V NOBELPRIJS Reislust krijgt dinsdag de Beeldenspe Rtstbm scljilh R» erijen door damp INKTZWART' Manet en Gauguin Cultureel venster w GLAZOENOW, BACH, VIVALDI en MOZART MUZE ZELFPORTRET. ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 DECEMBER 1957^ U A LBERT CAMUS, aan wie 10 december a.s. de Nobel prijs voor letterkunde zal worden uitgereikt, is met zijn vierenveertig jaren op één na de jongste van alle bekroon- .,Er is in de den in de literaire sector. Wie is deze man en wat bewoog Rieu. de Zweedse Academie tot haar keus? J Prediker van zinloosheid der dingen J èn van de levensaanvaarding ns meer te bewon- bundel „L'Exll et le Royaume" verachten," zegt (Ballingschap en Koninkrijk) brengt geen uitsluitsel in dezen. Pessimisme i zeggen, Zoon van een Franse vader, ge vallen in de Eerste Wereldoorlog, en van een moeder met Spaans bloed, is hij geboren in Algerije, r hij c i de t versiteit van Algiers de candidaatsgraad in de wijsbegeerte heeft behaald. Ziekte en moeilijke econo mische omstandig heden hebben hem belet de regelmatige studie voort te zet ten. Hij beoefent verschillende zeer uiteenlopende be roepen en komt in '38 terecht in de journalistiek, die hij lange jaren trouw gebleven is. Ook hel toneel heeft hem van zijn studenten tijd af zeer geboeid. Hij heeft er stukken voor geschreven, an dere vertaald en be werkt, en is tot heden toe meer malen opgetreden als regisséhr Gewoonlijk ziet men Camus als de prediker van de zinloos heid der dingenDat is zeker niet onjuist. In „L e M y st r e de Sis yp he (1942) heeft hij uitvoerig ,hierover geschreven ALBERT CAMUS door de collectiviteit, maakt tot een strijder met woord en daad voor rechtvaardigheid en waarheid en simpel mensengeluk. Van deze geestesgesteldheid is „La Pes te" (1947) de exponent. In de geïsoleerde, door de pest is opgesloten tussen geteisterde stad Oran. beeld blinde muren. Een Hogere Frankrijk en bij uitbreiding van Macht, een Openbaring erkent de gehele mensheid, strijden dokter Camus niet. Zonder enige agres- Rieu en de journalist Tarrou voor siviteit. is hij volkomen atheist, het leven en het welzijn hunner Hij bestrijdt het Christendom medeburgers. Het egoïsme is hier niet, maar het is voor hem een overwonnen door solidariteitsbesef. ontoegankelijk gebied, een ver zegeld boek. Wel valt hij, zij Camus laat één zijner per- het in beheerste vorm, de kerk sonen zeggen: „Men kan niet hem Rome, in haar gelukkig zijn bij het ongeluk De roman „La Chute" (1957) brengt een breuk in deze lijn. De advocaat Clamence tekent, achter waarts ziende, zijn leVen als een loze gevel van schone schijn, waarachter zelfzucht en genot zucht huisden, en brengt zijn ge- sprekgenoten tot de bekentenis, dat ook hun bestaan vergiftigd is door allerlei ondeugden. In dit trieste boek. waarmee de critici niet goed raad wisten, spreekt een uitzichtloos pessimisme, dat geen weg tot vernieuwing kent. Hebben we hier voor ons het resultaat van bittere, persoonlijke ervaringen, die weer verbleken zullen, of be- 'ekent dit een nieuwe Camus? De pas verschenen prachtige novellen- Het Adres, drie bekroonde novellen Ter gelegenheid van het zilve ren jubileum van het Bureau voor Postreclame en Adressen De Mu tator N.V. te Amsterdam werd een novelle-prijsvraag uitgeschreven met als onderwerp ..Het adres". Juryleden waren Clara Eggink, Han G. Hoekstra en Jan Spier dijk. Marga Minco (echtgenote van de schrijver Bert Voeten) kreeg de le prijs, Ingeborg Rut- Camus gers de 2e prijs en Auke Jelsma de 3e prijs. De drie novellen zijn nu gedrukt uitgegeven, verlucht met tekeningen van Bantzinger. Het zijn drie bijzonder gaaf geschre ven novellen geworden, waarvan we persoonlijk ook die van Marga Minco. vooral om de grote sober heid in de verteltrant, bovenaan Samenvattende mag dat de Zweedse Academie naast de kunstenaar In zjjn klassieke eenvoud, ongetwijfeld evenzeer de stryder tegen elke aanranding van mensenrechten en mensengeluk heeft willen eren. DR. M. C. v. d. PANNE. LEONARD BERNSTEIN, ook in ons land bekende populaire dirigent, is aangew. de befaamde Grieks-Amerika Stomme getuigen DE (II maatschappelijke Absurditeit „ï/i discriminatie t van welke kant het ook kwarr leder juk. of staat, partij of systeem het oplegt, is hem '42) is de demonstratie van de leer der absurditeit. Voor de hoofdpersoon, een jonge man. zijn yawm alle levensbanden zinloos. Zijn concentratiekampen. moeders dood laat hem onverschil lig. Als hij om een futiliteit een Arabier heeft neergeschoten, ge voelt hij daarover geen berouw. Het doodvonnis, dat daarna over hem wordt uitgesproken, beroert hem niet. Dit kille boek, dat klaar blijkelijk van uit een theorie is geschreven, vervult met tegenzin; m Meursault herkennen we onszelf Ondertussen, te midden der on opgeloste raadselen brengen wan hoop en zelfmoord geen stap voor uit. De Mediterranneen Camus is te vitaal om daartoe te vervallen. In het mensengeslacht leeft een drang naar orde en redelijkheid, naar recht en waarheid, die drijft tot handelen binnen de grenzen der mogelijkheden. Sisyphus neemt zijn Simon Vestdijk, van wie de laat ste tijd nogal wat boeken verschij nen, schreef in 1946 zijn „Stomme getuigen", een bundel van zeven novellen. Uitgeverij Contact te Amsterdam heeft deze bundel thans opnieuw uitgegeven in haar Contactboekerij 2.95) en daar mee opnieuw de aandacht geves tigd op een onzer knapste schrij vers. Wie deze novellen nog eens leest, zal zeker de grote kundig- jocwa', onrecht, heM v,„ vestdijk in de schrijf- kunst en de psychologische ontle ding moeten toegeven. Maar hij gruwel Men leze de weinig bc= za' levens in deze novellen, die kende bundels .Actuelle s'" in een geheimzinnige en be- (1954), waarin vele artikelen nauwende sfeer zijn gehouden, iets en lezingen zijn bijeengebracht, van de hardheid van Vestdijk vin den. Opwekkende verhalen Din Mitr. van Nederlandse dichters te volgen als muxikaal-directeur van hel New Yorks Philharmonisci Orkest. Het volgende seizoen zal Bernstein deze belangrijke pos overnemen. Leonard Bernstein werd 28 augustus 1918 te Lawrenc< (Mass.) geboren en studeerde aan de Harvard University en het Curti Institute of Music in Philadelphia bij Fritz Reiner (directs) ei Randall Thompson (orkestratie). Pianolessen kreeg hij van Helei Coates, Heinrich Gebhard en Isabella Vengerova. In 1942 teer, Bernstein assistent tan Koussevitzky in Tanglewood, bij de Berkshir Festival School en Voor in 1943 werd hjj at s,stent van Rodzir. sky bij Yorks Philh. Ork, ln tal i steder Leonard Bernstein nieuwe functie \erika trad hij als 'gent op, leidde de oorlog verschillende zomerconcerten kest en was van 1948 tot 1949 dirigent it icerten trad Bernstein tegelijk als pianist e nponisl heeft Bernstein een grote naam, o he Age of Anxiety". In meerdere werken ar de jazzmuziek laten beïnvloeden. Boa zijn gezin. Zijn zoontje Jamie wijst de n m Alexander Serge gelooft, dat het fout is licia Montealegre kijkt maar eens lachend (Foto exc van het Residentie- Israël. Op meerdere i dirigent op. Ook als heeft Bernstein zich nstaande foto is een oor een orkest, maar uziek aan, de andere Anton van Duinkerken heeft j de loop van 30 jaren heel tikelen geschreven over Neder, landse dichters uit het verledei Het waren steeds van die herdeqf kingsartikelen, die een literator n eenmaal altijd moet voortbrengd bij bijzondere gelegenheden, zo'n artikel moet dan altijd mens in de kunstenaar worden bel licht. Al die artikelen waren ver-; spreid in allerlei bladen en nc heeft Anton van Duinkerken 36 vac zijn artikelen bijeengebracht ii± een Prisma-boek van Het Spec trum te Utrecht onder de titej „Beeldenspel van Nederlands* dichters". Het zijn beschouwingei over Ned. Dichters van Henrie van Veldeke tot Albrecht Roden bach. Zo vindt men er handeld Anna Bijns, Datheen. Ca J rel van Manders, P. C. Hooft, I m Const. Huygens, Pieter Langen-|enot dijk, Poot, Bilderdijk, Tollens, Da Costa, Gezelle, Schaepman en Vos.e maer. Bijzonder lezenswaardige! bej artikelen, ook al kan men op sc mige punten met de schrijver mening verschillen. Maar dat doet aan de waarde van deze zee ke beschouwingen niets af. "TN I vdne jaka Toen Hertog Vincenzo II Gonzaga van Mantua zich ge dwongen zag een gedeelte van de kunstschatten, die hij had geërfd naar Engeland en Frankrijk te verkopen, moest het voor Karei I Stuart bestemde schilderijentrans port een lange weg over Hoe dan °°k- toen d€ schilderijen berust, weten zee afleggen. Bij deze zen- ""+e'*lv°w ,n 00 11106111 ding bevonden zich werken door Rafaël, Titiaan en Cor- reggio. ks zo P rei Ègenl lérs. 1 ijeschi Ba. inkt gedompeld. De ontzet- ting van koning Karei, die een fijn zinnig kunstkenner was. kan men zich gemakkelijk voorstellen. Dit verhaal komt zo voor in het boek „Gekwelde kunst" van H. H. Pars oorspronkelijke titel: „Noch leuohten die Bilder. Ihr ook moeilijk na te gaan. Inmic Wat deert het echter, de verha-labinel niet minder bovendien krijgt men een goedefcn ont indruk van wat er in de loop derjj, gebeurd op hetL gebied van - de kunsthandel, denf)ank deren er ligt schande in alléén gelukkig te zijn." Zó is hij gebleven. In zijn pers- arbeid na '45 heeft hij alle levensverminking en onder drukking van de enkeling ge brandmerkt; gevochten tegen 3Cunót-pocketó over3 De Contact-Kunst-Pockets tjes geven de schrijvers ook hier Altruïst het niet, hoogstens fascinerend, beide Franse schilders, bij Manet N deze strijd wordt de altruïst sd"r>> ontledend ook en toch niet verzorgd door Jean Cassou en bij (Uitg. Contact, A'dam) is uitge breid met twee deeltjes over Ma- net (met 24 kleurreproducties en 18 zwart-wit-afbeeldingen) en Gau guin (met 23 kleurreproducties en 19 zwart-wit-afbeeldingen). Deze kleine boekjes 2.50) geven elk goede karakteristiek van de Weliswaar rijn de kleuren niet al- bij elk der afgebeelde schilde rijen een deskundige verklaring, waarbij zij het werk niet in onbe langrijke details laten uiteenval len. maar het geheel in de tijd van ontstaan plaatsen. Waardevolle aanwinsten zijn het in deze serie. Mantegna's triomftocht lius Caesar. De Engelse koning had 80.000 pond voor de schilderijen betaald. Te Mantua was het tot een oproer gekomen; zijn bur gers, ten- zeerste gebelgd over dit kunstverlies van hun land, zouden graag het dubbele van het be drag als losgeld hebben betaald om deze schat ten niet te laten ver trekken. Maar in 1627 zeilde het schip naar Brittan je. Het schip had, behalve de schilderijen, nog een lading krenten aan boord, die begonnen te gisten. Tot Schicksal, ihre Rettung, ihr Unter- overmaat van ramp stonden in gang"). In 380 pagina's vertelt de buurt daarvan enige vaten de schrijver over avonturen om „gesublimeerd kwikzilver", waar- verdwenen kunstwerken. En wie van de gisting def krenten ver- het boek eenmaal gaat lezen, blijft damping zou hebben veroorzaakt, lezen. Of alles echt op waarheid Een hoogst interessant boek, waaruit tal van frappan-[ te voorbeelden ove vaak veelbewogen avon-jin n< turen van kunstwerken ederl« zijn te halen. Bovendien lorighi verlucht met meerdere jen wi toto's op kunstdrukpapier, (aken. De vertaling van H F. E. Visser is niet altijd even vlot Nederlands ge worden. Elsevier, Am sterdam zorgde voor een mooie uitgave. goed uitgekomen reproducties, maar men krijgt toch wel enig idee van de kleur- samenstelling. Een serie voor elke 'kunstliefhebber. Mozart-biografie van Paumgartner Toen Hofrat prof. dr. Bernhard Paumgartner in 1927 bij Atlantis Verlag te Zürich zijn werkelijk briljante Mozart-biografie uitgaf, waarvan inmiddels de 4e druk is verschenen, was er een kroon ge komen op zijn levenswerk: de be studering van Mozart's muziek. Paumgartner, de in 1887 in We nen geboren musicus, heeft zijn forceren. Wat bleef leven lang in de nabijheid van Mozart geleefd. En hij doet dat nog steeds, nu hij in Mozart's geboortestad Salzburg woont en niet daar de Mozart-serenaden leidt. Geen wonder dan ook, dat deze (zag s' lilitairi eutelpi lo Bo, overge Oost Bit gei rotsblok evenzovele malen het hem van de schouders gleden Zijn lot is absurd, hij op. ge- Kosmische vreuqden cT/z Russische componist de donkere baan der zinloos heid aller dingen de lichte neven stroom van de kosmische vreugden en de levensaanvaarding. Het merkwaardige boekje „No ces" (bruilofstfeesten) (1938), een jeugd werk, is de uiting van deze pantheïstische verzinking in de zinnelijke wereld en van Palliete- riaanse, aardse wellust, gemengd stormden dat hij VIA NAALD CN MAAI A. Mar ja (pseud, van A. Th. toch iets Mooij, geb. 1917) bewijst ook met Nijhoff bij alle versobering zijn jongste bundel Reislust (deze naa-m^^eüsche" aaLteUerij titel moet, hoe kan het anders bij al lang onder onze dichter: een dichter, zeker niet alleen maar meer gangbaar en er is w letterlijk worden opgevat) dat hij T3110 onder de jonge dichterlingen Mozart-biografie echt de toon die een blad voor de mond neemt, aangevende is geworden. T" llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll stoïcijnse i de dood. Deze geluksidee verdiept zich leefde van 1865 tot 1936, heeft na de Russische revolutie eigen lijk niet veel meer gecomponeerd. In 1928 had hij Rusland verlaten, dirigeerde in Amerika en Engeland en stierf ten slotte in Parijs. Vermoedelijk kon hij zich niet meer vinden andere landen, waar zoveel invloeden op hem af- schreven1 geen wijsMj J n"j r clavecymbels •moll en het Concert voor drie clavecymbels in C-dur, beide ge ven in Bach's Leipziger ja- op één plaat op, gecombi- Tscliaikowsky waren altijd zijn leidslieden geweest en het neerd met een bewerking die de nationale in zijn muziek had hij altijd bedolven onder de 36-jarige Engelse musicoloog elementen der Westeuropese romantiek. - uit werd. Brahms, Wagner r orde en redelijkheid in het leven („Men moet zich Sisyphus als een geluk kig mens voorstellen", zegt Camus). ra±, v Ze wordt rijker in de bezettings- nig oc lito i-overheersing, je „Zijn muziek is knap geconci pieerd, weelderig van melodiek en van een rijk koloriet, maar wei- ironkelijk". schreef ik zelf Elsevier-Muzieken- het individu wordt jaren, als MH waarin recht en wet worden opge- cyclopcdie. Die woorden uc' m offerd aan de nationale mythe en hier maar over, want de beide wolgen Pianoconcerten van Glazoenow, resp. in f-moll 11910) en B-dur "LrLn-njn-nj" (1917). bevestigen die woorden volkomen. Men herkent zoveel an dere componisten en men begrijpt bij deze Pianoconcerten hoe Gla zoenow aan de bijnaam „de Rus sische Bralhms" kwam. Maar ze zijn weelderig en men mag dan de meer krachtige conceptie van Rachmaninoff's Pianoconcerten missen, deze werken liggen toch heel dicht bij Rachmaninoff in de Gevecht in de spiegel Kor Keukens heeft bij de uitge versmaatschappij Kosmos (Am sterdam) zijn eerste boek doen verschijnen, „Gevecht inde spie gel". Hoewel het boek kwaliteiten heeft, had het zonder bezwaar on geschreven kunnen blijven. De in- stelling van de schrijver is name- 1 Pianoconcerten op een plaat lijk dem.l, negatief en kennelük uitgebracht vertolkt door me ao beheerst door het geloot in e— onontkoombaa: noodlot, dat men er bijna naar Keukens heeft met dit boek bewezen, dat hij schrijven kan. hoewel zijn ontwikkeling magere kant is (De taalfouten had de uitgever moeten verwijderen-) Dat is op zichzelf verheugend prettiger was het gew Petersburg werd geboren, onder leiding van haar vader de Pianoconcerten in Rusland uitvoer de. maar daarna naar Duitsland, 'dé Engeland en Amerika trok schreef hij in 1783 aan zijn vader „Afgelopen week hebben we in mijn huis een bal gegeven van des avonds 6 tot des morgens 7 uur". Mozart schreef voor de hoffees ten hele series dansen, meestal 6 of 12 achter elkaar. Zijn zgn. Deutsche Tanze hebben iets volks- dansachtigs en zijn heerlijke speel se danswijzen met echte „stamp"- ritmen. De Camerata Academica des Salzburger Mozarteums speelt o.l.v. Bernard Paumgartner op één Philipsplaat niet minder dan Duitse dansen, alsmede de Ga- ~-dur en de Mars in C-dur langspeelplaat A 00374 L). Kan men zich van deze onbe zorgde en toch voorname muziek wat danste men vroeger toch heel anders dan tegenwoordig nist-clavecinist George Malcolm beter vertolking wensen, dan de grote Mozartkem hier geeft? Men zou kunnen op merken dat er te veel van diezelf de dansen op_zo'n grote langspeel- dichter is. Dit is altijd het belang rijkste. De vraag naar de grootte van het talent is een tweede. En wanneer men de bundel op slaat en begint te lezen. Poëzie is een ziekte, een woekering op de oester die men leven noemt: iets dat slijmerig vegeteert tussen harde en scherpe schelpen die wrokkend het stromende ontkomt ruwheid opzettelijk zich afvragen of zij niet iets te e drukkelijk is om echt te zijn. Men juies Cuypers op de markt Prisma-deeltjes heeft Uitge- Utrecht de- f or 2.50 in goede Ned. vertaling vermoedt achter deze „Renoi irbij slechts minder be- gelukkiger zich in een dienovereenkomstige 'ormentaal kon en durfde gevoelen als het geiaten. Moet een dergelijke Mo- .ncvoroon nmc i ao zart-biogr af ie nog aanbeveling. De echte Mozart-liefhebbers zullen spi-eken. Ook de vertalingen lijden waarschijnlijk reeds het Duitse diezelfde, echte of aange' de, ietwat grove toon en doen daar mee aan de originelen uit een min der stijlloze tijd zeker geen recht. (Uitg. De Arbeiderspers, A'da'm) Paumgartner hebben. Zij die dat niet bezitten mogen niet nalaten nu de Nederlandse verta ling aan te schaffen en zodoende hun Mozart-kennis te verdiepen op ieronde Heili ek van Mnen clavecinist Thurston Dart maakte van Vivaldi's Concert voor twee violen, cello en strijkers. Hij heeft v°^te er, geheel in navolging van Bach, een Concert voor 4 clavecymbels van gemaakt, buitengewoon knap. En ten slotte is er nog een werk opgenomen van de Engelse orga- ie beide Pianoc gespeeld daor dochter Elena Glazoenow. de kunst van zijn 10 ji de juistheid der interpre- oudere collega gegrepen eigen kunst jM Parijs woont. Zij wordt bege- leid door de Deutsche Philharmo- e Hamburg o.l.v. Alois Melichar. cm langspeelplaat LT6602). mascantor heeft veel aïs"hij,'(X)k "getracht had zljn^ïe Men behoeft echt niet te twijfe- v'j| zers iets van waarde bij te bren- len aan de juistheid der gen. Nu vertelt hij zonder meer tatie. Elena Glazoenow van de oud-gevangene Job Arm groot pianiste en een eerlijk ver- bloet, die in de netten is verstrikt dedigster van de kunst van haai van de echtgenote van een colle- vader. De vele liefhebbers van de ga. Hij ontvlucht haar. komt te- romantiek zullen ongetwijfeld van recht in een christelijk gezin, dal deze werken gaan houden. Vooral hem liefdevol opneemt, raakt ook door de goede wijze van uit- „weg" van de dochter des huizes, voeren en opnemen, maar neemt opnieuw de benen Als tegenhanger tot die roman- De volgende vrouw wordt een lo- tiek ga ik even terug naar Vlval- gcmentshoudstcr. die het goed met di en Bach. Toen Vivaldi tien jaar hem voorheeft. Armbloet gaat er was. werd Bach geboren. Maar echter opnieuw vandoor, maar nu die tien jaren voorsprong hebben Bach weer naar de getrouwde vrouw, veel betekenis gehad voor Bach's den dat hij En dat i« het eind van het boek. ontwikkeling en de Leipziger Tho- dienen. Concert voor vier violen va valdi werkte Bach haast geheel tengetrouw om tot e* voor vier clavecymbels kest, waarbij hij de toonaard anderde van b-moll in a-moll. Bach had overigens al eerder con certen voor meer clavecymbels geschreven. De beide conci voor drie clavecymbels zijn spronkelijke composities slechts een ver aanvankelijk drie violen geschreven had. Grazioso uit het Duo voor twee vi olen KV 424) voor vier clavecym bels. Een heerlijk stijlvol werkje, van de le tot de laatste noot Mo zart gebleven. Drie befaamde Engelse clave- cinisten spelen de werken, nl. Thurston Dart, George Malcolm en Denis Vaughan. Als vierde heeft men Eileen Joyce, die grote naam heeft als pianiste. Dat ze ook cla- vecymbel kan spelen bewijst deze plaat wel, waarop het spel der vier solisten uitzonderlijk gaaf is en bo vendien heel fraai opgenomen. Het Pro Arte Orchestra o.l.v. Boris Ord speelt volstrekt homogeen en stijlvol, maar jaagt het tempo iets op in Bach's Concert voor drie clavecymbels (30 cm) langspeel plaat (CLP 1120). TOT SLOT even tussen Bach en Glazoenow in: de Salzburgse meester Mozart, de man die de prachtigste kerkmuziek, maar ook de verrukkelijkste dansen schreef, graag Er is bij Mozart eigenlijk geen verschil tussen zijn kerkelijke en ei wereldlijke muziek, want alle mu- Het ziek van Mozart is zuiver, nobel omhoogwijzend. En het is ver heugend dat PHILIPS met zijn dan beseft men onmiddellijk, ook al is men niet geneigd dit als een exacte definitie van poëzie te beschouwen (als hoedanig het na tuurlijk ook niet bedoeld is), dat deze man in een persoonlijke, rechtstreekse relatie tot de muze staat en niet over, maar uit de sfeer van het dichterlijk scheppen spreekt. Ook de verdere inhoud van deze nieuwe, niet uitgebreide De Arbeiderspers te Amsterdam verzenverzameling bevestigt de zjj„ nood geklaagd «v» Hp ver. echtheid van Marja's dichterschap. C. RIJNSDORP de meest verantwoorde wijze. De verkoudheid en de Thomas Slackenmeel heeft bij Frans Kafka, Hemingway, Tago- re en nog vele anderen. Een voorbeeld? Aan Piet Paaltjes schrijft hij het volgende versje plaat gaan. Toegegeven, nere plaat lijkt me aantrekkelij ker. Maar nu zijn er heel wat stukjes amusementsmuziek van Mozart bij elkaar. De lichte mu ziek bij de grote componist. Waar blijven onze hedendaagse ze" componisten? CORN. BASOSK1 hij Keeft dat ge tekening, Wel ontstemt op meer dan een flaaj plaats zijn nodeloze ruwheid de ^7. lezer, die wel de „emotional under- poezie en proza- Niet van hem statement" (het tegendeel van op- zelf, maar van anderen. Als op scheppen) van Marja's werk weet c u:- te waarderen, maar die hier ln schnIt hll die richting van onopgesmuktheid mee: Ik lig voor 't raam ver- kouwen En kijk naar de overzij, :ijn noodkreet Maar ach, zo zijn de vrouwen Zij heeft geen oog voor mij. Concert Mozart Jubilee Edition Mozart strijkor- alle zijden belicht, niet alleen in zijn Requiem, maar ook in zijn Duitse dansen, die Mozart schreef voor allerlei hoffeesten. Mozart moet zelf een hartstochtelijke en een voortreffelijke danseur ge weest zijn, net zoals hij een uit nemend billardspeler was. Speci aal het Menuet heeft Mozart mees terlijk gedanst. Thuis organiseer de hij ook wel eens feestjes. Zo Mozart (l.) ren goede hadden sart pret. Beiden enden poneerden de prachtigste kerkmuziek, maar ook de heerlijkste dansvormen. Philips toont dit aan met 19 Duitse dansen van Mozart op één „Een bijdrage in voorbeelden tot de bestudering van de verkoud heid als cultuurbeïnvloedend na- tuurfenomeen in het bijzonder van haar relatie tot de literatuur en de beeldende kunst sinds de 3de dynastie van Ur tot het tijdperk van Saul Steinberg". En Thomas Slackenmeel haalt er namen bij als Aristophanes, Ovidius, Dante, Shakespeare, Brederode, Rhijnvis Feith, Victor Hugo, Karl May. Ik laat den moed hier zinken Vervlogen is mijn hoop. Ik ga mijn leed verdrinken In de abdijsiroop". Verkouden lezeres of lezer, laat u zich door dit kleine bundeltje, dat De Arbeiderspers te A'dam uitgaf onder de titel „De verkoud heid en de muze", eens wat op beuren. Dan zult u merken hele maal niet zo erg verkouden te Al zegt het diep nadenkend hart dat het niet weet wat het gelooft, des levens hartsgeheim ontwart de hartstocht van het hoofd. irig va I Sydn Is tralist ar te j iders, »ed heb ïondag legtuig L.M., di verkl: akarta Ntand t I te C< I hun sische r Heïjjk l de an Set per kinnen, kit te E Lans] Kef v brbereid B hebb jan te g Jlogssch akarta

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 18