OHRISTFLIJK
Wat noodzakelijk is
voor chr. vakbeweging
Jaarvergadering Vereniging voor
geestelijke volksgezondheid op g.g
De Hervormde Kerk
en de leertucht
Professor G. Wisse ten
grave gedragen
Dames
't Zit vast vaster met VELPAFIN
De onbekende man
Een woord voor vandaag
Kanttekening
EENHEID VAN GEVOELEN
Uit de vak
cpers
(Van
sociale redactei
Toenadering, het orgaan van
de Christelijke Bedrijfsgroepen
Centrale (aangesloten bij het
C.N.V.). wijst deie week in een
artikel op de grote beteken1* van
de eenheid van de Christelijke
Vakbeweging.
Toenadering schrijft, dat de een
heid van de christelijke vakbewe
ging nooit kunstmatig kan rijn en
daarom is voor alles nodig een
principiële grondslag, die niet
alleen verbindt, maar in de prak
tijk van het werk ook gelijkge
richt doet rijn.
De kwestie van de eenheid van
de christelijke vakbeweging wordt
opgeworpen, omdat de vraat* nog»l
•-ens wordt gesteld, of er de laatste
jaren geen accentverschil.vmg
plaats heeft Men bedoelt daarmee
dan te r.eggen: Zijn we principieel
nog wel die we vroeger weren
Hebben bepaalde woorden niet een
heel ander begrip tot inhoud ge-
'us Toenadering,
nog dezelfden, die we
vroeger waren, zo vervolgt Toe
nadering. In ieder geval is er nog
dezelfde bezinning. Maar is er niet
iets aan het veranderen Is het
soms niet. of we op een andere wis
sel overgegaan zijn Ongemerkt.
De christelijke vakbeweging
staat midden in deze tijd. ook
•rvidden in de geestelijke worste
ling van onze dagen. Die geeste
lijke worsteling gaat ook de men
sen van de christelijke vakbewe
ging niet zonder meèr voorbij. Ook
nu is er reden de geesten te onder
scheiden.
Geestelijke inzinking moet met
alle kracht worden tegengegaan.
We moeten daartoe bij onszelf be
ginnen. Als we dit doen, dan is
dit het begin van het herstel. Dan
vinden we weer de geestelijke
kracht om alle ingezonkenheid te
overwinnen. Dan is het ook niet
moeilijk meer om te horen of de
bazuin een onverdacht geluid
eeeft. Er moet zijn eenzelfde uit
gangspunt. Anders is het gevaar
voor wijkende wegen concreet
aanwezig.
De eenheid
de christelijke
akbeweglng acht Toenadering
en groot goed. Zij blijft dit doen.
Maar, zo vervolgt het blad, men
stelle ons niet de vraag: ten koste
van alles Natuurlijk niet. Het be
pleiten van de eenheid van de
christelijke vakbeweging hield èn
in het verleden én ook thans ln,
dat de principiële basis hiervoor
aanwezig Is. Het houdt In, dat het
gaan van één weg niet alleen
mogelijk, maar ook principieel
geboden is.
Van een eenheid van de christe
lijke vakbeweging zal alleen sprake
z|jn, Indien de principiële binding,
het zich laten lelden door het
Woord Gods, blijft. Dat is de be
langrijke kracht van de christe
lijke vakbeweging. Met minder
kan zij niet toe. Daar staat en
valt *U mee.
Een christelijke vakbeweging,
waarin geen principiële eenheid
van gevoelen
tilia
Drs. A. W. Overwater, de schrlj-
bedoeld artikel in Tex-
mt met name de activi-
11 de Ned. Consumenten
en met de vakcentralen in
•nten Contact Orgaan
teiten va
bond sam
het Cons
een ernstig sympti
ledig verkeerd denken en han
delen.
Het gaat hier namelijk niet om
vergissing, een slippertje, waar-
r direct
takt.
wUze
waaraan een streven ten grondslag
ligt. Bü de activiteiten van het
C.C.O. beeft drs. Overwater dan In
het bijzonder op het oog de kwestie
van het nieuwe merk margarine,
dat 20 cent per pakje meer gaat
of de Nederlandse
is in zijn keuze tot i
of de Nederlandse fabrikant vrij
is in zijn keuze tot produceren.
Daar ligt de grondvraag en die is
voor een textieldetaillist of -fabri
kant van even veel waarde.
De gedachtengang van het C.C.O.
weergevend, schrijft de heer Over
water: „De consument heeft nu
lang genoeg gekozen en de fabri
kant en de detaillist hebben al
lang genoeg gevochten om de gul
den van de consument. Wij kun
nen dit veel efficiënter doen, we
kunnen dit veel goedkoper op-
De heer Overwater stelt hier
tegenover, dat Nederland nog een
maatschappelijk bestel kent, waar
in men de consument vrij laat kie
zen en men de producent vrij l&at
de produktie te regelen.
Wil men een dergelijk maat
schappelijk bestel niet, laat men
het dan openlijk zeggen. Van de
socialisten weten we het. Z(j heb
ben nu eenmaal andere gedachten
over produktie- en consumptie-op
zet, zij moeten wel eindigen ln het
nemen van de leiding ln het econo
misch leven als zU beginnen met
een „gematigde" consumptie-vrij
heid. Matiging van de consumptie-
vrijheid Is een eerste maar beslis
sende stap op de weg van binding,
centrale leiding etc. Dat nlet-socla-
llsten In dit koor hebben meege
daan, achten we bedroevend.
net doen of
niets
zelfbedrog betekenen. Het
einde zou bij niet tijdig herstel
de ondergang betekenen, aldus
Toenadering.
Margarine
Een geheel andere zaak. maar bij
dieper beschouwen misschien ook
wel van even grote betekenis,
brengt Textilia naar voren, het
orgaan van de Nederlandse Bond
van Christelijke Detailhandelaren
in Textiel en Mode-artikelen. Het
blad erkent, dat de welvaartsont
wikkeling van de laatste jaren in
vele opzichten ook een verbetering
genoemd kan worden. Maar Texti-
•a stelt naast deze materiële od'-
wikkeling de ontwikkeling van de
geest van de mens en voor deze
immateriële expansie kan het blad
niet zo erg veel waardering
hebben.
Sociaal-economische
betrekkingen
Reroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
meerde grondslag heeft
's morgens onder voorzitterschap" van
mr. dr. J. Donncr, 's middags onder
leiding van prof. dr. J. Severljn haar
jaarlijkse ledenvergadering gehouden. In
het centrum van de belangstelling stond
dit jaar de invloed van het sociaal-econo
misch gebeuren op de geestelijke volks
gezondheid. Prof. dr. T. P. van der Kooij
uit Amsterdam sprak over „Economie en
geestelijke volksgezondheid" en dr. A. L.
van Schelven besprak sociale betrekkin
gen in de industriële samenleving en
hun belang voor die volksgezondheid.
Het heeft er, zo zeide ongeveer prof.
Van der Kooij, de schijn van, alsof voor
het gebod der naastenliefde geen plaats
is in een redelijk opgebouwde economie.
Is er een tegenstelling tussen de roeping
tot persoonlijke vrijheid en indviduele
verantwoordelijkheid voor de econo
mische vooruitgang enerzijds en de roe
ping tot medemenselijkheid en sociale
gerechtigheid anderzijds? Als die tegen
stelling van het denken bezit heeft ge
nomen. dan is dat een ernstige bedrei
ging van de geestelijke volksgezondheid.
In het eerste geval kiest men al gauw
voor een liberalistische, in het tweede
geval voor een socialistische oplossing
van het vraagstuk der economische orde.
Maar in beide gevallen is de oplossing
door haar eenzijdigheid schadelijk voor
de menselijke verhoudingen.
De enige inrichting van de maatschap
pij, waardoor de geestelijke volksgezond-
Advertentie
Zo'n
scherpe
hoest
maakt U doodmoe
en ondermijnt Uw
gestel. U bent er het
vlugst van af met
ABDIJSIROOP*
Boek VAN DE DAG
De prediking, de prediker en de kerk
ganger, door prof. dr. S.F.H.J- Ber-
kelbach van der Sprenkel. Uitgave
Boekencentrum, Den Haag.
In de serie Practische Theologische
Handboekjes verscheen als nummer 11
dit boekje van prof. Berkelbach. Het is
zoals wij eigenlijk verwachtten: rustig,
praktisch, helder Wij hebben het idee,
dat het zoals dat heet zijn weg wel vin
den zal. Voor diegenen onder en op de
kansel, die meenden dat het allemaal
wel meeviel, een onthullend werkje;
voor de anderen een goede hulp.
fl ET is bepaald niet onmogelijk,reld aan zichzelf worden overgelaten,
fï dat de leertucht die volgent de nrgurve knorde
kerkorde van de hervormde kerk met het oog op de wereld.
in 1961 in werking treedt, in de De in de kerkorde opgenomen zin:
eerste plaats inzet in een orthodoxe de kerk weert wat haar belijden weer-
vleugel van ie kerk, waar het spreekt moet volgens jhr. De Geer
- j zo verstaan worden, dat het belijden
evangelie der vergeving veriuis-'alle uitspraken omvat die de kerk van
terd wordt door de te sterke na- het begin af gedaan heeft en die voor
druk op de kennis der ellende. Het I een goed deel ook gecodificeerd zijn.
kan heel wel zó gaan, dat deze "et d? wegwijzers op het pad
tucht niet in eerste instantie wordt g'óndelementen'van'de^pên.
toegepast op vrijzinnige en kathoj baring de fundamenten zijn de
licerende hervormden. Overigens accenten van die openbaring die zich
ligt het in de lijn der dingen, dat\°P bepaalde wijze tot elkaar ver-
de in 1961 in te voeren justitiële SS3TÏ tSSusSSSSg.
leertucht, waarbij de betreffende zo zej je heer De Geer
ambtsdrager afgezet kan wordenHiorbi. dM Jich yolg<mdo
niet dan ïn uiterste noodzaak toe- voor: kan een in de hervormde kerk
gepast zal worden. «'S»»* predikant weer predikant wor-
Dit betwijfelde jhr. L. de Geer te
Zeist, secretaris van het college van
visitatoren-generaal van de Her
vormde Kerk, in zijn zondagmid
dag op De Horst in Driebergen ge
houden rede over tolerantie en leer
tucht. Jhr. De Geer hield deze toe
spraak in het kader van de confe
rentie over „Grenzen der verdraag
zaamheid", die in hei afgelopen
weekend voor belangstellenden was
belegd door de afdeling currus- er
confereniiewerk van Kerk en We
reld te Driebergen.
Hij wees er op. dat de leertucht
primair ziet op de zaak en niet op de
persoon. Het gaat om het zuiver hou
den van het Evangelie. Wat giftige
ketterij is voor de kerk is ook vergif
voor de wereld. Daarom achtte hij
tucht is het teken dat Kerk noch we-
tucht is het teken dat Kerk noch we
den in een andere kerk, of dieni dat
onmogelijk te zijn, zodat de hervormde
kerk met haar leertucht dus een plaats
vervangend oordeel uitspreekt? Spreker
zei, dal het afgezien van de onmo
gelijkheid om hierop nu reeds ant
woord te geven wèl de bedoeling
Is, dat do leertucht een zaak van dé
wereldkerk is en niet een particulier-
hervormde aangelegenheid.
JTir. De Geer wees er op, dat het bij
de leertucht in de kerkorde gaat om
de fundamenten, het getuigenis van
apostelen en profeten. Wanneer er
stond: fundament zou de zaak veel
duidelijker komen te liggen, omdat
het enkelvoud slaat op Christus
De vraag van de tucht is slechts
een element en niet de spil van de
kerkorde. In dit „reglement" heeft
geen uitspraken opgenomen die
kunnen dienei
als Geigerteller
heid is gediend achtte prof. Van der
Kooij een gericht-zijn van het volks
leven in al zijn geledingen op 'n gemeen
schappelijke bestrijding van economi
sche onevenwichtigheden en sociale span
ningen; een gericht-zijn ook op een
streven naar verdere economische voor
uitgang, waarbij voortdurend wakker
blijft het besef, dat er fundamentele
menselijke waardigheid zijn,
ische ontwikkeling
Voor de geestelijke volksgezondheid Is
voorwaarde een goed functionerende
samenleving. Hiervan uitgaande ontwik
kelde dr. Van Schelven enkele gedachten
over het hedrljf als Industriële samen
leving in het klein, die hy ook op grotere
verfbanden toepasselijk achtte.
In het bedrijf kan men tweeërlei
organisatie ontdekken. Allereerst de
opgelegde, gereglementerde bestuurs
vorm. Daarnaast moet men rekening
houden met een informele persoonlijke
hiërarchie, die spontaan groeit, waar
niet de rang beslissend is, maar een
proces aan de gang is van waardering
en aanpassing in het dagelijks verkeer
van mensen in een samenlevingsver
band. Namen van aanzien doorkruisen
de gereglementeerde normen.
De leider van een onderneming, die
zichzelf uitsluitend in een economisch-
technische functie ziet, vergeet deze in
formele organisatie. Hij oefent zijn sociale
functie niet uit en is daardoor de oor
zaak van het optreden van sociale
storingsverschijnselen in het bedrijf, dis
harmonieën en onevenwichtigheden. De
Bedankt voi
te Ameide en
(toez.): H. C
>r Ridderkerk: C Graafland
Tienhoven; voor Uithuizen
van Itterzon te Anjum.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-Oost (vak -
wijlen J. Attema): P. de Bruijn te
Woerden.
Bedankt voor Appingedam (vak.-A. J.
Janssens): E. Jansen te Aduard.
Examens. De classis Woerden heeft
preparatoor geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer N H. Heiner, theol.
kand. en J M. van den Brink, theol.
kand., beiden van de Vrije Universiteit.
Beide kandidaten tot de heilige dienst
zijn terstond beroepbaar. Hun adr
zijn: kand. Heiner, Oostkanaalkade 3.
Aar; kand. Van den Brink, Hooftstraat
244, Alphen aan den Rijn.
leider van een onderneming moet
alleen formeel, maar ook in informele
zin zijn geaccepteerd. Is dat niet het
geval, dan loopt de geestelijke volks
gezondheid gevaar omdat alleen het
economisch aspect tot ontwikkeling komt,
en niet de psychische, emotionele en
ethische aspecten van het bedrijf (de
samenleving in het klein) tot hun recht
komen.
Vanuit bijbels standpunt is het nodig
oog te hebben voor deze sociale werke
lijkheid en naar wegen te zoeken ter
bevordering van de geestelijke volks
gezondheid. Hiertoe is nadere bezinning
noodzakelijk op het wezen van de i
en van de maatschappij.
Wij vermelden nog, dat dr. A. Hutter
in het bestuur der vereniging werd her-
Een grote menigte heeft zaterdagmiddag in Doorn het stoffelijk
overschot van prof. G. Wisse begeleid naar zijn laatste rustplaats.
Aan de begrafenis ging een rouwdienst vooraf, die wegens de grote
belangstelling werd gehouden in de hervormde kerk. Voorganger
was prof. J. J. van der Schuit, emeritus hoogleraar aan de theologische
school der Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn. Voor de
kansel stond de kist opgebaard.
Prof. Van der Schuit, die sprak naar
aanleiding van Openbaring 7 13a,
gewaagde van de dankbaarheid die
de treurenden moet beheersen voor
de vele gaven, die God door zijn
dienaar Gerard Wisse heeft gegeven.
De rouwdienst werd besloten met
een gebed, waarvan de tekst tussen
de nagelaten papieren van prof. Wisse
gevonden was.
Een indrukwekkend lange stoet
trok naar de begraafplaats, waar
reeds honderden wachtten. Op de
dodenakker hebben velen het woord
gevoerd.
De eerste spreker aan de geopende
groeve was ds. L. S. den Boer, pre
dikant van de christelijke gerefor
meerde kerk van 's-Gravenhage-
West en president-curator van de
theologische school, die prof. Wisse
als lector en hoogleraar gedurende
enkele jaren gediend heeft.
Over het wetenschappelijk werk
van de overledene sprak bij ver
hindering van de rector prof. J. Ho-
vius prof. W. Kremer, die ook ge
wag maakte van prof. Wisses arbeid
in de kerkelijke pers.
Ds. K. G. van Smeden sprak na
mens de deputaten der generale sy
node voor de emeriti-predikanten en
namens de classis Utrecht der Chr.
Geref. Kerken.
Advertentie
Kd HAMEA-C
handen
ruw of schraal
,-GELEI[ÜÜ1I3B
bet aanwijzen van een onjuiste leer.
De kerkorde schept slechts het instru
mentarium waarmee de ambtelijke
vergaderingen moeten werken wan
neer het on toepassing van leertucht
aan komt. De omstandigheid, dat de
hervormde kerk tot 1951 door de veel
heid van richtingen te zeer „hotelkerk" i -+t- tVl-ne vnn.
gaf de synode destijds aanleiding i ^prplriraad van Kerken
I Wereldraad van jvericen.
Onlangs heeft hy tijdens
Als niet-officiële vertegenwoordiger
van vele leden der Gereformeerde
Kerken die de overledene een
aantal jaren gediend heeft sprak
ds. H. A. L. van der Linden, predi
kant van de gereformeerde kerk van
De Bilt. Ook in die kerken heeft men
met ontroering van het verscheiden
van prof. Wisse vernomen.
Als persoonlijk vriend van de over
ledene sprak ds. J. A. Smink, voor
ganger van de gereformeerde ge
meente onder het kruis te 's-Graven-
hage, die herinnerde aan de apologe
tische arbeid van prof. Wisse. De
overledene was ondanks de schijn
van het tegendeel een man met
een nederig hart.
Dr. H. Borkent uit 's-Gravenhage
heeft dankbaar gememoreerde de ar
beid, die prof. Wisse heeft verricht
ten behoeve van de Spaanse protes
tanten en voor de stichting „Spaanse
evangelische zending".
Namens de Staatkundig-Gerefor
meerde Partij sprak ds. P. Zandt, pre
dikant van de hervormde gemeente
te Delft, die deze partij samen met
ir. C, van Dis vertegenwoordigde. Ds.
Zandt typeerde de overledene als
iemand, die wars van alle neo-gere-
formeerde beginselen, zich mede fun
derend op de Nederlandse geloofs
belijdenis, zijn krachten in dienst
heeft gesteld van de S.G.P.
Aan het einde van de plechtigheid
heeft de schare psalm 68 10 aan
geheven, waarna de heer G. A. Wisse
uit Voorburg, een kleinzoon van de
overledene, namens de familie dankte
voor de betoonde belangstelling.
Dr. G. K. A. Bell legt
zijn ambt neer
In januari zal de 74-jarige „lord bishop
van Chichester, dr. G. K. A. Bell, zijn
ambt neerleggen. Buiten zijn land i
bisschop vooral bekend als een vai
bijeen-
uit de kerk in zijn
terugblik geworpen op de
vlekvrije koudlijm
van CETA BEVER
25.
.Woont ze thuis of heeft
,,Ze woont bij haar moeder thuis en het is haar
taak mevrouw Tempton te verzorgen."
De manier, waarop Jess dit zei, viel Muir blijk
baar op. Hij keek haar snel aan en zei: „Die
nogal een zwartkijker is heb ik gehoord. Voelt
het meisje zich gelukkig, denkt u?"
„Ogenschijnlijk is ze zo gelukkig als het maar
kan Ze houdt kennelijk heel veel van haar moe
der en daarom wil ze niet klagen Ze is echter
verstandig genoeg om te weten, dat ze allebei
een beter en gemakkelijker leven zouden kun
nen hebben, als zij de kans krijgt het beroep
te kiezen, waarvoor ze aanleg heeft Ze wil niets
liever dan voor veearts studeren."
„Is ze daarvoor geschikt?"
„Ze heeft alle kwaliteiten, die nodig zijn, ge
loof ik. Ze kan ongelofelijk goed met dieren om
gaan en hoewel ze echt een buitenmeisje is, heeft
ze het laatste jaar, dat ze op sohool was. ge
werkt als een paard om haar examen te halen. Ze
hoopte, dat ze daarna direct aan haar studie
zou kunnen beginnen
„Wat staat haar in de weg geldgebrek of
mevrouw Tempton?" vroeg Muir droogjes.
„Dat weet ik niet en Petra wil niemand de
sohuld geven. Ze accepteert, dat dit nu eenmaal
haar lot is en probeert ziah er zo dapper mogelijk
doorheen te slaan."
Muir knikte nadenkend en Jess verwonderde
zich over de manier, waarop hij haar zover had
weten te krijgen, dat ze hem alles over Petra
vertelde. De tijd was omgevlogen, sinds ze ge
dineerd hadden en het drong eensklaps met een
schok tot haar door, dat Liane en Peter Sea-
combe al meer dan een uur weg waren.
door
Jane Arbor
Ze keek naar mevrouw Seacombe om te zien
of die het ook had opgemerkt en ze meende van
wel, want de oude dame keek herhaaldelijk on
gerust naar de deur, Het duurde niet lang of
het viel Muir ook op.
„De tuin is hedenavond blijkbaar heel inte
ressant," merkte hij op.
Daar ging mevrouw Seacombe onmiddellijk op
in. „Heus, mijnheer Forester, ik had er geen
flauw vermoeden van, dat Peter Ze vouwde
zenuwachtig haar borduurwerk op en kwam met
hulp van Jess en leunend op haar stok overeind
,,Ik vraag me af of Liane wel een jas heeft
aangetrokken. Zou ze?"
„O, ik geloof van wel. Ze zei, dat ze er een ging
halen, maar Mevrouw Seacombe zweeg, toen
de deur opengihg en Liane met Peter achter
zich op de drempel verscheen.
Ze had een kleur, ondanks haar goudbruine
teint en ze scheen iets van de geurende nacht
mee naar binnen te brengen. Ze keek snel in
Muir's richting, alsof ze er op rekende een stand
je van hem te zullen krijgen.
Zijn blik ging naar het dunne shawltje om haar
schouders. „Ik dacht, dat je wel zo verstandig
geweest zou zijn een behoorlijke shawl mee te ne
men, als je naar buiten ging," zei hij.
„Ik heb je toch g<
idiote ding te half
Zijn stem scheen haar te liefkozen.
„Het geeft niet. Ik wist, dat ik het warm ge
noeg zou hebben en dat was ook zo," protesteer
de ze, om door mevrouw Seacombe in de rede
gevallen te worden met een geërgerd: „Peter
dit is jouw schuld. Jij had zorgzamer moeten
zijn!"
„Dat weet ik en het spijt me verschikkelijk
Maar we begonnen te praten en op een of andere
manier raakten we in ons gesprek verdiept."
Zijn blik. die Liane volgde, toen ze naar het mid
den van de kamer liep, was jongensachtig open
hartig. Hij was blijkbaar de enige, die niet voel
de, dat er een gespannen sfeer, van afkeuring
om hem heen hing.
Liane stond op kinderlijke wijze met de plooien
van haar rok te spelen. „Ik geloof, dat ik maar
naar bed ga," zei ze met een benepen stemme
tje tegen Muir.
„Ja, dat is een goed idee," zei hij, „en ik zal
je een slaapmutsje laten brengen, dat je zonder
protest moet opdrinken; anders ben je morgen
verkouden." Hij stak haar de hand toe en druk
te even krachtig haar vingers, toen ze haar hand
in de zijne gelegd had.
Nu was het Jess' beurt om afscheid te ne
men en ze stond op om mevrouw Seacombe en
Liane welterusten te wensen. Toen stond Muir
gereed om Jess met de auto terug te brengen
pension. Ze spraken onderweg
komst
bisdom v
jaar, waarin hij zijn bisschopsambt heeft
vervuld.
„Voor mij'zo zei de bisschop, „geen
i kerk. die de wereld ontvlucht en zich
opsluit, die weigert de problemen en de
crises van de moderne wereld onder het
oog te zien. Ik heb gepoogd om kerk en
platteland dichter bij elkaar te brengen,
om bruggen te bouwen tussen kerk en
kunstenaar, kerk en dichter, kerk
theater en in geringe mate ook tu:
kerk en pers.'
Verder zei de bisschop, dat hij reeds
jaren lang zocht naar de eenheid der
kerken en dat hij vurig overtuigd was,
dat Christus die eenheid wilde. De over
tuiging had hem er toe gebracht te wer
ken voor die eenheid, die r.katholieken,
orthodoxen, anglicanen, lutheranen en
hervormden en alle andere kerken binnen
één kerk zou samenbrengen.
,Ik hoop' zo besloot hij, „dat zij die
i leidende positie in de kerk bekleden,
steeds in Gods naam zullen strijden tegen
sen- en klassehaat, tegen totalit;
oorlog; dat zij hun stem zullen doen
horen ten gunste van de gevangene, de
vreemdeling, de Jood, de vluchteling en
alle slachtoffers van vervolging; dat zij
zullen bidden dat gerechtigheid, vrede en
vrijheid onder de volken zullen heersen
zij die machtiger zijn zich op
offeringen zullen getroosten voor de
zwakkeren."
25 jaar ring Zuid-Holland
j.v.'s Geref. Gemeenten
Ter herdenking van het 25-jarig be
staan van het ringverband Zuid-Holland
jongelingsverenigingen der Gerefor
meerde Gemeenten, wordt zaterdag 30
november in de kerk van de Goudse ge-
De verloren zoon stond op en ging de moeilijke weg terug;
de tollenaar ging de zware gang naar de tempel, ging ergens
achteraan staan en bad voor hen was het moment van
bekering, van een de rug toekeren aan de zonde, gekomen.
Moet dat altijd één aanwijsbaar ogenblik zijn? Zeker niet
maar het uiteindelijke resultaat moet wel hetzelfde zijn.
Ge zult tot God moeten komen en Hem alles moeten vertellen.
Ge zult berouw moeten hebben èn ge zult moeten tonen,
dat uw berouw echt is en dat ge van plan zijt het voortaan
anders te doen.
Die weg terug is niet voor iedereen dezelfde. Ge kent het
verhaal van Zacheusnieuwsgierig als hij was, klom hij in
een boom om Jezus eens te zien.maar Jezus zag hem en
dat betekende de keer in zijn leven. En hij méénde het: „Zie,
de helft van mijn bezit, Here, geef ik de armen en indien ik
iemand iets heb afgeperst, vergoed ik het viervoudig!" Geen
halve maatregelen dus. De ommekeer is echt en Jezus spreekt
hem zalig! De weg terug naar God zalig wie die weg vindt!
MENDÈS OP OORLOGSPAD
LJET besluit van de Franse radi- sen ontruimd en aan de communis-
caal-socialisten, te pleiten voor ten afgestaan,
aanvaarding van het Marokkaans-
Tunesische bemiddelingsaanbod in
zake Algerije, demonstreert weer gezien. En op het ogenblik verkeert
eens duidelijk, hoe wankel de basis hij in de gelukkige omstandigheid,
de opvattingen in Frankrijk zelfs ten handen en voeten gebonden is aan
aanzien van het Algerijnse vraagstuk afspraken met zijn coalitiegenoten,
zijn. Bovendien laat het ons zien, zÜn plannen te kunnen verwe-
hoe grillig de radicaal-socialistische zenlijken grijpt Mendès France met
partij is met het verlenen van steun lwee handen de kans aan, die koning
aan haar meest vooraanstaande le- Mohammed van Marokko en presi
dent Bourguiba van Tunesië hem
hebben geboden. Aan de ene kant
den, die tot leiding geven geroepen dent Bourguiba
zijn. hebben geboden.
De wonderlijke situatie doet zich laa* hÜ de zonnige zijde zien van
thans voor, dat Gaillard mede, dank een samenwerking van Frankrijk,
- - - Marokko, Tunesië en Algerije in
een statenbond, terwijl hij an
derzijds de Fransen voor ogen
houdt, dat de financiële moei-
hun land recht-
zij de opschudding om de Ameri
kaans-Britse wapenleveranties aan
Tunesië, kan rekenen op een meer
derheid in de Franse Nationale Ver
gadering, maar dat zijn eigen partij lijkheden
zijn positie dreigt te ondermijnen, streeks verband houden met de
Het was een zeer bittere pil, die oorlog in Algerije en dat zij slechts
Gaillard moest slikken, toen een groter zullen worden als de strijd
ruime meerderheid op het congres niet wordt gestaakt,
te Straatsburg het door de vroegere Be plannen van Mendès Franco
premier Pierre Mendès France ge- zien er oppervlakkig bekeken aan
trekkelijk uit. In wezen zijn zij het
evenwel niet. De betekenis van een
unie tussen Frankrijk en Marokko,
Tunis kunnen we wellicht
de het best op haar waarde schatten,
nog als we haar vergelijken met de unie,
dane voorstel aanvaardde.
Toch is deze ontwikkeling niet zo
verbazingwekkend als wel lijkt. Het
is een bekend feit, dat Mendès
France al enkele jaren tevergeefs Algerije
heeft getracht, zelf weer a
macht te komen. We hebben
als in 1954. In dat jaar kwam hij i
bestaan heeft. De ervaringen, die
het bewind, toen de toestand in wij na de ondertekening van het
Frans Indochina na de val van Dien- unieverdrag hebben opgedaan, zijn
bienphoe hopeloos was geworden.
Mendès France kon' echter niets an
ders doen dan zich bij de voldongen
feiten neerleggen: een groot gedeel- me* een dergelijke oplossing te pro-
niet van dien aard, dat wij de Fran
sen kunnen aanbevelen, het ook eens
i Vietnam werd door de Fran- beren.
GEESTELIJKE KRACHT
H"
de Stichting invloeden, waar het streven x
lijk groots karakter gekregen. Dit is heeft,
zeker te danken aan de dynamische Een politiek gesprek, waaruit een
i prins Bernhard, de richtlijn tot samenwerking kan ko-
voorzitter van het congres, is uitge-
is geen rem, indien hierbij de
gaan. De organisatie klopte als een positieve zijde: het gezamelijk stre-
bus en de sprekers leverden redevoe- ven, de basis is. Immers is het nood-
deugdelijke voorbe- zakelijk, de levensbeschouwelijke in-
reiding en kennis getuigden.
stelling der deelnemers in de eerste
Regeringscontrole is niet gewenst en
vermeden dienen te worden.
regeringssteun wordt dus, als lo- Geen der driehonderd selecte uitge-
ministers en het uitnodigen van nader moet bezien. Reeds heeft men
sprekers als de Westduitse bondskan- ontdekt, dat men de vertegenwoor-
selier en de secretaris-generaal
de N.A.V.O.
Door de regeringen niet in de 9tich-
digers der Europese (al dan niet i
tionale) werknemersorganisaties over
het hoofd 'had gezien. Een verzuim,
te bundelen zonder nationale geVoe- mité, mededeelde, hersteld zal wor-
ligheden te kwetsen. Door de parti- den.
culiere aard van de stichting ont- Het zou voorbarig en gevaarlijk zijn,
komt men ook aan dé verstarring, de leemten in de nog zo jonge stich-
verdrag de 9taten kan op- ting als ernstige fouten
leggen en die remmend
werken op de dynamiek.
Echter is het een ander punt, in
hoeverre men de volken zelf wil
doen deelnemen. Een stichting waar
van slechts in de zeventien deelne-
kunnen ken en het ongetwijfeld grootse
werk, waartoe zij in staat kan zijn
en dat zij in elk geval wil onderne
men, te remmen.
Echter zal het wel nodig zijn, dat
de groep, die dit verantwoordelijk
mende landen van Europa vierhon- werk. als kleine eenheid wil en durft
derd leden zijn richt zich tot een beginnen, zich bezint op alle moge
lijkheden (en ook te overwinnen
Het gevaar dreigt, dat een der'ge- moeilijkheden)
koetjes en kalfjes en namen op de stoep van juf- i meente een openbare ringvergadermg
frouw Boss' pension met een paar beleefde woor- gehouden. De agenda bevat een lezing
den afscheid van elkaar. £ar\dn Rï!ksei1 ",1* Vlaardingen over
Je„ stond het achterlicht van deauto na te L preadrikantesn va„
kuken, die in snelle vaart terug reed naar Quin- IGemeenten, heeft de leiding der ver-
tains. I gadering. De samenkomst begint om
(Wordt vervolgd) half vier.
lijke groep, behoudens bij spectacu
laire manifestaties als deze te Am
sterdam is geworden, weinig
zich realiseert,
dat, behoudens de enorme kapitalen,
onontbeerlijk voor het werk, om
een culturele en wetenschappe-
zich doet spreken, al moge het werk lijke eenheid van Europa te schep-
nog zo nuttig zijn. Door de regerin- pen, het noodzakelijk is de volken en
gen er buiten te houden, staan ook de bevolkingsgroepen in al hun ver-
de parlementen er buiten, want dit scheidenheid te doordringen van de
ken, hieraan ook
niet kunnen ontkomen aan politieke kracht een kostbaar goed.
Bondsdag geref. jeugd
Niet naar Middelburg
maar Leeuwarden
Hoewel het in de bedoeling lag de
bondsdag van de gereformeerde jeugd
bonden in Middelburg te houden, blijkt
uit het kort verslag van de bestuursver
gadering van de meisjesbond. dat Leeu
warden op hemelvaartsdag de gerefor-
de ieugd zal ontvangen
Ds. G. W. van Tricht
bevestigd
Vorige week heeft ds. p. Visser, praeses
van de provinciale kerkvergadering van
de Hervormde Kerk in Gelderland, te
Nijkerk ds. G. W. van Tricht bevestigd
als predikant voor buitengewone werk
zaamheden
Ds. Van Tricht, die voorganger is van
de stichting voor evangelisatie te Nijkerk,
is ingevolge de achter de kerkorde ge-
De Bond van meisjesverenigingen op voegde overgangsbepaling 238b beroepen
ESTSrSr ?£n$&u£ StS- ^vincia.e kerkvergadering tan
dagavond voor hemelvaartsdag in een behoeve van de kring van lidmaten der
bijzondere samenkomst na de huis- Hervormde Kerk, die samenkomt in de
houdelijke vergadering worden gevierd evangelisatie welke thans de naam draagt
De bondsdag zelf zal in verschillende „Nederlandse Hervormde Kerk. kring
vergadergelegenheden gehouden worden, i Vredeskerk".