k GHRISTFUJK Overpeinzingen van een zilveren predikant Puzzel mee n: i- Anglicaans bisschop wil zetels in Hogerhuis voor r.k. collega's Een woord voor vandaag In memoriam prof. G. Wisse De onbekende man Kanttekening Groentehandelaren blijven in principe bij G.M.B. 2 Studeren „Na vijf en twintig jaar", schrijft ds. J. Zuurdeeg boven een artikel in het Weekblad van de Nederlandse Protestanten bond, waarin hij een terugblik geeft. treden enkele dingen scherp i Het predikantsleven kent veel angst! Vooral in de eerste jaren is hij een steeds terugkerende gast in de pastorie. De studeerkamer heeft zijn uitgesproken voorkeur, vooral op zaterdag. De jonge predikant moet elke zondag de kansel op. Hij heeft meestal wei nig levenservaringen. Hij heeft aan de universiteit een hoeveel heid theoretische kennis verza meld. Hij is wel geschoold door seminarium, hulppredikerschap en jeugdwerk, doch dat alles helpt hem niet veel. Hij heeft ook zijn eigen geloof, maar hij weet tevens hoe onbeproefd dit is in velerlei opzicht. Nu moet hij preken. De angst grijpt hem aan. Wat heb ik te zeggen, wat te verkondigen? Want, ook al weet hij zo ongeveer theoretisch de inhoud van zijn ver kondiging te motiveren, het vocht parelt op zijn voorhoofd wanneer hij zich afvraagt, in welke vorm hij deze inhoud moet gieten op dat het tot de mensen doordringt. In zijn meest simpele en gewo ne vorm komt deze angst neer op de vraag: zullen de mensen blij ven komen? Zullen ze na een paar weken nieuwe bezems vegen schoon niet wegblijven? Verve len zij zich niet stierlijk tijdens de kerkdienst? In de eerste maanden is de beginnende predikant bang voor een lege kerk. Hij tobt er tegelijkertijd over dat dit hele maal geen „edele" vrees is, dat deze angst maar bitter weinig te maken heeft met de vreeze des PAS later verandert het beeld. Hij merkt dat „het wel loopt", dat de kerkeraad niet ontevreden is. Hij krijgt op huisbezoek wel eens een waarderende opmerking te horen over een preek, die hem overgelukkig maakt. Dat is een tegengewicht tegenover de sombe re uren waarop hij tot zichzelf her haalt ,,dat het toch allemaal niks is". veel vruchtbaarder en veel wezen lijker vrees! Eerst dan is er vol doende plaats gekomen voor de vraag: heeft mijn verkondiging iets met het evangelie te maken, of sta ik maar mijn eigen theorie en te verkondigen? Wordt de in houd van mijn preken gevormd door min of meer onrijpe particu liere gedachten, of klinkt er iets van de bijbelse waarheid in door? In hoeverre verwar ik de oprispin gen van mijn eigen ziel met de Boodschap van kerk en evangelie? Deze veel principiëler vragen en deze veel waardevoller vrees, drij ven de beginnelingenagnst op de achtergrond. ALS het goed is, is dit het mo ment waarop de predikant weer gaat studeren. Vele predikan ten studeren theologie om domi nee te kunnen worden. Zij worste len zich door hun studieboeken heen met de bewuste of onbewus te opvatting: dit alles is nu wel aardig, maar straks, als ik een maal student-af ben, en een ge meente heb, dan begint het pas goed! Totdat men na enkele Jaren gemeentewerk ontdekt, dat stude ren en blijven studeren een onver- Men biddelijke noodzakelijkheid grijpt naar reeds bekende en nog ongelezen boeken. Wat vroeger dorre theorie leek. blijkt nu in het licht van de praktijk plotseling zeer actueel te zijn! En men er vaart hoezeer dit zich verdiepen in de theologische litteratuur een steun geeft bij alle werk, bij pre ken en catechisatie geven, bij huis bezoek en lezingen. De vrees, te staan kletsen in plaats van het evangelie te ver kondigen wordt hierdoor niet ge heel weggenomen. Ik meen dat die vrees ook nooit verdwijnen mag! Als men een aantal jaren gepreekt heeft, en men over een voldoende welbespraaktheid beschikt, kan men best op zaterdagavond in een uur iets in elkaar flansen dat op een preek lijkt. Wee degepe die zich daaraan overgeeft. De vraag, hoe verhoudt zich mijn prediking tot de verkondiging is een vraag, die men nóóit moet ophouden zich zelf te stellen. Advertentie Stijve nek Wrijven met de verwarmende, lenigmakende Kloosterbalsem heeft een weldadige werking. Kloosterbalsem wrijft de pijn weg J BopJr VAN DE DAG De Gulden Draeck, door Mapperloo. llitg. Zomer en Keunlng. Een historische roman over een onder werp dat in de tijd van de Oostindische Compagnie veel stof heeft doen opwaai en: het vergaan van het schip De Gul den Draeck voor de noordkust van Au stralië. waarbij een aanzienlijke goud- verloi De i geslaagd een boeiende beschrijving te geven van het leven der Oostinjevaar- ders en de jacht naar welvaart in de Gouden Eeuw. Onderwijsbenoemingm Benoemd tot onderwijzeres aan de hervormde school te Hasselt (OvJ: mej. T. van Dijk te Leeuwarden; aan de hervormde school te Renkum: mej. M. van der Berg te Heelsum: aan de Groen van Prinstererschool te Apel doorn: mej. H Melles te Lathum: aan de Van Loonschool te Amsterdam-Zuid: mej. C. van der Ree te Zeist: aan de Prinses Julianaschool te Wageningen: mei. C. W. Bnuwense te Middelburg en mej. A. A. Rintjema te Ierseke. jl OPGAVE PUZZEL No. 71 Vlechtwerk. Van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen woorden invullen waarop onderstaande omschrijving van toepassing is. 1 Voorstelling, 2 onderaan. 3 uiting van slaap of verveling, 4 kleine afde ling sölcfaten, 5 plant. OPLOSSING PUZZEL No. 70 Horizontaal: 1 erwt, 5 page, 7 olijk, 10 pen, II toko. 13 lek. 15 fel, 16 Ob, 18 top, 20 re, 21 rep, 23 rok, 25 slee, 27 eik, 29 tent, 30 merg, 31 smal. Verticaal: 1 egel. 2 renet. 3 tot, 4 kijker, 6 A.P., 8 lof, 9 kolen, 12 vorst, 14 kor, 17 belet, 19 poema, 22 pen, 24 kiel, 26 ets, 28 Kr. Diesviering van Kerk en Wereld Verabsolutering van plaatselijke hervormde gemeente is onjuist In de praktijk is nog maar weinig te zien van de reformatorische volkskerk Hert is vurig te hopen, dat ook de Hervormde Kerk op tijd zijn territoriaal absolutisme, ook in de kerkorde, laat schieten en de nieuwe vormen van gemeenteleven zowel de nodige ruimte schenkt als inte greert, evenals de ambtsdragers, die in dienst staan van deze vormen. Wat blijft er, zullen velen vragen bij een pleidooi voor kerngemeenten, over van de reformatorische volkskerk? Nu, in de praktijk is er al weinig van over. En de afbraak gaat nog steeds voort. Zo sprak de directeur van de her vormde stichting Kerk en Wereld te Driebergen, dr. J. M. van Veen, woendag in een rede, gehouden in de grote kerk aldaar ter gelegenheid van de diesviering van deze slichting. Dr. Van Veen, het woord voerend over Toexueling lot dienalbedocn, stelde vast, dat de bijdrage van de kerk aan de wereld van vandaag ligt in de „diakonia", het dienstbetoon. Hij vroeg zidh af in hoeverre er in •het gemeenteleven structurele wijzigin gen moeten worden aangebracht om le toerusting van de gemeenteleden tot dat dienstbetoon te verwezenlijken. In dit verband vestigde dr. Van Veen de aandacht op een drietal verschijn selen: die van de „Laity". van de her ontdekking van de pluriforme gemeen te en die van het communautaire as pect van de gemeente. Of men nu de Wereldraad van Kerken in Evan- ston beschouwt of recente verschijn selen in de R.K. Kerk, steeds meer wordit ingezien, dat het dienstbetoon niet uitsluitend gedelegeerd wordt aan ambtsdragers. In zending of her kerstening of in welke vorm van dienstbetoon ook komen steeds meer, het goed is. de zgn. leken (van daar de term laity") aan het front te staan. Van groot belang achtte spreker tor de toerusting van de „leken" het vormingswerk in daartoe steeds in aantal toenemende centra, die hij „moderne huizen dés gemenen levens" noemde. Daar tracht men de leken te vormen met bijbellectuur en rollenspel, meditatie en pantomime, gesprek in groepswerk, theologische en sociologi sche studie. Maar wil dit vruchten afwerpen, dan dient men in onze maat schappij als gemeente mobiel en plu riform (veelvormig) te zijn. De Hervormde Kerk heeft zich vast genageld aan het gemeentelijk type van de plaatselijke parochie, maar deze verabsolutering van de plaatselijke gemeente ls onjuist. Er moet allereerst een mobiele ge meentevorming voor bepaalde beroeps groepen of vertegenwoordigers van een zelfde sociale groep komen. Daar naast-, verdienen de oecumenische, de regionale, en landeüiike. alsook de huisgemeente de aandacht. Met deze laatste gemeentevorm ex perimenteert al bijna vier jaar ds. Klamer te Maastricht. Dit alles kan leiden tot het communautaire aspect. Men mist in de kerk het medeleven met elkaar veelal. Tegen de door dr. Banning zo gevaarlijk geachte massi ficatie is het vormen van de over zichtelijke groep nodig. Al kan men in de Verenigde Slaiei de gevaren van de gemeenschappen zien, waar het bij alle voordelen toch soms te zeer om gezelligheid en huise lijkheid alleen te doen is, toch zal de mens van onze tijd als kerk tehuis moeten bieden op verantwoorde wijze of de kerken komen aan de kant te staan. Deze vragen van de gemeen te-structuur zal de Hervormde Kerk in de komende jaren aan de orde moeten stellen, zo besloot dr. Van Veen zijn rede. 's Middags werd de dies voortgezet in het kamphuis van het recreatieoord Het grote bos. waar wika Th. J. Rijks sprak over de wijze waarop in dit centrum het probleem der vrije tijds besteding wordt aangepakt. Ook werd daar nog gesproken door prof. dr. H. Kraemer, die zich thans te Driebergen beeft gevestigd en bijzondere mede werking zal gaan verlenen aan Kerk n Wereld. Christen-esperantisten in Zwitserland biieen In het kasteel Münchenwilder aan h< Neuenburger meer in Zwitserland zijn christen-esperantisten bijeengeweest en congres dat door 80 theologen gemeenteleden uit acht landen en vele protestantse kerken en groepen werd bijgewoond. De esperantisten vormen een oeci nische vereniging, de „Kristana esperan- tista ligo internacia". Zij ontwikkelen een levendige evangelisatorische activiteit. Grote delen van de Bijbel en goede chris telijke lectuur zijn in het esperanto taald. 'n Kwaliteitsproduct van de Wybert-Fabrleken. 70 en 80 et allitn bij Apothekers en Drogisten In kringen rondom het Engelse Hogerhuis acht men het niet waarschijnlijk, dat het voorstel van de anglicaanse bisschop van Chichester, dr. G. K. A. Bell, om ook de Katholieke Kerk en andere kerkgenootschappen dan de staatskerk een officiële vertegenwoordiging in het Hogerhuis te verlenen, kans maakt op genomen te worden in een mogelijke hervorming van het Hogerhuis. De bisschop van Chichester heeft voorgesteld een gedeelte van de zetels, wel ke nu de bisschoppen van de Kerk van Engeland innemen, af te staan. Hij gaat hierbij een stap verder dan de regering terzake heeft geadviseerd. Op het ogen blik heeft de anglicaanse kerk 26 afgevaardigden in het Hogerhuis de aarts bisschoppen van Canterbury en York en de bisschoppen van Londen, Durham en Winchester op grond van hun zetel en 21 andere bisschoppen krachtens an ciënniteit. Zij vormen het geestelijk element onder de leden van het Hogerhuis. In het middeleeuwse Hogerhuis beschikten de bisschoppen en gemijterde abten zelfs over de meerderheid, totdat bij de ontbinding van de kloosters de abten hun zetels verloren. Het valt overigens zeer te betwijfelen of de rooms-katholieke bisschoppen ge steld zouden zijn op het lidmaatschap van het Hogerhuis. Zij zouden zich dan moeten mengen in zuiver politieke aangelegenheden. Beroepingsiverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Lexmond: J. Kruijt te Neder Langbroek. Aangenomen naar Idaard c.a. G. J. J. Rensink te Dalen. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Gorredijk: H. Alting te Wijckel. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam (vak.-A. Zwiep): D. Slagboom te 's-Gravenzande. Uniecollecte lijst 5 Lijst 5 van de 79ste Uniecollecte is verschenen. 125 lokale comlté's heb ben een bedrag bijeengebracht van ƒ70.361.98. Het vorig jaar collecteerden deze comlté's 59.753.68. Op lijst vijf komen de volgende comité's voor met de bedragen die zij verzamelden. Oude en Nieuwe Bildtdijk: 255, (v. j. 240.—); Gerkesklooster: 337, 323.85)Kollumerpomp: 317,50 (350.70) Oudwoude: 160.(164,20); Schier monnikoog; 278,50 (274,56)Siegers- woude: 128,75 (128,50); Sneek: 3.855,90 (2.873,55); Emmen (C.N.S.): 893,50 (749,25); Smilde: 470.9i (409.25); Wierden: 1.302,25 (1.272.95). Aalten: 1.760,13 (1.533,39)); Ermelo: 1,439.96 (1.230,40); Haarloo: 365,50 (508,50); Wolfheze: 172,70 (181,—); Westbroek: 170,79 (147,30); Zegveld; 224,14 (193,75); Wormer: 236.4-- (226,40); Zaandam: 1.143,30 (1.126,23). Katwijk aan Zee; 920,50 (900,—)Rot terdam (Oud-Katendreoht en Hillesluis): 1 392,80 (1.517,44); Slikkerveer: 964,— (925,16)Vlaardingen 2.800,— (2.656.34) Arnemuiden: 165,03 (189.85); West- kapelle: 197,15 (192,32); Weert: ƒ164,30 Aantal eerstejaarsstudenten Uit voorlopige cijfers van het Cen traal Bureau voor de statistiek blijkt, dat zich medio oktober bij de geza menlijke universiteiten en hogescho len 5.350 eerstejaarsstudenten hadden laten inschrijven tegen 4.850 een jaar tevoren, een stijging met 10 pet der halve. Bij de meeste faculteiten narr het aantal eerstejaarsstudenten toe ir het bijzonder bij geneeskunde (22 pet) technische wetenschap (19 pet) en let teren en wijsbegeerte (16 pet). Een daling gaven te zien: godgeleerdheid (8 pet), tandheelkunde (20 pet), dier geneeskunde (16 pet) en politieke en sociale wetenschappen (11 pet), ter wijl het aantal bij wis- en natuurkun de gelijk bleef. Een zaaier ging uit om te zaaien als u deze woorden hoort, weet u onmiddellijk het vervolg: van het zaad dat langs de weg viel en door de vogels werd weggepikt; van het zaad dat op de rotsbodem viel, even wortel schoot en toen verdorde; van het zaad dat verstikt werd door de dorens; en van het zaad dat in de goede darde viel. En u weet ook de toepassing uit uw hoofd misschien kunt u zelfs voorbeelden aanwijzen. Maar.een zaaier ging uit om te zaaien.en hij is nog steeds bezig! Hier, deze regelen, ze zijn het zaad: de boodschap van het heil van God. Als ge dit leest weet ge dat Hij u roept. Dat Hij u vraagt om geloof. En wat antwoordt gij? Gaat die roepstem verloren zoals het zaad verloren ging? Of hebt ge die roepstem verstaan en is uw leven daarvan een getuigenis? Lees de gelijkenis van de zaaier eens rustig over. En besef daarbij dat alleen het laatste beeld het beeld is van het geluk dat het geloof in Christus brengt. F EN memoriam schrijven in beperkte regels over een figuur als A-1 prof. G. Wisse is niet eenvoudig. Daarvoor is zijn persoon en leven te uniek geweest. Zelfs zijn gebreken waren nog apart „Wissiaans". Prof. Wisse komt in1 de encyclopedie voor onder de prominente figuren. En daaP&nder hoorde hij ook thuis. De gave der welsprekend heid is hem in (bijzondere mate gegeven geweest. Door zijn zeer vele tijdreden heeft hij jarenlange vermaardheid gekregen. Zijn preken trokken de aandacht door sublieme inhoud en schone voordracht. En de vele grotere en kleinere geschriften zijn bij duizendtallen verspreid en gelezen. Aan dit vruchtbare leven is plotseling een einde gekomen. GERARD WISSE is 24 maart 1873 te MiddeLburg geboren en heeft een godvruchtige opvoeding genoten. Heel jong nog, werd hij meegenomen naar de kerk, waar ds. M. Keulemans preek te. Deze eenvoudige dominee is hem tot zegen geweest en in zijn jonge ziel heeft God door zijn arbeid de sporen achter gelaten van de schriftuurlijke mystiek. Gerard Wisse werd begaafd met een uitmuntend verstand. Langs een roman tische weg is hij aan de theologische hogeschool te Kampen gekomen en een rijke dame uit Oostkapelle heeft zijn studiekosten betaald. Bijna 60 jaren heeft hij in het ambt gestaan en nog steeds ging de 84-jarige grijsaard zondags één keer uit preken. Zo werd onder de pre dikbeurten vermeld dat vorige zondagi te Driebergen prof. Wisse zou preken over de visioenen van Jesaja 6. Dit <- zijn laatste preek geworden, hoewel he® in de bedoeling lag dat hij in Driebergen het H. Avondmaal zou bedienen. Dit is niet meer nodig, omdat hij nu in de he mel de bruiloft en het avondmaal van het Lam mag meevieren. Tekenend is wel de-laatste preek over de zingende serafijnen en de aangeraak te lippen van de profeet met de kool van het altaar der verzoening. In dit teken nl. heeft heel de ambtsperiode van ds. G. Wisse gestaan. Hij heeft de rijkdom der verzoening getracht te pei len voorzover dit in menselijke macht is gesteld. Door zijn wijsgerige scholing indertijd bij prof. Bolland te Leiden, wist hij een conceptie te scheppen, die vaak meesterlijk genoemd kon worden. De oerprincipes van de menselijke geest en de zin der ware religie wist hij op een zodanige wijze te vertolken, dat e i stille bewondering over de rijke 22. ,,Ja, inderdaad." Wel, we verwachten u. Of beter, ik zal Liane met de auto sturen om u te halen, aangezien ik vermoed, dat u uw eigen wagen alleen voor uw werk gebruikt." ,,Ja, inderdaad, maar bezorgt u Liane alstu blieft geen extra moeite. Ik kan dat eindje naar Quintains best lopen." Heel even zweefde er een frons op Muir's voorhoofd. ..Ik heb liever, dat Liane u komt ha len." zei hij en het klonk als een bevel. ..Ze kan uitstekend chaufferen en in Kenya heeft ze vaak gereden met haar vader. De laatste tijd schijnt ze haar zelfvertrouwen kwijt te zijn en ze gebruikt de auto alleen, als ik er op aan dring. Dat is dwaasheid, want tenslotte moet ze leren om alles op Quintains als haar eigendom te beschouwen." Dat betekende alles, wat zijn liefde haar wilde ge -en, dacht Jess, toen hij naar buiten ging om dokter Gilder op te wachten. Al het materiële wat hij bezat alles, ook hemzelf. Nauwelijks was de dokter gearriveerd of een ziekenauto kwam het erf op rijden en toen dok ter Gilder hem had onderzocht, wefd Tim in de auto geschoven, waarna deze met hem wegreed naar Starmouth. Dokter Gilder informeerde bij Jess, wat ze precies met de man gedaan had en vroeg Muir naar de oorzaak van het ongeluk. Toen bood hij Muir aan met hem mee te rijden en toen dit aanbod van de hand gewezen werd, reed de dokter weg. ..Misschien wilt u met mij meerijden?" vroeg Jess, toen hij haar naar de vit© bracht, waarin Liane nog steeds zat te wachten. door Jane Arbor ,,Nee, dank u. Er is hier geen .behoorlijke stal voor mijn paard en dus rijd ik te paard terug, zoals ik van plan was. Liane, zuster Mawney komt vanavond dineren en ik wil, dat jij haar met de auto gaat halen, als ze klaar i3. Spreek dus maar af, hoe laat." Liane's ogen werden groot. ,,Goed, Muir, dat zal ik doen." Hij knikte en verwijderde ziah en voor ze de auto startte, legde Jess haar hand op Liane's arm. ,,Je behoeft het niet te doen, als je liever niet wilt," zei ze. ..Mijnheer Forester heeft me verteld, dat je het niet prettig vindt om met de auto te rijden en ik kan dat kleine eindje best lopen." ,,Nee, ik moet het doen, anders wordt Muir boos. Je behoeft niet bang te zijn, dat ik je in een sloot zal rijden, want zodra ik mijn handen aan het stuurwiel heb, voel ik, dat ik het best kan en begrijp ik zelf niet, waarom ik zo kin derachtig was. Maar telkens heb ik weer moed nodig, om er aan te beginnen." Wordt het niet geleidelijk beter?" ,,Tot nu toe niet, nee. Muir wil, dat ik -het blijf proberen en dus laat ik hém niet merken, dat ik het zo èrg vind. Hoe laat zal ik je komen halen? Het is nu kwart voor zeven." „Laten we zeggen over een uur, is dat goed? Ik zal je natuurlijk eerst bij Quintains afzet ten. Hoe laat wordt luitenant Seacombe ver wacht?" ,,In de loop van de avond. Misschien is hij al gearriveerd. Ik vraag me af, hoe hij zal zijn? Als hij koel beleefd is, net als zijn moeder, zal het leven van nu af aan heel, heel moeilijk wor den," voorspelde Liane somber. Dat had Jess zelf ook al gedacht, maar was het niet een beetje dwaas een oordèel te vellen over iemand, die ze geen van beiden nog ooit ontmoet hadden? „Misschien zal je .niet veel contact met hem hebben," troostte ze Liane „Ik weet zelf niet of ik moet hopen van wel of van niet," zei Liane. „Als hij een beetje men selijk i3, zou het misschien wel leuk zijn." Op aanraden van Liane reed Jess binnendoor terug naar Quintainsv zodat Liane kon uitstap pen bij het terras, waar ze thee gedronkeir had den. „Hij is al gearriveerd, kijk maar!" zei Liane, toen de auto het huis naderde. Jess keek en zag een jongeman in uniform, die een sigaret zat te roken op de trap, die van het terras naar de tuin leidde. Hij was blond, met een donkere huid. Toen de auto naderde, stond hij op en ze zag, dat hij erg lang was. „Blijf even en help me door de kennismaking heen," smeekte Liane. Toen ze uit de auto gestapt was, snelde ze Peter Sea combe met uitgestrekte hand tegemoet. „Jij bent Peter." zei ze eenvoudig, toen hij haar de hand drukte. „En u bent Liane Hart." (Wordt Vervolgd) mogelijkheden voor de verloste niet achterwege kon blijven, zijn zuivere trinitarische theologie, waarbij Vader, Zoon en Heilige Geest op onderscheiden manier de eer kregen, heeft velen tot nadenken gebracht in deze richting. Zijn christologisch uitgangspunt bleef niet beperkt tot de zaligheid van zondaren alleen, maar naast de veelkleurige wijs heid Gods stond de kosmische betekenis van de Here Jezus. Zo heeft Wisse het gekomen koninkrijk der hemelen laten zien, dat tegelijk komende, is. Wie hem hierin heeft kunnen volgen, heeft daar winst mee kunnen doen. ZIJN preken waren alle mystiek kleurd, maar in de meest gunstige zin van het woord. Oe objectieve heils- feiten gingen voorop en het-was de pas- totale bewogenheid, die zielkundige ont leding gaf om te benaderen, hoe de Geest nu «ie heilsfejten laat resulteren in het hart van de zondaar. Wisse kende de „oude schrijvers" zijn jeugd aan. Hij heeft getracht o; die geest, onder moderne bewoording, tot het „hart van Jeruzalem" te spreken. Hiervan is hij tot zijn dood niet afge weken. Zijn tijdreden zijn overbekend. Als ik slechts noem „De zangers aan de gla zen zee" „Eèn nacht in het logement der duivelen", dan roept dit herinnerin gen op bij duizenden die hem hierover gehoord hebben. Enkele weken geleden nog sprak hij te Rotterdam voor meer dan tweeduizend mensen over „kunstmaan" en bet woord uit het Hooglied' „schoon gelijk de maan", heeft natuurlijk stof genoeg gegeven vo< tijdredenaar-dominee om het rijke gelie te brengen o.m. aan mensen die er nimmer van hoorden. Laconiek schreef hij maandag jl.:„Die maan heeft mij geen goed gedaan"! Hij was namelijk vermoeid door die inspan ning. Temidden van zijn werk (juist de vertaling van die rede over de n in het Engels gereed gekomen om Amerika te verspreiden) hield plotseling zijn hart op met slaan. Zo ls hij over gestapt naar de hemelse gewesten, geen kunstmanen meer nodig zijn, dat alles door de vrede bloeit. in de theologische school te Apeldoorn. Zijn apologetische colleges zijn onvergetelijk. Zijn colleges in homiletiek eveneens. Als student scheen het ideale voorbeeld var deze professor vaak onbereikbaar, maai de christelijke en vaderlijke kirtiek is menigeen tot zegen geworden. Zelf heb ik zeer veel aan deze hoog leraar te danken. De manier waarop hij doceerde - s stimulerend. AAN dit rijke leven is plotseling i einde gekomen. Wisse is niet door zijn prestaties de hemel gekomen. Alleen door vrije genade. Gaven zijn altijd voor een ander. Alleen door de verdienste van Jezus Christus worden we zalig. Wisse had gebreken, zoals ieder die heeft op eigen manier. Niet om zijn geleverde werk, niet de vele boeken die hij schreef, niet om de uitzonderlijke gaven, die God hem heeft geschonken, is het hemelloon hem thans gegeven. Niets van dit alles. En ook om zijn gebreken is hij niet buiten de hemel gebleven. Zalig worden is geen verdienste. Zalig worden is alleen verdiend toegerekend door Jezus Christus. Wie dót geloofd heeft, ook door mid- PARIJS DRAAIT BIJ TAE soep wordt vrijwel nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Frankrijk heeft vorige week zeer fel gereageerd op het besluit van Ame rika en Engeland, lichte wapens aan Tunesië te leveren. De Franse dele gatie verliet zeer demonstratief de vergadering van de Navo-parle- mentsleden in Parijs en het was, of zware onweerswolken zich had. den samengepakt boven de Atlan tische gemeenschap. Binnen een week na deze spectacu laire gebeurtenissen is de situatie al belangrijk verbeterd en na het misbaar, dat zij gemaakt hebben, zijn de Fransen toch zo verstandig geweest, zich bij de voldongen fei ten neer t« leggen. Tijdens besprekingen in Washing ton hebben de Franse minister PI- neau en diens Amerikaanse collega Dulles besloten, dat Amerika teza men met Engeland, Tunesië en Frankrijk zal trachten te voorkomen, dat geleverde wapens in handen van de Algerijnse opstandelingen zullen belanden. Als we de situatie van vandaag met die van vorige week vergelij ken, komen we tot de conclusie, dat alleen de houding van Frank rijk ls veranderd, ook al blijft men te Parijs volhouden, dat de stap van Amerika en Engeland een slag In het gezicht van de Franse bond genoten is geweest. Het officiële standpunt van de Fran se regering zal nog wel enige tijd zo blijven, ln de eerste plaats, om dat de verontwaardiging inderdaad groot is geweest en voorts, omdat Frankrijk het zich met het oog op de toestand in Algerije niet kan veroorloven, te doen alsof alles ver geten en vergeven is. Dit laatste kan pas het geval zijn, als de Tu nesische regering zich werkelijk aan haar belofte houdt en er op toeziet, dat de Britse en Amerikaan- HET BONTE LEVEN arbeid is zo inhaerent met het mens-zijn, dat een boek met de nogal pretentieuze titel van „Het boek van de arbeid" bijna door ieder met enige belangstelling ter hand genomen zal worden, vooral wanneer het om een boek gaat, dat door zijn goed verzorgde uit voering er ook nog bijzonder aan trekkelijk uitziet. •Dit is inderdaad het geval met het vrij uitvoerige werk, dat onder ge-, noemde titel verschenen is hij N.V. De Arbeiderspers te Amsterdam en wel ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van het N.V.V. Het boek wordt aangekondigd als een weergave van de waardering van de arbeid in de loop der eeu wen en de zin er van voor mens èn gemeenschap. We kunnen de juist heid hiervan beamen, omdat de sa menstellers er in geslaagd zijn in derdaad een objectieve weergave te verzorgen. Een weergave die het peil van het boek zeer ten goede is gekomen en het ook uit het oog punt van documentatie waardevol heeft gemaakt. Het is geen handboek tot de geschie- se en eventuele Franse wapens niet bij de Algerijnse opstandelingen te recht komen. Intussen heeft het Amerikaans-Brit se optreden een zeer belangrijk po sitief resultaat gehad in Frankrijk zelf. De schok, welke de wapenle veranties aan Tunesië hebben te. weeggebracht, heeft talrijke afge vaardigden van de Nationale ver gadering wakker geschud en zo heeft de jonge en energieke pre mier Felix Gaillard met een rui me meerderheid de door hem ge vraagde volmachten gekregen om krachtige maatregelen op finan- cieel-economisch terrein te treffen. Het wonderlijke was, dat de pre- mier zijn voorstellen voornamelijk heeft verdedigd door op het ge kwetste eergevoel van het Franse volk te speculeren. Rest nog de Franse vrees, dat met name de Verenigde Staten zich, meer dan totdusver het geval was, zullen gaan inlaten met de Alge rijnse kwestie. De meeste vooraan staande Amerikaanse politici hou den er uitgesproken meningen op na, die in de meeste gevallen niet erg prettig voor Frankrijk zijn. Hierop doelde premier Gaillard, toen hij in de Nationale vergade ring verklaarde, erkend te willen zien, dat Frankrijk het recht heeft, het Algerijnse vraagstuk op te los sen op een manier, die het zelf de beste acht. Nu het probleem van de wapenzen dingen naar Tunesië aan de orde is, tracht Frankrijk zeer begrijpe lijk van de gelegenheid gebruik te maken, een oplossing te zoeken voor de Frans-Tunesische moeilijk heden met betrekking tot Algerije. Of het hierin zal slagen, is de gro te vraag, omdat president Bourguf- ba er niets voor zal voelen, zich ge heel buiten de Algerijnse zaken té houden. denls der Nederlandse letterkunde, zelfs geen systematische bloemle zing, maar voor alles een op de al gemene ontwikkeling gericht pret tig leesboek, dat een wandeling maakt door onze hele Nederlandse literatuur. Zo komt men Godfried Bomans te gen, maar even goed Jacob van Maerlant, al ls het dan niet in chro nologische volgorde. Men kan er vinden wat Okke Jager zegt in: Zaaier op Walcheren, uit Worden als een kind, Willem de Merode in: De Pottenbakker, uit Kringloop en Isaac da Costa in: Een nieuwe le venskracht, uit Vijf en twintig ja ren, maar even goed treffen we aan: Het Klompenbataljon, uit Van Leed en strijd, van P. J. Troelstra. Men kan hier wonderlijke overeen komsten, maar ook verrassende contrasten ontdekken. Gezelschap pen prozaïsten die op eikaars ge zelschap weinig prijs gesteld zou den hebben, afgewisseld door dich ters, die samen het boek tot een bont geheel maken. Bont, zoals toch eigenlijk het leven zelf is, en met name de arbeid. (Van onze sociale redacteur) P)E Christelijke Bond van Klein handelaren in Aardappelen, Groenten en Fruit heeft zich gis teren in haar ledenvergadering te Amersfoort in principe uitge sproken vóór een handhaven van het lidmaatschap van de Chris telijke Middenstandsbond. Zoals wij enkele dagen geleden schre ven had het bestuur van de bond voorgesteld voor het lidmaatschap van de C.M.B. te bedanken, voor namelijk om financiële redenen. In principe achtte de ledenvergade ring de aansluiting juist, maar een motie van vertrouwen in het bestuur, dat tot bedanken voor de C.M.B. had geadviseerd, werd ook met slechts eén stem tegen aangenomen. Het voorstel tot het in principe verbonden blijven met de C.M.B. kreeg 36 stemmen vóór en 13 tegen, Met dezelfde stemmenverhouding besloot de materiële konsekwenties uit del van prof. G. Wisse, die eert God, Wie mensen verheerlijkt, zonder juiste sie op Jezus, die onteert God. Wij danken den Here voor wat Hij schonk in deze begenadigde knecht Gerard Wisse. 's-Gravenhage L. S. DEN BOER deze beslissing voortvloeiend te aan vaarden en met de C.M.B. een gesprek te beginnen over de hoogte van de bijdrage voor de centrale. Hoewel een algemene contribu tieverhoging voor alle leden, om zo tot een betere financiële positie van de bond te komen, niet mo gelijk werd geacht, zag men meer perspectief in een progressieve op trekking van de contributies zo dat de leden met de grootste om zetten in hun bedrijf ook grotere contributies betalen. Op het ogen blik betaalt ieder f 24 per jaar. De inhoud van de voorstellen, die het hoofdbestuur aan de afdelingen zal doen inzake een nieuwe contribu tieregeling, zal in hoge mate afhangen van het verloop van het gesprek met de Christelijke Middenstandsbond. De huidige contributieregeling noem de de voorzitter, de heer Van Erven, echter onsociaal. In een meer pro gressieve verdeling van de lasten zitten volgens hem nog mogelijkheden. De post contributie op de begroting voor de C.M.B. werd nu voorlopig pro memorie opgenomen. De bond zal per 1 maart in Den Haag een eigen secretariaat vestigen. Gisteravond is in de burgerzaal van 1 het Stadhuis te Naarden de dichter en 1 liedjeszanger J. P. J. Clinge Doorenbos 1 gehuldigd omdat vijftig jaar geleden 1 zijn artiestenloopbaan een aanvang nam. De burgemeester van Naarden. de heer N. Cramer, bood de jubilaris het ereburgerschap van de stad Naar- den aan. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2