CHRISTELIJK Bindt de kinderen als een koor aan de eredienst Eerste Chr. Geref. predikant promoveerde aan de V.U. Inwendige zending, taak van de gehele gemeente Een woord voor vandaag Kanttekening Eert Heervele kerkert mag dat zo blijven? De onbekende man 2 Voorzichtig met woorden In de Kralingse Kerkbode haakt ds. G. N. Lammens in op een discussie over liturgie, die blijk baar gevoerd is in het plaatse lijke jeugdblad. Die discussie is een hele tijd geleden begonnen naar aanleiding van een foto in ons blad, waarop men een her vormd kerkkoor kon zien, gehuld in toga's, die herinneren aan de koorkleding in de anglicaanse kerk. Wij nemen van ds. Lam mens' opmerkingen het een en eredienst. Dat is m.i. een kwestie waaraan wij als Nederlandse ge reformeerden nog lang niet toe zijn. Als hierbij echter de hele re formatie overhoop gehaald wordt zou ik toch vriendelijk en drin gend willen waarschuwen voor het plenzen met woorden. Wij moeten wat voorzichtiger zijn. Denkt een zinnig gereformeerd mens nu werkelijk, dat Luther de vervloekte bul van de antichrist verbrand heeft, omdat de paapse koorknaapjes witte jurkjes droe gen? We moeten niet zo lang aan het habijt van Luther trekken tot hij even klein is als wij of in zijn hemd staat. Laten we meteen niet vergeten, dat de koorleden in de Christelij ke Gereformeerde Kerken van Amerika onze zusterkerken! ook een korte bruine cappa. een soort toga plegen te dragen! koorgewaden vooraf dient te gaan. is die naar de wèttig- heid van een koor in de gerefor meerde eredienst. Als een koor daarin versjes zou zingen, die de hele gemeente ook kan zingen, dient m.i. de geméénte te zingen. Als het koor een liturgische func tie heeft, is die stellig niet, dat het de taak van de gemeente nt, maar dan zal het on- dezelfde functie moeten hebben als de vroegere voorlezer had. Overigens betwijfel ik voors hands nog de zin hiervan. Dus helemaal geen kerkkoor? i. kan een koor goede diensten doen vóór en nk de dienst. Het zingt als een vertegenwoordiging de gemeente de kinderen Gods bij het binnenkomen en weggaan een welkom en afscheid toe met de woorden van het lied der kerk. Daarvoor zou ik ook ;raag kinderkoren hebben, ge- ormd uit onze gereformeerde scholen, waarmee we het kind al binden aan de eredienst. Wie kinderen herft. weet hoe be langrijk dit is. Wie geen kinderen heeft beschouwe èlle kinderen der gemeente als de zijne! U*R IS met het oog op de koor- Lu gewaden van ogendienst gesproken. Ook dit is. m.i. on voorzichtig woordgebruik. Als dit ogendienst is. geldt hetzelfde van de zwarte pakken van onze ambts dragers. de toga's van de domi- nee's en de zilveren schalen op de tafel des Heren. Overigens weet ik met dat woord ogendienst heus geen raad. Ik kan het toch niet helpen, dat ik ogen heb. Wil de heilige schrift dan. dat ik gedurende de kerk dienst mijn ogen sluit? Zodra ik mijn ogen open heb. zie ik im mers iets. En wat ik zie is mooi of lelijk. Dus moet ik kiezen. In Gods huis kies ik dan voor mooi. Ben ik daarom een ogendienaar? En is wie voor lelijk kiest dat dan niet? king, dat de eredienst ingericht moet worden naar de schrift. Als nu maar niemand gaat schrijven, alsof hij het monopolie bezit van bijbeltrouw. Wij moeten met el kaar discussiëren vanuit de ver onderstelde trouw aan de bijbel en niet hoogmoedig schrijven: ,,het gaat mij om schriftuurlijke liturgie". A LS WE eerlijk het gesprek voe- -ri ren, dan is m.i. dit het kardi nale en telkens weer vergéten punt, dat de bijbel ons geen uit gewerkte liturgie geeft! De bijbel geeft wel de vaste elementen voor de eredienst, zoals prediking, gebed, sacrament, lied, collecte, amen der gemeente, lofverheffing, credo, maar schrijft geen vaste vorm of volgorde voor. Wie wil mij eens uit de schrift bewij zen, dat we 's morgens de 10 ge boden en 's middags de 12 artike len (mensenwerk!) moeten lezen, dat we psalmen van meneer Voet moeten zingen, dat er 's middags uit de catechismus van Heidel- berg gepreekt dient te worden, dat we een half uur plus vijf mi nuten moeten preken, dat de dienst met een votum moet be ginnen. dat voor de doop een for mulier gelezen dient te worden, dat de collecte ergens weggemof feld moet worden enzovoort. Dat kan niemand er daarom moeten we niet zulke grote woorden ge bruiken. Je bent heus niet klaar, als je zegt: 't gaat mij om de schrift. De bijbel is geen mascot te om gelijk te krijgen. Er zijn meer mensen dan wij, die wei- eens in de bijbel hebben gelezen. N 4 Dr. W. H. Velema Advertentie Advertentie De PHILIPS langspeelplaat van ROTTERDAM VOOR CHRISTUS (zie pag. 5 van het Zondagsblad) is thans k 12,50 verkrijgbaar bij: HANDELMIJ. JOH. DE HEER ZH. afd. Noorder Muziekhandel NOORDMOLENSTRAAT 71 ROTTERDAM TEL. 40443 uit Eindhoven ONDER grote belangstelling is gistermiddag ds. W. H. Ve- lema, Chr. Geref. predikant te Eindhoven, in de faculteit der godgeleerdheid van de Vrije Uni versiteit te Amsterdam gepromo veerd op een proefschrift over „de leer van de Heilige Geest bij Abraham Kuyper". Over dit proefschrift is het woord gevoerd door ds. L. Floor uit Almelo en de hoogleraren dr. D. Nauta en dr. Nic. H. Ridderbos. De eerste opponent bezag de dis sertatie met critische sympathie. Hij achtte het verblijdend, dat de promo vendus Kuyper zo veel aan het woord heeft gelaten. Prof. Nauta uitte zijn grote be langstelling en bewondering voor het proefschrift. Het is een knap stuk werk over Kuyper. Niettemin ken merkt de verwerkte stof zich door ze kere slordigheid in de bewijsvoering. De hoogleraar ging hierna uitvoerig in op de inhoud en bood ds. Velema het boek van Kuyper „het werk van de Heilige Geest" aan voor controle zij- ir bedenkingen. Prof. Ridderbos meende, dat Kuy- pers opvattingen hier en daar zijn scheef getrokken. Zijn arbeid is te waarderen als een diadeem met dia manten, gedolven uit de mijn van Gods Woord. De promovendus zeide dat hij met bijzondere dankbaarheid voort te gaan met de arbeid voor Gods Koninkrijk. Na afloop van de plechtigheid volg de een geanimeerde recpetae. Dr. Velema is vandaag 28 jaar ge worden, waarmee prof. Berkouwer •enhage, de rijksuniversiteit te Leiden, ae Theologische Hogeschool te Apel doorn en aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij is de derde Ohr. Geref. predi kant die promoveerde, prof. dr. B. J. Oosterhoff en prof. dr. J. van Genderen aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Dr. Velema is dus de eerste Chr. Geref. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Papendrecht: H. C. Bultman te i ssen (N.Br.) die bedankte voor Meerkerk. Bedankt voor Oosterwolde (Gld): Graafland te Ameide en Tienhoven. C.EREFOrMEERDE KERRKEN Bedankt voor Exeter (Ontario-Canada) C. L. Timmers te St. Pancras. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Aangenomen naar Tholen-Oud-Vosse- meer: J. van Doorn te Ermelo. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Slikkerveer: J. B. Bêl te Krabbendijke. /rije Universiteit. Hii de D\ Velema en zijn echtgenote hadden vele gelukwensen in ontvangst te nemen. Links de heer en mevrouw Benschop, de schoonouders van de jonge doctor en rechts zijn moeder. Nadat de senaat zich een half uui had terug getrokken deelde de rector- magnificus, prof. dr. G. A. H. Gros heide F.W.zn., mede, dat ds. Velema was gepromoveerd cum laude, een uitslag die het talrijk auditorium tot een vrolijk applaus verleidde. De promotor, prof. dr. G. Berkouwer, sprak zijn bijzondere waardering er over uit, dat het proef schrift was tot stand gekomen in de drukke werkkring als predikant. Hii merkte op, dat over de dissertatie in de professorenkring veel is gesproken. Dr. Velema heeft een geweldig werk gepresteerd. Hij is er door heen ge kropen. Prof. Berkouwer wekte dir. Velema op met bij dit allereerste begin te blijven staan; maar op deze dag van Discipel te zijn van Jezus is het een onmogelijke opgaaf? Het lijkt wel zo, als ge dat laatste deel van Lucas negen nog eens naleest en ge de mensen die wij u in de afgelopen dagen hebben getekend, nog eens aan uw oog laat voorbijgaan. Onwil, hoogmoed, jaloezie, misplaatste ijver, hinken op twee gedachten het zijn eigenschappen die ge ook bij deze mensen-rondcm-Jezus hebt kunnen aantreffen. En dan, zonder enige overgang, vindt ge in hoofdstuk tien deze zelfde mensen terug maar nu als afgezanten van Jezus en bezield van kracht van omhoog. Ge ziet ze gaan, door de steden en dorpen van het Over-Jordaanse, predikend het Koninkrijk Gods. En ge hoort de jubel in hun stem ah ze terugkomen bij Jezus en rapport uitbrengen: „Here, ook de boze geesten onderwerpen zich aan ons in Uw naam!" Discipel van Jezus, kerkganger van nu ziet ge uzelf? Ziet ge uw macht, de macht die ge hebt ondanks alle fouten en gebreken? In de naam van Jezus zijn de boze geesten u onderworpen. Het boze dat in uw hart woont ge kunt het overwinnen in de naam van Jezus. En al het boze, het duivelse kwaad in deze wereld ge kunt het overwinnen in de naam van Jezus. „Bid en u zal gegeven worden!" dat is Jezus' belofte. En die belofte geeft u, geeft de kerk van Jezus Christus, meer macht dan alle raketten en alle kunstmanen! GEVAARLIJK EXPERIMENT Eenheid absolute eis van het Evangelie onze we adviseren u deskundig Moderamen Herv. Synode naar Noordholland Het moderamen van de generale sy node der Ned. Herv. Kerk zal op 21 en 22 november a.s. een werkbezoek bren gen aan de provinciale kerkvergadering van Noord-Holland en aan de classes Amsterdam. Haarlem. Hoorn en Alk maar. In de afgelopen maanden bracht het moderamen reeds bezoeken aan de kerkprovincies Overijssel. Groningen en Friesland. houden jaarvergadering van de Ned. Herv. Bond voor Inwen dige Zending op Geref. Grond slag in Nederland heeft prof. dr. S. van der Linde, hoogleraar te Utrecht, gerefereerd over „Het missionair karakter der Christe lijke gemeente". De zendingsopdracht mag niet op de schouders van enkelen worden overge heveld. Dit is om te huiveren van blijd schap en vanwege onze verantwoorde lijkheid. Want wie is tot dit dienstbetoon bekwaam? Tot troost mag het zijn, dat de eerste en de laatste toerusting hiertoe niet schools is (niet allereerst zaak van studie en opleiding), doch dat het aan komt op eenvoudig geloof en warme liefde tot Christus. Maar het zendingshart in heel de ge meente ontbreekt al te zeer. Hoezeer wij ook de roomse onderscheiding van geestelijken en leken verwerpen, deze zuurdesem leeft nog onder ons: het evangelisatiewerk wordt overgeheveld naar de apart-bekwamen: predikanten, evangelisten, ouderlingen. Doch dit is in strijd met het bijbels ambtsbesef: i de ambtsdragers vormen wel een kader maar geen anarte klasse In het legerj van Jezus Christus kennen wii geen i generaals en kolonels: alleen soldaten I Zo heeft heel de gemeente de Inwen dige Zending tot taak met de daaraan verbonden beloften. Wanneer wij huis bezoek doen onder de buitenwacht, dan leren wij ootmoedig erkennen wat God ons schonk en wat niet. Dit werk is nog de gewonere ge meente. Merkwaardig, dat deze zwaar dere taak meestal opgedragen wordt aan niet-academisch geschoolden. Hier komt aan het licht, dat alle geestelijk, werk vraagt: een bewogen hart. geloof, tact, enz., niet het uitsluitend die voorrecht zijn van academici. De H. Geest is aan de gemeente beloofd.... Hij bindt aan Christus en drijft tot inwendige zending. Het kinderdeel der gemeente is: gij zult Mijn getuigen zijn. Van hoeveel belang theologische scholing en cultureel inzicht zijn om de geesten te onderkennen (juist nu), een knap betoog wint geen zielen, doch het getuigenis vanuit het hart. niet redelijk noch ook redeloos. Op de opleiding van predikanten, var evangelisten en de vorming der ouder lingen is genoeg af .te dingen: dit alles dient verbeterd te worden, doch de ver borgen leiding van de H. Geest vormt de getuige. Anders is hij een bel, die ver geefs luidt. De roeping der gemeente om missionair te zijn. stelt ons voor de vraag of wij uit de genade leven. Misschien ontdekken wij dan, dat wijzelf nog inwendige zending Met deze woorden, die aanleiding wa in tot een levendige discussie, legde de referent de zaak der Inwendige Zending het hart en aan het geweten. Advertentie Wat wil ik als gereformeerde opgeven om te komen tot een Evangelische Kerk in Nederland? Over deze belangrijke vraag sprak gisteravond prof. mr. W. F. de Gaay Fortman in het Dey- ler huis te Wassenaar. Daar wor den dit winterseizoen vier oecu menische avonden gehouden on der de verzameltitel „Een Heer, vele kerken: mag dat zo blijven?" „Natuurlijk niet", zei prof. De Gaay Fortman, „eenheid der kerk is een evangelische eis". Men mag hiertegen geen tegenwerpingen maken zoals bv geschiedt door te spreken over eer onzichtbare kerk. Er is een onzicht bare kerk maar niet om ons bij de gescheidenheid neer te leggen maar integendeel om ons onrustig te maken. Ook wordt we! eens gestreefd naar een soort kerkelijk peaceful coexisten ce. alsof men hier mee tevreden mag zijn als mensen van verschillende ker ken maar beleefd met elkaar omgaan. Kuyper sprak van de „zegen van de pluriformiteit der kerk", waar door de veelkleurige wijsheid Gods beter aan het licht zou komen, maar dit is niet in overeenstemming met 2e Bijbel, die noch een onzichtbaar heid. noch een pluriformiteit van de Kerk kent. Eenheid is een absolute eis van het Evangelie. Prof. De Gaay Fortman was dank baar dat hij tol de Gereformeerde Ker ken behoorde, want geen kerk leerde hem zo duidelijk, dat deze wereld van God is en wij een boodschap voor haar terreinen hadden. Maar anderzijds is er de evange lische eis tot de eenheid en voor deze eis wilde spreker veel opgeven. Hij zou bijvoorbeeld willen opgeven de vertrouwdheid van het eigen ker 18. „Ja en hij heeft geschreven, dat hij van plan was een auto te huren voor de duur van zijn ver lof. Ik zal er bij hem op aandringen, dat hij dat doet; anders komt hij misschien in de verleiding de wagen van mijnheer Forester te accepteren als de ..graaf" hem zelf niet nodig heeft. Dit is natuurlijk wel erg vriendelijk van mijnheer Fo rester, maar ik zou niet willen, dat Peter mis brui* maakte van zijn goedheid." Jess keek haar verwonderd aan en mevrouw Seacombe vervolgde: ,,Ik bedoel, Zuster, dat hij wel eens zou kunnen denken, als Peter het aan bod accepteerde, dat we niet weten waar onze plaats is en dat zou ik heel onaangenaam vin den." „Mijnheer Forester zou het toch niet aanbieden, als hij niet wilde, dat uw zoon het aanbod zou accepteren!" „Dat neemt niet weg. dat Peter het zal begrij pen." Mevrouw Seacombe keek, .alsof ze er niet veel voor voelde, het onderwerp verder te be spreken en daarom ging Jess op een ander on derwerp over en zei; „Wel, u zult spoedig in staat zijn met Peter korte wandelingen te maken, als uw enkel zo vooruit blijft gaan en intussen zal juffrouw Hart hem va»t wat van de omge ving willen laten zien." Ze merkte onmiddellijk, dat de oudere vrouw dit voorstel niet geslaagd vond. „Dat zou ik even min gepast vinden." zei mevrouw Seacombe „Juffrouw Hart heeft hier een heel bijzondere positie als beschermelinge van mijnheer Fores ter en ik zou niet willen, dat Peter beslag legde cp haar tijd, waar mijnheer Forester misschien door Jane Arbor t ze die anders besteedde." O. hemel, dacht Jess, dit moet die beruchte houding van mevrouw Seacombe zijn. waarover Liane me gesproken heeft; dat de huishoudster pijnlijk precies was in het bepalen van wat ze „haar plaats" noemde. Tot nu toe was die hou ding oorzaak geweest, dat Liane er niet in ge slaagd was haar tot vriendin te maken en nu zag het er naar uit, dat haar eveneens de om gang onthouden zou worden met Peter Seacombe, een jongen van haar eigen leeftijd. Jess aarzelde, zich afvragend of het misschien verkeerd opge vat zou worden als ze voor het meisje een lans zou breken. Ze besloot het te proberen. „Bü mijn eerste ontmoeting met juffrouw Hart", zei ze zacht, „kreeg ik de indruk, dat ze niets liever wil. dan dat haar tijd zo druk mogelijk bezet is, onverschillig of dit nu door de omgang met andere jonge mensen is of door het verrich ten van kleine taken in het huishouden Ook al is ze erg knap, dat wil nog niet zeggen, dat ze nutteloos is en zelfs al is ze niet bekend met de gang van zaken in een Engels huishouden; ik ge loof. dat ze dit graag zou willen leren van u, mevrouw Seacombe." Jess zweeg, want ze voelde, dat ze misschien een scherpe terechtwijzing had uitgelokt. Me vrouw Seacombe scheen zich niet gekwetst te voelen, ook al werd bet onmiddellijk duidelijk, dat ze de bedoeling van de argumentatie niet be grepen had. „Juffrouw Hart is natuurlijk vrij om te doen in het huishouden, wat ze zelf wil. Ik heb altijd aangenomen, dat mijnheer Fores ter er niet erg op gesteld was. dat ze dit zou doen en iedere verandering in haar positie of in onze relatie zou natuurlijk van hem moeten uit gaan en niet van mij In ieder geval kan ik me niet voorstelllen, dat hij zou willen, dat. ze zich met ordinair huishoudelijk werk bemoeide, aan gezien het duidelijk is, dat hij uiteindelijk heel andere plannen met haar heeft." Jess gaf het op en zweeg. Ze moest mevrouw Seacombe's wens om de grenzen van haar po sitie scherp af te bakenen, respecteren. Ze trad voor Muir Forester op als vrouw des huizes en kennelijk wilde hij niets liever dan haar behan delen met vriendschap en als zijn gelijke. Jess hoopte, dat Peter Seacombe niet zo'n bekrom pen opvatting zou hebben van zijn „positie"; anders zouden de sociale verhoudingen op Quin tains de eerstvolgende weken erg moeilijk wor den. Op het terras was de theetafel gedekt. Er was niemand in de buurt. Jess zette haar hoed af en het zich met een zucht van welbehagen in een stoel zakken. Ze sloot haar ogen tegen het felle zonlicht en genoot van de zachte bries, die lief kozend met haar lokken speelde. (Wordt vervolgd) kelijk milieu, ook bepaalde kerkelijke instituten en bepaalde sleutelposities in organisaties en instanties; Ja, ook zou hij eigen sociologische, psycho logische en theologische hobbies wil len opgeven. Ook de christelijke or ganisatie votmde voor prof. De Gaay Fortman geen moeilijk probleem. Hij erkende dat deze met name de school en de vakbeweging in onze huidige Nederlandse situatie een zegen waren, maar hij zag de christelijke or ganisatie intrinsiek slechts als een kwestie van methode, hoe men als christen het beste het evangelie in de wereld zóu kunnen laten doorklinken, waar de kerk dit niet rechtstreeks kan doen. Maar nimmer wilde hij deze organisatie vasthouden als zij een beletsel zou vormen om in eenzelfde evangelische kerk te verkeren met mensen die dit niet zo zagen. Bezwaren AAN de andere kani zag de hoog. 7 leraar in zo'n ene grote kerk ook bezwaren. In kleiner verband kan het leven zich beter ontplooien. Ook het persoonlijke geloofsleven, komt beter tot zijn recht terwijl de zielzorg in een grote kerk niet zo intensief kan plaats hebben. Maar als we het er over e< zijn dat er één evangelische kerk ons land moet komen, als dit wonder eens gebeuren zou, dan zal de Heilige Geest ook wel deze moeilijkheden uit de weg ruimen. Wat zou prof. De Gaay Fortman echter nimmer kunnen opgeven? Nimmer zou hij kunnen opgeven de reformatorische trits: sola fides, sola Eratia. sola scriptura. In dit opzicht onderschreef hij volkomen het eerste hd van artikel 10 der Hervormde Kerkorde waarin de Heilige Geest erkend wordt als enige bron der prediking in gemeenschap met de belijdenis der vaderen. Wat ik heb en weet van het Evamglie heb ik uit de Schrift. Zij leert mii dat God de goddeloze rechtvaardigt on zegt maj dat ik in mijn geloof moet kiezen. Dit mag ik nimmer opgeven. JJARDE, ja zeer harde woorden nistische landen zou open zetten. zijn in Parijs gevallen. Uit de Italië bleek, goedkeurend gadege. mond van de Franse minister van slagen (en meer!) door Amerika, buitenlandse zaken Pineau, maar bereid wapens te leveren, maar on- ook van Engelse en Amerikaanse middellijk wees Frankrijk op het zijde, terwijl bovendien de Franse N.A.V.O.-bondgenootschap en de on parlementaire delegatie van de wenselijkheid dat een der partners N.A.V.O.-conferentie woedend de te&en de wens van een andere in vergaderzaal verlaten heeft. wapens zou leveren aan een land, We kunnen nu in het midden laten dat door deze laatste niet of nau- of deze harde woorden verstandig welijks vertrouwd wordt, waren en ook of het weglopen uit "et is duidelijk, dat de Verenigde een parlementaire vergadering, in- Staten van het getreuzel genoeg dien er iets gebeurt of gebeurd is bebben gekregen en evenzeer waar dat niet bevalt, een oirbare althans schijnlijk, dat zij het niet ongunstig redelijke oplossing is. Waar het om vonden Bourguiba een genoegen te gaat is de verhouding tussen de doen, nu hij in Noord-Afrika een N.A.V.O.-partners (en nog wel tus- steeds belangrijker positie gaat in- sen drie zeer belangrijke, te weten nemen en bovendien nog een gesle de Verenigde Staten, Engeland en Pen diplomaat blijkt te zijn. Frankrijk) die ernstig gekneusd is Engeland, na Macmillans bezoek aan door het „symbolisch" zenden van de Verenigde Staten steeds vriend wapens door de beide eersten aan schappelijker verbonden met de Tunesië. Waarom werden die wa- overzeese partner, heeft op alle pens geleverd en waarom Is Frank- communiqué's die van deze vriend rijk zo boos? schap gewaagden, nu wel een bij- De wapenlevering aan Tunesië Is zonder stempel gedrukt. De Suez- een oud onderwerp. Herhaalde ma- partners zijn uiteen en Frankrijk, len heeft president Bourguiba te binnenslands vrijwel uitgeput en kennen gegeven een bewapening politiek tot in het absurde verdeeld, met lichte wapens van het Tunesi- staat alleen. sche leger noodzakelijk te achten. De heftige reactie van de groep Tunesië kent nog genoeg onrust, vooral in het aan Algerije grenzen de gebied, om een leger geen over bodige luxe te vinden. Frankrijk heeft dit de laatste tijd nog eens extra duidelijk gemaakt door het achtervolgingsrecht op Tunesisch Franse parlementariërs In de N.A. V.O. was op zichzelf geen nuttige daad, maar wel is daardoor fel het licht gericht op de N.A.V.O., de Atlantische Verdragsorganisatie, waarvan de partners voortdurend luide verkondigen, dat slechts In gebied op te eisen en toe te passen hun eenheid een defensieve kracht in de strijd tegen de Algerijnse gevonden kan worden die In staat rebellen. Het heeft wapenleveranties is een Russische agressie te weer- aan Tunesië steeds op de lange baan staan. geschoven en daarbij gesuggereerd, Wat blijft er over van de herhaal- dat het er geenszins zeker van kon delijk uitgesproken mening dat de zijn. dat de wapens niet vanuit Tu- N.A.V.O.-landen niet alleen militair nesië naar Algerije (in verkeerde maar ook in hun buitenlandse po- handen) terecht zouden komen. lïtiek coördinatie zouden nastreven? Bourguiba, het wachten moe, begon Frankrijk is door de „symbolische" handelsbesprekingen met Tsiecho- wapenleveranties aan Tunesië door Slowakije, daarbij opmerkend, dat zijn grote partners als een onmon- hij wapenhandel op zakelijke basis dig kind terechtgewezen en het is hetzelfde vond als handel in welk duidelijk, dat Frankrijk even mach- produkt ook. Het Westen echter teloos hiertegenover staat als het vond deze redenering niet gerust- woedend is. ,E?d Prof- De Gfiay Fortman uitdrukkelijk verklaard dat hij slecbls sprak voor zijn eigen persoon. ,,Eei synode zou zo'n vraag ook niet kun nen beantwoorden. Een synode is eer stukje wereld, is diplomatie, bevindt zich in een onderbendelinosposRie. Het individuele lid der Kerk mag zeker wel deze vraao overdenken en beantwooi den, wat hij zou willen opgeven or te komen tot een evangelische kerk' Zuid-Afrikaner aan de V.U. gepromoveerd C: l; van Heerden- theologisch candidaat bij de Ned. Geref. kerk In de Unie van Zuld-Afrika. I* gepromo veerd tot doctor in de godgeleerdheid ie Vrije Universiteit te Amsterdai Zijn proefschrift over „die spontane uitbreiding van die kerk bij Roland Al lan is besproken door drs. J. Duples- sis uit Z.-Afrika en de hoogleraren dr. G. C. Berkomver,- dr. R. Schippers en dr. D. Nauta. De promotor, prof. dr. J. H. Ba- vinek, prees het proefschrift als stu die voor zendingsvrienden. Het is voor het Geref. volk van veel betekenis Allerlei onderzoekingen heeft dr. Van Heerden in het buitenland moeten doen. hetgeen de dissertatie ten goe de kwam. Na afloop werd de jonge doctor van vele zijden met het resultaat zijner studie gefeliciteerd. stellend, wel wetend dat na rode wapens, rode instructeurs plegen te volgen en niets is het Westen vreemder dan de wens, dat de jonge zelfstandige Afrikaanse staat Tu nesië de poorten voor de commu- Dit moge voor Amerika's politiek een overwinning zijn, voor de N.A.VO. samenwerking is het een groot experiment dat misschien meer gevaren inhoudt dan de partners lief kan zijn. Oudste Joodse archief in Europa naar Israël medewerker) wordt als het oudste Joodse archief van West-Europa, is dezer dagen van Duits land naar Israël overgebracht. Het ar chief dateert van 1272 en omvat onder andere 18 keizerlijke oorkonden en privi legiën, de eerste van 1552 uit de tijd van Karei V. Dok zijn naaf Israël overgebracht de resten van de wetsrollen uit de Wormser synagogen. Deze rollen werden in de beruchte .Kristallnacht" van novem- er 1938 door de nazi's verbrand. Tijdens de Hitlerperiode werd het uit historisch oogpunt van zeer grote waar de geachte archief van de Joodse ge- Rumoer om kerke- lijke voorwerpen Een kerkelijke rechtbank van de kerk van Engeland heeft de predikant van de Mariakerk te South Shields in' het noorden van Engeland gelast niet langer gebruik te maken van verschillende voorwerpen, die in rooms-katholieke kerkdiensten wor den gebruikt. Er was door een groep gemeente leden een klacht tegen hem ingediend, luidende, dat hij rooms-katholieke oraktijken invoerde. De rechtbank weigerde hem te ver bieden gebruik te maken van een crucifix, maar gelastte hem andere voorwerpen te verwij deren. Beide partijen de predikant en de tegen hem agerende groep gaan in beroep. De predikant, R. L. Hilditsch, heeft de steun van zeven kerkvoogden. Liefhebbers van loterij lieten kerken praten Hoewel de protestantse kerken van de Amerikaanse staat New York al we kenlang een grote actie hebben ontke tend tegen een verruiming van staats wetten ten gunste van loterijen en prijs vragen voor „goede doelen", heeft een meerderheid van de kiezers in deze staat zich ervoor uitgesproken. De kerken hebben niet alleen met pamfletten gewerkt, maar ook op speciale zondag (de „zondag van grote Neen") van de kansels ernstig gewaarschuwd tegen de loterij, ook al zal die alleen toegestaan worden voor religieuze, liefdadige en sociale organi- Men werd echter in zijn verwachtin- ;n teleurgesteld: de kiezers hebben de kerken laten praten. Hierbij moet ver meld worden, dat de R.K. Kerk al lang dit soort charitatieve loterijen organi seert. De meeste protestantse groepen hebben echter steeds dit middel tot financiering van kerkelijke projecten afgewezen. 1 Twee predikanten vieren gouden ambtsjubileum Morgen zullen ds. J. E. Westerhuis, predikant van de Geref. Kerken onderh. art. 31 k.o., woonachtig te Arnhem, en ds. Visser te Sassenheim, em. predikant van de Chr. Geref. Kerken, hun gouden ambtsjubileum vieren. Ds. Westerhuis werd 16 november 1878 te Landsmeer geboren. Hij bezocht de gymnasia te Kampen en te Groningen en studeerde aan de Theologische Hogeschool te Kampen. 17 nov. 1907 aanvaardde hü het predikambt bij de Geref. Kerk te Zuidwolde (Dr.). Hij diende de kerken van Gramsbergen. Asperen, Oud-Loos- drecht en van 1924 tot aan zijn emeri taat op 5 maart 1944 de kerk van Hel- levoetsluis-Nieuw-Helvoet. Ds. Wester huis, die o.m. kerkvisitator van de clas sis Brielle was, ging in 1944 met de vrijmaking mee. Na zijn emeritaat ves tigde h(j zich te Arnhem. Ds. Visser werd in 1879 te Apeldoorn geboren. Tot zyn 21e jaar was hy in het tmnrfprsbedrijf werkzaam. Hij studeer de Theologische School te Apel doorn en werd 17 november 1907 te Veenendaal bevestigd. Ds. Visser diende de kerken van Leeuwarden. Dordrecht Sassenheim, waar hij 1 december 1955 met emeritaat ging. Ds. Visser was lid van de particuliere synode van het westen en heeft de Chr. Geref. kerken in tal van deputaatschappen ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2