CHRISTELIJK Een ongepaste vraag en toepasselijk spreken H. de Mooy: zwarte lonen een volkszonde Bisschop Bereczky is in Boedapest afgetreden Een woord voor vandaag Nederlandse protestanten in Londen zoeken toenadering De onbekende man Kanttekening Confessionele wereldbonden samenwerken gaan nauwer Puzzel mee 2 consistoriekamer voor de dienst, in Amsterdam of er buiten tegen me zegt: stelt u prijs op een ge bed Soms maakt hij uitnodigend een gebaar met z'n handen. Ik vind dat altijd een zeldzaam pijnlijk moment. Niet alleen pijn lijk. omdat je toch moeilijk als dominee kunt zeggen: nee dank u! Maar vooral daarom pijnlijk, omdat zo'n vraag in strijd is met het gebed zelf en met wat een kerkeraad is. Ik heb altijd het ge voel alsof het gebed komt te lig- Sen in de lijn van suiker en melk. e gastvrouw in haar huiskamer vraagt u vriendelijk: gebruikt u ook suiker en melk? De gastheer in de consistoriekamer vraagt u vriendelijk: Met gebed of zonder gebed? Je zou natuurlijk spottend kunnen antwoorden: graag een heel klein beetje! Maar men zou verontwaardigd zijn over spot met zo heilige dingen als het gebed. Maar eigenlijk ligt de spot niet in het antwoord, maar in de vrèèg: stelt u prijs op een gebed'1 Dat is niet zo bedoeld. Natuurlijk niet. Vandaar dat ik er maar eens over schrijf. Zoiets moet men niet vragen, maar doen of niet doen. Het is ook in strijd met het ambt. De toe vallig dienstdoende dominee is geen man, die deze dingen heeft te beslissen. We moeten toch van deze dominocratie af, die er in de Hervormde Kerk zo diep in zit. Wat dominees willen of niet wil len, is niet beslissend Wel zal men hun wensen en argumenten moeten overwegen. En dat gebeurt aan de andere kant weer te wei nig. Maar de beslissing ligt bij de kerkeraden. Niet de toevallige do minee op een zondagmorgen heeft hier te beslissen. Als hij een goe de dominee is. zal hij (zie boven) alleen maar in een pijnlijke situa tie geraken, en dat mag men hem niet aandoen. De kerkeraad beslist over de vraag of er voor de dienst In de consistoriekamer gebeden zal wor den. Dat zal niet een duplicaat moeten worden van het ..grote ge bed" in de dienst, waarin allen een plaats krijgen: de opgekomenen, do weggeblevenen. de zieken enz., maar dat heel eenvoudig een vra gen moet zijn om een zegen voor do dienst, die gaat beginnen en voor hem in het bijzonder, die de ze dienst gaat leiden. Ik weet wel. dat er op dit punt door ..voorgaande" ouderlingen veel gezondigd is. Er gaan ook ve le anecdotes rond. Maar voor dat verkeerde gebruik hoeven we in Amsterdam niet te vrezen. Dus: deze zaak moet op een kerkeraadsvergadering behan deld worden en mag nooit berus ten op het initiatief van de een of andere ouderling. Besluit men er toe. dan zal het voor elke dienst in de eigen wijkkerk moeten ge beuren. Nooit mag men beslui ten dit van de beslissing van de dienstdoende ouderling of predi kant afhankelijk te stellen. Dit is in strijd met de ernst van het ge bed en het ambt. §IMEON STYL1TES. die ge regeld in het Amerikaanse blad „The Christian Century" zijn ingezonden stukken" schrijft heeft het in een van de laatste afleveringen van het blad over het gebruik van de prulle- mand en wel bij het voorberei den van toespraken. Hij geeft de raad om, wanneer men in het openbaar moet spreken en men zich hiertoe voorbereidt eerst een goede, eenvoudige prullemand te kopen. Vervolgens moet ge alle din gen overdenken, die ge kunt zeg gen en die passend zijn. Schrijf daarna alles op, waarbij ge aan dacht moet schenken aan de schoonheid van vorm en aan de in druk die het maakt. Ten slotte moet ge alles in de prullemand laten verdwijnen! Nu zijt ge klaar om uw toespraak te houden. De reden hiervan is duidelijk. Al de ..toepasselijke" dingen zijn tel kens al weer gezegd sinds Noach in de ark zijn gezin (en al de die waren» toesprak over het onder werp ,,De eigenschapper. van re gen". Alle volkomen toepasselij ke" opmerkingen zijn beschimmel de kastanjes. Zij zijn niet alleen van oude datum, maar het zijn ook kalmerende middelen. Binnen tien seconden doen zij iemand in slaap vallen. Wat al jaren tijd zouden er ge wonnen worden als alle toepas selijke" dingen niet gezegd werden Hier volgt een voorbeeld van wat ik bedoel- Vele jaren geleden ging een jonge dominee, die regel recht van de universiteit kwam en die nog niet droog achter de oren was naar zijn eerste gemeente. Hij merkte, dat de predikanten van de stad om beurten in het tehuis voor ouden van dagen preekten. Hij trof het slecht, want de eer ste zondag was het al zijn beurt De jonge profeet had nog paaar twee preken en geen van bei de had iets te maken met oude mensen. Daarom nam hij maar de preek, die hij die morgen ge houden had. Toen hij klaar was, kwam een vroom uitziende oude man naar hem toe en zei met warmte: ,.U hebt in uw preek iets heel goeds gezegd." Wat was dat." vroeg de jonge predikant die verwacht te dat hij iets goeds en geeste lijks zou horen. ,,U hebt niet ge zegd dat het in de avondstond licht zal zijn", antwoordde de oude man ..Daar krijgen wij zo genoeg van." Uit deze klacht kan men zich een beeld vormen van de lange rij vervelende, irriterende preken over de geestelijke zegen van de ou derdom. Bah! In vele plaatsen is de situatie zo erg. dat men waarschuwingen moet laten horen over de ..toepas selijke" dingen die men vermij den moet. Zo wordt in sommige strafgevangenissen aan de predi kanten gezegd, dat zij over alles mogen preken behalve over de Verloren Zoon. De prullemand is nog altijd de beste plek om al die preken in te gooien. Jaarvergadering Chr. schilders (Van 1 sociale redacteur) Op de Jaarvergadering van de Ned. Bond van Chr. Schilderspatroons is gis teren te Utrecht meegedeeld, dat de eerste paal voor het permanente gebouw van de Chr. schildersschool in Zwolle op 4 december a.s. de grond in gaat. De eerste paal wordt geslagen door de voorzitter van de bond. de heer v.d. Wey. Voldoening werd uitgesproken door de secretaris, de heer Hengeveld, over het S.E R.-advies inzake het vestigingsbe- sluit bouwbedrijven. Volgens het advies zal iedere aannemer moeten voldoen aan de theoretische eisen van de neven- bedrijven wil hij zich op deze terreinen begeven. Minimum-eisen van vakbe kwaamheid worden er gesteld zowel voor de aannemer als voor de onderaan nemers. Ten aanzien van de praktische kennis kan de hoofdaannemer onthef fing krijgen, indien hij kan aantonen niet zelf het schilderwerk ter hand te nemen, maar dit over te laten aan vakbekwa me mensen. Ten behoeve van de leden van de bond zal de mogelijkheid van een ongevallen en invaliditeitsverzekering onderzocht worden. In de middagvergadering voerde de heer H. de Mooy voorzitter van de Chr. Middenstandsbond het woord over de verhouding overheid bedrijfsleven: hij besteedde vooral aandacht aan het verschijnsel van de zwarte lonen. Hij sprak in dit verband van een volkszon de. waarvan men zich niet bewust is maar waaraan zowel werkgevers en werknemers als de overheid schuldig staan. Als de overheid wetten uitvaar digt. die zij niet kan handhaven, dan beseft zij onvoldoende haar verantwoor delijkheid. Het is onchristelijk om met de oplos sing van dit vraagstuk te wachten tot het zich vanzelf oplost tengevolge een ontstane arbeidsreserve. Het geven van de schuld aan de 'op- Advertentie Gevaarlijk voor keel en lucht wegen In een ver standig gezin staat nu een fles ABPIJSIB00P/AS3 De noordelijkste kerk ter wereld De meest noordelijk gelegen kerk ter wereld was die van Longyearbyen op Spitsbergen. Zij werd in de laatste oorlog verwoest, maar wordt nu her bouwd. In de komende zomer wordt de kerk weer in gebruik genomen, tegelijk met pastorie en het gemeente- Bisschop dr. Albert Bereczky, het hoofd van de Hongaarse cal vinistische kerk, die enkele mil joenen leden telt, is afgetreden, aldus heeft het weekblad Refor- matusok Lapja uit Boedapest gis teren medegedeeld. Zjjn aftreden, dat door sommige kerkelijke fi guren werd bekritiseerd, werd door Bereczky zelf bekend ge maakt tijdens een algemene hij- eenkomst van het diocees op 14 november. Dr. Bereczky. die verscheidene jaren aan het hoofd heeft gestaan van de Hongaarse calvinistiseh-gereformeerde kerk. werd tijden^ de opstand van vorig jaar vervangen door bisschop dr. Laszlo Ravasz. Hij eiste deze positie echter weer voor zich op. toen de Rus- de opstand hadden onderdrukt, In zijn afscheidsboodschap verdedig de Bereczky zijn kerkelijke politiek van voor en na de revolutie. Hij zei. dat zijn besprekingen met de overheid op zeer ernstige wijze werden gevoerd en aantoonden, dat de staat het recht had van alle kerkleden te eisen hun werk voort te zetten in een geest van loyaliteit jegens de staat „De voel mij gedwongen de vergadering erover in te lichten hoe ik mij heb overwerkt tot ik tenslotte ben ingestort, zodat de Heer mij ertoe veroordeelde slechts een zwijgzaam toeschouwer te zijn van de dingen, die in onze kerk plaatsvon den in oktober 1956 en daarna", zo zei Bereczky. .Helaas zijn er ook dingen gebeurd, die erop wijzen, dat onze kerkelijke leiders richtlijnen hebben ontvangen uit het buitenland omtrent leiders die wij al dan niet nodig hadden. Wjj wen sen met kracht te verklaren, dat het niet onze bedoeling Is kerkelijke lei ders te verkiezen, die de westerse christenen of de Wereldraad van Ker ken betrouwbaar achten, maar mannen die hun leven wijden aan de Hongaar se kerk," aldus de bisschop. Advertentie Winterhanden en wintervoeten, een jaar lijkse kwelling! Jeuk en pijn verdwijnen snel met Kloosterbalsem "geen goud %o goed" J drachtgever is het verschuiven van de verantwoordelijkheid. Scherp gestelc pleegt iemand, die zwarte lonen aan neemt, diefstal, want zwarte lonen ma ken het leven van anderen duurder, al dus de heer De Mooy. De heer De Mooy sprak zijn waarde ring uit voor het rapport van het Con vent van Chr. Sociale Onganisaties over de zwarte lonen, waarin duidelijk ge sproken wordt van gevaar voor wet er. recht en van een verzwakking van hel normbesef. Hongaarse Lutherse Kerk begint weer met zending De Hongaarse Lutherse Kerk heeft besloten weer actief te worden op het gebied van de uitwendige zending. Zij heeft haar zendingsarbeid enige tijd ge- De Hongaarse kerk wil samen gaan werken met Duitse en Finse zendings genootschappen. Zij wil ook studiemate riaal ontvangen van de Lutherse Wereld federatie. Voor de oorlog werkten Hongaarse zen delingen in dienst van de Finse zending in China. Door de oorlog moesten ver schillende jonge theologen, die voor de zending opgeleid werden, hun doel veran- Heroepingswerk NEDERLANDS HERVORMDE KERK Beroepen te Polsbroek en Vlist: J. Kruijt te Neerlangbroek: te Blijham (toez.l: G. Verschragen vik. te Borkulo; te Markelo (toez.): H. L. Boonstra te Wissekerke; te Dedemsvaart (toez.): E. C. Burgstede, laatstelijk zendingspredi kant te Bandung; te Kollumerzwaag (toez.): M. H. Geertsema te Stedum. Bedankt voor Oosthuizen-Beets: J. de Zwaan te Enkhuizen. EVANG.-LUTHERSE KERK Drietal te Dordrecht: J. Hallewas te Oude en Nieuwe Pekela, J. J. F. Heer man te Alkmaar-De Rijp en H. Johannes te Middelburg-Vlissingen. „Is het ons geoorloofd?"het is een vraag waarmee de leidslieden der Joden Jezus trachtten te vangen. „Is het ons geoorloofd", zo lieten zij vragen, „den keizer belasting te be talen?" Van hun kant bezien een heel slimme strikvraag! Tegenwoordig stellen we die vraag wat anders. „Mogen we als christenen dit of dat doen?" die woorden hebben al heel wat keren geklonken. Soms kwamen ze voort uit een eerlijk hart, dat met grote zorgvuldigheid zocht naar de juiste weg. Dikwijls echter zijn ze uitgesproken als strikvraag: met de bedoeling de eigen verantwoordelijkheid weg te doen schuilen achter het antwoord van de ander. Jezus' antwoord is kort, maar raak: „Geef dan den keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is!" Het herinnert aan de veel gebruikte samenvatting van Gods wet: Gij zult den Here uw God dienen met geheel uw hartgeheel uw ziel, met geheel uw verstand en met al uw krachten. Dus: God legt beslag op alles wat in ons en aan ons en van ons is. Wij, mensen, zijn van Hem. En daarom moet alles wat we doen en niet doen gericht zijn op Hem. „Is het ons geoorloofd?"rank niet in die vraag verstrikt. Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid! Protest tegen verzakelijking van het Kerstfeest De Evangelisch Lutherse Kerk e; rooms-katholieke kerk te Lübeck he in een gezamenlijke boodschap stelling genomen tegen het misbruik van de christelijke symbolen van het Kerstfeest in het zakenleven. „Wij verzoeken de eigenaars en exploitanten van winkels dringend ervoor zorg te dragen, dat de Kerstreclame de zin van het Kerstfeest niet in discrediet brengt", zo staat de oproep te lezen. „Het Kerstfeest het feest van de Kerk en van het gezin. Het brengt de boodschap, dat Christus Zich aan de wereld heeft geschonken. Deze boodschap heeft duidelijke symbo len: de kribbe, de engelen, de ster, d« Kerstboom, en het gezin van Jozef en Maria met het Kindeke, symbolen, die niet in de etalages thuishoren en zeker niet vier weken lang. Bovendien mag het Kerstfeest niet opgaan in het geven van geschenken", aldus de oproep. Werk te over voor twee predikanten Geleidelijke groei van samenwerking tussen Austin Friars en de gereformeerde kerk (Van onze correspondent) LONDEN, 19 november /"\P oudejaarsavond wordt in de Nederlandse kerk in Austin Friars, Londen, een g.zamenlijke kerkdienst gehouden, waarin voor gaan ds. R. H. van Apeldoorn, hervormd predikant, en ds. A. Vos, predikant van de Nederlandse gereformeerde kerk te Londen. Deze gezamenlijke kerkdienst is het eerste uiterlijke teken van de groeiende behoefte aan toenadering, die sinds enige maanden de verstandhouding tussen beide kerken kenmerkt. Voorzichtig tastend zoekt men de'weg tot elkaar. Beide kerkeraden zijn van oordeel dat samenwerking en, zo het kan, éénwording geleidelijk-aan moeten groeien. Eén kerkgemeenschap V oorgeschiedenis Tijdens een bespreking ten huize van ds. Van Apeldoorn hebben beide predi kanten hun zienswijze op het tere vraag stuk der interkerkelijke samenwerking nader toegelicht. ,,De dag dat de Nederlandse protes tanten te Londen vereend in één kerk gemeenschap optrekken zal voor mij een feestdag zijn", zei ds. Van Apel doorn. Austin Friars wil al het moge lijke doen om toenadering en hereni ging te bevorderen. Dit moet uiteraard geleidelijk gebeuren, en om te beginnen moeten wij, lijkt het mij. alles nalaten wat zou kunnen lijken op concurrentie tussen beide kerken. Een dergelijke beleidslijn is natuurlijk vrij- negatief van aard, maar we kunnen ook iets veel positievers doen. Elke kerk sou b.v. één kerkdienst per zondag kun nen houden, Austin Friars 's morgens en de geref. kerk 's middags. De af standen in Londen zijn enorm de ge meenteleden wonen verspreid over een gebied zo groot als de provincie Utrecht en het is voor de meesten daarom bezwaarlijk tweemaal ter kerke te gaan. Nu treft het zo, dat in Austin Friars de ochtenddienst altijd het best bezocht wordt, doch bij de geref. kerk de mid- dagdienst De leden van de .Dutch Church", die ook 's middags ter kerke willen gaan, kunnen dan de dienst van de geref. kerk bijwonen, en de gerefor meerden kunnen 's morgens naar de .Dutch Church" gaan. Beide predikan ten kunnen dan hun gemeenteleden wij zen op de dienst die er in de andere kerk gehouden wordt. We kunnen nog een stap verder gaan, en ons centrum in Austin Friars aan de gereformeerden voor het houden van hun jongerenavond ten gebruike af staan. De nieuwe ..Dutch Church", een 27. ,,He-b je Liane nog gesproken, terwijl ik weg was?' vroeg hij na een poosje. „Nee, ik ben één keer op Quintains geweest, maar toen had ze me al opgebeld om te zeggen, dat ze die dag naar Norwich ging en er dus niet zou zijn." Muir knikte. „O ja, ik geloof dat Jane Bretton haar zou meenemen naar haar naaister, om de jurk te passen, die ze met het feest zal dragen Daar zal ze mee naar toe gegaan zijn, denk ik. Heb je nog iets van luitenant Seacombe ge- „Nee, hij was ook niet thuis." Volgens Jess lag het er dik bovenop dat ze er omheen draai de, maar Muir scheen tevreden, want hij zei: ..Golfen natuurlijk. Een geluk, dat we een baan dicht in de buurt hebben. Hij is al buitengewoon goed in het spel en er nog steeds op uit om zijn techniek te verbeteren. Liane noch ik hebben een schijn van kans als wc tegen hem spelen, maar ik denk. dat hij in de club toch wel iemand gevonden zal hebben, die tegen hem opgewas sen is Jess balde haar vuisten en maakte zichzelf wijs, dat ze niets opzettelijk voor hem verbor gen gehouden had, dat er niets te verbergen viel Het was toch heel /rewoon en onschuldig, dat Peter Liane had gevraagd met hem mee te gaan naar Norwich? Even gewoon en van even weinig betekenis, als dat hij, Muir. haar Jess vroeg mee terug te rijden naar Crane by Sea Toch voelde ze zelf, dat er een verschil was Muir's invitatie was het gevolg var ■•e' feit. dat ze elkaar toevallig ontmoet hadden en had voor hem geen enkele bijbetekenis, ook al sc-'nonk het haar een verboden vreugde. Had ze die eerste door Jane Arbor avond van hun ontmoeting al niet gewoeld, dat Liane een sterke aantrekkingskracht uitoefende op Peter Seacombe? Een kracht, die sterker was dan hij en waartegen hij zich niet kon ver zetten? De kracht, die zich er tegen had moeten verzetten had van Liane moeten komen van het eeuwenoude instinct van een vrouw, die weet dat ze met vuur speelt. Als Liane Peter haar ge zelschap dikwijls gunde, was ze dan fair tegen over hem? Was ze dan wel fair tegenover Muir? Jess hoopte vurig, dat Muir niet meer vragen zou stellen; vragen, die ze met een noodlottig antwoord zou moeten beantwoorden of ont wijken. Ze probeerde zichzelf voor te praten, dat het uitstapje naar Norwich heel onschuldig was en dat het vanzelf zou uitkomen, omdat Liane beloofd had, dat ze het niet voor Muir geheim zou houden. „Missohien wil je haar voorzichtig meedelen, iat ik mezelf heb uitgenodigd voor thee en ho ningbrood," zei Muir, toen de auto voor het huis an mevrouw B03S gestopt was. ,,Ja, dat zal ik doen.' Ze zweeg, tnen de deur van het huis open ging en haar hospita op de drempel versaheen. met iemand anders half achter haar. paar jaar geleden door prinses Irene geopend, is een ruim, fors kerkgebouw, centraal gelegen in de City. Onder de kerkzaal bevindt zich een grote „social hall", die ook door de gereformeerden benut zou kunnen worden voor het hou den van jeugdsamenkomsten e.d. Dit zijn voorlopig natuurlijk slechts suggesties. Het staat aan de kerkeraden deze suggesties in definitie ve regelingen om te zetten." Ds. Vos verklaarde zich geheel met de gedachtengang van ds. Van Apel doorn te kunnen verenigen. „De gere formeerden beschikken niet eigen kerkgebouw", zei hij, ,.en houden hun wekelijkse kerkdiensten in de ka pel van het gebouw der Young Women'. Christian Association in Great Russel Street. Na afloop van de middagdienst gaan dt leden van de jeugdclub het nabijgelegen St. Anne's House, de avond gezellig met elkaar door te brengen. De „Dutch Church" in Austin Friars heeft een lange voorgeschiedenis, het georganiseerde gereformeerd-kerkelijk leven is vanvrij recente datum: 1939 werd tot eigen kerkformatie c gegaan, doch pas in 1949 kwam er Nederland een vaste predikant, ds. J. Kraan, thans te Rotterdam. De Nederlandse Hervormde Kerk te Londen, op 24 juli 1550 gesticht krach tens charter van koning Eduard VI, is de oudste geïnstitueerde Nederlandse reformatorische gemeente, er zij is te vens het kleinste souvereine kerkgenoot schap ter wereld. Hoewel zij officieel de naam „Nederlandse Hervormde Kerk" draagt, staat zij organisatorisch volkomen los van de kerk van die naam in Nederland: zij -is geheel zelf standig. en haar kerkeraad vervult dus tevens de functie van synode. Het vanuit Londen dat de reformatorische gemeenten in Nederland geïnstitueerd werden, en de Ned. Herv. Kerk be schouwt Austin Friars dan ook als haar moederkerk. „Wil men het karakter van de „Dutch Church" definiëren", aldus ds. Van Apeldoorn, „dan zou ik haar willen schrijven als een „Evangelisch-getinte reformatorische kerk", daar zij sinds haar stichting heeft opengestaan alle Nederlandse Protestanten in Enge land. Ik ben het eens met prof. Linde boom. die eens gezegd heeft: „De Ne derlandse kerk te Londen kan alleen haar bestaan rechtvaardigen als zij open blijft staan voor alle Protestanten die eenvoudig en oprecht naar God verlan- „Alsjeblieft!" zei mevrouw Boss triomfantelijk „Daar bent u dan al, Zuster, en veel eerder dan we hadden kunnen hopen, wanneer u met de trein gekomen was. Want er zit de hele mid dag al een verrassing op u te waohten!" „Een verrassing voor mij?" stamelde Jess „Ja, ik wist niet waar ik u bereiken kon. Uw jongeman zat zioh te verbijten en vroeg me ieder kwartier, hoe lang het nu nog kon duren, voor u terug zou zijn!' „Mijn Michael was al naar voren geko men en greep haar beide handen. „Jess!" flui sterde hij „Zeg, dat je blij bent me te zien." „Natuurlijk ben ik dat, Michael." Wat moest ze anders zeggen? „Maar het is zo onverwacht. Waarom heb je me niet laten weten, dat je zou komen?" „Dat kon ik niet doen. Ik kreeg toevallig een kans mee te rijden met iemand, die naar King Lynn moest en die kans greep ik aan." „Wel, het is prettig, dat je er bent." Jess, die wist, dat Muir Forester ook uitgestapt was en vlak achter haar stond voelde, dat die woorden een beetje lauw én aarzelend over haar lippen H kwamen. Michael soheen het voldoende te vin- staan, "doch jammer genoeg zijn deze den en mevrouw Boss stond hen aan te kijken, pogingen op niets uitgelopen, met een gezicht als een goochelaar na een sue-1 cesvolle truc. Ze keek over de schouder van| Er 14 gelukkig weer nieuwe hoop Michael naar Muir. gekomen. Brede perspectieven openen 7 r, - zich als beide Nederlandse kerken tot „Zo nu hebben ze elkaar tenminste gevonden. j- r. j rr nietwaar, mijnheer? Dat allemaal dank zij u eenwording konden geraken. Het werk Het «rater staat ,1 op en te kunnen dus to met- d' tjer.trooiden, de met m een semen van Hun thee genieten. Misschien donder woonnchttpe Naderenden wilt u een kopje meedrinken met mij, mijnheer,"'" n"«" d°°r de k"k Forester, en een plakje proeven van mijn versge-1 bakken honingbrood? Want die geliefder» niet storen, vindt u wel?" Nu is het een feit, dat Austin Friars in het verleden vrij sterk onder moder nistische invloed heeft gestaan. Kort voor de tweede wereldoorlog begon daarin verandering te komen en keerde de oude, evangelische geest terug. Reeds enige jaren had er, uit reactie tegen deze modernistische geest, een gerefor meerde vereniging „Johannes a Lasco" bestaan, tot men in 1939 besloot tot op richting van een geref. kerk. Na de oorlog zijn er herhaaldelijk pogingen ondernomen om het uiteengaan onge daan te maken, daar beiderzijds het verlangen tot samenwerking bleef be- MEER ALLURE ENGELAND is bezig zich te her stellen van de tegenslagen, die het in het vorig jaar in het'Midden- Oosten tengevolge van de mislukte actie tegen Egypte heeft ondervon den. Het tracht de betrekkingen met de Arabische landen te her nieuwen zonder zich van Israël af te wenden. Bovendien stelt het po gingen in het werk, de vroeger door Frankrijk beheerste Noordafrikaan- se gebieden voor zich te winnen, o.a. door aan Tunesië de wapens te leveren, die Frankrijk aan dit land weigerde te leveren. En voor het eerst sedert lange tijd doen de Brit ten dit in overleg met hun Ameri kaanse bondgenoten. Na Macmillans bezoek aan presi dent Eisenhower heeft Engeland weer de allure van een wereldmacht aangenomen. Naar buiten treden de Ver. Staten en Engeland thans als een eenheid op. Reeds vóórdat er verwijdering was ontstaan tussen deze beide landen en Frankrijk, als gevolg van de Brits-Amerikaanse wapenleveranties aan' Tunesië, had Frankrijk zichzelf uitgeschakeld en waren Eisenhower en Macmillan al tot een akkoord gekomen over de belangrijkste maatregelen, welke genomen dienden te worden om de opdringende Russische macht te kunnen weerstaan. Frankrijk werd hierover niet van tevoren geraad pleegd. Het kan evenals de ande re, kleinere Navolanden de top conferentie in zijn eigen hoofdstad bijwonen, waar deze maatregelen zullen worden besproken. Vooral van Franse zijde is verzet aangetekend tegen deze gang van zaken. Ook na het bezoek, dat de Britse premier Macmillan dezer da gen aan Parijs heeft gebracht, kan de indruk niet worden weggenomen, dat de betrekkingen tussen Enge land en Frankrijk, die yorig jaar tijdens de actie tegen Egypte wel bijzonder nauw waren, op het ogen blik opvallend koel zijn. De verwijdering tussen beide lan den is groter dan die tussen Frank rijk en de Verenigde Staten. Hier aan zal het feit, dat de Fransen de Amerikanen nog harder nodig zul len hebben, niet vreemd zijn. Maar in wezen moet de oorzaak worden gezocht in het feit, dat Frankrijk er op vernederende wijze aan is herin nerd, dat het nog slechts een derde rangs mogendheid is. Volgens nog onbevestigde berichten heeft Engeland ook met Egypte een akkoord bereikt over opheffing van de inbeslagneming van Britse eigen dommen in Egypte, in ruil voor on middellijke vrijgeving van 23,5 mil joen ponden sterling, die tijdens de j Suezcrises werden geblokkeerd. Men heeft in Cairo zelfs de verwachting uitgesproken, dat Macmillan Egypte wil bezoeken om met president Nas ser het herstel van de vriendschap pelijke betrekkingen tussen beide landen te bespreken. Het is mogelijk, dat dit een Egyp tisch proefballonnetje is, maar het is ook niet uitgesloten, dat Macmil lan inderdaad het voornemen heeft, een bezoek aan Cairo te brengen. Het past geheel in de actieve bui tenlandse politiek, die de Britse premier de laatste tijd bedrijft, een politiek, die zijn land opnieuw tot een belangrijke factor in wereldaan gelegenheden kan maken. Vooral nu Elsenhower opnieuw door ziekte tijdelijk is uitgeschakeld. Een onvermijdelijke ontwikkeling Deze maand zijn in Genève bijeengeweest de secretarissen van de grote confessionele wereld bonden: de Lutherse Wereldfede ratie, de Gereformeerde Wereld bond (World Presbyterian Allian ce), de Wereldraad van Methodis ten, de Wereldalliantie van Bap tisten, de Internationale Raad van Congregationalisten, het interna tionale contactlichaam van de Quakers en de Anglicaanse Kerk In deze informele samenkomst heeft men besloten elkaar voortaan ieder jaar te ontmoeten op de plaats waar het centraal comité van de Wereld raad van Kerken bijeenkomt. De bon den gaan verder publikaties, werk plannen en studieresultaten uitwisselen en zij zullen bij het organiseren van hun grote conferenties overleg met el kaar plegen Dr. W. A. Visser 't Hooft, secreta ris generaal van de Wereldraad, die de vergadering bijwoonde, heeft het woord gevoerd. Hij achtte de sterke groei van de confessionele wereldbon den een onvermijdelijke ontwikke ling. Nu de Wereldraad bestaat, komt de vraag naar christelijke eenheid in heel ander licht te staan dan te- (Wordt vervolgd) uitstrekken tot alle Nederlandse protestanten in Engeland en Londen biedt dan werk te over voor twee predikanten. „Vul bon in: schriftelijke handoplegging volgt" In de Amerikaanse staat Californië schijnt men tot voor kort voor twee dollar de titel van doctor in de the ologie (met bijpassend diploma) heb ben kunnen kopen. In Oakland blijkt een „Universele kerk" schriftelij.: die naren des Woords te kunnen bevesti gen. uiteraard tegen betaling, (onge veer honderd gulden). Prea'ikant of doctor theologiae is blijk baar in de Verenigde Staten voor de ingeleide flessentrekker een lucratief beroep. Alleen in Californië al bestaan 50 bureaus en organisaties, die zich met het uitreiken van gemakkelijk te behalen academische titels bezig hou- De „gegradueerden" vinden hun weg wel: ze zijn gemachtigd huwelijken te sluiten, begrafenissen te leiden en zelfs geld te verzamenlen voor „goede doe len". Sommigen hebben de doop be diend, anderen hebben zich als gebeds genezer gevestigd. Al dit interessants kwam aan het licht, toen het congres van Californië een wet behandelde, die een eind wil ma ken aan naar simonie riekende prak tijken. Het aantal echte academische titels is onder de predikanten in de Verenig de Staten teruggelopen. Dit jaren wa ren er 121 promoties, tegen 149 in het vorige. De meeste promohes vonden plaats aan de Yale-universiteit, de Co- lumbia-universiteit en aan de univer siteit van Chicago. voren. Geen kerk mag hier antwoor den geven, voordat deze vraag in de kring van de eigen confessie is door dacht. Ernstig waarschuwde dr. Visser 't Hooft tegen de gevaren van burau- cratisering in de grote kerkelijke we reldorganisaties. Wij zeggen steeds, dat wij geen superkerk willen. Maar maken al onze activiteiten bij elkaar niet de indruk op de wereld, dat het toch wel om iets als een superkerk gaat? Wereldconferentie over christelijke opvoeding Meer dan 6000 personen zullen deel nemen aan de wereldconferentie over christelijke opvoeding, die uitgaat van de Wereldraad voor christelijke opvoeding en die van 6 tot 13 augustus 1958 zal worden gehouden in de Aoyama-Gakuin universiteit in Tokio. Als sprekers zijn o.a. uitgenodigd bisschop Dibelius, de rector van het theologisch seminarium te New York, dr. Henry van Dussen, en dr. Charles Malik, Libanon. Een aan tal vakconferenties overjeugdvragen zal tegelijk met deze wereldconferentie worden georganiseerd, o.a. een bijeen komst van de jeugdafdeling van de Wereldraad van K—^cn en een speciaal op Azië ingestelde conferentie over theo logische vragen. ONTVANGEN BOEKEN Met vallen en opstaan, door A. Roe koe. Een verzameling slapstickiania, met een voorwoord van John O'Mill en een na (ja) -woord van A. Duif. Ge ïllustreerd door Wim Boost. Uitgave Andries Blitz, Laren. T.N.STROPER -^1 MEERSELO. In bovenstaand kaartje gaat het beroep van een groezelig vrouwtje schuil. Hoe luidt haar beroep? OPLOSSING PUZZEL NO. 74 HORIZONTAAL; 2 Pret, 6 Arm, 8 Olijf. 10 Loods. 12 Re. 14 Loep, 16 Ee, 17 Ra. 19 Rots, 21 Aap, 22 Top. 23 N.N., 25 Pal, 27 Dee. 29 Air. 30 Verguld. VERTIKAAL; 1 Pro, 3 Rose. 4 El. 5 Tij. 6 Alfrank. 7 Mol. 9 Fret. 11 Dof, Eest. 15 Prop, 18 Aan. 20 Opaal, 24 Ver, 26 Lid, 27 De, I Eg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2