veelschrijver en literaire tovenaar Cultureel venster H£ Voor onze Zangkoren Russische folklorenegermuziek en orkestdansen JACQUES PERK ZONDAGSBLAD ZATERDAG 2 NOVEMBER 1957 Onbarmhartige analyse „Er waren maar weinig marwan op de wereld die hem eronder zouden kunnen krijgen. Ze moesten het maar eens proberen! Zo onbedwingbaar was dit gevoel, dat hij bijna een gebochelde jongeman te lijf was ge gaan, die een paar hulzen van hem vandaan woonde en hem onder een lantaren tegemoetliep, de hulssleutel In de hand, half zichtbaar, als een miniatuurwapen. Hij had het strakke en waar dige, ouderwets hovelingachtige, dat dergelijke mismaakten voor twijfel aan zichzelf behoedt; al eens eerder had Philip zich aan zijn glazige blik geërgerd, aan zijn statige tred en de ongezonde verstarring van zijn bleke wangen. Zo onder de lantaren, met betrokken, dat het daarvan niet scholen, betere, Ja eigenlijke mens zijn huissleutel, zag hij er bijzonder verraderlijk uit, en hij keek vrijkomt en zich nergens aan ons van wle he* dan tenminste nor te hem nog aan ook, zeer op zijn hoede, zeer hooghartig. Terwijl ais iets zelfstandigs presenteert, verwachten is. op wie nog hoop Philip zijn eigen sleutel in het slot stak, keek hij opzij: ook de Het boek heeft eigenlijk geen ach- kan morden gevestigd, die aan le- kleine bultenaar stond voor zijn deur, stak de sleutel in het slot, tergrond; alles wat zich buiten ven en toekomst nog sin sou knn- n gluurde lerug, het hoofd ichterover en w.t verdnaid, alsof de hoofdfiguur afspeelt wordt bin- vartenen desa tr.gisch-he- hli een dubbel, onderkin had of een „er hoge halsdoek droog, er lag iets van het Directoire in die kleine, waakzame gestalte. i i tnhroven Maar even later was hij verdwenen. In deze fascinerende, beel dende. wreed-analyse rende pee- sage uit Vestdijks roman J v o- r e n Wachters", waarvan onlangs de tweede druk is ver schenen. zit voor mijn besef de gehele Vestdijk als romancier. Er is al zoveel over deze veel schrijver geschreven en de werken van Vestdijk zijn al zozeer een even bekend feno meen in Holland als onze dijk werken. dat het reeds sinds Lange tijd onmogelijk is een nieuw aspect aan zijn oeuvre te ontdekken. De kritiek kan dan ook het verschijnen van wat uit de handen van deze literaire tovenaar uit Doorn komt. nau welijks bijhouden. Zo brengt de criticus, min of meer noodgedwongen, onder deze bespreking bijeen de derde druk van de roman ,.D e Koperen Tuin", de tweede Encyclopedische geest weg een onbarmhartig analist als Vestdijk, die hnn de laatste il lusie omtrent de menselijke na tuur wel moet ontnemen! C. RIJNSDORP. Christelijke encyclopedie Christelijke Encyclopedie. Uit gave van Kok te Kampen. Tweede deel. sche diepte, zonder dat de auteur iets van de moderne psy chologische wetenschap!pen) af wist of kon afweten. Vestdijk is ook op dit scherpe en in de han den van dilettanten gevaarlijke wapen een meester. Intelligentie en fantasie spelen bij hem zo door elkaar heen, dat ze elkaar bevruchten. Deze encyclopedische geest bewijst dat het zélfs van daag nog mogelijk is een indruk staande woorden i in bladgoud) zijn van universaliteit te geven, na- de grenspalen van het tweede deel tuurlijk niet alsof het doenlijk zou van Koks standaardwerk. Wij be- zijn alle vakwetenschappen te be- hoeven na onze uitvoerige aankon- heersen, maar wel krijgt men de het. eerste deel ™.ni« impressie dat geen enkel gebied mfer loe joegen, van kennis Vestdijk leheel kflt'?fhe »P"erku.gen wiUen vreemd is en dat hij zo hii meer slechts van belangstelling getui- darTéén leven bezat?'ook het^em ««V pussen de B en de D bevindt 'uóica SIMON VESTDIJK christelijk. Hier ont- zich een panorama van organisaties waar men bijna van duizelt. Te zeggen dat het hele christelijke organisatieleven dus in dit deel behandeld wordt ware onjuist: er zijn er nog vele die ook Nederlands zijn en dus bij de N reven uetdi, UKir. nci iiciii - minder bekende spoedig spelen- ,7r derwijs zou kunnen veroveren. u""u/ "r Toch moet ik eerlijk zeggen, dat ,,De Beker van de Min'' (af gezien van de levensbeschouwelij- ke achtergrond, waarover straks) mij als roman niet meegevallen 'S' üa deJ®ctuu.r Van i"*y°-Ijen te pas komen. Begrijpelijk, dat onmogelijke bezigheid. Het naver- duide- men hier ieemten aantreft. Dat de tellen van de geschiedenissen, die luker afgeronde hoofdfiguur, de ,eer wejnig bekende Christelijke de dr.e romans ons aan do hand gemaol-hulpeloze Ph.lip Corvage. jeugdbond natuurvrienden ,4/vaars rebir h»f H» frepn drw»t Hit 1MMIWP ho«»k lilt rf* WACh- Nederlander het kan, onder de ver zamelnaam .Kunst en Droom" „De Koperen Tuin"en ..De Bekei J- van de Min" rijn uitgaven van de dat het een periode uit het studen- wel hier en daar een soort inzin- ffl3ieuu *\'s-Gra- tenleven van Anton Wachter be- gedurende een geheel wilJen we „iet wijten aan het feit, schrijft met inbegrip van twee hoofdstuk, zoals het 4e van hetL... - - liefdesgeschiedenissen. waarvan tweede deel. de tweede tot een verloving leidt. -«.idhkn mensbeeld het die evenwel aan het eind wordt Dat Vestdijks mensbeeld het verbroken. De lezer krijgt nogal onze niet is en niet kan zijn; dat wat t« horen over het Amsterdam- «|jn wereldbeeld het christelijk W ....S *,e rtudentenleven va" ongeveer lm>, heemeUsch buitensluit, het Vestdijk op wacht is een sa- dertig jaar geleden, maar, merk- menvattende studie op minstens waardig. deze milieu- en zeden- Tan oni* kant al versoheidene gelijk niveau. Zolang die er nog schilderingen maken van het boek malen gezegd, onlangs nog met niet is (en misschien moet de toch geen zedenroman. een nieuw deel, behorende tot de autobiografisch gekleurde Anton Wachter-serie, getiteld „De B e k e r vindeMin", terwijl aan deze rjj als hei ware achteloos nog een bundel essays wordt toegevoegd, een bloemlezing uit bestaande op- •tellen weliiwuar. muierudiet .flu briljant sis geen enkele ander. doen waar htt de herdruk- "oei dit nieuwe boek uit de Wach- la|ts „ond wellicht ken betreft, een overbodige bezig- enigszins ais een terug- dat de prleSes van die bond heid. Van ,.De Beker van de Min" gang aan. Maar een zo groots op- uampen woont. Dat daarente- weinig meer zeggen, dan gezette cyclus als deze verdraagt gen de grotere Qiristen-Gymnasi- .^1 periode uit hei studen- wel hier en daar een «oort inzin- astenbond overaeslaeen N V. Nljgh Van Ditznv te 'a-Gra- --TTT. ,u... u. Win» »»lf« «edurenH» eon eeheel as«nDona overgeslagen venhage en de beide andere boeken komen van De Bezige Bij te Amsterdam. Binnenwereld i kritiek eigenlijk gebeuren Gedenkboek Jan Zwart internationale zodat deze nieuwe roman van Vestdijk een historisch waas te enenmale ont beert. Professor Closset. in het juni-nummer van Literary Holland zegt dan ook terecht in zijn artikel over Vestdijk, „one might say. in spite of the setting of some of his narratives (for in stance his novels of small-town Ter gelegenheid van de 20ste herdenking van de sterfdag van Jan Zwart is er niet alleen een lan delijke muzikale hulde aan deze organist geweeat, maar is er ook in boekvorm eer bewezen aan de man. die zich eene op de bres stel- ,VT, bv °'«rfkur>» v. land. Het herdenkingscomrte heeft Nederlandse literatuur als weini- andere woorden door Jan Nie- life) that Vestdijk s works deal with mciw fa, ,|jn bespreking van de- the timeless absolute." Deze Bel- i in net augnstusnum- van een ■vcv.cz.auu.v Ontmoeting. Wat des- pn jn 'tH<ntliMekTan*7wX?**nmfcN»t gen' komt tot de merkwaardi«e tijda in de kritieken van Menno vinger op de lippen" JN Nijghs Nimmer Dralend Reeks heeft de roman van Pierre H. Du bois „Een vinger op de lippen" een herdruk gekregen. In dit geschrift geeft de Haagse schrijver de bekentenissen weer van de Florentijner monnik Lorenzo Vi tal li, die om zijn ongeloof in 1498 tot de brandstapel werd veroordeeld. ,J)e muzikale pyramide" van de Belgische schilder Edgard Tytgat uit 1946. Dit werk is thans te zien op de tentoonstelling t an de Verzameling Tony Herbert in het Ge meentemuseum te Den Haag. Toen maakten zich vele klanken los uit de instrumenten zij dreigden elkaar binnen contrapuntische spanningen ze sloegen elkaar met syncopische felheid duel tussen ritme en melodie. er waren dramatische vogels met puntige vlerken die door drongen in ijle hemelruimten ook waren er zware zoogdieren die bassend afdaalden In do donkere diepten der aarde alom vlogen heldere zeewezens af en aan met bronstige schreeuwen, opstijgende tot verrukkelijke wellust alom sprak de stilte met veelvoudige stem de tromroffel van de onrust de holle hoorn van het heimwee de slaande trompetten van de angst de ijle fluit van het verlangen de mystisch verklaarde klarinetten cello's in zachtgrijze vrouwelijke eenheid bacchanale trombones daartussen met joelende violen en piccolo's treurige hobo's en huiverende fagotten voor de grote bekkenslag van de dood er waren heftige gemoedsbewegingen in het tweeledig spel van blazers en strijkers, felle bezweringen en grote tegenstellingen verterend verlangen dat zich uit de instrumenten wrokkende eenzaamheid met de angst vierkant in het gebeente der cymbalen grote verlatenheid die met angstwekkende trillers voortsproten uit de verloren wezensgemeenschap met de Verborgene, Wiens adem hoorbaar bleef af- en aanwaaien in de stem van verloren violen en ruisende bekkens, en alreeds kwamen uit vurige ovens en kolkende brandingen van tweestrijd, de eerste eenstemmige klanken van verzoening, die niet meer aflieten in de hoogte en diepte en die aanvingen te jubelen als vogels ontwaakt uit de duistere huiveringen van de nacht, eerst nog speels dan aanzwellend en overheersend tot uiteindelijk alle klanken tezameiiliepen tot een groot en machtig slotakkoord van mystische verzoening dat aarde en menssen tot zich trok en snel opsteeg en toeviel aan ijle unanieme verten. Henk Kooyman. Barenreiter-Verlag te Kassei, die uitgeverij die o.m. het volle dige oeuvre van Schütz, Bach en Mozart kritisch uitgeeft, is ook voor 1958 weer met een kalender gekomen onder de titel „Musica 1958. Ein Jahrweiser für Musik- ,'reunde". Het 14-daags kalendarium is geplaatst onder 27 bijzonder mooie (sommige in fraaie kleu ren) reproducties van schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken. Al die reproducties hebben betrek king op de muziek. Zo brengt het titelblad als een kleurreproductie „De luit speelster" van Gerard Terborgh. terwijl de kalender eindigt met ..De man met de rommelpot" van Frans Hals. Daartussen vindt men dan werken van Picasso (Vrouw met mandoline), Ernst Barlach (De violist), Anselm Feuerbach (Musicerende kinderen). Hans Er- ni (Fluitspelende vrouw), Dolendo de Gheyn (Musicerende engelen). Degas (Musici in het orkest), Wal ter Arnold (Beeld van Carl Maria von Weber), Matisse (Aan de pia- no), Wilhelm Heiner (tekening van Hans KnappertSbusch), Tourniè- res (Frans kamer-trio), Albrecht Ditrer (Twee muzikanten), Max Fueter (Fluitist), Gregor Erhart (Hallelujah), alsmede een onbe kend schilderij van Robert Schu mann en een plaat met Orlando di Lasso tussen zijn musici. Er zijn platen bij om in te lijsten. El ke muziekliefhebber zal er blij onder de titel ..J®** Zwart, profeet conclusie dat, ondanks het feit dat Vestdijks verhalen zich nogal provinciesteden afspelen. ter Braak al trof ia in het Het is een boek, tuaarin de gewetensstrijd iens, die zijn geloof in God verloor nacht van een „Pauhis tot een Sau- werd op de fijnzinnige wijze wordt be- Architectuur door Walter Gropius De grote Duitse architect Wal ter Gropius, die in 1923 het be faamd geworden Staatliche Bau- haus in Weimar oprichtte, heeft bij de Fischer Biicherei in Frank furt a. M. een boekje uitgegeven onder de titel „Architektur. ,,Wege zu einer optischen Kultur". In ruim 130 kleine bladzijden geeft Gropius hier een beeld van zijn architectonische visie en bovenal a zijn streven om bij de archi tectuur toch vooral het menselijke te behouden. Gropius wil een „ma- terialgerecht-zweckmassiger Bau- und Lebensstil, in dem sich Kunst, u„ Handwerk und Technik durchdrin- Hans Lang 19 een naam die in de Duitse koor- (een heel doorzichtige bewerking Het is een toonaangevend „Geert Dammers", trilogie van Aart Romijn De Protestantse schrijver Aart Romijn heeft in drie romans als hoofdfiguur de volksjongen Geert Dammers laten spelen. In 1948 verscheen ,,De achtergrond", in 1949 „Het wonder der jaren" en in 1953 „Het leven is goed". Over Aart Romijn is in deze rubriek al eerder geschreven, ook over zijn open, frisse manier van vertellen en zijn knappe milieuschildering. Deze trilogie is thans in één deel verschenen onder de titel „Geert Dammers" bij Bosch en Keuning te Baarn (532 blz.). Deze bunde ling behoeft wel geen aanbeveling meer. Aart Romijn heeft een zeer grote lezerskring en door de boe kenserie is ook zijn verhaal over Geert Dammers een veelgelezen en graag-gelezen verhaal gewor den. De uitgave is in een fraaie band gestoken, maar de typogra- hondj protesl besche de lief hebben van de muziek Zwart, maar voor alle muzieklief- tijdloos absolute Ook wat Anton hebbers een interessant boek ge- Wachter als student beleeft lom worden. Interessant omdat het gang met medestudenten, kroeg- n?" zijn werk zich bezighoudt met het ceerder merkbaar: de hypertrofie van het intellect. Voor humanis ten, die nog langs de weg van i blijft z op hem zelf reductie ïoeken naar de diepver- grootste gedeelte wordt ingenomen met artikelen van Jan Zwart zelf. Jan Zwart kon schrijven en hij had een enorme historische ken nis. In drie hoofdstukken („Refor matorische orgelcultuur en orgel- koraalkunst". „Het kerklied, de koraalkunst en de kerkzang" en „Jan Pietersz. Sweelinck, vader der Geref. orgelcultuur") heeft Jan Zwart zeer veel instructiefs gege- ven en zelfs zo sommige uitspra- MIKOLAI Andrejewitsj Rimski-Kors- ken van hem tot tegenspraak no- sakow, de Russische componist die den. dan toch nog blijft er da be- ietfde van 18441908. is tevens ge wondering voor zoveel kennis van ruime tijd marine-officier geweest. revrel lUtd. voor m.U- ,86,.,s65 „ereld. Daarnaast aijn no» opjsnoman rei» mee non het Ruastsclie oorlogsschip ..Almos". Tijdens die een beschouwing van Feike Asma van Vestdijk nog veel gepronon- tc}xrevev- Een die ruikt naar de sulfur München, heeft zich namelijk niet alleen onder- en de volksliedbewerking „Der nieuwe stadsplannen volo'p de mo- de pek, waarmee de Middeleeuwse kerk scheiden als componist van grote koorwerken, liebsten Buhle"). Een koorbundel- gelijkheden biedt zich breder te maar vooral als componist en bewerker van de tje met zoveel goeds moet in de °i'ient«ren- kleinere vormen voor de koorzang. Speciaal ook bibliotheek van elk mannenkoor bewoners eM^igra huis met op het gebied van de jeugdmuziek heeft Hans Lang Het zijn kleine werkjes van grote een tuin hebben, is in deze eeuw baanbrekend werk verricht. waarde. niet meer mogelijk", zegt Gropius, Eveneens bij Schott's Söhna te maar hij wil ook geen woonkazer- meende een zoekende ziel van haar dwalingen te kunnen bekeren. (Uitg. Nijgh en v. Ditmar, 's Gravenhage). In de serie Schott's Chorbuch Mainz verscheen een bundeltje ,,„.w (uitgave B. Schott's Söhne, Mainz) „Das Weihnachtskonzert" met 12 dtOTdrongen"*z"ijn*~dat hij huizen - - bouwt voor mensen, dat wil zeg gen voor mensen van alle rangen en klassen. ■owel oude liederen zijn als ..Inns'- T' Ook Gropius staat hoogbouw bruck ich rnu.z dich lassen- E, Bialas. Joseph Haas. Walde- voor. geheel gebeseerd op de M ein Ros entsprungen" en Sin. ®ink. Hans Lang en Walter menselijke behoeft» J -- de University of Minne- get dem Hem, ein neues Lied" Rein- bekende Kerstliederen gf'jSisSe ven flegma VIA NAAtB bundeltje met 27 liederen voor Advent, Kerstfeest koorliederen voor en Nieuwjaar, alles eenvoudig ge- zet voor mannenkoor door Gün- ter Bialas. Joseph Haas, Walde- 0M enigszins bij de folkloristische chael Praetorius te blijven noem ik hier twee Schütz), maar oc voltooide hij bijna zijn symfonie (de eerste symfonie ooit door r jan "Zwwt als toonkunst*- Rus oeachreuen) en deed er vele natuurindrukken op. die later naar (met vele muziekvoorbeel- j,un neerslag vonden in zijn muziek. Rimski-Korssakow was een noeJ] den), een artikel van Jan Z™*1* overtuigd pantheïst. sermet. (30 cm. langspeelplaat LX verrukkelijke plaatjes T 5311). Een meesterlijke uitvoe- fonische dansen. De dan: an deze drie werken, die verscheidene vormen heeft vele kelende liederen als niet wereldschokkend kan componisten tot heerlijke symfo- laib", „Wir Bauern" R.i„. De bekende Kerstliederen Heinrich Isaac, Mi- zijn op verantwoorde wijze be- Heinrich werkt en stellen aan het koor be- ook liederen van süst geen hoge eisen wat dé uit- modernere componisten als Ar- voerbaarheid betreft. De Knab (verrukkelijk spran- Jan Zwarts leven arbeid" en da gedachtenisrede, dia Drie jaren lang heeft ds A. J Kret lweft udC/sp"*™ mm>lti.Korss.kow m«t ^^Mrï« Mou,mrrLs,_ond. Hef ..Ten voor dc NCRV- beschouwt Rim.ki-Kors- microfoon. Een mooi uitgegeven sakow de erudiet, de arts- (met verschillende loto'sl boek tocra.t. de vakman de van het Comité Jan Zwsrt-herden- minnaar van sprookjes. Mous- king 19371957 iVerlengde Horst- sorg.ky de sombere reah.t laan 1. Driebergen). Een boek- de nonchalante mus.eu, u,t werk van 244 blz. van 6.90. i met een prijs intuïtie. Als vakman stak De vroedvrouw van Pont Clery Rimski-Korssakow zijn collegae uit en zo zijn muziek wellicht een minder oorspronkelijke kracht heeft dan die van Moussorgaky. dan staan daartegenover een on geëvenaarde kleurenpracht in de instrumentatie en een bijzonder rijke harmonische vindingskracht. In dit opzicht had Rimski-Korssakow veel geleerd van Berlioz wat be treft de instrumentatie "TEN gezellig bock wassenen", zo noemt de uitgever het verhaal, dat Flora wat betreft de harmoni- Sandstrom schreef over „De satie vroedvrouw van Pont Clery". Een Zijn voorliefde tot het nationaal K ir.nffh.t.in» is niet mo- Russische epos is te vergelijken betere kenschetsing is niet mo- Wagner s jieM« tot de Duitse gelijk. Gezellig is dit boek in bo- romantische heldensage, doch in ge mate en het gaat over een tegenstelling tot Wagner zag Rims- heel mooie, jonge vroedvrouw, ki-Korssakow de opera niet als de geschiedenis der nische muziek geïnspireerd muziek, maar die door melodische, dit eens aan te tonen heeft CAPI- harmonische en instrumentale TOL enkele plaatjes uitgebracht, schoonheid toch een zeer groot pu- waarop het Hollywood Bowl Sym- bliek zullen vinden. Vooral als ze phony Orchestra o.l.v Felix Slat- op deze wijze worden uitgevoerd, kin verschillende symfonische dan sen speelt. (45 toerenplaatjes FAP Gerster (een 1 en 2-8369). Opgenomen zijn de „Drescherlied") de Amerikaanse componisten !,ab!ld,a"s *an Khatüchaturian. de ir» r»<»r«hu/in n«o«-iom on Farandole van Bizet, de Galop wn nn m van Kabalewski en de Navarraise van Massenet (op de le plaat), de Wals uit „De schone slaapster" van Tsehaikowsky. de Pizzicato Polka van Délibes en de Baccha- uit de ..Samson et Dalilah" Saint-Saëns (op de 2e plaat). elk detail verzorgd. J^AAR de folklore hebben ook George Gershwin (1898-1937) Morton Gould (geb. 1913) gegre pen, toen ze resp. hun werken ..Porgy and Bess" en „Spirituals for orchestra" componeerden, welhaast niet nodig veel te -,r,,4 Ure».-" naie Ein Brot- spruch"), Erwin Lendvai (fraaie bewerking van het Boheemse volkslied „Trotz um Trotz" en het 16de eeuwse Duitse volkslied ..Zwei tiefe Wasser"), Ottmar Landlerachtig Walter Rein iets CORN. B. gewoonte, die vaak als de van het volk" wordt voorgehouden. Een uitzonderlijk instructief boek je, dat een duidelijke kijk geeft op de bouwkundige ontwikkeling en de bouwkundige mogelijkheden. Dit moet in handen van alle ar chitecten. :eggen i ..Porgy and Bess' reeds voldoende in ons blad geschreven. Robert Russell Bennett heeft uit deze negeropera in 1942 een „symphonic picture" gemaakt voor Fritz Reiner en zijn Pittsburgh Symphony Orchestra. Het is inderdaad een symfonisch panorama van de opera, uiterst knap bewerkt en goed in sfeer ge houden. Op de negerfolklore baseerde Irerfbn (tniflH iHü men /lire meer. STUK De dans als inspiratiebron voor de componist. Capitol toonde dit aan met enkele plaatjes symfonische U behoeft echt niet van dansen te houden om deze >ymfonische dansen te waarderen. Stuk voor stuk zijn het Nikolai Rimski-Korssakow. de Rus een muziekdrama, zuiver stuk programma-muziek. Zijn muziekdramatisch werk volkomen episch en voor uit willen groot deei gebaseerd op ntme boek voor melodie van het Russrsche^volks- als waarop de mannen uit het Nor mand ische Pont Clery dol zijn, zo dat de vrouwen haar koste H het kost het dorp hebben. Ergo ook: volwassenen. schiedenis van Tsaar Saltan" int dié gebaseerd is op die Paas- ÏJJL kandergeüTke mtuhk mét Flora Sandstrom vertelt vlot. 1900. waarvan de tekst gebaseerd hyranes. Uit de <M>«ra „De geechie- êen gerust hart aan Doratl overla- Morton Gould (de dere malen de jazz in zijn muziek liet gelden) zich ook bij het com poneren van zijn orkest-spirituals. Zoals bekend is een spiritual een godsdienstig volkslied van de ne ger. Gould gebruikte echter in zijn Spirituals geen oorspronkelijke ne ger-spirituals, doch baseerde zich snsermet. slechts op de sfaer, het ritme en de melodische welving dezer liede- Een brok echte Russische folk- pressies1 gewordem"' genia'c 'm* ire is ook Rimski-Korssakow s MERCURY bracht beide wer- Russisch Paasfeest een ouver- ken in een vertolking door het ture op liturgische thema s. niet befaamde Minneapolis Symphony strumentatie en rit- oering zijn het tuk voor stuk staaltjes van per fecte orkestbeheer- sing. De kleine plaatjes met de aantrekkelijke hoes kan ik èn wat be treft de uitvoering, èn wat betreft de opname, èn wat be treft de technische verzorging zonder enige restrictie aanbevelen. CORN. BASOSKI. lied. Zo ook zijn opera „De ge- Go- onderwerp is op een gedicht van Poesjkin. hoort; J. van'Rijn vertaalde het Zo eveneens zijn opera „Mei' r| uit het Engels en uitgeverij Nacht" uit 1878 op tekst Fontein te Utrecht voorzag gol. al merkt het van een geslaagd plastic bandje, zodat ledereen di - „gezellig" boek zoekt er mee geholpen ia. E. v. G. wens ook wel 1 1 die romantiek. Doratl overla- aa net die spanning, componist in 1903 een orkestsurte. die vaart en die kleur er aan te DECCA heeft deze suite, de geven, die veel oudere en meer ot de opera ..Mei- behoudende dirigenten voor zulk het ..Russisch Paas- soort werken missen. Het is or- ,w. ..én plaat uitgebracht, kestspcl van het hoogste gehalte gespeeld door het Orchestre de la geworden, opgenomen tijdens de Suisse Romande o.l.v. Ernest An- uitvoering in het Northrop Audito- «v... in dit werk nog zeer sterk de invloed der Duitse ouverture romantiek. Het onderwerp over de Nach|" e".ïr^st^n/n Verzamelde gedichten van Enige tijd geleden is in het Cul- ring van de sonnettenkrans „Ma tured Venster de biografie „Het thilde" ligt in de versmelting van korte leven ven Jecque. Perk- natuurimpressies, ontwaakt lief- JO.pr.ken. De enfeur. Germ, ^f/^Vpe?k wS'^TAn" Mulvellne, heeft nn bij derelfde geheel lich„1( e„ sprak zich daar- uitgeverij, N. V. Oe Arbeiders- jn geheel uit. Niettemin zijn de pers te Amsterdam, Perks verza- Mathilde-sonnetten lang niet van melde gedichten doen verschlj- gelijke waarde, maar dit bezwaar nen. De serie zal worden voortge- '">k' J «et met brieven en documenten, op dc jonggestorven dichter be trekking hebbende en worden be sloten met diens proeven in dicht en ondicht. Alsdan zal de serie compleet zijn; Jacques Perks leven en wer ken nemen dan blijvend hun plaats in de Nederlandse letter kunde in. en wel in een door een uitermate deskundige hand ver zorgde en naar alle kanten ver antwoorde vorm. Dc leek op let terkundig gebied heeft geen idee hoeveel moeizame arbeid aan zulk een wetenschappelijk ver zorgde uitgave ten koste is gelegd. weegt lichter door hun onderlinge verbondenheid. Stuiveling heeft ook met deze uitgave letterkundig Nederland aan zich verplicht. De val De val, door Albert Camus. Uitgave De Bezige Bij, Amster- Albert Camus is de Franse schrijver aan wie de Nobelprijs 1957 ten deel is gevallen. Wie een indruk wil krijgen van zijn schrijf- in een uitgave die vrij ■■PRRI willekeur, zoals die bij de vroege- se vertaling van Anne M re uitgaven van Vosmaer en Kloos Pont is verschenen. Het zowel wat de rangschikking der wonderlijke zelfontleding gedichten betreft als wat hun aan lager wal geraakte Parijse tekst aangaat. voorkwam. Nu advocaat Jean-Baptiste Clamence. men het totale poëtische werk De roman speelt voor een deel in van Perk, althans wat de afge- Amsterdam, met verwijzing ove- werkte gedichten betreft, kan over- rigens steeds treft het hoe de ..Mathilde" de gebeurtenis zich heeft daarin het hoogtepunt vormt De voorgedaan, die toon van de „Verzen voor een van de Parijse advocaat van zo Vriend" is veel matter. De beko- beslissende betekenis is gtvorde.% Of In d briek d« lak De b kal is wijten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 20