CHRISTELIJK I Hereniging van kerken of van gelovigen? Puzzel mee Wet op maatschappelijk werk noodzakelijk Een woord voor vandaag Kanttekening „Sonnevanck" wordt ook algemeen ziekenhuis De onbekende man In Enigheid des geloofs'" schrijft ds. W. Meynhout, predi kant bij de christelijke gerefor meerde kerk van Franeker: kerkelijke deeldheid, en over de brandende vraag: wat Is daar toch aan te doen° dan gaan' onze gedachten over 't algemeen dadelijk in de richting van een eventuele ver eniging van kerken, die tot dusver of sinds enige tijd gescheiden van elkaar leven. En het spreekt ook wel haast vanzelf, dat onze gedachten en on ze besprekingen en onze artike len in die richting gaan. Want we zien het elke zondag weer met groot verdriet: schuin tegenover deze kerk staat die kerk, en een paar straten verder weer die an dere kerk. En de vraag dringt zich aan ons op: zouden die kerken nu werkelijk niet samen één kerk kunnen vormen? En zo zijn er deputaatschappen die almaar confereren met elkaar (wanneer ze tenminste eindelijk weer eens samen spreken, anders hebt en we straks op de synode niets te rapporteren). En waarover confereren zij met elkaar, altijd heel amicaal, collegiaal en broe derlijk natuurlijk? Waarover? Over het onderhavige vraagstuk: de verdeeldheid en de eventuele weg tot eenheid van de kerken, door deputaten vertegenwoordigd. Goed. Dat moet ook gebeuren, want er gebeurt niets vanzelf. En er wordt vanzelfsprekend ook ge beden bij de oDening van die ver gaderingen of God al dat werk ook zegenen wil. (Zouden we zelf wel altijd weten wat we vragen als we dèèrom vragen? En zouden we allen wel de consequenties door hebben, welke die zegen van God voor ons zou me»bTengen, als zij op het gebed eens inderdaad werkelijkheid werd? Zcuden we dan misschien niet zeggen: ja iet bedoeld waarom kunnen n zondags zeggen v van die straat: hier scheiden onze wegen? ^EKER, ik weet ook zeer wel, dat *-> er op die waaroms wel degelijk een antwoord is te geven: builen- schriftuurlijke binding bij die kerk, afwijking van bepaalde pun ten van de belijdenis (of van be paalde opvattingen van bepaalde punten van die belijdenis?) enz. Maar dat uiteengaan van mede christenen tengevolge van die be treurenswaardige oorzaken, dat moest ons, dacht ik, zwaarder op het hart wegen. Want die men sen horen bij elkaar en al die theologische en synodale misvat tingen en twisten en uitspraken houden die mensen uit elkaar die de Here Christus bij elkaar wil hebben. Wie kan er toch vrede heb ben bij zulke toestanden en zulke verhoudingen; wie kan zich toch tevreden stellen met de geruststel lende redenering: maar bij ons is in elk geval de zuivere waar heid, en wat die anderen doen moeten ze zelf maar weten; en daarmee uit. Heeft Kain dan onder ons ook een adviserende stem of zelfs stemrecht, met 2ijn leus: ben ik mijns broeders hoe- God?: i hebben M AARn i iets anders. Of eigenlijk iets heel anders, maar toch ik wou eens vragen: ligt in al ons verenigingspogcn het accent altijd wel goed? Ligt het in de voorstelling van onze eigen ge- dachtenwereld niet wat te véél op die mogelijke ver- of hereniging van kerken en wat te weinig op de eenheid van de gelovigen? Het gaat er toch niet om. ten minste niet in hoofdzaak, om eer, grote, massale en massieve, or ganisatorische kerkeenheid te scheppen, om daarmee een mach tig front in de wereld te kunnen vormen en tegen elkaar te kunnen zeggen: kijk, wat mooi, die ene grote kerk. veel mooier toch dan al die kleinere kerken en kerkjes los_ van elkaar? aak van onze diepe droef- het gebrek aan kerke- heid i lljke eenheid ligt toch ook in heel sterke mate hierin, dat het ons zo aan het hart gaat te moeten constateren, dat de kinderen van God allemaal verschillende kanten uitgaan zondagsmorgens en 's mid dags en/of 's avonds? Dat doet zo'n pijn. elke zondag weer te moe ten voelen: zie, daar gaat die broeder, daar gaat die zuster, die ik als een echte christen, christin heb leren kennen, naar die andere kerk. Waarom kunnen we toch niet samen 's zondags naar de kerk. om sómen Isrels Heer. de Rotssteen van ons heil, met eer, met God gewijde zang te ontmoeten? Waar om kunnen we wel samen evange lisatiebijeenkomsten houden en om beurten spreken en precies hetzelfde evangelie boodschappen. GARETTES Prof. Schippers op a.r. conferentie Geen versmelting van kerkelijke, particuliere en overheidstaken (Van één onzer verslaggevers) Vele personen van anti-revolutionaire richting hebben zich'van daag te Utrecht intensief beziggehouden met vraagstukken betref fende het maatschappelijk werk, zoals dat na de oorlog gestalte heeft gekregen. Tijdens een in „Esplanade" gehouden A.R.-Contactconfe- rentie, die geheel gewijd was aan een bespreking van de plaats en de betekenis van het maatschappelijk werk in deze tijd, is behalve door partijvoorzitter dr. W. P. Berghuis het woord gevoerd door het a.r. Eerste-Kamerlid J. Schipper en door prof. dr R. Schippers, hoog leraar aan de Vrije Universiteit. Dr. Berghuis wees er in zijn ope ningswoord o:m. op, dat het terrein van het maatschappelijk werk, kerken, particulier initiatief en overheid in organisatorisch opzicht niet in elkaar mogen opgaan, hoezeer een goed samenspel ook nodig is. Prof. Schippers achtte de totstandkoming van een wet op het maatschappelijk werk noodzakelijk. „Wij hebben in het maatschappelijk werk te maken met een zaak, die na de oorlog sterk in de aandacht is komen te staan en die in de praktijk van de laatste 10 12 jaren een be trekkelijk stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt", zo zei partijvoor zitter Berghuis in zijn openingswoord Hij constateerde, dat in de ontwikke ling van de vroegere armenzorg naar de hedendaagse maatschappelijke zorg (die niet bij stoffelijke behoeften blijft staan maar zich tot de gehele mens in zijn maatschappelijke moeilijkheden richt) een arbeidsterrein in de samen leving is komen te liggen, dat vroeger zowel voor de kerken als de particu liere organisaties een meer beperkte omvang had. Over de verdieping van het inzicht in de noden van de naaste kan men zich, naar het oordeel van de A.R.-voorziiter, alleen maar verblijden, juist ook uit het oogpunt van christe lijke maatschappelijke bewogenheid. De overschakeling op maatschappelijk werk in de moderne zin heeft echter, ook problemen van organisatorische, finan ciële en principiële aard geschapen, die niet in een handomdraai waren op te lossen. ,,In de afgelopen jaren", aldus dr. Berghuis, „is de taak van het naar nieuwere inzichten aangevangen maat schappelijk werk zo snel van stapel ge lopen, dat wij in de politiek en ik neem aan, dat hetzelfde toch ook we) geldt voor de kerken en het particulier initiatief nauwelijks tijd gehad hebben daarop principieel te bezinnen, al- zal zich hier veelal tot haar lichtste vorm, de subsidiëring kunnen beperken. Maar zelfs dau zal men ervoor moeten hoeden, dat niet langs de weg van over heidsfinanciering in schijn de particu liere activiteit intact wordt gelaten maar in feite een confessioneel-gedecentrali seerde uitoefening van overheidszorg plaats vindt. Anders zou de particuliere verantwoordelijkheid jegens de naaste in wezen tot een verschraalde uiterlijk heid worden, aldus de A.R.-voorzitter. Prof. Schippers Prof. Schippers beantwoordde de vraag, „Wat verwacht het maatschappe lijk werk van de politiek"? „De eerste wens van de kant van het maatschappe lijk werk is", aldus de referent, „dat de politiek duidelijk zal zien de taak der overheid, om het maatschappelijk werk in de moderne samenleving te beschou wen en te behandelen als een zaak van openbaar belang, die niettemin van eigen aard en eigen' recht is. Een ana loge situatie vindt men bij het onderwijs. Zoals er in Nederland openbaar onder wijs moet zijn, zo zal er ook openbaar maatschappelijk werk moeten zijn, maar dit is dan van aanvullend karakter. Hier mee wil niet gezegd zijn, dat de wette lijke regelingen voor het maatschappe lijk werk analoog künnen zijn aan die van het onderwijs. De historische groei en de situatie van het moment zijn hier- belang als de theorie. Bij een principiële benadering van zaak moeten twee grondgedachten het oog worden gehouden: OPGAVE PUZZEL No. 86 Horizontaal: 1 maathoudend, 4 maat, 5 spil, 7 insekt, 10 rondhout, 11 on gevuld, 12 gewaad, 14 de oudere, 16 vogel, 18 stand van een model, 19 traliewerk boven een voederrek, 20 kader. 21 café. Verticaal: 2 koraaleilandje, 3 ho ningbij, 4 boom, 5 reeds, 6 vogel, 8 zeevis, 9 landbouw gereedschap, 10 reeks, 12 voordeel, 13 niet mooi, 14 as, 15 gebaar, 17 telwoord. Dr. B. de Goede, aan wie opdracht is srleend om In de afdeling der alge- OPLOSSING PUZZEL No. 85 mene wetenschappen aan de Technische' Hogeschool te Delft onderwijs te geven i Horizontaal. 1 kast, 4 om, 6 soe- in het staatsrecht en het administratiefpel, 9 op, 11 re, 12 el. 14 lip, 16 ka. recht is gemeentesecretaris van Utrecht, i 17 portiek. 19 zet. 20 bek, 22 ut. Leeropdracht voor gemeentesecretaris De heer De Goede, die deze lpdracht naast het gemeentesecretariaat zal waar nemen, gaat de colleges in het staats recht en het waterstaatsrecht voortzet ten, die door de onlangs geëmeriteerde prof. mr. A. C. Joscphus Jitta werden gegeven. 26 dosis, 28 kom. 23 ode, 29 kier. Verticaal: 1 kool, 2. S.S., 3 tor, 4 op. 5 me, 7 eertijds, 8 lekker. 10 pipet, 13 la, 15 pot, 18 eb, 19 zus. 21 keur, 23 oom, 24 eik. 26 do. 27 si. het zuiver houden van de positie van de overheid en het waken tegen versmelting van overheid culier initiatief. het aan strakke teugel houden van de overheidsbemoeiing en de ver sterking van het particulier initia tief. „Juist bij het maatschappelijk werk," zo zei a'e A.R.-voorzitter. „hebben wij te maken met een gebied, dat door kerken, particulier initiatief en overheid, ieder vanuit de eigen taak wordt betreden. Het kan niet anders, of zij komen daarop veelvuldig met elkaar in aanraking. Des te meer reden is er om ervoor zorg te dragen, dat deze drie niet organisato risch in elkaar opgaan en tot vermen ging komen". Dit ter wille van de zui verheid der verhoudingen en de eigen plaats van kerk, particulier initiatief en overheid. En wat het tweede punt betreft: het behartigen van maatschappelijk werk in de huidige zin raakt het openbare rechts belang, waar de overheid mee te maken heeft. Niet te ontkennen valt, dat de overheid hier een taak heeft, indien de omstandigheden haar optreden noodza kelijk maken. Maar die taak is ook een principieel beperkte, en zal erop gericht moeten zijn de activiteit van kerkelijk en plaatselijk initiatief te versterken en te verzelfstandigen. De overheidsbemoeiing ln deze sector Prof. Schippers wilde onder maatschap pelijk werk het kerkelijk en particulier maatschappelijk werk verstaan en hij wees erop. dat de maatschappelijke" zorg niet zonder meer als onderdeel van het maatschappelijk werk is te beschouwen. Naar zijn inzicht is het geen zaak van de politiek zich bezig te houden met kerkrechtelijke regelingen en aanspraken. Maatschappelijke zorg wordt'hoofdzake lijk gezien als instrument om de onvol- komenheden van de sociale politiek op parti- te vangen en te verzachten, maatschap- i I pelijk werk als het opzettelijk bevorde- j ren van de sociale integratie. Eigen aard en recht van het maatschappelijke werk i houden naar sprekers oordeel in, dat de 1 beleidsvorming fundamenteel moet liggen bij het kerkelijk en particulier initiatief. De politiek moet streven naar een be tere departementale organisatie van het maatschappelijk werk en niet mis schien onbedoeld willen profiteren van de onhelderheden wat betreft definitie taakafbakening van het m.w. Het zien het m.w. als een zaak van openbaar belang en anderzijds het erkennen van zijn eigen aard en recht, maakt het tot stand komen van een wet op het maat schappelijk werk nodig. Decentralisatie, rechtsgelijkheid en doelmatigheid kunnen daardoor worden bevorderd. n subsidie van 100 pet. achtte spre ker in het algemeen ongewenst. Een sub sidie van 70 pet. doet, globaal gesproken, het meest recht aan de aard van de ver houding tussen overheid en m.w. Aan het slot vanzijn referaat merkte prof. Schippers nog op, dat uit het on behagen over het feit, dat overheidsin stellingen bij de salariëring van perso neel niet gebonden zijn aan de strenge subsidiebepalingen voor kerkelijk en par ticulier werk, het verlangen voortvloeit dat de overheid zich zal gaan houden aan even strenge en stringente regels. J. Schipper Het Eerste-Kamerlid Schipper, die- sprak over „Van liefdadigheid en armenzorg naar maatschappelijk werk", wees erop, dat bij de ontplooiing van het huidige maatschappelijk werk het voorkómen van maatschappelijke nood sterker nadruk krijgt dan het voorzien in die noden. De verhouding particu lier initiatief en overheid is in een ander licht komen te staan. De oude en voorgestelde nieuwe redactie van het A.R.-program van beginselen geven daarvan een kenmerkend voorbeeld. In de oude treedt de onthouding van de overheid op de voorgrond, terwijl in de voorgestelde nieuwe redaktie aan de overheid niet slechts een nega tieve taak wordt toegewezen. Het par ticulier initiatief krijgt in beide om schrijvingen een primaire opdracht. De rijks- en de provinciale overheid hebben tot dusver het particulier initia tief de ruime baan, waarvan de voorge stelde nieuwe redactie van het beginsel program spreekt, niet versperd. De ge meentelijke overheid, die van de diensten van het particulier initiatief gebruik maakt, heeft een zeer uitgebreide taak in materieel opzicht, aldus de heer Schipper. Hij was van oordeel, dat niet slechts voor de nationale, maar ook voor de regionale en gemeentelijke, kerkelijke en particu liere instellingen er op het terrein van het maatschappelijk werk een uitgebreide taak ligt. ,JDe protestantse christenheid, van haar roeping op het terrein van het m.w. be wust, dient", aldus de heer Schipper, „zich te bezinnen op de betekenis en de waarde van deze arbeid en naar meer coördinatie te streven van de uitvoerende organen. De instanties van onze party kunnen in haar overwegingen betrekken de vraag of zij by de vervulling van deze taak een bepaalde opdracht hebben te vervullen". Advertentie Er wordt veel geleden onder ons. Dat lijkt een verschrikkelijke gemeenplaats, want iedereen heeft wel weet\ van het lijden van miljoenen in de wereld. We raken er I bijna aan gewend. Maar ieder van ons komt af en toeen 1 soms haast bovenmenselijk vaak, in eigen omgeving met het leed in aanraking met verdriet, met ziekte, met de dood. i En dan is het echt niet verwonderlijk als al dat-niet te peilen leed ons moedeloos maakt. De Bijbel valt ons daar niet hard over. Bij Mattheus lezen wij, dat onze Heer de eenzaamheid opzoekt, als Hij hoort, dat Johannes de Doper is onthoofd. Maar de mensen- gunnen Hem dit uur van stilte niet, en ze zoeken Hem op met hun zieken. „En Hij werd met ontferming bewogen." Het leed van de wereld heeft Hij gedragen, als een bijna niet te tillen last. En Hij vond nergens troost. Op Golgotha was geen ontfermen. En alleen daarom zal een ieder, die in Hem gelooft, niet verderven, maar eeuwig leven hebben. Daarom is Gods Zoon op aarde gekomen. Daarom kent Hij ons verdriet, en onze pijn. „Daarom", zegt Paulus, „verliezen u)ij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd EEN AANKNOPINGSPUNT \7AN de brieven die Boelganin aan moeilijkheden, waarin de commu- de westelijke Grote Drie en nistische wereld verkeert. geschreven Heeft de brief van Boelganin dus geen positieve waarde en bestaat West-Duitsland heeft wordt ten onrechte veel ophef ge maakt. We zijn niet van oordeel, er weinig kans op een nieuwe dat de betrokken regeringen ze mogendhedenbijeenkomst, hij naast zich moeten neerleggen, maar de Parijse conferentie wellicht wel zijn we er van overtuigd, dat gebruikt worden om de westelijke een wat rustiger reactie op haar landen opnieuw het offensief in han den te spelen. De brief kan nooit als uitgangspunt worden gebruikt, hoogstens als aanknopingspunt. Uit gangspunt kan zij niet zijn, omdat plaats zou zijn geweest. De brieven zijn geschreven aan de vooravond van de Navoconferen- tie in Parijs, bevatten slechts een de Russc„ wi,l,„ aansturen op een herhaling van reeds eerder gedane, akkoord tussen de Sowjetunie ei r onaanvaardbaar gebleken, Kus- Verenigde Staten en er allerlei 1 Beter dan wie ook weten de Rus- op nahouden, die niet zonder meer voor bespreking in king komen. I i Als aanknopingspunt kan Boelga- i dat zij geen invloed kunnen nin's brief wel dienen, omdat hij alle uitoefenen op de gang van zaken belangrijke problemen behandelt, die op de topconferentie, die volgende oorzaak zijn van de blijvende ver week in Parijs begint. President deeldheid tussen Oost en West. Wij Eisenhower heeft zeer verstandig ge- noemen in dit verband: de kwestie handeld door te besluiten, dat het van de Duitse hereniging en de be-r^1 document in Parijs met de regerin- wapeningswedloop. Vorige week^ gen van de andere Navolanden zal hebben wij nog gewezen op de mo-tec worden besproken. gelijkheden, die de Amerikaanse-of. k deskundige in Sowjetaangelegenhe-|uc|, Dit laatste zal de vastbeslotenheid dm G„irge F Kennan ziet in een*, j van deze landen, voort te gaan me, „cutraIe zone dwars door Europa" het verstevigen van het militaire zoals dje kan ontstaan na terugtrek- bondgenootschap, slechts doen toè- de Russische en Ameri- poj *A kaanse strijdkrachten uit de Oost-™' door de inhoud van de brief van Boelganin laten intimideren en te rugkomen op een aanvankelijk ge nomen besluit. Westburopese landen. Of er grond is voor de verwachting,*™ dat dergelijke plannen uitvoerbaar^ zijn, menen wij vooralsnog te mogen0r z Het feit, dat de Sowjetleiders des- betwijfelen. Dit mag de Navolandenh 0) niet van weerhouden, een nieu-tnen zelf groot we poging te wagen, de impasse te; in Zij over- doorbreken. Eerst moeten zij op de ondanks de brieven verzonden heb ben, wijst er op, dat zij i belang aan toekennen. schatten de betekenis van de top- Parijse conferentie zorgen voor conferentie niet, maar zij zien er menbundeling van de krachten, die' Advertentie een welkome aanleiding in het Westen beschikbaar zijn en? Ministeriële toestemming voor prot.-ehr. ziekenverpleging (vijftig bedden) Het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid heeft zijn prin cipiële goedkeuring gehecht aan het plan om een deel der gebouwen van het sanatorium Sonnevanck te Harderwijk te bestemmen voor algemene protestants-christelijke ziekenverpleging; deze afdeling zou vijftig bedden omvatten. Dit deelde ds. C. J. Sikkel gistermiddag mede in de algemene ledenver gadering van de Vereniging tot christelijk hulpbetoon aan tuberculose lijders, waarvan het sanatorium uitgaat. in de Sowjetunie en de satellietstaten onmiddellijk daarna moeten zij pro-jen propagandistische munt uit te slaan, beren, alsnog de kloof te overbrug-^ Wellicht willen zij daar de indruk gen, die hen van de communistische^ wereld scheidt. Het zou op zichzelf^ al een belangrijk ding zijn, als delchi de wereldoorlog, niet zozeer omdat westelijke landen er in slagen, hetndi, zij een oorlogsstemming willen kwe- Russische propaganda-offensief totk 1 ken, maar voornamelijk, omdat zij stilstand te brengen en zelf tot eenf1^ de aandacht willen afleiden van de tegenoffensief over te gaan. 'Wlt Df SOEKARNO VERLAAT HET TONEEL delijk en het komt er tussen de regels van het nieuws te king van de revolutie, zich bijzon-[|nl lezen. De veronderstelling is intus- der veel moeten ontzeggen. r®* niet gewaagd, dat de extreme Onomwondener dan in deze rede.( opvattingen van de president, had de impasse nauwelijks kunnen JU Deze afdeling van Sonnevanck is te vens het protestantse ziekenhuis waar voor in Harderwijk reeds enige tijd een actiecomité bestaat. Met dit comité is overeenstemming bereikt over een ak koord van samenwerking. Zoals men weet wij hebben dezer dagen iets uit het jaarverslag meege deeld drong het afnemen van het aantal t.b.c.-patiënten het bestuur ertoe uit te zien naar nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van enkele leeggeko- 40. Daar bedankte Peter haar voor het meerijden en ging naar binnen, juist toen Muir en Edgar Bretton naar buiten kwamen. Terwijl ze het por tier van de auto voor haar man opende, be groette Jane Muir vrolijk met: „Eigenlijk moest ik geld gaan vragen voor dit taxi-vervoer de ene passagier is nog niet uitgestapt of de andere stapt al weer in." „Heb je de jonge Seacombe laten meerijden?" „Ja. Ik nam hem van Zuster Mawney over tussen hier en Crane. Ik had last met de carbu rateur en hij kwam me te hulp. Later voelde ik me een beetje schuldig, omdat ik me afvroeg of ik misschien een ontijdig eind gemaakt had aan een rendez-vous." „Een rendez-vous?" vroeg Muir scherp. „Wel, het gezellig samenzijn in de stilstaan de auto van Zuster Mawney had er in ieder ge val alle schijn van." „Ja. ik ruik romantiek!" zei haar man. Jane schonk geen aandacht aan de interruptie en keek Muir met een' geveinsd smekende blik in haar ogen aan. „Je zult hen hierover toch geen moeilijkhe den maken?" vroeg ze. „Moeilijkheden? De persoonlijke aangelegen heden van Zuster Mawney gaan me niets aan?" „Natuurlijk niet! Alleen wel, ik kan me voorstellen, dat iemand kritiek ot> haar zou uit oefenen. als bekend werd. dat ze die particulie re aangelegenheden niet buiten haar werktijd weet te houden en dat nog wel, terwijl ze in uniform was. nietwaar?" „Was ze in uniform?" „O ja, heb ik je dat nog niet verteld? Als ze door Jane Arbor dat niet geweest was, zou ik er niet op gelet hebben." „En nu ze dat wel was?" vroeg Muir scherp. „Nu ze dat wel was, vond ik het hele voor val erg onbeschaafd. Zitten te luieren met een man in een auto langs de kant van de weg dat is nu niet bepaald het gedrag, dat men ver wacht van iemand, die een vertrouwenspositie heeft als verpleegster. Maar misschien ben ik een beetje ouderwets." „Je bent een spelbreekster, als je het mij vraagt," mompelde Edgar Bretton. „Wat geeft het nu of dat meisje een praatje maakt-als. ze haar vriend tegenkomt; als ze er geen tijd voor had gehad zou ze het niet gedaan hebben." Weer negeerde Jane hem, maar keek onder zoekend naar het gezicht van Muir. Als ze haar doel bereikt had afbreuk te doen aan Jess'reputatie bij iemand, die zo invloedrijk was als Muir dan was ze voorlopig tevreden. Z" gauw kreeg ze bij Muir geen vaste voet ..Wilt u Zuster Mawney van onfatsoenlijkheid beschuldigen? vroeg hij kalm. „Natuurlijk niet. Ik weet niets bepaalds tegen haar „Als u dat wel wist?" „Als ik dat wel wist wel, in dat geval zou ik waarschijnlijk niet de enige zijn, die iets kon vertellen en misschien zou dokter Gil der dan wel met me eens zijn, dat haar aanstel ling een vergissing was, zoals ik van het eer ste moment af beweerd heb. Ik hoop natuur lijk, dat het zover niet zal komen'." „Werkelijk niet?" mompelde Muir en liep terug naar het huis. Jane vreesde, dat ze on danks haar voorzichtigheid te veel gezegd had en dat hij doorzien had. dat, wat ze hem ge zegd had, alleen gebaseerd was op boosaardig heid. Een volgende keer zou ze met feiten moe ten aankomen, dacht ze. Toen Peter Seacombe vertrokken was, vroeg Jess zich af of Liane haar nu zou opbellen Want. redeneerde ze, als het jneisje haar als vriendin op prijs stelde, dan zou ze haar nu nodig hebben. Liane liet niets van zich horen. Over de kwes tie Peter had ze een onzichtbare maar ondoor dringbare barrière opgericht tussen zichzelf en Jess. Ze had even goed nooit over haar hoop en wanhoop, tegen Jess kunnen spreken. Hoewel Jess probeerde zich er niets van aan te trekken, ergerde het haar toch. Een paar weken voor Kerstmis kwam er eens klaps weer een verandering in Liane's houding. Zij en Jess hadden elkaar op' een van Muir's boerderijen ontmoet, waar Jess een bedlegerige oude dame verzorgde en waar Liane met de fiets naar toe gekomen was om de zieke wat versterkende middelen te brengen. (Wordt vervolgd) men paviljoens. Het paviljoen, dat beslist niet leeg staat, is het jeugdpaviljoen. De grote belangstelling hiervoor kan voor een deel op rekening geschreven worden van het feit. dat aan Sonnevanck een uitsteken de christelijke school verbonden is. Het is gebleken, dat jeugdige patiënten bij hun terugkomst thuis bij hun klas niet achter waren, soms zelfs haar voor uit. Men hoopt het samenkomst in de nieuwe gereformeer de kerk aan de Leuvenumseweg. Voorts denkt men aan de uitgave van een gedenkboek: het bestuur meent, dat de geschiedenis van Sonnevanck stof genoeg voor zo'n boek levert. Met bijzondere nadruk heeft ds. Sik kel gewezen op het belang van de eigen christelijke sfeer, die voor zieken van ulke lange duur nog meer dan gewoon- yk een steun kan en wil zijn. De in- ;rimplng van de arbeid veroorzaakt ho- ■ere exploitatiekosten. Ook het bijblij- 'en op medisch gebied vergt grote be dragen. Ds. Sikkel vroeg daarom om ilde „dadelijke" liefde. bij ooit de communisten nagenoeg aangegeven, waarin de man vrij spel hadden gekregen* nu toch zijn land en volk had geleid. Hij™" enkele tegenkrachten hebben opge- had zijn volk opgezweept in de be-®™ roepen. geerte naar Nieuw-Guinea. Maar,sco Soekariio „1. ten einde rust te gaan de da« duidelijker gewor-[m! het land verlaten. Een dal„h,' Nieuw-Guinea niet eou„u, krijgen. Wel werd de ene bron van ure bestaan na de andere uitgeschakeld., zo Soekamo had zo zijn volk gema-fün noeuvreerd voor de blinde muur, diejs e de impasse afsluit. Op dit ogenblik, dit meest donkere Ot heeft zijn land hem werkelijk oj,enbuk> trekt Soekamo rich terug.L niets meer te bieden, geen rust en Hij Terlaat het toneel. En de vraag,l 1 misschien ook geen gehoorzaamheid rjjst^ waj ny? meer, en komt het er op neer, dat Tegenkrachten gaan rich ontwikke-.'i hij door de omstandigheden, door Daar is het dat vrijwel'tv, hem zelf opgeroepen, genoopt wordt gelijktijdig met de aankondiging vani v het veld te ruimen? Soekarno's vertrek, ingrijpende maat-! de Het heeft er op zijn minst alle schijn regelen heeft getroffen. Pe van, al zal de Oosterse diplomatie Daar zijn gematigder figuren wel het uiterste doén, dat de merkwaardig bericht. Waarom, wan neer hij rust nodig heeft, gaat hij deze niet nemen in zijn eigen land, dat daartoe het ene ideale oord na het andere te bieden heeft? het politieke vlak, die voor ons' zelf nog enigermate het gezicht besef wel wat erg lijdelijk hunj^ behoudt. beurt hebben afgewacht en die. nujgb; Soekarno is degene die Indonesië naar voren treden. het pad van de revolutie heeft opge- Beide factoren kunnen, tezamenet leid. Nog deze week hield hij te met het aangekondigde vertrek vanlogs Soerabaja zijn rede, waarin hij de de president, gelden als een aanwij-'s) zing, dat Indonesië een punt heeft lei keerpunt kan wor- revolutionaire gedachten onder v den bracht. Het was een opmerkelijk bereikt, dat i somber toekomstbeeld, dat hij daar, den. Reroe pingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Didam (toez.): eniging kwamen 1 kand J Verburg te Amsterdam. Benoemd tot voorganger van de her vormde evangelisatie te Huizen (N.H.); B. van Ginkel te Amsterdam. Aangenomen de benoeming tot evan gelist te Barchem en tot geestelijk ver zorger "an het P. H, Janziekenhuis te Almen: F. Eenshuistra, evangelist te Zuidlaren. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Opperdoes: M. Drayer te De algemene vergadering van de Advertentie _ht, Snerpende pijnen va van brandend maagzuur? p0( Maar neem dan toch Rennies. cht Die doven de zuurbrand dadelijk. cht Vele tienduizenden lyders aan brandendi s maagzuur verbreiden de roem van Ren-"d. nies. Ze zijn dan ook een ware uitkomst ia, ook in de hardnekkigste gevallen. En U hoeft helemaal niet in het onzekere ®er te zijn over het resultaat, ze helpen vanaf' k 't eerste ogenblik dat ge Uw eerste Ren-tud nies laat smelten op de tong. U voelt de klei zuurbrand doven; één of twee minuten ten en alle leed is geleden. an Midden-Java en Makassar: |u jng zending gaat gewoon doori Bij het Zendingscentrum te Baarn Verenigde Naties heeft donderdag be- zlJl, ui( „Herlei bronnen berichten In- Ve om het"led«n&f vaï de" VeiHg gekomen, dat de rendingsarheiders opf™ hifidsraad de ecrmomische en s<S M'dden-Java het goed maken. Menj" raad en het internationale gerecht- spreekt ervan, dat de situatie rustig? hof uit te breiden, tot volgend jaar j 's. Het werk gaat gewoon door. me I uit te stellen. Hetzelfde geldt van Makassar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2