CHRISTFLIJK „Volkskerk" - een term misverstand wekt die - Prof. Mekkes hield diesrede voor Leidse S.S.R. Een woord voor vandaag Kanttekeningg Scherpe kritiek op Christ. Emigratiecentrale Herv. Amersfoortse school jubileert dubbel .-&7 tt tf&ïtuteeh fit! De onbekende man Puzzel mee 2 Het blad van de organisatie van hervormde gemeenteleden „In dienst der Kerk", dat ook de naam I. d. d. K. draagt, be reidt leden 'en belangstellenden al voor op de toogdag, die op 19 maart in Deventer gehouden wordt en waar het onderwerp „Kan de Hervormde Kerk an ders dan volkskerk zijn?" aan de orde komt. Bij de voorbe reiding in het winterwerk ■'van I. d. d. K. kan men gebruik maken uan de uitnemende ar tikelen, die in het blad ver schijnen. Dr. J. J. Buskes schrijft in het laatste nummer (maar anderen schrijven weer anders) over het vage begrip volkskerk. WU hebben dit artikel in tweeën geknipt. TN ONZE KERKORDE komt het 1 woord volkskerk niet voor Toch wordt onze Hervormde Kerk nog altijd door velen volkskerk ge noemd. Wat bedoelt men, wanneer men onze kerk volkskerk noemt? Een massakerk van vrije vroomheid? In de negentiende eeuw wilde het godsdienstige li beralisme een kerk. die alles wat in zich zou opnemen. Ook nu zijn er nog die dezelfde gedachte propageren. Zo zegt een links- staan. Zij moet de grote verschei denheid van protestants denken en voelen, zoals deze leeft in ons volk, in zich opnemen. Doet zij dit, dan is zij volkskerk. Doet zij dit niet, dan wordt zij sectekerk. wettelijke kaders van samenle* slotte apostolair verstaan. Dat is het geval bij een man als Krae- mer. Het is hem te doen om de apostolische gerichtheid van de kerk. Een volkskerk in de mis sionaire zin van het woord is een kerk. die het volk dienen wil met de beloften en geboden van het evangelie en het onder beslag van die beloften en geboden wil bren gen. Dit zijn. dacht ik, de drie be tekenissen, die men aan het woord volkskerk kan toekennen. Bij elk van de drie maak ik enkele kant tekeningen. dienstig liberalisme der negentien de eeuw door onze Kerkorde wordt afgewezen. Een massakerk van vrije vroomheid is niet de kerk van onze Kerkorde. Die wil zeer bepaald een belijdende kerk: een Christusbelijdenae geloofsgemeen schap die al wat haar belijden weerspreekt, weert. 4 (wordt vervolgd) k"ER IVVo, het doopverbond? k-Voor Wormser, Hoedemaker, en Van Ruler is de volKskerk: de Christüabelijdende volkskerk, de kerk van het doopverbond. de ge loofsgemeenschap bij het doop vont. Het doopverbond omvat echter heel het volk. Het Neder landse volk is niet een natuur lijke grootheid. Het is als volk opgenomen in het verbond der genade. Het meest wezenlijke ken merk van ons volk is, dat het ge doopt is. Wormser kon dan ook zeggen: ,,Leer de natie haar doop ver staan en waarderen en kerk en staat zijn gered." Hij spreekt over een gedoopte natie. Volgens Hoedemaker vloeit het begrip volkskerk voort uit de ver- bondsleer. Het wezen van het volk wordt volgens hem niet door het bloed, maar door het water van de doop bepaald. Het volk is in zijn Seheel het gezin des Heren, dat et doopvont in zijn midden heeft. Volgens Haitjema en Van Ruler Is met het begrip volkskerk ook de gedachte van eeti christelijk gemenebest gegeven, het zoge naamde corpus christianum. De kerstening van ons volk bestaat dan ook niet alleen in het toe brengen van mensen tot het ge loof en de kerk, maar ook in de kerstening van instellingen en Zweedse vrouw in het ambt De synode der Zweedse Lutherse Kerk heeft onlangs met grote meerderheid be sloten, de behandeling van de vraag of de vrouw tot het predikambt mag wor den toegelaten, voor onbepaalde tijd uit te stellen. Van vele zijden heeft dit be sluit felle kritiek uitgelokt. De minister van justitie. Llndell, heeft nu in de rijksdag meegedeeld dat de re gering in de komende lente een voorstel relating van de vrouw in het ambt dit college zal voorleggen. eenkomen om haar standpunt tegenover dit besluit te bepalen. De grondwet laat namelijk niet toe dat de wetten betref fende de kerkorde der Lutherse Staats kerk worden veranderd zonder goedkeu ring van de synode. De vraag of het veto-recht der synode gehandhaafd moet blijven zal, naar de minister voor kerkelijk aangelegenhe den, Edenmann, verder meedeelde, pas behandeld worden als de resultaten be kend zijn van het onderzoek naar de verhouding tussen kerk en staat, dal thans in Zweden aan de gang is. Elkaar niet loslaten Op de zes-en-vijftigste dies na- talis van de societas studiosorum reformatorum lugdunensis heeft prof. dr. J. P. A. Mekkes in het groot auditorium van de Leidse universiteit gistermiddag een openbare rede uitgesproken over de Autonomie en openbaarheid der Rijksuniversiteit. Bij deze re de, die door afgevaardigden van de Leidse studentenverenigingen werd bijgewoond, waren ook ver tegenwoordigers van calvinistische studentenverenigingen uit Ams terdam, Delft, Groningen, Rotter dam en nu ook uit Eindhoven. Prof, dr. Mekkes, die een bijzondere leerstoel bezet vanwege de stichting, die het doceren van de calvinistische wlts- begeerte aan openbare universiteiten be vordert, wees in het begin van zijn oratie op het spoedige vergeten door het nageslacht. De historie van de Leidse universiteit moet zeker niet vergeten worden. Het vrijheidsbesef is een won derlijk ding, waarnaar men zelfs achter het ijzeren gordijn met heimwee uit ziet. Het geheim van de vrijheid kun nen we verstaan als we de worsteling in de menselijke radix (wortel) ver staan. De waarheid la. dat alles wat ik over vrijheid zeg en aoe, afhankelijk is van het feit of ik spreek of handel van uit de vrijheid, zo zei prof. Mekkes. Ook de universiteiten staan binnen de sector van het denken. Dit kwalificeert een hogeschool, die een terreinkaart voor het menselijk leven meegeeft. Sprekende over het nadere karakter van een openbare universiteit zei de diesspreker, dat het toegejuicht moet worden dat hier tussen humanistisch en schriftuurlijk gezinden een gesprek ge houden kan worden. Dank zü zo'n ge sprek kan veel worden geleerd. De hoop één richtingfg Volgens hem moet een goede staat zich niet bemoeien met wat niet tot het spe cifieke staatsterreln behoort, maar mag aan het eigen karakter van de weten schap geen enkele hinderpaal in de weg leggen. Christelijk, dat is evangelisch geloof, en humanistisch denken, moeten elkaar kunnen vinden in een weten schappelijk gesprek, mlta in volkomen vrijheid. Wel worden christendom er humanisme dan absolute tegenstellin gen. Het laatste trefpunt zal de persoon zijn. Wij vragen aan de staat vrijheid om samen aan een openbare universiteit te studgren. zo betoogde prof. Mekkes. Over dit contact van uiteenlopende denkrichtingen zei prof, Mekkes, dat juist de -inzichten, die ons uit elkaar drijven, ons moeten leren elkaar, hoop tegen hoop, te vinden. Er mag nooit een innerlijk loslaten van elkaar plaats hebben. Slechts de waarheid van de liefde blijft. Deze verwacht de vrijheid van de kinderen Gods, zo besloot prof. Mekkes. Na afloop van de diesrede recipieerde het bestuur ln het universiteitsgebouw. Met de rector-magniflcus woonden en kele hoogleraren de plechtige diesvie ring bij. Beroepingsiverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Rotterdam-Delfshaven (wijkgemeente Middelland): W. Vos te Mensingeweer (Gr.); te Spijkenisse: G. Kazemier te Wasperveen. Aangenomen naar Pijnaeker: H. K. Stauttner te Mijnsheerenland. Bedankt voor Wijk bij Heusden: J Noltes te Ernst; voor Ederveen (toez.): C. Graafland te Ameide. Aangenomen de benoeming tot vikaris Bilthoven: mejuffrouw vik. H. B. de Neeling te Zuidzande (Z.Vl.l. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Lexmond: kand. H. A. »n Bottenburg te Amsterdam. Tweetal te Gapinge: kand. A. J. Afftink te Amsterdam en kand. M. Boor te Woerden; te 's-Gravenhage-Oost (vak.- wijlen J. Attema): P. de Bruin te Woerden en R. J. de Jong te Win schoten. Ds. J. van Eerden overleden Op de leeftijd van 49 jBar is giste- ren in het ziekenhuis Bethesda te Hoo- geveen overleden ds. Johannes van Eer den. gereformeerd predikant te Nieuw- lande (gemeente Hoogeveen). Ds. Van Eerden leed aan een hart kwaal en is verleden jaar geruime tijd I op non-actief geweest. Ge kent ook de gelijkenis van de tarwe en het onkruid: j_ een mens zaaide tarwe en zijn vijand gooide er 's nachts zaad P van onkruid overheen. Graan en onkruid groeiden samen op j tot grote ergernis van de knechten van die mens. Ze vragen *- of ze het onkruid mogen uittrekken maar het antwoord luidt: „Neen, want hij het bijeenhalen van het onkruid zoudt -i gij tevens het koren kunnen uittrekken!" Hebt ge over dat antwoord wel eens nagedacht? Het gaat I J u iets zeggen als ge Jezus' verklaring van die gelijkenis ge lezen hebt. „Het goede zaad, dat zijn de kinderen van het j Koninkrijk; het onkruid zijn de kinderen van den boze." 1 Misschien hebt ge wel eens uw vuisten gebald naar God in de hemel over het onrecht dat hier op aarde geschiedt. Mis schien hebt ge wel eens om vuur van de hemel gebeden om mensen te verteren die de naam van mens niet meer waard zijn u;ant zo zijn er! En misschien hebt ge na zo'n uitbar-L-^ sting moedeloos ter neer gezeten en tot uzelf gezegd: „God| schijnt het niet te willen zien!" p0I Hier, in uw Bijbel, hebt ge Gods antwoord: Hij rekent metm dat onkruid af als het Zijn tijd is. En intussen zorgt Hij voorfej ufik IN HET GOEDE SPOOR Ds. A. van der Hoeven over Australië (Van een verslaggevers) Ik acht alle gereformeerde predikanten hoog, maar met de Christelijke Emigratiecentrale hebt u niets te maken. Omdat onze eigen Hervormde Emigratiecommissie alles weet van kerkelijke kwesties die geregeld moeten worden wanneer men gaat emigreren, hebben wij deze Christelijke Emigratie- centrale niet in het minst nodig." Dit zijn de meer dan eens herhaalde uit- xi t,- "."""''I snraken van ds. A. van der Hoeven, die deze week onder auspiciën van de is UdelTebl.kei! E.n wssracltit»Hervormd. Emlgrati.oommi.sie In ^b^™'"ik^hk t'hL|,7Tul,tm™ak ÏIJ° wetenschappelijke toegang zonder ervaringen als predikant van de Presbyterian Church of Australia. de zlnapreuk Hoevén vroeger predi- het zeer moeilijk vond wil In" waarheid de zinspreuk de universiteit waar maken: pre sidium llbertati» (bolwerk der vrijheid). Vrijheid is soeverein of Is niet, zo zei prof. Mekkes. Uitdrukkelijk stelde spreker, dat vrij- Boek VAN DE DAG Miat, door K. van der Geest. Uit geverij C. de Boer jr, Amsterdam. Rondom een vrij beknopte gebeurte nis heeft de schrijver K. v.d. Geest een verhaal vol spanning, sfeer en gevoel weten op te bouwen. Op een grijze win terdag steken vier Jonge mensen drie jongens en de verdoofde van een van hen het bevroren wad naar een der eilanden over. Het meisje keert halver wege terug en terwijl de drie anderen het dorp aan de overzijde veilig berei ken, blijft zij spoorloos. De schrijver beschrijft de nacht en de dag. die hier op volgen. Beurteling» tekent hij d« situatie in het dorp. waar de drie Jon gens verblijven, bij de reddingsbrigade, die het snel dooiende ijs opgetrokken is en bij de eenzame, afgedwaalde ka pitein Bleau, die weliswaar het meisje vindt, maar op het hem toch zo ver trouwde wad eveneens de weg kwijt raakt. Een boeiend boek, het lezen ker weard. De hervormde (lagere) Gabrie-Mehenschool te Amersfoort gaat op donderdag 28 november a.s. een dubbel jubileum vieren. Het is dan 200 jaar geleden, dat de school op geheel andere basis werd gesticht en 50 jaar geleden, dat zij in haar huidige staat werd heropend. Het was ln november 1757, dat Eme- rentia Struys. weduwe van Andreas Mehen 10.000 gulden beschikbaar «telde als fonds, om uit de renten daarvan .behoeftige kinderen van de Nederduits Hervormde kerk te Amersfoort gratis onderwijs te geven ln het lezen, schrij ven. psalmzingen en de waarheid der H. Schrift". In 1784 deed ene Karei Mehen er nog eens een fonds van 20.000 bij, maar het schooltje leidde een kwijnend be staan en de gelden werden gebruikt om ,,de armen onderstand te geven". De beide schenkingen waren belegd in staatsobligaties en zo liep hun de in de Franse tijd tot op een derde te rug. In december 1814 kwamen de fondsbeheerders tot overeenstemming, de kapitalen werden samengevoegd cn van de rente werd nu een dag- cn avondschool gesticht, maar ook deze school had het niet breed; naar ver luidt werden zo omstreeks de eeuwwls- openbare school een genoeglijk St. Ni- colaasfeest te bezorgen! In 1907 echter werden de zaken beter aangepakt en werd de school verbeterd en uitgebreid tot een gewone lagere school van de hervormde gemeente, maar zij bleef heten: Gabrie-Mehen school. Sinds 1907 heeft de school drie hoof den gehad, de heren Stienstra, Kee- mlnk en, sinds 1950. het tegenwoordige hoofd de heer Joh. Kordes Op de dag van het feest zal dc poli tie 's morgens de schoolkinderen met muziek naar dc Markthal brengen, waar zij de gehele dag plezier zullen hebben. In dc namiddag reclpieert het bestuur van de school met het personeel in het Corderiuslyceum en des avonds is er daar een feestavond, waarbij ook alle oudleerlingen welkom zijn. kant van de hervormde gemeente in Utrecht, heeft vijf jaar in Campbell Town. Australië, gewerkt en is thans met kort verlof in Nederland. Begin ja nuari 1958 zal hij als geestelijk verzor ger van de protestantse emigranten met de ..Johan van Oldenbarneveldt" terug keren naar Australië. Zes jaar geleden was de samenwer king tussen gereformeerde en hervorm de emigranten in Australië uitstekend; men ging naar één kerk. Toen de Ge reformeerde Kerken zich echter aktief gingen inlat««v met het werk onder de immigranten van «lit werelddeel was het volgens ds. Vah dé£ Hoeven uit met de eensgezindheid? Men stichtte een eigen, nieuwe kerkformatie, .de Reformed Churches of Australia. De voorzitter van de deputatcn der ge reformeerde kerken voor de emigratie, ds. J. Kremer, heeft onlangs in een te Utrecht door hem gehouden referaat ge zegd. dat men pas tot stichting van deze nieuwe kerk is overgegaan toen bleek, dat de Nederlanders zich niet konden aanpassen bij het geestelijk kli maat van de schriftgetrouwe Free Presbyterian Church, waarmee contact opgenomen was. Tot aanslui ting bij de Presbyterian Church kon men. zo zei ds. Kremer destijds, niet overgaan, omdat dit niet in overeen stemming geweest zou zijn met trouw blijven aan Schrift en belijdenis. Toen de Reformed Churches eenmaal geïnstitueerd waren kregen de gere formeerden, volgens ds. Van der Hoe ven. van hogerhand ineens een veto te horen over hun gezamenlijk met de hervormden ter kerke gaan in de Pres byterian Church. De pionier van dé Gereformeerde Kerken ln Australië was ds. J. F. H. van der Bom. Ds. Van der Hoeven noemde deze gereformeer de collega een hoogstaand mens, die "LJOEWEL de definitieve uitslag heeft gelaten, heeft hij zijn positie van de presidentsverkiezingen ongetwijfeld verstevigd. (eg- op de Philippijnen nog niet vast- Garcia moet nu proberen, het ver»at staat, is het zo goed als zeker, dat trouwen van het Philippijnse volF1" Carlos Garcia, die Ramon Magsay- te winnen, zoals Magsaysay dat mejüe say na diens dood was opgevolgd, succes deed. Ook hij zal de strijf1 gekozen is. Van deze man zal in de moeten aanbinden tegen de bureau^.3 komende jaren voor een belangrijk cratie, tegen de corruptie van deel afhangen, hoe de politieke en heersende klasse en tegen politiek^ economische situatie zich op het chantage. Op deze wijze kan hij dum< grote eilandenrijk ln de Stille Oce- mlnder bedeelden, die in de Philipror aan zich zal ontwikkelen. pijnen de grootste meerderheid voiwn< Enkele weken geleden hebben we men, voor zich winnen en voorkoks® in de artikelenserie „Sluipend ge- men, dat zij beïnvloed worden doo*11 vaar in Azië" reeds uitvoerig ge- communistische propaganda, dii wezen op de huidige situatie in de beweert, dat onder het bewind vai Philippijnen. Die is geenszins roos- Garcia de rijken nog rijker en d|D kleurig. Het zou echter niet eerlijk armen nog armer worden. F111 zijn, de schuld hiervoor op de schou- pe Hoekbalahaps, die lange tijd oifek ders van Garcia te schuiven, die gen maanden geleden onverwacht met het presidentschap werd be- der communistische leiding een litiek en militair gevaar vormdi werden geneutraliseerd, maar last en tegelijkertijd leiding moest ontevredenheid, die deze men: geven aan de campagne van zijn partij voor de door de wet voorge schreven presidentsverkiezingen. Het is nog te vroeg om te zeggen, dat Garcia niet groot genoeg is om de plaats van Magsaysay in te ne men. Terecht wijst men er ln Ma. de armen van het communlsn^ dreigde te drijven, bestaat n<^n< steeds, zij het in mindere mate dsel. enkele jaren geleden nog het gevfe-r was. D Het economische probleem level00 aaoe Nel voor deze belangrijke bespreking'n pra< von een opkomende verkoudheid. Ik nam Iwee 'ASPRO's en wég verkoudheid, wèg hoofdpijn! 'ASPRO' helpl direct, is onschadelijk en irriteert de maag niet! en de pijn verdwijnt I te ant woorden op de vraag: „Mogen wij on ze gereformeerden overhevelen naar de Presbyterian Church?". Hij be sloot, dat zijn geweten verbood dit te doen. De stichting ven de nieuwe kerk bracht leed onder de mensen die hoop ten cp eenheid. De Australiërs begre pen dit zich afzijdig houden evenmin. Naar ds. Van der Hoeven zei werd de situatie nog vreemder toen de gerefor meerde kerken art. 31 ook een aparte kerk gingen stichten, (drie kerken en i twee „huisgemeenten"). De'predikant zei deze gang van zaken >er te betreuren. Het is jammer, dat e gereformeerden in plaats van in de Presbyterian Church te gaan staan, zich er naast stelden. Deze presbyteriaanse kerk is inderdaad geen hemel op aarde ik zie zelf haar fouten wellicht beter dan degenen die er bulten staan maar in woord en geschrift altijd op die kerk afgeven is ook bepaald fout De Reformed Churches stellen zich open voor allen, die van christelijken huize zijn. Dit betekent dat ook her* vormden welkom zijn. Het gevolg is, zo zei ds. Van der Hoeven, dat ik vaak rasechte hervormden tegenkom wie het door hun contact met en door gesprekken met mensen van de christe lijke emigratie centrale welhaast na tuurlijk was geworden, dat zij zich zou den aansluiten bij de Reformed Chur ches, Voor enkelen van hen werd het eerst bij aankomst in Australië duide lijk, dat er ook hervormde predikanten waren, die aansluiting bij de Presbyte rian Church aanrieden. De Christelijke Emigratiecentrale had kennelijk alleen maar de gereformeerde mogelijkheden verteld, de mensen waren onvolledig en dus onjuist ingelicht, zo zei ds. Van der Hoeven. De algemene emigratiecentrale licht in over alle zakelijke aangelegenheden; ten aanzien van kerkelijke aangelegen heden doet de Hervormde Emigratie- commissie dit. Wij hebben de Christe lijke Emigratiecentrale derhalve paald niet nodig. Aldus ds. Van der Hoe- Volgens de gegevens van het algemeen kerkelijk bureau van de Gereformeerde Kerken, gevestigd te Utrecht, zijn tot einde 1956 58.000 gereformeerden van verschillende kerken (niet meegerekend de gereformeerden in de Hervormde Kerk) vertrokken naar de emigratlelan- den. Het jaarboek 1957 van de Reformed Churches of Australia meldt dat d- kerkformatie 20 gemeenten, 4699 leden 14 predikanten telt. De Reformed Churches in Nieuw-Zeeland hebben blijkens dit jaarverslag 8 kerken met 741 leden. nilla op, dat niet verwacht mocht voor Garcia de meeste^ worden, dat hij tijdena de negen «*--•- maanden na de dood van Magsay- den op. De controle, die totdusvPa; op het economische leven werd ui^tt «y de moeilijkheden, die ol enkele Beoefend, is niet doeltreffend en bte eeuwen bestaan, zou kunnen op- lemmert bovendien de buitenlands lossen. Een belangrijk element was investeringen, die ook de Philippfiin de rivaliteit onder zijn partljgeno- nen nodig hebben. Het i) 23. Hij liet haar hand los-en ze stonden elkaar met de nieuwsgierigheid van een paar kinderen aan te kijken. Toen Jess was voorgesteld en aanstal ten maakte, verder te rijden, stelde Liane Peter voor, hem de tuin te laten zien. Voor Jess weg reed, boog Liane zich naar haar toe en fluister de: „Hij lijkt me heel menselijk'Jess knikte en glimlachte en keek het meisje t>a, toen ze zioh bij Muir's gast voegde. HOOFDSTUK IV Ze dineerden bij kaarslicht aan een lange kloostertafel; Muir zat aan het hoofd van de ta fel en Jess rechts van hem. Peter Seacombe zat naast haar en L.onc tegenover hen, terwijl me vrouw Seacombe, die voor het eerst na haar on geluk weer beneden dineerde, tegenover Muir aan het andere einde van de tafel zat. Jess droeg een cocktailjurk van prachtige ot- tomanzijdc Ze wist, dat de opstaande kraag en het kleine jasje haar gezicht fraai deden uitko men. Ze droeg deze jurk bij voorkeur op semi- formele avonden en ze was tevreden over haar keus. toen ze zag, dat Liane evenmin een avond jurk droeg. Gedurende de korte rit naar Quin tains, nadat Jess zich verkleed had. had Liane niet veel gezegd over Peter Seacombe, behalve, dat hij gezellig was om mee te praten ge makkelijker dan Muir." Nu gedroeg ze zidh tegenover hem gereser veerd en was ze een en al aandacht voor Muir Bijna, dacht Jess, alsof ze zich schaamde, dat ze zich geamuseerd had in Peter's gezelschap, terwijl ze op het punt stond zich met Muir te verloven. Natuurlijk ging het gesprek aan tafel ln hoofd zaak over wat Peter in het buitenland beleefd had: de vragen van Muir en van zijn moeder brachten hem aan de praat en terwijl hij ver- door Jane Arbor telde, kwam Jess tot de conclusie, dat ze hem sympathiek vond. Hij had een lichte stem met iets van een lach er in een lach, die veelvul dig doorkwam in zijn woorden, want hij had een grote dosis van het brutale zelfvertrouwen van de jonge mannen van zijn leeftijd. Mevrouw Seacombe kon geen oog van hem af houden en tegenover haar was hij vriendelijk en bezorgd. Tegen Muir sprak hij als tegen zijn ge lijke en zonder de verlegenheid en eerbied, waar voor Jess eh Liane hadden gevreesd. Jess zag. dat zijn ogen vaak naar Liane dwaalden, alsof hij zioh over haar zwijgzaamheid verwonderde. Na het diner verhuisden de drie dames naar de salon, waar de mannen hen later zouden vol gen. Mevrouw Seacombe nam plaats in een stoel met een hoge leuning en legde haar voet op een bankje. Ze begon aan een borduurwerkje. Jess ging bij haar zitten, bewonderde het werk en bood aan de borduurzljde, die in de war geraakt was, te ontwarren. Liane liep rusteloos door de kamer heen en weer. bleef tenslotte voor een van de ramen staan en schoof de gordijnen een eindje open. ,.H»t ia een prachtige avond," zei ze zaoht. „Prachtig." Peter was alleen binnengetreden en nu stond hij naast haar, Hij keek ook naar de scherpe schaduwen van de door de maan betche- nen tuin. „O, ben jij het?" zei Liane en ging een stap van hem vandaan. Hij draaide zich om en sprak tegen zijn moe der. „Weet u, dit is mijn eerste avond in Enge land sedert bijna twee jaren en het lijkt wel, alsof die speciaal voor mij zo mooi is, Zouden u en mijnheer Forester het onbeleefd van vinden als ik er even uitliep om de avond te voelen en te ruiken, zodat ik zeker weet, dat hij is, zoals ik me verbeeld?" „O, natuurlijk niet," verzekerde mevrouw Sea combe hem snel. „Ik wou, dat ik met je mee kon gaan." Ze zweeg even en haar blik ging van hem naar Liane en toen van hem naar Jess. „Tenzij je speciaal alleen wilt gaan misschien heeft juffrouw Mayvney zin om met je me gaan?" Jess boog haar hoofd over haar werk e: de stilte, die volgde klonk eensklaps de stem van Liane: „Ik zal met je meegaan, als ji wilt." „Werkelijk?" vroeg hij verbaasd en denkbaar. „Je moet wel even iets omdoen." „Ik zal een shawl halen." Haar zijden rokken ruisten, toen ze de kamer uit snelde en tot terugkwam, was het enige geluid het getik van mevrouw Seacombe's naald tegen haar vinger hoed. Jess keek naar haar en hoopte, dat ze de be- tekenia overdreef van de manier waarop' de oudere vrouw afkeurend dé lippen op elkaar perste, maar in het licht van het gesprek van die middag leek haar dat niet waarschijnlijk. Mevrouw Seacombe meende goede redenen te hebben om een vriendschap tussen haar zoon en Liane niet te willen aanmoedigen. Waar was ze bang voor. vroeg Jess zich af. Met haar hou ding aan het diner had Liane toch du'deJijk ge noeg laten merken, dat ze- haar keus op Muir bepaald had? (Wordt vervolgd) GEEN EENSGEZINDHEID OPGAVE PUZZEL No. 72 Horizontaal: 2 Duidelijk, 7 bedrijf. 9 ongevuld, 11 verpakking, 13 voeg woord, 14 pers. voornaamwoord, 15 dier, 18 verlaagde toon, 17 borstbeen, vogel, 19 dogma, 21 zangnoot, 22 23 kompasstreek, 26 leidsman, 28 het hoofd bieden. Vertikaal: 1 Misdadiger, 3 maat, 4 verdriet, 3 naaldboom, 6 landbouwge reedschap, 8 reistas, 10 patroon, 12 groet, 14 schepsel, 16 bevel, 18 gebaar. 20 schoorsteenzwart, 24 bez. voornaam woord, 25 insekt, 26 onderwijs. 27 zangnoot. OPLOSSING PUZZEL No. 71 1 Matinee. 2 beneden, 3 gapen. 4 piket, 5 netel. Garcia niet meevallen, hierin andering te brengen, want de tegel A; dat Garcia de werkelijke opvolger werking is groot.^ Laten we ^hopefcn van Magsaysay zou zijn. Nu hij deze rivalen bij de verkiezingen van en kele weken geleden ver achter zich hij er in slaagt, zijn land tot een bolwerk van de vrijheid te makend in het zo onrustige Azië. conferenties vi de topconfe- vertegenwoordigers van de comnv nistische partijen te houden voor t) JPINDELIJK is dan het communiqué dienstig is, rentie in Moskou, reeds eerder hebben geschreven. Het uitwisselen van ervaringen, bevat weinig nieuws en is ln feite Dit alles wijst er op, dat er moj een opsomming van bekende commu- lijkheden zijn geweest op de to, nistische doelstellingen. Een daar- conferentie in Moskou en d van is de „verwezenlijking van het Chroesjtsjef er niet in geslaagd I communisme op vreedzame wijze, alle partners met zijn plannen zonder tot burgeoorlog over te gaan". Een andere is de stelling, dat de op bouw van het socialisme op schep pende wijze overeenkomstig de ver doen instemmen. De mogelijkhil bestaat, dat de Russische partijj cretaris getracht heeft, de Kominfoi nieuw leven in te blazen en dat I gepast. Voorts wordt gezegd, dat de China. De zinsnede, dat i communistische partijen samenwer king zullen zoeken met de socialis tische partijen en worden de „be lachelijke beweringen van het im perialisme over een zogenaamde renties zullen worden gehouden vfn het uitwisselen van ervaringen b twee betekenissen hebben: zij klii inhouden, dat de moeilijkheden (De zullen worden besprotyrst het communisme" tegenge- maar zij kan ook een aanwijzfoe sproken. zijn, dat de Kominform op verkajngi wijze is herleefd. idee Intussen vallen enkele belangrijke Hoe dan ook: de tijd, dat ln Mosl#n 1 dingen op. In de eerste plaats werd de wet werd voorgeschreven, schfn opmerkelijk lang - gewacht met de voorbij te zijn. China is een Riaj®®d publicatie van het communiqué. In tige factor geworden. Joegoslavië^51 de tweede plaats werd het niet door niet van plan. zich zonder meer n|te Joegoslavië ondertekend. Voorts te leggen bij de wensen van Mosk|pe] werd het niet het eerst in Moskou, En de Oosteuropese satellieten Ve: het onder de huidige omstandigheden santé ontwikkeling aan de gang. Poppenactie van de Bijbelverspreiding Heilige Schrift (Kt Amsterdam heeft een actie georgani seerd onder het motto: ,,Van het kind, •het kind." Men wil namelijk hier te lande en, in samenwerking met een Amerikaanse vereniging, in New York. een tentoonstelling houden van poppen Nederlandse klederdracht, zoals de- nu en vroeger gedragen .werd. Te vens zullen zoveel mogelijk originele attributen, hierop betrekking hebbend, worden geëxposeerd. De opbrengst van deze tentoonstel- ig zal aangewend worden voor het drukken en zo mogelijk gratis verstrek- klnderbljbel aan Jongeren, die zich een dergelijke bijbel niet kun- sn aanschaffen. Men heeft deze vorm gekozen om iet weer door middel van giften een beroep op ons christelijk volksdeel te moeten doen. Ieder die dergelijke pop pen of attributen bezit, wordt verzocht deze in bruikleen aan de vereniging af te staan. Het comité van aanbeveling wordt gevormd door de heren prof. dr. R. Schippers, prof- dr. R. van Dijk. dr. A. A. Koolhaas, ds, P. N. Kruyswijk, E. J. Holtrust, dir. Fino fabrieken. F Dijkstra, dir. Dijkstra's ornamenten- fabriek en G. H. v. Schuppen. dir Schimmelpenninckfabriek. De vereniging deelt ons tevens me de in contact te staan met het comité de Wereldtentoonstelling Brussel im alle evangelisatie lactuur voor deze tentoonstelling gratis ter beschik king te stellen van genoemd comité. Classicale bezinning op religieuze spelen ttr lassis Hard Hervormdt tie aangenomen, wordt aan de bezv den leven tegen de opvoering van rl gieuze spelen in de eredienst. De cl T. 6is oordeelt dit in strijd met de be'«J< denisgeschriften. De classis Heerenveen besloot aan I ze motie geen adhesie te betuig maar sprak in meerderheid wel het niet gewenst te achten deze speGis in gewone kerkdiensten op te voeijer De motie-Harderwijk gaf de Heeijanr veense classis voorts aanleiding te f j, sluiten zich tot de generale synod ai J, wenden met het verzoek te willen f men tot een andere bezinning op facl" uitspraak over de achtergronden *rk( deze zaak. De Begrafenis van prof. G. Wiss de De begrafenis van prof. G, Wisse zaterdag te twee uur te Doorn gesckNa den. De rouwdienst ln de hervorrtatie kerk aldaar begint om één uur. ram Advertentie Dw Bheumatische Pijnen ™a nijken voor een bloedzuiverende kuur. '~js jfcn fliet telle Waarom er niet morgen reeds mee I gonnen Iedere dag verder leven ondragelijke pUnen betekent voor i een verloren dag. U weet uit eig ervaring, hoe die gijnen Uw hl ;estel ondermijnen. En gaat de blo< 6 zuiverende organen die nieuwe stim lans geeft, waardoor 't bloed wé 1 jeugdig snel door de aderen vloeit 3 gestel kwaad tot erger, tenzij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2