CHRISTELIJK De gereformeerde bietebouw Hoogleraren nemen liet voor gymnasium a op Een woord, voor vandaag Gemeenschap met de Chinese christenen bewaren i uzzsmee Uw Kunstgebit Orthodoxe rabbijnen hielden congres in het Jeruzalem van het noorden De onbekende man Kanttekening In de ivaagschaal V- Onlcng» schreef D. van der Stoep tn Ontmoe'ing onder het opschrift ,J)e gereformeerde bietebouw" een beschouwing over de verhouding tussen ge reformeerden en hervormden, „stomweg, zonder er al te vee! doekjes om te winden, zonder diplomatie en zonder tactische foefjes". In ,Jnyde Waagschaal" gaat dr. J. J Busker tn zi;n rubriek Ter zijde hierop in, ook .Atomweg enz." Evenals uit het artikel van de heer Van der Stoev namen we uit dat van dr. Buskes enige gedeelten over. BU mij komen nog ai eens gereformeerden op bezoek en Ik ben nu eenmaal zo n hervorm de doorbraakman. Mijn vrouw heeft echter nog noott gevraagd: Wat denk je. eten de gereformeer den mayonaise over hun sla? Maar nu ben ik onbillijk. Mijn vrouw komt uit het gereformeerde nest en weet dus. dat gereformeer den dol on mayonaise zijn. Weet u, wat mijn vrouw vraagt, wan neer er bij ons gereformeerden op bezoek komen? Helemaal niks. Ze zegt alleen op het laatste moment tegen mij: Je laat Je je kaas niet van je brood eten, hoor! Dat zegt ze niet. als we doopsgezinden, remonstranten of oud-katholieken te lunchen hebben. Maar als er gereformeerder komen, is ze bang voor onze kaas. Dat verhaal over de kinderen, d'e maar met het meisje in de keu ken moeten eten omdat Je het nooit weet met die gereformeer den. dat klopt niet. miin waarde Van der Stoep. Het bewijst alleen, dat je van de doorbraak noif wei nig begrepen hebt, want als je bij een echte hervormde door braakman oo bezoek komt. zul je merken, dat het meisje niet in de T AAT Van der Stoep nu eens eerlijk wezen. Ik zal 't ook proberen Ik beweer niet. dat een gerefor meerde een farizeïstische betwe ter is. maar Van der Stoep kan toch niet ontkennen, dat een ge reformeerde het meestal beter weet dan een hervormde. Ik beweer niet, dat een gerefor meerde onverdraagzaam en heers zucht: e is, maar Van der Stoep zal toch moeten toegeven, dat een gereformeerde nu riet bepaald overloopt van verdraagzaamheid en dat hij. waar gereformeerden en hervormden samenwerken, meer dan de hervormden er voor zorgt, dat hij aan zijn trekken komt. Ik beweer niet. dat een gerefor meerde onbekwaam is tot enig oecumenisch goed cn steeds wel lustig bezig is. vanuit zijn antithe tisch isolement, met de verzuiling van het Nederlandse volk, maar Van der Stoep weet even goed als ik. dat wat tot nog toe door de gereformeerden aan oecumenisch goed werd opgebracht niet meer is dan wat rauwe sla zonder mayo naise en dat de gereformeerden, nee. niet wellustiger, maar toch wel lustig bezig zijn. om ons volk al meer te verzuilen. LS Van der Stoep over al deze ia dingen eens rustig nadenkt, moet hij begrijpen, waarom wij hervormden tegenover de gerefor meerden wel een» wat onvriende lijker zijn dan tegenover doopsge zinden. remonstranten en oud-ka- Iholieken. Weet je waarom. Van der Stoep? Omdat jullie ons altijd zo voor de voeten lopen. D.:>t doen de doopsgezinden, de remonstran ten en de oud-katholieken niet. Jul lie zijn toch ook vriendelijker te genover de luthersen dan tegen over de vrijgemaakte gereformeer den van artikel 31? Er is nog een reden: wij zijn ook wel eens wat kort tegenover jullie, omdat julie dat valt Je misschien mee nog al eens ons kwaaie geweten zijn. zoals die eenendertigers bij tijd en wijle Jullie kwaaie geweten zijn. OVERIGENS. Van der Stoep, ben Jij een gereformeerde im perialist van de ergste soort. Je schrijft zonder blikken en blo zen zo een en ander op rekening de creditzijde van de gerefor meerden. waarin naar mijn weten ook hervormden nog al enig aan deel hebben gehad. Het is een volstrekt nieuw ge zichtspunt voor mij. dat jullie ge reformeerden de school met de bijbel hebben uitgevonden. Die arme Groen van Prinsterer. Die meende, dat hij de Anti-Revo lutionaire Partij hid uitgevonden Wat een hervormde zelfverbeel ding van de man. Ik leefde tot op dit ogenblik in de gedachte, dat Talma en Slo- temaker de Bruine meer voor het Christelijk Nationaal Vakverbond hebben gedaan dan alle gerefor meerde dominees bij elkaar. En mr. Roosjen. de voorzitter van de NCRV, zag ik kort geleden bij mij in de kerk en ze hebben mij verteld, dat de man her vormd is. MIJN vrouw heeft toch wel gelijk. De gereformeerden zijn dol op mayonaise over hun sla, maar je moet ze in de gaten hou den. voordat je er erg in hebt. eten ze je je kaas van je brood. Ze halen zo een en ander, wat her vormden en gereformeerden sa men tot stand hebben gebracht, naar zich toe. noemen er zich bij monde van Van der Stoep de uit vinders van en nemen er patent op. Dat is het. wat ons hervorm den nog al eens kopschuw voor de gereformeerden maakt. Vrees voor een gereformeerde boeman, zoals jij veronderstelt, kennen wij niet. Maar wij zijn wel op onze hoede voor de gereformeerde Kaasjager' Ik begrijp je wel. die beschul diging van Banning, weer zo'n her vormde doorbraakman, zit je dwars. Gelukkig. Simmire beschul digingen van jullie zitten ons dwars Maar wees nu eens stom weg, zonder er doekjes om te win den. zonder diplomatie en zonder tactische foefjes één keer heel openhartig: is dit niet inderdaad het grote gevaar voor jullie gere formeerden. dat jullie met al die christelijke uitvindingen van jul lie afgoderij bedrijven"'. Kamerleden de lijkbezorgers van de klassieke opleiding? Cals het Grieks voor het eindexamen van de beta's facultatief te stellen. ..Ras zal het ogenblik naderen aldus de hoogleraren. ..waarop de minister van O. K. en W. tot de ontdekking zal komen dat er toch wel een wanverhou ding bestaat tussen de breed opgezette Een dertig hoogleraren, die betrok ken zijn bij de stadie in de klassieke letteren, hebben het opgenomen voor gymnasium a. Zij zijn bang, dat door het geven van bepaalde studie- rechten aan de bèta de belangstelling voor de afdeling a van het gymna- tekort sium zeer zal dalen. Bovendien, aldus de hoogleraren in een adres aan de Tweede Kamer, zullen op gymnasium b tallozen terecht komen, die voor deze afdeling eigenlijk niet geschikt zijn. De hoogleraren tonen zich verder zeer ontstemd over het voorstel van minister klassieke vooropleiding in de klassei 14 (of 24) en de magere klassieke opleiding, die in de afdeling b hierop volgt. Hij zal dan voorstellen deze voorople, ding aanzienlijk in te krimpen en hij zal betogen dat dit onder meer oqver- mijdelijk is ten gevolge van een nijpend Dc graaf van Weet-ik-veel, door An nie M. G. Schmidt. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. Van Annie Schmidt is weer een nieu we gedichtenbundel uitgekomen. Ze heeft hem gemakshalve naar het eer ste gedicht genoemd, maar er staat nog veel meer in. He; gaat ook over Babbelbetje. over Minetje. over Beppie onauw, over Trippel trappel, over Juf frouw Boggemog. over Johanna Krake- been. over Kaatje Poelepetaatje en over nog vele anderen. Kortom: het is weer best en er valt voor ons 's avonds weer het een en ander voor te lezen. De ge dichten zijn „aanschouwelijk" genoeg, maar ten overvloede heeft Wim Bijmoer er alleraardigst bij getekend. Aclvi' Theologische promoties Aan de Vrije Universiteit verdedigt de heer C. I. van Heerden geboren te Hendrina in Zuid-Afrika op vrijdag 15 november een proefschrift over „Die spontane uitbreiding van die kerk by Roland Allen". Diezelfde dag promoveert de eerste christelijke gereformeerde predikant aan de Vrije Universiteit: ds. W. H. Velema te Eindhoven. Zijn proefschrift draagt de titel: De leer van de Heilige Geest bij Abraham Kuyper. Van de stellingen noemen wy er enkele. Terecht sprak de synode der Chris telijke Gereformeerde Kerken te Apel doorn 1956 uit, dat de diakenen tot de kerkeraad behoren. De deputaten benoemd door de chris telijke gereformeerde synnJe van As sen 1888, om met de depi A ;n van de voorlopige synode van de Nederduits Gereformeerde Kerken. Utrecht 1888, te onderhandelen over de vereniging der beide kerken, handelden in strijd met hun opdracht toen deze onderhandeling plaats vond in een vergadering, die door het ontbreken van de noodzake lijke basis een niet officieel karakter droeg. De missiologie is een zelfstandig on derdeel van de théologische wetenschap <de heer Van Heerden heeft twee uur eerder wellicht zijn stelling te verdedi gen: het begrip zendingswetenschap is te verkiezen boven de uitdrukking mis siologie". Het is gewenst, dat er bij de oplei ding tot dienaren des woords aan de theologische school der Christelijke Ge reformeerde Kerken te Apeldoorn plaats worden gegeven aan de evangelistiek. leraren in "de oude taler.. „Waarschijnlijk", gaan de hooglera verder, „zal hij tevéna <dat gaat in moeite door) voorstellen het Grieks v de beta's facultatief te stellen, d.i practisch af te schaffen, wederom met een beroep op het genoemd tekort. En wanneer de Kamer besluit de mi nister hierin te volgen, zal zij vermoe delijk haar geweten sussen door te ver klaren, dat de klassieke vorming zich zelf kennelijk heeft overleefd, dat zij. gezin het minieme aantal studenten, die zich voor de klassieke talen melden, haar eigen natuurlijke dood is gestor ven en dat de Kamer slechts als lijk bezorger optreedt en zich de handen in onschuld wast. De hoogleraren willen hici zeggen, dat de Kamerleden het voorstel tot wetswijziging aanv; den, zij wel moeten beseffen, dat rij verantwoordelijk zijn Voor de uit die be slissing voortvloeiende gevolgen. fteroepingsiverk Nederlandse Hervormde Kerl. BEROEPEN te Uithuizen: H. C. van Itterzon te Anjum. BEDANKT voor Opheusden: Jac. van Dyk te Garderen. Gereformeerde Kerken BEROEPEN te Appingedam (vak. A. J. Janssens): E. Jansen te Aduard; te Gorredijk: H. Alting te Wijckel; te Leek: H. Veenstra te Veenwoudsterwal. BEDANKT voor Oud-Beijerland: G. Hengeveld te Woubrugge. TWEETAL te Amsterdam (vak. R. C. Harder': F H. van Meyenfeldt te Lei den en C. W. Thijs te Voorburg. Christelijk Gereformeerde Kerken BEDANKT voor Steenwijk: J. H. Car- lier te Zutphen; voor Deventer: W. van 't Spijker te Drogeham: voor Doornspijk: B. Bijleveld te Noordeloos. TWEETAL te Rozenburg (vak. W. van Heest): J. H Carlier te Zutphen en A. W. Drechsler te Amsterdam-Noord. Evang.-Lutherse Kerk BEROEPEN te Dordrecht: J. A. Ros- cam te Beverwijk-Velsen. Geref. Gem. in Nederland BEDANKT voor Vlaardingen: T. Dor- resteijn te Opheusden. de P. Gerth te Opheusden: aan de Willem de Zwijgerchool te Haarlem (Hertzog straat): mej. P. G. Nootenboom Scherpenzeelaan de Koningin Em ma debielensohool te Utrecht: mej. T. de Boer te Sneek; aan de Prinses Irene school te Treebeek: mej. J. Kiers te Ederveen; aan de geref. mulo-school (afd. l.o.)mej. K. van der Kooy te Groningen. Benoemd tot onderwijzer aan de herv. u.l.o.-school te Utrecht: J. A. Steenbeek te Vleuten. Leven het is een woord, dat wij in vele betekenissen gebruiken. Soms is het lieflijk en teer: een moeder schenkt het leven aan een kindsoms is het puur materialistisch: leven en laten leven; en soms klinkt het bitter: ergens geen leven hebben. In de aanhef tot zijn evangelie schrijft Johannes: ,Jn het Woord was leven en het leven was het licht der mensen." Let op dat woordje „was" net als gisteren blikt u in de eeuwigheid. Immers: in den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Zo was ook in den beginne „leven". Begrijpt ge wat dat zeggen wil? Leven zo legt Johannes uit was het licht der mensen. Licht is ook zo'n woord met allerlei betekenissen.maar altijd is het iets dat blij maakt. Zonder licht is het mensenbestaan niet Denkbaar. En zo nu is het „leven" dat hier bedoeld wordt. Men kan niet zonder licht men kan ook niet zonder het leven dat uit het Woord is. Zonder God is er geen leven loie het toch zonder God proberen wil diens bestaan is maar een arm surrogaat van wat leven zijn kan. En.dat leven „was" er. Het stamt uit de eeuwigheid en het duurt de eeuwigheid. Het ligt voor u klaar. Voor het grijpen Vraagt inlichtingen bij Uw Prisma horlogei Indrukken uit China In het oktober-nummer van de „Inter national Review of Missions" schrijft professor Walter Freytag uit Duitsland r zijn ervaringen in China gedurende reis, die hij naar dit land maakte ~M~\ 1 het voorjaar. Hij wijst er op, dat zijn be- Ik riskeer niets: juist in deze maanden kan elk hoestje verergeren it griep of bronchitis. wisselvallig klimaat de fles Abdijsiroop altijd klaar. - In ons gezin krijgt de hoest geen kans! L.O.SCHERTS HEERLEN. Adoe-imiio Hoe houdt U de gehele dag Een weinig DENTOFIX - l morgen* op de gebidpleai oetirooid houdi Uw gebit on wrikbaar op tl]n plaats en doet U alle vroe gere ongemakken vergelen Knopt nog heden een strooibua voor f 2,35 In Uw apotheek of drogisterij. OPGAVE PUZZEL No. 60 Naamkaartje: hoe luidt het beroep van bovenstaande persoon? OPLOSSING PUZZEL No. 59 Horizontaal: 1 meloen, 5 cake, 7 Eos, 8 leder. 10 mei, 11 kor, 12 piano, 13 nog, 14 nat, 15 eland, 18 via, '9 eens. 20 kattig. Verticaal: 1 mee. 2 lee, 3 oorkonde, I es, 5 cement, 6 klipgeit, 9 gratis, 16 lat. 17 neg. 18 va. TN HET JERUZALEM van het noorden zoals Amsterdam voor de oorlog 1 wel genoemd werd om zijn grote joodse bevolkingsgroep zijn vandaag en gisteren zesentwintig opperrabbijnen en leidende rabbijnen uit het orthodoxe Jodendom van Europa bijeen geweest. Hoewel uitgenodigd, waren de rabbijnen van achter het IJzeren gordlin niet aanwezig. Het congres wilde de onderlinge band In het orthodoxe Jodendom verstevigen en dit zal op den duur wellicht het ontstaan van een raad van rabbijnen tot gevolg hebben. Gisteren hoorde men verslagen aan over de situatie in de verschillende landen. De opperrabbijn van Kopenhagen ver'elde bijvoorbeeld, dat hij zeshonderd kilometer moet reizen, om met een collega overleg te plegen. Aan de hand van deze rapporten zijn vandaag de beraadslagingen voort gezet. Een belangrijk punt hierbij was de houding, die men dient aan te nemen jegens hen. die tot het Jodendom willen toetreden Het orthodoxe Jodendom maakt deze overgangen zeer moeilijk. Andere onderwerpen die vandaag behandeld werden warer,de joodse reform-beweging en de rituele keuken. Op het Amsterdamse congres zullen vermoedelijk meer van deze samen komsten volgen in verschillende landen. ag. niet een beoordeling kan zijn van de totale situatie in het nieuwe Chi na. Het had indruk op dr. Freytag ge maakt hoe de mensen cr uitzagen en dat zij een nieuwe geest van zelf-respect aan de dag legden. Bepaalde nationale ondeugden zoals opiumschuiven, dobbe len en prostitutie schijnen verdwenen te zijn, zo zei hij. „Maar geen van deze dingen zijn door slaggevend voor een bepaalde situatie. Wat op het eerste gezicht een verande ring ten goede lijkt, is vaak niet veel meer dan een kwestie van de prijs, die ervoor betaald moest worden. Het m#s- te, dat men kan zeggen is dat het com munisme in Uhina zich voordoet als een sterke macht en niet als een beweging, die wortel heeft geslagen in het volk zelf en die, in tegenstelling met zijn positie in andere landen, gesteund en gedragen wordt door grote delen der bevolking" Dr. Freytag schrijft verder, dat men „een aantal prachtige kerken ziet, die kort geleden gebouwd zijn en andere", die gerestaureerd zijn en telkens wordt er bij gezegd, dat dit alles bekostigd is uit de offers van de gemeenten. Men ziet de mensen naar de kerk gaan en men kan met zijn eigen ogen bevestigd zien (zoals bijvoorbeeld in Shanghai), dat op een gewone zondag in zes ver schillende kerken 50 tot 120 procent van de leden aanwezig was.. Het is ver- Jess beantwoordde het listige lachje van me vrouw Seacombe. Toch zat het haar dwars, dat ze al veroordeeld was. nog voor ze gearriveerd was In een karakteristiek gebaar van trots hief ze haar hoofd op. Misschien was het beter, dat er zonder uitstel een ontmoeting plaats had tus sen haar en de graaf. Dan wist ze tenminste waar ze aan toe was. Toen ze klaar was met de behandeling belde mevrouw Seacombe de bediende, die Jesse naar boven g"bracht had. ..Breng Zuster Marney naar de morgenkamer, wil je? Waarschuw mijnheer Forester, dat ze er is". Ze wendde zich tot Jcss ..Hij zal u niet lang laten wachten. Vooral niet. omdat hij van plan is met zijn gast, juffrouw Hart, te gaan golfen." Beneden leidde de bediende Jess naar een ka mer. die zo zonnig was. dat ze even met haar ©g-m bleef staan knipperen, toen ze binnenkwam Ze hoorde de deur zacht achter zich dicht val len. Toen bleef ze stokstijf staan van verbazing. Want daar tegen de muur, tegenover de open slaande tuindeuren, stond haar eigen kastje. Haar eigen kastje in het huis van deze vreemde mensen, waar ze toevallig door haar werk te recht gekomen was! Verbaasd liep ze er heen. Ze kreeg een ge voel van jaloersheid, omdat het kastje er zo vriendelijk en vertrouwd uitzag, zoals het daar stond De persoon, die het daar had neergezet, wist precies wat het nodig had om het zo voor delig mogelijk te doen uitkomen Ze had altijd geweten, dat het tegenover een raam moest staan in de volle zon. Haar gedachten gingen terug naar haar ont- door Jane Arbor moeting met de koper. Hij had gezegd, dat hij het graag wilde hebben, omdat hij er vreugde uil zou putten, het in zijn woning te hebben. Dat betekende dus o nee, dat kon immers niet Of was het een vreemde speling van het lot, dat ze de man. wiens vooroordeel tegen haar werk ze nu onder ogen zou moeten zien, al tot haar vijand had gemaakt? Ze schrok, toen ze achter zich de deur hoorde opengaan Het was een meisje, dat binnenkwam: een meisje dat verbaasd keek. toen ze Jess zag en daarna knikte, alsof ze begreep wie zij ,,U bent de nieuwe wijkzuster, nietwaar? Weet Muir, dat u op hem wacht?" ,,Ik geloof het wel. De bediende is het hem gaan zeggen," zei Jess Ze staarde het andere meisje aan, onder de indruk van haar schoon heid en sterk aangetrokken door de bijzondere klank van haar gesluierde stem. Ze was jonger dan zijzelf, dacht Jess een jaar of twintig misschien. Haar haar glansde in het licht van de zon als gesponnen goud en ze droeg het weggeborsteld van de ene kant van haar hoofd, zodat het in glapzende golven naar de andere kant van haar schouder viel. Ze had geen make-up, behalve wat lippenstift: haar huid had een donkerbruine teint. Haar blauwe ogen hadden iets sombers, geaccentueerd door haar donkere wimpers, wat sterk afstak bij haar blon de haar. Ze droeg een dikke plooirok en schoe nen met platte hakken en \erwijl ze tegen Jess sprak plantte ze een petje op haar hoofd. Hoewel ze het deed zonder spiegel was het effect cha Jess hoopte dat ze een dochter van Muir Fo rester zou blijken te zijn, want dan was het. meteen uitgesloten, dat hij de koper van het kastje zou zijn, aangezien hij pas midden der tig was. Het meisje verjoeg Jess' hoop .door mee te delen: ..Mijn naam is Hart, Liane Hart. Ik logeer bij Muir, weet u?" Jess glimlachte. „Mevrouw Seacombe heeft het me verteld." ,,0 ja?" Het meisje wachtte even en ging toen in een opwelling van mededeeelzaamheid verder: ,,Ik geloof dat ik een beetje bang ben voor me vrouw Seacombe. Ze lijkt zo'n dragonder. Dat ze iedereen voortdurend verzekert, dat ze „haar plaats weet" maakt me zenuwachtig." „Ik vond haar aardig," erkende Jess, „maar misschien is ze zich wel een beetje te veel be wust van haar positie." „Dan wist u haar blijkbaar beter aan te pak ken dan ik. Dat verwondert me ook niet u ziet er bijzonder capabel uit. En aardig boven- j dien. U bent nog jong ook. Hoe bent u er ii geslaagd op zo jeugdige leeftijd zuster te wor den? was zeker verbazend knap." (Wordt vervolgd bazingwekkend, dat de niet-rooms tholieke christenen, wier aantal 700.000 bedraagt, niet minder dan 21 studen ten-secretarissen hebben. Vier belangrijke punten komen naai oren in gesprekken met Chinese chris tenen: De christenen willen klaarblijke lijk het beeld van de kerk in China, zoals dat in het buitenland gevormd is. namelijk dat het een kerk van martela ren is. te niet doen. Achter deze defen sieve houding komt evenwel sterk de be hoefte naar voren om gemeenschap te hebben met diegenen, die buiten China Christus belijden. Een tweede verschijnsel, dat voortdu rend merkbaar is. is een politieke me ningsvorming. Het is ondenkbaar dat China een andere weg zou kunnen gaan, dan die welke het nu gaat. Het derde wat ons treft, is dat de chris tenen onder de indruk zijn van de „ze delijke kracht van het communisme". Er worden ook wel andere stemmen ge hoord en er worden fouten toegegeven, zo zegt dr. Freytag. maar nergens komt men gefundeerde critiek tegen op het huidige stelsel. „Allen met wie ik sprak hebben nimmer de periode tussen 194f en 1953 besproken Daarover bewaar den zij het stilzwijgen." Wat de positieve zijde betreft merkte dr. Freytag verder op, dat „de christe nen weten dat er een kloof Is tussen her en het godloze communisme. Zij kunnen niet tegelijkertijd lid van de partij zijn en tot de Kerk behoren." Het laatste wat gezegd moet worden is het simpele feit. dat de mensen weten, dat zij geroepen zijn om te getuigen van het Evangelie in de wereld.. Telkens ziet men dat christenen in het openbaar bidden voor de maaltijd. Dr. Freytag merkte dat de volwasse- nendoop meer voorkomt dan bijvoor beeld in India en Indonesië. „Een ieder, die christen wordt snijdt daarmee de mogelijkheid af om lid van de partij te worden en voegt zich bij een minderheid, die op zijn hoogst eerbiedig getolereerd wordt." Het Westen, zo zegt dr. Freytag. moet de gemeenschap bewaren met de chris tenen in China zonder daarbij te denken aan onze politieke belangen. Wij mi ons niet als rechters opwerpen. Wij ten hen niet alleen laten staan. Wij ten zoveel mogelijk in contact met hen blijven, zelfs al kunnen wij niet alles met hen bespreken, dat zij zouden willen bespreken, doch zij moeten merken, dat dezelfde Heer leven". Twee Nederl. orgels voor Zweedse kerken De Johanneskerk te Malmö heeft zon dag 3 november een door een Nederlan der gebouwd orgel in gebruik genomen. Dit geschiedde tijdens een dienst, waar in tevens het 50-jarig bestaan van deze kerk werd herdacht. De dienst werd ge leid door bisschop Nygren van Lund en het orgel een drie klaviers orgel met 40 stemmen werd bespeeld door mu- sik-direktör Fredrik Jansson, cantor- organist van de kerk. De Zaandamse bouwer van het orgel heeft inmiddels van hetzelfde kerk bestuur opdracht gekregen een gelijk soortig orgel te bouwen voor de in aan bouw zijndne Slottstadens-Kerk te Malmö. VAN 1917 TOT 1957 T'ER gelegenheid van de veertigste verjaardag van de revolutie van 1917 krijgen de Russen deze week een aantal dagen vrij, maar op de zondag, die onmiddellijk na deze dagen komt, moet normaal worden gewerkt. Het is een wel zeer cy nische maatregel in een land, waar in leidende kringen niets aan het toeval wordt overgelaten. Dit laat ste is weer eens bewezen door het afschieten van Spoetnik nummer twee en de wijze, waarop de kwestie Zjoekof werd geregeld. De Sowjet- leiders hebben het zekere voor het onzekere willen nemen. Daarom hebben zij niet tot de zevende no vember gewacht met het lanceren van de tweede satelliet. Een mislukking op het ogenblik, dat op feestelijke wijze zal worden herdacht, hoe de bolsjewisten zich in de nacht van 6 op 7 november 1917 in Petersburg meester maakten van de macht in Rusland, kunnen zij zich niet veroorloven. Deze zou het enorme politieke effect van het lanceren van de eerste kunstmaan geheel hebben vernietigd. Het is dan ook zeer waarschijnlijk, dat de Sowjets nog meer pijlen op hun boog hebben en dat zij in de ko mende dagen met nieuwe verras singen voor de dag zullen komen. Zij hebben alles op alles gezet om de Amerikanen voor te zijn. Dat zij daarin geslaagd zijn, is ge zien de betreurenswaardige gebeur tenissen in de Ver. Staten op zichzelf niet zo verbazingwekkend als het wel lijkt. Het is de wijze, waarop zij het gedaan hebben, want die doet zelfs de meest optimistische Amerikaanse geleerden versteld Er wordt ook wel beweerd, dat het vervroegd lanceren van de tweede satelliet verband houdt met het ont slag van maarschalk Zjoekof. Het BIJ EEN REDE TJET is over velerlei, dat dr. N. J. Hommes, bekend schrijver van een brochure, oorzaak tot kla gen meent te hebben. Waarover hij niet te klagen heeft, is de ruimte die wij in ons blad van gisteren hebben gegeven aan zijn rede van zaterdag. Wij willen wel verklappen, met enige belangstelling naar deze rede te hebben uitgezien. Na de verschij ning van de brochure hebben wij de moeite genomen, daarop in een vijftal, naar wij menen zakelijke artikelen in te gaan. Van de door dr. Hommes zo scherp geleverde kritiek hebben wij daarin betoogd, dat zij, afgezien van het prikke lend karakter, ongefundeerd en bo vendien veelal onjuist en in elk geval overdreven was. Wij hebben het in die artikelen voorts betreurd, dat de geleverde kritiek een over wegend negatief karakter droeg. Zo gaarne hadden wij gezien, dat de rede van zaterdag minder prik kelend, gefundeerder en positiever ware geweest. Ook ditmaal zijn wij teleurgesteld uitgekomen. Nochtans blijven wij hopen en wij willen aan de criticus in onze krant ook wel ruimte beschikbaar stellen voor een positieve ontwikkeling van zijn denkbeelden. Maar dan mogen wij ook wel als voorwaarde stellen, dat deze uiteenzetting een werkelijk positieve zal zijn. Uit de rede van zaterdag willen wij nog wel weer enkele punten aanhalen, ten aanzien waarvan wij met de criticus verschillen. Zo wan neer hij stelt, dat de protestantse partijen berusten in en capituleren voor staatsdirigisme en versmelting van staat en maatschappij. Zeker, de staat heeft in onze dagen veel te zeggen. Daarvan hebben wij zelf bij herhaling betoogd, dat dit in onze gecompliceerde samenleving van vandaag voor een belangrijk deel onvermijdelijk is. Men kan dit te gereder aanvaarden, omdat ook naar christelijke opvatting de staat nog iets meer en iets anders is dan een boeman. En voor zover staats bemoeiing inderdaad vermijdelijk is, zal, zo hebben we eveneens tel kens betoogd, uitkomst moeten wor den gezocht in een activering van het maatschappelijk leven. Ook te dien aanzien is het betoog van de criticus Intussen overwegend negatief. Welke zijn zijn opvattingen met betrekking tot onderneming en bedrijf? Van de medezeggenschap heeft Uj in zijn brochure gezegd, dat zij is een verwerpelijke mythe. Thans stelt hij, dat de p.b.o. een studeeri'amerprodukt zou zijn van rooms-ki'holiek hiërarchisch den ken. Ons dunkt, dat hjj de waarheid is mogelijk, maar het enige wat met betrekking tot Zjoekof vaststaat is, dat hij ontslagen is. Voor het overige moeten wij ons overgeven aan gissingen en speculaties. We hebben vorige week reeds op enkele aspecten van de affaire Zjoekof ge wezen, waarbij we tot een voorlo pige conclusie kwamen, nl. dat Chroesjtsjef zijn rivaal Zjoekof een slag was voor geweest, maar dat zulks niet betekende, dat de partij secretaris zich nu van de alleen heerschappij in het Kremlin had verzekerd. In dit verband vormde de langdurige zitting van het cen trale comité van de Russische com munistische partij een belangrijke aanwijzing. Vele geruchten doen thans de ron de: niet Chroesjtsjef, maar bepaalde groepen van het leger zouden de kwestie Zjoekof in het centrale co mité aan de orde hebben gesteld; aanvankelijk zou Chroesjtsjef ach ter Zjoekof hebben gestaan, maar later zou hij zich eveneens tegen hem gekeerd hebben, toen hij In zag, dat Zjoekof verloren was. In wezen maakt dit echter weinig ver schil. De uitkomst is hetzelfde. Het optreden van Chroesjtsjef zou in dit geval slechts aantonen, welke duivelse praktijken deze man er op na houdt. Ook over de invloed, die het ont slag van Zjoekof op de buitenlandse politiek van de Sowjetunie zal heb ben, is men het niet helemaal eens in de vrije wereld. Over het alge meen is men wel van oordeel, dat de spanning zal toenemen als gevolg van de toestand van onzekerheid, die ongetwijfeld in de Sowjetunie is ontstaan na het ontslag van Zjoe kof. Als de Sowjetlelders moeilijk heden in eigen land hebben, zorgen zij meestal in het buitenland voor wat afleiding. geweld aandoet en dat hij al te gemakkelijk voorbij gaat aan de baanbrekende studies uit protes tantse kring. Tegenover deze kritiek houden wij staande, dat de staat naar zijn aard de neiging heeft zich te nestelen in elk vacuum, dat zich in het maatschappelijk leven voordoet. Men zal daarom niet tevreden mogen zijn met teleurgesteld vast te stel len, dat de staatsbemoeiing is toe genomen. Men zal zich in gemoede hebben af te vragen, hoe dit moge lijk is geworden. Men zal ernst moe ten gaan maken met de verwerke lijking van de denkbeelden, zoals ze door de christelijke pioniers zijn voorgedragen met betrekking tot het maatschappelijk leven. Het getuigt van onvoldoende ernst, wanneer men, zoals de criticus za terdag deed, Stichting van de Ar beid, Wenkend Perspectief en So ciaal-Economische Raad verachte lijk op één hoop gooit. Wanneer we zoiets vernemen, zijn we geneigd de criticus de ootmoed toe te wen sen die hij anderen met enige na druk aanbeveelt. In het negatieve vlak ook ligt de geleverde kritiek op de huidige re- geringspolitiek. Over de huurblok- kering, waarop de criticus nog eens is teruggekomen, zullen wij nu niet meer in den brede schrijven. Hoe afkerig, men daarvan kan zijn, men mag nog altijd niet beweren, dat zij socialistisch is. De socialisten hadden heel wat anders gewild, dat er gelukkig niet is gekomen. De huurblokkering is als voorstel zelfs afkomstig van een werkgeversorga nisatie. Huurblokkering is ook als mogelijkheid om nit bepaalde pro blemen te geraken zeker niet ideaal, maar ook hier zal men met zijn kritiek billijk en juist moeten zijn. Bij de criticus heeft de door hem zo aangeduide brede-basis-politiek het gedaan. Och, van het feit dat dit kabinet er gekomen is, kan men bijvoorbeeld de door schrijver ge laakte A.R. Partij moeilijk een ver wijt maken. Een hunner politieke figuren heeft een andere formatie nagestreefd, waarin hij niet is ge laagd. Nü dit kabinet er is, zal men in zijn kritiek de maat van redelijkheid en billijkheid in acht moeten nemen. Ook dit zijn, dunkt ons, christelijke deugden. Of het plotseling beter zou gaan, wanneer aan de regering ook liberalen deelnemen? De criticus schijnt het te menen. Maar de situ atie elders, waar liberalen wèl van de regering deel uitmaken, stelt hem nie* in het gelijk. Ook in dit opzicht kan nadere studie stellig licht verschaffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2