80 HA BOS Bij bel Electronica en de ZONDAGSBLAD De kerk zoekt oplossing voor recreatieprobleem voor sociaal toerisme 1 ractaten in de trein De hoogste verzoeking ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1957 IN het centrum van ons ]and tussen Driebergen en Doorn liggen 80 ha heuvelachtig bosland. die door de Hervormde Kerk werden aangekocht om vacantiegangers een goedkope maar verantwoorde vacantie te bieden. Meer dan anderhalf miljoen Nederlandse werk nemers kregen na 1945 een week betaalde vacantie, maar de grote meerderheid is niet in staat om gebruik te maken van een hotel of pension. Soms is het gezin te groot of zijn de kinderen nog te klein, of men heeft een inkomen dat ligt onder het „toeristisch bestaans minimum" van 4000 oer iaar. De kinderen uit deze gezinnen zijn aangewezen op een dagje uit met „pa en moe", of op een paar dagen logeren bij familieleden. „Het Grote Bos" biedt deze mensen nu een uitstekende vacantiemogelijkheid. Zij kunnen een week of langer doorbrengen in een zomerhuisje, zij kunnen er hun Caravan plaatsen, of een tent opslaan voor zeer redelijke prijzen. Er is een kampwinkel aanwezig en een sportterrein waar ruimschoots gelegenheid is om te volleyballen of te voetballen. Er is een speelruimte voor kinderen. Er zijn leiders aahwezig om volksdansen te organiseren; 'met handen arbeid te helpen; er werden vliegerwedstrijden gehouden en mensen die misschien nimmer geleerd hebben hun vrije tijd doelmatig te besteden vinden er verantwoorde leiding. De kerk wil deze mensen echter niet slechts bezig houden of alleen maar in contact brengen mét elkaar, met de natuur en de materie rondom hen. Zij wil hen ook in contact brengen met God en met het Evangelie. De zondag- morgen-kampdiensten met nauwelijks tien mensen groeiden uit tot opkomsten van enkele honderdtallen waarvan velen nimmer een kerk van binnen hadden gezien. HET GROTE BOS Het plensde, toen onze auto van een hobbelige weg het bos indraaide onder een groot bord door met het opschrift „Het Grote Bos". We slin gerden wat van de ene kant van het pad naar de andere, om de diepe plassen niet in tijdelijke modder fonteinen te doen veranderen. De bladeren van de bomen hingen ver drietig omlaag en een enkele kam peerder in een plastic cocon zocht zich een haastig heenkomen. Het was een sombere dag om dit terrein te bezoeken waar meer dan 2000 mensen tegelijk in tenten of kampeerhuisjes hun vakantie doorbrachten. Toch ver scholen niet allen zich onder 'een veilige beschutting. Op een open plek in het bos waren een aantal man nen druk in de weer om asbest- cementplaten aan een stalen geraamte te bevestigen. De regen deerde hun blijkbaar niet. Kort voor het begin van het zomersei zoen op 9 april brandde de ontspan ningszaal van dit recreatiecentrum, die eens dienst gedaan had als noodkerk in Eindhoven, tot de grond toe af. De di- rceteur van „Het Grote Bos", wika Th. J. Rijks, meende 's nachts noorderlicht te zien. Hij sprong uit bed, liep naar buiten en zag ergens in het bos de vlam men omhoog slaan. Onmiddellijk rende hij naar de telefoon, belde de brand weer van verschillende plaatsen in de omtrek op. maar toen zij in recordtijd arriveerden was de zaal reeds een vuur zee. Met de zaal brandde ook de nieu we kampwinkel af, die nog geopend moest worden. Binnen drie dagen stond er een gro te tent om tijdelijk dienst te doen en was de wika druk in de weer om aller lei instanties af te werken, de verze kering te regelen en de tien noodzake lijke vergunningen voor de bouw van een nieuwe zaal. 80.000 gulden keerde de verzekering uit, en daarmee moest wika Rijks het doen. In gedachten zag hij een grote ruime zaal voor vijfhon derd personen, een kampwinkel, kan toorruimte. een keuken en een maga zijn. Iedereen meende dat het een mooie droom was, maar dat hij er maar op moest rekenen dat zij nimmer tot wer kelijkheid zou worden. Wederopbouw wil de wel een vergunning geven als er maar geen materiaal en personeel aan de woningbouw zou onttrokken worden. De problemen leken schier onoverkome lijk. Bij de foto's dienst gehouden, vaak ook wordt de prediking vervangen door een Bijbels spel. In het begin was de belangstelling klein. Men was al blij als er tien of DE FOTO bovenaan de pa- twaalf mensen op de uitnodiging waren qina qeeit een qoed beeld gekomen, maar met het jaar groeide dit y r u j- getal totdat er n van de weldadige rust tus- gehouden wordei' sen de dennen. meer kerkgangei DE FOTO in het midden 1 diensten werpen vrucht af. J In de eerste paar jaren werden zij. toont het trieste beeld van slechts in vacantiemaanden gehouden, wat er van de ontspan- Al gauw begonnen mensen echter ningszaal overbleef na de E hele weekends te komen ook buiten verwoestende brand. I 'jet seizoen om, en een paar mensen. die in de diensten gepakt waren, DE FOTO onderaan geeft E kwamen naar Wika Rijks met het een beeld van de drukte, I verzoek om toch op de één of andere j manier door te gaan. Er vormde zich die er voor de nood-kamp- ecn k,eine Bijbelstudieknng van vaste winkel kon heersen gasten waarvan de meesten volslagen drukte en gezelligheid in E buitenkerkelijk waren, maar die - samen tot een gemeenschap zijn samengesmolten, zodat ook daar een gemeente zich gaat openbaren. De kerk heeft hier de leiding in handen genomen en is iets voor deze mensen gaan betekenen. Wika Rijks is er van overtuigd dat gemeenschap en gemeentevorming ver eisten zijn voor de prediking van het Woord. Zodra de gemeenschap er is kan de verkondiging beginnen en het Woord in het hart een klankbodem vinden. Alles wat gedaan wordt moet tot doel hebben de mensen bij elkaar te brengen. Daarom meent deze wika dat zang, sport cn spel en wat er al niet gedaan wordt, niet slechts een valkuil moet zijn waar mensen in moeten trappen opdat men ze kan „bepreken", maar dat zij gemeen schap vormend moeten zijn. zodat zij de prediking mogelijk maken. Spel en pre diking horen bij elkaar en mogen niet van elkaar gescheiden worden. Daarom is recreatie het best mogelijk in de kerk. deze mooie omgeving. Succes Het Grote Bos is tot een ge weldig succes geworden, zo zelfs dat de Hervormde kerk be sloten heeft op nog vijf plaatsen in het land dergelijke recrea tiecentra te stichten, opdat de mensen, zoals wika Rijks het in een preek uitdrukte: „heili ge pauzen (zullen) aanvaarden en beleven als genadegaven Gods. Heilige pauzen, waar in wij ons lichaam al spelend zingend, dansend en biddend laten louteren door en invoe gen in het heil Gods". Misschien zal niet iedere le zer de gedachtegang van wika Rijks kunnen of willen volgen, het blijft echter een feit dat op deze manier honderden men sen in aanraking komen met het werk der kerk, die anders misschien nimmer bereikt zou den worden. HET WERKTE vandelen Een taxichauffeur uit de Ame rikaanse stad Albuquerque raakt tegenwoordig op een psychologi sche manier het zakje met etens resten cn schillen kwijt, die van zijn middagmaal overblijven. Hij maakt er een net pakje van en legt dat op de achterbank. De eerste klant was reeds raak. In dc spiegel zag hij hoe de dame heel voorzichtig het pakje in haar tas wegmoffelde. We kunnen ons het gezicht van de dame wel voorstel len toen ze thuis ontdekte dat het pakje slechts wat bananenschillen en korstjes brood bevatte en een klokhuis van een appel. Toch bleef het diefstal en de taxichauf feur van Albuquerque zag op» nieuw bewezen dat het hart van de mens geneigd is tot alle kwaad. Vrijwel zelden blijft onze chauf feur met zijn papiertje zitten, want de meeste mensen pikken graag iets mee al ff" 1 JIJ I vuur ,,et upiciuiugatci toe krijgen en als ze denken dat Ruimzichtt terwijl deze Toch zal 31 augustus de zaal geopend worden waar twee maanden geleden nog slechts bomen stonden. Wika Rijks heeft geen materi aal onttrokken aan de woningbouw. Hij heeft geen ar beiders van hun werk gehaald en hij heeft de 80.000 gulden niet over- Tussen de dunne bomen van „Het Grote Bos" is een prachtige zaal ver rezen volgens het systeem van Poly- norm: Een stalen geraamte bekleed met asbestcement- platen. Bovendien staat er een grote keuken met drie eetzaaltjes voor kampeerders, die zelf niet willen koken, en het gebouw bevat ook nog een filmcabine, een magazijn, twee kan toren en een kampwinkel. Het geheel werd door vrijwilligers gebouwd onder toezicht van de heer J. H. Exalto, een constructeur Van Polynorm. Meer dan 400 gezinnen die meer of minder regel matig op het terrein van „Het Grote Bos" kampeerden, hebben één of meer dagen aan de bouw gegeven. Onder de vrijwilligers bevonden zich veel bouw vakarbeiders. die hun vacantie gaven voor het goede doel. en een aantal ar beiders van Werkspoor die wisten hoe zij met stalen binten moesten omgaan. Maar er waren ook onderwijzers en kantoorklerken bij. die nu heel trots met langs het nieuwe gebouw dan op een vierkant tegels wijzen en zeggen: „Die tegels heb ik gelegd. Zie je wel schat, dat ze veel gelijker liggen dan die andere!" niemand ze ziet. ders te doen. De kinderen worden in de gelegenheid gesteld om handenarbeid te verrichten; zij kunnen vliegers maken voor de vliegerwedstrijd van vrijdag middag; er wordt gesport en men gaat samen onder leiding van wika Rijks na tuurwandelingen maken. Door samen te zingen en te (volks)dansen probeert de leiding de weerstanden in de mensen op te locsen en vervreemde mensen met elkaar in contact te brengen. Iedere week vormt er zich onder de gasten een lekespelgroep die Bijbelse spelen opvoert in het kleine openluchttheater. Natuurlijk kan wika Rijks al deze dingen niet zelf organiseren. Hij heeft een „rechterhand", die geheel verant woordelijk is voor sport en spel en die op zijn beurt weer geholpen wordt door leerlingen van een kweekschool en door - leerlingen van maatschappelijke ficho- dr k«n»'kochl Een eed"»' w"d V*™*' len die hun prakt,* itaea in „Het C.ra- -ihet opleidingscentrum Nieuw te bos- doen tM ha werden 's Zondagsmorgens is er een open- De spontane medewerking is wel bewijs dat „Het Grote Bos" een w plekje heeft ingenomen in het hart velen. Het is in de afgelopen jaren uitge groeid tot het grootste recreatiecentrum van Nederland dat in het afgelopen sei zoen meer dan 50.000 overnachtingen noteerde. Toen wij er waren bevonden zich ongeveer 2700 gasten op het terrein, terwijl men er in de bouwvakkenweken bijna 3000 had geherbergd. Het werk dateert van na de oor log, toen de Hervormde kerk het grote gebied van Heidepark aan- Wika Rijks werd aangesteld als du recteur en kreeg de opdracht om hel werk uit de grond te stampen. Dat was een kolfje naar zijn hand. Hij kwam uit een boerenstreek en had reeds jaren bij de landbouwvoorlich- tingsdienst gewerkt. Als.jongen voel de hij zich in de kerk niet erg thuis maar zijn belijdenis zette hem het denken en het verlangen kwam in zijn hart op om meer practisch werk voor het Evangelie te kunnen doen. Een paar jaar werkte hij nog in de vorming-buiten-schoolverband totdat de deur naar de Horst voor hem openging. Nauwelijks had hij zijn diploma behaald of hij begon zijn huidig werk. Langzaam maar zeker begon „Kei Grote Bos" onder zijn leiding tot eer kampeercentrum uit te groeien. In ker kelijke kringen werd betrekkelijk wei nig reclame gemaakt, omdat men zich hoofdzakelijk wilde richten tot het pu bliek dat eigenlijk geen vakantie kent. Van het. begin af aan kwamen de naza ten van de trekkers en de natuuraan- bidders uit het begin van deze eeuw die niet anti-kerkelijk maar wel vaak a-ker kelijk waren. Er was van kerkelijke kant eerst niet al te veel belangstelling. en uit het midden-orthodox, mi- de Hervormde kerk zoeken hun vacantie graag in eigen milieu. Zij kun nen al het primitief gedoe niet a' best waarderen. En in het begin er veel „primitief gedoe". Toen lang zaam maar zeker het centrum ging groeien en er kampeerhuisjes kwamen met meer comfort begonnen er meer en meer kerkelijke mensen te komen, maar nog altijd is het percentage bui tenkerkelijken toch nog ver boven de vijftig. Verschillende bedrijven hebben in een hoek van het terrein eigen huis jes laten bouwen voor hun personeel. Particulieren hebben er zelf een eigen huisje gebouwd en brengen er vrijwel ieder weekend van het jaar door. Er staan een groot aantal uitneembare huisjes die tegen het winterseizoen weer worden afgebroken en de stichting „Het Grote Bos" heeft er zelf 52 huisjes neer gezet (bouwkosten ongeveer 5000 gul den). die voor 3585 gulden per week worden verhuurd. De prijs is afhanke lijk van de tijd van het jaar en de grootte van het gezin. Toen wij er wa ren stonden er ongeveer 200 gezinsten ten, bijna 83 wegneembare huisjes, 140 huisjes van particulieren of bedrijven zeker 70 kampeerwagens. Apostolair De Hervormde kerk wil niet alleen of I financiële omstandigheden niet zijn c Zij wil niet slechts een sociaal probleem helpen oplossen, maar „Het Grote Bos" heeft wel degelijk een apostolaire taak. Men wil de mensen die uit de gemeen schap zijn weggespoeld weer in een ge meenschap terugbrengen en daartoe ge bruikt men tientallen activiteiten. lede- dag 1 bestemd vakantieverblijven.luchtdienst. Vaak wordt Mankeert nog niets Ds. S. Metiary vertelde op de ■lil lllli Ililllll 11)11 11)1111 Rllll L' liams Elli son, een episco paals (angli caans) predikant in de Verenigde Staten wierp zich in 1953 op Marcus. Op zichzelf is dit hele maal geen bijzonderheid, omdat meer predikanten dit doen. Toch staarden tientallen employés van het laboratorium van Harvard de man met zijn omgekeerd boord vreemd aan, want hij bemoeide zich niet met het Bijbelboek Mar cus, maar met Marcus IV, het electronische brein. Toch had de Bijbel er wel degelijk iets mee te maken, want hij leerde het brein de Bijbel te lezen in de grond tekst. Ellison meende een manier gevonden te hebben om geleerden honderden en nog eens honderden uren van studie te besparen. De Bijbel is niet uit de hemel komen vallen, maar door mensen geschreven. De brieven die Paulus schreef zijn bijv. echter al lang verloren en van geen enkel bijbelboek bestaat er een eerste manuscript De manuscripten die in bezit zijn van de kerk, zijn vaak al van honderden jaren later, met de hand van copieën overgeschreven Het gevolg is dat er tussen de manus cripten nog al eens onderlinge verschillen optreden. Men wil nu graag weten wat de juiste tekst is opdat men in onze moderne vertalingen zo dicht mogelijk de woorden van het eerste manuscript zal kunnen benaderen. Het vergelijken van deze manuscripten is een ontzettende tijdrovende bezigheid. Ellison leerde het brein evenwel het boek van Lucas in het Grieks te lezen. Hij liet de machine 311 verschillende manuscripten vergelijken en in de kortst mogelijke tijd ontdekte hij dat er in bijv. twee hoofdstukken niet minder dan 2000 verschillen optraden en in een pericoop van 15 verzen maar liefst 400 Drze verschillen zijn over het algemeen niet van grote waarde, maar zij zijn er toch. deze mensen zich dan wegwijs gaan maken in een materie, die jarei jaren studie vereiste. Hier was echter een man die zei: het is gemakkelij ker voor mij om te leren hoe ik met die machine moet omgaan dan jullie om Nieuw Testamentisch Grieks te leren. TER OVERDENKING Alleen al van het Nieuwe Testament toezit men op het ogenblik ongeveer 4600 manuscripten. Waarschijnlijk zijn er geen twee volkomen in alles aan elkaar gelijk. Men moet dus uit de veelheid van gegevens een „neutrale" tekst zoeken die naar alle waarschijnlijkheid het dichtst bij het origineel staat. De grote moeilijkheid in het verleden was boven dien om inzage in de verschillende ma nuscripten te krijgen omdat zij over de gehele wereld aan beide zijden van het ijzeren gordijn over de musea verspreid zijn. Pas in de laatste jaren is de Uni versiteit van Chicago begonnen om een bibliotheek van microfilms aan te leggen. Deze nieuwe bibliotheek en het electro- nisch brein zullen in de komende jaren de twee grote steunpilaren worden de vergelijkende studie *J~ nuscripten. i de oude r Van de Marcus IV is Ellison ook over gestapt op het nieuwste brein, de Uni- vac, waarmee de concordantie voor de Nieuwe Vertaling werd gemaakt. James Strong, de Engelse Trommius, had er dertig jaar voor nodig om zijn concor dantie voor de drukker klaar te maken. Ellison deed dat in heel wat minder tijd. De mannen die met de machine om gingen, typten ieder woord van het eer ste „In" tot het laatste „Amen". Da1 Ellison voelde reeds in 1945 aan dat werk duurde van februari tot november men zonder machinale hulp in deze 1955. Om te controleren, of men wel de generatie nimmer klaar zou kunnen juiste tekst had, deed men het zelfde komen met de geweldige taak.. De -met een ponskaarten-machine en lie machine moest er aan te pas komen toen de Univac de twee verschillendi en zo begon hij te experimenteren copieën met elkaar vergelijken. Werk met een ponskaarten-systeem. Deze van uren werd door de flitsende machi- machine evenwel werkte ook nog niet ne in een ommezien verricht en ieder vlug genoeg. In 1950 ging hij naar het verschil kwam aan het licht. Ponskaarten W dingsdag van de Christelijke Gerefor- laboratorium van de Marcus IV meerde Kerken in Nederland de vol- vroeg: „Ik heb een probleem waar- gende geschiedenis: bij aUeen jullie electrnnisch_brein mij Op een. plaatsje; in de Noord-Mo- kan helpen. Kunnen jullie me niet le- lukken kwam een zendeling. Zijnj ren hoe ik het ding gebruiken moet?" naam was Ds. van Barda. De bewo- Tot nu toe kwam men bij de technici ners van die plaats hadden nog nooit en vroeg een blanke gezien. Ze wilden hem do-'even vooi den. Niet alleen deze dominee maar alle vreemdelingen, die daar kwamen, wilden zij do- Hoe werden deze mensen gedood? Dat ging zo: De vreemdeling werd ge bracht naar een heilig graf. een soort tover- plaats. Wie in dat graf werd gebracht was na een paar uur dood. In derdaad was de tover kracht van dat graf zo groot, dat vele vreemdelingen daar spoedig gestorven. Ds. van Barda nu kwam L plaats als eerste zendeling. De ners namen hem terstond gevangen en ze riepen uit: „Nu krijgt onze God een lekker hapje!" Toen brach ten zij Ds. van Barda naar dat graf, opdat hij daar zou sterven. Ze ver wachtten dat hij binnen een paar uur dood zou zijn. Na een paar uur kwamen ze kij ken. Hé, wonderlijk, de dominee was niet dood, hij glimlachte maar. „Wel", zeiden ze, „laten we maar wachten tot morgenochtend." In de vroege morgen kwamen ze bij het graf. maar hij was nóg niet dood. hij leefde nog. In hun taal riepen ze: „Oduma wi doohawa....: hij man keert nog niets!" Daarna spraken zij onder elkan der: „zou er een andere kracht zijn, dan de kracht van onze God?" Toen namen zij Ds. van Barda uit het graf en vroegen hem of hij hun wilde vertellen, wat de oorzaak was, dat hij niet was gestorven. Daarna begon Ds. van Barda hen te vertellen van het evangel; Jezus Christus, dat de grootste kracht is in de wereld. Al Hem gelooft, zal niet verderven maar het eeuwige leven hebben. „Ik weet", zeide hij, „dat Uw God hier is. Maar op het ogenblik dat jul lie mij in de verblijfplaats van jullie God hebben gebracht, is deze God weggevlucht, omdat hij bang is voor mijn God, die ik nu aan jullie mag verkondigen." Van dat ogenblik af aan, begonnen de mensen te geloven en de plaats van het graf werd vanaf dat ogen blik genoemd: Duma (naar hun kreet oduma wi doohawa) d.w.z. hij keert niets! Zangkoor niet naar Minneapolis Het Thomaner koor uit Leipzig dat was uitgenodigd om op de Lutherse wereldconferentie te zingen heeft de Oost-Duitse autoriteiten geen gunning gekregen het land te verla ten. De conferentie zal in de stad Minneapolis worden gehouden en het overgrote deel der Lutherse kerk zal zich er laten vertegenwoordigen. 600 regels Toen kon het brein aan het werk r Kunnën jülllë dit nïëtI»»»n. Het werd celeerd om teen doen? Vaak moesten acht tc slaan op 122 woorden als „en1 ,is", „van" of „het". De t op Daarna moest het de Bijbel doorlezen, ieder gelijk woord er uit pik ken en de zin van de context tussen twee leestekens er uit halen.' Het komt hier op druk gesprek gewikkeld; ee jong meisje deed haar best om ee Engels pocketbook te lezen; een so daat keek plaatjes in het één of ana'c blad en een aantal mensen staardei verveeld naar het voorbijschieten! landschap. Plotseling ging de deur open en twee da mes schoven naar binnen, beladen me bladen. Iedere reiziger kreeg er een De zakenman naast mij, die kennelijl naast zijn Nederlandse nog een ande re nationaliteit bezat, schudde zijl hoofd Zijn veel jongere metgezel wei gerde eveneens, maar toen de damt zei dat het niets kostte, kon hij zijl nieuwsgierigheid niet langer bedwin gen. Het blad was gedrukt in krantenformaa en droeg de kop: „Het leven begint., heden". Het was gevuld met evange lisatie-lectuur en werd uitgegeven dooi het „Zoeklicht", het blad van de oudi evangelist Johannes de Heer. Het wa; niet bijzonder modern of extra aan trekkelijk. noch naar opmaak nocl naar inhoud. Een enkeling bekeek he en stopte het weg in zijn zak. ande ren begonnen onmiddellijk te lezen. Vaak vraagt men zich af of het uitde len van dergelijke lectuur waarde heeft. Wordt het wel gelezen? Hoewei ik onmogelijk de hele trein kon door lopen ben ik toch even opgestaan en heb ik gekeken hoeveel mensen in de afdeling met 24 zitplaatseri, waarin zich 26 mensen bevonden werkelijk het blad hadden aangenomen en hoeveel het lazen. De getallen waren werke lijk opmerkelijk. Op mijn buurman na. had iedereen het blad aangeno men. Van deze 25 mensen waren er elf het heel ernstig aan het lezen. Toen iedereen in Rotterdam uitstapte ble ven er maar een stuk of vier exem plaren achter. In een volgende afdeling was de verhou ding niet zo gunstig Daar zaten zes tien mensen. Vier hadden geweigerd, omdat ze te druk waren met het kaar ten. ongeveer drie lazen het blad aan dachtig. Deze afdeling bevatte echter bovendien een aantal jongeren die in boeken verdiept waren. Het bleek mij opnieuw dat mensen ln de trein graag iets te doen hebben, en helemaal niet afkerig zijn van een goed uitgevoerd godsdienstig tractaat. Hier ligt een prachtig evangelisatie terrein braak voor forensen, die een ogenblikje van hun tijd zouden kunnen gebruiken om een blad als „De Open Deur". „De Elisabethsbode" of ande re evangelisatie-lectuur te verspreiden. Waarom volgen we het voorbeeld van deze twee dames eigenlijk niet? Of vinden we het gek? Als Christus het ook eens „gek" gevonden had mens te worden iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii Ineens stuit men soms op een woord, dat toespreekt en aan het denken zet. Het kan een kort woord zijn, dat toch zeer veel-zeggend is. Zo trof me on langs een woord van Luther, waarin hij spreekt over de hóógste verzoeking van Satan. Wat was dat volgens Lu ther? eer een uitspraak atoom De Duitse Lutherse bisschoppen hebben een verklaring uitgegeven over het atoomgevaar. Wij citeren een enkele zin: Nooit heeft de mens zich zo onmachtig getoond als in dit uur van zijn grote macht. Hij staat voor twee mogelijkheden: óf de vrij heid en de waarde van de mens te verliezen in de strijd van de wereld politieke machtblokken óf het te on dergaan dat in de apocalyptische ver schrikking van een atoomoorlog het bestaan van miljoenen wordt vernie tigd. Op de staatslieden, die thans het lot der volkeren bepalen, rust een verantwoordelijkheid zonder voor beeld. Daarom roepen wij de chris tenheid op tot voorbede voor de re- gerenden in alle landen, vooral in Duitsland. (Ev. Luth. Weekblad) Met de snelheid het licht las het mon ster ieder woord, zei „ja" of „neen" tegen zichzelf al naar gelang nodig was, viste de hele zin uit het vers, zette al de woorden in alphabetische orde, gaf bijbelboek, hoofdstuk en vers aan en gaf al die gegevens door aan de automatische typist, die maar liefst 600 regels per minuut produceerde. Het enige wat men de machine tot nu toe nog niet kon leren is om naast de alphabeti sche index ook een index naar bepaal de onderwerpen te maken. In ongeveer twee jaar tijds slaagde ds. Ellison er in om deze concordantie van 1600 pagina's met dubbele kolom men die 800.000 woorden bevat te pro duceren. Bovendien zag hij nog kans om in zijn eigen gemeente met duizend lidmaten zijn normale werk te doen. Het werk voor de concordantie ge schiedde in zijn vrije tijd. dat Luther die verzoeking ontdekte in een sluitrede van Satan nl. deze: „God (haat de zon daars; Gij echter zijt een zondaar, dus haat God ook u". Luther heeft in zijn worsteling om de zekerheid des heils ook met deze „logica" gewor steld. Het is wei geen echte logica, maar het lijkt zo logisch. Klopt de redenering niet? Maar Luther zegt: pas óp. want het is de hóógste verzoeking. Wanneer Luther dat zo met nadruk zegt <in zijn Tischreden) dan is het duidelijk, dat hij deze „lo gica" doorbreekt en verwerpt vanuit Jezus Christus. Dat is voor Luther de uitweg geweest in alle Satanische aanvechting en in alle zelfbeschuldiging. Dat is begonnen toen Staupitz tot Luther zei: als gij wilt disputeren over de predestinatie, begin dan bij de wonden van Chris tus; dan zal de disputatie ophouden". Zo is het ook ten aanzien van die sluit rede van de boze. Jezus Christus maakt alles anders en ontrukt ons aan dergelijke „logische" conclusies. Toen Luther dat gezien had. heeft hij er telkens weer van gesproken, tot vertroosting van velen tot in onze tijd. (G. C. Berkouwer in het „Gereformeerd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17