i CHRISTELIJK Christen-student zijn betekent hernieuwde positiekeus Richtinggevend congres van chr. handelsonderwijs Een woord voor vandaag Puzzel meel Principiële bezwaren tegen de E.E.G. De onbekende man Kanttekening Studieconferentie van Het Nederlandse Blindenwezen -Zta/7Z£LT®r"huld? fSu»? balm 2 Niet: een onvrij zingen van het antwoordenboekje JTNIGE tijd geleden heeft de Calvinistische Studentenbe weging een geschriftje doen ver-' schi/nen onder de titel Gij ge heel anders". Daarin werd de staf gebroken over facetten wan het studentenleven in de con fessionele gezelligheidsvereni gingen. Al handelde het boekje voornamelijk over één corps, met nadruk stelden de samen stellers. dat de andere S.S.R.- afdelingen en corpora daarbij niet buiten schot gesteld waren. Dit geschriftje heeft alom in de reformatorische studenten verenigingen gesprekken op gang gebracht: hier en daar werden of worden speciale ver gaderingen gewijd aan het pro bleem van de levensstijl en de binding daarvan aan het be ginsel Intussen is „Gü heel anders" buiten de enge kring waarvoor het bestemd was niet onopge merkt gebleven. Nog onlangs bevatte het christelijke gere formeerde weekblad De Wek ker een verontrust artikel over deze materie. In dit verband lijkt het gepast op deze plaats enkele fragmenten door te ge ven van de rede waarmee de rector uan het studentencorps aan de Amsterdamse Vrije Uni versiteit, de heer S J Koster. onlan-js ritn ambt aanvaardde en waarin hij aandacht wijdde aan enkele van de vragen die in ..Gij geheel anders" door oud leden vanuit hun herinnering worden gesteld. de heer Koster, dat al deze kritiek zich wel zeer eenzijdig richt op een bepaalde groep. Deze duidt men ten slotte aan als on christelijk Maar men verzuimt de andere, meer positief-veronder- stelde groep duidelijk een even ernstig verwijt te maken Deze heeft namelijk in het verleden slechts zeer fragmentarisch en on volledig zich teeen de gang van zaken verzet. Het besef verant woordelijk voor elkaar te zijn. gepaard aan het verlangen, eigen geloof eerder te onderschatten dan te overwaarderen, kan ons ervoor behoeden met zeer hoge pretenties zeer laakbare oordelen uit te De heer Koster verzet zich daa tegen het opleggen en normatief stellen van één speciale interpre tatie van de functie die de grond slag dient te hebben. Hij acht dit schadelijk, want een van de waar devolle elementen moet juist zijn de discussie over de plaats van de gereformeerde beginselen. zekere teleur stelling uit over het gebrek aan stijl en opvatting conform de ge reformeerde zede, wat die ook moge zün WIJ menen, dat van een aankomend corpslid niet geëist mag worden, dat hU in zijn stu dententijd a priori conform de binnen de gerefor- mict opvattingen binnen meerde kring leeft Betekent dit nu een kloof tussen het gereformeerde volk en ..zijn" studenten? Daarover zegt de heer Koster: Algemeen ziet men de student als iemand die wórdt, die zich in zijn studententijd een persóónlijke de essentialia van het leven. Doch in onze kring ziet men deze vrij heid dikwijls als een betwistbaar bezit, een verboden vrucht. Hier ligt de oorzaak van veel onbegrip en misverstand Gaat men deze vrijheid beknotten, dan kweekt men mensen, die ..het antwoordboekje van de bovenmeester zingen" (Ellen Warmond). de zet- al of niet gekunstelde handtekening. Wij zijn de overtui ging toegedaan, dat van een corps lid. dat de grondslag ondertekent, geëist mag worden, dat het zich samen met zijn medeleden oriën teert aan de gereformeerde begin selen. studie daarvan maakt en in volkomen vrijheid komt tot een keus. Deze studie zal leiden tot een vruchtbare discussie en de mogelijkheid in zich bergen tot creatieve werkzaamheid als avant- garde. Deze angst om te forceren dient niet uit te sluiten, dat men zich juist op deze moeilijke punten voor elkaar verantwoordelijk weet. In principe vindt de huidige in „Gij geheel anders" min of meer benaderde situatie haar oorzaak in de geestelijke malaise-houding, waarin wij allen de eerste jaren van onze studententijd varkeren. Een houding van twijfel aan en onzekerheid over de eerste dingen, die ons belet ergens volkomen achter te staan. Dat deze malaise een natuurlijke zaak is. Ls even duidelijk als het feit dat de gevolgen de dood in de pot brengen. Het is onze over tuiging dat juist binnen corpsver- band wij elkaar uit deze houding kunnen helpen door gezamenlijk deze situatie onder ogen te zien. Het gemeenschappelijk bidden en uit de Bijbel lezen, het gemeen schappelijk praten over allerlei zaken, die ons hoe langer hoe twijfelachtiger voorkomen, is de enige mogelijkheid om te komen tot een hernieuwde positiekeus, in welke richting dan ook. Christus komt (Van een onzer redacteuren) Richtinggevend zou men het congres van de centrale voor christelijk handelsonderwijs kunnen noemen, dat donderdag en gisteren op De Drakenburgh bij Hilversum is gehouden. Twee sprekers hebben de richting aan gegeven: de een wees op de ge weldige veranderingen die zich in de detailhandel en het ambacht aan het voltrekken zijn; en de an dere spreker wees op de zeker heid, die bij alle vaak schok kende veranderingen blijft: Christus komt. Hoe beïnvloeden wjj onze Jonge men sen? Dat was de vraag, die de heer J. W. van Hulst, directeur van de Am sterdamse hervormde kweekschool te beantwoorden had. Daarbij stelde hij voorop, dat de leraren zelf hun houding moeten hebben gevonden in deze veran derende wereld; anders mogen zij niet proberen de jeugd te beïnvloeden. De heer Van Hulst wees op de stemmen die vanuit de huidiee wereld tot lera ren en leerlingen komen. Wil ons ant woord passen, dan moeten we weten, waarop wij antwoord hebben te geven, dan is het mogelijk, dat leraren en I leerlingen samen een situatie_ pogen Predikantsplaats-bepaling in hervormd Woerden (Van onze correspondent) In verband met het schrijven van en drietal broeders heeft de kerkeraad der hervormde gemeente van Woerden een kerkeraadsbesluit van 28 febr. 1952, Ingetrokken. Dit besluit luidde: „De kerkeraad beroept een predikant an gematigd gereformeerde richting, die geen gezang laat zingen, die bereid i met de andere predikanten samen te •erken zonder bloc-vorming en mee an het Jeugdwerk leiding te geven, zoals zich dat tot hiertoe ontwikkeld heeft". Daarvoor in de plaats nam hij nieuw besluit: „De kerkeraad beroept voor de derde predikantsplaats een pre dikant van ger bondsrichting. die be reid is met r» andere pred-kanten sa men te werken tot opbouw van dt gemeente. Hy bepaalt zich hoofdzake lijk tot de arbeid in de hem toegewezen wijk, waarvan bji noodzaak en in over leg met de anaere predikanten kan worden afgeweken." WAAR VOORT?? De wereld waarin wij een missie heb ben wordt o.m. gekenmerkt door de tech niek. De heer Van Hulst begint er ge noeg van te krijgen, dat er in elke preek een atoombom ontploft, maar wel valt niet te ontkennen, dat die bom zijn invloed niet mist Een gevoel van hope loosheid kan erdoor ontstaan, zoals door andere wonderen van de techniek en van de sport overschatting van de mens »en plaats vindt bij sommige leerlingen n een of andere vorm knaagt in ieder feval het moderne levensgevoel eerlingen. Daarbij komt. dat het handelsavondon- derwijs leerlingen kent, die „een dubbel lieven leiden": overdag hebben zij baan. 's avonds zitten zij op school. Zij komen dagelijks in aanraking met de speciale ethiek van sommige takken bedrijfsleven; een ethiek, die vaak op punten van waarheid en onwaarheid lijnrecht tegenover de christelijke mo- aal lijkt te staan. Hoe kunnen de leraren van het han delsonderwijs hun leerlingen in dit al les helpen? Dat kunnen ze niet, zei de heer Van Hulst. Maar Een Is er ge- die heeft gesegd, dat Hij gebe den heeft, dat ons geloof niet sou op houden. Velen menen ook ln christelijke kring dat het naar een chaos toe gaat. Maar door die chaos heen brengt God zijn wereld naar de voleinding. Uit de discussie van donderdag no teerden wij nog een enkele opmerking van de heer van Hulst: Als er geen conflict der generaties meer is, dan is de jeugd van 18 jaar rijp voor het oude- liedenhuis en leeft zij als een mossel. Gelukkig dat er een tegenstelling oud- jong is. want anders zouden we den ken, dat wij het alleen weten. DE MIDDENSTAND. Instructief was de causerie, die de heer C. S Scheltema, directeur van het productiviteitscentrum voor de midden stand vrijdagochtend hield. Zij droeg de dubbele titel: „Evolutie of revolutie in detailhandel en ambacht? Andere me thoden eisen een andere ondernemer!" door lantaarnplaatjes geïllus treerd betoog, zei de heer Scheltema o.m. dat de verschuivingen in de eco nomische. sociale en technische struc- geweldige veranderingen meebren gen. waarvan het de vraag is of de middenstander die kan bijhouden. Als voorbeeld noemde hij de techni sche ontwikkeling, die bijvoorbeeld be slist niet door de elctrotechnische bran che bijgehouden kan worden. Het gevolg is. dat de groothandel of zelfs de fa briek reparatie-service gaat geven. Zo gaat het reparerend ambacht terrein ver liezen.Deze moet het zoeken naar an dere wegen. Zo zal ook het gehele dis tributieapparaat van karakter gaan ver anderen Onderkent, zo vroeg de heer Schel tema, de middenstand dit? Wat nu no dig is, is een geslacht ondernemers, die Advertentie Beroepingsiverk ndeweij te Veenendaal; te Lunteren: K. van de Pol te Veenendaal; te Meerkerk: H. C. Bultman te Duasen. Aangenomen naar Doornspijk; R. W. Steur te Ouddorp. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Vlaardingen: C. L. Tom- ers te St. Pancras. Beroepen te Exeter Ont. (Canada): C. L. Timmers te St. Pancras. GEREF. KERKEN (onderh. art. 31) Bedankt voor Enumatil: D Nieuwen- huis te Bunschoten-Spakenburg. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Driebergen: H. van Leeu- GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal: L. Kieboom i Lisse; te Zeist: H. Rijksen te Vlaar- De christen is een pelgrim, op reis naar zijn hemels huis 1 dat is voor ons allen een hekend beeld. Maar, als we ons- j zelf op die reis gadeslaan, dan moet toch wel eens de ge dachte bij ons opkomen dat het ook niet meer is dan beeld spraak. Dat ons doen en laten helemaal niet klopt met dat j pelgrimsbeeld. Dat het er veel meer op lijkt dat we vast van i plan zijn hier te blijven, in onze aardse huizen. Morgen is het zondag, dag van samenkomst met God en Zijn gemeente. Als we inderdaad het gevoel hadden, dat we j op een pelgrimsreis waren, dan zou die kerkdienst voor ons een oase moeten betekenen op onze reis. Lees maar eens psalm 84, dan komt ge ervan onder de indruk welk een aan trekkingskracht het vertoeven in Gods huis kan hebben op de pelgrim: „Ik wil liever staan aan de drempel van het huis mijns Gods dan verblijven in de tenten der goddélozen!" Wij maken van de zondag dikwijls een probleem een van de vele in onze problemenwereld. Als we eens echt alle maal pelgrims waren: vol verlangen naar het hemels vader land wat zouden dan vele van die problemen in het niet 1 verdwijnen! Advertentie maatregelen nemen; maar in de huidi ge Nederlandse middenstand is weinig sprake van planning en begroting. Er hoeft maar weinig te gebeuren of velen van hen die zaken op de vertrouwde wijze willen drijven worden uitgeran geerd. De opleiding sal erop gericht moeten zijn, niet alleen maar te leren rekenen en balansen opstellen. Zij moet de leer lingen ook vertrouwd maken met de nieuwe ontwikkelingen, zodat zij ln het bedrijf gekomen de problemen onder kent. Zo kan er een nieuwe conceptie ontstaan van de middenstand en het distributie-apparaat. OPGAVE PUZZEL NO. 58 Horizontaal: 1 Smakeloos. 6 bH- woord, 7 hondenverblyf. 8 gelofte, 10 roofvogel, 12 opleg voor de Doternam. 14 deei van de voet, 15 vogel, 17 hei lige, 18 van alles wat. Vertikaal: 1 Dier, 2 oppervlakïemaat. 3 graangewas. 4 in zijn vuistje lachen. 5 muziekinstrument. 9 insekt. 11 deel van de kachel. 13 ongesteld. 16 reeds. I 17 zangnoot. OPLOSSING PUZZEL No. 57 I Horizontaal: 2 Koster, 5 lade. 6 prij zig, 8 spriet, 13 beslag. 16 tumult, 17 open, lo bestek. Vertikaal: 1 Ramp. 2 kepi, 3 spijt, 4 I edik, 7 rebel. 8 si. 9 ra. 10 el. 11 eg. I 12 tule. 13 bult. 14 stok, 15 amen wisselen, de kleding wi telt. Van de fleurige zomer aponni de goedgeklede r op e niger e kledij. Het meest gedistingeerde na jaarsensemble verliest echter aan char me Indien de bijbehorende handschoe nen niet zorgvuldig zijn gekozen. De gerenommeerde Lalmböck collectie be- fantasle-handschoenen in wasbaar nappa, in alle modetinten. Hierbij vindt de vrouw van smaak be slist de handschoen die haar najaarstollet vervolmaakt. ty80ler handschoenen magazijn Amsterdam, Kalverstraat 182 Rotterdam, Lijnbaan 85 'a-Gravenhage. Spulstraat 58 Congres van het G.P.V. Verdrag heeft sterk fascistische tendenzen, meent mr. Godschalk TT ET GEREFORMEERD POLITIEK VERBOND hééft zioh gisteren op de tweede en laatste dag van het Rotterdamse congres intensief beraden op de zelfstandige positie van Nederland te midden van de andere Westeuropese volken. Het streven naar Europese integratie werd tijdens de imorgenvergadering behandeld door mr. dr. L. A. F. Godschalk, die een groot aantal economische en oo:< principieel-politieke bezwaren tegen het Euromarktverdrag inbracht. De discussie, die op dit referaat volgde, resulteerde in het besluit een commissie in te stellen, die een concept-adres aan de Eerste Kamer (die de Europese verdragen nog moet goedkeuren) zal opstellen. In dit adres zal het G.P.V. zijn standpunt ten aanzien van de E.E.G. uiteenzetten. Dr. Godschalk gaf een analyse van het E.E.G.-verdrag en .ging daarbij diep in op de onvolkomenheden en gevaren van dit „raamwerk", waarvan in 't bij zonder Nederland de dupe dreigt te wor den. Het verdrag bevait behalve sterk autarkische ook dirigistische tendenzen en het is zeer waarschijnlijk, dat bij de uitvoering ervan de E E G spoedig van de federalistische fase zal overgaan in de unitaristische. waarin alles geïnte greerd en van zelfstandigheid geen spra ke meer zal zijn. Een zeer groot bezwaar is het hoge buitentarief tegenover derde landen. Dit zal onze import terug doen lopen. Rot terdam kan er zijn doorvoerhandel door kwijtraken aan Hamburg. Een ernstig beswaar van het verdrag achtte dr. Godschalk, dat een grote brok regeersmacht aan de controle van de na tionale parlementen wordt onttrokken, liet verdrag heeft dan ook sterk fascia- tische en staatssocialistische tendenzen. Dr. Godschalk moest constateren, I dat achter al dit streven naar Euro- I pa's economische en daarmee ook I politiekr eenwording de mythe van de eenheid van het Westen en de Wes 6. „Hij waa geen laatpoat." Jess was zelf ver baasd over de scherpe manier, waarop ze dat zet. „Het wag mijn schuld. Toen hij uit het vei linglokaal naar buiten kwam, herkende ik hem als de man, die de kast gekocht had en in een opwelling vroeg ik hem of hij de kast aan mij wilde verkopen." „En werd hij toen beledigend'' Ik wou. dat ik hem een klap op zijn kop gegeven had!" siste Michael „Hij werd niet beledigend. Hij wilde de kast bepaald houden en meende me een haal over de neus te moeten geven, omdat ik probeerde het kastje voor een zacht prijsje te krijgen. Juist toen jij arriveerde zei hij. dat hij geen medelijden met me had. vanwege het feit, dat ik een teleurstelling had beleefd en „Wat een brutaliteit! Je eigen kastje nota bene!" „Dat wist hij toch niet!" ..Heb je hem dat dan niet verteld? Waarom Zelfs tegen Michael kon Jess niet uitleggen, waarom ze geen medelijden en weldadigheid had willen accepteren van een man, die ze waar schijnlijk nooit van haar leven zou weerzien Ze soraken verder niet meer over de kwestie en gedurende de rest van de rit werden Jess plannen voor de toekomst onder de loupe geno men. Toen ze afscheid van elkaar namen, vroeg Michael een beetje schuchter: „Jess. ik behoef zeker niet te hopen, dat die voorbarige aankon diging van mij ooit waarheid zal worden?" Ze kon hem maar één antwoord geven en Mi chael accepteerde het spijtig en met een een- door Jane Arbor voudige de. ardigheid, die haar bijna beschsam- i schryven, hoop ik?" „Je zult me toch wel smeekte hij. „Natuurlijk zal ik dat doen." „En als ik een vrij weekeinde heb. mag ik je dan eens komen bezoeken?" „Ja, maar Michael „Het is in orde kind." Hy grijnsde geruststel lend naar naar. „Ik zal er geen gewoonte van maken om je een fictieve verloving op te drin gen; dat beloof ik je." „Ik vond het niet erg!" Ze glimlachten vriend schappelijk tegen elkaar vandoor. Ze keek zijn auto na zich eenzaam. Een week later schreef ze Michael: „Hoewel mijn standplaats Crane by Sea is, strekt mijn gebied zich ook uit over de dorpen Crane en Cranemouth. Dokter Gilder, mijn chef woont te Starmouth. Daar is een grote suikerfa briek, waar veel mannen uit mijn gebied wer ken. toen ging Michael eensklaps voelde ze De plaatselijke ..graaf", een zekere Forester, heeft er een vogelreservaat van gemaakt en bij vloed stroomt het land gedeeltelijk onder. Het ziet er nu allemaal heel aardig uit. maar 's win ters moet de kust wel erg triest zijn. „Voor het bezoeken van afgelegen dorpen en boerderijen kan ik over een auto beschikken. „Die graaf, mijnheer Forester is rijk en blijk baar een opmerkelijke man. Hij schijnt eige naar te zijn van tinmijnen in Noord Rhodesia. Zijn huis, Quintains een aardig huis met diep ingebouwde ramen en een prachtig verweerd dak is gelegen op een heuvel, even buiten het dorp Ik moet er morgen heen om de huishoud ster, die haar enkel gebroken heeft, voetoefenin gen te laten doen. Ik heb de indruk gekregen van mevrouw Boss, mijn hospita dat die graaf een machtig man is in het dorp. maar ik ben er nog niet achter of dit betekent, dat hij belangstelling koestert voor het wel en wee van het dorp. Ik geloof werkelijk, dat het werken hier me best zal bevallen Wees blij voor me. Michael." Ze was blij voor zichzelf, toen ze de volgende morgen de korte wandeling maakte naar Quin tains, waar ze die dag haar eerste bezoek zou brengen. Op Quintains wist men van haar komst en een bediende leidde haar naar de kamer van de hulshoudster. Uit wat ze zag. maakte ze op, dat het huis met smaak en kennis van zaken in gericht was. In de hal. waarin ze was binnen gelaten, stonden een paar Drachtige meubelstuk ken, waarvan ze de waarde slechts kon gissen „Zuster Mawney, mevrouw Seacombe," zei de bediende en trad opzij, om Jess binnen te la ten. (Wordt vervolgd) terse cultuur staat. Ook anti-revolu tionaire politici worden door deze mythe bekoord, getuige bv. de uit latingen ixin de heer Hazenbosch, die in de Tweede Kamer sprak over de geestelijke waarden, die de Westerse eenheid zouden kenmerken. Dit Westen is echter, zo meende dr. Godschalk volkomen geseculariseerd Aan deze zijde van het IJzeren Gordijn is veel materialisme als in Rusland. De geest, waaruit het E.E.G.-verdrag ontstaan, verschilt dan ook niet i de mentaliteit, die destijds de bouwers van de toren van Babel bezielde, al dus dr. Godschalk. Op dit referaat volgde een discus sie, waaraan o.m. werd deelgenomen door de auteur van de brochure „Zul len we nog g.r. blijven?", dr. N. J. Hommes, Geref. predikant te Rotter dam, die met mr. M. A. Van Wijn gaarden aanwezig was namens de Stichting Johannes Althusius. Tijdens de middagvergadering sprak dr. A. J. Verbrugh over de „Samenwer king in zelfstandigheid door de kleine landen". Spreker's uitgangspunt was de stelling, dat ln de politiek van een land het In de eerste plaats moet gaan het bewaren van de geestelijke vrijheid en om de verdediging \an het geloof in de God der Schriften. Is die geest vrijheid gewaarborgd, dan komt met de volksvrijheden ook wel in orde. BLOEDGROEP EN BLOEDARMOEDE QNZE collega Fedde Schurer van Wij willen wel zeggen, waarom wij de „Friese Koerier" heeft ons dit laatste juist zó stellen. Onze col- het genoegen gedaan, deze week in lega Schurer heeft namelijk Inge- zijn krant met ons het gesprek voort haakt op onze opmerking, dat ook te zetten over het bekende Haagse nu het bloed bewijst desnoods te besluit van antirevolutionairen en kruipen waar het niet kan christeüjk-historischen om bij de ge- maar dat het dan toch maar gaat. meenteraadsverkiezingen uit te ko- De bloedgroepen komen piet over men met één lijst. Zoals men weet, een, zegt hij, en er worden zelfs ls men ln Den Haag gaarne bereid, geleerde»termen als positieve en ne- zo daartoe mogelijkheid aanwezig gatieve rhesusfactoren aangevoerd, blijkt, ook de staatkundig-gerefor- Wij plaatsen hiertegenover twee op meerden in deze samenwerking te merkingen. betrekken. De eerste is weer een herhalinr Onze goede gewoonte getrouw, had- van wat we over het Haagse besluit den wij over deze toenadering van hebben geschreven. Men kan er van protestanten - helaas nog een te zeggen wat men men kan als seldsaam verschijnsel - onze op- tegenstander van de protestantse rechte verheuging geuit en wij voor partijen met enige Ijver de ver ons hadden er een bevestiging ln ge- scheidenheid tussen deze partijen «len, dat, zoals trouwens altijd en gaan beklemtonen, maar voor ons is overal, het bloed kruipt waar het bet antwoord gegeven ln het sim- nlet gaan kan. Maar gaan'doet het, peIe feit: het Haagse besluit is er. - a..- -VK zelfs nog aan Voor ons jg> de onderlinge verachei- denheld ten spijt, die wij ook nim mer hebben ontkend, beslissend het feit, dat het besluit blijkbaar geno- aldus hebben we toegevoegd. Zeker, ook ons was het niet ont' gaan, dat er tussen deze protestant se partijen wel verscheidenheid be- men kbn worden staat. En wij konden wel begrijpen, gaat 0p elk verwijzen naar ver- dat onze collega Fedde Schurer, die scheidenheld zal ons verwijzen naar de gedachte van de doorbraak ls dit besluit het antwoord kunnen en toegedaan, er niet op uit sou zijn, de mogen blyven. En elders is er een verscheidenheid tussen de protes- samengaan van antirevolutionairen tantse partijen kleiner te maken dan en staatkundig-gereformeerden, ze is, er integendeel met enige na- Wij overdrijven niet de betekenis druk op te wijzen. Aan de andere van bej Haagse besluit, maar wij kant hebben wij zijn reactie Juist hebben ook geen reden het in zijn daarom ook teleurstellend gevon- betekenis te verkleinen. Wij zien er den- met dankbaarheid een symptoom in Want deze partijen trachten dan van wat eigenlijk altijd wel heb- toch maar aan het grote goed van ben geweten, namelijk dat men we de reformatie als zodanig ook door zenlljk by elkaar behoort. middel van partijformatie gestalte te teven. Zo hebben we het in ons On,e tweede opmerklnt t»»t meer vortfe artikel teschreven en het r<"cht »P d' mM1 0n" c°'- kost ons teen moeite, het te herha- 'eta Schurer blijkt heel wat van len. En daarvan dan hebben we te- bloedsomloop en dereelljke af te schreven, dat ook hier het bloed weten. Afgciien daarvan hadden kruipt waar het niet taan kan, maar wU hem al leren hoogachten als een dat het ook hier aelf, nol wel blijkt warmbloedlt man. Hoe staat het te gün. echter met de bloedgroep binnen De verscheidenheid is er en zal er «i» e»Sen I»rÜj? Wij vermoeden zo, wel blijven bestaan. Het schijnt nu eenmaal tot het wezen van de po litiek of desnoods tot karakterstruc tuur van politici te behoren, dat dat er voor een man als hij i partij toch ook wel bloed zal beho ren te zitten. Vindt hij niet, dat men er een beetje aan bloedarmoede derltnge verscheidenheid spoedig en dat dit bij de gevolgde opzet wordt geaccentueerd. Voor ons °°k onvermijdelijk ls. overigens een reden temeer om nog Enig zelfonderzoek lijkt ons wense- iets krachtiger te onderstrepen, ten lijk, in elk geval nuttiger dan de overstaan van vriend en vijand, wat gevoerde kritiek op de protestantse men gemeenschappelijk heeft. Dit partijen, die wel eens om, zij het lijkt ons nog altijd een deugd die met overdrijving, in de terminolo- te waarderen valt. Dat gemeenschap- gie te blijven wel eens het ka- pelijke zit hem in het reformator!- rakter schijnt te dragen van sche bloed. een bloedbruiloft. (Van een medewerker) DEZE WEEK is op Woudscho- ten bij Zeist een studieconfe rentie gehouden onder auspiciën van de stichting Het Nederlandse Blindenwezen, waaraan werd deel genomen door vertegenwoordigers van rijksarbeidsbureaus, leraren en onderwijzers van blindeninstituten en andere „werkers voor de blin den". Vertegenwoordigers van de ministeries van sociale zaken, j renti es." maatschappelijk werk en onderwijs woonden de conferentie bij. ders mee: van de dertien, san de door hem bezochte, conferentie deelnemen- Veel gunstiger is de situatie bij de zg«. hoofdarbeid. In de meer intellectuele be roepen doen de blinden niet onder voor hun ziende collega's. De arbeidsvreugde is hier uiteraard veel groter en het lief- dadigheidskarakter van de tewerkstelling behoeft geen rol te spelen. Intussen zijn hier moeilijkheden te overwinnen, om de aanpassing te ver gemakkelijken en teleurstelling te voor komen, ook bij de werkgever, die maar al te vaak geneigd is tot huiverigheid na een mislukt experiment. Des middags hebben de heer W. Th. Stolk uit Zeist en pater Branders uit Brussel verslag uitgebracht van twee door hen bezochte internationale confe- I Opmerkelijke cijfers deelde pater Bran- Zaemogendheden zijn meestal vrije mo gendheden, in tegenstelling tot continen tale mogendheden, die vaak door autori taire beginselen worden geregeerd. Wil len de zeemogendheden en wil Neder land zijn volksvrijheden verdedigen, dan moeten zij de Schriften verdedigen en zich in deze tijd wapenen 'egen de Duitse politiek, die doortrokken is van het geestelijk imperialisme der r.k. kerk en van de ondergedachte van het sacrum imperium, en die als zodanig een bedrei ging betekent voor onze geestelijke vrij heden. Wij hebben buren, die zich in dezelfde positie bevinden: België en De nemarken. Een bondgenootschappelijk samengaan met deze twee landen ter be veiliging van onze gemeenschappelijke volksvrijheden en rechten tegen de groei ende macht van Duitsland, is daarom wenselijk. Dr. Verbrugh achtte een Nederlands- Belgisch-Deens bondgenootschappelijk samengaan een zaak, die waard ls aan hangig' gemaakt te worden. Het streven mag daarbij echter niet gericht zijn een federalistische gemeenschap, want er blijven tenslotte duidelijke verschillen. Ook op dit referaat volgde een discussie. Advertentie DdCJyderm-Zeep Voor de opening der conferentie kon men een met zorg ingerichte tentoonstel ling bezichtigen van leermiddelen en hulpapparaten, waarbij ons een thermo meter opviel, waarop de blinde self de eventuele koorts kan aflezen. In de eerste svondbijeenkomst sprak de heer H. Delver, maatschappelijk wer ker van de stichting Algemene en indi viduele blindenbelangen. Hoewel in ons land reeds tnderhalve eeuw blindenzorg bestaat, is het gespecialiseerde maat schappelijke werk voor blinden nog maar enkele jaren oud. De maatschappelijke werker komt vaak bij mensen, die ver wachten weer te gaan zien. maar ook bij hen, die menen tot niets meer in staat te zijn; bij blinden die niet willen luis teren of schrikken wanneer het woord blindeninstituut valt. Basis voor het maatschappelijk werk onder die allen is: Helpt de blinde zichzelf te helpen. Binnen de mogelijk heden van aanleg en opleiding moet zijn ambitie worden opgewekt voor her winning van zijn zelfstandigheid. Het aantal blinden dat maar steeds blijft afwachten behoort te worden terugga- bracht. de landen, waren het alleen Nederland en België, die aan vrouwelijke blinden een opleiding geven voor een naai- en kookcursus. Onderwijs en opvoeding van jeugdige blinden was het thema van de derde con ferentiedag. De heer J. Van Weelden. psych. drs. uit Hilversum besprak in een referaat puberteitsverschijnselen, in het de nadruk op de lichamelijke aspecten van de puberteit; thans benadert men deze fase niet meer alleen somatisch. Het is komen vast te staan dat een al of niet gunstig beloop van de puberteit niet af te meten ls naar maatstaven, die vroeger als algemeen-geldig werden be schouwd. De conferentie werd besloten met een algemene discussie, waarbij tevens richt lijnen werden aangegeven voor de onder werpen van de volgende conferentie. Te recht werd opgemerkt, dat dit alles heel belangrijk was geweest, maar dat het eigenlijke werk van de „werkers voor de blinden" begint na de sluiting van de conferentie. i de conferentie Mudde de tewerkstelling van blinden in het vrije bedrijf besproken, gezien van het stand punt van het bedrijfsleven. In praktijk levert de plaatsing in de fabrikage meeste moeilijkheden omdat1 de werknemer in dit beroep nu eenmaa! is aangewezen op handenarbeid. In zo'n geval krijgt de tewerkstelling een cha- ritaitief karakter. Advertentie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2