C
D
M
Geloof - vroeger en nu
Puzzel mee
In Nederland bestaat wel
een alcoholvraagstuk
DE
Boph
Een woord voor vandaag
Surinaams melaatsendorp Bethesda
heeft geen schoolgebouw
Kanttekenin
C.h.-politiek in dankbare
blijmoedigheid
INNSBRUCK
G&ieroeMAK
Voor en na de zondvloed
Gedurende de zomer heeft de
jeugdpagina van De Hervormde
Kerk in het teken gestaan van
„toen en nu". Een paar weken
geleden was het thema Het ge
loof vroeger en nu. Ds. A.
K. Straatsma schrijft over het
geloof vroeger. In wezen is het
precies hetzelfde, maar toch:
TN mijn jeugd was er het sterke
A gezag van vader en moeder: ..Zo
is het", zeiden zij. Wij legden
daarbij neer; of. als regel 2
schreven, zo is het, blijf er af
Ik herinner mij de voorlezing
van Nehemia 4, in de huiselijke
godsdienstoefening, de bouw van
Jeruzalems muur. In het 17e vers
(St. Vert.) wordt ons verteld, hoe
moeilijk dat ging, by de voortdu
rende aanvallen van de vijanden.
Daarom bouwden de Israëlieten
met de ene hand en in de andere
hand droegen zij het geweer".
Dat laatste was mij te machtig,
ik wist immers wanneer het bus
kruit uitgevonden was. Die „ouwe
joodjes" zo noemde ik hen heel
oneerbiedig in mij zelf hadden
geen geweer. Dus protesteerde ik
prompt: ..Een geweer dat is onmo
gelijk!" Van mijn moeder kreeg ik
een standje: „Zo iets mag je niet
zeggen. Het staat in de bijbel."
Mijn vader hielp mij: „geweer be
tekende wapen". In elk geval is het
typerend. Het staat geschreven, zo
is het
Als ik terugdenk (met grote
dankbaarheid) aan de Jongehngs-
vereniging. elke avond een uur
lang Bijbelbespreking, daar is
nooit gevraagd: zou het wel waar
zijn? Het ging er alleen maar om:
wat betekent het?
In de eerste plaats: het grote ge-
zagsmoment bjj ,,het geloof-vroe-
ger", waarby de grenzen tussen
Gods gexag en het ouderiyk gezag
sterk samenvloeien.
werkte. Er stond een heel jonge
dominee op de preekstoel. Hij had
het over de angst in onze wereld.
Met de j eugd van tegenwoordig
rekende hy in een paar zinnen af.
Gelukkig (helaas!) zat ër niet veel
jeugd onder de preekstoel.
We moesten zingen het lied, dat
in onze bundel Gezang 149 heet
„Wie maar de goede God laat zor
gen en op Hem hoopt in 't bangst
gevaar, is by Hem veilig en gebor
gen, die redt Hy god'lijk wonder
baar". In die kerkdienst zongen wy
van de „lieve God" Duits senti
menteel. Het woord „goed", in dit
verband, ligt my al niet, laat staan
„die lieve God".
maar vertrouwt. Iets van deze ge-
dachtensfeer vinden wy ook in de
tondag over de voorzienigheid Gods.
„En alle dingen van Zyn vaderlyke
hand ons toekomen".
Ik herinner my er één. Een arm,
vroom gezin, de avond vóór Kerst
mis. Er is niets in huis. Er is al
leen maar honger. Vader vraagt in
een ..roerend" gebed om uitkomst.
Die komtEr is gerucht aan de
achterdeur. Vader gaat kyken en
het is een „stralende" vader die te
rugkomt, met een mand vol levens
middelen. Zie je wel?
Het wereldbeeld werkte mee, aan
deze oppervlakkige, zelfzuchtige,
optimistische beschouwing. Ja, er
stierven soms duizenden Chinezen
van de honger, maar dat waren
heidenen en zij woonden ver weg,
je zag, je hoorde ze niet. De we
reld was#(leek) rustig. De geschie
denisleraar klaagde, dat er geen
oorlogen meer zouden komen. Jam
mer, „want in een oorlog kwamen
de beste instincten van een mens
A volledig,
heb. Laat ik het zo samenvatten:
wij hadden het eerst gemakkelyk
en later vaak erg moeilyk. Over
dat „gemakkelijke" ging eerst de
zondvloed van het gymnasiaal on-
derwys, dat toen neutraal heette
en het allesbehalve was. Om te
zwygen van de universiteit. Maar
vooral de zondvloed van twee we
reldoorlogen. Waarin zo velen om
kwamen, „die op Hem hoopten in
't bang gevaar".
Na die zondvloeden is er nog iets
in my overgebleven, al is het tel
kens weer: „Lk geloof Heer, kom
myn ongeloof te hulp". Dat dank
ik aan de echtheid van de vroom
heid thuis. Maar bovenal aan het
feit, dat Jezus Christus werkelyk-
heid voor my werd. Zodat ik leer
de zien: God troont boven de el
lende van deze wereld, maar Hij is
er, in Jezus Christus, middenin ge
komen. ,,Myn God, waarom.En
nu wil ik wel zingen: „Wie op de
hoge God vertrouwt, heeft zeker
op geen zand gebouwd". Maar dat
is dan een lied. dat alleen onder
het kruis gezongen kan worden.
Het Engelse plaatsje Topcliffe Is in rep
en roer gekomen door een anonieme
brief Die brief was gericht aan
anglicaanse aartsbisschop van York,
dr. Ramsey, die 11 oktober zou preken
in de dankstond voor het gewas van
de plaatseiyke Methodistengemeente.
De schryver waarschuwt de aartsbis
schop ertegen In een vrye kerk voor
te gaan. Dr. Ramsey heeft uiteraard
verklaard, dat hy sich niet door een
anonieme brief van een voornemen zal
laten afbrengen. Maar in Topcliffe zou
zo graag willen weten, welke j
Rapport van Herv. Kerk
verandering in drinkge
woonten noodzaakt de Kerk
tot spreken. Het is onjuist te doen
of er in Nederland geen alcohol
vraagstuk (meer) bestaat. Aldus
het studierapport over het alco
holisme in Nederland samenge
steld door de door de Synode in
gestelde commissie in de Her
vormde Kerk, welk rapport on
langs is verschenen.
Nederlandse drankbestrijders voerden
geruime tijd geleden besprekingen met
herv. kerkelijke leiders welke besprekin
gen resulteerden in de oprichting van
een commissie die zich uitvoerig met
het alcoholisme en de drankbestrijding
ons land bezig hield.
Het rapport heeft lang op zch laten
wachten. Voordat ?et ter tafel kwam
heeft het onderwerp van gesprek uitge
maakt bij vele hervormde instanties. De
Raad voor Kerk en Theologie heeft het
bestudeerd waardoor herschrijving nood
zakelijk was. De predikant-rapporteur
hiermee belast, zelf drankbestryder
smaakte tenslotte het genoegen dat het
rapport in de vorm waarin het thans
uitkomt aanvaard werd.
De uitspraak, men is pas goed Chris
ten als men geheelonthouder is, zal men
er vergeefs in zoeken, aldus zei zater
dagmiddag de heer C. J. Toebes, die in
e -n rede over de Hervormde Kerk er
het alcoholvraagstuk^ het i°Jj8Ste^^Her
vormde geluid v~
sprak
heeionthouders vereniging district Zuid-
Holland. bijeen im Den Haag.
De heer Toebes toonde zich zeer ver
heugd over dit studierapport dat aan
dacht schenkt aan het drankgebruik in
binnen- en buiteiüaind.
Het rapport spreekt van veertigduizend
alcoholisten in Nederland.
In het theologisch gedeelte spreekt de
Kerk als haar mening uit dat de pasto
rale zorg aan drankzuchtigen niet ver-
aarloosd mag worden.
Al met al is geheelonthouding ieder
an te raden en voor speciale mensen
1 groepen kan het een roeping zijn.
Ieder geve in zijn verantwoordelijk-
atwoord op de bestaande nood, aldus
vatte de heer Toebes een uitspraak sa-
Horizontaal: 1 Verbijsterd, 8 vrucht,
10 inhoudsmaat, 12 muil, 13 vader, 14
gewaad, 16 door, 17 vr. zoogdier, 18
vaartuigje. 19 watering, 20 knaagdier,
21 knol, 23 de naam onbekend, 24
levenslucht, 26 nabootsen.
Verticaal: 2 Titel, 3 edelgesteente,
4 plezier. 5 water doorlatend. 6 maat,
7 veldipyp, 9 rivier in Frankryk, 11
kledingstuk. 13 vergif, 15 drank, 16
keuken gebruiksvoorwerp, 18 metaal.
20. aanlegplaats voor schepen, 22 wilde
haver, 25 pers. voornaamwoord.
OPLOSSING PUZZEL No. 23
VAN Dt DAG
Labyrinth In Lan-fang, door Robert
van Gulik. Uitgave W. van Hoeve, Den
Haag.
De schrijver van dit voortreffelijke en
spannende boek. dr. R. H. van Gulik,
thans chef directie Afrika en het Mid
den-Oosten van het ministerie van bui
tenlandse zaken, promoveerde in 1934
cum laude na zijn studie in de rechten
en de Chinese en Japanse letterkunde en
behaalde in 1935 cum laude zijn doctors
titel voor letteren en wysbegeerte.
Hij heeft een belangrijk oeuvre op zijn
naam staan, doch de Nederlandse lezer
bleef hiervan gespeend, doar dr. Van
Gulik in het Chinees, Japans en Engels
zijn werk deed uitgeven. Slechts één to
neelstuk, De Zwarte Rechter, werd in
Nederland gebracht.
Des te meer valt het toe te juichen, dat
deze roman verschenen is. Een detecti
veroman inderdaad, maar wij zijn hui
verig het boek zo te betitelen, daar het
ver uitsteekt bovtn deze categorie. Voor
treffelijk van stijl, spannend van inhoud
en bovenal met een. schildering van het
oude China, is het boek waard om gele
zen en herlezen te worden.
Slechts vinden we het jammer, dat de
gene die de Nederlandse vertaling heeft
verzorgd, zij het onder toezicht van de
schrijver, in het geheel niet genoemd is.
Christ, geref. predikant
promoveert aan de V.U.
Ds. W. H. Velema, predikant van de
christelyk gert
Eindhpven, zal
proefschrift verdedigen ter verkrUging
van de graad van doctor in de godge
leerdheid. Hy zal daa-mee de derde
dootor in het predikantencorps van de
Christelyk Gereformeerde Kerken
den. De twee anderen, dr. J. van Gen-
deren en dr. B. J. Oosterhoff zyn pro
fessor aan de theologische school te
Apeldoorn. Zy promoveerden aan de
Utrechtse universiteit. Ds. Velema echtei
zal als
doctorsi
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Benoemd tot diakonessenpredikant te
Leiden: J. de Wit. aldaar; tot hulp
prediker te Scheveningen (wijkgemeen-
te V): L. G. Bruyn, emeritus-predikant
's-Gravenhage.
Bedankt voor Doornspijk: J. van Dtyk
te Gardereh.
Beroepen te Kinderdyk: T. Poot te
Haaften.
Aangenomen naar Noordwyk-Binnen:
.van Dok te Ens (N.O.P.).
Onderwij sbenoemingen
Benoemd tot hoofd van de ehr. nat.
school te Noorden (Z.H.): G. J. den Hee-
ten te Woerden.
Benoemd tot onderwijzeres aan de
Groen van Pj-insterenschool te Geleen:
mevrouw H. F. van Velden-Stolk te
Hoogeveen (tyd.); gan de herv. school
te Barger-Compascuum: mevrouw A. A.
W. Waardenburg-Houwing aldaar; ai
Bethlehemschool te Arnhem: mejuffrouw
W. L>. van Nuffelen te Ede.
Benoemd tot onderwyzer aan de herv.
school te Barger-Compascuum; F. Ku-
per te Schoonoord; aan de Groen van
Prinsterenschool te Geleen: J. G. W. van
Velden te Hoogeveen; aan de chr. nat.
school te Gerkesklooster-Strobos: K. F.
Bakker te Rys (tyd.).
Amsterdamse conferentie
van Europese rabbijnen
(Van een medewerker)
Onder presidium van dr. Israël Bro-
die. de cpperrabbyn van het Britse Ge
menebest, zal op 4 en 5 november te
Amsterdam een conferentie worder. ge
houden van Europese rabbijnen. De
opperrabbijn van Amsterdam, tevens
voorzitter van het college van opper
rabbijnen in Nederland, de heer A
Schuster, zal als gastheer optreden.
De conferentie zal de problemen var
het orthodoxe Jodendom in het licht
van de hedendaagse vraagstukken'
ogenschouw nemer.. Tevens zal de c
ferentie naar middelen zoeken om
instellingen van he' Jodendom te
sterken en de religieuze toekomst
verzekeren. Van de conferentie wordt
verwacht dat zy een mylpaal wordt wat
betreft de vooruitgang van het orbhc
doxe Jodendom.
Mevrouw Kartini Bezoen
in ons land aangekomen
In ons land is aangekomen mevrom
Kartini Bezoen, de secretaresse van de
commissie voor gezinswerk van de
Raad van Kerken in Indonesië. Zy zal
twee en een halve maand in ons land
vertoeven om in samenkomsten te
tellen over het werk dat in Indonesië
gedaan wordt ten behoeve van een betei
gezinsleven en steun aan de opgroeiendi
jeugd. Tevens zal zij studie maken var
wat de kerken in Nederland op dit ge
bied doen.
doctorsgraad behalen aap de Vrye
Universiteit te Amsterdam onder prof.
dr. G. C.
Met ons geloof lopen we meestal niet te koop. Dat is
van het hart, heel diep van binnen, 't Kan gebeuren, dal
jarenlang met elkaar omgaan, voordat we tot de ontdekl
komen, dat we geloven in God en in Christus. Geloof 2i
niet, zo wordt vaak gezegd. Maar is dat zo? De Bijbel d 1
er anders over. U moet dat verhaal van de genezing nar rokte
verlamde in Marcus twee maar eens lezen. Vier vrienden
deze man kunnen Jezus niet bereiken, omdat het tjokvoli )jje„
het huis. Dan maken zij doodgemoedereerd het dak opei e vei
laten de verlamde vlak voor Jezus naar beneden zakken 120
dan staat er heel simpel: „En daar Jezus hun geloof 2 srpIe
Wat dit betekent? Dat geloof, dat niet naar buiten blijkt,
veel om het lijf heeft. Wie waarlijk gelooft in Chru wr s
almacht en genade, die kan niet laten het te uiten. Aan I
en aan haar merkt de ander, dat een kostbare schat in 1
hart haar glans naar buiten en tot ver in de omtrek uerspri M-G
O* 15 mei 1946 verenigden de
Gereformeerde Kerken in
hersteld verband zich met de
Nederl. Hervormde Kerk. Even
als in andere plaatsen bracht dit
in Haarlem mee, dat het kerk
gebouw van het „Hersteld Ver
band" eigendom van de her
vormde gemeente werd. De
Haarlemse hervormden hebben
dit gebouw echter moeten ver
kopen. Om nu toch een „teken"
te behouden, dat kon herinneren
Uan de vereniging van 1946, is
zaterdag in de grote of St. Bavo-
kerk een gedenkraam onthuld,
dat is vervaardigd naar het ont
werp van de glazenierster me
juffrouw G. Kerstenaar.
DESMETTING met de ziekte
AJ sen (een nieuwe naam voor melaats
heid) vindt vaak in de kinderjaren
plaats, zo kwam naar voren op de jaar
vergadering van de Protestantse ver
eniging tot verpleging van lepralijders
Bethesda in Paramaribo. De bestrijding
tot in de kleedkamer achter het toneel
tje.
Een eigen schoolgebouw
geen luxe.
dit echtei
bekostigen en daarom is het
bureau in Nederland naarstig bezig gif
ten in te zamelen. Secretaris binnenland
van Bethesda is ds. W. J. Sythoff, her
vormd predikant te Sirjansland (Z.)
gironummer 58033.
deze afschuwelijke ziekte begint dan Uit de gewone middelen
ook bij de jeugd. jgUgU j
In 1956 konden 59 patiënten het me
laatsendorp Bethesda genezen verlaten.
Helaas moesten 23 nieuwe gevallen
worden opgenomen. Slechts twee pa
tiënten stierven in Bethesda een van hen
was 85 jaar oud. Onder de bewoners
van het dorp zyn er die van 21 tot 41
jaar lang melaats zyn.
Dit jaar heeft het kinderhuis ter ge- Het CJMV in Zwitserland heeft zyi
legenheid van zijn dertigjarig bestaan leden opgeroepen tot „vrywilllge dienst
vanuit Nederland een complete speel- aan Christus". De vrywilligers, die
tuin gekregen. Wat echter nog ontbreekt halfjaar In tehuizen en Inrichtingen
is een schoolgebouwtje. Tot nu toe ont- de Zwitserse inwendige zending zullen
vangen de kinderen het onderwijs aan werken, krygen eerst een korte c
1/6(/PON ■A+Léé+i'J
TOEGENOMEN WAARDERING
zal In de Tweede Kamer,
zulks naar aanleiding van Troon
rede en begrotingsstukken,
Miljoenennota is stellig krai
beïnvloed door de ontdekking,
het de regering zo onverholen naar
jaarlijkse debat worden gevoerd oplossing is gaan zoeken in de
over het regeringsbeleid. In detaUs ting van oprechte bestedingsbjj3™
valt over dit debat natuurlijk nog king. IDe beperking in de staal
niet veel te voorspellen. Maar dat moeiingen heeft in de
behoeft ook niet; voor wat betreft van de regering duidelijk voorf
de grote lijnen menen wij in elk staan. Belastingverhoging
geval te mogen neerschrijven, dat eerst op het tweede plan en k
èn Troonrede èn begroting tot
daardoor gelukkig -
versterking van de positie Van het den karakter.
Najaar s-driedaagse van C.HJ.G. ten einde
(VM
verslaggevers)
Vanmorgen is de driedaagse najaarsconferentie van de Federatie van chrls-
teiyk-historische jongerengroepen gesloten. „Het Trefpunt" in Ermelo was ditmaal
niet zo overbezet als op de voorjaars-byeenkomst, maar de opkomst was toch goed
goed te noemen, mede gelet op het feit dat het vergaderseizoen nog niet Is be
gonnen. Een belangryk moment was de aanbieding van een keurig uitgewerkt
voorllchtlngsgeschrlft over doel en organisatie van de C.HJ.G. door de actieve
commissie voor groepswerk. De landeiyk voorzitter, dr. ir. G. A. Kluitenberg te
Lelden betoonde zich voor deze vorm van voorlichting zeer tevreden. Hy meende
er op te kunnen vertrouwen, dat de C.H.J.G. in het nieuwe seizoen weer aanzien-
ïyke uitbreiding zal ondervinden.
De laatste spreker was dr. P. A. El-
derenbosch, hervormd predikant te
Amersfoort en bestuurslid van de Jhr.
De Savornin Lohman-stichting, het stu
diecentrum der CHU. In een duideiyk
betoog schilderde hy de geesteiyke ach
tergronden van de politieke keuze.
Men meent veelal, dat de staat een
ambtenaren-apparaat is, dat voor de
algemene belangen zorgt. Zij is echter
veel meer, nL dienaresse Gods, het volk
ten goede.' Daarby functionneert zy in
een samenleving, waarin de burgers
rechten en plichten hebben. De plicht
te spelen in de wisselwer-
politieke arbeid. Evenwel; „rust" heeft
in de Bybel de notie van zich toerusten.
Ook op het werk in deze wereld, waarin
God gestalten opricht van zyn Konink-
ryk.
De tegenstelling tussen geestehjk en
zakeiyk kon dr. Elderenbosch niet accep
teren, voorzover men hieruit politiek as
cetisme construeerde. We mogen het po
litieke werk niet alleen onder zakelyke
aspecten zien. De doorbraak meent te
kunnen werken met het schema: pro-
gressief-conservatief. Een standpunt, dat
spr. uiterst aanvechtbaar noemde.
Evenmin juist achtte hy de houding
king tussen overheid en volk. De praktyk van volstrekt isolement in een poging
wijst helaas uit, dat dit besef weinig leeft om een eigen christelyk cultuur op te
onder ons volk, waardoor de democrati- bouwen, als een apart deel van het na-
sche vormgeving aanmerkelijk verzwakt tionale leven. Indien we geen zoutend
wordt. I zout meer durven zyn, doch samenklon-
Omdat God ons in dit land heeft ge-J ten tot een groot stuk, bevinden we ons
steld, hebben we hier als christenen po- evenzeer op de yerkeerde weg.
sitief te reageren op onze staatkundige!
roeping. Vele christenen menen, dat zij Tusien deTz* be.ide "'^rsten meende
hun zielerust niet mogen verstoren door sp.I;Jde C;HU te zien staan m het juiste
midden als een geheel eigen party. Open
73
„Behalve ik dan," zei Mariannne, „maar ik
ben toch werkelijk de hoofdpersoon niet."
„Jij bent wel de hoofdpersoon", antwoordde An-
dré Rost, „maar dan op een heel andere manier
natuurlijk. In een heel erg gunstige zin."
Zuckwaller grinnikte en schonk zichzelf en de
anderen nog eens in. „Prosit", zei hij, „op jullie
geluk en op het mijne. Materieel geluk hebben
jullie overigens al. Dat vergat ik nog te vertel
len. De directie van de fabriek bij Keulen heeft
een beloning van tienduizend Mark uitgeloofd
aan degene, of degenen, die de voor haar zo kost
bare microfoto's zouden weten terug te vinden
Ik geloof, dat dit voor jullie een aardige belo
ning is."
André en Marianne keken ongelovig: „Tiendui
zend Mark? Maar dat.."
„Ja. dat is voor jullie samen een mooi be
drag." zei Zuckwaller. „een mooi bedrag om een
huwelijk mee van start te laten gaan.."
„Maar dat delen we toch met ons drieën," zei
André.
„Die beloning was alleen voor particulieren. De
politie doet alleen haar werk..", Zuckwaller's
stem klonk enigszins sarcastisch, toen hij dat
zei.
„Maar dat is toch al te dwaas, inspecteur
Zuckwaller," zei Marianne, ,,u hebt het moei
lijkste werk gedaan. U hebt kans gezien de fo
to's op te sporen. U deed het denkwerk en u
'Qaadóeló in '""N hofwegen^
zorgde er voor, dat Von Emsighofer kon worden
gegrepen."
Zuckwaller kuchte. Zoals het vaak gaat bij
mensen, die over de verdeling van geld of schuld
aan elkaar spreken, viel er ook hier aan het ta
feltje van Hotel Neu Tirol een stilte, die druk
kend was-
„De hoofdcommissaris is er tegen. Hij noemt
zulke dingen bijverdienste en hij vindt het on
juist voor de geest van zijn korps, als er belo
ningen worden geaccepteerd."
Zo er even een lichte teleurstelling in de stem
van Zuckwaller was geweest, was dit toch maar
heel even geweest. Hij had zich spoedig her
steld en vervolgde: „Over het moeilijkste en
zwaarste werk gesproken, Marianne, dat heb jij
gedaan. Daar bij dat ravijn waren André en ik
niet veel meer dan toeschouwers bij een korte,
maar hevige jiu-jitsu-demonstratie.
Ook André Rost voelde, dat er in het gesprek
door het voor zijn begrippen zeer grote geldbe
drag een andere sfeer was gekomen. Hij was er
verlegen mee. Hij begreep, dat de inspecteur
te strikt in zijn opvattingen van de Voorschrif
ten was om van de tienduizend Mark te willen
mee profiteren. Hij had het vleugje sarcasme
en teleurstelling in de woorden van Gustav
Zuckwaller niet misverstaan en hij overdacht een
middel om de voorschriften van de hoofdcom
missaris van Innsbruck op een voor Zuckwaller
aannemelijke manier te omzeilen. Het was im
mers het rechtmatige deel van de beloning.
Het geld was er echter nog niet en het had
dus nog even de tijd.
Er moest nu slechts een welgekozen opmer
king worden geplaatst, om de vertrouwelijke
sfeer, die rondom het gesprek had gehangen,
voordat de beloning ter sprake kwam, terug te
brengen.
Marianne voelde het blijkbaar precies zo,
want ze deed een poging in de goede richting:
„Inspecteur, wat er ook nog gebeurt, tot nu toe
is uw succes volledig geweest. U hebt de hapd
gelegd op Von Emsighofer en u hebt bovendien
kans gezien ons weer bij elkaar te brengen en
vooral op het laatste wilde ik nog wel eens een
„Viertel" van de beste wijn drinken, want de
glazen zijn leeg en er is toch vanavond wel iets
dat gevierd moet worden?"
De uitstekende wijn, die enkele minuten later
werd geserveerd, bracht de verhoudingen weer
tot de juiste proporties terug. Het pijnlijke on
derwerp van het geld werd voor de rest van de
avond vermeden en al spoedig was de goede
stemming terug.
(wordt vervolgd)
geheel eigen party. Open
naar alle zyden, met een grote mate van
vryheid, maar levend uit het besef, dat
God niet laat varen de werken zijner
handen hier in deze wereld
by zijn Woord geeft als e
onze voet, ook in het politieke leven. De
ze wereld is verlost we kennen het
Geheim, dat alles bijeenhoudt. Onze taak
in dit volk aanvaarden we daarom, zo
betoogde spr., met grote biymoedigheid.
Dr. Elderenbosch betreurde het. dat de
byzondere positie niet verdisconteerd
was in het herderlyk schrijven
hervormde synode over „Christen-zyn
in de Nederlanse samenleving".
Hij besloot met een krachtig pleidooi
voor een profetisch getuigen vanui
CHTJ. Met nadruk poneerde hy, dat
juist in de Unie een brede visie moet
kunnn ontplooien, zeker ook t.a.v
Hervormde Kerk in haar status
Christus-belydende volkskerk.
I Advertentie
kabinet hebben geleld. Dat over deze volgorde in t
Op te maken valt dit uit de over den de voldoening niet onverd
het algemeen gunstige reacties in de is, ligt ook weer in de lijn der
pers. Gelukkig is de situatie in Ne- wachtingen. De socialistische
derland op politiek gebied nog wel tijpers laat het niet in het oni
zo, dat een ieder van waardering r
doet blijken wanneer er mogelijk-
heid tot waardering is, evengoed als wordt van socialistische kant i£n
dat men van kritiek doet blijken de uiterste grens genoemd,
wanneer kritiek noodzakelijk Is
Hierin ligt een kenmerk van ge
zonde democratie.
Ditmaal heeft me
waarin men tegenover het rege
ringsbeleid met reserves of zelfs
afwijzend pleegt te staan, een ta-
melijk grote mate van waardering, gevoelens van onbehagen zich
Zij klinkt ook in de liberale pers voort. Misschien maakt dit de n
duidelijk door. Mocht, straks in de dering bij anderen net nog iet
Tweede Kamer bij de liberalen de grijpelijker.
kritiek overheersen, dan kan dat Er zouden uit de persbescho^
tijn van verschil In inzicht binnen gen nog andere voorbeelden
hun groep.
Troonrede, en Miljoenennota heb
ben de lucht enigszins opgeklaard.
Dit komt naar onze overtuiging schijnlijk ook vandaag^ nog
vooral, omdat uit de situatie waar
in wij ons, economisch en finan
cieel bezien, bevinden, de eerste on
vermijdelijke lessen zijn getrokken,
Die situatie is een ernstige. Het tie waarin wij ons als land eot^g
stemt tot voldoening, dat er in zulk bevinden heeft voorlopig e<
een situatie onder ons volk nog al- zond beleid bevorderd. Er is
tijd de bereidheid is, schouder dén met belangstelling tegemi
aan schouder te gaan staan. Naar
onze mening alweer een bewijs
voor de aanwezigheid van gezonde waarop de regering na dit 1
democratische opvattingen.
wil gaan. En spijtig op aan
men van die zijde, dat wat de ijjn
ring nu voorstelt vermoedelijk
wat bij de hoi.jj j-
m het parlei
bereikbaar is.
In de socialistische kring zette'" Q
1 te halen van toegenomen y
dering bij wie niet zonder r
en zonder kritiek stonden en
staan. We laten het bij het bo
staande.
De politieke hemel is dus watt
derder geworden. De sombere si
j3
gunstige begin haar beleid
De waardering voor Troonrede en denkt te gaan voeren.
WAT OP HET SPEL STAAT
VJEN zegt, dat de sport de volke-
verbroedert. Er zijn
deel. Het overtrokken wedstrijdele
ment in de hedendaagse sportbe- Wenen is toegegaan
oefening roept allerlei spanningen begrijpen,
in het leven, die juist nu voor een Reden temeer intussen om
verbroedering tussen de volkeren min te hopen, dat wat deze
niet altijd bevorderlijk zijn.
een weerwedstrijd tegen 1
te spelen. De gemoederen zijn r
in de geschiedenis van de sport bewogen en er wordt al
voorbeelden van het tegen- van een geladen sfeer. Wie IDe
heeft hoe het
Zulk
voorbeeld van verscher-
te Amsterdam te zien gegevei
worden, een bewijs zal zijn
de mening, dat de sport toch(Gf
ping; In de verhouding heett de ,ot'verbroederins kan bijdrajLp
laatste voetbalwedstrijd geleverd „it Mn bose prljs
die te Wenen Is gestreden het Amsterdam betaald Ml moetent
was waarlijk niet minder dan dat flen Van h be] „0(J da„|»o
- tussen de elftallen van Oosten- overwlnnln5. Want het ls hel i
rijk en Nederland.
Nu komen 'deze week de Oosten
trouwen in de mogelijkheden 1
gezonde sportbeoefening, dat
rijkers in ons land op bezoek om op het spel staat.
AMBON NIET VERGETEN
TJET zou niet pleiten voor het ge
weten van ons volk, indien
het bijzonder te blijken, nu
daar, alles ten spijt, blijft hopei
die de de vrijheid en voor de verkrij
bijzo
onder ons niet velen
gedachte aan Ambon niet loslaat, van die vrijheid ook
Men kan verschillend denken over veel blijkt over te hebben,
de vraag, wat voor dat verre land Vrienden van Ambon hebben
en verre volk in onze geest ons jjj de afgelopen dagen opnieuw
toch zo nabij gedaan kan worden, raden op hun en onze taak.
Mits er maar gedacht wordt, mits strijd voor Ambon is een strijd
de toekomst van Ambon ons maar recht. Daarom had men tijdens
blijft bezig houden en mits wij ook besprekingen ook
dit alles maar niet overgeven
een al te gemakkelijke vergetel
heid.
belan
aanknopingspunt in het fiere
uit de Troonrede: „In de Veren
Naties zal de regering haar
Daarom is het goed, dat er onder verlenen aan elk oprecht stri
ons velen zijn, die begrijpen dat de
trouw van Ambon gedurende zo
lange tijd jegens ons land en
jegens ons vorstenhuis ons ver
plicht tot dankbare trouw jegens
Ambon. En die trouw behoort in deld behoort te worden.
politieke ontspanning, he
van onrecht en bevordering
vrede." Het is een woord dat
het denken leiding vermag te ge
Het is een woord
Ds. J. Hengeveld overleden
In de ouderdom van 72 jaar is te Gro
ningen overleden ds. J. Hengeveld, eme
ritus predikant der Nederlandse Her
vormde Kerk.
Ds. J. Hengeveld werd in 1884 gebo
ren er werd in 1908 kandidaat in Zuid-
Holland. Op 16 oktober 1910 werd hij te
Zoeterwoude in het predikambt beves
tigd. I" 1921 vertrok hij naar Schiplui
den. en in 1925 deed hij te Jutphaas zyn
intrede. In 1929 werd hy predikant te
Oosthem en in 1933 verbond hij zich aan
zijn laatste gemeente te Stedum, waar
hem 1 mei 1950 eervol emeritaat ver
leend werd. waarna hij zich te Gronin
gen vestigde. Zijn stoffelyk overschot is
in alle stilte te Groningen ter aarde be
steld.
Herv. stichtingen vooil
zenuw- en geesteszieke!
De algemene vergadering 1
eniging „Nederlandse hervormde i
tingen voor zenuw- en geesteszieken]
9 oktober in de inrichting
Schild" te Amersfoort worden gehoJ
Na de opening zal dr. H. Jonker,]
vormd predikant te Amsterdam,]
wijdingswoord tpreken. Dr.
Boeuff, geneesheer-directeur
i-ichtingen „Zon en Schild" er
te Amersfoort spreekt een
woord bij de te geven demonstrate
de bewegings- en speltherapie. De i
vergadering zal worden gepresUl
door dr. Joh. van der Spek, psych]
te 's-Gravenhage.