BIJBEL
LEVEN
\P'oppen publiceren een K1 \DER-
Billy Graham-samenkomsten?
De duivel en de kerk in
de statistiek
.MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD,
Gereformeerden
en dans
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 7 DECEMBER 1957i
IHimilHH
1 Nieuw initiatief van de Vereniging Bj
tot Verspreiding van de Heilige Schrift J
Binnenkort zal in verschillende grote warenhuizen van ons land
een tentoonstelling worden gehouden van poppen in klederdracht. De
poppencollectie van Hare Majesteit de Koningin zal te bezichtigen
zijn en een aantal grote en kleinere bedrijven en particulieren zullen
hun medewerking verlenèn. De tentoonstelling zal zelfs oceanen over
bruggen, want ook een aantal Amerikaanse warenhuizen hebben reeds
gevraagd of zij ook de collectie zullen mogen tentoonstellen.
Op zich zelf beschouwd heeft deze
tentoonstelling weinig te maken met
„geestelijk leven." want een pop in
Zeeuws costuum kan nauwelijks gees
telijker genoemd worden, dan één in Vo-
lendammer dracht. Bovendien is de
Brusselse wereldtentoonstelling de hoofd
oorzaak van deze poppenshow hoewel zy
naar alle waarachyniykheid nimmer op
de tentoonstelling te zien zal zyn.
Het initiatief voor deze unieke show
ging uit van Keizersgracht 470 in Am
sterdam: de Vereniging tot Versprei
ding van de Heilige Schrift. Deze straat
zou heel goed haar naam kunnen ver
anderen in Bijbelgracht want buiten de
ze vereniging treffen we er nog andere
de
bel onder het volk willen brengen. In
een gesprek met de redactionele direc
teur van deze vereniging ds. G. Lugtig-
heid waarschuwde hij ons onmiddellijk
zijn vereniging niet te verwarren met
het Nederlands Bijbelgenootschap. Zij
publiceert geen Bijbels, maar materiaal
dat bruikbaar is in evangelisatiewerk
en de Bijbel verstaanbaar wil maken
voor de gewone man. Het werk is 40
jaar geleden ontstaan door het initia
tief van de familie Heule, zakenmensen,
die meenden dat zij als leken een op
dracht hadden om te helpen, waar hulp
nodig was.
KINDERBIJBEL
Jaren geleden publiceerde de Vereni
ging een goedkope kinderbijbel die in
grote oplage ie verspreid en in honder
den gevallen gratis het eigendom is ge
worden van gezinnen, die geen zeven tot
tien gulden konden uitgeven voor het
geestelijk welzijn van hun kinderen. De
ze kinderbijbel is reeds lang uitver
kocht en langzaam maar zeker begon
nen de plannen te rijpen voor een nieu
we uitgave, die in een oplage van
100.000 zou moeten verschijnen en ten
hoogste 2.50 zou mogen kosten. De
Vereniging is aan het sparen gegaan en
had reeds een aanzienlijk bedrag bij el
kaar toen het idee werd geopperd voor
het protestantse paviljoen van de Brus
selse wereldtentoonstelling die volgend
jaar gehouden zal worden.
Het protestantisme wil deze enorme
gelegenheid om zich aan duizenden en
nog eens duizenden te presenteren, niet
voorbij laten gaan. Vooral niet als men
weet, dat de Rooms Katholieke kerk
werkt aan een project dat ettelijke mil
joenen (men spreekt al van tien) gul-
"*"l dens zal gaan kosten. De protestanten
j - slaagden erm één van de mooiste
or c' punten van het tentoonstellingsterrein te
zends krijgen en hier wil men de' circa 35
I miljoen bezoekers, die verwacht wor-
den, iets laten zien van het werk der
irilll kerken en de boodschap van het Evan-
tussa
Ongeveer twee jaar geleden was er deining om
de Vereniging voor de Verspreiding van de Hei
lige Schrift. De uitgave van een aantal tractaten
had bepaalde predikanten tot een waterval van
kritiek gestimuleerd. De Vereniging heeft naar
rechtvaardige kritiek willen luisteren. Zij is echter
niet verdwenen, omdat sommige kritici beweer
den dat „tractaatverspreiding ouderwets was. Wel
is het bestuur, toen de oude directeur M. J. Heule
sr. aftrad, er in geslaagd een tweemanschap te
vinden, dat naar haar idee de Vereniging tot een
maximale bruikbaarheid zal kunnen doen uit
groeien. Het duo bestaat uiit de Zwolse predikant
ds. G. Lugtigheid, (Gereformeerd) een begaafd
spreker, die als schrijver ook reeds alom in gere
formeerde kringen en daarbuiten bekend is ge
worden, en de zoon van de oprichter de heer
F. F. C. Heule.
Weer is de Vereniging in het nieuws, ditmaal
omdat zij een miniatuur in de verleden tijd wil
dienstbaar maken aan het Evangelie.
Oecumenische zondag
De oecumenische zondag valt dit jaar
op 8 december, de tweede advents
zondag in de donkere dagen voor
kerstmis". In tientallen kerken zal
aan het samenleven van de kerken
aandacht worden geschonken; in een
aantal kerken zal zelfs een collecte
gehouden worden om het werk van
de Oecumenische Raad te steunen.
Bovendien zal I.K.O.R om half elf op
zondagmorgen een godsdienstoefening
uitzenden, die zal worden geleid door
ds. C. M. van der Endt, waarin prof.
dr. W. F. Dankbaar voorzitter van
de oecumenische raad een inleidend
woord zal spreken. Ook de middag
jeugddienst om 5 uur, verzorgd door
ds. M. L. W. Schoch, uit de Flevo-
zaal te Rotterdam zal in het licht
staan.
Ook H.M. de Koningin heeft haar poppencollectie beschikbaar gesteld om geëxposeerd te worden voor
het doel; gelden bijeen te brengen voor het publiceren van een Kinderbijbel, die gratis onder de
grotestadsjeugd verspreid zal worden.
langrijkste feiten behandelen uit de
heilsgeschiedenis. Het wordt niet louter
geschiedenis". De verhalen moeten
in hun vertelling heenwijzen naar de
grote geloofsstellingen.
Vijfhonderd poppen zullen samen
een modeshow in de verleden tijd
houden. Zo zullen deze mannequins
in plastic, rubber en celluloid worden
tentoongesteld, opdat jonge mensen
van onze grote steden straks uit de
verhalen van de kinderbijbel zullen
leren dat er ook een Kerstfeest is
uoor hun hart.
Waar zijn de bekeerlingen van de
„Het is maar een beslissing van het
ogenblik", hebben vele kerkelijke
Ipiders gezegd, toen Billy Graham in
zijn samenkomsten de mensen naar
voren liet komen om een „beslissing
voor Christus" te nemen. „De men-
gelie
NIET
Toen de Vérenlglng vooi
.NEEN''
2?
Ds. A. H. A. Bakker in het
„Algemeen Doopsgezind Week
blad":
„De tijdgeest heeft Paulue er
toe gebracht, de vrouw het zwij
gen op te leggen. Als nu de tijd
geest nieuwe mogelijkheden opent,
geloof ik, dat wjj die dankbaar
mogen aanvaarden als uit des He-
Ds. K. A. Beversluis
(vrijzinnige) ,,Kerk en
reld'
lelt
duidelijk r
Wapenrusting
vijand. Wie i« onze vyaud? Hel
gerede antwoord hierop zal allicht
zijn: een confessionalistische ortho
doxie. Dit is nöet juist, zy is we!
een lastig kind, maar geen vijand."
Prof. dr. K. J. Popma, die zo
juist uit de Gereformeerde ker
ken is getreden, om lid van de
Gereformeerde Kerken onderh.
art. 31 van de K.O. te worden,
is niet met. wijd open armen
ontvangen, getuige de zin van
ds. J. Kamphuis:
wii onzerzijds willen graag
maken, dat de blijdschap
vrijmaking van br. Pop-
ma vermengd is met verdriet over
de wijze, waarop prof. dr. K. J.
Popma gemeend heeft die daad
van eenvoudige gehoorzaamheid
te moeten aankondigen
Hier ligt tegen dit „getuigenis"
ons voornaamste bezwaar. IFy
missen de eenvoud en we missen
de ootmoed. We horen meer een
artist, die zichzelf bevredigt in
een wei-verzorgde scheldpartij, dan
een christen, die zyn broeders
helpt, omdat hijzelf weet een ge
holpene te zyn.
WACHTEN ÓP HET
WONDER
Ds. B. D. Smeenk in „Licht
en Leven":
Waarom zouden onze zelfwerk-
gie niet ingeschakeld kunnen wor
den in Gods plan, op het moment
dat Zyn tyd gekomen is? We mo
gen op een wonder hopen, maar
we mogen er niet op wachten."
ding van de Heilige Schrift benaderd en
gepolst werd, of zij niet zou kunnen
helpen met de verzorging van de nood
zakelijke lectuur, durfde zij niet „neen"
te zeggen. Het fonds dat beschikbaar
was voor dé kinderbijbel werd onmid
dellijk gereserveerd voor het drukken
van materiaal. Dat hier een enorm be
drag mee gemoeid is begrijpt u als u
weet dat van ieder tractaat of elke fol
der een oplage van tussen de 500.000
en de 1 miljoen vereist zal zijn.
Moest de visie voor de kinderbijbel
dan maar helemaal naar een (mogelijk
verre) toekomst verschoven worden?
Noch ds. Lugtigheid, noch de energieke
jonge zakenman F. F. C. Heule, de com
merciële directeur voelden voor uitstel.
Een kinderbijbel kost geld. Het geld
was op. Moest de Vereniging weer een
bedelactie gaan beginnen? Dat wilde
ze niet. Langzaam maar zeker rees
het denkbeeld 'het nu eens te doen zonder
bedelen, zonder collectes. Zo groeide het
poppenplan, De-Koningin stond haar
poppen af,verschillende grote bedrijven
beloofden een collectie te sturen of -geld
te geven zodat een aantal poppen ge
kocht zouden kunnen worden. Her en
der in het land zijn particulieren reeds
bezig om de poppenkleren te'ontwerpen
De organisatoren verwachten ten min
ste een collectie von 500 poppen te krij
gen die stuik voor stuk minstens 50 i 60
gulden waard zullen zijn. De entrée-prij-
zen iri de Nederlandse en Amerikaanse
warenhuizen, plus de verkoop in Ame
rika van de poppen, die cadeau gedaan
worden, zal naar men hoopt een bedrag
opleveren om de kinderbijbel te laten
schrijven, drukken en verspreiden. Als
het bedrag groot genoeg wordt zal deze
nieuwe kinderbijbel geheel gratis ver
spreid worden onder de grote-stads-
jeugd.
Eindelijk weten we dan hoe Nederland over de duivel
denkt, en ook hoe de bevolking van Enigeland en Ame
rika dat doet. Het Nederlandse Instituut voor Opinie
onderzoek en de Gallup-instituten hebben dat uitge
zocht. Hier zijn de uitkomsten (in procenten):
sen worden psychologisch onder druk
gezet", hebben vele kranten geschre
ven. Waar zijn de duizenden bekeer
lingen van de Billy Graham-kruis-
tochten nu?
Nog altijd wordt over deze ivraag fel
gediscussieerd., omdat zij het wel of niet
bruikbaar zijn van de directe evangeli
satiemethode k la Billy Graham zou be
wijzen. Is zij „uit de tijd" of gebruikt
God deze methode nog imimer?
De schrijver John B. Priestley bracht
een artikel in „The New Statesman and
Nation": „Slechts een kleine minderheid
kwam echt tot bekering". De resulta
ten van deze prediking hadden naar
zijn idee: „Weinig kwaads verricht, wei
nig goeds gedaan".
Een andere Engelse journalist Ed-
Er Is een duivel:
Er is geen duivel:
Geen oordeel:
Nederland
14
Engeland
p FPOTI7T T T1/
ijr iL&O 1 LL1JIV
NIET VOLDOENDE
We konden het niet niet nalaten, zo
wel ds. Lugtigheid als de heer Heule,
te vragen, of er niet voldoende kinder
bijbels te verkrijgen waren, Anne de
Vries, W. G. van de Hulst, M. A. M.
Renes-Bolding en Piet Worms zijn nog
maar een paar namen die op titelpagi-
na's van kinderbijbels verschenen zijn.
De Utrechtse uitgever Den Hertog heeft
een kinderbijbel in drie delen uitgege
ven, die wel de goliath onder de kinder
bijbels genoemd zou kunnen worden. De
blauwe kinderbijbel van A. Ingwersen,
uitgegeven door de Bijbelkioskvereni-
ging, is zelfs in het Engels vertaald en -fc
bewerkt voor het Amerikaanse kind.
Zowel ds. Lugtigheid als de heer Heu-
le menen evenwel, dat er nog altijd
plaats is voor een nieuwe kinderbijbel, -u
als die in prijsklasse tenminste binnen j
het bereik ligt van de minder bedeelden, r
De Vereniging zou graag één van de
bestaande kinderbijbels in grote oplaag -5
gratis ter beschikking willen stellen, d
maar de diverse uitgevers zijn daarvan r
niet altijd gediend. Zoiets „bederft" im-
Dat zijn dan de uitslagen van de le
venden. Het blijkt, dat Engeland al heel
ver gevorderd is met het duiveluitban-
nen, maar merkwaardig genoeg gelooft
het»technische U.S.A., het meest in sa
tan. Is er daarom misschien sprake
van een kerkelijke opleving? Het zou
interessant zijn, als men ook de doden
om hun oordeel had kunnen vragen,
maar dat kan niet, de doden spreken
niet meer. Toch wel. Eén is uit de dood
opgestaan en heeft ons een blik gegeven
achter hét zwarte gordijn. Jezus Chris
tus leeft en spreekt nog immer door
Zijn Woord. Kennelijk hecht vijftig pro
cent wan de Nederlanders, (daar moe
ten aardig wat kerkelijken bij zijn,) maar
heel weinig waarde aan dat spreken.
Nog een statistiek is er opgemaakt,
ditmaal over de waarde van de kerk in
het huidig tijdsgewricht. Weer hecht het
„goddeloze, oppervlakkige" Amerika de
meeste waarde aan de kerk.
Nederl. U.S.A. Engel.
De kerk kan de
meeste problemen
oplossen: 55 81 46
De kerk is ouderr
wets: 16 7 27
Geen oordeel: 29 12 27
De Amerikaanse kerk is er kennelijk
in geslaagd het vertrouwen van de mas
sa tot op zekere hoogte te winnen. De
Engelse Kerk heeft met zijn tradities
en liturgieën dat vertrouwen kennelijk
verspeeld. In Nederland 'hecht 45
van de bevolking ondanks al het spre
ken van de kerk in de afgelopen jaren
maar heel weinig waarde aan de kerk.
Ook het geloof in een leven na de
dood was het onderwerp van de lijn-
tjes-op-milimeterpapier trekkende man-
Nederl. U.S.A. Engel.
Gelooft in het leven
na de dood 67 74 54
Gelooft niet in het
leven na de dood 24 13 17
Geen oordeel 9 13 29
ward O. England heeft zelf een onder
zoek ingesteld, dat zojuist is versche
nen. Hij heeft de adressen opgevraagd
en is met tientallen bekeerlingen gaan
spreken; mensen die twee of drie jaar
geleden in Engeland en Schotland „de
beslissing van hun leven" namen. Zijn
gesprekken heeft hij tot artikelen
werkt en deze artikelen die uit echte
ouderwetse bekeringsgeschiedenissen be
staan en een indruk geven van de gees
telijke groei, die volgde, heeft hij in
boekvorm uitgegeven.
Actrice
Deze „kalenderblaadjes"-geschiede-
nissen ruiken verre van muf. Daar is
bijvoorbeeld het geval van de toneelspe
nen dat het leven niet met de dood af
gelopen is, en dat in Nederland één
van iedere vier bewoners de grafzerk
als levensdoel zien. Immers welke zin
heeft het leven, als de mens nimmer
verantwoordelijkheid schuldig is. noch
aan zichzelf, noch aan God. Houden
we ons als kerk tegenwoordig zo met
de aarde bezig dat we vergeten te
waarschuwen dat er ook nog een hemel
en een hel is?
Ier John French. Zijn vriendinnetje,
Joan Winmill, ook een actrice, krwam in
Harringay naar voren. Hij deed zijn
best om haar de „onzin" uit het hoofd
praten, maar dat stootte haar juist
i hem af. Toen het op trouwen
kwam wilde ze niet, tenzij hij ook
Christus zou buigen, omdat ze alleen het
huwelijk wilde ingaan met een man, met
wie ze samen zou kunnen bidden
God belijden.
John razend.
In het open
baar te vernederen. Toen hij de
kondlgring las van een persconferentie,
belde hij een fotograaf van een krant
op en zei, dat hij moest meegaan
hij zou Graham op zijn gezicht tir
Toen hij aan de
gelist werd voorgesteld
stond de fotograaf klaar
om het plaatje te
ken. Hij had al vast
plaats op de v
pagina gereserveerd. John
French haalde zijn hand
uit, maar voor hij kon
slaan had Graham hem
enthousiast gegrepen
schudde hem langdurig,
terwijl hij zei, dat hij zo
blij was, dat hij hem
eindelijk ontmoette,
dat hij zoveel van Joan
Winmill over hem had
gehoord. Het gevolg
een langdurig gesprek in de hotelkamer
van de evangelist. Nu drie jaar later staat
John French nog altijd op de planken,
omdat hij een contract heeft, daf hij
niet wil verbreken. Hij is echter al be
kend geworden door zijn Bijbelse leke-
spelen, waarvoor de B.B.C. grote be
langstelling heeft. Ondanks ups en
downs in zijn geestelijk leven is er een
opmerkelijke groei en onder zijn colle
ga's staat John bekend als een waar
achtig christen.
Communist
Het boek staat vol met dergelijke ge
schiedenissen. Daar is het verhaal van
de communist Charles Potter, die nu
het hoofd is van een organisatie, die
zich ten doel stelt christelijke cellen op
de grote bedrijven en chris-
te binden, opdat zij ook
getuigenis kunnen uit
te bouwen
hun werk
dragen. Er is het verhaal
je dat zich klaar maakt voor zendings
verloofd stel, dat heel
christelijk gezin heeft ge-
en goede ge-
ital blijde be-
aan vreselij-
de i
irkt.
SCHRIJVERS?
Ds. Lugtigheid is nu op zoek naar de j
sohrijvef of schrijvers. Het is n.l. Keel
goed mogelijk dat een aantal jonge
schrijvers aan dit project zullen samen-
werken. De bijbel zal ongeveer drie
honderd pagina's dik worden en de be-
HUIS IN
yERLEDEN week vertelde ik van
het gezin Iksjes, dat opeens
vertrokMaar de snuggere lezer
en dus ongetwijfeld: iedereen
zal toen wel meteen bedacht heb
ben dat lege huizen heus niet lang
leeg blijven staan, zolang er nog
zulk een ontstellend gebrek aan
woonruimte heerst. Met andere
woorden: er blijft dus werkelijk
wel werk aan de winkel en die
Miebei behoeft niet te doen of ze
geslacht wordt, zodra één familie
vertrekt. Zelfs niet als je dat ge
val met 975 mag vermenigvuldi
gen
De snuggere lezer heeft onge
twijfeld gelijk: werk genoeg! Ik
heb me dus ook niet uit het lood
laten slaan door dat meiske, dat
me meedeelde dat de Iksjes nu mij
len ver weg zitten en nooit meer
met hun blonde kuiven en blauwe
ogen onze clubs zullen opvrolijken.
Ik ben zelfs meteen doorgestapt
om te onderzoeken wie er dan
hun lege woning betrokken
den. Een naambordje zat
niet op de deur. maar er hingen al
wel weer gordijntjes voor de ra
men en ik belde dus maar vrolijk
Haar opvolgster daarentegen mist weet u?" De laatste opmerking
i niet jong
,JJiks t
bekend", zegt ze. Haar
niet oud. Ze behoort tot toon houdt óók in: „En al wist ik
groep-rond-de-vijftig. Haar
jeugd is wel definitief voorbij, maar
ze heeft nog niet aanvaard dat de deur weer dicht te mikken,
ouderdom ook z'n waarde, z'n
vreugden en z'n doel heeft. Daar-
„Jammer" ik probeer het ge-
Uit de
VOLKSWIJK
welbekende
Het is altijd eet
als een vreemde
deur opent, zelfs
dat het een vreemde is, die dal
doen zal. Het ontmoedigt me een
beetje. Een huis was bekend, ik
was er welkom en nu moet je
weer van voren af aan beginnen.
In dit bijzondere geval valt me de
kennismaking met de nieuwe be
woonster dubbel tegen.
Moeder Iksjes was een opgewek
te, vrolijke en nog jonge vrouw
Een ferme optimiste, zelfs als olie-
tegenzat. Een vrouw, die de lach deren-
in haar ogen niet verloren had. ben t
kijkt ze waarschijnlijk ook zoals spreie te rekken „We hebben ook
ze kijkt, nijdig, kwaad. Ze ziet 1oijkavonden. Misschien hebt u zin
- daar eens naar toe te komen?
Elke week. Het is er erg gezel
lig. De deur gaat langzaam ver
der toe: ze antwoordt niet; ze
schudt enkel maar afwijzend haar
trieste hoofd. Dat inspireert me
nooit tot welsprekendheid. Ik voel
me als een stofzuiger-reiziger in
een dorp zonder elektriciteit, een
beetje nutteloos. En dan is de
deur dicht.
En nu behoeft u dit geval niet
met 975 te vermenigvuldigen, want
niet voor elk jong gezin komen ou
deren of bejaarden in de plaats.
Maar in ieder geval worden onze
vaste kennissen wel door vreem
delingen vervangen. Heel ons werk
in tien jaar moeizaam opgebouwd
en uitgebreid, zegt hun niets. We
zullen opnieuw stapje voor stapje
moeten beginnen om hen te leren
kennen en zelf gekend te worden.
eenvoudig
sticht weinig sensationeel,
geweldig belangrijk.
Na honderden gesprekken zegt de
Journalist op één van de laatste blad
zijden van -zijn boek: „Be heb ontdekt
dat christelijke groei:
niet afhankelijk is van e
zondheid. Ik heb een aa:
keerlingen ontmoet, die
ke ziekten leden,
niet afhankelijk is van een regelm
inkomen. Er waren er een paar
die gewoon vergeten waren hoe
shilling er uit ziet.
niet van de omgeving afhankelijk
Er waren families bij die „op en
P- elkaar woonden in achterbuurten,
maar die zich steeds bewust
3 van Christus" hulp.
i£ niet afhankelijk is van een christelijk
gezin. Sommigen onder hen groeiden
g geestelijk op onder strijd.
ti. Het boek is geen bewijs v
2- slagen van het werk van Graham. Een
even dik boek had waarschijnlijk ge-
schreven kunnen worden over mensen,
p die het nieuwe leven niet hebben vol-
ir gehouden. Maar kende ook Paulus niet
zijn Demas? Dit is één van de vele me-
J thoden die God gebruikt. Laten we goed
p. beseffen dat ons eigen werk niet alleen
zaligmakend is.
Nog altijd bestaat de Nederlandse „oe
cumene" uit de grootste protestantse
kerk en een aantal kleine kerkgenoot
schappen en houdt het op één na
grootste kerkgenootschap in een
5root aantal andere kerken zich afzij-
ig van het streven van de Wereld
raad. Naast deze Raad van Kerken
bestaat er echter in ons land ook de,
orthodoxe oecumene van de ICCC en
'de organisatie, waarvan niet slechts
kerken maar ook afzonderlijke chris
tenen lid kunnen zijn: „Evangelische
Eenheid," om nu nog maar niet te
spreken van de tientallen andere ac
ties, die het woord „eenheid" in hun
banier hebben geschreven.
Ondanks deze „verdeeldheid der oecu-
meniciteit" en los van het „voor of
tegen de Wereldraad", zouden we er
goed aan doen als christenen deze
zondag eens te denken aan onze ver
houding tot andere christenen, die
tot
kerk behoren.
Dat had ze
niet gehoord
Het is natuurlijk oerdom van me
dat ik tóch heb aangebeld, maar
n°0 ik zit al net als alle snuggere le
zers in dat schuitje van „werk-
aan-de-winkel"Ik had 't bezoek
aan m'n medewerkers moeten
overlaten. Die hebben kijk op
trieste ervaring omgang met ouder wordende vol-
",~7 'oassenen. Ik niet: ik ben aange
beld voor het meisjeswerk. En
daarmee kan ik haar niet aan
boord komen. Ik kan moeilijk in
formeren of ze ook clubkinderen
onder haar vleugels koestert. Je gingen. Ondertussen doen we dag
ziet zo dat ze allang uit de kleine aan dag de ontmoedigende ervaring
kinderen is, en een schattig opoetje op dat we zelf weer vreemdelingen
is ze nóg niet! Gelukkig heb ik worden temidden der vreemdelin-
toch een vraagje klaar: gCn. Ondertussen moeten we naar
„Afterwards" door Edward O.
England, uitgave Victory Press. Lon
den. Prijs 8/6 shilling.
Franse belang-
stelling voor de
Bijbel
g In de Franse uitgave van de Reader's
5 Digest. Sélection, verscheen onlangs
een advertentie van een halve pagina,
g waarin gratis een Bijbel werd aangebo-
ïr den. De Bijbel werd beschreven als het
ij meest gelezen boek ter wereld, waaruit
p de mens troost, vrede voor het hart en
geloofszekerheid kan putten. De gehele
Bijbel werd gratis aangeboden aan de
tv eerste honderd mensen, die een aan-
p vraag instuurden, het Nieuwe Testa.
ment aan de volgende honderd en
Ij het Evangelie van Johannes of Lucas
p aan de verdere aanvragers.
P In de eerste drie weken na het ver-
schijnen van Sélection kwamen reeds
drie duizend aanvragen binnen, terwijl
'ksjr;
P ane ouizena aanvragen oinnen, lerwiji
p sindsdien nog ongeveer 100 brieven per
P dag werden bezorgd. Vele brieven spra
in ken van een ontstollende geestelijke
nood. De advertentie werd geplaatst door
5 het Europees Bijbel-Instituut in Parijs.
Bij iedere Bijbel of Evangelie werd de
cursus ingesloten van de,.Navigators",
p die indertijd in Nederland is uitgereikt
5 aan allen, die in de Billy Graham-samen-
irtrtrictiiririrïctrirtr tttrtrttlrtrü-Mrirtrü-ü-tririitr-trtrtrtrtrtrirti-CrtrtrCrli komsten naar voren kwamen.
Mijn dochtertje heeft voor het eerat
Sinterklaas gezien. Vol aandacht keek
ze naar zijn rijzige gestalte en luis
terde ze naar zijn vermanende woor
den. De jongetjes moesten toch voor
al niet vergeten om hun tandjes te
poetsen en de meisjes moesten hun
boterhammetjes opeten
Toen we thuis kwamen wist ze het nog
precies. Sinterklaas had gezegd dat
de jongetjes hun tandjes moeten poet
sen. „Dat doe lk altijd, hè mam."
zei ze vleiend. Inderdaad. Tanden
poetsen is een langdurige avondcere
monie, die nimmer zal worden over
geslagen en tot in het oneindige wordt
gerekt. Ze was helemaal niet meer
bang voor Sinterklaas, want zij poet
ste haar tanden
Toen we aan tafel zaten en de maaltijd
voorbij was, zat ze met nog een bord
vol* stukjes brood. Wat heeft Sinter
klaas gezegd? vroegen we. „Dat jon
getjes tandjes moeten poetsen," was
het antwoord. En wat zei hij van de
meisjes over hun boterhammetjes?
„Dat heb ik niet gehoord," antwoorde
de vierjarige met een stalen gezicht
en ik geloof nog, dat ze de waarheid
sprak ook.
Wij horen vaak wat we graag willen
horen, ook in de boodschap van het
Evangelie. We kunnen alle teksten
over de uitverkiezing opdreunén,
maar dat God telkens weer zegt:
-„Komt!'-' gaat aan ons voorbij. We
weten alles van het Verbond af en
we zijn dankbaar dat we erbij beho
ren, maar dat er staat „Weest heilig,
want ik ben heilig" hebben we nooit
gelezen. Ons probleem is dat we oren
hebben, die niet horen en ogen, die
Bidt God nu niet om geopende oren en
ogen, want het ligt niet aan God. On
ze moeilijkheid is. dat wij niet zien,
omdat wij niet zien willen. Bidt lie
ver om een gehoorzaam hart.
llllilllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
De gereformeerde studentenpredi
kanten bieden in deze brochure ter
bredere kennisneming aan een rap
port dat met het oog op de pastora
le arbeid in de Delftse studentenwe
reld is samengesteld door een com
missie. De studentenpredikanten wil
len zelf nog niet adviseren, maar in
Delft is men het eens met het meer
derheidsrapport, dat afwijzend con
cludeert.
Een minderheid (prof. dr. R. Schipper
en de heer Sieto Hoving) wil juist
uit pastorale overwegingen geen abso
lute veroordeling doen horen; al weet
zij van gevaren.
Waren het alleen deze gevaren, die
de meerderheid tot afwijzing van de
moderne parendans bewogen, wij zou
den dit beroep op antwoord 109 (Heid.
Cat.), „alles wat de mens daartoe trek
ken kan", legitiem geacht hebben. Maar
nu men dit zelf niet sterk genoeg acht
en andere zaken daarbij overhoop haalt,
moet ons van het hart. dat wij het
meerderheidsbetoog geconstrueerd vin
den.
Wat wil men uit een historische be
schouwing van de dans als „resultaat
van een vitalistische neiging in het hu
manistisch levensbesef afleiden. Ju-
bal, Jabal en Tubalkaïn komen ons ver
tellen, dat er wel meer dingen uit hu
manistisch levensbesef zijn voortgekome
Dingen die op kerstening wachten,
of gekerstend zijrfT En niettemin gevaar
lijk zijn.
Intussen staan in het meerderheids
rapport behartigenswaardige opmerkin
gen. Het gaat ons echter te ver, wan
neer men het verval, althans het func
tieverlies van de gereformeerde zede,
toeschrijft aan een kritische theologie,
die niet van de kansels maar van de
harten zich heeft meester gemaakt, ten
zij men onder theologie iets anders ver
staat dan wij. Wij zijn van gedachte, dat
dit functieverlies gevolg is van een ge
voelsmatig en onbewust uitbreiden van
het begrip „middelmatige zaken" in bre
de gereformeerde kring en dus In gere
formeerde studentenkring: deze is na
melijk naar onze overtuiging niet een
soort avant-garde ten goede of ten kwa
de, maar een afspiegeling van het gere
formeerde leven. En men denkt daarin
nu eenmaal wat genuanceerder dan
vroeger.
Een algemeen opleggen van puritanis-
iar toe is gegaan? De kin
aren bij my op club. Ik ons werk.
het kerkelijjc jeugdwerk,
de eerste grote wijziging i
MIEBEL.
misschien moet-men liever
victorianisme is de
de christelijke mondigheid of
het trachten daarnaar.
gereformeerden en de dsns. Uitgege»
voor de geref. studentenpredlkenten
De Graafschap te Aalten.