CHRISTELIJK W. G. J.proefpolder voor gereformeerd leven nieuw „Ik ken n»emand". aanklacht tegen veel kerkelijk leven in de stad Een woord voor vandaag Kanttekeni\ Cunerakerk te Rhenen kreeg nieuw orgel De dankbaarheidsklok aan kampong overgedragen INNSBRUCK Puzzel mee Hoe worden we weer gemeenschap J}s. J. C. J. Kuiper had in Cen traal Weekblad wij na men er iets uit over vorige week enkele oorzaken aange wezen van het in grote-stads- kerken nijpende probleem van het ontheffing vragen uit het ambt van ouderling of diaken. In een tweede artikel geeft hij praktische wenken. Wij knippen hieruit: "LIET motief, dat bjj niet-ter-stem- A ming-verschpnen vaak wordt ge bruikt: „Ik ken niemand" is een aanklacht tegen veel kerkelijk leven in de grote stad. Hetzelfde motief heb ik ook wel horen gebruiken door iemand, die gekozen was tot ambts drager. Dit bewijst, dat de kerk als gemeenschap der heiligen op sterven ligt. Wil men daarin berusten? Zelfs zonder dat men over de begrafenis denkt? Of wordt het, bij het horen van deze dingen, niet dringend nood zakelijk, dat men alle zaken van de kerkeraadstafcl afschuift, om er die éne, grote zaak op te leggen: hoe worden we weer gemeenschap? Men kan zo heerlijk rustig zit ten debatteren over allerlei zaak jes en men gaat volkomen onbevre digd naar huis. God laat ons voe len: je hebt het eerste en voor naamste punt van het agendum nog niet met een vingertop aange- Men heeft wel eens gezegd: we moeten de gemeente wat over de aanstaande ambsdragers vertel len. Ik las in een wijkblaadje de verschillende functies, die een kan didaat zoal bekleedde. Een ge meentelid schreef daarna heel nuchter: dan moeten we die man maar kiezen, die de minste func ties heeft. Die kan zich tenminste eens gaan géven. Alleen kerksplitsing tot kleinere gemeenschappen zal aan dit nood zakelijk gemeenschapsleven weer een kans kunnen geven. DAT er aan het bespreken voor dat men tot kandidaatstelling overgaat veel ernst moet worden gegeven, behoeft, na hetgeen ik reeds schreef, niet nader te wor den aangeduid. Daartoe kan het nuttig zijn met betrokkenen voor af een ernstig gesprek te hebben. Misschien komt men din te weten, wat men allang weten moest! Maar we moeten ook ernstig als ambtsdragers met elkaar blijven spreken. We hebben de onderlinge steun heel hard nodig. Niet alleen bij het uitbrengen van rapporten. Ambtsdragers, die met min of meer moeite hun ambt hebben aanvaard, moeten weten, dat ze op elkaar kunnen terugvallen. Het gevaar van het automatisch, me chanische ambtsdrager zijn ligt vlak voor de deur. En het is de dood voor het ambtsdrager-zijn! De „sterken" moeten de „zwak ken" opvangen, en dan kon het nog wel eens blijken, dat de „zwakke" de sterkere is. Op deze manier moet er een roep van het ambt uitgaan door heel de gemeente. Deze roep: „wat is dat een echt, sterk team". Dan zullen er stellig veel bezwa ren om ook ambtsdrager te wor den op de duur verdwijnen. „Voor beelden trekken"! Zou ik ook eens mogen aanbe velen een soort spreekuur van pre dikanten voor ouderlingen? Voor beide partijen uiterst nuttig. En zeker voor ouderlingen, die bun hart eens willen uitstorten over hun ervaringen in het ambt. Die met vragen worden geconfron teerd, waar zij geen weg mee we ten. Misschien weet de predikant het op het eerste horen ook niet, maar dan kan er over gedacht, voor ge beden worden. Waar het maar om gaat is, dat de gemeenschap der gelovigen weer gaat zien, dat het ambt een schone zaak is, iets om te begeren. Dan verdwijnen er tal van bezwaren. ..Leringen wekken werp: kerkeraadsvergaderingen terug. Die zullen toch waarlijk aantrekkelijk moeten zijn. Hoe moeilijk de kwesties ook kunnen zijn, die daar aan de orde komen. En: hoe kleiner vergadering, hoe meer men zich betrokken voelt bij de hoge zaak van de regering der kerk. Daar moet alle „elkaar vliegen afvangen" contrabande zijn, om dat dit niet hoort bij het christelijk karakter dezer vergaderingen. Het moet een genoegen worden tot dit college te behoren. Nog eens: hoe moeilijk en verantwoordelijk het daar ook kan zijn. Is het soms niet een van de hoogste „genoe gens" door de Heer der kerk tot zo'n verantwoordelijkheid te wor den geroepen? Dan kan er ook niet „gezeurd" worden over kleine dingen. Ieder weet dan, dat de Heer eigenlijk presideert en dat elk woord waar dig en wat waard moet zijn. iDit eist ook van de leiding een prima voorbereiding van de vergaderin gen. Ik wil niet de kant uit, van wat ik dezer Ida gen in een artikel las over „brainstorming". Dat schijnt in Amerika een nieuwe methode van discussie te zijn. Iemand doet een voorstel in minimale tijd, en kele seconden. Anderen geven on middellijk, ook in seconden, vlie gensvlug, hun oordeel, of doen een tegenvoorstel of een suggestie. Zo komt soms, nadat een twintigtal sprekers of meer hun visie heb ben gegeven in een minuut of tien een belangrijk besluit tot stand. De hersens werken bliksemsnel, alle kanten van een zaak worden in een minimum van tijd belicht, men „ziet" de zaak liggen. De mensen doen ontzettend veel in een uur af ze gaan alleen allemaal bek-af en met hoofdpijn naar huis. Maar er is tijd gewonnen. En time is money. Zo moet het in kerkeraden niet. Maar in hond-erden gevallen zijn we nog lang niet aan „brain-storm ing" toe, wanneer de besprekin gen tot de helft werden terugge bracht. Ook dit is een zaak van belang. Waardoor broeders met meer „vrijmoedigheid" en zeker met meer blijmoedigheid het ambt zou den aanvaarden en van vergade ringsmisère geen reden voor ont- heffingvragen zouden kunnen ma ken. - Werkgemeenschap van gereformeerde jongeren Zij gaat het niet langer alleen in conferenties zoeken (Van een medewerker) HET gereformeerde leven lijkt sterk op een schilderij van Picas so: hier een losse hand, daar een losse voet, ginds een los oog. De bloedsomloop staat stil, de band tussen de delen onderling is weg. Deze vergelijking met Picasso, die onlangs is gemaakt door 'ds. Chr. W. J. Teeuwen, gereformeerd predikant te Diemen, werd ons voorgehouden door een aantal aktieve gereformeerde jongeren, die deel uit maken van de WGJ, de [Werkgemeenschap van Gereformeer de Jongeren, die thans bijeenkomsten voor belangstellenden houdt om zich af te vragen wat gedaan kan worden ter aktivering van de gere formeerde jeugd: „om de mensen bij elkaar te krijgen en bij elkaar te houden", zoals men ons zei. Beroepingsiverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Ouwsterhaule (Fr. toez.): vik. C. Nauta te Drachten. Aangenomen de benoeming tot vikaris te Dedemsvaart: kand. F. H. Scheffer te Leeuwarden. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Chatham Ont. (Free Chr. Ref. Church of Canada): C. Noorde- graaf te 's-Gravendeel. EVANGELISCH-LUTHERSE KERK Beroepen te Haarlem: D. Solingen te Purmerend. Bond van chr. muloscholen De algemene vergadering van de Bond van christelijke (m) uloscholen wordt woensdag 9 oktober gehouden in Espla nade te Utrecht. Na de openingsrede van de voorzitter, dr. H. J. Langman, spreekt prof. dr. L. W. G. Schol-ten over geschie denisonderwijs van christelijk standpunt: een wezenlijk onderdeel van het christe lijk u.l.o. In de middagvergadering f'reekt de heer Joh. Tigchelaar uit Den aag over: Het wachtwoord voor heden. In Israël werken thans ongeveer drie honderd protestantse zendingsarbei ders. Daarbij zijn niet alleen de zen delingen enz. van kerken en kerke lijke zendingsgenootschappen gere kend, maar ook de werkers van de Wereldbond van C.J.M.V.'s en derge lijke organisaties. Plaatselijk contact J^E DEELNEMERS van deze lande lijke beweging leden kent men niet, omdat de WGJ geen vereniging is hebben zich georganiseerd uit verontrusting over de slapheid in het kerkelijk leven. Het echte gemeen schapsleven, zoals dat blijkt in de Han delingen der apostelen, is verdwenen; de kerkmensen hangen als los zand aan elkaar, doen niets samen, en ver richten daarom ook niets ten behoeve van en met anderen. ,,Wij moeten zelf, als jongeren, de problemen van deze tijd op ónze manier benaderen. Het is fout en gevaarlijk om alleen de oude ren maar te laten praten, schrijven en organiseren voor ons." De methode die de WGJ-ers voor hun streven naar bewustmaking ge bruiken Is, eenvoudig gezegd, naar el kaar toegaan. Het belangrijkste mid del daartoe was tot nog toe het be leggen van conferenties. Dat heeft de WGJ sinds de oprichting, ruim tien jaar geleden, gedaan met succes. Toch bereik je daar op den duur niet veel mee, zo zei men, omdat het aankomt op plaatselijk kontakt. Daarom zijn de organisatoren thans bezig met akties In verschillende plaatsen, onder ande ren in Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Groningen. Men wil komen tot de op richting van verschillende kringen als aktieoentra ter verbreiding van de ge dachte der WGJ. Oecumene gereformeerd-zijn mede in: aansluiting van de Gereformeerde Kerken bij de Wereldraad van Kerken. De beweging propageert deze aansluiting onder meer door haar lidmaatschap van de Oecume nische Jeugdraad in Nederland. Men vindt, dat de Gereformeerde Kerken, die zich nog steeds niet hebben aange sloten bij de Wereldraad of bij de I.C.C.C., de meer rechtse tegenhanger van de Wereldraad, zichzelf te kort doen met hun afzijdigheid. Wij kunnen enorm veel leren en bovendien zijn wij er van overtuigd dat de gereformeerde kerken een groot stuk geestelijke erfe nis op het podium van de Wereldraad hebben te brengen, zo zegt men. Aan sluiting bij de I.C.C.C. acht de W.G.J. onjuist omdat deze oecumenische orga nisatie een bestaansrecht slechts ont leent aan haar tegen-de-Wereldraad- Men wil een open gesprek, niet al leen met de hervormde kerk, maar ook met de gereformeerde kerken art. 31. of andere gereformeerde denominaties. Avant-garde GERUIME tijd heeft de WGJ in een impasse geleefd. Nu echter willen we weer avant-garde worden, zegt men. We willen geen partij zijn, evenmin een mo daliteit of richting binnen de kerken. Wij willen sommige dingen graag an ders. In het program van aktie staat ook een „experimenteel punt". De WGJ is er namelijk van overtuigd, dat het her stel van de gemeenschap binnen de kerk kan geschieden door middel var een andere struktuur van de gemeente, zoals huisgemeente, buurtgemeente er „categoriale" gemeente. Het gaat er dus om de mensen in hun eigen sfeer en ook per categorie, te benaderen. Wij willen graag „proefpolder" zijn voor het uitwerken van de methode. Dat kunnen we ook zijn, menen d< WGJ-ers, omdat wij, door onafhanke lijkheid, ruimere armslag hebben. Als zelfstandige beweging kunnen wij ook gemakkelijker werken aan de overbrug ging van de kloof in de kerk, die uit haar gezapige rust gewekt moet worden. Onafhankelijk fhankelij opgaan in de kerk zou het uit zijn met de aktie, meent men. Opgaan in de kerk betekent namelijk ook: geaccepteerd worden, het doel bereikt hebben. Dan zakt de WGJ in elkaar. Maar ons ideaal ook, denkt men. Het zou immers toch weer geheel worden! Voor nadere inlichtingen kan Wij lopen onszelf voorbij in de jacht van de dagen, tal 1/ tijd geld is en elke minuut moet worden uitgebuit. Is t ff wel gelegenheid voor bezinning, voor een afstand neme de dingen, die ons beheersen? Zeker, wij zijn genoe; onszelf bezig, maar dan eerst en vooral met de vratj wij er materieel beter van kunnen worden. Middeni wedren met onszelf staat dan plotseling een woord uit) 119: „Ik overdenk mijn wegen, ik wend mijn voeten ruu getuigenissen". Lees er niet over heen! Maar ga bij uzi Ij* of het waar is: ik overdenk mijn wegen. Dat vraagt e zelfonderzoek en grote eerlijkheid tegenover uzelf. K\ uw wegen, uw doen en uw laten, het felle licht uan schijnwerpers verdragen? Zij laten niets in de schadt nog minder in het donker. Maar zij wijzen u ook de weg naar het doel: u kunt uw voeten wenden naar getuigenissen. Loop dan gerust hard: het is de goede St! GOE .Ex - EEN BEWOGEN JAAR (1848) isseli; emer eente hebl Wordt vanavond in gebruik genomen Geschenk van Neutron-overlevenden i de Neutron-ramp, door mr. J. O. de Rijke de luldklok - het kerkgebouw van de kampong overgedragen aan de bevolking. Omdat de an e werkzaamheden aan de bouw van de nieuwe kerk nog niet zijn voltooid had de ontleend bevolking een tijdelijke houten klokkestoel opgericht. Als de nieuwe kerk vreugde r toespraak zei mr. De Rijke o.m., dat „het vandaag een dag is van ar ook een dag van droefenis. Wij gedenken degenen die zijn gestorven, wij zijn ook heel veel dankbaarheid verschuldigd aan hen, die onverschrokken de zee opgingen om met gevaar voor eigen leven ons te redden." Aan het slot van zijn toespraak trok mr. De Rijke het doek weg dat de luidklok bedekte, waardoor ook de in de Biakse taal gestelde inscriptie „Munasus ro fararur pjun ro Neutron ani 16-7-57" duidelijk te zien was (vrij vertaald: blijk van dankbaar heid voor het goede werken bij de Neutron-ramp 16-7-57) Ds. Rumainum heeft in een korte rede nog de nadruk gelegd op de plicht van een christen om mensen in nood, onverschillig van welke huidskleur of landaard, bij te staan. De plechtigheid werd besloten met zang door kinderen van de dorpsschool. (Van onze kunstredacteur) QE beroemde Cunerakerk te Rhe nen, waarvan de toren min of meer het gehele omliggende land schap langs de Rijn beheerst, heeft een nieuw kerkorgel gekregen. Was de kerk eerst door brand vernield, tijdens de tweede wereldoorlog heeft de Cunerakerk enkele bombardemen ten niet zonder ernstige beschadiging kunnen doorstaan, waarbij ook het orgel voor het grootste gedeelte een prooi der vlammen werd. Meerderen, zelfs inwoners van Rhe- zijn onbekend met de herkomst J-Cunera. Die naam is de Heilige Cunera, eens martelares te Rhenen. Van haar leven is eigenlijk niets met zekerheid be kend, maar wel vertelt de legende dat zij een der elfduizend maagden was van de Heilige Ursula. Volgens die in de elfde eeuw onstane legende zou Ursula de dochter zijn geweest van een ko ning uit Brittannië. Een heidense firins dong naar haar hand en zij be- oofde zijn vrouw te zullen worden op voorwaarde, dat hij zich tot het Chris tendom bekeerde en dat hij haar toe stond met elfduizend maagden een pelgrimstocht naar Rome te onderne men. Aldus geschiedde, maar op de Advertentie ...-etizyi&ideebfitf Zodra Uw kinderen over verkoudheid klagen, of over hoofd-, keel- of kiespijn, wees er dan vlug bij. Eén 'ASPRO' help! direct en vo korpt schoolverzuim. 'ASPRO' is onscha delijk voor hun maag en is hef idealeV huismiddel tegen allerlei kwalen. (Dosering: 2 ASPRO's voor Uzelf, maximaal 1 voor Uw kind) pijn verdwijnt! 81 En plotseling wist hij: hier naast hem op de achterbank in die auto zat de moordenares van Fritz Müller. Dat zweem van het parfum was hem toen maar heel even opgevallen, maar de geur was zo merkwaardig, zo persoonlijk, dat hij zich niemand anders in gedachten kon bren gen, die hetzelfde gebruikte, of zelfs maar een ge lijkende variatie daarvan. De auto reed in de diepe düisternis tussen de dichte bomenrijen aan beide zijden van de stij gende weg. André Rost kon niet zien, waar hij zich pre cies bevond. Hij meende zich te herinneren, dat hij enkele dagen tevoren dezelfde weg had gere den, toen hij in een taxi op zoek was naar de ontvoerde Marianne. Hij was verward. In de eerste plaats over de ontdekking, dat de vrouw, die hier naast hem zat Fritz Müller gedood moest hebben en verder was de bijna tastbare zwijgzaamheid van het tweetal in de auto geen aanleiding om vrolijk te zijn. Hij vroeg zich voor de zoveelste maal af, wat ze met hem zouden doen. Hij kon niet begrijpen wat hun plannen waren en hij was er van over tuigd, dat ze weinig goeds in de zin zouden heb ben. De Japanner had na het op gang brengen var de auto nog geen enkel woord gesproken. André voelde de blikken van de vrouw telkens op zich gericht, maar ook zij sprak niet. JAS VAN HOFWEGEN 'Qaadneló De wagen maakte eeh schielijke bocht en even later hoorde hij grind onder tegen de auto spat ten. Ze reden een brede oprijlaan op. Hij werd dus niet, zoals Marianne, naar Die Kapelle ge bracht. Dat had hij kunnen weten, want de vrouw wist, dat de politie haar daar het eerst zou zoe ken. De koplampen van de auto beschenen een wit te villa, die aan het eind van de laan stond, ge bouwd tegen de helling. André herkende het ge bouw. Hij kon zich niet herinneren, waar en hoe hij het eerder had gezien, maar in het licht van de lampen zag hij de villa, die hij op de een of andere manier ook bij een vroegere gelegenheid moest hebben gezien. De motor viel stil. De Japanner stapte uit en opende het portier aan de kant van André Rost. „Geen moeilijkheden, bitte, dat is alleen maar voor je veiligheid, dat ik dat zeg." Het perfecte Duits van de Aziaat viel André zelfs onder deze omstandigheden op. De man sprak de taal met niet het minste spoor van een accent. André Rost nam zich nogmaals voor te waken voor zijn eigen behoud, maar daarbij geen enkel risico te nemen. Het grind knerpte onder zijn schoenen en hij vond het op dit ogenblik een nister geluid. De Japanner liep voor hem en vrouw, die hij als Emmy had horen aanspreken achter hem. In haar hand klemde ze een auto matische revolver. De man stak een sleutel in het slot van de voordeur en trad binnen, ontstak het licht in de hall en zei sarcastisch: „Welkom, Herr Rost, welkom en ik hoop, dat u, evenals wij, genoegen zult beleven van uw bezoek." Hij boog en in zijn spleetogen zag André een wrede glinstering. Toen de deur in het slot viel, vroeg André Rost zich af, of hij deze plaats ongehavend zou verlaten. De fluweelzoete stem van de Japanner en de houding van Frau Emmy waren niet mis te verstaan. Zou Gustav Zuckwaller kans zien zo gauw het spoor van hem te volgen? Zou hij in staat zijn deze twee te overmeesteren, voordat er iets ern stigs gebeurde? En zou er zelfs sprake van een spoor zijn? Zou er iemand op het terras geweest zijn, die iets merkwaardigs aan hun vertrek zou hebben opge merkt? Het waren meest buitenlanders geweest, die daar op het caféterras bij de Maria Theresien- strasse hadden gezeten en hun zou zeker niets vreemds opgevallen zijn. Marianne was nog niet terug geweest en had dus pas achteraf iets van de ontvoering bemerkt. (Wordt vervolgd) vermoord, evenals Paus Cyriacus zijn gevolg, die hen op hun tocht ver gezelden. Kort daarop zouden de Hun nen door elfduizend engelen zijn ver dreven. Tot die maagden behoorde dus ook Cunera uit Rhenen. Op advies van de Hervormde Orgel commissie heeft de Orgelmakerij Gebr. Van Vulpen uit Utrecht de bouw van een nieuw orgel opgedragen en dit instrument wordt vanavond officieel in gebruik genomen met een bespeling door Wllem Hülsman, organist van de St. Joriskerk te Amersfoort. Orgel makerij Van Vulpen heeft het gehele orgel zelf ontworpen (dus ook het front dat' ideaal is aangepast bij de kerkruimte) en ook alle onderdelen van het orgel (dus ook de pijpen) zelf vervaardigd. Het instrument bestaat thans nog uit een hoofdwerk, een rug werk en een pedaal. De disposi tie luidt: Hoofdwerk: Prestant 8'. Qumtadeen 16", Octaaf 4', Octaaf 2', Spitsfluit 4', Roerfluit 8', Spitsquint 3', Mixtuur 6—8 sterk, Trompet 8\ Rugwerk; Holpijp 8', Prestant 4', Roerfluit 4'. Woud- fluit 2' Octaaf 2', Scherp 4 sterk, Kromhoorn 8' en Sesquialter. Pe daal: Pre-^nt 16', Octaaf 8' Oc taaf 4^a2Uin 16' en Mixtuur 6 st. We hebber, het orgel deze weel bekeken en beluisterd en Rhenen zo wel als de Ned. orgelbouw kunnen trots zijn op een dergelijk instrument, dat een volmaakt klaar en helder klankarakter heeft, gebaseerd op het klankkarakter van de barok. De stem verhoudingen zijn vólkernen afgewo gen, de mechanische structuur is per fect en de gehele mechaniek is zonder enige leemte. Er zijn drie manualen met in de orgelkast ruimte voor een borstwerk. Met dit instrument is de land opnieuw Weinig bekeringen in de staat Israël Veertien christenen en vier mohamme danen zijn vorig jaar tot de joodse ge loofsgemeenschap overgegaan, zo blijkt uit het nieuwe officiële jaarboek de staat Israël. Zeven Joden zijn islamiet geworden en twaalf Joden be keerder zich trt het christendom. Eén moharrmv ^aan werd christen en elf <t?nen zijn hinnen het chrlsteiidom kerk of secte veranderd. 7IJ die in deze eeuw geroepen zijn alle, bevonden zich talloze aan de mensheid leiding te ge- die eenvoudig niet in staat ven, hetzij in politiek, maatschappe- zich tegen de ziekte te weer I !iin lijk of godsdienstig opzicht, zijn, als len. Zij lagen huiverend op si zij hun taak ernstig opvatten, stellig strozakken in smerige kamertj |Lr niet te benijden. Want de plaatsen nauwe, donkere straten waar hi d op de wereld, waar dit leiding geven nnni* nog zonder schokken of stoten ver loopt, moet men haast met een kaars je zoeken. Alom broeit en woelt het liggen, omdat zij geen extra Immers in de wereld en geen week hadden. Die geen warm pali rijs gaat er voorbij, of de kranten moeten trokken, omdat zij opstonden e w gewag maken van nieuwe uitbars tingen of nieuwe haarden van licht nooit kwam en de politli^ durfde komen. Dat waren i ,r e niet onder extra dekens konde 3 okl de enige kien ndse Whisky, rust en gevaar. Binnen een tijdsbe- meestal jenever, schenen stek van dertig jaar beleefden twee wereldoorlogen en het lijkt soms op, of een derde, nóg afschu- ondanks hun armoed altijGT kunnen krijgen - J— ver volk weiijker, krijg de aarde opnieuw in konden. Het was vaak lijk uit te maken, of de dode 3 van Ha vfraiot, itpVi q 1 r) nt *rOOH brand zal zetten. Wie onder zulke omstandigheden van de straten gehaald, moet leven kan een zeker heimwee krotten gevonden werden, aa naar vroeger niet steeds onderdruk- eind waren gekomen tengevoj ken, wanneer hij afbeeldingen aan schouwt uit de vorige eeuw, die, al thans zeker wat ons eigen land be treft, niets dan pais en vree adem den. En toch heeft ook die eeuw een land tamelijk onverschillig on periode gekend, dat de hele wereld grond gestopt. die toen eigenlijk nog min of meer tot Europa beperkt scheen dreun de en wankelde, een periode, die haar nog veel groter, influenza, de honger, of de j< In ieder geval werden ze armen begraven. Dergelijke wekkende lijken werden in Waarschijnlijk was de ellendt ^ijc Russische hoofdstad St. Pete 16 dat f 'ron< hoogtepunt vond in het revolutiejaar eenmaal de feodale resident) chied 1848. Het is de verdienste van de Engels man Raymond Postgate, dat hij alle punt maar weinig verschil. De belangrijke gebeurtenissen uit dit dinavische hoofdsteden warenperd jaar bij elkaar heeft gebracht in een en dat gold ook voor r boek van een kleine driehonderd talloze andere Duitse bladzijden, dat als titel kreeg: „1848 residenties van onafhankelijk! The story of a year". Onlangs ver- scheen er bij H. J. Paris in Amster dam een Nederlandse vertaling sten. In New York, Philadelpl Boston bestonden net zulke als in Londen, maar daar had bewerking i door de heren dr. A. als het leven niet te is, nog uitwijkmogelijkheden D|tv( Alberts en F. Kool. Over de geschiedenis van Nederland het westen, waar men in gedurende het jaar 1848 is zelfs in prairie een heel nieuw bestaan ons eigen land nog betrekkelijk wei nig bekend, zo stellen zij in eer voorwoord vast. En van dit weinige Londen, mag men veronderstellen, dat het Het Engelse vuil en de Engel1 in nog geringere mate toegankelijk moede waren in die dagen hetr is voor buitenlanders. Het is dan ook werp geweest van een officie^' begrijpelijk, dat Postgate niet meer derzoek, waarvan het rapport dan enkele algemene opmerkingen hendige wijze de Victoriaans! de gebeurtenissen te onzent heeft raai had geschokt. Er stond kunnen wijden. Bij de Nederlandse lezen, dat de vloeren van r"~1 lezer zou een dergelijke, haast wille- Jer mijnwerkers in Durham keurige leemte een begrijpelijk ge- umberland een paar decimetefjai voel van teleurstelling verwekken, bedekt waren met vuil, meest Teneinde dit te voorkomen, is het appelschillen. Het afval uit de boek op verzoek van de uitgever van het dorp bij het koninklijk aangevuld met enige fragmenten, waarin, zo goed mogelijk aangepast de aanplant aan het geheel, een aantal vader- wanneer me landse bijzonderheden uit dit merk waardige jaar zijn meegedeeld al dus de bewerkers. Dit Is natuurlijk een opvatting, waar voor iets te zeggen valt, al hadden we er het boek niets minder inte ressant om gevonden, wanneer men zolderkamertjes verschillende zonder meer met een vertaling had wen midden op de dag zonde volstaan. Want interessant Is het zon- ren ohder dekens. Zij kondei der twijfel, omdat in het licht van de niet aankleden, omdat andere toestanden van een eeuw geleden de wen uit waren in de enige huidige in menig opzicht er zo gun- die zij gezamenlijk bezaten, stig bij afsteken. Wie dan ook ken- Ja, zó was het beeld van de nis neemt van het leven in die dagen, bevolkingscentra in die dagen kan er zich onmogelijk over verba- moest het op zeker ogenblik tolman zen, dat de ene omwenteling zich hoopsdaden komen. Ook deze Postgate op dezelfde indrln ejjjj wijze, als hij de armoede en mee te praten van griep, al noemde schildert. Yan maand tot men het toen nog alleen maar in- voert hij de lezer mee door he fluenza. En men vocht er zo goed revolutiejaar. En zo werd he mogelijk tegen, dwz. de adel, de beklemmend boek, met hier ei boeren en de welgestelden in de toch ook ei steden. Doch in iedere grote stad en dig is om vooral in Londen, de grootste van te maken. chat Windsor was zo giftig, c an de boeren vet het als mest gebij* G In de nauwe stegen hadden de bewoners geen W.CÈ*® zij betaalden hun huur voor e deelte in hun eigen uitwerpsel! K men euphemisitisch nachtaarde de. De rapporteurs vonden di s v VAN DL DT Ratje, een jongen door Anne de Vries. Ultgavt Voorhoeve, 's-Gravenhage. Dat de geschiedenis van Ratje c tijd in staat is de jonge lezer t en blijkt wel uit het feit, dat nu veertiende druk van het bekende boek van Anne de Vries is verse! o Het verhaal is van dien aard, di alleen de jeugd, maar ook veel geïnteresseerd Jongens als Ratje maar al te veel. Dat bij aandacht op hun belangen gevest liefde voor hen gevraagd wordt i ee tig en nodig. Vandaar dat wij de ste, welverzorgde uitgave van „1 met voldoening ontvangen hebb &tl£ van harte aanbevelen. VAN HER EN DER Bij de opening van de Makkab' spelen, waaraan joodse sportliei tol de gehele wereld deelnemen, w het stadion van Ramath-Gan b el een gebed uitgesproken, wa* bijbelse formule „Eeuwige God vangen werd door de woorden: els eigen lot. De opperrabbijn vi Aviv cn Jaffa heeft onmiddellij)(Ii protesteerd. Horizontaal: 1 Vervullen, 7 kleur, gapende snijwond, 11 maat, 12 dans, 13 maanstand, 14 sierlijke plantjes, 15 groot stuk hout. 17 baan voor balspel, 18 uit nodigen, 21 maanstand, 23 zangnoot, 24 lawaai, 25 inhoudsmaat, 26 bindmiddel. Vertikaal: 1 Schaaldier, 2 zwevende ...assa, 3 verfrisssing, 4 voorzetsel, 5 Ind. jongeheer, 6 sierplant, 9 hoogge- 9 kooi, 10 of, 13 la, 14 voet, 15 o legen weide, 10 schrede, 12 tropische 17 eerst, 18 toeleg, boom. 15 deel van een sleutel, 16 har- Vertikaal: 1 Stoof 2 baviaan, 3 dere oppervlakte, 19 voorzetsel, 20 tijd- 4 kolf, 5 toto, 8 oorveeg, 11 gee perk, 22 dwaas. Ikort, 13 lade, 16 jee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2