CHRISTELIJK
Kerken en organisaties
hebben elkaar nodig
Bock
-
Instelling van vast
scribaat overwogen
Predikanten veroordelen
rassenstrijd in V.S.
De toelating van de vrouw
tot de openbare ambten
INNSBRUCK
Een woord voor vandaag
Kanttekening
2
Vorm van samenwerking nog een vraag
Predikantenconferentie
van het Convent
(Van onze sociale redacteur)
DE_ discussies op de tweede
dag van de predikanten-
conferentie. die het Convent
van Chr. Sociale Organisaties
de afgelopen dagen in het con
ferentieoord Woudschoten orga
niseerde, hebben gisteren zowel
van de zijde der predikanten
als van de organisaties de be
hoefte naar voren gebracht aan
wederzijds contact, waar het
betreft de benadering van de
arbeider met het Evangelie. Niet
dat men de arbeider als een
bijzonder mens wilde zien, maar
wel was men er van overtuigd,
dat de arbeider in een wereld
leeft, die dikwijls niet of ver
keerd begrepen wordt.
Zes discussiegroepen bespraken
elk een bepaald onderwerp. Zo
wijdde een groep zich aan het
specialisme voor predikanten. Men
achtte specialisatie nodig, maar
dan meer als verlengstuk van de
normale kerkelijke arbeid en dus
niet geheel los van het andere
werk. Interkerkelijke samenwer
king bij de betreding van het be
drijf door de kerk achtte de tweede
groep beslist noodzakelijk. Alleen
dan gaat de fabriekspoort open.
De taak van de kerk bij deze
arbeid werd primair gesteld, al
werd contact met de organisaties
van grote betekenis geacht. Op
hoog niveau zou een gesprek ge
voerd moeten worden tussen de
kerken en de organisaties en in
plaatselijk verband werd het juist
geacht, dat de kerken de hulp en
het advies van de organisaties
inroepen.
Met alleen industrie
De vijfde sectie wilde wat be
treft de problemen rondom de mo
derne industriële arbeid, deze pro
blemen uitbreiden tot ons gehele
volk. De fabrieken zijn slechts de
exponenten van de maatschappe
lijke ontwikkeling. Een zelfde ont
wikkeling valt ook op het platte
land te bespeuren. Overal wordt
geklaagd over de schijnbare zin-
en doelloosheid van de arbeid en
de uitzichtloosheid van het leven.
Over de belangrijke vraag, wat
ls het doel van de onderneming,
moest de vijfde sectie rapporteren.
De ondernemer zal religieuze ar
beid in zijn onderneming moeten
steunen, hetzij financieel of ander
zins. De vraag of het bedrijfsleven
de ontkerkelijking door ploegen-
stelsel, zondagsarbeld etc. bevor
dert, werd opengelaten. Wel be
stond in deze sectie de vrees, dat
de kerk taken gaat opnemen, die
niet tot haar functies behoren en
zo taken aan de organisaties ont
neemt.
geref. predikant te Rotterdam, zich
voor de oprichting van een stich
ting op initiatief van het Convent,
waarin dan het gesprek met de
kerken gevoerd zou kunnen wor
den. Ds. Dronkers, geref. predikant
te Leiden, vroeg ook vertrouwen
voor de organisaties. Ds. D. H.
Scholten te Heerewaarden, vond
echter, dat alleen de kerk hier een
taak heeft.
Diepe behoefte
In een slotwoord verklaarde de
heer M. Ruppert, voorzitter van
het C.N.V., dat bij de organisaties
dikwijls een diepe behoefte leeft
aan contact met de kerken. Wat in
de fabriek gebeurt is van groot
belang voor het geestelijk leven en
voor de kerk. Maar ook in de kerk
wordt de sociale geschiedenis van
een volk geschreven. En daarom ls
het zo belangrijk wat de kerk doet,
aldus de heer Ruppert.
Een verslag van de conferentie
met daaraan toegevoegd de conclu
sies zal in druk verschijnen.
VAN DL DAG
..Gesprek met de aarde" heeft de gro
te Duitse geoloog Hans Cloos. hoogle
raar aan de Universiteit te Bonn, zijn
boek genoe'md. Het is, in voortreffelij
ke uitvoering, nu ook in Nederlandse
vertaling (van Walter IJzerdraat) ver
schenen, en wel bij H. P. Leopolds Uit
geversmaatschappij N.V., Den Haag. De
ondertitel van het boek luidt „Wereld
en levensreis van een geoloog" en daar
mee is het boek stellig juist getypeerd.
De geologie is geen gemakkelijke we
tenschap, maar prof. Cloos weet er wel
op uitermate boeiende wijze van te ver
tellen.
De lezer leert in dit boek de aar
de terdege kennen. De christen zal, al
lezende. Dij de aarde zelf niet blijven
stilstaan, maar „het gesprek met de
aarde" zal voor hem tegelijk de beteke
nis krijgen van een eerbiedig opzien
naar de Schepper, uit Wiens hand dit
alles is gekomen.
Moderamen Herv. synode
op werkbezoek
Het moderamen van de generale sy
node der Ned. Herv. Kerk zal op 22,
23 en 24 september a.s. een werkbezoek
brengen aan de kerkprovincie Groningen
Bij bezoeken als deze wil het modera
men zich op de hoogte stellen van het
kerkelijk leven in het betrokken ressort
door het opnemen van contacten met
ide meerdere vergaderingen, zulks mede
met het oog op het beleid van de gene
rale synode en het kerkelijk leven in
het algemeen.
Het moderamen is als volgt samenge
steld: dr. A. A. Koolhaas, praeses. ds.
J. Vink, assessor, dr. E. Emmen, scri
ba, ds. F. H. Landsman, secretaris voor
algemene zaken. Eerst is er een bijeen
komst in de Sionskerk te Groningen en
des avonds van de eerste dag in het
Hervormd centrum te Delfzijl een ont
moeting met de kerkeraden van Delf
zijl en omgeving.
Op 23 september wordt des morgens
een bezoek gebracht aan de classicale
vergadering van Appingedam en des
middags aan die van Winschoten. Des
avonds is er een ontmoeting met de pro
vinciale kerkvergadering van Groningen.
Op 24 september wordt een bezoek ge
bracht aan de classicale vergadering
van Groningen en die van Winsum.
Studiedagen over
liet jonge gezin
De nationale contactcommissie voor
gezimsbelangen en de gezinsraad beleg
gen op 1 en 2 oktober in Pulchri stu
dio in Den Haag studiedagen over het
jonge gezin. De conferentie zal worden
ingeleid door prof. dr. J. H. van den
Berg met een referaat over „Gedach
ten van een conflictpsycholoog over het
jonge gezin vroeger en nu". Voorts zal
het vraagstuk van de beroepsarbied door
de gehuwde vrouw worden ingeleid door
mevr. dr. Chr. A. M. Michels-Veraart
en door mevr. dr. H. de Roever-Bonnet.
Over de betekenis van de woning voor
n inleiding
het jonge gezin zal
den gehouden door i
Diemer-Lindeboom.
dr. F. T.
Geref. Synode op andere leest?
(Van een onzer verslaggevers)
TOT de zaken, waar de Gene
rale Synode van de Gerefor
meerde Kerken bij het eerstin
behandeling nemen niet uitge
komen is behoort de ontworpen
huishoudelijke regeling voor de
Synode. Hoewel het hierin voor
een groot deel gaat om dingen
van vergadertechnische aard, kwa
men in de bespreking al aan
stonds kwesties op tafel, waar
mee de Gereformeerde Kerken in
haar geheel te maken hebben.
Zoals de mogelijke instelling van
een vast scribaat.
Men weet, dat de Hervormde Kerk
voor haar Generale Synode een vaste
scriba heeft. Bij alle wisselingen van
het moderamen blijft de scriba
steeds dezelfde.
Volgens de commissie, die de huis
houdelijke regeling voor de Gerefor
meerde Synode ontwierp, zou de in
stelling van een vast scribaat enige
bezwaren met zich brengen. De scri
ba zou aan zijn ambtelijke arbeid
worden onttrokken, en in de functie
die hij bekleede zou hij wel eens een
man van te grote invloed kunnen
zijn.
Ds. H. W. Engelkes van Amers
foort vroeg zich af of deze bezwaren,
die hij niet van principiële aard
achtte, houdbaar waren. Hij wilde de
gedachte aan een vast scribaat niet
opgeven.
Ds. H. W. H. van Andel van Utrecht-
Oost, de tegenwoordige scriba, meen
de dat een vast scribaat stellig be
zwaren zou meebrengen. Maar de te
genwoordige regeling heeft veel gro
tere bezwaren. Ds. Van Andel toonde
dit aan met zijn ervaringen als scri
ba van drie op elkaar volgende sy-
nodes. De buitenwereld en zelfs de
meeste leden der synode hebben er
geen weet van, wat een enorme ar
beid het scribaat met zich brengt,
ook na afloop van de synodes, ja in
heel de periode tussen twee syno-
'n Smakelijk stilleven
treft altyd direct het oog van de kunstkenner. En zeker
een stilleven met KAAS!
Gelukkig hoeft hij zich niet tevreden te stellen met een ge
schilderde kaas. Hij hoeft alleen maar even naar de winkelier
te gaan en hjj kan volop genieten van échte, voedzame en ge
zonde kaas.
Vraag het Kaasreceptenboekje (25 ets) bfl Uw winkelier of
schriftelijk (25 ets postzegel bijsluiten!) aan Het Nederlands
Zuivelbureau, Cort van v
der Llndenstraat 7,
doe meer met KAAS
des. Bovendien is de scriba geruime
tijd aan zijn ambtelijk werk in de ge
meente onttrokken, en hoewel de ge
meente er thans door de te Assen ge
maakte afspraken financieel geen
schade van ondervindt, is het een
ongewenste situatie als de gemeente
telkens haar predikant een poosje kwijt
Bovendie^ kan bij de nu bestaande
regeling de jScriba evengoed een
met te grote invloed zijn. Dit treft
trouwens heel de synode, want het
zijn voor een belangrijk deel telkens
dezelfde personen, die in de synode
terugkeren.
De vraag is, aldus ds. Van Andel.
welke bezwaren het minst ernstig zijn.
Hij meende dat dit bij een vast scri
baat het géval was. En hij geloofde dat
de synode, zoü zij momenteel de gedach
te aan een vast scribaat afwijzen, wel
licht over enkele jaren genoodzaakt zal
zijn tot de instelling ervan over te gaan,
daar het synodewerk steeds toeneemt.
Om het bezwaar te ontlopen, dat de
scriba aan zijn ambt onttrokken moet
worden, heeft de commissie ook gedacht
een vaste secretaris, (een lid van
de gereformeerde kerken maar geen
predikant), waartegen echter door prof.
dr. D. Nauta als,bezwaar werd inge
bracht, dat de?e functionaris geen lid
an het moderamen der synode zou zijn.
Dr. L. Praamsma van Groningen-Zuld
2e scriba van de synode, voerde ook het
pleit voor een vaste scriba. Zolang de
svnode er zelf bijzat, zou he1 met de
gi-ote invloed van zo'n scriba wel mee
lopen: men behoorde hem trouwens in
structies te geven, waardoor hij de gren-
:n van zijn werk zou kennen.
De te benoemen scriba zou volgens dr.
Praamsma iemand met veel gaven moe
wezen. Een thëoloog, die zelfstan
dig zijn weg zou kunnen gaan, maar
tegelijkertijd een grote mate van on
zelfstandigheid moest tonen, daar hij ïm-
lers de dienaar der synode is.
De rapporteur, ds. M. Kamper van
Wierden, verklaarde dat de zaak waar-
het bij de ontworpen regeling gaat
deze is, dat de synode op een beetje
moderner leest geschoeid moet worden.
De mogelijkheden zijn er. Over de fi
nesses is nader beraad nodig. Tot dit
beraad is de synode dan ook overge
gaan.
Wederom mocht de praeses een bui
tenlandse gast in de synodevergadering
verwelkomen. Het was ds. N. B. Knop
pers van Beverly in Canada, vroeger
predikant te Lollum, Hardenberg
Hilversüf" yn een bekende figuur in
jeugdwerk -y
Donderdag'hebben burgemeester en
wethouders vai Assen de synode tén
stadhuize ontvangen.
De in de zuidelijke staten van Amerika aan de gang zQnde rassenstrijd om de
toelating van negerkinderen op de openbare scholen laat ook de kerken niet
onberoerd. In Nashville, de grootste stad in Tennessee, hebben de protestantse
predikanten zich volledig achter de besluiten der regering gesteld. In de
kerkdiensten werden de ouders opgeroepen de opheffing der rassenscheiding op
de scholen' in waarachtig christelijke geest te aanvaarden en de gelijkheid van
alle mensen in praktijk te brengen. Vele dominees verzochten de ouders dringend
de plannen tot integratie van de schoolbesturen actief te steunen en gewelddaden
te verhinderen. Andere predikanten drongen In meer algemene bewoordingen
aan op gehoorzaamheid aan de wetten des lands ten aanzien van de gelijkstelling
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Roosendaal (tweede
beroep): J. Plug te Schagen.
Benoemd tot hulpprediker te Zoutespui:
kand. J. Eman te Terneuzen, die deze
benoeming aanvaardde.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Biezelinge: J. P. Geels te
Haarlem-Centrum.
Aangenomen naar Broek onder Akker-
woude: W. de Graaf te 's-Gravenmoer.
GEREF. GEMEENTEN
VRIJE EVANGELISCHE GEMEENTEN
Predikantsvrouwen
werken op rijstvelden
Uit een brief van de kerkelijke ge
meente Zhja Hang bij Moiyen, het cen
trum van het voormalige zendingsge-
bied van de Bazeler Zending in commu
nistisch China, blijkt, dat de christenen
het binnenland van China sedert de
communisten aan het bewind kwamen
steeds zijn voortgegaan met het houden
godsdienstoefeningen. In de tijd,
sr geen predikant aanwezig was,
leidde een postbeambte de gemeente.
Momenteel is er weer een predikant, die
elke zondag voor enkele honderden chris
tenen optreedt. De gemeente kan hem
maar 12 volksdollars of nauwelijks 18
gulden per maand geven, hetgeen nau
welijks voldoende is voor het levenson
derhoud van één persoon. De predikants
vrouw moet daarom werken op de rjst-
velden. Deze situatie komt ook in ande
re gemeenten voor.
Advertentiën
Neem Iedere dag
de kleine doele KRDSCHEN
en drijf zo die Rheumatlsche
Pijnen uit Uw ledematen.
't Is alsof U een wonder beleeft, als U
al betrekkelijk gauw de gunstige invloed
van de aansporende werking van Kru-
chen's zes minerale zouten_ op Uw bloed
zuiverende organen ondervindt. Naarmate
het bloed wordt vrijgemaakt van die
pijnverwekkende onreinheden, leeft ge
weer helemaal op en voelt ge U allengs
de oude, fit van lijf en leden en
vrij i
pijn.
Kwestie ivordt
door Geref. Bond
besproken
ONDER auspiciën van het hoofd
bestuur van de Gereformeerde
Bond in de Hervormde Kerk ver
gaderden donderdag afgevaardig
den van hervormd^gereformeerde
kerkeraden en enige belangstel
lenden in het Gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen te
Utrecht. Het doel van de verga
dering was bezinning op de syno
dale voorstellen tot toelating van
de vrouw tot de ambten van
ouderling en diaken en in bepaal
de gevallen voor zekere werk
zaamheden ook tot het predik
ambt.
Alvorens enkele concrete voorstel
len van het hoofdbestuur als ant
woord op de vraag: wat staat ons
thans te doen? te behandelen, wees
de voorzitter, prof. dr. J. Severijn te
De Bilt op tekortkomingen en laks
heid in eigen kring;
De voorstellen, die de ins-temming
van de vergadering hadden, werden
tot nadere voorbereiding en beoorde
ling aan een commissie gedelegeerd.
Eerst na het advies van de com
missie zal een en ander gepubliceerd
worden. Het hoofdbestuur was van
mening, dat het besprokene voorals-
71
Hij hield in München het edele tweetal voort
durend in de gaten en dat was niet zo moeilijk,
omdat ze hem niet kenden. Hij hoorde daar uit
de nieuwe ruzie, Vogelkopje was bang en pro
beerde Müller te overreden de spullen nog voor
de Duits-Oostenrijkse grens terug te halen dat
het om iets zeer kostbaars ging en hij nam zich
voor, koste wat het kost, daarvan bezit te nemen.
Zuckwaller dronk beheerst uit zijn wijnglas
en keek zijn beide tot het uiterste gespannen
luisteraars aan.
,,Je mag af en toe wel een slokje drinken,
want het verhaal is lang en misschien hier en
daar wel droog. Een teug van deze uitstekende
wijn zal het aroma zeker ten goede komen."
André en Marianne gehoorzaamden als ge
hypnotiseerd.
„Goed dan," zei Zuckwaller, „dat Fritz Mül
ler al zo gauw na zijn aankomst in Innsbruck de
straf voor zijn onachtzaamheid kreeg en Ver
moord werd in Gasthof Bayer, was een lelijke
streep door de rekening van Von Emsighofer.
Hij had niet verwacht, dat het tot een misdaad
van die omvang zou komen en hoewel hij onge
twijfeld iemand is, die, wanneer hij in nood zit,
zeker tot een gewelddaad zou overgaan, was zijn
strafregister op dat gebied nog brandschoon. Hij
heeft ook Fritz Müller niet vermoord. Wie dat
wel deed. weet ik nog niet, maar ik geloof wel,
dat ik ook daarbij een eind in de goede richting
ben. Maar we zullen het daarover nog niet heb-
^aadóeló in '"VAN
ben. Eerst de kwestie-Von Emsighofer.
Na de dood van Müller zocht hij onmiddellijk
contact met Egenbach. Die was bang, dat hij
ook de straf zou krijgen en hij wist niet precies
aan welke kant Von Emsighofer stond. Eerst
probeerde Egenbach het zaakje nog op eigen
houtje op te knappen, hij deed dit nogal dilletan-
tistisch, met al die briefjes en zo, maar hij kon
slechts op een klein gedeelte van de buit be
slag leggen. Alleen één tekening, die aan de
buitenkant in het zijvak van de koffer zat. Müllei
had hem niet verteld, waar hij de rest van de
spullen had verstopt in jouw bagage, André.
Von Emsighofer kon met zijn bluf en zijn
persoonlijkheid gemakkelijk de baas worden
over de man met het litteken, Egenbach. Hij
dwong hem de opbrengst te delen en samen te
werken. Maar voorlopig was er geen opbrengst
en dus ook niets te verdelen.
Toen de leiding van de bende ontdekte, dat
Vogelkopje niet opschoot en onder invloed van
Von Emsighofer stond, werd hij eveneens
slachtoffer. Hij werd dood gevonden in de Völser
Strasse en ofschoon het alibi van Von Emsig
hofer aanvankelijk aan het wankelen werd ge
bracht door de mogelijkheid, dat Vogelkopje
Egenbach eerder werd vermoord dan op het
ogenblik, dat Von Emsighofer in onze handen
was, geloof ik toch, dat hij ook bij deze misdaad
vrijuit gaat.
Hij was alleen maar een lage chanteur en
geen moordenaar. Hij had er groot belang bij,
dat Vogelkopje bleef levert, want hij was Von
Emsighofers contact met de hoogste leiding.
Op het juiste ogenblik, oplichters hebben daar
blijkbaar een fijne neus voor, ontdekte hij, dat
de gezochte microfoto's boven water waren.
Hoe? Dat weet ik niet. Het zou een merkwaar
dige samenloop van omstandigheden kunnen zijn.
Hij deed een vergeefse inval, toen Egenbach
werd vermoord, maar later toen hij de klap met
de vaas aan jou terugbetaalde, André, had hij
meer geluk. Hij verdween met de foto's en hij
liet een ring met een smaragd achter. Opzette
lijk.
Toen hij contact zocht met Marianne, hier in
Hotel Neu Tirol, heb ik Marianne gevraagd dat
contact niet direct af te breken. Ik heb haar de
ring gegeven en die droeg zij bij de nieuwe ont
moeting. Daardoor moest Von Emsighofer uit
zijn tent worden gelokt. En dat is dan gebeurd.
Hij zit met zijn arm in het gips in de cel. Veel
heeft hij niet losgelaten, maar wat ik nu ver
telde, heb ik voor het grootste deel uit hem ge
kregen en voor de rest gecombineerd."
(Wordt vervolgd)
nog een interne aangelegenheid dient
te blijven om tot vruchtbare resul
taten te kunnen komen.
Vóór de behandeling van deze prak
tische kwesties gaf dr. H. Schroten,
hervormd predikant te Rotterdam-
Charlois een principiële uiteenzetting
en toelichting van de aanhangige
kwestie en haar achtergronden.
Ds. J. Goedhart, hervormd predi
kant te Rotterdam-Delfshaven, sprak
over de gevolgen, die zich zullen voor
doen, wanneer de voorstellen van de
synode eventueel worden aangeno-
Christenen protes
teren bij Nasser
De Egyptische christenen hebben e<
gezamenlijk protestschrijven gericht tot
president Nasser, waarin zij ernstige be
zwaren maken tegen de politiek van dis
criminatie en onrechtvaardigheid, die
tegen de christenen wordt toegepast.
Het schrijven is ondertekend door de
vicaris van de patriarch der Koptische
christenen, door de patriarchale vicaris
■der r.k. Kopten en de vertegenwoordi
gers der protestantse kerken. O.m. wordt
de aandacht gevestigd op de restricties,
welke praktisch neerkomen op een ver
bod van de bouw van kerken. Verder
op de wijzigingen, die in de persoonlij
ke rechtstatus der christenen zijn aan
gebracht en waardoor de toepassing var
de kerkelijke huwelijkswetten onmogelijk
wordt gemaakt: de sluiting van christe
lijke scholen; de discriminatie bij be
noemingen in openbare functies; de uit
sluiting van christenen bij grondtoewij-
zingen, alsmede de praktische algehele
opheffing van christelijke uitzendingen
in de Egyptische radio.
Protest tegen lawaai
van vliegtuigen
Tegen het onverdragelijke lawaai, dat
vliegtuigen tijdens proefvluchten in d(
nabijheid van zijn kerk veroorzaken,
heeft een Engelse predikant voor eer
commissie van onderzoek in het graaf
schap Gloucestershire geprotesteerd. In
de buurt van zijn gemeente is een vlieg
tuigfabriek gevestigd. De predikant be
klaagde zich erover, dat de gemeente
leden hem niet meer kunnen verstaan
tijdens de kerkdiensten en dat zelfs het
orgelspel wordt overstemd. De proef
vluchten gaan zonder enige onderbre
king door, zo werd gezegd.
Advertentiën
't ls niet voor niets, dat God Jesaja opdraagt het volk Israè
het oordeel aan te kondigen. Het heeft het er wel naar m
maakt. Het liep andere goden achterna en het was één broj
heidendom geworden, nog veel erger dan in omliggend
landen, omdat het Joodse volk wist, dat, er maar één G«
bestond. En dan moet Jesaja dit zeggen tegen het ongehooj
tame Bondsvolk: „Daarom heft God een banier op voor ha
volk in de verte en Hij fluit het tot Zich van het einde da
aarde; zie, haastig, ijlings komt het". Als Gods genade too™
afgewezen, moet niemand denken, dat Hij blijft smeken o®
toch maar gehoor te vinden. Eenmaal komt aan Zijn gfedull
een einde. Aan naam-christenen heeft God niets. Zij toorda
verstoten. Dat moeten wij nooit vergeten. Dan zal het zo zij#
dat „die heidenen" ons voorgaan. Zij komen ijlings, haastji
als zij Gods banier zien en Hem het lied van de uerlossiTil
en het goddelijk erbarmen horen fluiten! Houdt dan uw ogei
er\ oren wijd open.
COMMUNISTISCHE VRIJHEID
TN het augustusnummer van „Nowe
Drogl", het beschouwende poli
tieke orgaan van het centrale comi
té van de Poolse communistische
partij, komt een antwoord voor aan
een der lezers, die gevraagd had,
of een gelovige lid kan zijn van de
partij.
Het antwoord luidt:
„Het is in principe onmogelijk de
Marxistische wereldbeschouwing en
de godsdienstige wereldbeschouwing
met elkaar te verzoenen. De grond
slag van de wereldbeschouwing van
de communistische partij is geba
seerd op het zogenaamde materia
lisme.
Toch dienen we niet te vergeten, dat
de materialistische wereldbeschou
wing geen onvermijdelijke voor
waarde is voor het lidmaatschap
van de partij. Onze partij is niet al
leen maar een vereniging van vol-'
gelingen van de Marxistische filoso
fie, ze is bovenal een organisatie
van politieke strijders om een so
cialistische maatschappij te bou
wen, die in de nabije toekomst ge
volgd kan worden door een com
munistische maatschappij.
Het Marxistisch-Leninistlsch ka
rakter van de partij berust niet zo
zeer op het principe, dat alle leden
de gezichtspunten van de filosofie
der partij moeten aanvaarden, dus
de atheïstische inzichten van Marx,
Engels en Lenln, als wel op het
principe, dat de leidende beslissin-
.gen, neergelegd in het partijpro
gramma, die zijn gebaseerd op de
Marxistisch-Leninistische leer, er
kend moeten worden en verwezen
lijkt in het dagelijks leven van de
partijleden.
Toch kan een gelovige tot de partij
behoren en wij zouden niet toestaan,
dat deze kameraden, die het pro
gramma en de beslissingen van de
partij erkennen en de partijpolitiek
naleven en toch blijven bij hun
godsdienstige wereldbeschouwing,
uit de rijen van de partij verwi}
derd werden in naam van het Mar®
xlstische karakter van de partij. L
Aan de^ andere kant zullen wij nlijv
toestaan, dat in de partij kamen
den een propaganda-actie zoudtt C
voeren voor een godsdienstige w g
reldbeschouwing of zouden optredqC
als de zegslieden van een kerkelijk
christendemocratisch programma.v
De godsdienstige overtuigingen vat J
partijleden en de innerlijke tegen!
strijdigheden, die voortvloeien ui.
hun wereldbeschouwing zijn de par
tij niet onverschillig.
Een van de belangrijkste taken vat
de partij is alle leden op te voel <1
den in de geest van de Marxistisch^
ideologie. 'J S
Wij zijn niet voor het handhaver11
voor altijd van het samengaan vair
twee verschillende wereldbeschotü
wlngen in de partij. Wij moetetj
door een systematisch ontworpei
plan een opvoedende actie verbrei-11
den om de zegepraal van de Mat- v
xlstische wereldbeschouwing te bek
reiken.
Een voorwaarde om deze actie h
doen slagen is het scheppen vai j
een waarlijk vrije meningsuiting,!
een uitwisseling van gezichtspunten
tussen partijleden van verschillend^
wereldbeschouwing en het verwijde-
ren uit de partij van alles, wat in 1
het verleden sommige partijleden
er toe bewoog, hun godsdienstig'
overtuiging te verbergen. Alles wat
het opvoedende werk belemmerd
heeft moet verwijderd worden.
Zelden hebben we een zo eerlijk
communistisch relaas gelezen. De
christen is welkom in de communis
tische partij, mitfi hij zich laai
„opvoeden". De partijleden moeteu
de christenen aan het praten krij
gen, opdat zij bekend worden
„bewerkt" kunnen worden.
Dat de christen een boodschap heeft
aan de communisten beter dan alle
theorieën van Marx, Engels
Lenin, beseft „de partij" niet.
DRIE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP
JJET Roemeense voorstel voor een
Balkanconferentie, waaraan be
halve enkele landen van het Sow-
jetblok ook Griekenland en Turkije
zouden fhoeten deelnemen, illus
treert de pogingen van de Sowjet-
unie, haar invloed in het Middel
landse zeegebied met alle middelen
die haar ten dienste staan, uit te
breiden.
In een brief aan de Griekse pre
mier Karamanlis heeft de Roemeen*
se regering een systeem van samen
werking tussen de Balkanlanden
voorgesteld, dat onder meer hét
sluiten van niet-aanvals-verdragen
zon inhouden. Hierover zou men
het eens moeten worden óp een con
ferentie van de regeringsleiders van
deze landen.
Met dit door haar geïnspireerde
voorstel tracht de Sowjetunie nu
eens drie vliegen in één klap te
slaan. Men weet, dat zij sedert het
totstandkomen (in 1953) van het
Balkanpact tussen Joegoslavië, Grie
kenland en Turkije steeds pogingen
in het werk gesteld heeft, deze al
liantie te verlammen, o.a. door de
toelating van Roemenië, Bulgarije
en Albanië te verlangen. In het
jongste voorstel wordt deze vurige
wens als het ware nog eens duide
lijk naar voren gebracht.
Voorts wil de Sowjetunie tegemoet
komen aan de verlangens van de
Joegoslavische maarschalk Tito met
betrekking tot de oprichting van
een Balkanfederatie. Deze dateren
al uit de jaren, voordat Stalin dacht
met Tito te kunnen afrekenen door
Joegoslavië uit de Kominform te
stoten. Alles is echter op een an
dere wijze verlopen dan Stalin ver
wachtte en de huidige leiders van
de Sowjetunie zijn blijkbaar van
plan, zich niet tegen de plannen
van Tito te verzetten, maar ze in
eigen voordeel uit te buiten.
Want de toenadering tot Grie
kenland en Turkije (en dat ls het
derde punt) is in feite een nieuwe
aanval op de eensgezindheid in de
Noordatlantische verdragsorganisa
tie. De Russen beseffen heel goed,
dat geen van beide landen er op
het ogenblik iets voor zal voelen,
toe te treden tot de door Roemenië
voorgestelde Balkanfederatie. Zij
weten echter ook, dat hun gebaar
tot gevolg kan hebben betere be
trekkingen tussen de landen van
het Sowjetblok en Griekenland. Dit
zou onvermijdelijk leiden tot een
verdere verzwakking van de ban
den met de Navolanden.
RAADSVERKIEZINGEN
pjET volgend jaar zullen er ver
kiezingen worden gehouden voor
de gemeenteraden. Reeds zijn kies
verenigingen bezig met de voorbe
reiding van de candidaatstelling.
Naar onze mening zal het van be
lang zijn, dat men daarbij ook uit
drukkelijk in de overwegingen be
trekt, of en in hoeverre samenwer
king met gelijkgezinde partijen mo
gelijk en wenselijk is.
Ons standpunt mag bekend heten:
wij staan positief tegenover deze sa
menwerking. De christelijke politieke
partijen hebben een zware strijd te
voeren tegen wie aan haar bestaan
en haar invloed afbreuk trachten te
doen. Onder zulke omstandigheden
behoort zo weinig mogelijk geschei
den te worden opgetreden.
Zulks is al van belang in de verkie
zingscampagne, die gevoerd zal moe
ten worden. Men mag verwachten,
dat samenwerking van de christe
lijke partijen in het bijzonder de
jongere kiezers, die voor verdeeld
heid niet veel waardering kunnen op
brengen, zal toespreken.
Het is ook van belang met het oog
op de positie na de verkiezingen.
Niet alleen is van betekenis een be- I
hoorlijke vertegenwoordiging in de 1
gemeenteraden na de verkiezin
gen zal aan de orde komen de sa
menstelling van de colleges van
burgemeester en wethouders. Wie I
voor de verkiezingen een gemeen-
schappelijke lijst voorstaan, maken
zich reeds nuttig ien aanzien van de j
wethouderskeuze van straks.
Er is nog meer ten dienste van
samenwerking aan te voeren. Wij j
denken ook aan de propaganda, die j
voor een gemeenschappelijke lijst
doeltreffender kan worden gevoerd.
Intussen begrijpen wij wel, dat een j
aandringen op samenwerking niet
meer dan een algemeen karakter
kan dragen. In de ene gemeente zul-
ien ook te dezen aanzien de zaken
gemakkelijker liggen dan in de an
dere. Maar overal behoort men zich
op het minst de vraag voor te leg- j
gen, of en hoe samenwerking mo- j
gelijk is.
Misschien is hier en daar enige in
schikkelijkheid geboden. Maar de
beloning zal hierin bestaan, dat men
gemeenschappelijk sterker „uit de
bus" komt.