Nogmaals: christelijk denken
omtrent Indonesië
CHRISTFUJK
Prof. Van Riessen: Geen politieke
eisen aan leerkrachten stellen
Godsdienstonderwijs is geen
toegevoegd vak
Een woord voor vandaag jj
Kanttekening
DE
E"
Alle kerken moeten hun
invloed doen gelden
De onbekende man
Twee knipsels
Twee knipsels vandaag, het
eerste uit het Gereformeerde
Weekblad, waarin prof. dr. Herm.
N. Ridderbos het zijne zegt van
een eventuele uitverkoop-stem
ming omtrent Indonesië. Hij
knoopt daarbij aan bij de af
scheidsbrief van ds. J. J. Oranje
als eindredacteur van het Ne
derlandstalige Indonesische kerk
blad Contact, welke brief wij
dinsdag op deze plaats opnamen.
vurig gebed voor de
christelijke activiteit in Indonesië
dat zijn de wachtwoorden, die
thans worden uitgegeven. En op
nieuw veroorloof ik mij de op
wekking, dat wij niet alleen de
{>ersoonlijke noden van de Neder-
anders in Indonesië, maar bo
venal ook de kerkelijke en chris
telijke belangen in dit land met
woord en daad, met gebeden en
gaven zullen gedenken.
In een van onze christelijke po
litieke organen las ik dezer da
gen, dat de Nederlanders thans
voor goed afscheid moeten nemen
van de Indonesische archipel en
dat dit de laatste en grootste
dienst zal zijn, die de Nederlan
ders thans aan het arme Indone
sische volk kunnen bewijzen, om
dat zij dan kunnen leren beseffen,
dat de oorzaak van hun ellende
niet bij de Nederlanders maar
bij henzelf, nl. bij Soekarno ligt.
Ik wil mij geen oordeel aanme
ten over wat thans door Neder
landse cultuur- en handelsonder
nemingen in Indonesië moet wor
den gedaan. Maar ik mis in de
ze beschouwing het element, dat
in de brief van ds. Oranje zo
sterk op de voorgrond treedt:
de opdracht die de Nederland
se kerk en zending in Indonesië
tot het laatste zal hebben te ver
vullen. En ik geloof niet. dat men
ten aanzien hiervan gerechtigd
zou zijn het sein te geven: Vaar
wel Indonesië.
en van het communisme. Ik denk.
dat wij daarmee rekening moe
ten houden, ook in de politiek.
Ik meen zelfs, dat een chris
telijke politiek daar in het bij
zonder rekening mee moet hou
den. Zoals een gelovige Inonesi-
sche pandita het mij deze zomer
met grote kracht zeide: U zou
het niet geloven als u al deze
KPI (Komm. Party Indon.) op
schriften ziet, maar Java behoort
óók tot het gebied. waarvan
Christus heeft gezegd: Mij is ge
geven alle macht in hemel en
op aarde.
Daarvoor is het natuurlijk- niet
nodig, dat er Nederlanders op
Java blijven, Qhristus' macht op
Java is niet aan de Nederland
se missionarissen of predikanten
of christen-doctoren of --christen-
burgers gebonden. Maar als wij
hier in onze veiligheid horen en
lezen, dat deze opdracht velen
boeit om te blijven en niet eerder
te gaan, voordat het niet langer
kan, zullen wij ons hoofd niet
schudden over zoveel naïviteit,
maar in deze dagen, waarin wij
de komst van de Zoon van God
in een Hem vijandige wereld ge
denken, het gebed blijven op
zenden: Gedenk onze broeders,
onze Javaanse, ook onze Neder
landse broeders op Java en Soem-
ba en Sumatra en overal. Want
er is niet alleen een rood paard en
een zwart paard en een vaal
paard te onderscheiden, dat teu
gelloos door de landen van de
Indonesische archipel gaat. Er is
daar ook een wit paard. En Die
er op zit heeft een boog. en
Hij trekt urt overwinnende en om
te overwinnen. Wie daar niet mee
zou willen rekenen, ziet een deel
van de werkelijke situatie voor
bij.
Iets geheel anders komt aan
de orde in ons tweede knipsel,
uit het Centraal Weekblad. Ds.
G. Meynen komt daarin nog
even terug op zijn meditatie naar
aanleiding van de by adverten
tie een nieuwe gemeente zoe
kende predikant. Hij ontving
naar aanleiding van de beroe
pingsellende een voorstel van een
collega, dat hij door geeft
la de kerkenorde worde vast
gesteld (om daardoor de hei
ligheid van de ambtelijke roeping
naar vermogen veilig te stellen):
a. een predikant mag niet meer
beroepen ontvangen („overwe
gen") dan één per half Jaar;
b. een kandidaat mag maxi
maal drie beroepen in overwe
ging nemen.
Voordelen: het verschijnsel van
een zestal namen, die net zo lang
In het nieuws blijven tot één of
meer van hen voor een roepstem
„bezwijkt" Is daarmede van de
baan. Eventuele kandidaten moe
ten dan in breder kring worden ge
zocht.
Ik zeg niet dat door het aanne
men van dit voorstel het probleem
zou zijn opgelost, maar ik kan het
niet anders zien of de ergste mis
standen worden op deze wijze een
voudig en doeltreffend weggeno
missies telkens weer naar de be
kend geworden plaatsen. Nauwe
lijks heeft de dominee bedankt of
(lij prijkt in een andere gemeente
jp de tallen.weer een beroep.
weer bedankt.. dan vier beroe
pen tegelijk... één aangeno-
dominee en gemeente
het versje
(beiden de beroepen zat!)
rust!
Deze week schoot i..„
uit mijn kinderjaren te binnen i
ik bracht het ondeugend zo
maar op de dominees over en
daar vlogen me de regels door het
hoofd:
Weet gij hoeveel „sterren"
zweven
Door ons dierbaar vaderland?
Weet gij hoeveel namen kleven
In het kerknieuws in de krant?
Slechts die zeven, acht
tezamen
Kennen kerkeraden bij
hun namen
En de rest staat aan de ka-ant
En de rest staat aan de kant
Vereniging van christelijke onderwijzers
(Van e
r redacteuren)
In de school werken mensen in een bepaalde functie: ZU gaan in die functie
niet op; buiten de school fungeren e\j In andere levensverbanden. Het is dus
duidelijk, dat de gezagsverhoudingen ln de school alleen het zijn-ln-de-school
betreffen. De gezagsinstanties ln de school het bestuur, het hoofd mogen
geen eisen stellen aan het personeel omtrent de keuze van politieke en maat
schappelijke organisatie. Een uitspraak binnen het verband van de school of van
een onderwijsorganisatie over het lid-zijn van een bepaalde politieke partij is op
grond van het beginsel der soevereiniteit in eigen kring onjuist. Prof. dr. Ir. H. van
Riessen ontketende met deze opmerkingen uiteraard sterke tegenspraak ln de
gisteren te Utrecht gehouden algemene vergadering van de Vereniging van
christelijke onderwijzers, die haar ontstaan juist dankt o.m. aan verzet tegen
„doorgebroken" onderwijzers by het cbristeiyk onderwijs.
Reroepingsiverk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Erichem: kand. F. H.
Scheffer te Dedemsvaart; te Oudenhoorn;
N. Bergstra te Schraard.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Harlingen: H. D. Bakker
ie Tholen.
Aangenomen naar Tijnje: kand. E. de
Vries te Emmen, die bedankte
Avereest, voor Barchem en
Hoek (Z.).
EVANG. LUTHERSE KERK
Aangenomen naar Breda-'s-Hertogen-
bosch-Heusden: H. Johannes te Middel
burg-Vlissingen
Strijk- of kurkdroog
op commando met de
IdiMMIfAUTO-DRY
electrische wasdroger
Samen een kerkdag in
Zuid-Limburg
De classis Maastricht der Gerefor
meerde Kerken heeft van de classicale
vergadering van Maastricht der Her
vormde Kerk een brief ontvangen, waarin
de hervormde classis voorspelt samen een utieke functie
kerkdag in Limburg te houden. De ge-'rijk en daartoe moet ook "worden opgë.
reformeerde classis wees twee aige- j *®id tot ee" christelijke politieke hou-
vaardigden aan. om met de hervormde| '"Vn" d^rom moet men vragen naar
commissie over deze zaak te spreken, de geestelijke instelling van sollicitan-
Op zoek naar het verband tussen
school en politiek, nader tussen onder
wijs naar Gods Woord en politieke
tiviteit naar Gods Woord, vond prof.
Van Riessen steun in Kuypers ontdek
king van de soevereiniteit in eigen
kring.
De kring van de school is zelfstandig,
zij het verantwoordelijk tegenover God.
Zo strekt het gezag binnen die school
zich niet verder uit dan het onderwijs
zelf. De school mag niet staan onder
een anders geaard gezag; zij mag zich
evenmin stellen bóven een anders ge
aard gezag (en daarom niet de leiden
de plaats gaan innemen in de opvoe
ding der kinderen, die gezinstaak is).
De school als school mag geen poli
tieke uitspraken doen. Wie geestelijke
dwang vanuit de politieke kring op het
onderwijs afkeurt, moet het omgekeer
de ook afkeuren.
Wat dan? Zijn de velden van politiek
op dat van de school. De chris
telijke levensovertuiging werkt zich op
die verschillende terreinen uit. Aan de
religie ontspruit een geesteshouding, die
zich op al die gebieden verantwoorde
lijk weet voor God.
Ook wanneer vastgehouden wordt aan
de bovengeschetste eigen verantwoor
delijkheid van gezagsdragers op hun
eigen gebied, dan nog zijn relaties aan
te wijzen. Een indirecte relatie tussen
politiek en school: de geesteshouding die
de politieke keuze beïnvloedt zal ook in
vloed hebben op de instelling jegens de
school, de maatschappij, de kerk. Nu
leven wij in een gebroken wereld: men
moet inconsequenties in rekening bren
gen. Zo komt het dat bewuste tegen
standers van christelijke politiek even
bewuste voorstanders van christelijk on
derwijs kunnen zijn.
Maar er is ook een directe relatie tus
sen school en politiek. De school voedt
op voor het politieke leven. Ook al wij
zen wij het primaat daarvan af. de po-
de burger is belang-
ten. Dat betekent o.m. dat mer
grond van hun politieke keuze zich
kan afvragen, welke houding in de
school te verwachten is en welke po
litieke vorming van de kinderen.
Dit moge in de praktijk wellicht te
recht komen op hetzelfde als wanneer
men a priori „doorgebroken" onderwij
zers weert, maar door hantering van
deze onderscheiding stelt men de zaken
zuiver. Beoordeling van personen dient
slechts te geschieden in verband met
de eigenaardige eisen van het christe
lijk onderwijs.
Moeten we dan de vereniging maar
opheffen? Prof. Van Riessen had dit niet
willen zeggen. Hij had zo zei r
zltter T. van Efferink uit Tiel willen
waarschuwen voor het gevaar van
„sjibboleth".
De Vereniging van christelijke onder
wijzers telt thans ongeveer 200 leden.
Het aantal schoolbesturen, dat de ver
eniging steunt bedraagt 72. Nader
contact met de Geref. vereniging van
onderwijzers en leraren uit de kring van
de vrijgemaakte kerken zal wel uitblij
ven, zo lezen we in het jaarverslag.
De vergadering werd namens de a.r.
fractie van de Tweede Kamer bijge
woond door prof. dr. L. W. G. Scholten.
ONDER WIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot onderwijzeres aan de
ïr. nat. school té Nieuwleusen (Ov.):
mej J A G Venhuizen te Spakenburg;
de school met de Bijbel te Krui-
ningen: mej A van der Leek te Kapel
aan de chr. school te Maarssen: mej
Hoorweg te Hilversum; aan den
Oranjeschool te Rijssen: mevr R H ter
Avest-Schut aldaar (tijd); aan de Pau-
lusschool te Amsterdam-West: mej L
Verhoeff te Delft en mej G Wagenaar
Amsterdam (tijd.).
Vereniging van "christelijke kweekschoolleraren
Advertentie
BU leden van de chrlsteiyke kweekschoolverenigingen bestaat verontrusting,
omdat het godsdienstonderwys, by «He pogingen tot vernieuwing van de onder-
wejnjg. geïntegreerd wordt in het geheel. Men vraagt zich dan
nog christeiyk zyn of scholen met een uurtje godsdienst-
wyzersoplelding,
af of deze kweekschol'
onderwys. Aldus ds. E de Vries, gereformeerd predikant te Amsterdam-West,
zyn gisteren voor de Vereniging van leraren aan protestants-christelijke
kweekscholen gehouden rede over „T^ak en positie van het godsdienstonderwys
in de nieuwe kweekschool". De vereniging hield in Esplanade te Utrecht haar!
algemene vergadering.
De kweekschool moet volgens de pre-
MEI
Maar even wordt in de Bijbel gewaagd van Jezus' kindM'&"
jaren. Wij zijn geneigd om het Kerstfeest allerlei romantii r\
te weven, en er bestaan ook vele legenden over Jezus' jeugi
Maar de Bijbel houdt zich daarmee niet op: het gaat ot
Gods werk in de wereld. Het gaat er maar niet om, dr
Gods Zoon mens onder de mensen geworden is, maar H>,
had als mens een taak. Zijn weg ging van Bethlehem naj Glsl
Golgotha. En dat is geen tragedie, zodat we, in gedachtètn c
om de kribbe geschaard, moeten treuren om een leven, df"te
zo triest aan een kruis zal eindigen. Neen, hier in Bethlehd*sen
begint de weg, die eindigt in het Vaderhuis. En Christus|verI<
die Weg. Nu is er een welgebaande weg. Die weg begint, oo'e|ök
voor u, waar hij begon voor herders en voor wijzen: Op (let h
knieën voor Gods Zoon. f00"1
WONDERLIJK GEZELSCHAP
E gemeenteraad van Alphen aan de plaatselijke afdeling van Vol£0Or
den Rijn heeft onlangs met onderwijs uiteraard, de plaatseliïV60
grote meerderheid besloten, afdeling van P.v.d.A. en V.VT,^^
een nijverheidsschool ter plaatse om enkele remonstrantse gemeenten J Dr
te zetten in een christelijke. Een Alphen en omstreken, enkele v%amer
enigingen van vrijzinnig-hervormd**
enkele protestantenbonden
besluit, waartegen, zo de omstandig
heden het mogelijk maken, aller
minst bezwaren behoeven te bestaan, plaatselijke afdeling van het N.VJ
Integendeel, zo menen wij. Men In een adres aan de minister hebl
moet maar eens loskomen van de deze allen ons niet duidelijk kunt
gedachte, dat een dusgenaamd neu
trale school de normale is en eer
christelijke een school die
normale afwijkt.
Tegen dit gemeenteraadsbesluit van evenmin duidelijk zal zijn.
Alphen is nu een wonderlijk gezel
schap in het geweer gekomen. Men
treft in dit gezelschap
ge'
maken, waarom de raad te AIphfxpos
dit besluit niet heeft mogen i
het Wij vermoeden, dat het, ook
lezing van hun adres, de minister T'
■aria
fee! 1
Maar een wonderlijk gezelschap ond-
naast het wel.
GEEN RUIMTE VOOR ILLUSIES
F O op het eerste gezicht maken Er blijkt uit dat woord niet, tan E:
de uitlatingen, waartoe in Hatta in feite tegenover de Ned* Lei
landers andere gevoelens koeshwde
dan de regering daar doet. Na jtadwi
zijn waarschuwingen laat ook HaFlden
zijn betoog uitlopen in deze ov("t><r-d
De Nederlandse belangi
Indonesië Hatta nu toch ein
delijk gekomen is, de indruk
redelijkheid.
Hatta heeft ontdekt, dat het in Indo
dat Indonesië, met de
Nederland te schaden, hard
is zich,elf heel diep In de vingers RlUken." de",e" uitlatingen willen
te snijden. Hij heeft ontdekt, dat
Indonesië nu staat voor een blinde
muur en aan het eind van het slop
waarin het door zijn regering is ge
loodst. En thans, helaas bijster laat,
komt zijn waarschuwend woord.
moeten ondermijnd worden; I
e oe ing Nederlandse economie moet geliqn j
™e! deerd worden.
Echter, men make zich
Indonesische regering en Hatta
wezen hetzelfde. Er is alleen e
verschil in methode en in snelheid.
Wie onzer van Hatta nog enige
wachtingen hebben gehad, zullen
de lezing van zijn uitlatingen
waarschuwend woord geen illusies, gekomen.
dat speuren, dat zij bedrogen zijn uleugd
ROLLEN OMGEKEERD
peslot
^rena
ieidin
Oproep Russische patriarch
De patriarch Alexei van Rusland heeft er in een nieuwjaars
boodschap bij de leiders van alle christelijke kerken en kerkgenoot
schappen op aangedrongen „zich aan te gorden voor de strijd voor
de vrede".
„Wij zijn er zeker van", aldus de patriarch „dat alle christelijke
kerken bereid zijn hun invloed te doen gelden om hun regeringen
er toe te brengen de bewapeningswedloop te staken, proeven met
kernwapens te verbieden en een grote samenwerking op elk gebied
te bewerkstelligen".
„Indien iedere christen minstens een druppel water in de vlam
men van de vijandschap of een hand aarde in de kloof van de twee
dracht in de wereld laat vallen, zullen wij allen het leven van Chris-
jtus op aarde voortzetten en de komst van Gods Koninkrijk op aarde
I naderbij brengen", aldus de boodschap van de Russische patriarch.
dikant een geestelijk integratie-centrum
zijn, zodat de leerlingen een visie krijgen,
die hen in staat stelt een positief christe
lijk antwoord te geven op de reële situatie,
waarmee zy in de moderne maatschappij
en cultuur te maken krijgen. De kweek
school moet hen mede leiden op de weg
naar geestelijke volwassenheid. In ver
band met deze taak van de school moeten,
zo zei ds. De Vries, ook plaats en taak
van het godsdienstonderwijs worden
Gezien de mentaliteit van deze tijd
tegenover de godsdienst en de kerk in
het algemeen en daarmee samenhan
gend tegenover het godsdienstonderwijs,
kan men spreken van een functieverlies
van de godsdienst. De bijbel neemt, ook
in de gezinnen, niet" meer dié plaats in
als vroeger met als gevolg dat het onder
wijs in bijbelse geschiedenis een goede
voedingsbodem mist.
Het onderwijs moet worden afgestemd
op de praktijk, zo zei spreker. Onderricht
in methodiek en didactiek van het
onderwijs in bijbelse geschiedenis moet
de kweekschoolleerlingen worden bijge
bracht. Zij moeten op de hoogte zijn van
de bijbelse aardrijkskunde en van de
archeologie. Men moet de leerlingen
steeds oriënteren op het fundamentele
van het leven; het perspectief, de
„world-outlook* moet men voor hén
STAATSEXAMEN (HBS Gymn.)
Da kortste an voordeligsta opleiding
RESA-HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
51.
Jess dacht aan Jean Carrelmore en wist, dat
die tijd zou komen. „Wel, we hebben het gezel
lig gehad samen, nietwaar?" zei ze langzaam.
„Ja, inderdaad." Hij bleef naast haar staan en
streelde vol genegenheid haar haar. „Vertel me
zoveel als je wilt of helemaal niets,zei hij,
„en als ik iets voor je doen kan
Ze wisten beiden, dat hij niets doen kon. Jess
moest zelf haar boontjes doppen.
De volgende morgen moest Jess met enkele
formulieren naar Starmouth naar dokter Gilder
en Michael besloot mee te gaan. Ze dronken
koffie in de stad en toen Michael tot de ontdek
king kwam, dat er een film draaide, die maan
den geleden in Londen gedraaid had en die hij
toen niet had kunnen gaan zien, besloten ze er
die avond samen naar toe te gaan. Aangezien
het nog steeds vroor, besloten ze 's middags weer
te gaan schaatsen.
Juffrouw Boss had gelijk gehad, toen ze be
weerde,dat iedereen naar het ijs ging. Aangezien
het Zaterdag was, ontbraken ook de kinderen
niet en Jess keek geamuseerd naar hun ge-
krabbel op de kleine schaatsjes.
Michael wilde Jess met alle geweld leren walsen
en deed haar een paar spectaculaire sprongen
voor, waarvan alleen de namen al hoogst in
drukwekkend waren.Michael was juist op één
knie terecht gekomen en probeerde Jess te over
tuigen, dat dit er bij hoorde, toen ze Muir zag
naderen in gezelschap van Edgar Bretton.
Ze stond half met de rug naar hem toe, maar
merkte dat hij zijn vaart inhield en met een
zwierige zwaai naast haar draaide. Voor hij Mi
chael herkend had, zei hij: „Ik wist niet, dat
je ook kon schaatsen: anders zou ik je beslist
gevraagd hebben met ons mee te gaan. Liane
is niet van de partij. Ze kan niet schaatsen en
door
Jane Arbor
en van het stilstaan zou ze kou gevat hebben
maar Jane, Edgar en een paar andere vrienden
zijn er wel. We hebben ons aan de andere kant
van de uiterwaard verzameld en waren van plan
vanavond ook te gaan schaatsen. Er zal wel
maanlicht zijn en Castle, een van de boeren, die
hier vlak in de buurt woont, zal voor de ver
lichting van de baan zorgen. Doe je met ons
mee?"
Intussen was Michael overeind gekomen en
Jess was zich maar al te zeer bewust van het
feit, dat hij naast haar stond, blakend van strijd
lust,alsof hij het nodig achtte haar tegen Muir's
onverschilligheid te verdedigen. „Dank u," mom
pelde ze. kent dokter Leyden, meen ik?"
De beide mannen knikten elkaar even toe en
Muir zei: „Ja, we kennen elkaar." Jess voelde
onmiddellijk, dat het onmogelijk was van Mi
chael te verwachten, dat hij zich bij Muir's ge-
zeischap zou aansluiten of dat Muir bijzonder
hartelijk tegen hem zou zijn. Een persoonlijke
antipathie was het gevolg geweest van hun eer
ste ontmoeting; vriendschappelijk zouden ze nu
nooit meer tegen elkaar kunnen zijn. Bovendien
had ze in Muir's blik diezelfde waakzaamheid ge
lezen, als toen hij haar kwam vertellen, dat Mi
chael voor haar aan de telefoon was alsof hij
wist, dat hij het recht niet had een oordeel te
vellen over het feit, dat ze nog steeds met Mi
chael omging en het niettemin toch deed.
„Het is erg vriendelijk van ,u", zei ze stiel.
„We blijven niet lang meer. We'waren van plan
vanavond naar een bioscoop in Starmouth te
gaan."
„Moet dat beslist? Je kunt altijd nog naar de
bioscoop gaan, terwijl je alleen kunt schaatsen
rijden, zolang het vriest en dat 2al niet lang ïneer
zijn, als de voortekenen niet bedriegen, want de
wind draaide naar het noordwesten." Het was
Edgar Bretton, die dit zei, doch Muir scheen
haar weigering al geaccepteerd te hebben, want
hij zei niets meer.
Toen ze verder schaatsten, legde Michael ver
legen zijn hand onder haar elleboog. „Dat was
erg lief van je", zei hij. „Wilde je liever met
hen mee gaan?"
Ze keek hem met een glimlach aan. „Nee,
Liane is er niet bij en als het -niet beslist nood
zakelijk is, zoek ik het gezelschap van Jane
Bretton liever niet op." Dat wès voor haar niet
de ware reden en dat wisten ze allebei. Haar
trots belette haar, de ware reden te noemen en
Michael ging er niet verder op in.
Ze spraken af, nog een baantje te rijden, reden
er nog twee en het was al donker, toen ze naar
de kant gingen om hun schaatsen af te doen.
Toen Michael knielde om Jess te helpen met
haar schaatsen, begon een eind verder op het ijs
een kind klagelijk te huilen.
Jess sprong op. „Dat is een van die kinderen.
Ik dacht, dat ze allemaal al naar; huis gegaan
waren. Een van hen heeft natuurlijk een val
gemaakt. Ik zal er heen gaan". Ze ging er van
door vóór Michael, die een schaats al had afge
daan, haar had kunnen volger^. ,To«n hij zich
bukte om de schaats weer onder Uon.
Jane Bretton naar hem toe
(Wordt vervolgd)
Voor het bereiken van dit doel is
een samenspel tussen alle docenten no-j
dig; de christelijke kweekschool staat of,
valt niet met één uur godsdienst meer
of minder, zo zei ds. De Vries. Het gaat
er om, dat het lerarenkorps zelf bezield]
is en dat de schoolgemeenschap een gees-1
telijke integratie voor de leerlingen mo-j
gelijk maakt. Spreker wees er op, dati
elke les een ontmoeting is en stelde vast,1
dat de integratie pas tot stand kan komen
wanneer ook de docenten geestelijk ge-
integreerd moëteri zijn.
Daarom, zo besloot ds. De Vries, moet
het godsdienstonderwys geïntegreerd zyn
in het géheel van het onderwys. De le
raar. voor godsdienst moet ook ten volle
deel uitmaken van het lerarenteam, waar-
van^hy mede geest en enthousisme be-
Salarissen
In de ochtendvergadering werd bij de
bespreking van het jaarverslag een tele
gram opgesteld, waarin de vergadering
er bij de minister van onderwijs met
klem op aandringt zijn belofte, dat hij
de sedert 1953 geldende salarisregeling
Voor kweekschooldocenten aan zou doen
vullen voor de leraren in handenarbeid,
handwerken, spreekonderwys en schrij
ven. Men dringt er in het telegram te
vens op aan deze regeling te laten gelden
met terugwerkende kracht tot I
Het bestuur deelde mee de problemen
die gerezen zyn rond de salarisverhogin
gen voor hogere ambtenaren en geleid
hebben tot een conflict binnen de cen
trale voor hogere ambtenaren, in januari
te zullen bespreken. De aanleiding t<
het conflict was het optreden van d
vereniging van Inspecteurs van 's Ryks
belastingen, die volgens secretaris E. H.
Schmidt tot een ellebogen-aktie over
ging uit vrees, dat mededinging van de
leraren naar salarisverhoging de eigen
kansen voor de inspecteurs op deze ver
hoging zou verminderen.
Hoewel het bestuur van de centrale
van hogere ambtenaren de leraren steun
de in hun streven op evenredige wijze te
delen in de verhoging van de salarissen
van hogere 'ambtenaren, heeft de Raad
van Leraren in de zijns insziens onbevre
digende afwikkeling van het conflict aan
leiding gevonden zich uit de centrale te
rug te trekken. De overige lerarenorgani
saties hebben dit voorbeeld niet gevolgd
R hebben zich in de Sowjetunie
verschillende mutaties voor
gedaan, die ogenschijnlijk voor
buitenstaanders geen enkele be
tekenis hebben. Zij betreffen de be
noeming van drie nieuwe secretaris
sen vah de communistische partij mensen, op wie hij wist te kuni
van de Sowjetunie, waardoor nu vertrouwen. Daarna maakte hij h{
het secretariaat van de partij
met Nikita Chroesjtsjef
uit el' man bestaat.
nadat Malenkof de leiding van k,ega,n
secretariaat móest overdragen afen en
Chroesjtsjef. e ver
Deze laatste begon een machlebber
partijsecretariaat op te bouwén, dezien.
ten slotte geheel zou bestaan tf)vern
of twee tegelijk lid
de top het presidium en op het ogenbja
maken alleen Boelganin, MikoysToeh h
Deze elf secretarissen beheersen Worosjilof en Sjvernik allpgelee
volledig het Presidium van de partij,
dat uit vijftien leden bestaat en dat
tot taak heeft, de binnen- en buiten-
oude bolsjewisten geen deel
van Chroesjtsjef's machtige seci£
tariaat.
landse politiek van de Sowjetunie Malenkof en anderen hebben nog g.unst
vast te stellen. Het is dus duidelijk, tracht, de pogingen van Chroesjtsj'
dat het secretariaat volledig zijn wil in de kiem te smoren. Met
kan opleggen aan het presidium, steun van Zjoekof slaagde deze Het
deze tegenstandtfeelgej
te ontdoen en sedertdien is behaW331
drie nieuwe het secretariaat ook het presidiiree u
van de partij volkomen in de macT®1"'
hetgeen betekent, dat de rollen zijfl in, zich ook
omgekeerd.
De benoeming
secretarissen is de afsluiting
stille revolutie, die kort na de dood van Chroesjtsjef. Het secretarii
van Stalin is begonnen. In die tijd dat altijd de uitvoerder
werden de belangrijkste organen var
de partij gereorganiseerd om te voor
komen, dat
handen van één man zou geraken.
Het oude presidium van 25 leden
het presidium was geweest, kien S1
dus voortaan zijn wil opleggen apeiemc
veel macht in de zijn vroegere opdrachtgever. ipstak.
Dit laatste betekent niet, dat f aanS
positie van Chroesjtsjef nu zo steV In
elf candidaat-leden werd terugge- is, dat deze niet meer kan wordtfecor
bracht tot een groep van tien leden bedreigd. Een van de leden van tyntwe
en vier candidaatleden. Hiervan secretariaat, tevens lid van het ptestok
maakten de premier en de belang- sidium, is Soeslof. Hij wordt op l^tschc
rijkste regeringsleiders deel uit, ogenblik beschouwd als de
waardoor er sprake was van een naamste rivaal van Chroesjtsjef I
i's'et W
te.°, jisme,
Reeds vanaf 1949 stellen de heren Ing.
D. C. Drenthem Soesman en J.
Meyll, zakenlieden te Den Haag, ern
stige pogingen in het werk om te ko-
afwachting van een "oplossing van het men ,ot één christelijk nationale partij,
geschil. Wordt deze oplossing niet ge- Zij gaan nu een nieuwe actie voeren en
vonden, dan zal door afzijdigheid van de i willen een enquete houden onder alle le-
'rootste groep leraren de centrale niet den der bestaande protestants-christelij-
anger representatief voor de leraren ge
acht kunnen worden, Aldus de heei
Schmidt in zyn jaarverslag van de ver-
de voorzitter, de heer J. Dekker. De
eniging telde 1 november 289 leden: 250
leraren en 39 oud-leraren.
Ds. J. Enkelaar met
emeritaat
Ds. J. Enkelaar, hervormd predikant
te Vreeswijk, heeft eervol emeritaat
aangevraagd. Ds. Enkelaar werd in 1893
geboren. In JÖ20 aanvaardde hij te Bles
ken s graaf het predikambt.
Hij diende daarna de gemeenten van
Rijssen (1925). Ouderkerk aan den IJs-
se] (1926), Leerdam (1931) en Jaars
veld (1948) en verbond zie hin 1950
„eensgezind" optreden van regering wellicht zijn er nog anderen
en partij.
Aanvankelijk was Malenkof ln 1953
zowel premier als eerste secretaris vallen. Poera.
van de partij, Chroesjtsjef was Voorlopig echter deelt deze partFoct
een der andere drie secretarissen secretaris nog de lakens uit en re
en de leden van de regering waren de jongste wijzigingen in MoskicMjnl
blijkt wel, dat hij van plan is, v^ange;
gekomen, deze machtspositie gebruik te mak&as zt
perd
Ir. C. Rodenburg pé-
overleden
In de ouderdom van 66 jaar is I
Utrecht overleden ir. C. Rodenburg, oii
directeur van de christelijke h.b.s. I
daar.
Ir. Rodenburg, die inrfde kringen
het middelbaar onderwijs een vooras)
staande plaats heeft ingenomen,
in 1891 geboren. Hij studeerde as
Technische Hogeschool te Delft,
hij in 1916 het diploma werktuigkund
ingenieur behaalde. In 1917 werd f
leraar te Groningen. In 1932 werd I
directeur van de christelijke h.b.s
Leeuwarden, in 1939 directeur var.
christelijke h.b.s. te Utrecht. Daar tri
hij werkzaam geweest tot hij verf yne
den jaar met pensioen ging.
De heer Rodenburg is onder me
voorzitter geweest van de Verenigil
van leraren bij het christelijk voor» De ai
reidend hoger en middelbaar onderwfceken
en redacteur van het orgaan van diaaree.'
organisatie. Met name in de Fri«Peestr
hoofdstad, waar tijdens zijn verblijf
leerlingen-aantal van de h.b.s. verdir
belde heeft de overledene zich op
Actie voor één
chr.-nationale
partij
ke partijen, waarvan de voornaamste
vraag zal zijn: Bent u van mening, dat
de eenheid op zo kort mogelijke ter
mijn gerealiseerd moet worden? Aan de
besturen dezer partijen (het zijn de
A.R.P., de C.H.U., de Chr. Volkspartij,
het G.P.V., de Prot. Unie en de S.G.P.)
is verzocht aan deze enquete medewer
king te verlenen. Vérgaande beslissingen
op korte termijn wensen de twee orga
nisatoren. Concreet stellen zij zich voor:
als aanloop het uitkomen in gemeente
lijk en provinciaal verband met zo mo
gelijk gemeenschappelijke lijsten, en een
volledige fusie van alle protestants-chris
telijke partijen in 1960. Zij willen om de
eenheid te bereiken propaganda-avonden
beleggen, de ontwikkeling der actie
schetsen via de verschillende publici
teitsmedia zoals pers. radio en televisie,
het verspreiden van vlugschriften en het
demonstreren voor de eenheid door het
van speldjes met de aanduiding
Deze actie wordt ingegeven
zijn tegenwoordige gemeente. Ds. Enek- do°r de overtuiging, dat allen, die de
laar, die tot de modaliteit van de Ge-Ibiibel erkennen als het richtsnoer ook
reformeerde Bond behoort, is benoemd ,voor het staatkundig leven, zich aaneen
tot hulpprediker te .Werkhoven, welke dienen te sluiten en dat de aan de gang
zijnde ontwikkeling (waarbij duizendeniTng geen eindkomt.'
benoeming hij heeft aangenomen.
vereniging, en kerkvoogd
vormde gemeente. Ook maakte hij d
de commissie van toezicht
te Leeuwarden.
protestantse christenen het reeds de
woonste zaak vinden op een partij
stemmen, die de Bijbel niet als ricl
snoer aanvaardt) van kwaad tot erg
leidt, indien aan de huidige verbrokk