WIE MAG GEREFORMEERD WORDEN in AUSTRALIË KERKELIJK LEVEN GEESTELIJK LEVEN leven rnaal Journaal Journaal Jou 1957 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 26 OKTOBER 1957 K D 'e grenzen der kerk en de Bornse slelli ingen wij een paar artikelen over de plaats van I de Nederlanders in de Australische kerken. De heer M. Apperloo, die vijf jaar lang ouderling is geweest in één der kerken, vertelt hier in een I drietal artikelen iets van zijn persoonlijke erva ringen en indrukken. Het gesprek begon met een vraag in de classis van Almelo. Die vraag had even goed elders in Nederland gesteld kunnen worden, en is waarschijnlijk ook in andere gemeenten gesteld. Maar toen bracht zij de kerk als geheel nog niet in beweging. Een kerkeraad uit de Almelose classis zat met een moeilijkheid. Voor zij zelf tot een oplossing zou komen, wilde zij eerst toch wel de gedachten van andere classisleden horen. Wij hebben een lid, zo begon de vraag, waarvan wij geloven dat hij een waarachtig kind van God is. Hij kan echter de drie formulieren van enigheid niet in alles onderschrij ven. Kan hij dan toch gereformeerd blijven? De broeders voelden dat dit probleem ver boven het persoonlijk vlak van één kerkeraad uitging. In plaats van 'een oplossing te geven voor dit ene geval heeft de classis een commissie aangewezen die het onderwerp moest be studeren en een conferentie van ouderlingen, diakenen en predikan ten uit de classis een aantal stellingen ter bespreking moesten voor leggen. De grote vraag was: Is iemand ilechts een goed christen, als hij de Drie Formulieren van enigheid kan on derschrijven of behoeft hij zich alleen maar te houden aan de uitspraak van Paulus: „Gelooft in de Here Jezus Christus en gij zult zalig worden! zeggen dat een echt, werkelijk bij bels christen de Drie Formulieren moet Dnderschrijven om lid van een Gerefor meerde kerk te worden dan zijn alle andere gelovigen eigenlijk een soort tweede rangs christenen. Dan zijn o «n- ~wrjStenen van Rusland. China Congo, Brazilië ook ter wereld waar men deze formu- ler heeft gekend, tweede rangs christenen, als zij onze ..openba ring" weigeren, omdat zij zich alles mee kunnen verenigen. Er was lisschien een tijd in de kerkgeschiede nis dat het „Wij. Gereformeerden.' lommigen tot deze gedachte bracht, in de dagen dat veel geponeerd werd met de tegenstelling ware en valse kerk. Maar niet veel gereformeerden zullen dit moment durven beweren die te genstelling nog te erkennen. We horen niet al te veel meer over de ware en de valse kerk. In de loop der geschie denis werd zijn kerk voor een gerefor meerde tot de meest zuivere kerk maar xelfs dat was te veel gezegd meent men op het ogenblik wordt heel voor zichtig gezegd dat de Gereformeerde kerk de minst onzuivere is. Dit misschien wat al te caricatuurachtige „kerkgeschiedenis in notedop" De hedendaagse jeugd PEN jong echtpaar luisterde enke le weken geleden naar de radio- preek van ds. Roos uit Haarlem. Toen zij na de preek de knop van de radio omdraaiden, zetten zij niet hun gedachten af en nog lang spra ken ze erover na. De jonge vrouw, die geen protestantse opvoeding heeft genoten, maar diep in haar hart verlangt haar kinderen in de toekomst te geven, wat zij zelf nim mer ontvangen heeft, zette haar ge dachten na de preek op papier. Als gedicht is er aan voet en jambe misschien veel aan te merken, maar het zijn woorden uit een warm hart. De hedendaagse jeugd Men veroordeelt vaak de hedendaagse jeugd die losgeslagen en vaak roekeloos het «pel. de sport en vooral de aardse vreugd boven God en Christus koos. geeft toch ongeveer weer wat er in het algemeen gebeurde. In onze eeuw gaan de ogen plotseling open voor het feit dat God ook nog werkt in andere kerken. We ontmoeten christenen die over bepaalde theologi sche yroblemen totaal anders denken, maar in wiens leven we toch een waar achtig geloof zien. De wereld wordt kleiner en we ontdekken landen die een totaal andere kerkgeschiedenis hebben gehad en daarom ook andere formulie ren en geloofsbelijdenissen bezitten. Zijn die beter of minder goed dan de onze? Het zelfverzekerde van ons geloof heeft in deze eeuw van wereldoorlogen wel een harde klap gehad. De Farizeeër begint meer dan ooit op de tollenaar te lijken. Zijn wij wel zo goed bij bels? De Bornse stellingen zoeken in deze wirwar van vragen en tegenvragen en antwoord! De stellingen De commissie begon dan met in stelling één te zeggen: ,,De grenzen Gereformeerde Kerken mogen niet wijder gemaakt worden dan de Schrift toelaat. Zij mogen echter ook niet worden verengd, aangezien dan de Gereformeerde Kerken tot elite kerk zouden worden." Met het woord „elitekerk" dacht zij niet direct aan- een kerk waarin de .kleine luyden" van weleer geen plaats zouden vinden, ook niet een kerk van mensen die extra heilig leefden, maar wel een kerk met een „geloof plus...." Dat plus was dan de £NIGE maanden geleden schreven wij over een discussie die in de Amerikaanse Christian Reformed Church gaande is over de grenzen der kerk. Kan iedereen die gelooft in de Here Jezus Christus" als lid in de Christian Reformed Church worden toegelaten? Of moet men de eis stellen dat men daadwerkelijk ook de gereformeerde geloofs- belijdenissen en formulieren moet kunnen aanvaarden Dezelfde vraag roept ook in Nederland om een antwoord. In de classis Almelo van de Gereformeerde Kerken is een gesprek begonnen dat in het gehele land de aandacht begint te trekken. Een kleine com missie uit de classis heeft een aantal stellingen opgesteld, die op een algemene conferentie voor de classis werden besproken. Verschillende stellingen riepen nogal discussie op en het gesprek is nog lang niet klaa- Deze „Bornse Stellingen" verdienen een wijdere bekendheid. Het zijn geen geloof'belijdenissen die men moet aanvaarden, wel geven ze een lijn weer om een gesprek te voeren, dat al snel op gang begint te komen. Het is niet onmogelijk dat we hier met één van de grond problemen te maken hebben, die de aandacht in de komende jaren in de Gereformeerde kerken zal opeisen. Nooit zal ik die zondag vergeten, waarop mfjn vrouw en ik met onze kinderen voor de eerste maal een kerkdienst in Australië bijwoonden. We hadden er nogal tegenopgezien, ook omdat we de taal maar matig be heersten. Bovendien hadden we ons herhaaldelijk afgevraagd, hoe het met het kerkelijke leven in het nieuwe land gesteld zou zijn. Zouden wij kunhen thuisgevoelen? Zou hier in de kerken het werkelijke Evangelie den verkondigd? Het Evangelie van genade en oordeel? Of ze" JS* onder beslag zijn gekomen van een „social gospel", dat alleen kan brengen voor de tobbende mensheid in de tijd ook dit land boodschap zijn aardse bestaan? Uiteraard hadden we getracht ons van te voren zo volledig mogelijk te oriënteren, maar de inlichtingen, welke kerkelijke instanties In Nederland ons konden verschaffen, waren tamelijk onvolledig, beperkten zich tot het formele terrein. Juist datgene wat we gaarne wilden weten, bleef onbeant woord. wat geen wonder is, als men bedenkt, dat ook het kerkelijke Austra lië wel heel lang buiten het Nederlandse gezichtsveld is gebleven. waren er echter ten diepste igd, dat in Australië de kerk - Jezus Christus bestond. Reeds kolonisten vanuit Engeland. Ierland en Schotland. Later ontdekten we ook de Duitse ker ken, vooral in Zuid-Australië. Wij grondslag. Ieder ander was wel een christen, maar dogmatisch toch niet helemaal bijbels verantwoord. Hij moest dan maar een plaatsje een andere, minder zuivere kerk v den. Niemand zal zijn kerk graag tot een elitekerk willen zien uitgro Dat smaakt te veel naar een far: me. dat onze tijd niet erg ligt. Daarom volgen dan ook de andere stellingen: Gij ouderen, die dit hebt vaak reeds hebt verweten, gij er wel eens over nagedacht, noe gij U van Uw taak steeds hebt gekweten hebt gij de jeugd gegeven wat zij van U verwacht? Leerde gij hen de juiste waarde van het leven? liet gij hen de genade van De Christus Die voor alle schepselen Zijn Leven heeft gegeven, of faalde gij hierin misschien? Jeugd wil nu eenmaal dwepen, zelfs met rock and roll, zU kunnen vaak hun driften niet bedwingen, zijn, zoals ook gij weleer, van levenshonger vol. Iets of iemand moeten zij bejubelen en bezingen. Ouderen, als dit Uw harten treft, leert hen dan in Uw leven Jezus Christus zien. Maakt dat hun dwepen en hun jubel zich tot Hem verheft, dan zult gij niet meer zó veroordelen misschien P. K. De belijdenis en de ander Ook professor Brittenburg Wurth is bezig geweest met het probleem van de grenzen der kerk, hoewel hij het vraagstuk van een heel andere kant bena derde als de Bornse stellingen. Heel summier geven vij de in houd van zijn artikelenserie in het Gereformeerd Weekblad weer. In de eerste plaats legde hij de nadruk op het feit dat er niet slechts een formele erken ning moet zijn van de belijde nis geschriften, niet slechts een verstandelijk aanvaarden, maar er een persoonlijke beslissing moet komen. Bovendien moet men er op toezien dat er een organische samenhang is in het belijden. Er zijn mensen die een waarheid volkomen scheef trek ken door er één onderdeel van te isoleren. Daarom zal men zich steeds weer moeten afvra gen hoe een waarheid functio neert in het geheel van de be lijdenis. Maar ook kwam professor Wurth tot de conclusie dat de belijdenis niet los staat van an dere christenen uit onze omge ving. Er is slechts een binding aan de belijdenis mogelijk in de binding der liefde aan de an der. Elke kerk die zich isoleert van de andere delen van het Li chaam van Christus komt uit eindelijk op een dwaalweg. 2. Wie toch een „elitekerk" zou voor staan a'urft de consequentie aan dat er naast deze nog minstens één kerkge meenschap moe>t blijven bestaan, die de overige leden van de Algemene Chris telijke Kerk in zich opneemt. 3. Ieder die naar de overtuiging van een Gereformeerde Kerkeraad persoon lijk deel heeft aan Jezus Qhristus, moet met vreugde dit deelgenootschap kun nen beleven in het midden der Gerefor meerde Kerk ter plaatse waar hij 4. Het lidmaatschap van een Gerefor meerde Kerk moet beslist ontzegd wor den aan ieder, die de Christus der Schriften niet erkent als God en als de enige en volkomen Zaligmaker. 5. Aan wie de Apostolische Geloofs belijdenis van harte aanvaardt (deze gezien als antwoord van de Kerk van alle tijden op Gods onfeilbaar Woord) mag het lidmaatschap van een Gerefor meerde Kerk niet worden ontzegd. (Uit leg der twaalf artikelen moet geschie den conform de drie formulieren van Enigheid.) 6. Hoe dankbaar wij ook zijn ivoor de Drie Formulieren en hoe noodzakelijk deze ook zijn als toetssteen voor een zuivere en alleen toelaatbare prediking in de Kerk van Christus en hoezeer haar ondertekening vereist moet blijven voor alle kerkelijke ambtsdragers, als toetssteen voor een mogelijk lidmaat schap van een Gereformeerde Kerk zijn zij niet aan te wenden. Doet een kerke raad dit toch, dan loopt hij gevaar iemand buiten te sluiten, die door Chris tus wel bij Zijn gemeente wordt gere kend. Zulk oen niet te verantwoorden daad zullen de Gereformeerde Kerken, te allen tijde vermijden." den dus als belijdende Christenen niet alleen kunnen staan. Overal wBar de kerk is, is de gemeente, waaruit ze is opgebouwd. En het was geen vraag, wat we hadden te doen. We hadden ons de Drie Formulieren van Enigheid naarvoegen bij een van deze kerken, ook de oudste geloofsbelijdenis der Kerk. de om der w'lle van <>n*e k nd® j®"' Apostolische. Er wordt hiel getornd «nJJgVtoJi? maar i"materieel?^ beis-gelovige zin? Toch was er grote aarzeling de Godheid van Jezus Christus, gaat om mensen die niet slechts zeggi dat zij (verstandelijk) geloven wat Bijbel zegt, maar die volgens de kerke raad persoonlijk deel hebben aan Chris- De stellingen spreken tamelijk voor zichzelf. De laatste echter biedt talloze voetangels en klemmen. Hier wordt scheiding gemaakt tussen de ambts dragers (predikanten, ouderlingen en dia kenen) en de gewone gemeenteleden. wilde beslist niet de kant i de „elitekerk" zoals zij het zelf ^y? W.® J10®"1*?®" die zondagochtend ons opmaakten om voor de eerste maal een dienst bij te wonen. Aan de ingang stonden een paar man nen later bleken het ouderlingen te zijn verder enkele vrouwen en een groepje kinderen, die juist Zondags school hadden gehad. Toen we door het hek naar binnen gingen, voelden we even een vleug van verwondering op ons aan komen. Men kende ons niet. Waar kwamen wij vandaan? Wie waren "Te noemden onze namen, trachtten ,H hnnff r^ir „i«. 'e vertellen, dat we Nederlanders wa- formuleerde, maar zij heeft ook met de rpn leden yan de kerk Een van de ou_ kansels durven open stellen voor een derlingen verdween in de consistorie, prediking die gebaseerd op de bijbel j Even later keerde hij terug met de pre- toch andere accenten legt, een predi- dikant, een grote forse man met zon en king conform de apostolische geloofsbe-humor in zijn ogen. De simpele toga lijdenis, maar misschien in strijd met! hing wijd en slap om zijn schouders, de Drie Formulieren van Enigheid. Baptisten en Methodisten aanvaarden el de Apostolische Ge loofsbelijdenis. maar ze ker niet de Drie Formu lieren. De moeilijkheid is ech- r nu verschoven van een elitekerk naast an dere minder bijbels ver antwoorde kerken, naar één kerk met elite chris tenen die voor de amb- aanmerking ko men naast christenen die nog zo ver niet zijn." In een gesprek met een predikant vroegen we wat er dan zou moeten gebeuren als God zijn hand legt op één van die christenen die niet tot de elite behoren en hem roept tot het opzienersambt?- Hij wist het niet. Deze laatste stelling vooral openbaart het moeilijke van deze probleemstelling. hem wel ont- en vrij. zijn gummiboord was tamelijk versle ten en ook zijn zwarte bef vertoonde heel wat tekenen van ouderdom. De man zelf was echter nog in d« kracht van zijn leven. Hij trac op ons toe, drukte ons de hand, had een vriendelijk woord voor elk van de acht kinderen, die hem bedeesd, niet begrijpend aanza gen. Wij waren van harte welkom. Dat we een goede Zondag mochten hebben! Gewend aan vaste zitplaatsen, al dan MOEILIJKHEDEN I\ LAOS Volgens verschillende berichten die op het hoofdkwartier wan het dingsgenootschap der Christian and Missionary Alliance zijn binnenge komen, beleeft de in het voorjaar ge stichte Evangelische Kerk van Laos haar eerste problemen. Het schijnt dat een aantal kerken, ouderlingen en voorgangers weigeren om de genomen kerkorde te erkennen. In een groot aantal plaatsen zijn de col- lectes sterk terug gelopen, en in PSALMEN EN GEZANGEN Dr. C. Stam in de „Zeeuwse Kerkbode' Het is jammer, dat wy op dit punt va het zingen elkander niet beter kunne of willen verstaan. Een lied tot Gods e, mag nooit oorzaak van verdeeldheid brei gen. V wilt toch straks graag zingen het lied van Moxes en tan het Lam? schijnt Ds. J. A C. Rullmann in „Gereformeerd Maar wat wy ontvingen! Het is zo onnoemelijk t eel en rijk. Niet een cadeau tje, maar een Vader in de Hemel. Niet maar een verdovend medicijn, maar gezondheid. Niet maar wat ditjes of datjes, maar leven, dat onder alle omstandig- rper op hé een commentaar op het Aan mijn catechisanten Heb I ^%tat wij ONTVINGEN ik eens gevraagd: „Wat bete kent heilig leven?" De een ant-1 Weekbiad" woordde: „een heilig boontje zjjn", de ander: „een brave Hendrik zijn". Een jongen was er, die dat veel te negatief vond. Hij oordeelde, dat je dan ..leefde als heer". Ik vind het daarom ïo'n goed antwoord, omdat hü er het dichtst bii is. Hii had moeten zeggen „Leven als de Heer". Velen vinden dat maar een woordenspel, terwijl hier toch de kern wordt gerankt. Immers men kan leven „als heer", terwijl men er dan toch ver van verwijderd te ..'even als de Heer". D. SOLINGEF i de t MAG EEN KERSTSPEL? De Vaandrager (orgaan van Herv. J.V. op G.G.): De eenvoud van het oord is het beste en enigste schouwspel, waarmee de kerk kan worden gebouwd. De aan doeningen worden geroerd, maar het hart wordt niet verbrijzeld. Datzelfde hebben we met de hoogstaande uitvoeringen van een Bach-passion. Ontroering genoeg. Doch naar is de zonilekennis. die er mee gewektwordt en de verbrijzeling des •uwe houding van de tollenaar de kerk naar voren treedt, roept nieuwe vragen op die beantwoord niet verhuurd, het traditionele rode het uiterste moeten zullen moeten worden. De Bornse stel- lichtje boven de preekstoel, bleven lingen geven leiding aan de bespreking; iin het portaal staan en vroegen een ge man, die de gezangboeken uitdeelde, oplossing of er oob vriJe pTaatsen warM1. Hij keek ons een beetje verbouwereerd aan. Vrije illinium iiiiiini niiiiiii muur iiiiiiim iiimiiii iiiiiii, imiii mmm nm jiiiim iiiiimr imiini mmm mum mimm mmm mum hiihiib iiiiiiii mini ;mi iiiiiii inwin iiiiiiiii imiiiii iiiiiiii mimn mum iiiiiiih iiimiii mmm iiiiiinii mmiii iiiiimi iiiiiii mm mm nimiii miiiiiii iiiiimn iiiiiiii iiiiiiii imm deze jonge gemeente het avondmaal gevierd. De kampong Arbflis, met 100 zielen, ligt in een streek, die tot nu toe hecht gesloten christendom. Sinds enkele jaren wordt er nu gewerkt door een evangelist. Daar in het ressort Sarmi nog geen vrijgestelde pendeta's zijn, moet al het evangelisatiewerk na de dage lijkse schoolarbeid gebeuren. Toch vordert het kerstenen. Binnenkort verwacht men ook in twee andere kampongs de stichting van een chris telijke gemeente. (Zendingsblad.) Voor lutheranen Een bericht uit Minneapolis meldde dat de staat Minnesota aan de ge delegeerden van de Assembly van de Lutherse Wereld Federatie gratis vis- akten heeft aangeboden, om in hun vrije tijd in het „land der 10. en", zoals Minnesota officieus heet, beetje ontspanning te vinden. Een journalist, aan wie dit werd gedeeld, vroeg, na een blik op het program, of die vrije tijd soms 's mor gens vóór vier uur viel. - (Farago). Geloofsvrijheid Sinds Spanje zijn heerschappij over Spaans-Marocco aan de Maroccanen zelf overgedragen heeft, wezenlijke verbetering ingetreden voor de Spaanse protestanten in Tetuan, zi meldt „Kristeligt Dagblad". De gou verneur uan de nieuwe Mohamme daanse regering heeft kennis genomen van de beginselen der evangelische gemeente en heeft deze zonder be perkingen gebillijkt. We trachtten hem duidelijk ken, wat we bedoelden, van het verhaal moest gaan! Alle plaatsen we: De predikant kwam binnen, gevolgd door de kerkeraad. Het nummer van het eerste lied werd opgegeven. De he le gemeente rees overeind. In de Aus tralische kerken wordt staande gezon gen en gebeden, door vrouwen zowel als door mannen Toen het lied uit werd bekend gemaakt, dat deze gen een aantal gasten aanwezig w Onze namen werden genoemd, vooi deren wellicht wel, voor onszelf welijks verstaanbaar. Er waren noL deren ook: een ouderling van de kerk van Ceylon, met vacantie in Australië, twee Chinese zeelui uit Hongkong; ver der een inboorling van een zendings- post uit de binnenlanden. Het moest wel een feestdag worden voor de ge meente; zoveel gasten in haar midden. En het werd een feestdag, voor ons wel het allermeest. De dienst werd voortgezet met een korte toespraak tot de kinderen van de Zondagssent wie ongeveer honderd aanwezig Het verhaal van Samuels roeping werd verteld, in eenvoudige, kinderlijke taal. Er werd met belangstelling en eerbied geluisterd, ook door de volwassenen. Op het verhaal volgde echter een toe passing. die in Nederlandse kerkelijke kringen stellig critiek zou hebben opgeroepen, van wege de geprononceer de moralistische tendenz. Toen dit gedeelte echter werd besloten met een echt Evangelisch kinder lied schrompelde mijn critiek ineen. Deze jeugd van de kerk verliet de dienst toch niet zonder een zelfs naar Neder lands inzicht Bijbelse Boodschap te hebben gehoord De preek duurde slechts kort. twintig minuten, wat my verheugde, voor- al ook vanwege de bla kende hitte, die door de open deuren naar binnensloop en het felle licht, dat trilde tegen de wanden. Toch zal ik ze niet ge makkelijk weer vergeten. ..Gy waart al TER OVERDENKING Wrijving De eerste kunstmaan is voorlopig van de voorpagina's der kranten verdwenen en heeft een rustig plekje ergens bin nen in gevonden. Zelf zijn we over de eerste angst heen. Op een enkeling na, hebben we allemaal wel even huive rig gedacht: Wat moet dat worden? We wisten wel dat geleerden speelden met de droom van interplanetair ver keer, maar Jules Verne was voor ons nog altijd een fantast. Nu is hij ineens een akelige realist geworden. De rust, die we in onze welvaart meen den gevonden te hebben, wercf even een dag verstoord. De maan gaf ons een speldeprik van vrees, die we zo gauw mogelijk hebben weggedrukt onder bergen activiteit. Nu heeft haar „pie pen" een plaats gevonden in de caca- phonie van onze tijd. De kunstmaan draait naar zijn einde en wij draaien gewoon mee. De kunstmaan zal zijn einde vinden in een door wrijving ont stane hitte. Er Is ook zulk een „wrij ving" tussen God en de mens. Aan de wrijving gaat niet de atmosfeer, wel de kunstmaan ten onder en aan de wrijving tussen God en de mens gaan wij en niet God ten onder. Zo werd de kunstmaan even een allegorische De toekomst ZAL DE ZOON UES MENSEN GELOOF VINDEN? {Lucas IR BA) Vicaris W W. Verhoef in „Vuur": De gangbare, negatieve uitleg komt niet overeen met de verwachting aan gaande de Kerk van Jezus Christus in het geheel van het Nieuwe Testament i geestelijke volheid, i voltooiing, kwantita- KUNSTMAAN Wij leven toch wel in u-aardige tijd. Voor ons g< we by al de geweldig voel benaderen uitvindingen God heeft de mens dr aarde gei om die te bewonen, de mens van heden begeeft zich op weg naar andere planeter GODS WIL EN ONZE WIL Prof. J. J v. d. Schuit in de „Wekker" Het is zo opmerkenswaardig, dat de Catechismus niet begint met Gods wil, maar met 's mensen wil. De Catechismus begint hier Ie zeggen: „Geef, dat wy en eigen wil verzaken". dere steden weigeren gemeenten een gedeelte van het binnen geko men geld aan het centrale comité van de Evangelische Kerk af te staan. Bovendien zijn de aanvallen van bui tenaf door de heidenen de afgelopen maanden sterk toegenomen. Dit is opmerkelijk omdat de kerk nu geheel zelfstandig is en niet langer ervan beschuldigd kan worden een, door het buitenland gefinancierde, gods dienst te zijn. Tot nu toe was de Christian and Missionary Alliance het enige zen dingsgenootschap dat in Noord Laos werkte. Sedert kort woont er echter ook een zendeling van de Zevende Dags Adventisten in Luang Prabang. Dood Het wil toe komei dat i Om schoolexamens af te nemen heeft ds. Woldendorp de reis gemaakt naar Steenkool op Nieuw-Guinea ..De reis ging per K.P.M. We zouden eerst maandagmorgen vertrekken, toen op maandagmiddag en het slot was dins dagmorgen. maar wie let daar nu op? Een rustige maar dure reis. Des. woens dags om 8 uur dook Steenkool op uit de grauwe, druilerige regen. Een verlaten stad, sinds kort geleden de Olie haar mensen hier terug trok; het gras groeide er hoog. Het leek, of de dood Steenkool heeft aangeraakt en het doet nu zyn naam eer aan: het is er zwart. De gevolgen voor de gemeente zijn groot. Van de kerkeraad van meer dan 10 personen is er nog maar 1 over. De school met twee onderwij zers liep al terug van meer dan 50 leerlingen tot ruim 30 en dat bete kent. dat we straks een onderwijzer zullen moeten terugtrekken. En het gevolg daarvan is weer, dat het ge meentewerk en het werk in enkele kampongs in de buurt afgebroken wordt." Evangelische christenen in Spanje ....en leven :cggen met een zekere ironie tot I elkaar dat men kennelijk eerst uit de In de kampong Arbais, ongeveer 40 hemden flati een „christelijke over- km ten westen van Sarmi op Nieuw- h.iw Guinea, heeft ds. Baars een grote' °erakerx moet en °nder een groep kinderen en volwassenen ge lmos'em*« komen, om vryuit zyn doopt en de laatsten als lidmaat be-\ffe,00f mogen beleven en be vestigd. Voor de eerste maal werd met I lijden - (Proteatant). die tijd zonder Christus. tekst, voorgelezen uit de vertaling van Philips: Brieven aan de jonge Kerken. Zonder Christus en nu met Christus. Het leven kreeg zijn werkelijke waarde, er k.Y,*m uitzicht °P het eeuwige Konink rijk. Weggelegd, bewaard voor de ge meente. Toen we het slotlied zongen, warer we bijna vergeten onze eerste kerk dienst m het vreemde land te hebben Toen we ons weer buiten bevonden, werden we van alle kanten bestormd door gemeenteleden, die ons vroegen de dag verder bij hen thuis door te brengen. Een jong pas getrouwd stel liet niet af. Ik wees op onze acht kin deren. O, nee. dat hinderde niet. Dat vonden ze Juist fijn. De Ceylonees, de Chinezen, de neger hadden hun gast vrouwen al gevonden voor deze dag. Hoezeer we ook aarzelden, er w geen uitweg: wij moesten met die jon ge mensen mee We hebben er een ech te feestdag beleefd De man was teerder bij een handelaar in thee, de telefoniste op een fabriekskan- sen. die heel hard heel zuinig moes- De mensheid wil het heelal bestormen. Ligt in deze maan haar toekomst ver borgen? De aarde is te klein gewor den voor de groeiende wereldbevolking. Zal God haar laten emigreren naar andere planeten? Heeft de maan de deur naar een nieuwe tijd geopend of zal zij God uit de hemel doen ne derdalen, zoals eens in de dagen van Babel met de woorden: Dit is het be gin van hun streven. Nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen uit voerbaar zijn. Verborgen in God toor. Het moesten werken ten leven. Bij het hek stond de dominee; hij reikte iedere bezoeker de hand. Nie mand had haast naar huis te gaan, on danks de grote hitte. Toen we die avond thuis waren be seften we die dag weer te hebben er varen. wat het voor Christenen beteke- de gemeente kan lid av.„wi„i- «au uc ii.y*" ®er te zi^n- ,?n ook- hoe heer gemeente lijk het kelijk gemeente wil zijn ,a ltl ue echt Bijbelse zin van het woord. Er is na de oorlog een verhaal ge publiceerd van enkele Amerikaanse sol daten, die lange tijd moesten vertoeven k]ein eiland in de Stille Oceaan. Het draagt tot titel: Zij vonden daar de kunnen gel- in een heus een Australl- Kerk. Het had den: wij vonden de kerk niet rijke buitenwijk van We voelen er niets voor om de maan op „bijbelse gronden" tot wereldzon- de no. 1 te maken. We voelen er ook niets voor om dit ding met een duiste re tekst uit Gods Woord tot vervulde profetie te bestempelen. Maar wel zijn we ervan overtuigd dat onze toekomst niet in deze maan verborgen ligt, noch in de raketten van Amerika. Ons leven, onze toekomst is met Chris tus verborgen in God. zegt Paulus. Schreven we niet juist dat er tussen ons en God een „wrijving" bestaat? Inderdaad. Daarom staat er ook niet dat ons leven zonder meer in God ver borgen is. Ieder mens sitaat buiten God. Adam weuid uit het paradijs ge zet en zijn achterkleirikindoren staan nog altijd buiten de hekken. Daarom schrijft Paulus, dat ons leven met Christus verborgen is in God. Slechts Ohrlstus is in God, en wij kunnen pas in God komen als we in Christus .In Christus" is slecht* MJ. die zich door de kracht van da Heilige Geest volkomen overgegeven heeft aan Chris tus. Ik kan geloven dat de Hft mij naar de bovenste verdieping kan bren gen, maar ik blijf op de begane grond zolang ik ma niet daadwerkelijk aan die lift toevertrouw. Wij kunnen gelo ven dat Christus one tot God kan bren gen, maar daarom zijn wij nog niet ,.m God". Pas als we ons volkomen aan Hem hebben toevertrouwd, zijn we in Hem en dus met Hem verborgen in God. Van de vele oude kerken, die ons land telt, vallen er heel wat onder Monumentenzorg hef zyn monu menten van een verleden dat bouwde voor eeuwen. Waar deze kerken door de tand des tijds worden aangetast, wordt zorgvuldig gerestaureerd, en foto van één zo'n restauratie aan de Hervormde kerk in Schip luiden) mag gelden als een eerbetoon aan hen die dit verleden eerbiedigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19