christelijk kinderkoor in Utrecht gestuurd. En iets later gingen beide kinderen hun vrije woens dag- en zaterdagmiddagen door brengen tn de zangschool van Elly Geuer. Moerder Matthès hield van zingen. „Zingende mensen zijn gelukkige mensen", was ook haar lijfspreuk. Die liefde voor het zingen heeft Wilhelmine Matthès beslist van haar moeder. Ze vond het dan ook haar moeder Ze vond het dan ook Vertolkinp«lnïnst helemaal niet vervelend bi, Elly XoSf? .Lied i studeer, ontdek ik telkens weer veel overeenkomst nieuwe dingen. En ook nieuwe mo- vroeg overleden Engelse altz gelijkheden." res. Is het een wonder da Zo'n instelling getuigt van een grammofoonindustrie ook ernstig streven het allerbeste te ste»m ontdekte? Binnenkort i bereiken in de vertolking. Van het enkele Telefunkenplaten vai eerste grote concert af een uit- heimine Matthès verschijnen. AbT voering van Handels „The Mes- u de blauwkleurige hoezen met d»F siah" in Goes tot haar laatste beeltenis van Wilhelmine Matthh®1 optreden toe. heeft Wilhelmine in de etalages ziet vemchijneB.j»B Matthès steeds naar een hoger mag U echt trots zijn dat d VIA NAALD IN MaAAÏ De wereld van oan Opnieuw versctteen er een boek werk over Vincent van Gogh. Maar dit keer een heel bijzonder. Het gaat namelijk hier niet zozeer om het geschreven, dan wel om het gefotografeerde verhaal van Vin cents leven en kunst. Weliswaar heeft W. Jos de Gruyter een uiterst kundig en boeiend relaas over Vincent van Gogh geschre ven. maar het hoofdaccent in het nieuwe bock valt op de vele foto's. Een plaatwerk met tekst Gogh zou men kunnen noemen, dat bij Uitgeve rij Daamen N V., Den ^Haag uit kwam onder de titel B| ,J DIJ de uitvoering van compo- D si ties uit de 17e en 18e eeuu) behoeft men zich echt niet zo veel zorgen te maken of men wel het juiste voorgeschreven instrument heeft. De componis ten uit die tijd maakten zich daar ook geen zorgen over. Was er voor de uitvoering uan een het werk op fluit oj hobo. En ook omgekeerd. Wel was er in die tijd een bepaald klankideaal, maar men wilde toen niet een klankstemming teweegbrengen door een be paalde klankkleur. Het ging in de allereerste plaats om het spel H, der noten en niet om een s/eer- het boek dan ook schepping. De muziek uit die dat ook duidelijk aan. huidige i certpraktijk •r het hoofd ziek in een bepaalde (meestal erg subjectieve) kleursfeer brengen. ii.c. „De wereld Van Gogh". Helaas u de fo- wordt dat wel eens tografe. Emmy Andriesse. die de gezien. Men_wil _dr platen maakte, in 1953 op 39-ja- rige leeftijd overleden. Zij heeft het werk. dat zij samen met haar man. de schilder en graficus Dick Elffcrs (die de lay-out verzorgde', en W Jos de Gruyter opzette, niet voltooid gezien. Emmy Andriesse verbleef geruime tijd in Zuid- Frankrijk. waar Vincent heeft ge woond en gewerkt, waar hij dc zon zag opgaan, waar hij mensen ontdekte, waar hij ...korenaren zag met blauw-groene stelen", waar hij het mooie Auvers aan schouwde met „veel oude rieten *.^.mBP ---BB daken", waar hij dc „superbe ujfcheid beschikken. Zij weterv dat en" in argumenten als bijvoorbeeld: 1730). Stuk voor stuk prachtige speelmuziek. verrukkelijk di) en Aria en Giga van bastre (1727—1799). Van eerstge- Jean Baptist Loeillet (1680— noemde zijn het „Noël pour l'a- 173(1».' mour de Marie" en „Laissez paistre vos bêtes" en van Bal- bastre „Joseph est bien marié" en „A la venue de Noël". (45-toe- renplaat HX 1069). Deze vier oude Franse orgel- Noëls speelt Albert de Klerk op oude Zuidduitse orgels, waarbij hij in de registratie een schoon heid laat horen, zoals men die maar weinig kan beluisteren. Ze ker, de composities zelf zijn van een grote puurheid, doen denken luisteren, vooral om de gave manier waarop Stotijn en De Klerk de werken uitvoeren. De toon van de hobo blijft steeds vol maakt aangeblazen en de orgelpartij is overal klaar cn stralend. Wie veertig minuten intens wil genieten zal deze plaat moeten kopen. Op een klein plaatje bracht Telefunken de Trio-Sonate dc kunst. no. 1 in F gr. t. van de Belg Loeillet uit. vertolkt door Dick Alma (fluit), Haakon Stotijn (hobo*. Gus- dag trok ze er graag Elly Geuer had niet tact om met kinderen om te gaan, maar wist ook muziekliefde aan te kweken en de kinderstemmen goed te ontwikkelen. Over die tijd doorgebracht op het zangschooltje van Elly Geuer. spreekt ne Matthès nog steeds thousiasme. „De stimulans van mijn moeder en de goede leiding van Elly Geuer hebben me eigenlijk tot mijn carrière gebracht. Ik zal ze er beiden mijn leven lan,g dank baar voor blijven", zegt Wilhel mine Matthès, toen ik haar zo tus sen radio-opnamen en concerten door even opzocht in Hilversum. ..Eigenlijk heb ik dat allemaal aan ze te danken", vervolgt ze als ze om zich heen kijkt in de fraai en gezellig ingerichte nieu- Paul de bij hel Weihnachtsoratorh het Concertgebouworkest, inBachs Passionen en kleinere cantj Haydns oratoria, in Verdi' met de volle inzet Dat heeft moeder Matthès ecbjt ter niet kunnen voorzien. En oo!__ Wilhelmine's broer niet. die hé." eft gebracht dan Mr de zangschool viifc Elly Geuer. Misschien heeft hilii er nu wel spijt van niet hetzelfdeji, doorzettingsvermogen te hebboj. gehad op muziekgebied als zijsl. zuster. est Kerstverbeeldingen in de beelden- naar dit alles kan slechts tot uiting komen door de .Iking. Albert de Klerk heeft i frasering, èn in articulatie, registratie die kleine kost- primitieve die bescheidenheid ook niet tegen r muziek aan. Dat Bach op ne vleugel, staat buiten kijf. Maar op beide instrumenten kan men in de vertolking aan deze muziek wezensvreemde elementen toevoe gen. die deze kunst geen recht doen wedervaren. Het is daarom zo verheugend, dat er in ons land nog tal bel), en Johan de Nobel cello). Deze Sonate omvat de delen: Grave. Allegro. Adagio, Gavotte en Allegro. (45-toerenplaat HV 501). Het is de eerste van de 6 Trio- Sonates en geschreven voor fluit, hobo en continuo. Deze Trio-Sonate eist van de uitvoerenden een volkomen homo geen samenspel, niet alleen wat de geest maar vooral ook wat de j. techniek betreft. Elk wankel mo- mentje kan dit verrukkelijke bouw sel ineen doen storten. In de ver- dit verband allereerst de hoboïst tolking van deze vier kunstenaars Haakon Stotijn (solo-hoboïst van heb ik eerlijk gezegd geen enkel tav Leonhardt (clavecim- bare juweeltjes uit de orgelli /Je hoboïst Haalton Stotijn, die met Albert de Klerk aan hel orgel, oude meeslerwerkrn voor Telefunken luchten van bleek citroen' 5aint-Rémy zag. waar hij het „ritselen van ee ets zeer intiems ervoer, waar iuj je „oude koeherder van de Car- margue" konterfeitte, waar hij figuren zag die „zeker zijn als die flM de wankel momentje gevonden. Ook en hier diezelfde gaafheid als in de .'rkelijk unieke plaat lieten ver- bovengenoemde plaat, ook wat het gumenten als DijvoorDeeia schijnen onder de titel „Alte ils Vivaldi, als Loeillet en als Meisterwerke" olijfgaard" als Bach thans geleefd zouden heb- plaat LT 6588). rvoer. waar hij ben niet gelden, omdat uitgebalanceerd deze componisten nu eenmaal 300 spelen zij V ar geleden leefden. Als ze ow cm. langspeel- uw, - In een volmaakt grappig spel. prachtig gesteund klankevenwicht door het clavecimbel met bas- Sonatesi A-dur en versterking van de cello. Een ko«- Willem de Fesch telijk bezit. Sonate in c-moll TOT slot een opname die welis waar op de hoes het woord .Kerstmis" vermeldt, maar die beslist niet aan de december- -o a and is gebonden. Op een klei- Telefunken-plaat speelt Albert Klerk vier werkjes van de inse organisten Nicolas le Bè- Bach (bewerking naar Vival- gue (1630—1702) ad Claude Bal- drtesse in dit unieke boekwerk U vast. waarbij Jos de Gruyter toepasselijke brieffragmenten uit zocht. Een werkelijk waardevol boek over Vincent van Gogh. kost baar van materiaal en kostbaar von inhoud. (150 blx.). geleefd zouden hebben, hadden ze heel andere composities geschre- isschien wel zo modern dat liet eens mooi zou vinden. i ik in moll) (1687—1761 van Antonio Vivaldi (1675—1741) en een Sonate in e-moll van Santo Lapis<1700plm.1763), de Italiaan se componist die enige tijd in Ne derland werkzaam was als clave Nederlandse kunstenaars ont- cinist bij een Italiaanse "?pera- dek! en ze via de grammofoon- groep Albert de Klerk speelt dan >1e Klerk plaat de aandacht gegeven, die nog alleen een Adagio in d^noll Franse zÜ verdienen. En dan volle eenvoud en schoon heid doen schijnen. Men kan ze zich niet beter wensen. CORN. BASOSKI. Het stil verleden lachen van tijd gaat zwijgend over in wachten op nieuw beginnend verder praten. De hedenlampen verglijden streepschuivend tussen de nachten door ir in mijn zwarte handen mag ik ontvangen het licht van straks. j TAP WERKMAN te spreken. Maar toch moet bij Wilhelmine Matthès zelf iets geweest zijn. dat haar tot een der gelijke carrière bracht. Ze is een zondagskind, letterlijk en figuur lijk. want ze werd op zondag 19 september geboren. Haar natuur lijke begaafdheid en haar muzika le aanleg zijn door de steun van haar moeder en van Elly Geuei tot ontwikkeling gekomen. DIE natuurlijke begaafdheid was zo groot dat Wilhelmine Matthès al heel vroeg in haar ge boortestad Utrecht tijdens bijzon dere kerkdiensten solo mocht zin gen. „Dat deed ik graag was toen ook in het gehee bang om in het openbaar te zin gen. Dat word je later pas, als je weet wat er zo al aan vast zit". Bang moet Wilhelmine Matthès beslist niet geweest zijn, want in die tijd werd zij ook regelmatig door de Utrechtse dirigent Hans Brandts Buys gevraagd als solis te mee te werken in uitvoeringen van Bach-cantates. Hoe zal echter een stem. die niet grondig getraind is. zich op dc duur kunnen handhaven. Ook Wilhelmine Matthès begreep dit en het bracht haar op het Utrecht se Toonkunstconservatorium, toen nog onder leiding van Hendrik An- driessen. En toen ze daar de beginoplei ding had ontvangen een conser vatorium in ons land geeft altijd maar een beginopleiding vol tooide ze haar studie bij befaam de zangp^tagogeo als Aaltje Noor-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 18