Engels-Joodse pelgrimage naar Nederland 2^ icwuv&i* HET BIER IS NIET BEST» uji.wjiiij'iiiin zegt de Kerk Sterk sprekende oecumenische gezindheidbelangrijk aspect Geen avondrood KERSTFEEST Satelliet LANG LEVEN.... Menasse ben Israel overleed kort na zijn terugkeer uit Engeland op 20 no vember 1657 te Middelburg. Begin ver leden jaar hebben de Engelse Joden de ze terugkeer op grootse wijze gevierd. Ook in ons land is aandacht aan dit feit besteed. Enige maanden geleden is in het Joods Historisch Müseum te Am sterdam een tentoonstelling ingericht MODALITEITEN (Van een medewerker) Deze week werd onder auspiciën van het Joods-Historisch Genoot schap van Groot-Brittannië een pelgrimstocht naar Nederland gemaakt als eerbewijs aan de driehonderd jaar geleden overleden rabbijn van de toenmalige Portugees-Joodse gemeente te Amsterdam, Menasse ben Israel. Deze Amsterdamse rabbijn heeft veel faam verworven door zijn drukkerij te Amsterdam en de door hem geschreven werken. Door zijn activiteit mochten de Joden na een verbanning van eeuwen zich weer in Engeland vestigen. Hij trok daartoe zelf naar Engeland om bij Cromwell voor zijn geloofsgenoten te pleiten. van Ben Israels werken, die zeer veel bekendheid hebben gekregen omdat de ze de eerste Hebreeuwse boeken waren die in Nederland werden gedrukt. Bij het door hem geschreven Piedro Gloriosa maakte Rembrandt, die hem ook schilderde, zijn eerste boekillustra ties. Menasse ben Israel, die tien talen sprak en grote kennis bezat van de klas sieken en het Christendom, was be vriend met Hugo de Groot, Barleus, Vos- sius en tal van buitenlandse geleerden. Om hem opnieuw te eren zullen dui zenden Engelse Joden op zijn 300ste sterfdag naar ons land komen om die plaatsen te bezoeken waar hij heeft ge woond en gewerkt. Het hoofddoel van de tocht is gericht op de Portugees Is raëlitische begraafplaats te Ouderkerk aan de Amstel waar deze Joodse ge leerde begraven ligt. Deze Joodse be graafplaats, Beth Haim genaamd Huis des Levens is beroemd over de gehele wereld, vanwege zijn gebeeld houwde zerken: uniek in de Joodse we reld van Europa. Per trekschuit Een smal pad loopt van de Amstel naar de begraafvelden. Hier bij dit pad kwamen eertijds de eerste Joodse do den aan, in Amsterdam overleden en per trekschuit vervoerd. Aan de andere kant van de velden is de rijweg. De toegang van deze weg naar de velden is zo nauw, dat de baar daar vandaan moet worden gedragen: een lange weg, want de begraafplaats is uitgestrekt. Zo geschiedde het met de eerste doden, zo gebeurt het nog. Wie een bezoek brengt aan de dodenakker komt sterk onder haar bekoring. Dat ondervond ook Ruysdael, die haar schilderde en teken de. Nu hangen deze schilderijen in bui tenlandse musea. Alleen de etsen zijn in Nederlands beheer gebleven in het bezit van Museum Boymans te Rotter- Het oudste graf van dë begraafplaats werd gedolven op 11 april 1614. Het is een klein graf. Het was een klein mens, dat hier weer tot stof werd. Schoon is het Hebreeuwse versje dat in het mar mer van het 'Zerkje staat gebeiteld. Het is Hebreeuws, maar laat het in die taal voor u oplezen, voor het wordt ver taald. Men zal worden getroffen door de klank van de exotische woorden, die de volgende betekenis hebben: ,,Op de ze plaats heb ik mij onder het stof ge wenteld. Kort na mijn geboorte heb ik de wereld verlaten. Met mij is dit Huis des Levens ingewijd. In het jaar 5374 ben ik naar Eden gegaan. Joseph was de naam die ik gedragen heb. tik was) de zoon van David Senior. Zijn geëer de naam zij mij tot luister. In dit graf ben ik neergelegd op de 2e dag van de maand ijar. (11 april 1614). Er is heel wat aan vooraf gegaan al vorens Joseph, zoon van David Senior, wérd begraven op Beth Haim. En heel wat is daarna geschied voor de Joden ongestoord hun doden konden begraven. Marranos, verdoemden, heetten zij die zich omstreeks 1590 te Amsterdam ves tigden. Gevlucht waren zij van het Ibe risch schiereiland, waar zij een schijn bestaan hadden moeten leven: verhei melijken dat zij Joden waren. Amster- Ds. P. Smits in „Kerk en Wereld": Tot hoelang moet het kerkelijk ge sprek worden voortgezet?Er is, meen ik, hier slechts één realistisch ant woord: er zullen altijd verschillende typen van theologie blijven, o.a. een rechterflank en een linkerflank in de christelijke theologie, en dit houdt in dat het gesprek tot het laatste oordeel zal worden voortgezet. De juiste kijk op het eschatologisch karakter van het rich- tingsgesprek wordt niet weinig vertroe beld in de Ned. Hervormde kerk door dat de gangbare opvatting van de mid- den-orthodoxie is, dat de vrijzinnigheid een 19e eeuws reductieverschijnsel van wijl het hier in wezen een ander van theologie betreft, dat de kerk meetafaan begeleid heeft en dat met het slagwoord „ketterij" kan den afgedaan. NIET IDENTIEK In bepaalde opzichten, ja, laat zich de afval der kerk, de. zondeval van het chris tendom niet ontkennen. Vaak zetten wjj inderdaad tussen ons christendom of onze kerk enerzijds en Christus anderzijds maar al te gemakkelijk een teken en zien wjj maar al te zeer over het hoofd, hoe in de loop van haar ontwikkeling de christelijke kerk veelszins aan haar oor sprong ontrouw is geworden. ZE WISTEN HET „Toen ze (de inlanders) hoorden di ze die (man en kinderen) niet had, pr< beerden ze haar een en ander by t brengen: ze leerden haar zware laste drogen, manden, vaten met water, tal kebossen. Ze riepen, toen ze stond t prutsen: „We kunnen 't je haast ni» meer by brengen. Nu weten we waai om je niet getrouwd bent. De man di jou koopt moet zo ryk zyn, dat hy c :ede bij moet hebben voo het :rk." WORDEN WIJ BOOMS 1 Dr. N. J. Hommes in ,,Jong Gere formeerd" En deze gedachte van onze coöperatie in onze verlossing, is de grote verzoeking, waaraan ieder christen blootstaat. Het is eigenlijk zo, dat iedere Christen Wie dat onderkend heeft, die verbaast er zich ndet meer over, dat de Kerk on gemerkt van het Evangelie van Gods on verdiende absolute vrye genade wcggc- GEESTELIJKE WET ,,De Strijdende terrein toegepast, is: „Wie zyn kerl reformeerd, Hervormd, Art. 31, B Chr. Geref.) zal willen behouder tal hem bchoudëi KERK LIET EMIGRANTEN GAAN De6temcer doet het ons verdriet, als we zelfs nu op de boot nog weer in aanraking komen met gezinnen, die van bun kerkeraad of predikant niet eens »en behoorlijk afscheidsbezoek hebben gehad om met ze te bidden onder de indruk van de grote reis die ze onder- 5eweldige geestelijk. iequer i die das AU ■an. be „Christenen kennen angst omdat ze zichzelf kennen, omdat ze beseffen wat de mens vermag met zyn uitvindingen, omdat ze beseffen wat die uitvindingen de mens kunnen aandoen. En omdat de wereld en zyn volkeren God toebehoren interesseert het ons terecht wat nu en dam hadden zij uitgekozen als hun wijk plaats, nadat ze hadden vernomen, dat Willem van Oranje godsdienstvrijheid Afgunst ZATERDAG 23 NOVEMBER 1957 >e drankbestrijdingsbeweging moet haar heilsutopisme B laten vallen. Strijden voor een drankvrije samenleving als al- omvattende levensvorm belast tezeer onze fantasie", is de conclusie van een commissie, die door de Hervormde synode B werd verzocht een rapport over het alcoholisme samen te S stellen. In een uitvoerig werkje van 95 pagina's, volgepropt B met feiten, geeft zij een overzicht van het drankgebruik, dat s sinds de vorige eeuw sterk is gedaald, maar in de afgelopen tien jaar weer onrustbarend begint te stijgen. De lezer krijgt dan een indruk van de wettelijke maatregelen, die in de loop der jaren zijn genomen, van het werk van de drankbestrijdings- B genootschappen en verenigingen, waarvan er ettelijke in ons ff 'anc^ bestaan en spreekt dan over de verantwoordelijkheid van j| kerk en gemeente. Tot slot geeft het rapport een lijst van de verschillende organisaties en consultatiebureaus en een litera- tuur lijst. Alkmaar was de eerste stad die toe stond dat de Marranen daar hun ere dienst gingen vervullen. Met medewer king van de Staten kon zelfs onder Groet een lap grond worden gekocht om de doden te begraven. Amsterdam zag met afgunst de Joden naar Alkmaar vertrekken: de Marranen hadden veel buitenlandse relaties. Oogluikend werd daarom de oprichting van een bedehuis ':oegestaan, maar het verzoek van juni 1606 om een begraafplaats te mogen in richten werd afgewezen. Eerst in maart 1614 kon worden over gegaan tot de inrichting van een be graafplaats te Ouderkerk aan de Am stel ,,op slechts anderhalve mijl afstand van Amsterdam gelegen" zeggen de fo lianten. Nog voor de koop contractueel gesloten was, werd op 11 april 1614, Jo seph de zoon van David Senior ten gra ve gedragen. Niet naar Groet ging het De Joden te Amsterdam hadden een eigen dodenakker. Voor de Joodse ge meenschap was het een emotionele dag, niet alleen om het jonge kind, maar ook omdat men niet wist hoe de Ouder kerkers zouden reageren. Wel, deze wa ren zeer getroffen omdat het zo een jong kind was. Toen echter op 10 mei 1614 weer trekschuiten door de Amstel voeren om een Jood te Ouderkerk te begraven, waren de Ouderkerkers daar minder content mee. Slechts door ingrijpen van de Staten konden begrafenissen ongestoord ge schieden. De schout moest hiervoor wa ken. Anderzijds moesten de Joden zor gen dat de begrafenissen „in alle stil- ligheyt ende zedigheyt" geschieden. En nog later moest tol worden betaald bij iedere kerk die een stoet passeerde. Zonder verwikkelingen is deze Joodse begraafplaats niet in gebruik genomen. Beth Haim is geen begraafplaats met zerk naast zerk, steen naast steen. Beeldhouwwerk Hoewel de ruimte van de dodenakker intensief is benut, zijn hier slechts en kele tientallen stenen, doch deze onder scheiden zich alle door hun zeldzaam beeldhouwwerk. De zachte Nederlandse bodem liet niet ongestraft toe, dat er 'en geleden honderden zware mar- in platen op werden neergezet. En hij slurpte de stenen op. Zo verging het de grafzerken op Beth Haim. Het is te danken aan de Portugese Jood David Henriques de Castro, dat enkele tientallen stenen, die l)et hoge cul- tuurpeil van de Marranen weerspiege len, werden opgegraven. Een halve me ter ondei het veen zaten de stenen reeds, toen hij ongeveer een halve eeuw geleden het beeldhouwwerk van barok en rococco weer boven bracht. Voor een Joodse begraafplaats is het beeldhouw werk iets zeer bijzonders, daar het re ligieuze Joden verboden is iets na te maken, dat „in de lucht, op aarde, onder de wateren is". Daarom et een merkwaardig contrast om te midden van deze oude expositie van marmeren stenen, die kostelijke versieringen dragen, de grafzerken van de rabbijnen in alle mogelijke eenvoud, an gewoon grof steen te zien. Medici Groot is het aantal medici, dat hier sn rustplaats heeft gevonden. Men komt an het graf van Elias Montalo, de lijf- rts van Maria de Medici, aan dat dr. Joseph Bueno, die aan het sterfbed prins Maurits werd geroepen en het graf van zijn zoon, dr. Efraim Bueno, die door Rembrandt werd ver- leuwigd. Begraven ligt hier ook de lijf arts van koning Christiaan de Vierde Denemarken, dr. Benjamin Musa- phia; voorts Don Manuel Teixeiros, de gezant van koningin Christina van Zwe den te Hamburg monte, de gezant publiek. Wie zou zich niet getroffen voelen als hij hier bij het graf van Abigael de Pi- na komt te staan door de gehele we reld bekend als het Joodse bruidje van Rembrandt? Het is daar ook waar Ba- ruch Spinoza's ouders ter aarde zijn be steld en zijn leermeester rabbijn Saul Levie Morteira. Hoe schoon is de graf zerk van Esther de la Pena Henriques. Op die steen is haar huis gebeiteld, dat aan de Boompjes stond te Rotterdam en in de meidagen van 1940 bij het bombardement verloren ging. De afbeelding van haar huis zoals dat eeuwen geleden was is op haar graf steen bewaard gebléven. Versierd zijn de meeste stenen, met motieven uit het Oude Testament. Daar liggen broertjes' gestorven met een week senpoos. D^ ouders lieten in de zerk ontroerend schoon de offerande van Izak beitelen. Zo staat op het graf van Abraham Teixeiros de Mattos naast zijn familiewapen, Abraham met de drie engelen. En de vrouw die Rebecca als voor naam droeg heeft op haar grafsteen een voorstelling van Rebecca aan de bron. Hoe ontroerend is ook het graf van de vader en moeder, him dochter en schoonzoon. Op drie van de stenen is gebeeldhouwd en een gedicht gebei teld. Het vierde is blank marmer: er was niemand meer om iets te laten graveren. Het is op deze begraafplaats dat Menasse ben Israël een laatste rust plaats heeft gevonden. Het is naar de ze begraafplaats, dat de Engelse Joden hun pelgrimage houden. Naar Beth Haim, het Huls des Levens, een unieke dodenakker in de Joodse wereld. Het boekje biedt een goed ingedeeld, uitstekend overzicht van de historie, oor zaken en bestrijding van de drankzucht en is uitstekend bruikbaar om op een vergadering van een mannen- of vrou wenvereniging als leidraad dienst te doen als er over dit probleem wordt gesproken. Hoewel het gepubliceerd werd door de Hervormde Kerk is het in het geheel niet aan de Ned. Her vormde Kerk als zodanig gebonden. On ze oudste protestantse kerk treedt er zelfs nauwelijks in naar voren. Toch missen we in dit uitvoerig overzicht wel bepaalde zaken, die men hier zou verwachten. Het boekje geeft de indruk opgesteld te zijn door „radicale afschaffers" en het gevolg is, dat het aan eenzijdigheid niet is ontkomen. Ook is het niet altijd het werk van een commissie, maar hele stuk-ken schijnen door een enkeling geschreven en door de anderen een voudig aangenomen te zijn. getuige het „mijns inziens" op pagina 76, dat gelukkig op de volgende pagina weer het „o.i." wordt van de commissie. Als er gesproken wordt over de rede nen waarom men alcoholische dranken gebruikt, dan komen zij er bij de com missie als genotmiddel niet erg goed af. Iedereen die wel eens een glaasje wijn pakt schijnt zich moed te willen indrinken, moet zich opvrolijken, of wil kracht putten en de toekomst blijder en gelukkiger inzien. Nauwelijks wordt er gesproken over de invloed van de veel vuldige reclame, die de mens sugge reert, dat bij bepaalde levensomstandig heden bier of wat dan ook hoort als een staart bij een kat. Wat men tevens zou verwachten In een rapport van de kerk over alcohol is de invloed van de „bekering" op het gebruik van alcohol. Het woord „be kering' komt zelfs niet voor. Terwijl wel uitvoerig gesproken wordt over het mooie werk van de (naar herkomst An gelsaksische) Alcohol Anonymous, die een zeer humanistische inslag kan heb ben, wordt met geen woord melding ge maakt, van de tientallen Missions in de U.S.A., zaaltjes waar de kerk sa menkomsten houdt voor mensen die door de drank aan lager wal zijn geraakt, sociale organisatie is, maar juist zyn kracht wil putten uit de persoon lijke overgave aan God. omdat het weet, dat daar alleen de oplossing ligt. Het slot van het boekje geeft een korte literatuurlijst die nauwelijks bruikbaar is omdat zij naast zestien Engelse, twee Duitse en een Zweeds werkje slechts drie Nederlandse werk jes noemt waarvan nog één uit het Deens is vertaald. Veel beter bruikbaar zal de uitvoerige lijst van consultatie bureau^ zijn. Dit boekje is prachtig bruikbaar als een leidraad voor een gesprek, maar men zal ver over de grenzen van dit rapport moeten kunnen heen stappen, wil het gesprek werkelijk vruchtbaar worden „soep, zeep en salvation". Dit werk heeft in de volksmond bij sommige ker kelijke leiders misschien een wat kwa lijke klank gekregen, omdat zij zich niet voor kunnen stellen dat soep en zeep iets met het Evangelie te maken hebben. Juist dit werk heeft in de gro- fe steden honderden en nog eens hon derden op de goede weg geholpen. Waar de A.A. faalde, omdat zij alleen op eigen kracht teert in de mens, gaf door een totale bekering het Evange lie een kracht die overwon. De kerk heeft in Nederland dit werk nauwelijks gedaan en het overgelaten aan het Leger dea Heils, dat niet slechts niiiiiiiiii iiiiiinr, iiiiiiiii iiiliiin iiniiiiii iiiiiiiiii imiin mint iiiniiii hui mum min» iniiiin iinniii mum miiimi minui iiinni iiiiiiiih iiiiim iiimi mn De Australische kerkmens is zeer voorzichtig in zijn oordeel over anderen, zeer mild ook. Afbrekende critiek op de eigen predikant heb ik nooit gehoord, al wil dit niet zeggen, dat men soms geen be zwaren had. Dikwijls hoorde ik echter de opmerking: Wie ben ik, dat ik daarover zou durven spreken? Zondebesef, zelfkennis maakt voor zichtig in het oordeel over de ander, vooral als deze ander de herder welk een ontzaggelijk geladen woord voor degene die de kudden schapen in Australië heeft gezien van de gemeente "is! Ik geloof, dat deze houding ook de open avondmaalstafel verklaart. Het avondrriaal wordt gewoonlijk eens in de twee maanden gevierd, vrijwel op dezelfde wijze als in Nederland. al gebruiken de meeste gemeenten kleine bekertjes en geen wijn, maar vruchtensap. De grote meerderheid van de Christenen is geheelonthouder, moet dat in dit land. waar het drinken een ernstige volkszonde is, wel zijn. De predikanten zijn het zonder uitzondering: velen van hen- roken evenmin. Of dit uit overtuiging gebeurt? Ik zou het niet graag beweren. Een andere re den? Misschien! Een Australische domi- KERKELIJK LEVEN IN AUSTRALIË (slot) Van voren af aan Vanzelfsprekend staan we tegen woordig vaak stil bij de aard van ons werk, en vragen ons af hoe het nu allemaal verder moet. Want beslist niet zó dat je of althans soonl\jk i fabriek. Zo wordt benadering iets af van kanselafkon- kleinste gehucht digingen, van protesten, kortom over emigrerei werken op een zelfs het verste door de technische en maatschap pelijke veranderingen aangetast. Maar in de stad zijn zulke wijzi gingen nog veel ingrijpender. En boden daarom moet het kerkewerk zich tieke Nee, een jongeman behoeft in Austra lië geen dominee te worden, om een goed burgerbestaan te krijgen. Het blijft in elk domineesgezin schrapen en nog eens schrapen, om er te komen. Vooral als er enkele' kinderen zijn! Of dit de reden is, dat vrijwel geen enkele jongeman na het doorlopen van de middelbare school onmiddellijk theologie gaat studeren? Ik zou het niet durven zeggen. Maar hun aantal is zeer gering. Vrijwel alle predikanten worden geroepen in hun volwassenheid. Ze hebben dan reeds enkele jaren een bepaald beroep uitgeoefend', zijn niet zelden getrouwd, hebben kinderen. Ik heb er verschillende leren kennen, die een beetje geld hadden gespaard en dat opsoe- peerden om de studie te kunnen bekostigen. Groot respect ver dienen deze mannen, want aan het eind van de studietijd wenken niet de brede perspectieven van een rui mer, beter bestaan, maar niet zelden van de grootste soberheid. Regel is, dat men eerst een candidaatsexamen in de letteren aflegt en daarna drie jaar theologie studeert; in totaal neemt dit na de middelbare school ongeveer zes Er is echter ook een andere weg. Men kan zonder studie evangelist worden, enkele jaren practisch in een gemeen- te werkzaam zijn en daarna de studie beginnen, In zo'n geval is de studie in de 34. letteren niet verplicht. Bovendien wordt 3- in uitzonderlijke gevallen „artikel acht" geval. Velen tuisten bij toegepast. De Presbyteriaanse kerken nee verdient heel weinig, nooit meer dan een ongeschoolde arbeider. En de Presbyteriaanse Kerken beschikken zelfs nog niet over een emeritaatsvoor- ziening. Als de dominee oud is gewor den, blijft hij ook op het ongeschoolde arbeider; e hij het dan ook niet. heeft zijn hier echter heel zuinig mee; er moet CBmm van r, Wel '"d«C V»" ''"'ï11"' «V» hat h„ia „„„T, j.ori. n. kunnen worden gesproken. Bij de Metho- het hele verzet der kerk. De kerk S- Rantistpn raat het spmakke- aaarom moei riei serneuietk. zien volkswijk no tien Var htt kloppen k nnn tic Miuum tl) el kent en dus J y 1 de zweep wel kent en dus rustig kunt voortwandelen op reeds lang geleden ingeslagen paden. ezakt en gebarsten is de graf van Spinoza's vader m Spinoza is op de graf- fotograaf geretoucheerd. Zijn er trouwens nog wel ge meenten in Nederland waar dat wél kan omdat ér zo goed als niets verandert? Ik geloof het nauwe-, lijks. Ik moet met het oog op mijn voortgezette studie, want ook een jeugdleidster moet dóórwerken: Je kunt niet tot je tachtigste jeugd leidster blijven!! me zo nu en dan verdiepen in sociologische be schouwingen over afgelegen platte landsstreken. Op het eerste gezicht blijft het leven daar aan zichzelf gelijk. Maar wacht eens: er zijn toch enkele fabrieken gebouwd; er zijn nieuwe woningen bij geko men; er staan ergens in het veld eigenwijze ja-knikkers van de Ba taafse. En de mensen werken nu op een andere rru na en lang voor de de bieten-machines. Nog niet lang geleden moesten de landarbei ders de suikerpeeën met de han den uit de grond delven. Nu zijn er allerlei machines, die al het werk tegelijk doen: ze pikken de bieten op, ze hakken de bladeren tegenover "de 'kerk eraf en ze zorgen dat de knollen negatief geworden. omschakelen: een methode, die openheid gisteren nog rijpe vruchten afwierp kerk. Zelfs als slaat immers vandaag niet meer aan. Ik bedoel niet de prediking zelf. Ik bedoel zeker niet de in houd van de prediking. Maar ik bedoel de manier van omgang met de medemensen, met de jeugd, met tcfie de volwassenen en met de bejaar- den. En daarom vragen we ons af: hoe moeten we nu verder werken? rol gespeeld in een tijd toen iedere vrije meningsuiting ver as, en toen heel het poli verenigingsleven was stil gelegd. Het gevolg was een zekere de boodschap der ien niet doopte, gaf men zijn kinderen by het bureau Bevolking toch nog op als behoren de tot een kerkgemeenschap. Assistentie voor t Ieder Jaar opnieuw ia het een gewel dig probleem om geschikt materiaal vinden voor het Kerst feest. Verhaal één Is te zoet, twee te saai en drie is te dramatisch. Weer heeft de Hervorm de Jeugdraad een brochu re „Weest nu verblijd" uitgegeven om haar le zers te helpen. Voor Kerstverhalen vonden we een lijstje van dertien bundels. De onvermijde lijke en altijd weer be koorlijke „Christuslegen den" van Selma Lagerlöf hebben zich van een vas te plaats verzekerd, maar dat wil niet zeggen, dat het in deze lijst alleen gaat om „oude kost". Heel waar devol leek ons de lijst van verhalen die in verschillende tijdschriften versche nen, omdat die juist vaak voor gebruik verloren gaan. Bovendien worden 2Vz pagina's gewijd aan Kerstgrammofoon platen, een pagina aan geluidsbanden, bijna 3 pagina's aan filmstroken. De Raad gaf tevens een lijst van le- kespelen uit met keuze uit v{jf Bijbelse, zes Kerst- en twee Paasspelen. Verder nog andere godsdienstige spelen, her- vormingsspelen en sprookjes. «gracht 575, Am Toen Dr. Lnnd-Quist, de geer. van de Lutherse Wereld Federa tie, in Amerika gezegd had, dat de V.s. communistisch China toch eens moesten gaan erkennen was een dame daar zo boos over, dat ze hem een stomp gaf. Waarop de voor alles zorgende L.W.F. haar secretaris tijdens de confe rentie In Minneapolis een satelliet toebedeelde In de figuur van een judo-kennende jonge predikant, die hem als een trouwe satelliet over al begeleidde. In 1957 is 1 Jaren geleden preekte een jong -5 predikant, vers van de universiteit, en nog zo groen als gras voor het eerst in zijn kerk. Hij kwam tot de ontdek- V kii'- dat de predikanten van zijn stad ook de diensten verzorgden in het Te- -f huls voor Ouden van Dagen. Het jj kwam zo uit dat zijn kerk juist die X eerste zondag aan de beurt was. De jonge dominee bezat slechts twee pre- ken en geen van beide had ook netjes op maat gesneden op sta maar in dc verste verte betrekking op oude mensen. Daarom koos hij de -s preek van die morgen maar en begon. Na de dienst kwam een eerbiedwaar- dige oude man, met een kroon van .v prachtig wit haar op hem af en zei -5 warm: „Eén ding in de preek was bij- jj zonder fijn". „Wat dan wel?" vroeg de jonge dominee, die een opmerking Jz over de geestelijke inhoud verwacht- -S te. „U zei tenminste niets van avond- r° 6 Z SIMEON STYLITES Uit de VOLKSWIJK antwoord staat als op- dan vlak schrift boven dit stukje: WE MOE- rlog. Neem TEN VAN VOREN AF AAN BE GINNEN. Want alle verhoudingen zijn anders geworden. Ik zal daar in de volgende weken enkele voor beelden van verstrekken. Voor vandaag volsta ik met deze opmer king: de houding van de volkswijk pels belanden. Dat zijn héél ingrij- In 1947, toen deze rubriek be- pende wijzigingen. In het dorp is gon, speelde de kerk nog een vage de wagenmaker van weleer allang rol in het denken van de volkswijk, chauffeur geworden met een ver- Sommigen roemden haar om wat huur inrichting, een benzinepomp zij tijdens de oorlog voor gevange en rijlessen. De smid weet meer af nen, ondergedoken i deze vrij platoni- de kerk niets meer Nauwelijks één op de vijftien kinderen wordt bij de geboorte nog als kerklid geboekt; de doop wordt slechts sporadisch bediendkerke lijke huwelijken zijn uitzondering; catechisanten moeten met een lan taarntje worden gezocht; van het doen van belijdenis is practisch geen sprake. Want de kerk is nit weer slechts één factor temidden van tientallen factoren, én dat te meer omdat de kerken nog steeds op zoek zijn naar hun eenwording. En de stem dezer verdeelde kerken wordt honderdvoudig over- scheeuwd door al het rumoer ter wereld. O zeker, er is ook een gunstige wending. In 1947 was er nauwelijks een bewuste kern, en in 1957 is er een krachtige jonge gemeente van ten minste een vijfhonderd belang stellenden van alle leeftijden. Maar groter ia de ongunstige wending: de vage sympathie van destijds bij de massa is verdwenen en daarvoor in de plaats kwam een totale onge ïnteresseerdheid; een botte, begrips loze afwijzing. disten en Baptisten gaat het gemakke- Ïlijker. Maar ook deze kerken gaan niet over ijs van een nacht. jé Op één aspect van het kerkelijk leven in Australië moet ik nog wijzen, en wel ■}- de zeer sterk sprekende oecumenische Jé gezindheid. De ogen zijn hier voor de wereldkerk wel heel wijd open gegaan, ïj. Eigenlijk behoeft dat niet te verwonde- i}- ren. Het vloeit voort uit het gemeente- jé besef. Bovendien, men is hier heel dicht bij Azië, de eilanden van de Pacif#; de 2 laatste jaren is ook Amerika naderbij ge- komen. En een onderzoek in een van de buitenwijken van Sydney wees uit. dat de Presbyteriaanse gemeente aldaar be- stond uit leden, die vroeger hadden be- i). hoord tot acht verschillende kerken, in Engeland, Amerika, Europa. Zo'n ge- meente is in wezen reeds een weerspie-1 5 geling van de oecumene! Alleen van een ö- hogere orde! 5 Zo leeft daar aan de andere kant van 3 de wereld een 'kerk, die zich bewust van eigen onvolkomenheid en gebrek, toch 3 tegenover Overheid en Volk getuigt van ïj. de genade van Hem, wiens rijk komen- 4 dc Is. Bij mist groot licht Het was één van die grijze dagen, waar op november ons soms vergast. Auto mobilisten tuurden gespannen in de toekomst die verborgen was. Zo nu en dan doemden twee vage lichtjes op uit de verte, groeiden aan tot een paar scherpe lampen met een auto er aan vast en werden dan weer als een paar rode achterlichtjes opgeslokt door de Al een paar kilometer lang zat een gro te wagen achter me aan. Hij remde als ik wat afremde, hij 'trok met me op, alsof hij aan de mijne vast zat. Plotseling scheen hij er genoeg van te krijgen. In de achterspiegel zag ik hem vooruitschieten en even later zat hij naast me op de weg. Voor hij me echter kon passeren, doemde er vlak voor ons een onverlicht gevaarte uit het niets op. De remmen van mijn buurman knarsten driftig en voor hij goed en wel weer op het veilige weg gedeelte was, schoof het gevaar al langs ons heen. Even later zag ik achter op de motorfiets van een we genwacht de woorden weer: „Bij mist groot licht." De tegenligger reed niet slechts on verantwoord, hij brak niet slechts één van de regels van veilig verkeer, hij was een gevaar op de weg. Terwijl het wegdek weer verder voortgleed onder mijn wielen gleden mijn ge dachten naar de woorden van Chris tus: Gij jijt het licht der wereld. Als ergens de slagzin geldt van de wegen wacht is het wel in de kerk: Bij mist groot licht. Als alles in de wereld op rolletjes loopt, kunnen we het mis schien nog met wat kleine gloeilamp jes doen, maar als de toekomst don ker is, als angst samenknijpt om het hart, dan heeft de wereld licht nodig en wij zijn dat licht, als tenminste het grote licht van het Evangelie in ons hart is ontstoken. Als wij echter dat licht niet laten uit stralen in onze omgeving zijn we niet slechts onverantwoorde christenen en zelfs niet alleen maar christenen die de regels van het Koninkrijk breken. Wij zijn een gevaar op Gods weg. Iede re christen die geen licht verspreidt is een obstakel voor het Evangelie. Wat bent U? een groot licht of een ob stakel? Eens zult U daarvan verant woording moeten afleggen. _crly- Daarom beginnen wt ontstekingen en bougies dan ders had gedaan. Anderen verwe- de eerste plaats weer i hamer en aambeeld. En de ten haar scherp dat ze te weinig aan! het dorp piekeren gepresteerd had. in het eigen per- In een hoofdstuk over de slechte gewoonte i> om te tobben heeft de bekende ds. Peale J. geschreven: Een onderzoek heeft uitge- wezen, dat lidmaten van een kerkgenoot- schap langer leven dan buitenkerkelijken. ï}- TVÏaar het is, aldus deze dominee, niet voldoende om lidmaat te zyn, men moet ïr ook trouw naar de kerk komen. Naar aanleiding hiervan schrijft ds. Ouwerkerk ü- in het Tielse gemeenteblad: „Anderhalf uur in de week, dat maakt zo ongeveer 3 dagen per jaar. jé En als je door jaarlijks 3 dagen af te staan J je leven nu byv. een» 10 jaar sou kunnen verlengen. Amerikaans? s, door en door. Maar toch niet enkel maar om te lachen. Zou het inderdaad geen verschil maken of mensen (om het nu maar eens zakelijk uit te drukken) hun zonden en hun zorgen op vaste tyden aan God kwyt kunnen dan wel er mee rond blyven lopen tot ze er in ondergaan? n vraag maar eens aan de dokter of mensen zich niet ziek kunnen tobben en aan een psychiater of gewetensspaoningen het gestel niet aantasten of onder-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19