CHRISTELIJK w; Een pakje uit Amerika „Nouvelle théologie" kan een grote rol gaan spelen De onbekende man f/ Een woord voor vandaag Kanttekening 2 Santa Claus Nog een artikel over de vie ring van het Kerstfeest. Ditmaal uit het Evangelisch-Luthers Weekblad: EEN „tante" in Amerika is, vooral voor kinderen, een heer lijk bezit. In de eerste plaats heb je iets om over op te scheppen tegen je vriendinnen en ieder meisje van tien Jaar weet hoe be langrijk dat is. En 'P. de tweede plaats s'uurt zer soms pakjes, wat misschien nog Er zijn i zichten nog grote verschillen sen de Oude en de Nieuwe Wereld. Duidelijk zien we dat ;n decem ber. Wij hebben onze Sinterklaas. Het is wel jammer dat hij nog een stukje van de Adventstijd af brokkelt. maar voor Kerstmis :s hij toch hoog en breed de deur uit en dat is maar goed ook. al zou den we onze Goedheiligman niet graag helemaal willen missen. Misschien reist hij dan naar Ame- en duikt daar in een wonderlijke vermomming tegen Kerstmis weer op als ..Santa Claus" Een Kerstmannetje in een rood pak. op hoge laarzen en met een joviaal trouwhartig gezicht. Bedrijvi r gaat hij rond en de grote zak oo zijn rug is welgevuld. Z'n zware laarzen stappen zo luidruchtig door de Stille Nacht, dat he*, zwak ke geschrei van het Kindje in de Kribbe bijna niet meer wordt ge- NU de afstand tussen Amerika en Europa steeds onbelang rijker wordt, schijnt die voor San ta Claus geen bezwaar meer te vormen nu en dan eens een over stapje te maken. Zo zien we met schrik dat uitbundige baardman netje ook onze kersttijd binnen dringen en in de etalages en op reclameplaten grijnst hij ons goed hartig aan. Erger wordt het echter, wan neer hij, dank zij de tante in Ame rika, ook ons gezin binnendringt. Het grote platte pakje, met ge juich opengemaakt, blijkt een ad- ventskalender te bevatten. En wat voor een! Adventskalenders zijn kostelijke dingen en in menig ge zin kent men het feestelijk ogen blik elke dag. als er een luikje ge opend mag worden, waardoor het wondere kerstgebeuren weer een stapje dichterbij komt. Maar deze! Een heel, heel grote kerstman, zo rood en glimmend en opgetuigd als het maar kan En wat er niet allemaal uit de zak komt! Ieder luikje bergt een stuk speelgoed, het een nog fraai er en begeerlijker dan het ander De kinderen zijn opgetogen en vin den het bonte exemmaar prachtig. Hij moet meteen aan de muur en zo hanet daar dan Santa Claus, real american, in al zijn goedbe doelde opdringerigheid in onze huiskamer. Het is immers zo be- grijDeliik dat jonge kinderen dit mooi vinfjen: moeten we hun dit genoegen niet gunnen9 Niettemin, hij hindert me dat hij iets stuk maakt va wat naar mijn gevoelen het lijke van de adventstijd is. Omdat hij illustreert, hoezeer het kerst feest. ook hier. al aan het verwor den is tot een feest, waarbij het Christuskind hoogstens de aanlei ding. maar niet meer het stralen de middelpunt is. Juist ook in ons eigen gezin zou ik Santa Claus, deze schertsfiguur, zo graag wil len weren. Zal ik de verontwaar diging van de kinderen maar trot seren en hem alsnog van de muur halen? HET antwoord op deze overwe ging komt onverwacht Op een avond zegt de dochter peinzend ,.Weet je. Mam, tante Margaret heeft het wel goed bedoeld en ze dacht natuurlijk, dat we de kalen der erg leuk zouden vinden en we vinden hem natuurlijk ook wel leuk. maar toch is het eigenlijk niet zo echt van Kerstmis, vind je wel? Ik bedoel het zijn alle maal pakjes en lekkers en zo. maar er staat eigenlijk helemaal niets op van de Here Jezus." Ze heeft het tóch gevoeld.denk ik blij. Al onze eenvoudige kerst feesten, zonder cadeaux en zonder kerstmannetjes, hebben hun doen begrijpen, waar het om east. De Kerstman uit Amerika heeft het Kindie niet van zijn plaats kunnen eririjvcn. Fn met een gevoel van dankhaarheld haal ik Santa Claus van de muur af. Voor hèm is bij ons geen plaats meer. (Advertentie) Gouden jubileum van v Ondanks verwijten van de kant van Rome: Poging om los te komen van wat kerkelijke franje noemt men wijkingen mogelijk blijven. Absolute uniformiteit heeft de kerk nooit gewild, zo zei prof. Weterman. Daarom is een verscheidenheid van stromingen tot op zekere hoogte ook toelaatbaar, (Van i medewerker) LANG hebben de r.k. theologen de inhoud van Genesis beschouwd als onfeilbare goddelijKe waarheid, totdat men de ontstellende ontdekking deed dat er dingen zijn aie niet waar kunnen zijn. Het paradijsverhaal blijkt geen feitenrelaas; het bijbelse natuurbeeld beantwoordt wel aan de spon tane zintuipelijke waarneming, maar helemaal niet-aan de \Wetenschappelijke waarneming. Deze opmerkingen lazen wij in een artikel van pater dr. H. Renckens S.J. in een speciaal nummer van het r.k. weekblad voor geloofsverkondiging „De Bazuin". Het gaat er om, zo concludeerde de schrijver, dat de mens is ge tekend door zonde. Of daar nu een slang aan te pas is gekomen is onbe langrijk. Vrijwel de hele r.k. wereld van exegeten is het er over eens, dat de bijbelse voorstelling van de vrouw die uit de man zou zijn „gemaakt" sym bolische en niet chirurgische waarde heeft. Deze zg. nieuwe exegese, die in zekere zin een moderne opvatting voorstaat, is een uitloper van wat men noemt de „Nouvelle Théologie", een stroming die binnen de R.K. Kerk na 1942 is ontstaan in de theologische faculteit van de Jezuïeten in Lyon, haar naam kreeg van tegenstanders en op vele theologen sterke invloed uit oefent. Bladen als De Bazuin en Het Schild worden beïnvloed door groot meesters van de moderne richting als De Lubac en Daniélou. Prof. J. A. M. Weterman. hoogleraarzijn van de kosmos als de zich voortdu- aan het r.k. seminarie Dijnselburg in rend ontwikkelende werkelijkheid. Huis ter Heide en kapelaan van de r.k. studentenparochie te Utrecht, heeft on- tAflp/.lmiMn/ii. langs in een samenkomst in Utrecht Lrcc/t bUtioCliULL'WCT uiteengezet wat de nouvelle théologie is ,lj wil. UU lijn redt is geble-H tweede kernpunt vond de hoog- - K-„,t 11 leraar in het besef, dat men de mens nooit mag zien als toeschouwer, die, te ken, dat deze richting in de R. K. Kerk wellicht een grote rol kan gaan spelen in de toekomst. De nouvelle théologie is aan r.k. zijde ook het aangrijpingspunt voor een oecumenisch gesprek, dat thans op informele basis reeds veel voorkomt maar tezijnertijd misschien kan doorzetten op een ander niveau. Voorlopigheid DE hoofdgedachte van deze stroming is een brug te slaan tussen het theo logisch denken van de kerk. dat op be paalde punten verouderd blijkt, en het geen In deze tijd leeft onder de mensen. Men wil steeds teruggaan tot de grond- beleving en staat in zekere zin in pro test tegen de geloofsbeleving bij het volk en tegen het leergezag, r 1 r XVI r l 1 In de nouvelle théologie ziet men vol- proi. dr. r. W. Grosheide !ms se0' herleven l_bepaalde vragen en antwoorden van het modernisme, dat indertijd óók de kerk wilde vernieuwen. Omdat dit modernis- i Om- Advertentie Predikant te Schwerin veroordeeld Een Oostduits communistisch gerechts hof heeft een protestantse geestelijke ver oordeeld tot 2H Jaar gevangenisstraf. Hij werd ervan beschuldigd het volk te heb ben opgezet tegen het Russische regime. De Lutherse dominé. dr. A. Maercker, moest zich verantwoorden voor een dis trictsgerechtshof te Schwerin voor het op roepen tot een boycot van het Oost- duitse regime en het schenden van de ge- lijkheidsrechten van de mens. Volgens het Oostduitse nieuwsagent schap had Maercker een kerkelijke be grafenis geweigerd aan de overleden dochter van een communistische autori teit. Dit is de tweede maal binnen een maand, dat de Oostduitsers een protes tantse geestelijke in de gevangenis heb ben gezet. Op 28 nov. werd de Leipziger predikant Siegfried Schmutzler veroor deeld tot 5 jaar gevangennissraf wegens het bedrijven van anti-communistische activiteiten. Zondag a.s. herdenkt prof. dr. F. W. Grosheide, rustend hoogleraar van de Vrije Universiteit, woonachtig te Amster dam, de dag, waarop hij voor 50 jaar het predikambt in de Geref. Kerken aanvaardde. Prof. Grosheide, die tot de gezaghebbende Nieuw-Testamentici be- behoort on een groot aantal jaren in dg Geref Kerken een zeer vooraanstaande plaats innam, werd 25 november 1881 te Amsterdam geboren. Hij bezocht het Ge ref. Gymnasium aldaar en studeerde aan de VU, waarvan zijn vader directeur was, theologie zo wel als letteren. In [beide vakken deed hij kandidaatexamen. In 1904 werd hij kandidaat en 22 dec. 11907 werd hij te Schipluiden bevestigd. Datzelfde jaar promoveerde hij cum laude aan de V.U. tot doctor in de theo logie op een proefschrift getiteld: „De verwachting der toekomst van Jezus Christus". In 1912 volgde zijn benoeming tot hoogleraar aan de V.U. om onderwijs te geven in het Nieuwe Testament. Prof. Grosheide heeft een lange reeks jaren aan de V.U gedoceerd, ook exegese en canoniek. Hij heeft zich op velerlei ge bied bewogen. De laatste jaren trok hij zich uit allerlei arbeid terug en ook het verzoek van de kerkeraad van zijn eerste gemeente Schipluiden om daar a.s. zon dagmorgen een gedachtenisrede te hou den, werd afgewezen. De verdiensten van prof Grosheide vonden erkenning in zijn benoeming tot ridder in de Orde van de Ned. Leeuw. Reroepingstverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Neder-Langbroek (toez.): J. Wieman te Oudewater. GEREFORMEERDE KERKEN Examens. Aan de Theologische Hoge school te Kampen is geslaagd voor het examen de heer N. J. Goris te Apeldoorn. GEREF. KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Zuidhorn: K. Brüning te Rijns burg. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Corsica (Ver. St.): L. Kie- boom te Lisse. Bedankt voor IJsselmonde: A. F. Hon- koop te Goes. genover de werkelijkheid staande, haar kunnen beoordelen. De traditionele theologie trok zich volgens de nou- veile théologie teveel bespiegelend te rug op een hoog niveau; zij maakte met het woord, met begrippen, de werkelijkheid. In feite gaat echter de openheid voor de werkelijkheid af aan het ..begrippelijke" en beschou welijke. Hier komt de zaak van het hart de orde. Maar niet alleen het gevoel reageert; gevoel en gedachte doen dit samen. Voordat men formuleert is er een contact: de geloofsintuïtie, die dus meer oorspronkelijk is dan het overige niet nutteloze onder-woorden-brengen. De nouvelle théologie legt eerder nadruk op het symbool dan op het begrip. In deze stroming wordt de theologie een zaak van geestelijk 'leven, spiritualiteit, waarbij heel in de verte het gevaar van een verduistering der absolute Waar heid kan opkomen, zo zei prof. Weter man. Het gaat er dus om deze spiritua liteit van de geloofsintuïtie te confron teren met het absolute van de Waar heid. Beduchtheid IN sommige r.k. kringen is men yolgens prof. Weterman beducht voor deze nieuwe geluiden. Men wil ze dan liever aristocratisch op een afstand houden uit vrees, dat de leek door wanbegrip keerd reageert. Ook is men bang het relativisme. Anderzijds schijnt de afstand tussen leken en geestelijken, on der meer door invloed van de nouvelle théologie, reeds kleiner te worden. In de in 1950 verschenen encycliek Humani generis" krijgt de Tegen het gangbare redelijk en verdedigend redeneren de gangbare theologen. In zoverre is de nieuwe stroming, die begrip vraagt voor het mysterie, ook een aansluiting op de romantiek, die zich verzette tegen de Aufkl&rurig. In de tweede plaats tracht men open heid te krijgen voor de moderne weten schap. opdat het verband met de theo logie hervonden wordt. Dit leidt, zo zei prof. Weterman, ook tot contact met de existentiefilosofie. In de derde plaats leggen de „nieuwe theologen" nadruk op subjectivisme. Dit doet men tegenover de neiging van de kerk tot overschatting van het objec tief-feitelijke der Waarheid. God richt zich tot de mens als persoon en de r zelf moet persoonlijk de openbarin. zich laten inwerken en antwoorden. dit subjectivisme komt er plaats vrijheid en tolerantie. Aangezien de die immers in de wereld staat, pas persoon wordt in de ontmoeting met de ander is er geen gevaar dat deze geïsoleerd kan worden irmee hangt samen een andere apostolische instelling die de. nouvelle théologie bepleit. Onder dit vierde punt noemde prof. Weterman het oecume nisch karakter van deze richting, die so lidair met andersdenkenden, protestan- :n humanisten, wil zijn en ook naar hen luistert. Herbronning me echter eenzijdig uitging van het hart als zetel van het gevoel, dat beslissen de instantie geacht werd, moest deze richting wel .stranden; een felle afwij zing van de paus was het gevolg. Een kernmome'ht van de nouvelle théo logie noemde de hoogleraar het besef van de historiciteit van al het menselij ke. Dit besèf ontstond in reactie op de massieve én absolute denkwijze di RJC. Kerk. De mens is steeds in wo ding. In tegenstelling tot „het ding' dat veel meer vastligt en eerder is i omschrijven, ontvouwt de mens zie Deze voorlopigheid, het altijd ve nieuwende karakter, is volgens de noi veile théologie ook kenmerkend vot. .......JW ieder theologisch systeem. Men gaat richting het verwijt te horen, dat zij te- zelfs zover en dat ligt, naar proj,veel dweept met een modeverschijnsel. Weterman zei, in de R.K. Kerk veel Hiermee wordt volgens de hoogleraar moeilijker dat men dit van toepas- zonder twijfel de existentiefilosofie be- sing acht op de wijze waarop Gods doeld. openbaring in de kerk leeft. Het voor-1 Eveneens wordt het ontoelaatbaar ge- loplge betreft dan de begrippen en de noemd. dat men met voorbijzien ■in de. openbaring is uitge- dus kunnen gelden voor andere kultuurtijd formules drukt, en de dogma' of omgeving moet ring anders „verwoorden' sinds eeuwen bestaande formulering niet meer opportuun blijkt, zo zei prof. We terman. Wat echter achter de formulering (ré- presentation) ligt, de basis (affirma tion) is blijvend. Op deze manier ont komt men, op theologisch terrein, aan pure relativiteit. Op het gebied der ethiek propageert de nouvelle théologie een „Situationsethik", die uitgaat van de veronderstelling, dat elke situatie) een andere beslissing nodig heeft en dat1 men zich als evoluerend mens niet kan of mag vastleggen op een serie vaste gedragslijnen. De theologie moet steeds geactuali seerd worden. Het katholicisme mag geen voor altijd vaststaand leerstelsel worden; het mag, zo zei prof. Weter man paradoxaal, niet ontaarden in een Een verbreding voert de nouvelle théo logie in wanneer zij de wordende mens plaatst in het kader van het geheel der evolutie. De historie wordt dus gevat in het licht van een algemeen in beweging de continuïteit der kerk (middeleeuwen, contra-reformatie etc.) terugkeert tot de oude kerk. In de derde plaats maakt de encycliek kritische kanttekeningen bij de in de nouvelle théologie ontwikkelde evolutiegedachte. Ondanks de besluiten van de r.k. bij belcommissie van 1910, die ook ovei Genesis 1 orthodoxe uitspraken deed. kunnen de r.k. exegeten zich in de prak tijk het een en ander permitteren. De commissie heeft zelf verklaard, dat de beslissingen van 1910 niet absoluut bin dend zijn. Het werd zo gezegd, dat af- Advertentie Nog 5 dagen WlcT/lMat 46. Jess zocht Liane's blik om uitdrukking te geven aan een gevoel van medelijden, dat ze niet onder woorden mocht brengen, waar Muir bij was Liane wilde of kon haar niek aankijken. Jess wist dat het licht van de hoop en de verwachting, die de laatste tijd gebrand had in haar ogen, was uitgegaan als een kaars, die uitgeblazen was. HOOFDSTUK VII De hele dag. terwijl ze haar werk deed, was Jess met haar gedachten bij het tragische nieuws over Peter. Steeds kwamen dezelfde vragen te rug. Was er een redelijke hoop, dat hij niet ge dood was op patrouille? Als hij dat wel was, wat was dan het beste om te hopen voor Liane? Welk goed nieuws over hem had het meisje met zoveel hoop en spanning tegemoet gezien? Hoe veel wist Muir van de waarheid, die Liane tot iedere prijs voor hem verborgen probeerde te houden? Als Peter werkelijk dood was, moest Liane dan niet alles aan Muir vertellen en zijn kracht gebruiken om op te steunen? Want zou Muir, als hij wist hoe de vork in de steel zat. niet alles doen wat hij kon. om haar leed te ver zachten9 Voor Jess Quintains verliet, had Muir gezegd, dat hij dokter Gilder die dag bij mevrouw Sea- combe zou laten komen en Jess had beloofd, zelf ook nog even naar haar te komen kijken. Muir had bovendien beloofd, dat hij zou trachten meer inlichtingen over Peter te verkrijgen door con tact op te nemen met enkele hooggeplaatste le gerofficieren, die hij kende uit de oorlog. Toen ze terugkwam op Quintains, wachtte Muir haar op en zei, da* dokter Gilder een kalmeren de drank had voorgeschreven voor mevrouw Sea- combe en dat ze nu al meer dan een uur sliep „Ik heb een andere patiënte voor je", zei hij zacht. „Toeh Liane naar de eetkamer ging om door Jane Arbor te lunchen, zakte ze eensklaps in elkaar. Ze kon er zelf geen verklaring voor geven, maar ik denk, dat het verband houdt met het nieuws, dat me vrouw Seacombe gekregen heeft. Dokter Gilder was toen al geweest en aangezien ze vrijwel on middellijk weer bijkwam, heb ik hem "niet terug laten komen. Ik heb haar naar bed gestuurd en ik zou graag willen, dat je even naar haar ging kijken." ..Natuurlijk zal ik dat doen." Jess keek hem onderzoekend aan, maar niets in zijn gezicht duidde er op. dat hij wist hoe tragisch het nieuws over Peter voor Liane was geweest. In haar kamer lag Liane met haar gezicht van de deur afgewend en ze draaide zich niet om, toen Jess binnnenkwam. Toen Jess naast het bed kwam staan, keek ze op en in haar ogen lag een uitdrukking van pijn en smart. Haar ogen waren droog. Liane had niet gehuild. „Muir heeft me gevraagd te komen kijken, hoe het met je was," zei Jess vriendelijk. „Hij maakt zich bezorgd over je." „Dat hoeft hij helemaal niet te doen. Ik weet, dat ik flauw gevallen ben. maar ik voel me nu weer goed," Ze draaide zich om, ging rechtop zitten en sloeg haar handen om haar knieën. Jess vroeg zich treurig af, hoe ze contact met haar zou kunnen krijgen, in haar verdriet. „Liane kind," zei ze, ,,je moet niet probe ren, alles alleen te dragen. Het was altijd al te veel voor je, maar nu moet je je door mij la ten helpen." „Dank je, Jess, maar je kunt niets voor me doen." „Laat Muir je dan helpen! Hij houdt vs en dat geeft hem het recht je te helpen." „Dat betekent, dat ik hem alles zou moeten vertellen en nu is er geen reden meer, waarom hij het ooit te weten zou komen." Jess maakte zich kwaad. „Geen reden? Je wilt toch niet zeggen, dat je het altijd voor hem verborgen zult houden? Of dat je zijn liefde zult blijven accepteren, zonder hem er iets voor terug te kunnen geven vanwege Peter? dat je van plan bent hem nooit te vertellen, len, waarom?" Liane zuchtte. „Muir zal er nooit achter ko men," zei ze. „"Voor Peter wegging, had ik dit al besloten dat als er iets met hem zou ge beuren, ik zijn naam nooit zou misbruiken on een beroep te doen op medelijden. Je moet niet boos zijn, Jess. Het is weinig, waaraan ik me vastklem alleen trots. Ik geloof, dat Peter het gewaardeerd zou hebben, als hij geweten had, dat ik zoveel trots kon opbrengen, dat ik ons geheim alleen voor ons beiden kon houden. Misschien heb ik daarom de laatste tijd wel de indruk gegeven, alsof ik zelfs jou niet vertrouw.- de, Jess, Ik wenste echter alleen, dat je alles zou vergeten wat je ooit over Peter en mij had gehoord Liane had spijt gehad dat ze Jess haar ge heim verteld had! Jess' voelde zich gekwetst, hoewel ze kon begrijpen, dat het meisje zich pro beerde te pantseren met een wapenrusting var trots stilzwijgen Begreep ze dan niet dat de lief de nog steeds in haar ogen blonk? (Wordt vervolgd) KLASSENSTRIJD ONTGROEID doorlopend aan wat men noemt sourcement, „herbronning" van de the ologie. Men bezint zich opnieuw op het geen in de kerk fundamenteel en au thentiek is. Prof. Weterman onderscheid de drie bewegingen die door deze her bronning ontstaan: de nieuwe bijbelbe weging, die de Bijbel op haar eigen mé rites onderzoekt en komt tot resultaten zoals verwerkt in het aangehaalde blad De Bazfüin; de liturgische beweging, die reeds sinds paus Pius X uit het litur gische het authentiek katholieke meent te putten op veel „echtere" wijz.e op andere manier mogelijk wordt acht; de patristische beweging, die soms met voorbijgaan van middeleeuwen en contra-reformatie, in ieder geval in zekere spanning ten opzichte daarvan, teruggaat tot de kerkvaders. De „herbronning" van de nouvelle théologie, aldus prof. Weterman, een poging om los te komen van men franje noemt; van het kerkelijk jargon en van de dingen niet meer warm loopt. Aflaten bijv. noemt de nouvelle théologie buitenkant, die niet van fundamenteel belang 4 dvertentie Wordt U gekweld door rheumatiek, spit, ischias, hoofd zenuwpijnen, neemt dan Uw toevlucht tot Togal. Het middel dat baat, waar andere falen. Laat U dus niet langer kwellen, maar gebruik Togal. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88. Kerk in Madrid weer gesloten Een baptistenkerk in Madrid is door de politie gesloten. De predikant i arresteerd. Reeds in 1954 was het ge bouw in beslag genomen en verzegeld. Maar omdat begin oktober het zegel „verdwenen" was, had de gemeente het weer in gebruik genomen en er diensten gehouden. Zij bezat namelijk nog een geldige vergunning voor het gebruik van haar kerk. Na de derde dienst kwam de politie, sloot de kerk opnieuw en nam de pre dikant gevangen. Voorlopig neemt de gemeente nu deel aan de diensten var de andere baptistengemeenten in de Spaanse hoofdstad. De najaarsvergadering van de Chris telijke Emigratiecentrale wordt zater dag in K. en W. te Utrecht gehouden. Het zal een Afrika-dag zijn, die begint De ambassadeur van Zuid-Afrika, dr. F. E. Geldenhuys, zal spreken. Daarna houdt de heer T. Cnossen, secretaris directeur van de centrale een rede der de titel „Een volk in de branding". De heer Cnossen heeft onlangs een reis gemaakt door Zuid-Afrika en Rhodesië. Advertentie Actifral-10 van PHILIPS -ROXANE Niet alleen A en D maar alle vitaminen die U nodig hebt. s f 2.® Een flacc I 100 dra Nu óók voordelige gezins verpakking van 150 dragees f3.7* „En God zeide: er zij licht". Daarmee begint het verha van de schepping. En als Johannes de komst van Christ\ in de wereld beschrijft, zegt hij: „Het waarachtige Licht, d iedere mens verlicht, was komende in de wereld". Dat het verhaal van de herschepping. Advent: Christus is gekomen en zal komen om de were te herscheppen, om weer helemaal goed te maken wat i mens, de kroon der schepping, verknoeid had en wat u i ik nog dagelijks verknoeien. Het is haast niet in te denke dat Christus alle dingen weer op hun juiste plaats zal zette dat alles weer zo rein en zo feestelijk zal zijn als in h begin. „Zie, Ik maak alle dingen nieuw," belooft Hij. En d' geldt niet alleen voor de nieuwe schepping, die komt h geldt nu, voor een ieder die Hem behoort. Gaan u en straks zo Kerstfeest vieren I^EN van de terreinen waarvoor de Europese Economische Ge meenschap, die, naar men verwacht, begin volgend jaar in werking zal treden, bijzonder belangrijke conse- kwenties zal hebben, is het sociale terrein. Weliswaar zal het belang van de economische gevolgen hier nog bo ven uit gaan, want het verdrag voor een Europese Economische Ge meenschap beoogt tenslotte een eco nomische integratie van Europa, maar zoals overal zal ook hier het economisch gebeuren ten nauwste verbonden blijken met het sociale. Het verdrag zelf heeft reeds ruime aandacht besteed aan het verwezen lijken van een sociale harmonisatie, dus een op elkaar afstemmen van de sociale maatregelen, zoals die in de diverse landen bestaan. Wij noe men in dit verband de gelijke be loning voor man en vrouw, de werk- duur, de vacanties, de sociale verze keringen etc. Het sociale terrein kent echter naast deze materiële kant ook een for mele kant en dan bedoelen we de structuur, de organisatorische op bouw. Ook deze opbouw zal belang rijke wijzigingen ondergaan bij het inwerkingtreden van het verdrag voor de Europese Economische sa menwerking. Van organisatorische harmonisatie zal weliswaar geen sprake behoeven te zijn, want de sociale belangen van de werknemers plegen In vrij wel alle landen behartigd te wor den door vakorganisaties, die weer zijn samengebracht in vakcentrales. NA DE CONFERENTIE Maar wèl zullen de vakorganisati| en vakcentrales haar activiteiten i meer moeten uitbreiden van nationale tot het internationale wellicht het supra-nationale De Europese Gemeenschap vol Kolen en Staal heeft, wat dit treft, de vakbeweging reeds goede voorbereiding gegeven, w_. door er een duidelijk inzicht best^ in wat er vereist wordt brede Europese sociaal-ec vlak volledig te kunnen meespelij Nog kortgeleden heeft het Inten tionaal Christelijk Vakverbond In zijn bestuursvergadering te sterdam uitvoerig met dit vraagsl bezig gehouden. In werkgeverskringen bestaat dering voor wat de vakbeweging L internationaal niveau reeds heeft stand gebracht. Daarbij valt de 1 derlandse vakbeweging nog bijzi dere lof te beurt voor haar beheer optreden, haar nuchtere, zakeli instelling, vrij van sentimenten. In dit verband maken we gaar melding van wat de heer H. Wemmers, president-directeur t de Staatsmijnen, vorige week he verklaard op het congres van Verbond van Protestants Chris lijke Werkgevers in Nederland, congres dat was gewijd aan Euromarkt. De heer Wemm deelde mede, dat, vergeleken vertegenwoordigers van werkneme organisaties uit meer zuidelijke I: den, de Nederlanders reeds lang ut gegroeid blijken boven het niveT van de klassenstrijd, boven lfc dualisme werkgever-werknemer. je REKENEND voor de sfeer, waarin te komen hebben ingestemd. minister Dulles is zeer sceptisch j stemd. Een andere reden is, dat i bewust de nadruk heeft willen lef' sleet, de Navoconferentie in de afgelo pen week is gehouden, is het ver zoek van president Eisenhower om een minuut stilte, teneinde Gods gen op de vastbeslotenheid voort f zegen te kunnen vragen over de gaan met het versterken t besluiten, die in het belang van de vrede werden genomen. Op geen enkele conferentie van in beginsel overeenstemming de vrije wereld Is het gevoel van reikt. Dit komt het meest tot afhankelijkheid en onmacht zo groot drukking in het akkoord inzake I geweest. Als we het communiqué uitrusten lezen, na afloop verstrekt, mogen we eensgezindheid constateren ten wapens. Geen enkel land heeft zij* aanzien van de voornaamste doel- genoodzaakt te zien, zich definitf stellingen. Van een vertrouwenscri sis kan niet meer worden gespro ken, maar bepaald gerust is men Hierdoor konden ook Noorwegen Denemarken de beginselverklarii mede-ondertekenen. In afzonderlijl onmacht en kwetsbaarheid heeft er besprekingen zal nu worden uitg! toe geleid, dat opnieuw contact met maakt, In welke landen bases voj de Sowjetunie zal worden gezocht bedoelde wapens zullen worden it om tot een akkoord over het ont- gericht. Volgens niet bevestigde N wapeningsvraagstuk te komen. In- richten zal Nederland voornai tussen zal worden doorgegaan met lijk vanwegè zijn bevolkingsdicl het opstellen van plannen ter ver sterking van de gezamenlijke ver dediging. Zo heeft de Navoconferentie Tij opvallend is, dat niet de nadruk aan haar doel beantwoord, maar I wordt gelegd op het overleg, dat uitkomst is anders geweest dan aa' met de Sowjetunie zal plaatsvinden. Dit is vooral gebeurd, om gevoelig' heden te vermijden; het is geen ge vankelijk werd aangenomen, verlangen om uit de impasse te f> raken en een eind te maken i heim, dat met name de Verenigde bewapeningswedloop voerde de b Staten niet van harte met deze ventoon en heeft het karakter viïli nieuwe poging om tot een vergelijk de conferentie gewijzigd. P.B.O. NIET OVERBODIG JN het licht van wat we hierboven schreven zouden we nu de vraag willen zien, die nog wel eens ge hoord wordt, namelijk, of de Ne derlandse publiekrechtelijke bedrijfs organisatie nog wel zin heeft in het kader van de komende internatio nale Europese Gemeenschap. Zij die twijfelen, of hierop wel een volmondig positief antwoord gege ven kan worden, voeren aan, dat in de toekomst de internationale con tacten tussen werkgevers en werk nemers voor het sociaal-economische leven doorslaggevend zullen zijn en niet de nationale. Wij willen echter een duidelijk „ja" laten horen, juist op grond van de ervaringen in het internationale mi lieu. Dat Nederland hier naar voren treedt met een vakbeweging, die, vergeleken bij andere Europese lan den, de klassenstrijd al lang achter de rug heeft, is te danken aan de bedrijfsorganisatorische opbouw in Nederland, waarvan de p.b.o. de be kroning is en waartoe de christelijke vakbeweging in Nederland niet on belangrijk heeft bijgedragen. Deze verworvenheden prijs te geven is niet alleen een ondermijnen van de positie, die de werknemer in 1 derland heeft verworven, r zou tevens dwaas zijn tegen de i tergrond van de buitenlandse sitjv aties. Bovendien komt daar nog bij dat,f' zullen er op internationaal nivef in de toekomst belangrijke besliss gen tussen werkgevers en werk£ mers vallen, de publiekrechtelijj organen en de Sociaal Economisch Raad van hun kant gewichtig zullen kunnen doen door de belai gen van de afzonderlijke bedrijf takken en het nationale belang f intérnationaal niveau te brengen, a het ware voor te bereiden op het ij ternationale contact. De organisatorische opbouw van 1 sociaal-economische leven in eigij land staat de internationale orgaip satorische uitbouw niet in de en hij wordt evenmin overbodig g maakt. De publiekrechtelijke drljfsorganisatie zal het internatil nale werk belangrijk kunnen step nen en stimuleren en ons e sprong kunnen verschaffen op i partners in de Europese Econonf sche gemeenschap. Deens bisschop bevestigt vierde vrouw in ambt In de Scandinavische landen blijft de onrust rondom de vrouw al of niet ln het ambt voortduren. Dezer dagen heeft de lutherse bisschop Olgaard van Fünen als predikant bevestigd me vrouw Elisabeth Fabricius. Mevrouw ds. Fabricius is door de rap* van ccn gemeente op dat eiland f predikant gekozen. Van bisschop Olgaard was overigej deze bevestiging wel te verwachte? hij heeft in de loop van de jaren f drie vrouwen tot predikant georit neerd. De daardoor ontstane bewegili Mi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2