Christian Reformed Church LEVEN Rotterdam ZONDAGSBLAD schonk te veel aandacht aan niet-hehouden mens Weer tal van Kerstboeken zijn verschenen op de plaat Geen haarkloverijenmaar respect voor eikaars mening .MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD, Telraam versus rekenmachine anno 1957 ZATERDAG 16 NOVEMBER 1957 THEOLOGISCHE POSITIE VAN EEN KERK IN AMERIKA Ds. James Daane van de first Christian Reformed Church in Los Angeles maakt zich zorgen over de ontwikkeling van de gerefor meerde theologie. Hij ziet rondom zich een sterke herleving van theologische activiteit, maar hij merkt daarvan nauwelijks een weer slag in de Christian Reformed Church. Daarom komt hij dan al gauw tot de vraag of de gereformeerde theologie misschien is vast gelopen. Nauwelijks enkele pagina's verder spreekt hij dan. als zijn oordeel uit, dat de gereformeerde theologie inderdaad is vastgelopen en dat een verdere theologische ontwikkeling niet te-verwachten is, tenzij men terug keert naar de Bijbel en enkele grondstellingen dras tisch gaat wijzigen Deze gereformeerde predikant meent dat een te filosofische benadering bepaalde vragen over het ontstaan de zonde en te systematische theologie de gereformeerde kerken in een hoek heeft gedrongen, waar verdere voort gang een onmogelijkheid is geworden, De voornaamste reden is, dat de gere formeerde theologie zich te veel heeft bezig gehouden met de mi behouden is. „Mijn indruk is," schrijft ds. Daane. dat de theologische vragen, die wij hebben opgeworpen en de metho den, die wij gebruikt hebben om ze tot een oplossing te brengen, hun tijd ge had hebben en hun doel hebben bereikt, en dat wij nu op een punt zijn geko men, waarin wij theologisch niet ver der kunnen komen," OORZAKEN Ds. Daane ziet verschillende oorzaken van het vastlopen der theologie. In de eerste plaats is de Christian Reformed Church tot nu toe altijd een immigran- tehkerk gebleven, die zich afkeerde van al het vreemde en ijverig haar eigen stijl zocht te bewaren. Als kerk is zij zo behoudend gebleven, dat het Ameri kaanse leven eenvoudig buiten haar om is gevloeid. Zij heeft in geen enkel op zicht een aandeel gehad in de theologi sche ontwikkeling van Amerika. Nu ko men mensen als Karl Barth naar voren met nieuwe theologische vragen die on ze oude antwoorden niet kunnen oplossen, met, omdat zij te oud of ver keerd zijn, maar eenvou dig, omdat zij niet passen bij de nieuwe problemen De kernoorzaak schrijft h{j evenwel toe aan de enorme vlucht die de sys tematische theologie heeft genomen ten koste van de bijbelse theologie. Het systeem I» oppermachtig geworden en tenzij deze systematische theologie telkens weer terug valt op de Bijbelse studie wordt zij koud en dor e haar leven. de traditie ligt van de klassieke gerefor meerde theologie groeiden de verkie zing en verwerping uit (bewust of on bewust) tot twee elementen waaruit de souvereiniteit van God zich openbaarde. STIGMA Het gevolg was dat de gereformeer den het stigma kregen van de verwer ping, iets dat niet gepredikt kan wor den als een geloofsdaad omdat, zoals prof. H. Bavinck het eens uitdrukte, nie mand van zichzelf geloven kan dat hij door God verworpen is. De theologie kreeg toen tot taak uit te leggen waar om de verworpenen niet behouden wa- Gevaren van een „grondbeginsel" De predikant van de first Christian Reformed Church in Los Angeles ds. James Daane geeft in de Reformed Journal een over zicht van de theologische positie van de 100-jarige Christian Reformed Church in Amerika. Hij worstelt met de vraag waarom zijn kerk in deze lange tijd wel theologisch puur orthodox is ge bleven, maar zo ontzettend weinig invloed heeft uitgeoefend op het leven van Amerika. Reeds in het begin van zijn artikel schrijft hij: „De theologie van een kerk moet juist zijn, maar ook levend. Het is werkelijk mogelijk, dat een ietwat minder orthodoxe kerk aangenamer is in het oog van haar Heer, omdat zij daadwerkelijk leeft bij het licht van de orthodoxie die de hare is." Het uitvoerige artikel van niet minder dan 13.000 woorden verscheen in het laatste nummer van de Reformed Journal, een blad dat in de zeven jaren van zijn bestaan een weg heeft gezocht naar een nieuw gereformeerd belevend belijden en dat grote nadruk legt op de taak van de kerk in de wereld. In dit blad werken een aantal jongere theologen van de Christian Reformed Church en de Reformed Church samen. In de geschiedenis van de Christian Reformed Church blijkt dit dan ook uit de dogmatische geschillen, die zich hebben voorgedaan met de predikanten Van Til en Hoeksema. In wezen meent ds. Daane, is hun afscheiding slechts een louter logisch gevolg van de gere formeerde theologie. Beiden gingen een stap verder dan de Christian Reformed Church, terwijl de.kerk zelf die stap niet durfde te doen, om'dat zij dan wist buiten de grenzen van de Bijbel te tre den. Opmerkelijk is echter dat dit grote geschil, het ging over supra- en in- fralapsarianisme in de kerk geen en kel enthousiasme meer doet opwaaien. T? T? O TT? T T TIT vJ ILH/ö 1. 11/JÜJul IV verliest zij In dit verband schrijft ds. Daane dan: „Er is een vorm van theologische zelf- bekoring, die naar ik geloof, duidelijk zichtbaar wordt in de dogmatische ge schiedenis van de Christian Reformed Churches. In deze vorm van theologi sche zelfbekoring is het mode geworden een enkel dogma uit te kiezen en dat als het „centraal dogma" of het „grond beginsel" van de Schrift te poneren. Het is dan de taak van de theologie om alle andere bijbelse waarheden in de ter men en de grenzen van dit „grondbegin sel" te verklaren. GEBOETSEERD Alle andere dogma's moeten tot die grootte en vorm geboetseerd worden. Dogma's die niet logisch met dit grond beginsel in verband kunnen worden ge bracht, worden als schijnbaar tegenstrij dig naar de peripherie verwezen, waar zij slechts een sporadische aandacht krijgen. Men staat niet toe dat zij in vloed uitoefenen op 'het geheel. Tot de ze dogma's, die naar de rand van het theologisch denken zijn verwezen beho ren dan volgens de schrijver: Gemene gratie of moderner gezegd: de algemene genade, het algemeen aanbod van het Evangelie en menselijke verantwoorde lijkheid. In de gereformeerde theologie Beide groepen, die eigenlijk niet naast elkaar zouden kunnen of mogen bestaan worden getolereerd in één kerk en nie mand maakt zich er erg druk over. Dit probleem komt sterk naar voren, in de vraag wie eigenlijk tot de kerk behoort. In Amerika is dezelfde: kwestie aan de orde, die in Nederland bekend is geworden onder de naam .-„Bomse stel lingen" waarbij het -gaat om de vraag wie lid kan worden van de Gereformeer de Kerken: zij die de drie formulieren aanvaarden, of zij die Christus als Heer hebben leren kermen? De gehele uitverkiezings- en verwer- pingsleer had tot oorzaak, dat ii Amerikaanse kerken de predikanten nog maar nauwelijks durfden te preken over Johannes 3:16, terwijl de kinde ren op de zendingsscholen het Engel se liedje leerden: „Jezus loves me, I know." (Ik weet dat Jezus van houdt). Mag men zeggen dat God daars lief beeft of gaat het in Joh. sfiechts om de uitverkorenen? Het i genwoordig, na de theologische disputen van 1924 „ongereformeerd" om te zeg gen „God heeft U lief." Ds. Hoeksema leert, dat God de uitverkorenen alleen lief heeft, omdat zij in Christus gerecht vaardigd zijn, maar dat Hij de zondaars haat. Genade wordt niet meer in het Evangelie aangeboden door de prediking, maar in de souvereiniteit Gods in de harten van mensen gewerkt. Het gevolg echter dat dan genade geen genade meer is. T Christian Reformed Church heeft deze scheur in Hoeksema's denken nimmer gezien, schrijft ds. Daane, evenmin zij heeft ingezien dat len professor Schilder meent dat God de als schepsel lief heeft, maar niet als zondaars, aldus ds. Daane Het gevolg ls een serie dodende tegen stellingen In de leer van de Christi: Reformed Church. Het is een eerste vereiste, dat wij geloven, dat ln het Evangelie genade wordt aangeboden, maar aan de andere kant ls het ongere formeerd om te zeggen „God heeft U lief", zonder er alle mogelijke bez- ren aan toe te voegen. Het is een kw tie van orthodoxie om te aanvaarden dat alle kinderen een unieke plaats ln het verbond innemen, maar toch zeggen we zonder tegenspraak, dat het niet-ver- bondsklnd onder het gehoor van het Evangelie de ontvanger ls van dezelfde Van de Drukkerij-Uitgeverij N.V. W.D. I Een boek, geschikt Meinema te Delft ontvingen wij ook dit Go ja jaar weer een aantal Kerstboeken 1 de jeugd vanaf souvereiniteit van God het grondbeginsel van alle theologie. In de loop der geschiedenis werd deze sou vereiniteit steeds minder uitgelegd in termen van Christus in Wie de uitver kiezing plaats vindt, maar juist als een souvereiniteit die zich uit in verkiezing en verwerping buiten Christus om. Deze verkiezings- en verwerpingsleer werd de sleutel, die het grondbeginsel van de souvereiniteit Gods moest ver klaren. Hoewel het in bet geheel niet de jeugd ter recensie. Voor de aller kleinsten ls het boekje .Suiker voor de pannekoeken" door Corry van der Lin- ge een prachtig werkje. Ook „Snoekle" van T. Aalbersberg-Van Boven ls een dig boekje dat de belevenissen ver aard als I telt van een jongetje dat der niet op de balken mag spelen, natuurlijk dit wel doet en in het wa' Dit was een kleine greep uit de boe- kenvoorraad die de N.V. Meinema voor de jeugd heeft uitgegeven. De catalogus waarin uiteraard alle boeken zijn opge nomen is gratis verkrijgbaar bij de N.V. W. D. Meinema, Hippolytusbuurt 4 in Delft. beloften van heil als het verbondsklnd. Het is ds. Daanes duidelijk, dat de gereformeerde theologie is vastgelopen. Zij 'heeft geen leveh in zichzelf. Slechts als zij terugkeert tot het levend Woord kan het uit de fonteinen van bet leven weer vernieuwing - putten. Hij doet daarom tot slot een ernstige oproep om tot theologische vernieuwing te komen, omdat de theologie van het verleden ge faald heeft een missionaire ijver in de gemeente te kweken. De actie „Rotterdam voor Christus" doet weer van zich spreken. Zij be legt vanavond (zaterdag) een grote evangelisatiesa menkomst tn de Koningin- nekerk aan de Rotterdamse Boezemsingel en volgende week brengt Philips een grammofoonplaat uit met samenzang, koorzang en een solo, die tijdens de vo rige samenkomst in de Ahoy'hal op 18 mei 1957 werd opgenomen. voor Christus ..O, liefde Gods oneindig klinkt massaal. Voor de samen- I komst had men de zangleider John de eerste plaat d,e de pers Noorder-Muziekhandel hebben kwom. zitten luisteren De perkoop John "/„'et d.t wel", begint pas volgende week en de plaat zal in het Philips-repertoire van de cember verschijnen. Deze muzikale uitgave is een unicum in onze Nederlandse evangelisatiege schiedenis. Wel verschenen er in het •erleden platen met kerkelijke samen zang, maar nimmer nog werd de mu ziek van een evangelisatiesamenkomst zelf opgenomen. Er staan zeven ver schillende liederen op en de titel is .Jeugd en Evangelie". De samenkomst begon met de oude Schotse drie en twintigste psalm en dat ook het eerste lied, dat door het koor op de plaat wordt gezongen. Dit koor werd indertijd gevormd uit een groot aantal verschillende zangverenigingen, die onder de uitstekende leiding van Foppe Wassenaar zongen. Er was nau welijks enige tijd van voorbereiding ge weest, en de liederen moesten er in korte tijd „ingeheid" worden. Men moet dan ook zeker geen studiowerk van dit grote koor verwachten. Zij brengen geen concert. De heer Wassenaar zag kans. hoewel er muzikaal-technisch zeker aanmerkingen te maken zijn, het koor een boodschap te laten uitzingen. Jammer is het, dat bij die oude Schotse Psalm niet de prachtige verta ling van Jaap van der Leek werd -ge bruikt, die een plaats in onze kerkelij ke gezangboeken ten volle verdient. Het koor zong de woorden van „Als ik maar weet", op deze melodie. De samenzang van „Wij hebben een machtige Heiland", „O, zee van Gods hij j gen. wat in een zaal misschien erg was, maar op de plaat hier en daar wel wat irriterend wordl. Merkwaardig is, dat juist deze liederen voor de sa menzang gekozen werden, omdat ze toch in het geheel geen „evangelisatie"- liederen zijn. Het zijn alle drie jubel liederen van de Christen. Voor deze gra- mofoonplaat was het geheel geen be zwaar, omdat hij toch veelal in een christelijk gezin gedraaid zal worden en de liederen uitstekend geschikt zijn om mee te zingen. Na de massa-zang klinkt de stem van Henk van Woerden die uit Glorieklok- ken „Ik zing een nieuw lied" brengt, wat iel. Zijn stem wordt echter warmer tijdens het zingen. Het koor besluit met nog twee liede ren: de oude „Glorysong" van Alexan der: ,,'k Zal eens mijn Heiland in heer lijkheid zien", en een werkelijk teer ge zongen uitnodigingslied „Daar staat iemand aan de deur", dat niet nalaat in druk te maken. Deze plaat mag men niet muzikaal- technisch bespreken. Het is geen studio opname, die telkens weer overgedaan kon worden tot men het volmaakte had bereikt. Hier zingen mensen, zoals zij dat deden in de samenkomst. Maar on getwijfeld gaat er leven uit van deze liederen. Zij dwingen hier en daar haast automatisch tot meezingen en het laatste lied blijft nog lang naklinken in het geheugen. slechts een fractie te zijn van de gehe le kerk, daar boven en hier beneden! Dit sluit geen verering van de doden in. al denkt men op avondmaalszondag gaarne aan hen, die in Christus al weer in Christus zijn heengegaan. Van het belijden, dat de triumferende Kerk een is met de kerk hier op aar de, gaat echter wel een grote troost uit. Het maa'kt de kleine, somtijds zwakke gemeenten blijmoedig en sterk, niet in een soort piëtistische aandoening, maar ln het geloof. In nauw verband hiermee staat de verwachting van het komend rijk, van de Wederkomst. In de predi king wordt hierover echter met de groot ste soberheid gesproken, niet omdat men het niet van ganser harte gelooft en aanvaardt, maar omdat men zich niet ln staat acht een antwoord te geven op de Metho- het hoe. Bovendien heeft een al te aard- bok voor de Baptisten, se verwachting van het komend Rijk ia uc u.cuwc.c »o„ de, Uiteraard betékenCdïï"niet, dat er geen Verschillende malen tot excessen geleid, theologie Australië eigenlijk voorbijge-| verschillen in niiarice zouden zijn. Stel-jDe kerken zien het als haar taak, daar- gaan. Barth is voor de doorsnee-predi-'tig! Maar men doet deze kerken on-'voor zoveel in haar vermogen is te wa- ken. Maar de Australische gemeen- Australië heeft langer dan anderhalve eeuw het karakter gehad van een eenzaam, afgelegen eilènd met alle gevolgen van dien voor de culturele, artistieke en wetenschappelijke ontwikkeling. Het heeft in velerlei opzicht op eigen wieken moeten drijven, al kwamen vanuit Engeland van tijd tqfctijd nieuwe impulsen, welke het Britse karakter hebben versterkt. Dit gold ook voor de Protestantse ker-, belijder vreemd. Toch aarzel ik niet ken, welke van Britse of Schotse oor- i het Bijbels belijden aangaande Persoon sprong waren. Maar al te lang heeft en Werk van Christus de hoeksteen van men geteerd op de schatten, welke men het theologisch denken der Australische vanuit het oude land had meegebracht, kerken te noemen. Dit geldt zowel_ Van nieuwe invloeden kon -tot voor en- de .Presbyl kele jaren nauwelijks .worden gesproken, distefikerk; de nieuwere, ontwikkeling rT:*J Een retraite of seiidingsfxist? „Hoe denkt Jezus over uw huis" is de vraag, die de Deense arts Vagn Bron- dum onlangs stelde in de „christian Medical Society Journal". Hij legt er de nadruk op, dat de Here Jezus Christus vaak een voorkeur had voor die huizen, waar zondaren en tollena ren welkom waren. Maaltijden in de huizen van Levi en Zacheus trokken Hem. want daar kreeg hij de mooiste kansen om met niet-godsdienstige mensen over God te spreken. „Jezus vindt vandaag niet al te veel huizen meer, waar Hij zijn „gepeupel" kan ontmoeten", ging de schrijver verder. „Veel mensen denken, dat zij dus zichzelf en hun gezin voor de in vloed van het kwade kunnen behoeden. Zij hebben van hun huis een schuil kelder gemaakt om zich aan de wereld te onttrekken. Het is dezelfde filosofie, die ook de kloos terorden beheerste, alleen dan toe gepast op eigen haard en hof. Hun huizen zijn „heilige grond" waar zon daars niet al te welkom zijn en zij worden dan ook niet uitgenodigd tenzij het gaat om de noodzakelijke fami lie bijeenkomsten. Zij vrezen, dat de woorden en levensgewoonten van zon daars hun huizen zullen verontreini gen. Daarom moet niet slechts de zonde, maar ook de zondaar worden buitengesloten. Het is een ongelukkige gang van zaken in het moderne christendom en een bewijs van een geestelijk niet volwas sen zijn, dat evangelisatie, sociaal werk en het op andere wijze helpen van de medemens langzaam maar ze ker een taak van de kerk is geworden en van organisaties in plaats van de enkeling. Een christelijk gezin moet niet slechts een „kerk in het klein", maar ook een zendirgspost zijn, een plaats waar mensen in nood worden uitgenodigd, liefde ontvangen en de Heiland kunnen leren kennen. Hoe lang is het geleden dat we mensen, die geen christen waren, in ons huis uitnodigden omdat we van ze hielden? Hebben zij werkelijk de Heer in ons huis ontmoet? Men vraagt zich soms wel eens af of Jezus zich nog steeds voelt als „de Zoon des mensen die geen kussen heeft om Zijn Hoofd op te leggen"? Zijn onze huizen werkelijk nog bruikbaar in Zijn ogen? Morgen kant een onbekende grootheid, de doordat slechts enkele van zijn kleinere werken in het Engels zijn vertaald. Van Brunner weet men meer; zijn „God was in Christus" vond ;ijn weg naar bijkans elke pastorie; iet is een verplicht boek voor elke student in de theologie.. Brunner ligt ongetwijfeld ook meer in de lijn van de Australische kerken dan Barth. Dit wil echter niet zeggen, dat de Australische kerken vrijzinnig zouden zijn. Natuurlijk er lopen ook daar ket ters rond, maar hun aantal is gering, hun invloed van weinig betekenis. Voor de opvatting, dat Christus slechts het grote voorbeeld, de weldoener der mens heid is geweest, is in de Australische kerken nooit plaats geweest. Integendeel, wordt zowel m de omgang in de gemeenten als in de prediking steeds getroffen door een kinderlijk ver trouwen in Hem als Middelaar Gods en der Mensen, al. is een juridische opvat genade de Australische KERKELIJK LEVEN IN AUSTRALIË (3) Veel vragen Ook de Australische kerken zijn er zich van bewust, dat er op deze wereld veel vragen zijn, ook godsdienstige, dog matische vragen, waarvan we de oplos sing pas later volledig zullen zien. Maar één ding staat vast: de gelovige is in teven en sterven geborgen in Christus! En dit jn-Christus-zijn wordt niet al leen beleden, het wordt ook beleefd Daardoor voelt men ook een sterke verbondenheid van de strijdende met de triumferende kerk, waarover bij voor keur in de avondmaalsdiensten wordt gesproken. Men beseft als gemeente valt. 2? iciUtvu*: „Dat ene schaapje" van Elja Vlas en 15 gulden voor Flappie" van G. H. an Maren zijn boekjes voor kinderen an ongeveer zes tot acht jaar. Meisjes van zeven jaar en ouder zul- llen ongetwijfeld genieten van het boekje „Het huisje aan het zandpad" van Jen- Jy. |ny Slegers-Kwakkel en ook „Vlammetje de „Alliance Jarenlang hield ik reeds van de P men van David, eer ik begreep waan Sleeds en steeds weer greep ik naar en ik las ze zelfs meer dan andere bclgedeclten. Soms beschuldigde ik KINDEREN' Carlson in Moody GUN' ONS RUST Ds. J. A. Vink in het „Calvinistisch Jongelingsblad" •k Heb gemerkt dat er in onze pers aandacht geschonken is aan het wel en wee van onze bondsorgandsatie. 't Staat in verband met onze omgang met de Meisjesbond. Maar in deze dingen zeg ik toch: laat ons nu maar eens met rust. En gun ons de rust. Opdat we elk in eigen bond onze tyd en onze energie en ons geld eenvoudig kunnen gebruiken om heel ge woon ons gewone werk te doen. Dat is •ltyd nog het meest profijtelijke. En als de HEERE het aeven wil - kan dat alleen maar tot heil van de jeugd zijn. Dat gewone werk! haar vriendjes" van Fré van Hoorn c zal stellig in de smaak vallen. Voor jon- genis van dezelfde leeftijd verschenen -ö o.a. „Dikkie heeft vakantie" van N. A. C. Wissel, „Dom Fikje" van Liesbeth Lems en „Samen naar Opa Beun" van J. L. Schoolland. j* Voor de kinderen vanaf ongeveer ne- gen jaar is het boek „Tussen maats en jr machines" van J. J. Frinsel zeker een j* geslaagd werkje te noemen. Het boekje vertelt van Joop, een jongen die het diploma Ambachtsschool heeft behaald en denkt, dat hij in z'n eerste baantje wel dadelijk een vooraanstaande posa- tie zal kunnen innemen. „Gevaarlijke dienst" van H. te Mer- we is een boek met een verhaal uit on- -tr ze Vaderlandse geschiedenis, evenals d „De schoolmeester van Mougon" van P. de Zeeuw JGzn. Voor jongens zeer zeker spannende lectuur. Waar het boek- g je „Cowboy op de Creek-ranch" van H. g Henszen Veenland over zal gaan is niet moeilijk te raden, als men de titei lees... De westerse wetenschap heeft enkele jaren geleden in Japan een gevoelige nederlaag geleden tegen de eeuwenoude beschaving. In Tokio werd een wedstrijd in rekenen ge- d houden tussen een aantal mensen, die met het oude Japanse telraam, -tr de abacus, werlcten en een aantal klerken met nieuwe Amerikaanse -ö rekenmachines. De rekenmachines -Molven het on- derspit. Hét telraam was belangrijk sneller met optellen, aftrekken en i delen en zelfs nog sneller in vraag- stukken, waar zij alle drie moesten -d worden toegepast en vïaar boven- dien nog vermenigvuldigd moest -d tnorden. Slechts bij vermenigvuldi- gen won de machine het. tri BEDANKT ZOVER Mijn baas kan nu wel zeggen dat ik schrijven ga over de verande ringen in ons werk, en dat zal ik ook zeker wel doen, maar eerst moet me iets anders van het hart. Ik moet óók mijn dank uitspreken voor alle giften, die deze weken voor de jubilerende volkswijk bin nenrollen. Ik kan U wel verklap pen dat ik me elke ochtend even naar ons bureau sleep, om te in formeren hoeveel er die morgen weer bijgekomen is. En dat beslist niet alleen omdat mijn eigen belaagde en aangevochten bo terham daarbij in het geding is. Neen, veelmeer omdat het zo'n zeldzaam gezellige bezigheid is om al uw bemoedigende, raadgevende, troostende, opwekkende brieven en krabbeltjes op girobiljetten en postwissels te lezen. Om te beginnen: wat zijn er veel lezers, die meevoelen dat het niet eenvoudig is om alle abonnés in actie te krijgen, en die dus voor alle zekerheid maar 'n hoger be drag sturen en zo meebetalen voor de mogelijke vergeetachtigen. Ze zetten dat er duidelijk bij: Bij voorbeeld zo: één gulden van me zelf en twee voor eventuele long- Anderen zijn overtuigd dat ieder een méé zal doen, maar ze hebben hun bijdrage toch opgevoerd. Eén verklaart dat nader en spreekt de hoop uit dat we dank zij zo'n maatregel tien jaar zorgeloos voor uit zullen kunnen. Dat zou voor onze wijkpredikant wel helemaal mooi zijn, want de stad heeft het plan om over tien jaar de wijk te gaan „saneren". Saneren betekent werkt, hetzij op verdwenen is. Wat 'n intense rust zou het zijn, als je je dus geen enkele geldzorg meer zoudt hoe ven te maken. Wat zouden we ons allemaal volledig kunnen geven aan het eigenlijke werk. O lieve lezers, ik hóóp --het met U dat we voor tien jaar uit de brand zullen raken! Nog iets aardigs: onze krant schijnt in menige stad en in menig dorp 'n sterke saambindende func tie te hebben. .Er komen namelijk veel giften binnen van „drie leze ressen", van „een clubje lezers", van „zoveel buren". De- redactie mag trots zijn-op dit verschijnsel In deze tegenwoordige tijd waarin ontelbaar veel mensen los naast el kaar leven, langs elkaar heen lopen, Uit de VOLKSWIJK blijkt onze krant dus andere men sen nauwer bij elkaar te brengen. Ik stel me zo voor dat ze 's mor gens met elkaar babbelen over wat ze de vorige avond gelezen hebben. „Heb je dat gèlezen?" vragen ze mekaar dan. En ze besluiten: „Daar gaan we samen wat aan doen!" Iets heel anders: hoe vertrouwd is het werk van apostolaat en evan gelisatie. Ik heb werkelijk ont roerende brieven gelezen van hoog bejaarden, die vroeger op een of andere manier ook hebben meege- dit verband: tot de grond toe af breken en er mooie nieuive wo ningen voor in de plaats zetten, zodat alle narigheid van uitge leefde, overvulde panden volledig heb ik kunnen merken dat „de ndagsschool hetzij in andere takken van arbeid. Ik groet U allen met eerbied, rus tende dienaars en dienaressen van de grote Koning. Aan uw brieven stem, die fluistert in uw oren, ge lijk der eng"len harpgezang" dui delijk door U verstaan en gevolgd is. Nu kunt U niet meer zo als vroeger uw krachten geven. Maar uw gift geeft U wel. Weer anderen komen met goede raadgevingen. Iemand schrijft: Laat er toch elke week weer 'n plaatje bij je verhaal worden ge tekend!"; een ander vindt dat m'n portret er boven moet staan. Daar van zeg ik: „In geen duizend jaar! Ik zal me wel honderd keer be denken eer ik me zo te kijk laat zetten. Ik wil het hoogstens gaan overwegen wanneer onze actie inderdaad honderdduizend gulden zal opgebracht hebben. Dan wil ik met plezier in alle denkbare kran ten en tijdschriften prijken. Met hst onderschrift: „Miebei bezorgt de Volkswijk een ton!" Maar tot zo lang bewaar ik rriijn geheim! En naast de genoemde soorten van brieven en berichtjes, zijn er dan nog tientallen andere. Ik kan dat niet allemaal opsommen. Al leen al de bijschriften op de giro biljetten zijn zo uiteenlopend. Voor de volkswijk, voor het jubileum, voor Miebei (heus!!!), voor de kreet om hulp, voor het lijntje naar Boven. ga zo maar door. Met daarnaast een groet, een zegen bede, een bemoediging, een grapje. Wat moet ik daarop antwoorden B\i ons in de wijk zeggen ze in zo'n geval: Bedankt zover!" Wat ze onder dat „zover" verstaan, is me niet helemaal duidelijk. Be doelt men: vandaag bedank ik U. maar morgen kom ik terug?" Of: ..mijn dank geldt u, maar niet de anderen, die me nog lieten wach- ten?" Of nog iets anders? Ik wéét het niet. Misschien betekent het enkel maar een extra nadruk. En zo gebruik ik het dan maar. „BE DANKT ZOVER!" MIEBEL te blijft adventsgemeente. Theologische twisterijen en haar kloverijen heb ik in de gemeenten nimmer meegemaakt, ook niet op de samenkomsten van de mannen- verenigingen. Men respecteert ge makkelijk eikaars mening, ook wanneer die afwijkt van eigen in zicht. Men oefent zich ook daarin. Toen eens een geschilpunt aan de orde k\vam, dat moest worden doorgepraat, besloot men er een publieke debatavond aan te wijden, maar op een voor mij buitengewoon leerzame wijze. De groep werd in tweeën verdeeld. In elke groep zaten voor- en tegenstanders, die een week tijd kregen om de kwestie grondig te bestuderen en zich voor te bereiden. Toen kwam de publieke vergadering. Eerst kreeg de groep van de „voorstan ders" een half uur om haar oordeel te motiveren, daarna de „tegenstanders". Maar onder deze voorstanders bevonden zich personen, die in werkelijkheid te gen waren, zoals onder de tegenstanders werkelijke voorstanders waren. Tijdens het debat merkte men dit echter niet. Integendeel, ieder putte zich uit, om de mening van zijn groep zo sterk moge- p lijk te motiveren. Later kwam het wel tot een beslissing, maar van verhitte b gemoederen of iets wat daar naar p zweemde was geen sprake, kon toen b ook geen sprake meer zijn. En niemand p werd in zijn persoonlijkheid gekrenkt. (Slot volgt) Iedereen zegt wel eens: „Ik z>al het morgen wel doen", en diep in zijn hart weet hij, dat het nooit morgen zal worden. Als het gaat om die knoop aan het overhemd van uw man is het niet zo heel erg. Hoogstens staat zijn boordje een beetje open tijdens de verlovingsreceptie van nicht Mia. En als het gaat om de schroef in de keu kendeur, valt het ook nog wel mee. al is het tamelijk lastig om met het hand vat in de hand te staan en te ontdek ken, dat de sleutel van de voordeur aan de binnenkant in het slot steekt. Gaat het evenwel om een geloofsbeslis- sing dan kan de eeuwigheid met het „morgen" gemoeid zijn. Al wekenlang reisde een zendeling een groot aantal dorpen in de Congo af en op regelma tige tijden hield hij ook een openlucht samenkomst in een klein negerdorp in het binnenland. De reactie van de bevolking bleef steeds dezelfde: „We zullen een volgend maal gaan geloven, als wa U nog eens hebben gehoord." Toen de zendeling vorige maand weer in het dorp kwam. vond hij slechts de lege gebouwen. In nauwelijks twee weken tijds had een dysenterie-epide- mie een einde gemaakt aan het leven van de gehele bevolking. Het Evangelie vraagt om een geloofsbe- slissing. Christus zegt: „Kom", of „Drink", of „Ne»em aan". En dn de verkondiging van het Evangelie neemt het „Heden" een grote plaats in. Pau- lus zegt: Vandaag is het de dag des heils. De schrijver van de Hebreeën voegt er aan toe: Heden, Indien gij Uw harten niet verhardt. Waarom zou dit voor de negers van de Congo ge vaarlijk zijn en voor ons niet? Horen zij het Evangelie slechts een enkele maal, en kunnen wij het iedere dag horen? Deze tegenstelling is niet waar. Ieder uitstel is een „neen". Iedere keer niet-luisteren wordt zegt de Bijbel ons hart harder. Iedere dag wordt het moeilijker om „ja" te zeg gen. Civitate Dei Nabij Los Angeles zal binnenkort een Wereldkcrkstad worden opgebouwd, die waarschijnlijk in de toekomst niet min der dan 40.000 inwoners zal hebben. Het plan is (ongedacht de honderden mis lukkingen van andere geestelijke lei ders) uitgedacht door de gebedsgene zer O. L. Jaggers, stichter van de We reldkerk in Los Angeles. Het plan heeft niets te maken met de Wereldraad van kerken. Finse theologische studie verkort fr-fl "fl'oirft~iP6~traüt-a -ft Rhodesia een nieuive messias van zes jaarrijker b Elias Murambodoro wil 's wereld jongste bisschop worden. Met p zijn zes jaar bereikt hij al aantallen mensen, waarvan menig Neder- p lands predikant zou watertanden. Zijn moeder, die in hem een won- derjongen ziet, heeft hem al naar voren geschoven als de Christus, b die in een zwarte huid is herboren. b Volgens de moeder was zijn geboorte al abnormaal. Hij kwam op de we b reld met al zijn tanden, begon uit- g zonderlijk jong te spreken, preekte P het Evangelie voor hij een jaar oud was en kon de Bijbel op zijn p kop lezen in verschillende Afri- kaanse talen, toen hij nog geen vijf p was. Dit alles volgens zijn moe- g der. Zijn vader zag in hem geen p geestelijk wonder, maar dacht dat g hij betoverd was en verdween met p de noorderzon. P J In zijn eerste samenkomsten als p jarige evangelist bereikte hij J tijd tot tijd 2000 tot 3000 mei p Negen maanden reeds trekt hij van b stad tot stad en over heel Rhode- p sia gaan de geruchten, dat in zijn b samenkomsten ook mensen tot ge- p nezing komen. Honderden zieken b verzamelen zich om hem om ge- p nezing te bidden. Volgens het Ame- b rikannse blad „Time" willen de protestantse zendelingen de chris- b tenen voor hem waarschuwen, maar 5 wachten zv nog af om te zien of b hij werkelijk zal uitgroeien tot een verkondiger van het Evangelie of p een verleider zal blijken te zijn. Om een ©inde te maken aan een groei end predikantentekort, is de theologische studie aan de Finse universiteit van Helsinki van 5,5 jaar terug gebracht op 4.5 jaar. volgens het Hoofd van de Theologische faculteit, prof. Aimo T. Nikolainen. De mëer dan 350 theologi sche studenten zullen dus spoediger hun pastorieën kunnen betrekken. Toch zal de candidaatsstudie niet lichter gemaakt worden. De stof van vroeger zal door een roosterverandering gecomprimeerd worden. De huidige exameneisen en de hoge academische i zullen volledig gehandhaafd blij- gevolg Deze veranderingen zijn in een onlangs gehouden studie, waaruit bleek, dat Finland op het ogenblik een tekort heeft van ongeveer 80 predikan- ten. De vakante gemeenten bevinden rich hoofdzakelijk in het noorden en oosten van h©t land. De studiecomis- sie ontdekte ook dat ongeveer 300 pre dikanten die als theologisch candidaat zijn afgestudeerd geen pastoraal werk doen. maar verbonden zijn aan christe lijke organisaties en «cholen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19