CHRISTELIJK Conferentie van hervormd- gereformeerde predikanten Zuid'Amerika biedt zending onvermoede kansen Een woord voor vandaag Kanttekening NCSV gedenkt 60 jaar kampwerk en honderd jaar Eltheto Borst Pzn recipieerde bij zijn 70ste verjaardag De onbekende man (Van QISTEREN en eergisteren ver gaderden predikanten, beho rende tot de Geref. Bond in de Hervormde Kerk op Woudscho- ten" te Zeist. Met instemming vernamen de talrijke aanwezigen uit het welkomstwoord van prof. dr. J. Severijn, dat het hoofd- bestuu, van de Geref. Bond binnenkort een driemaandelijks wetenschappelijk tijdschrift zal doen uerschijnen. Dj. L. Blok. predikant te Ca- pelle aan den IJssel refereerde woensdagmiddag over „De ziel-ï- zorg rondom het H. Avond maal". welk onderwerp een le vendige discussie uitlokte. [)ES avonds kwam de externe problematiek aan de orde in het referaat non dr. H. Jon ker uit Amsterdam over ..Het gezin in de moderne samenle ving". Wij leven, aldus referent, in een veranderende samen- leoing. Dit geldt ook voor het protestantse gezin en oefent daarop ook invloed uit. De secularisatie weekt ons los van de heilzame invloed van het Woord Gods. zoals dat tot de mens komt in de prediking, de huiselijke Schriftlezing en ook het persoonlek onderzoek. Uitvoerig schetste dr Jonker, hoe door de toegepaste natuurwe tenschappen het gehele gelaat van de samenleving aan het verande ren is: door de industrialisatie een enorme groei der steden. De automatisering veroorzaakt een kortere werktijd en een behoorlijk loon. terwijl kleinere agrarische bedrijven, waar veel langer moet worden gearbeid, hoe langer hoe onrendabeler worden. Hierdoor voltrekt zich een proces van des-% ^Industrialisatie op zichzelf be hoeft nog niet tot saecularisatie te leiden, doch bedenkelijk is, wan neer het gezin (b.v. door het con- tinu-bedrijf) wordt aangetast. Door de sterke migratie en de urbanisatie is men losgeraakt uit zijn oude omgeving met haar tra dities en ook haar controle op de enkelingen: door de massificatie wordt de mens een nummer. Voeg daarbij, dat de blik door radio, film. televisie en de moderne ver keersmiddelen verruimd is en ge begrijpt: het oude levenspatroon is doorbroken. Daardoor heeft de jeugd van heden heel andere pro blemen dan de ouderen en men denkt veel meer in natuurweten schappelijke categorieën. Wat vroeger min of meer vanzelf sprak wordt nu betwijfeld: men stelt de vraag naar de zin van het geloof, de kerk. de arbeid, het leven. De sfeer van het corpus christlanum verdwijnt meer en meer. Onder invloed van de moderne geestesstromingen is de ..mondige mens" opgekomen, terwijl het hu manisme steeds losser komt van de Chr beginselen. Deze ont voogding heeft tot individualisme geleid Door de democratisering verdwijnt het gezag meer en meer Ook in het gezin heeft de vader minder gezag en worden de ver houdingen meer kameraadschap pelijk. Doordat de staat zich steeds meer ook In de gezinssfeer doet gelden, Is er verlies van verant woordelijkheid en van vrijheid te constateren. Dr. Jonker vestigde voorts de aandacht op wat dc so ciologie noemt de verticale so ciale mobiliteit: door het veel uit gebreider onderwijs Is er kans om hoger op de maatschappelijke lad der te klimmen. Doch daardoor gaapt er vaak een diepe kloof tus sen ouderen en Jongeren. „verding- de mens consta teren wij een existentialistische romantisering en cultivering van het ..ik": een zoeken naar cmt- de natuur. Ook ver als „rock 'n roll" zijn hieruit te verklaren. Ook het gezin is losgekomen van de kerkelijke gebondenheid. Ener zijds komt het geheel op zichzelf te staan: individualisatie en ge slotenheid. Men zal zelf beslissen. Anderzijds wordt door de boven genoemde oorzaken een innerlij ke gespletenheid bevorderd, die de onderlinge relaties versplintert. Als predikanten hebben wij met dit alles rekening te houden. Ambtelijk gezag wordt steeds min der erkend. De ontkerkelijking neemt toe. Toch behoeven wij als christenen niet te wanhopen. Christus heeft overwonnen. En als belijders mogen wij telkens de waarheid van Calvljns woord er varen: wij hebben het geweten van de mens op onze hand. Ter wijl een Intellectualistische predi king geen ingang meer vindt, zal een schriftuurlijk-bevindelijke de buitenkerkelijke eerder aan spreken: deze toch dringt In het werkelijke leven met zijn noden. Daarom dienen wij ons niet te isoleren i hetgeen onmogelijk zou zijn), doch oen kritische solidari teit te beoefenen. Laat ons een eigen weg bewandelen en een eigen stijl ontwikkelen: ijveren voor een hernieuwde binding van de gezinnen aan de verkondiging van het Woord Gods. Werken wij om de gezinnen terug te lei den tot de eredienst. ER is wel gepleit voor plurifor me huisgemeenten en mentele parochies. Doch dit is een ver splintering der gemeente en in strijd met het voorbeeld van de oude kerk. waar slaaf en vrije bijeen waren. De verbondsgedach te leidt tot gezinsgemeenten. Wel dient cr rekening met men tele verschillen gehouden te wor den. Hier kunnen gesprekskringen goede diensten bewijzen. Ook dient een appèl gedaan te worden op de verantwoordelijkheid van allen met betrekking tot de eredienst. Ieder ontvange een taak (in het kerkewerk in de ruimste zin ge nomen) de vrijblijvendheid is tot grote schade geweest. In onze kerkdiensten kome meer bezieling. Calvijn voerde daartoe het rhytmlsch zingen In. IJveren wij voor beter kerkgezang om ook dc huiszang weer terug te krijgen. Dr. Jonker pleitte voor medewer king aan een nieuwe psalmberij ming en de tot stand koming van een geselecteerde bundel van re formatorische liederen. En de predikant bedenke, dat met de verminderde betekenis van het ambtellfk gezag zl'n persoon groot accent krijgt; hij streve naar een evenwicht van mens en ambtsdrager. De prediking zij een uitdragen van nieuwe schatten uit het Woord Gods. met gezag verkondigd. On ze geloofszekerheid verdlepe onze verantwoordelijkheid. - Conferentie Internationale Zendingsraad Het christendom temidden van de grote wereldgodsdiensten ACCRA (Ghana), 7 januari. Vertegenwoordigers van de Cari bische eilanden hebben aan de conferentie bij Accra in overweging gegeven, omstreekt 1959 een grote conferentie voor Zuid-Amerika te houden. De Zuidamerikanen wezen daarbij op de groeiende bete kenis van de zendingsvelden in hun helft van de nieuwe wereld, waar bijna twee derden van de bevolking nog maar nauwelijks enig contact met een christelijke kerk hebben. De Zuidamerikaanse conferentie ligt op hetzelfde vlak als de Oostaziatische conferentie, die vorig jaar in Prapat op Sumatra vertegenwoordigers van alle christenraden uit Azië samenbracht. het christendom positie kiest. Hoe? Is het drankoffer zo werd gevraagd dat het stamhoofd brengt, een antichris telijke daad, of kan men het als een oud volksgebruik zonder diepe religieuze betekenis beschouwen, te vergelijken met de uit heidense tijd stammende kerst- paasgebruiken in westerse landen? Verschillende sprekers wilden de volks gebruiken niet vernietigen, maar de daar in aanwezige goede elementen aan het christelijke gedachtenleven verbinden, de christelijke bood'schap moet zonder vermenging met heidense praktijken' verkondigd worden. Ook de verbreiding van het christendom onder aanhangers van de hoogstaande Aziatische godsdiensten moet duidelijk laten uitkomen het feit. dat de christe lijke boodschap een geheel eigen aard In Zuid-Amerika ligt Columbië, een lam die voor velen geljjk staat aan protestantenvervolging. Met algemene stemmen heeft de conferentie in Accra zich achter de actie van de Wereldraad Kerken gesteld, die de aandacht van de openbare mening wil blijven vestigen op gebieden, waar de godsdienstvrijheid bedreigd wordt. Zomer 1957 had het centrale comité van de Wereldraad in Yale gevraagd om een betere bescherming van minderheden en daarnaast niet minder duidelijk laten blijken, dat hij hiermee geen antlrooms- katboliclsme wil bedrijven. De kwestie wordt ook in studie genomen en de Inter nationale Zendingsraad zal daaraan deel- Vluchtelingen In dit verband sprak men over de werk zaamheden van de commissie der kerken voor internationale zaken, die door permanente vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties de opvattingen Wereld- en Zendingsraad in politieke kwesties naar voren brengt. Opnieuw verdedigde de Internatio nale Zendingsraad de belangen van de honderdduizenden Arabische vluchtelingen in het Nabije Oosten, vooral in Palestina. Zonder nieuwe politieke plannen komt de oplossing van de nu al tien jaar voortdurende ellende dezer vluchtelingen niet na derbij. De leden van de raad werd gevraagd of zij bij hun regeringen Een mens, dolend in de woestijn, tobbend met al die vragen die het leven oproept. Met de afgunst, het onrecht, het machts misbruik rondom hem en in zijn eigen hart. En door dit alles ten prooi aan de fluisterstem van de duivel, die altijd door die slechte eigenschappen in ons aanwakkert met zijn ver lokkende plannen. Hoe kan die mens staande blijven? Jezus heeft de macht van de duivel overwonnen. Zó over wonnen, dat de duivel aftrok„Hem met rust liet", zoals Mattheus zegt. En de evangelist deelt dan mee: „Zie, engelen kwamen en dienden Hem." Kan de tobbende mens dat ook? Niet zoals Jezus. Hij moest alleen de strijd aanbinden en dat behoeven wij nooit. Toen Jezus overwonnen had, toen kwamen de engelen ons staat de gehele hemelse strijdmacht ter beschikking op het moment, dat de duivel ons aanvalt. Want niet slechts de engelen, maar Gods Geest is naar de aarde gekomen, woont bij ons en in ons. En zo is de duivel al verslagen voordat hij begint! „Wij werden steeds Zijn hulp gewaar in zielsbenauwdheid en gevaar" dat hebt ge wellicht eens gezongen. Weet ge ook zeker, dat het zo bij u is en geweest is? Zuid-Amerika Nog even iets over Zuid-Amerika. Het beslist niet waar, dat dit gebied rooms- katholiek is. De Cubaanse theoloog dr. Rodriguez vertelde de conferentie, dat 154 miljoen inwoners slechts vijf mil joen protestant is. Aan de andere kant hebben ondanks de activiteiten van de R.K. Kerk sinds de zestiende eeuw nog bijna twee derden van de bevolking geen noemenswaard contact met christelijke kerken (protestants of rooms) gehad. Er zijn grote toekomstmogelijkheden Dor het protestantisme in Zuid-Amerika. Reeds nu is de invloed van de protestan- in het openbare leven groter, dan op grond van hun klein getal lx>u Het werk van de protestantse zending j breidt zich zo sterk uit, dat de opleiding j van predikanten geen gelijke tred kan houden met de groei der gemeenten. Daarom pleitte dr. Rodriguez voor steun aan de theologische opleidingsscholen. Niet minder belangrijk is de lectuurver- spreiding en de zeer zegenrijke zendings- arbeid via radio- en televisiezenders. Ook daarvoor vroeg men steun van de raad. STORM EN HOOG WATER YY7EER zijn het de dagen van de Het is geen afhankelijkheid, die ons minfercp nnnrHwpclprctnrnipn tot lijdelijkheid moet nonen. Ook tot lijdelijkheid moet nopen. Ook die de wie zich afhankelijk weet, mag en moet werken aan de bescherming en bestendiging van het hem gege- zovëlen, die zich de ven leven. Zo is het in alles. Zo is ervaringen van nog het ook met betrekking tot de stor men, die in deze winterse dagen door onze hoge luchten woeden. winterse noordwesterstormen, die onze kusten beuken e watermassa's hoog opstuw is er bezorgdheid geweest in de ge moederen rampzalige slechts enkele jaren geleden herin neren, Het Is tot dusver a zoals dat heet, en dit moet t neegevallen, Er zijn plannen om de verdediging allen van onze wankele kusten krachtig te tot dankbaarheid stemmen. Maar de versterken. Aan het omzetten omstandigheden een hoogtepunt dele samenvallende met springtij, juist bij eb. ook gunstig: deze plannen in werkelijkheid is torm, ten reeds begonnen. Wij allen zijn in dit alles sterk geïnteresseerd. We voe- bij betrokken. Het is het 1AE heer M. Ruppert, voorzit ter van het C.N.V., liet zijn goede wensen vergezeld gaan van een geschenk. Namens de conventorganisaties overhandig- i aantal In zulke dagen voelt de mens zich, bestaan van velen onzer, dat hier hoeveel hij ook presteren mag en in het geding is. De noordwester tot hoeveel hij zich ook in staat^mag stormen zijn er om ons ook daaraan te herinneren. Op hun wijze wek ken zij ons in het tot werkelijkheid maken van de plannen op tot steeds her- Azië herleeft (Advertentie) 'n Bloedzuiverende kuur net Hruschen Salts drijft de •orzaak van die ondragelijke Kh«omatiscbe Pijnen eruit. Onzuiver bloed oorzaak van veler lijden aan Rheuma- tische Pijnen. Kruschen's zes minerale zouten voeren de bloedzuiverende or ganen nieuwe krachten toe, maken ze weer jeugdig. En zo naarmate het bloed weer krachtig gaat stromen Kruschen bij Uw apotheker of drogist. Hét gesprek, zo men wil: het conflict van het christendom met de oude. nu tot nieuw leven gewekte wereldgodsdiensten als boeddhisme, hinduisme en islam was het onderwerp, waarmee zich twee aparte groepen deelnemers bezighielden. Een spreker uit Birma achtte een diepere be studering van het boeddhisme in de grondtekst van zijn geschriften dringend nodig voor de christelijke zendelingen. De discussie met het boeddhisme is daarom zo belangrijk, omdat men de politieke ontwikkeling in het Oostaziatische gebied inderdaad veelal de niet kan begrijpen zonder de religieuze achtergronden. Een herleving beleven van de traditionele waarden van de oude "cultuur is voor velen in Oost- Azië doel van de Aziatische Renaissance In zijn antwoord moet het christendom niet de voorrang geven aan opvoeding en maatschappelijke arbeid. Anders dan in Azië kent men in Afrika npg de primitieve godsdienst, waartegen- Legerpredikanten Er zijn thans 89 predikanten als le gerpredikanten werkzaam. Van hen be horen er 48 tot de Nederlandse Her vormde kerk. 32 tot de Gereformeerde kerken, vier tot de Gereformeerde Ker- ken (ond. art. 31). twee tot de Christe lijke Gereformeerde Kerken, één tot de Evangelisch Lutherse kerk. één tot^di Remonstrantse Broederschap, één to' de Baptistengemeenten. Van de 48 her vormde predikanten zijn er drie in het buitenland werkzaam, in Duitsland. Frankrijk en Suriname. Ook het Jaar 1958 Is voor de Nederlandse Chrlstensludenlenverenlglng een jubileumjaar. Mocht zij In 1956 haar zestigjarig bestaan vieren en vorig jaar het 25-jarig bestaan van Woudschoten. deze zomer is het zestig jaar geleden, dat het jongenskampwerk begon, een vorm van jeugdwerk die geheel nieuw was voor ons land. Lang heeft de N.C.8.V. voor dit kampwerk onder de middelbare scholieren het monopolie bezeten en ook toen andere organisaties het kampwerk op bet programma zetten behielden de NSCV-kampen door him evangeli*torisch karakter een unieke plaats. Deze zomer wordt aan de Waschkolk bij Nunspeet een reünistenkamp ge houden. En dan zullen voor vele ouden wandelingen-met-gesprek om het meertje De Waschkolk (dit jaar genaamd: kolkie-walkie) de afstand van «jaren weer overbruggen. Nog een jubileum wordt binnen de kring van de N.C.S.V. gevierd. Het maandblad Eltheto gaat namelijk zijn honderdste jaargang in. Het blad is opgericht in 1846 als orgaan van net Utrechtse Studentenzendingsdispuut ..Eltheto hè basileia sou", Uw Koninkrijk kome. Na een bezoek van de beroemde John Mott kwam uit het dispuut in 1896 de NCSV voort. Het blad geniet thans een uitstekende naam; vele vooraanstaanden zender, gaarne bijdragen. Door het niet-verschiinen tijdens en na-de oorlog, is de honderdste jaargang eerst dit jaar in zicht gekomen achten, volop afhankelijk. Afhanke lijk van een kunstmatige bescher ming. Afhankelijk, zo wij hopen, bo venal van een bescherming die niet een voortdurende van de mens is. nieuwde activiteit. ONZE NATIONALE NOOD.. op de woningnood heeft wel een na- hebben moest. de zeker namens geheel ons volk, op enigermate in de gelegenheid is, de zulk een ernstige wijze uitdrukking nood te lenigen, doch in gebreke hebben gegeven aan wat in ons al len leeft als een diepe bezorgdheid. Nog meer om de sprekers droeg Daarom is gisteren met een schil- deze bijeenkomst een nationaal ka- dering van de nood ook niet vol- rakter, omdat in dit gezaghebbend staan. Daarom liep de schildering milieu het jui9t de woningnood die met bijzondere klem aan de or de is gesteld, de woningnood die de nood uit op een niet mis te verstane oproep tot geheel óns volk, tot ons allen en tot ieder onzer, om C.N.V.-voorzitter sprak ivoorden van dank namens het Convent (Van onze sociaal-economische redactie) Naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag heeft de heer A. Borst Pzn gisteren voor een besloten kring van genodigden ge recipieerd in hotel De Witte Brug in Den Haag. Tal van prominente figuren kwamen de voorzitter van het Ver bond van Protestants Christelijke Werkgevers in Nederland hartelijk gelukwensen met zijn zeventigste verjaardag. Uiteraard waren velen aanwezig uit de kring van het verbond zelf, maar ook de andere werkgeversverbonden waren vertegenwoordigd evenals vele repre sentanten uit werknemerskring. De heer M. Ruppert. voorzitter van het C.N.V., sprak de heer Borst toe na mens het Convent van Chr. Sociale Organisaties. Hij verklaarde, dat het op treden van de heer Borst een versterking tot gevolg heeft gehad van de christe lijk sociale gedachte in ondernemers kring. Zijn werk is daarom van betekenis geweest voor ons gehele volk, aldus de heer Ruppert. De heer Borst heeft altijd een harts- 60 Jess zei. dat een kop thee wel zou smaken en ging naar de keuken. Terwijl ze wachtte, tot het water kookte, begon ze aan de afwas, die was blijven staan, toen de laatste'vermoeide werker was gaan rusten. Ze had net een stapel kopjes en schotels in het warme water van de afwasteil la ten glijden, toen het keukenmeisje van Quin tains binnenkwam. Ethel was nauwelijks meer dan een kind. ,,0 Zuster." protesteerde ze onmiddellijk, „dat is toch mijn werk. Ik had het eerst moeten doen. maar mevrouw Seacombe zei. dat ik de afwas moest laten staan en naar bed gaan. Nu is het toch morgen, nietwaar. Zuster? Het is nog steeds donker en ik heb geen klok Het andere keuken meisje roept me meestal, maar ik was wakker en dus ben ik maar opgestaan." „Ja. het is morgen, hoewel hét zo n vreemde nacht geweest is. dat ik er aan twijfelde of hot wel ooit morgen *ou worden." erkende Jess „Als jij verder wilt gaan. Ethel, met de afwas, zal zo meteen wel iemand je komen helpen en dan kan ik vast gaan theezetten. Je lust zeker ook wel een kop thee?" Toen de thee klaar was. kwam het meisje aan de keukentafel zitten Ze roerde in haar kopje en keek' Jess aan „Is er al nieuws over juf frouw Liane, Zuster." „Nog niet, vrees ik." „O!" De tranen schoten het meisje in de ogen Ze was altijd zo lief tegen me. Ik hield van haar. Was ze niet knap?" „Ja. maar je moet niet denken, dat ze niet ge vonden zal worden. Mijnheer Forester weet al leen 'niet waar ze is, maar ze kan best in vei ligheid zijn. Er zal wel spoedig nieuws over haar komen." door Jane Arbor „Ik hoop het! Als ik er aan denk. dat ik haar gisteren nog heb horen telefoneren en dat dat de laatste keer was Jess hield haar adem in. „Wanneer heeft ze getelefoneerd. Ethel? Wanneer was dat?" vroeg ze scherp. ..Gisterenmiddag. Zuster, niet lang nadat ik de tafel in de eetkamer had afgeruimd. Ik was naar de hal gestuurd om een azalea water te ge ven en toen was ze daar." „Belde ze op of nam ze de telefoon aan? „Zo nam de telefoon aan. Het was een tele foongesprek uit Londen". Een telefoongesprek uit Londen! Kort daarop was Liane verdwenen! Muir had gezegd, dat nie mand haar meer gezien had. sinds ze had ge luncht met mevrouw Seacombe, maar een be langrijke aanwijzing als deze moest hem toch bekend zijn? Met een bijna ondragelijke span ning vroeg Jess: „Je hebt dit natuurlijk aan mijnheer Forester verteld?" „Nee." Het meisje zweeg, want ze schrok van Jess' scherpe uitroep. „Mijnheer Forester zal dit toch wol geweten hebben''" ..Hij wist het niet. Ethel. Als hij het geweten had. zou hij verder gezocht hebben in die rich ting. want het is mogelijk, dat dit het hele as pect van de situatie verandert. Hij kan het niet geweten hebben, als je het hem niet verteld hebt. O. waarom heb je dat niet gedaan, kind?" Ethel's lip begon te trillen. „Niemand heeft het me gevraagd. Zuster! Ik had een vrije middag en toen :k thuis kwam, arriveerden de eerste mensen uit Cranemouth al. In de keuken spra ken ze natuurlijk wel over juffrouw Liane. Ik heb er geen ogenblik bij stilgestaan, dat ze niet alles over haar wisten tot op het moment, dat de deur is uitgegaan en niet meer teruggeko men. O, Zuster, ik heb toch niet verkeerd gedaan hé?" „Niet verkeerd. Ethel. Het was een ongeluk kig toeval, dat iedereen hier in huis onder vraagd werd. maar jij niet. Het kan je niet kwa lijk genomen worden, dat je dacht, dat je niets meer wist van het doen en laten van juffrouw Liane dan de anderen." „Zou het dan verschil maken"?" Verschil! Jess beefde al van hoop, dat het groot verschil zou maken. Want het verhaal het meisje over een telefoongesprek met Lon den, paste precies in haar eigen gedachte, dat ze uit de verdwijning van Liane een verkeerde gevolgtrekking hadden gemaakt. Nu voelde ze hoe de vork in de steel zat. Liane was uitgegaan gekleed in een mantelpakje en zonder hoed om de indruk te vestigen, dat ze niet ver weg zou gaan. Maar als ze overhaast was weggegaan, zonder een boodschap achter te laten naar aan leiding van dat telefoongesprek, dan bestond de mogelijkheid, dat ze naar Londen was en dan was ze veilig. Het was een kleine kans, dat wist Jess. Mis schien hoopte ze ten onrechte, dat wat het keu kenmeisje haar verteld had, zo belangrijk was (Wordt vervolgd) toch'telijk pleidooi gevoerd voor over leg tussen werkgevers en werknemers. In dit licht moet ook zijn functie ge zien worden in de Stichting van de Arbeid en de Sociaal Economische Raad. Bij moeilijkheden tijdens onderhande lingen was het dikwijls de heer Borst, die het ontspannende woord sprak, be paald door een sfeer uit een andere werkelijkheid. Voorts roemde de heer Ruppert de vriendschappelijke en kameraad schappelijke wijze waarop de heer Borst steeds andere maatschappe lijke groeperingen tegemoet trad. „Hij heeft een goede inborst", aldus de heer Ruppert Mr. F H. A. de Graaff. voorzitter van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond, tevens vertegenwoordigend het Neder lands Verbond van Werkgevers, sprak de heer Borst tevens in hartelijke be woordingen toe. Namens de minister van sociale zaken ■as aanwezig, de staatssecretaris m van Rhijn en namens de minister an economische zaken, de directeur- generaal van handel en nijverheid, drs. Van der Kwast. Voorts waren o.a. ezig de voorzitter van de Sociaal-Eco nomische Raad. prof. F. de Vries e secretaris van deze raad. drs. Hub. L. Jansen en mr. J. van Aartsen, de Haagse ethouder voor bedrijven. Gisteravond bood het verbond zijn 70-jarige voorzitter een diner aan. waar bij namens het verbond het woord werd gevoerd door de vice-voorzitter, de heer T. Slavenburg. Veehouderijconferentie CBTB De veehouderijconferentie van de Ne derlandse Christelijke boeren- en tuin- dersbond zal gehouden worden oy woensdag en donderdag 5 en 6 februari in het conferentieoord „Woudschoten" Zeist Woensdagmiddag te 2.15 uur zal de heer Joh. de Veer. voorzitter van produktschap voor vee en vlees spreken over „Vee en vlees in een bewogen tijd". De heer N F. Spaan, specialist van het landbouw-economisch instituut zal voorts op donderdagmorgen, te 9.15 uur een inleiding houden over „Hoe moet onder de huidige omstandigheden het veehou derijbedrijf worden gevoerd." immers almeer een nationale nood aan de leniging van de nood de bij- ze nood zijn gisteren in helle, zij viteit. Een bijdrage ook in inschik- het niet tè helle kleuren geschil- kelijkheid. derd. Geestelijke leidslieden worden Want, verhelen wij het ons niet, het schier dagelijks met de ontstellende levensgeluk en niet minder dan gevolgen van de niet aflatende wo- dat ningnood geconfronteerd en daarom spel en had hun woord van gisteren nog lijk ondergraven en ondermijnd. SPRONG NIET MEEGEMAAKT TAE gevaren van nationaal-s< me en fascisme eerst, vai munisme daarna, hebben de socia- Een hunner, prof. Donkersloot, eens listen ten onzent de ogen geopend socialistisch lid van de Eerste Ka- voor de noodzakelijkheid der natio- raeri js nu ujt ,je partij van de nale defensie. Zij zijn tot de erken- Arbeid getreden, omdat hij binnen ning gekomen, dat juist, omwille deze partij zijn gevoelens mei be- yan vrijheid en menselijkheid, de trekking tot de ontwapening niet idee der ontwapening, in het bij- vertolkt vindt. Hij is toegetreden tot zonder der dusgenaamde nationale een recds bestaande, kleine socialis- ontwapening, diende te worden los- tische groepering, die de gedachte gelaten. Aan de verdediging land en van heel de westelijk? we reld verlenen zij sinds een reeks van jaren volop steun. Niet dat deze opmerkelijke om zwaai in politiek beleid onder de van de dusgenaamde derde weg is toegedaan. Anders dan in Duitsland het geval is, vinden ten onzent onder de so cialisten de gedachten van de derde 4W"!. "«e»" «e weg weinig steun. Daarvoor is voor «ocialisten sparmmgen heelt de „m2wa„ de opgeroepen. Versche.denen hebben -doenie de omzwaai niet mee kunnen ma ken. In de volksvertegenwoordiging noe? Sewees wordt de stem van deze afzijdigen Ook wij zijn niet geneigd, aan het niet gehoord, hetgeen hun geworden uittreden van prof. Donkersloot uit is tot een oorzaak de partij een grote betekenis toe te grief. Ook in de socialistische dag- kennen. Het heeft intussen wel déze bladpers zal men van hun bestaan betekenis, dat het de omzwaai die weinig merken. De socialistische de socialistische partij heeft ge- weekbladpers echter biedt hun nog maakt nog eens duidelijk markeert. Honderd jaar De Bazuin Onopvallend is vorige week een cijfer tje versprongen in a'e kop van het week blad De Bazuin, orgaan van de Theolo gische Hogeschool te Kampen (Oude straat) Het blad is zijn honderd eerste jaargang ingegaan en zou zijn eeuwfeest hebben kunnen vieren, indien dat al niet was geschied bij het honderdjarig be staan van de Theologische Hogeschool zelf. De Bazuin werd in 1853 opgericht, maar in de eerste curatorenvergadering van de Kamper school in 1854 werd be sloten het over te nemen en te bestem men tot officieel orgaan van de school die in de jaren dertig van deze eeuw haar naam veranderde in hogeschool. De Bazuin heeft alle wederwaarenghe den van de school meegemaakt, in alle vreugden en dieptepunten gedeeld en bo vendien zelf een onrustig leven gehad, zwervend van uitgever tot uitgever. Ein delijk nam Kok te Kampen het onder zijn hoede, maar thans is de uitgave voor rekening van de hogeschool, die op drachtgeefster van Koks bedrijf werd. De Bazuin is al met al een van de oudste kerkelijke bladen in ons land. Advertentie BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Benoemd tot hulpprediker te Rotter dam (wijkgemeente De Prinsekerk): kand. A. L. van Melle te Rotterdam (ver beterd bericht). GEREFORMEERDE KERKEN Niet meer. Kand. N. H. Heiner te Ter Aar kan. geen verdere beroepen in overweging nemen". Aangenomen naar Vlaardingen: M. J. Mulder te Heerde. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen ie Deventer: R. Slofstra te Harderwijk, tweetal met A. H. Schippers te Hillegom. Ds. P. C. IJsseling overleden In de ouderdom van 87 jaar is te Hilversum overleden ds. P. C. IJsseling. emeritus predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. IJsseling, die te Amsterdam en Leiden studeerde en in 1897 door het provinciaal kerkbestuur van Drenthe werd toegelaten tot de evangeliebediening aanvaardde in dat jaar het predikambt te Brakel. Daarna diende hij nog de hervormde gemeente van Makkum (1901) en in 1911 deed hij zijn intrede bij de hervormde gemeente van Loenen aan de Vecht, de laatste gemeente die hij diende tot zijn emeritaat in 1939. Ds. IJsseling vestigde zich toen te Hilversum, •vaar hij nog enige tijd als hulpprediker •erkzaam is geweest. Ds. IJsseling is lange tijd leraar ;c-breeuws geweest aan het christelijke gymnasium te Utredht. lid en voorzitter van het Amersfoortse classicale bestuur en voorzitter van provinciale visitatoren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2