Laatste offer van pionier-zending? Door PAARLEN Een bespreking van de zojuist verschenen opmerkelijke geschiedenis van vijf moderne martelaren? „Through Gates of Splendour" j AUCA'S VALLEN WEER AAN Een van de vijf weduwen schreef hoek RADIO-EVANGELISTEN JANZ IN ONS LAND r h\ ZONDAGSBLAD ZATERDAG 30 NOVEMBER 1957 POORTEN V JN een klein Indianendorp in de oerwouden van Zuid-Amerika (Ecuador) bidt een groepje Quichua (Kietsjwa) Indianen voor hun gevaar lijkste vijanden: „O God, U weet hoe deze Auca's onze geliefde senor Eduardo, senor Jaime en senor Pedro hebben vermoord. O, God U weet, dat zij dat deden, omdat zij U niet kennen. Zij wisten niet, dat het een grote zonde was. Ze begrepen niet waarom de blanke mannen gekomen waren. Zend nog meer boodschappers en geef de Auca's in plaats van harde, zachte harten. Doorsteek ze Heer als met een lans. Zij doorstaken onze vrien den, maar U kunt ze met Uw Woord doorsteken, zodat zè luisteren zullen en zullen geloven." Elisabeth Elliot, weduwe van de twee jaar geleden door de Auca's vermoorde zendeling Jim Elliot heeft het gebed opgetekend in haar boek, dat zojuist in Ame rika en Engeland verschenen is. „Through Gates of Splendour" geeft een blik in de harten van vijf jonge mannen die hun leven gaven om een moorlustlge Auca- Indianenstam het Evangelie bren- Het overgrote deel van de offers der zending lijke invasie." Als de mannen vertrokken zijn naar vond plaats in de eeuw van. de trekschuit en de wat hun begraafplaats zal worden, zitten de verhalen geuren vaak naar grootmoeders kamfer- vijf vrouwen bij elkaar: „De andere vrouwen en kist en komen tot ons bezwangerd met de' sfeer ik bespraken de mogelijkheid dat we weduwen van romantiek. Dit moderne martelarenverhaal zouden kunnen worden. Wat zouden we doen? ruikt naar benzine en is doorspekt met techni- God schonk ons een stille innerlijke vrede en het sche termen. Het leest, vaak als een boek van-Vi- vertrouwen dat wat er ook gebeure, Zijn Woord ruly, groeit uit tot de spanning van Kon Tiki, maar waar blijft. Wij weten dat als Hij zijn schapen eindigt in een catastrofe. Volgens de vijf weduwen er op uitstuurt. Hijzelf voor hen uit gaat." We (tussen 25 en 35 jaar oud met kinderen tussen 2 wisten dat God ons tot dit punt had geleid, en 8 jaar), die reeds lang-teruggekeerd zijn naar hun jungleposten om het werkvanhun mannen verder vooft te zetten is er géén sprake van een catastrophe. De woorden van psalm 48- 15 - tot de dood boe zal Hij ons leiden c gaven troost. Elisabeth "Elliot geeft geen overdreven voor stelling van haar man en zijn vier vrienden. Zij laat slechts hun innerlijke gedachten zien, hun geloofsstrijd en hun overgave aan God, zo als zij die zelf hebben beschreven in brieven. Het-zijn- gelovigen van de twintigste eeuw. Er is weinig yan een „tale Kanaans" in hun woord keus te vinden, maar de techniek neemt een zendelin'g-vnegenier11 Nat^SaSit Saint vertelde, dat hij uit het dorp, waar ze zo vaak hun geschenken hadd-n uitgeworpen een „commissie" van tien hadden zien vertrekken naar hun kamp dat ze „Palm Beach" hadden ge- doopt. Wat daarna is gebeurd weet niemand. alle extra gewicht te ontlasten opdat .-Het zag, er naar uit dat.de overval onverwacht passagiers ehTadirigTVervoerd kunnen woi* is gekomen en dat de vijf mannen in eèn wan- _'iun£le schrijft hopige -poging - om -te- bewijzen, dat ze slechts vriendelijke bedoelingen hadden hun vuurwape- dat er nog r Ieder van ons besefte trouwden dat de vraag niet meer bestond, wie de eerste plaats in ons leven innam God en Zijn -werk hadden die eerste plaats." Vijf dagen later eindigde het radiocontact met de mannen. Ze hadden een zandbank ge vonden in de Curaray-rivier, die geschikt was om op te landen en hadden er een kamp opge slagen. Na enkele dagen kregen ze contact met een Auca die ze „George" doopten en die een vrouw van ongeveer dertig jaar en een meisje of zestien bij zich had. Het laat- „Ik ben zo blij dat je altijd aan mijn zij staat. Ik weet, dat ik voldoende acceleratie heb voor dé sprint, maar God weet dat ik een vliegwiel nodig heb voor de lange trek." Als hij een he le dag bezig geweest is om zijn kleine =vlieg- hij: „Als 's levens vlucht achter we aan de andere kant kunnen uitladen, zal de man die zorgde dat hij alle onnodig gewicht ver meed. de Heer de kostbaarste lading" kunnen aanbieden." Geen van de vijf martelaren waren middel matige mensen, noch in studie noch in hun vak, hun geloof. Ed McCully, zoon van rij- als student reeds een gevierd ste eeuw tot offers bereid - talloze preekstoelen open ston- „„1, teitsexamens IpcHp hii allemaal Maar ook omdat het een Het i 200 pagina's datriiet nalaat eer indruk te maken, spoedig ook in zal verschijnen, omdat het op wijze laat zien, dat ook de mens ke ouders, spreker vo- den. Zijn universiteitsèxamens legde hij allemaal „cum laude" af. Hij was sportief, de beste voet- christen, die het leest: balier die zijn universiteit ooit had gehad. Pete Heiland?" Fleming was naast een goed student kampioen worstelaar, Roger Youderian verdiende een onderscheiding, voor moed, betoond in de tweede wereldoorlog aan het westelijk front. Stuk voor stuk ga ven deze jongemannen een uitstekende toekomst op om de Aucas het Evangelie te brengen. De vrouwen van deze mannen, die minstens evenveel moed hebben getoond blijven op de achtergrond. Zij vertellen slechts wat him mannen dachten en de den. Hun levensverhouding blijkt echter wel uit een daad van Marilou McCully, die op een junglepost het dichtst bij de Aucas woonde. Haar man was weg, slechts een paar Indianertvrouwen en één man waren bij haar. Midden in de nacht werd er een Auca-indiaan gezien bij hun huis. De Quichua indiaan beefde van angst en zwaaide met een geweer. „Marilou nam 'de bevende man zijn on geladen geweer af. Toen, hoewel ze al zeven maanden in verwachting was, pakte Marilou een kapmes als geschenk en liep het pad af terwijl ze maar steeds riep ,,'biti miti punimupa"wij houden van u wij houden van u." Het boek beschrijft de voorbereidingen die gemaakt werden. Uit dè uitvoerige aantekeningen van de vlieger die als een ervaren journalist schrijft kan de lezer het verloop van het verhaal volgen. Geschenken worden uitgeworpen en ein delijk komt het ogenblik van" de „geeste van nauwelijks geweldig diepe het Nederlands :o overtuigende as van de twintig voor zijn geloof, ig stelt aan iedere deed U voor Uw „Through Gates of Splendour" door Eli sabeth Elliot, Uit gave Hodder and Stoughton, Londen EC 4, (prljs 13 shilling). De tweede geestelijke invasie van de Auca-Indianen is ook op een mislukking uitgelopen. De gevolgen waren niet zo ontzettend als twee jaar geleden, toen vijf jonge mannen beestachtig vermoord wer den, maar de zendeling-taalgeleerde dr. Wilfred Tidmarsh bleef slechts gespaard, omdat hij het geluk had op een gladde boomstam uit te glijden en zijn schouder te ontwrichten. De val kwam zo aan, dat hij in een ziekenhuis moest worden op genomen. Enkele dagen na zijn vertrek vielen de Aucas de kleine bamboehut aan. EEN ONTWRICHTE SCHOUDER REDDE DR. TIDMARSH HET LEVEN Sedert de dood van de vijf jonge mannen heeft men steeds geprobeerd uit de lucht contact te krijgen met de Indianenstammen. Een zendeling vliegenier heeft hun woonsteden opgezocht en de vriendschapsvluchten van de piloot Nate Saint voortgezet. De bevolking scheen steeds enthou siast als het vliegtuig boven hun gebied ver scheen. Ze wuifden en schenen dankbaar voor de uitgeworpen goederen In juni besloot dr. Tidmarsh weer persoonlijk contact te zoeken. Het was bekend, dat de Aucas herhaaldelijk hun grensgebied verlieten en hij be sloot zijn bivak op te slaan op ongeveer tien ki lometer van het Auca-gebied op 'het terrein van een bevriende stam. Aan de oever van de Curaray rivier werd een bamboehut gebouwd en enke le Indianen die tot het christendom zijn overge gaan hielpen een gedeelte van de jungle open te breken voor een nabijgelegen klein vliegveld. Om de Aucas te laten zien, dat er verband was tussen de hutbewoners en het vliegtuig werd- een geel model van het zendingsvliegtuig op een paal bij de hut gezet en een stallantaarn zorgde voor nachtverlichting. Om er zeker van te zijn, dat de Indianen zouden weten dat er iets aan de gang was stroomopwaarts, kerfden kinderen van een zendingsschool kleine vliegtuigjes van hout die in de rivier werden gegooid. Eind september kreeg dr. Tidmarsh het ongeluk. Hij werd onmiddellijk door een aantal Indianen naar Ar- juno gebracht en vandaar naar het zendingshospitaal in Shell Mera ge vlogen. Op 1 okto ber viel een groot aantal Auca-india- nen de hut aan. Volgens de voet afdrukken moeten zij de gehele nacht rond de hut heb ben gewacht op het daglicht tot de zendeling uit de hut zou komen. Toen niemand te voorschijn kwam, braken ze om ze ven uur. de. hut open. Alle bezittin gen werden kapot geslagen of weg gegooid en wat bruikbaar was, zo- doeld waren als geschenken, wer den meegenomen. Twee lansen wer den kruislings in de grond gestoken en andere lansen in de deur en het raamkozijn achtergelaten. Kennelijk ging het niet om een strooptocht, maar om een moordaanval. De lansen waren bekleed met papier. Grof pakpapier was gebruikt voor de buitenkant, maar de binnenste laag was rijstpapier, waarschijnlijk afkomstig van een kleine zakbijbel of nieuw .testamentje met de psalmen, want teksten uit psalm 19 waren duidelijk leesbaar. Zeer waarschijnlijk gaat het hier om papier uit de bijbel van één van de twee jaar géleden vermoorde jonge mannen. Opnieuw werd onderstreept dat de Aucas een intense haat meedragen voor blanken en vele andere indianenstammen. Jaren geleden werd uit een indianenhuis een jong meisje ontvoerd dat na veertien jaar er, in slaagde te ontvluchten. De zending heeft contact met haar gekregen. Zij vertelde onder meer, dat de Auca-Indianen dachten, er vrijwel in geslaagd te zijn alle niet-Indianenrassen te vernietigen en Nate Saint, zendeling-vliegenier, laat „George" zijn eerste „Hamhui ger" (broodje met gehakt) eten. Het vliegtuigmodel werd later terug gevonden op het dak van het huis van „George". nog wel zouden krijgen. Deze haat tegen de blan ken stamt uit de jaren 18751925, toen rubber- maatschappijen een ware slachting hebben aan gericht onder de Aucas. In zijn verslag schrijft dr. Tidmarsh: „We vragen ons af wat wij nu verder moeten doen. Hoe kun nen wij deze mensen winnen? Slechts een wonder van God zal de diepgewortelde haat van deze mensen kunnen uitroeien." Het werk gaat echter voort. De strook jungle wordt verder ontbost voor het vliegveld en dan hoopt men cement, aan te kunnen vliegen om een steviger stenen huis te kunnen bouwen, bestand tegen aanvallen met speren en lansen. Dr. Tidmarsh eindigde zijn rapport: „We zullen onze vliegtochten boven hun gebied verder voortzetten, en ze in hun eigen taal toespreken uit de lucht via luidsprekers om ze te laten weten dat we slechts vriendschap zoeken. We hebben hen lief. we willen vriendschap met hen sluiten, we willen hen helpen en hun het Woord van God brengen. Verder weten we niet wat we doen kunnen en zouden graag willen dat u voor ons opdat God ons zal laten zien, hoe deze mensen moeten bereiken." Na maandenlange landden de vijf jong, zandbank in de Cui vliegtuig doet nudb als graf ze Het zegt mij niets Ze zat naast mij in de zaal, die akelig hol en leeg was geworden. Ze beet met haar tanden op haar lip en de in nerlijke spanning was in haar ogen af te lezen. Een ogenblik keek ze me aan en zei toen: „Het zegt me alle maal niks meer." Ik veinsde of ik haar niet begreep, hoe wel ik heel goed besefte, waar ze heen wilde. Langzaam begon ze iets van haar leven te vertellen. In een vakan tiekamp was Christus werkelijkheid voor haar geworden. Ze had geloofs- blijheid gekend, maar nu was alles weg. De Bijbel zei haar niks meer haar gebed werd.toch niet verhoord.,., in de kerk kwam ze niet meer Ze was een teleurgesteld christen. Diep in haar hart was ze boos op God. Sprak Hij niet in de Bijbel van vreug de en vrede en rust Waarom merkte zij er dan niets van? Geen boodschap. Groter christenen dan zij, hadden de zelfde strijd gekend. Ik dacht aan één van de vijf martelaren van de Auca- Indianen, die een jaar vóór zijn dood een geestelijke crisis doorleefde en schreef: „Ik pakte net mijn bijbel om gemeenschap te hebben met dezelfde Heer, die mij zeven jaar geleden tot een nieuwe schepping maakte. Er kwam geen woord van troost van Hem. Hij heeft altijd wonderlijk vpor ons gezorgd en ons alles gegeven wat we nodig hadden, maar het gaat om een dieper probleem. Ik voer hier niets uit onder deze Jivaros-indianen, noch onder de Spaanssprekende be volking en ik mag mezelf niet langer voor de gek houden. Ik zou zo'n zen deling, als ik zelf ben, niet langer wil len ondersteunen en ik ga niet eisen, dat een ander het doet. Drie jaar is lang genoeg om de les te leren, en hem goed te leren. Sommige mensen lezen maar langzaam. Het zal niet meevallen voor Barbara en de kin- deren, maar ik ben er van overtuigd, dat eerlijkheid het langst duurt. De zaak van Christus heeft door aanwezigheid hier bij de Jivaros niet geleden, maar als ik eerlijk ben moet ik zeggen, dat hij er ook niet door ge holpen is Ik gooi de schuld niet op mensen of omstandigheden. Ik heb zelf gefaaldDit is mijn eigen „Waterloo" als zendeling." Roger Youderian meende, dat hij ge faald had, omdat nog geen van de heidense indianen zich aan Christus had overgegeven. Vroomheid van het vlees In mijn gesprek met het meisje merkte ik. dat zij telkens weer klaagde over haar „gebrek aan blijdschap", over „het feit dat ze maar geen vrede vond." Bijna werd ik een ogenblik gc- irriteerd en voor ik wist wat ik deed. zei ik: „Wat kan me jouw blijdschap en «vrede schelen!" Ik had me wel op de lippen kunnen bijten. Was dat ziel zorgelijke hulp? Merkwaardig was dat juist die woorden haar hielpen, toen ik er een beetje be schaamd aan toevoegde: „Per slot van rekening gaat het er niet om of wij blijdschap ervaren, maar of God tot Zijn doel komt met ons leven." Ineens brak het licht door Roger, Youderian moet ongeveer tot de zelfde conclusie zijn gekomen, want kort voor zijn dood schreef hij in zijn dagboek. „Mijn ..ik" moet sterven. Ik ga God vragen om mij een-plaats te geven, waar ik dagelijks zelf moet sterven als Christus werkelijk in mij zal leven. Ik wil, dat God de eerste plaats in mijn leven in zal nemen en dat-ik Hem zal leren lief hebben met heel mijn hart en- heel mijn verstand en heel mijn lichaam en ziel." Wij zijn zo vaak bezig met onze eigen zaligheid. Ik betrapte er mezelf van daag weer op. We zoeken steeds weer geloofszekerheid en blijdschap, vrede en rust. Dat is een bewijs dat wij nog niet „met Christus gekruisigd" zijn, maar dat het ons nog altijd gaat om ons geloofsleven. Het is de vroom heid van het vlees, die ons drijft naar het godsdienstig gevoel. Ware blijd schap vinden we pas als we het „zoe ken naar blijdschap" opgeven en we, hoe dan ook, voor God gaan leven. Wat is een grote zaak Een geestelijke in Sittard vraagt op de katechisatie, wat een doodzonde is. Prompt volgt het antwoord: „Een doodzonde U iedere vrijwillige overtreding van de wet Gods in een grote zaak." „Komen deze dingen ook wel in Sittard voor?" vraagt bij i „Wel nee „Hoe zit „Wel. in el in Gelet (Uit „Woord en Luther" via „Kerknieuws".) v__ Zij zongen zich een plekje in Nederlandse harten J In het begin van dit najaar hebben een groot aantal Zwit serse predikanten zich de ogen uitgewreven. Een evangeli satiemethode, die reeds lang was bijgezet in de hallen van de kerkelijke musea, bleek nog springlevend te zijn. Drie jonge Canadezen, die vloeiend Duits spraken, leidden een evange lisatiecampagne van vier weken in het Zwitserse Bazel on der de roep „Kruistocht voor Christus". Het totaal der avondopkomsten overschreed verre de 80.000; de zaal werd iedere avond voller; en het-aantal aanwezige büitenkerke- lijken steeg opmerkelijk in de laatste twee weken van de campagne. Épi l itfL" 'j ..V Off M n 0:, V v 7 Meer dan 1600 mensen kwamen naar voren voor een geestelijk nazorggesprek en het team bezit nu een kaartenbak met meer dan duizend adressen van mensen, die getuigen in deze samen komsten „een persoonlijke ontmoeting HUISJE UIT voortaan geen echte, oprechte le- Ik zou vertellen over ae grote afzakt veranderingen, die zich in de vo Iks- samenleving.Neen. het was niet besf overen. huurmachtiginghieven erop krijgt en wrokkig rekenen dat ze nog wel eens een Ifkant van de menswaardige woning zouden ver wijk voltrekken en die ons werk op Onderwijl gingen de oudere kin- 2y ic&AM/td*: VRIJZINNIGE ORTHODOXIE „Belijde Ik heb alt\jd sterk het id dat wij t.a.z. van de Bergredi stiekem weg voor ons zelf denken: „Dé soep zal wel niet. zo heet gegeten wor den, als ze wordt opgediend". Dit al leen zou ons een toontje lager kunnen doen zingen tegenover de vrijzinnigheid "~i pretenties én de praktijk elka; aderen - zighcid hie NIET DE ZENDER Ds. F. Huizinga in ,,De Christen": De ervaring leert dat, ofschoon meer deren zeggen deze Geest tc bezitten zij toch niet allen op dezelfde vrager hetzelfde antwoord geven. Hetwelk dar wel zijn oorzaak zal vinden in het ont vangapparaat en niet in de Zender. GELOVIGE GELEERDEN Ds. R. de Vries in „Horizon": Men heeft uitgeregend, dat van 43! bekende neemt, dan blijken -ft 5 atheïsten te zijn, 22 onver- j* en 123 gelovigen. Dat zyn g DOGMA EN PREEK -S Dr. J. J. Buskes Sr. in een brief aan' zijn vrijzinnige collega, dr. A. de Wilde (in Woord en Dienst): j* Het dogma wij ge in de prediking, zeg ic. Akkoord! Ook naar mijn overtuiging v„ JPL.» dat- gezin gesteld toen losse schroeven zetten. Dat kan ik vocr het eerst kennis mee maakten, deren op onze clubs. Wann. op twee manieren doen. Ik kan Maar het is goed gegaan. De straf eens misten, dan was er ook wer- cijfers gaan noemen en daaruit con- verbitterde de man niet; hij kwam kelijk wat aan de hand. Tobden ze clusies trekken. Maar ik houd niet aeen herboren mens terug. Nooit met bronchitis, die bij zo'n huis van cijfers: ze zijn me te dor en te en te nimmer heeft hij meer iets behoort. Konden ze de gevolgen van droog. Daarom kies ik een andere politie te maken gekregen, 'n griepje maar niet te boven weg: ik vertel maar gewoon als ^hj zette zijn schouders onder z'n komen. Maar als ze gezond waren, altijd over iets wat me trof en ik - werk; hij was vastbesloten om zijn kon je op hen rekenen. Ze brach- laat het aan de lezers over om dat kinderen voorbeeldig voor te gaan ten trouwens ook nog een heel stel hu hield zijn woord. Nog eens: - - - x prettig, goed gezin. Ouders, die het beste zochten voor hun kinde- gehad te hebben met Jezus Christus". Meer dan dertig plaatselijke predikan ten, onder wie de voorzitter van de plaatselijke Raad van Kerken had zit ting in het organiserend comité. In de afgelopen week brachten de twee broers Leo en Hildor Jantz, die 23 grammofoonplaten op hun naam heb ben, met hun pianist Harding Braaten een kort bezoek (drie dagen) aan derland. In een gesprek met ons telden ze, dat zij hun eerste stappen op evangelisatiegebied zetten via de radio. Zowel Leo als Hildor waren muziekpe dagogen aan een grote Canadese Bijbel- 5 school, Prairie Bible Institute. Samen ij. met nog twee broers vormden ze ö- kwartet, dat tijd kocht van verschil- j lende radiostations voor korte evangeli- g satieprogramma's. Ongeveer acht jaar geleden maakten zij onder auspiciën van tt- Youth for Christ een tournée door Duits- 5 land en sinds die tijd zochten zij een J mogelijkheid om hun programma's ook p. in het Duits uit te zendén. Luxemburg Uit de VOLKSWIJK Wy prediken hel prediking moet v ■oord zyn. Jezuïeten-priester Pierre Legay, enige priester die lid is van de Fran- se Wetenschappelijke Academie, vol- geris het blad ,,Ave Maria", waarschuwde zyn Amerikaanse geloofs- genoten, dat tenzy de priesters van de U.S.A. zich op de wetenschap werpen, dit wereldeel op weg kan zyn naar de - crisis die Frankryk een halve eeuw ge- leden doormaakte loeri vrywel alle we- - tensehappclyke leiders anti-kerkelyk en atheïstisch waren. De massa volgde hen - en keerde zich af van het geloof. i geval dan maar met 975 te menigvuldigen of er welke andere wiskundige handeling mee uit te halen. Dat ter inleiding. En voorts: één der ingrijpendste wijzigingen is dat de mensen aan het verhuizen zijn gegaan, de wijk verlgten en hun woning ter beschikking van nieuwe- linaen stellen. En nu mijn kennismaking met dit verschijnsel. Op een dag stap ik weer eens naar de familie Iksjes. want sinds twee weken zijn de kinderen niet meer op club gekomen. Ik ben er al vaak op bezoek geweest. Het is een prettig gezin. Je wordt er altijd ouders bespraken hartelijk ontvangen, je krijgt een zochten we kop koffie of thee al naar het valt. groeide er een sterke onderlinge Acht jaren komen we er al over band, 'n wederzijds respect, de vloer In het begin was er narig- Er was maar één narigheid heid: het dreigde met vader mis te aan wij niets konden doen: het huis. gaan. Hij was betrokken geweest bij Een ellendig huis. Drie hokkerige ls n dat tot hun aanhanQ andere kinderen mee. Ze waren IVW1W,_ van die voortrekkertjes, zoals er drijongens, drie meisjes. In te weinig zijn Juist daarom stap ik naar hen%)e. Kinderen van dit slag mis je direct. Blijven ze weg. dan blijft ook hun aanhang weg, Blijven zij weg, dan is de hele clubsfeer opeens anders, killer, ruwer. Je kunt deze voor trekkertjes gewoon niet missen. Ze zullen wel griep hebben bedenk ik nog, als ik naar hun huis toega. Want het is wel gek dat ze zo op eens allemaal tegelijk weggebleven z\jn. Eens vragen wat er aan man oplossing. Zo keert Dan kom ik bij hun woning. „Dag juf", zegt een kind, „Ze wonen d'r niet meer! Ze benne verhuisd xj- Twee jaar geleden kregen de broers een kans over radio-Luxemburg. Twee jj. van de leden van het kwartet verhuis- 2 den met hun familie de één heeft 4, de andere 5 kinderen en de jonge pianist xi- Harding Braaten naar Bazel, waar zij g hun hoofdkwartier opsloegen. Van daar- g uit verzorgen ze hun Engelse radiopro- p gramma, dat over vijftien Canadese sta- J tions wordt uitgezonden en via Radio- g Tanger (32,1 m> zondagsavonds om half j). elf in Nederland te horen is. Het Duitse (1293 m.) valt de Duitsers wel op 5 erg nuchtere maag, het wordt nL op woensdag- en vrijdagmorgen om uur uitgezonden. Op zaterdagavond kwart over tien zendt Radio-Tanger g eveneens één van de beide Duitse pro- gramma's uit. Ondanks de ongunstige S- tijden voor de uitzending zijn de resul- g taten verre boven verwachting. Iedere g, week komt er een stroom brieven van xj. luisteraars, die met geestelijke proble- g men komen en een groot aantal volsla- g gen onkerkelijke luisteraars hebben Ïdoor' deze uitzendingen Jezus Christus als persoonlijke Heiland leren kennen. erg onverkwikkelijke misdaad kamertjes, zonloos, luchtloos. Een behoorde. Ze is ook opeens waar ik nu maar niet verder op in geestdodend uitzicht op zal gaan. Hij zat, zoals men dat geestige rommelplaats. En vochtig! noemt. En zitten is een gevaarlijke Als je de kleren uit de kast haalde, t bezigheid. De kennismaking met de kon je ze bijkans uitwringen. Het gevangenis is een kwestie van erop netste behangetje bobbelde ,l" h7'" of eronder, en voor heel velen het minimum van tijd weer begin van het einde. Men is ge- muur af. De meubelen sloegen win- brandmerkt voor rün leven. Men ter en zomer uit. Er was geen iver komt in aanraking met vele andere ken tegen opgewassen, en onge- misdadigers. Men leert tn die om- zond als zoiets is! Een mens zou er gang in één maand meer kwaad dan de moed bij verliezen. Maar deze man zelf in tien jaar zou kunnen mensen verloren die moed toch met 975!! bedenken heeft kans dat men niet. Ze hielden vol; bleven hopen club verdwenen. Ze mist wat en begrijpt onbewust dat ik ook O, enerzijds ben ik blij: de Iksjes hebben hun de nieuwe woning dus gekregen en die is hun van harte gegund. Maar aan de andere kant i» het zo triest want ik kan hen eigenlijk niet missen. En vermenigvuldig dit nu maar MIEBEL Campagnes Bovendien organiseren deze nog be trekkelijk jonge mannen (even in de dertig) overal in Duits-sprekende lan den evangelisatiesamenkomsten. Er is een enorme „kruistocht voor Christus" in voorbereiding in het Roergebied, die in 1958 zal plaatsvinden en eveneens campagnes in verschillende Zwitserse en Duitse steden. Het team sprak en zong in Nederland in een paar kleinere samenkomsten ln Haarlem en Bussum. Hun muzikaal programma staat op een uitzonderlijk hoog peil. Velen zullen de door Hildor De gebroeders Jan* en bun pianist Harding Braaten niet De boodschap was eenvoudig, maar recht op de man af, een boodschap van dood en leven, hemel en hel. Niet veel Nederlandse predikanten zullen het aan durven om te spreken over „Wegen die naar de hel voeren", zoals Leo Janz deed in Bussum. Zijn kracht ligt onge twijfeld in het feit dat hij de hel se rieus neemt, Ongetwijfeld zouden een groot aantal"Nederlanders hen graag nog eéns horen. In Amsterdam zijn stemmen opgegaan om hen uit te nodi gen voor een campagne van enkele da- Goede Bijbel-raad In een artikel over het werk van het Nederlands Bijbelgenootschap in „De Protestant" worden de volgende raadgevingen gegeven: t uw eigen omgang met God door het lezen van Zijn Woord aan een eerlijk onderzoek te onderwerpen; 2% in uw gezin het geregeld bijbelle- ~zen zo nodig en zo mogelijk in ere te herstellenen er werkelijk iets goeds en zinvols van te maken, iets meer dan het nu misschien is; in uw Kerk allerlei kerkewerk weer meer te binden aan de Bij bel. De bijbelse prediking, het ge bruik van de Bijbel in verenigings samenkomsten, gemeenteavonden, bijbèlkringen, op huisbezoek en zovoorts worde verdiept en meer gemaakt tot een eerbiedig luiste ren naar God; aan het N.B.G., afdeling Contact Kerken, eens te melden wat uw ervaringen zijn op het gebied van bijbelgebruik en uw wensen op het terrein der uitgave. Of vindt u dat er bijzondere hulpmiddelen nodig zijn b(j het lezen van de Bijbel?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 21