CHRISTELIJK
De kerkbode is primair
een gemeenteblad
i
1
C.S.B. bespreekt kritiek op
calvinistische studenten
Puzzel mee
Gezinsverzorgster moet
gezin kunnen „loslaten"
r
INNSBRUCK
Spanning om een
roting
2
t
Geen opinieblad
J)IENT de Kerkbode prin
cipiële voorlichting te geven;
is zij een zogeheten „opinie
blad"? In de praktijk betekent
dit, dat de predikanten alle ge
beurtenissen, besluiten en stro
mingen. die zij niet in prediking,
catechese en huisbezoek kunnen
bespreken, wekelijks in ge
schrifte kritisch, welwillend of
juichend begeleiden. Wat ons
vaak opvalt is. dat dit werk zo
overbodig gedaan wordt. De
helft van de doorsnee-kerkbode
is gevuld met zaken, die al vaak
en op velerlei wijze elders zijn
behandeld. Dit kan nodig zijn:
al» in een gemeente de kerke-
raad een wijziging in de orde
van de dienst aanhangt, dan
ligt het voor de hand, dat de
kerkbode inleidt in het hoe en
het waarom. Maar kan men
van elk artikel in regionale en
plaatselijke kerkbodes aantonen,
dat ze voortvloeien uit een be
hoefte in de gemeenteZo niet.
had de ruimte dan niet beter
gevuld kunnen worden?
Wij
te
wanneer wij van vele kerkbodes
veronderstellen, dat hun meeetge-
lezen rubrieken juist zijn de ..pre
dikbeurten" (dit afschuwelijke
woord blijft maar steeds gemeen
goed) en het wijknieuws. Als dit
juist is. beseffen de lezers beter
de oorsprong van hun kerkbode,
dan de mediterende, dogmatise
rende. polemiserende schrijvers
op de voorpagina.
De rubriek ..liefdegaven" hoort
eerder in een kerkbode thuis dan
de verhandeling (in afleveringen)
over een ongetwijfeld heel gewich
tig onderwerp. Een uitvoerig en
duidelijk kerkeraadsverslag, dat
minder nietszeggend is dan thans
gangbaar is, hoort eerder tn de
kerkbode thuis dan de boekbespre
king. waaraan een generatie te
rug de kerkboderedacteur vaak
zijn slechte naam dankte.
kbode dan w
geen maatstaf! En
bovendien: wat gebeurt er al niet
in een gemeente of in een wijk.
waar vele lidmaten geen weet van
hebben. Cijfers van de kerkvoog
dij kunnen levend gemaakt wor
den (de diakonie kan natuurlijk
niet zo aan de weg timmeren).
Waarom bestaan er eigenlijk wijk-
b'.aden naast de grote kerkbode?
Omdat die geen ruimte geeft. Er
zijn mogelijkheden te over voor
een kerkbode, wanneer de redac
teur-predikant de opzettelijke opi
nievorming overlaat aan de lande
lijke opiniebladen. En zou de me
ditatie door velen' getnist tfordbn
bij alle stichtelijke overdenkingen,
die tegenwoordig via Jïers ra
dio de huiskamer binnenrollen1
,,Door grote toevloed van kopij"
laat de kerkbode berichten over
staan. Waarom juist berichten en
nooit eens een hoofdartikel of een
meditatie? In de structuur van de
kerkbode zijn die van onderge
schikt belang. Zodra echter de
kerkbode zich laat opstoten in de
vaart der ..grote" kerkelijke pers,
krijgt men discussies over journa
list-predikant. verzeilen de kerkbo
des in onderlinge polemiek (de
dertiger jaren!) en wordt de kerk
bode in de gemeente zelf niet
meer helemaal gelezen.
HET door ons vaag geschetste
Ideaal voor de kerkbode brengt
bezwaren mee. Talenten zullen
onontdekt blijven. En voor de bui
tenstaander zal het blad onlees
baar zijn: voor hen is het dan
ook in de allerlaatste plaats be
stemd.
Er is nog een gevaarlijke kant
aan deze zaak. Het gevaar, nog
eens gesignaleerd door de heer
Scheps, van huis-, tuin- en keuken
praatjes van predikanten die
de ooievaar op bezoek hebben ge
had en wier wastafel in de kraam
kamer nu is geworden tot een
uitstalling, die elke poelier Jaloers
zou maken, van domino's die zo
vreselijk onnozel zijn. dat zij van
verbazing haast van hun stoel val
len als de koster zomaar in de
consistoriekamer een bromfiets
laat binnenrijden, van voorgan
gers die van de gemeente een to
ga cadeau krijgen en nu hele leu
terverhalen ophangen hoe ze. wan
neer ze de kansel betreden, hun
jurk moeten draperen om niet te
vallen over hun eigen weleerwaar
de voeten of vertellen, dat ze nu
met de hitte niet met een pand
jesjas door de stad behoeven te
fietsen, van een predikant, die
met een stalen gezicht komt ver
tellen. dat de schoolmeester in
zijn dorp maar lekker vier weken
vakantie heeft en extra lessen be
taald krijgt, terwijl hij in die vier
weken vakantie nog elke zondag
preken moet. maar die zich troost
met de zoete gedachte ..De
MEESTER roept!" (werkelijk his
torisch) enzovoort. enzovoort!
Kerkboden, die gevuld worden
met het tot tweemaal toe afdruk
ken van een staatje van buiten
landse porto, omdat de gemeente
leden worden opgejut een vertrok
ken voorganger een luchtpostbrief
te schrijven als hij de zqveelstc
van de zoveelste een jubileum
viert.
De heer Scheps gispt hier te
recht dominocratie en persoons
verheerlijking. Hij had hierbij nog
we niet te" verge
ten, dat veel in bovengenoemde
citaten ongetwijfeld ..naar het
hart van Jeruzalem" gesproken
is. ons ..leraarlievend" Sion, dat
met al die liefde de profeten wel
eens lijkt te verteren. Wellicht
zal de terugkeer tot de oude en
wezenlijke functie van de kerkbo
de moeten wachten op de zeer
gewenste reformatie van onze do-
mineeskerken.
Conferentie te Driebergen
Reformatie en
HORIZONTAAL: 1 Drank; 3 gewin:
7 vloeistof; 8 titel; 10 lidwoord; 12
kledingstuk: 14 voorbeeld voor anderen;
17 hoofddeksel; 18 maat; 21 thans;
23 visgerei; 24 natie; 25 drank.
VERTICAAL; 1 Kostbaarheid; 2
krulhond; 3 verstandig; 4 binnen; 5
zangnoot; 6 baan voor balspel; 9 con
tact; 11 boomloot; 12 dier; 13 klas;
15 voorzetsel; 16 rustbank; 19 bez.
voornaamwoord; 20 dik; 22 grondtoon;
23 uitroep.
OPLOSSING PUZZEL NO. 3
1 Aegir. 2 leguaan, 3 gunst. 4 piaster,
5 ratel.
De Joodse begraaf
plaatsen in Polen
De bisschop van Lublin in Polen heeft
in al zijn priesters een schrijven ge-
inden, waarin hun wordt opgedragen
un parochianen te bevelen meer eerbied
an de dag te leggen voor Joodse be
graafplaatsen Ook in Polen vinden de
laatste maanden herhaaldelijk vernie-
n op de Joodse begraafplaatsen
plaats De bisschop van Lublin heeft
thans bepaald, dat iedere gelovige in zijn
diocees, die schuldig wordt bevonden
wandaden op de Joodse begraafplaat-
zal worden geëxcommuniceerd.
Jonge Lutherse predikanten
naar Cenève
D# Lutherse Wereldbond wil een aan
tal jonge Aziatische en Afrikaanse pre
dikanten in de gelegenheid stellen op het
hoofdbureau van de bond in Genève er
varing op te doen in allerlei internatio
nale kerkelijke arbeid, waarvan zij la
ter, na terugkeer in hun land, profijt
kunnen trekken. Om te beginnen zal
'--rlijks een Afrikaan of een Aziaat naar
secularisatie
H" conferentieoord „Ons Centrum
in Driebergen gonst deze week var
de rumoerige gesprekken die de stu
dent eigen schijnen te zijn. Niet alleen
overdag maar ook tot diep in de
nacht. De Calvinistische Studentenbe
weging houdt namelijk hier haar jaar
lijks congres, waar studenten wan vrij
wel alle universiteiten en hogescholen
elkaar vinden om over het geloof en
de consequenties daarvan te spreken.
Trouwens niet alleen studenten be
horen tot de aanwezigen. Ook
schillende hoogleraren zijn jaarlijks
op dit congres te vinden al zullen de
Geref. thologen i.v.m. de synode dit
jaar wel verstek laten gaan.
Reformatie en Saecularisatie" i:
thema van dit jaar- Gekozen i.v.rr
problemen die in de studentenwereld
liggen. Immers de brochure „Gij geheel
anders", die openhartige kritiek op het
Calvinistisch studentenleven leverde,
houdt nog steeds de gemoederen bezig
niet alleen in de kring der studenten
maar zeker niet minder in die der pro
fessoren. Vrndaar dat men met dit the
ma de tegenwoordige stand van zaken
in het Calvinistische leven aan de orde
wilde stellen. Daarnaast is in tegen
stelling tot andere jaren elke ochtend
aa- Bijbelstudie gewijd. Immers.
de congresvoorritter Ir. R. Plomp in
openingswoord zei. ..echte reformatie
komt alleen als we dicht bij de Bijbel
leven".
In een drietal werkgroepen namelijk
over de Kerk, de school eu dc politiek
werd gistermiddag door resp. ds. J.
Meester en ds. P. van Galen. dr. J.
Bosch er mr. J. H. Prins het thema aan
de orde gesteld.
Mr. Prins, de directeur van de Kuy-
perstichting, wiens lezing wij bijwoon
den, zag de toestand van het christelijke
politieke leven niet bepaald rooskleurig
Als wij over Christus spreken, zc
hij, dan denke wij teveel aan
eigen zaligheid. Te weinig zien wij dat
Christus Koning o er het gehele leven
wil zijn. dat ook in het staatkundige le
ven iets moet afstralen van Zijn ov
winningsglorie. Christelijke politiek
een poging om dit gestalte te gew...
Saecularisatie treedt op als óf geloofs
kracht óf het geloofsinzicht hierin ent-
breekt. Juist dit geloofsinzicht, een in
dringend onderzoek naar de structuren
van de staat, ontbreekt ons tegenwoor
dig. Als wij daartoe niet beieid zijn.
blijven we in de mist zitten en komen
niets verder. Veel discussies over de
christelijke politiek blijvén anders aan
de oppervlakte,
Men zal moeten erkennen dat de
christelijke politiek met deze bezin
ning pas aan een begin staat en n'.ct
tn zelfgenoegzaamheid denken dat
men er al bijna is. Ook waarschuwde
hij sterk voor een ophangen van de
chr. politiek aan enkele overigens wel
Niemoeller: blanke
overheersing loopt af
Dr. Martin Niemöller, de Duitse pro
testantse predikant, die faam verwierf
wegens zijn felle anti-nazi houding,
heeft in een lezing te Dallas (Ver. Sta
ten) gezegd, dat het einde van de blan
ke overheersing in zidht is en dat deze
ontwikkeling reeds tijdens het leven van
onze kinderen zijn beslag zou krijgen.
Twee der belangrijkste feiten omtrent
onze huidige wereld noemde hij: dat de
wereld als gevolg van betere communi
catie- en vervoersmiddelen inkrimpt en
dat tezelfdertijd de wereldbevolking in
"in fantastisch tempo toeneemt.
Dr. Niemöller wees erop, dat het
blanke ras reeds een minderheid vormt
dat deze minderheid in de komende
Genève kunnen komen. De kosten van 40 tot 50 jaar nog aanzienlijk zal
d.t ve'blijf zullen door de Wereldbond krimpen, verhoudingsgewijs gesproken,
worden gedragen. Het is niet de bedoe-Hij zag voorts een belangrijke taak weg-
iing. dat de predikanten na afloop van gelegd voor de oecumenische beweging,
hun tijd in de Zwitserse stad voor ker-idie over de grenzen van ras en geloofs-
kelijk werk elders worden ingezet, maar overtuiging heen alle christenen ter we-
dat zij terugkeren naar hun eigen ker- reld nader tot elkaar zou moeten bren-
gen.
De gezinsverzorgster moet een evenwicht zien te vinden tussen haar werk
d.w.z. de mensen die aan haar zijn toevertrouwd en haar eigen leven. Als
de gezinsverzorgster dingen als aanpassing in het gezin, het hechten aan de
kinderen en het ..willen nodig zijn" overwint en tot normale proporties terug
brengt zal ztj zichzelf kunnen blijven.
Over deze problematiek In de gealnsverzorglng heeft mej. E. G. van Egmond,
geestelijk verzorgster van de Stichting ..Dennenoord" in Zuidlaren, gesproken
tijdens een conferentie van de bond van gezinsverzorgsters op Ger. grondslag. Deze
conferentie, die besloten werd door een jaarverslag, werd gehouden op Woud-
schoten in Zeist en bijgewoond door ruim 200 gezinsverzorgsters, lelastcrs en
maatschappelijke werksters.
Mej. Van Egmond stelde vast, dat de gezinsverzorgster, als het daarvoor de tijd
Is. het gezin moet kunnen loslaten en overdragen. In het veel met anderen bezig
I z|Jn en In het Intensief aanpassen in de gezinnen schuilt een zeker gevaar,
Op het ministerie van buitenlandse
zaken is hedenmorgen een luchtvaart
akkoord ondertekend tussen Neder
land en Roemenië betreffende het ver-
Ieren van wederzijdse landingsrechten, kans bestaat, dat de gezinsverzorgster dan niet aan haar eigen leven toekomt.
belangrijke desiderata als voetbal
pool en zondagsheiliging, zoals maar
al te dikwijls gebeurt.
Huish oudelijke
vergadering
Op de huishoudelijke vergadering viel
over het algemeen een vrij optimistisch
geluid te beluisteren. De C.S.B. activi.
teiten nemen de laatste jaren steeds in
omvang toe. Ook de belangstelling voor
de C.S.B. en haar werk werd in de stu
dentenwereld groter.
Het jeugdwerk onderging wel de
grootste uitbreiding. Er waren dit jaar
tweemaal zoveel kampbezoekers als het
vorige jaar. Vooral de instelling van
werkkampen is een groot succes ge
worden.
Financieel is de positie van de C.S.B.
een stuk gunstiger dan verleden jaar.
toen van een noodsituatie kon worden
gesproken. Wel is er nog een aanzienlijk
tekort, maar de begroting voor het
komend jaar is sluitend.
Het contakt met buitenlandse studen
tenverenigingen nam ook toe. De C.S.B.
zal het werk van de I.F.E.S., de wereld-
organisatie van orthodoxe studenten,
meer daadwerkelijk gaan steunen.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ter Aa. A. G. Haring te
Loon op Zand.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Engwierum. W. Reinders.
kand. te Apeldoorn; te Leimuiden, H. J.
Koffrie, kand. te Ede.
GEREF. KERKEN (art. 31 KO)
Beroepen: te Hijken, R. Timmerman,
kand. te Enschede.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Woerden, M. Vlietstra
te Eemdijk.
Opgravingen in
Jeruzalem
Onder een van de huizen in de Profeet
Samuelstraat in Jeruzalem, een toe
gangsweg naar de Mandelboumpoort,
hebben grondwerkers, die bezig waren
de fundamenten van een huis te verste
vigen. twee grafkelders gevonden, welke
waarschijnlijk dateren uit de Romeinse
tijd. In een van de kelders was een jon
ge vrouw van omstreeks 25 jaar begra
ven. Bij haar werden een pop en enige
byouterieën aangetroffen. Tevens werd
een Romeinse munt uit de derde eeuw
gevonden. De andere kelder bevatte de
stoffelijke resten van een man.
Voor de grens
De grens tussen leven en dood is
jmaar een heel dunne lijn. Wij we
ten niet waar die ligt en wanneer
voor ons het ogenblik is aangebro
ken, waarop wij haar zullen over
schrijden. Plotseling, zonder enige
Ivoorbereiding, of na een grote pijn,
die ons doet verlangen naar het
einde. Van die dag, als het leven
wegvloeit „en het stof wederkeert
tot de aarde, zoals het geweest
is, en de geest
wederkeert tot
God, die hem
geschonken
heeft", verhaalt
ons Prediker
genheid in God, de troost in ons
leven, waarvan wij geen moment
zeker zijn.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
aan het eind
van zijn boek,
zeldzaam sug
gestief en in
woorden, die de
ij delheid van al het vergankelijke
ook de moderne mens onverbloemd
doen zien. op de dag, dat men
ook vreest voor de hoogte, en er
verschrikkingen op de weg zijn, de
amandelboom bloeit, de sprinkhaan
zich voortsleept en de kapperbes
niet meer helptzo lezen wij
Op het uur, dat de mens bang is
geworden, zijn leven niet meer ze
ker is, de natuur in een disharmo
nie is overgegaan en de dokter alle
hoop heeft opgegeven. Is dat uit
zichtloos pessimisme? Niet voor de
mens, die zijn leven buiten zichzelf
in de Here Jezus heeft gezocht.
Want zijn geest keert weer tot God,
Die hem geschonken heeft. Dat
het rijke perspectief van de gebor-
Oud treintje
Wij hebben een zwak
voor oude treintjes en
trammetjes; dat moogt
ge gerust weten. Het is
dan ook een van de
redenen, dat we gister
avond de televisie ge
zien hebben in plaats van naar
de radio geluisterd, hoewel we
de film, die, er vertoond werd,
al eens gezien hadden, jaren ge
leden. We zouden The Titfield
Thunderbolt een film voor
iedereen willen noemenvoor
de kinderen, omdat het een sim
pel verhaaltje is, voor de lief
hebbers van oud railvervoer in
het algemeen, voor de liefheb
bers "an Engelse humor, in het
bijzonder, als ze de taal een
beetje verstaan.
Het was de concurrentie tus
sen een nieuwe buslijn en een
oud, ten dode opgeschreven
buurtspoorlijntje, die de makers
van de film tot uitgangspunt
hadden genomen. De trein wint
het, ondanks sabotage van de
autobusmensen, die zelfs leidt
tot pen duel tussen de locomotief
en een stoomwals. Door een
nieuwe sabotagepoging wordt de
locomotief vernield, maar dan
haalt men een pre-historische
locomotief uit een museum en
daarmee blijkt het ook te gaan.
Zoals gezegd: een verrukke
lijke film, die in hef bijzonder
de liefhebbers van de Engelse
na-oorlogse filmhumor deugd
gedaan zal hebben. Voor de
anderen geldt deze troost: dat
er over een week wel weer
soulaas is.
„De christen in het moderne
bedrijfsleven"
Het Convent der Christelljk-Sociale
Organisaties zal op 18 en 19 september
op Woudschoten te Zeist een con
ferentie organiseren, waarvoor predikan-
en voorgangers van Nederlandse
protestantse kerkgenootschappen
uitgenodigd. Thema der conferentie zal
zijn „De christen in het moderne be
drijfsleven". Daarover zullen spreken de
heer J. A. Nederbracht te Zaandam,
ds. J. Ris te Zwijndrecht en ir. W. Bak
ker te Velzen-Noord. De eerste spreker
zal het onderwerp in zijn algemeenheid
behandelen, de andere sprekers zullen
het vanuit de praktijk belichten,
enerzijds vanuit de kerk, anderzijds
anuit het bedrijfsleven. Op donderdag
morgen zullen de inleidingen in secties
worden behandeld, waarna des middags
de algemene discussie zal worden ge
houden.
51
Als je van iemand houdt, dan moet er toch in
de eerste plaats een wederzijds vertrouwen zijn
en dan mag je immers niet aan elkaar twijfe
len?
De jonge man voelde zich met dit levensgrote
probleem niet op zijn gemak.
Was het allemaal inderdaad niet te plotseling
geweest? Was het geen bevlieging gedurende
een merkwaardige vakantie? Kon je in een paar
enerverende dagen werkelijk zo veel van iemand
gaan houden, dat je hem of haar door dik en
dun volgde? Zo moest het eigenlijk wel zijn.
Hij kwam tot de conclusie, dat hij het niet
kon. Nog niet. Hij wilde proberen zich aan de
geruststellende woorden van inspecteur Zuckwal-
ler vast te klampen en een volkomen vertrou
wen in Marianne hebben.
Maar op deze morgen
hoofdpijn kon hij het niet.
zelf ook wilde.
Was met de terugkeer v;
liefde, of wellicht alleen m
verdwenen"
A ïdré stelde zich die vraag en hij moest
'-Raadtelo in VAN
er ontkennend op antwoorden. Dit meisje met
al haar charmes en haar spontane hartelijkheid
had hem volkomen gewonnen en juist daarom
deed dat argwaan dubbel pijn. Hoewel zij nog
maar een paar dagen zo'n belangrijke rol in
zijn leven speelde, zou hij haar niet kunnen mis-
Hij zou ook nu weer naar Marianne gaan. Hij
kon om die twijfel, hoe groot deze ook mocht
zijn, niet met dit meisje breken.
Deze hele affaire was er één van „gebrek aan
bewijs". De moorden konden door het ontbreken
van bewijsmateriaal niet worden opgelost. De
andere, kleinere misdaden evenmin en zo was
het ook met zijft wantrouwen tegenover het
meisje, dat hem, als hij heel eerlijk met zich
zelf was, liever was dan wat ook in de wereld.
Hij had alleen maar een domme twijfel, maar
geen enkele overtuigende manier om daarvoor
bewijzen te leveren.
De hoofdpijn werd langzaam minder en de we
reld begon er voor André Rost weer wat floris-
santer uit te zien.
Hij was bezig zijn sokken aan te trekken, toen
zijn ogen, die tot dan toe nog niet bewust gezien
hadden, begonnen te kijken naar een hoek van
de kamer, waar op de bruine houten vloer in
een kier iets glinsterde.
Daar lag een gouden ring met een gifgroene
steen.
André zat met het sieraad in zijn handen en
bekeek het. Een kostbaar stukje, eer. schitteren
de smaragd in een prachtige zetting.
Had hij nu eindelijk de oplossing in handen
van vele raadsels? Was de aanvaller die hem
gisteravond buiten bewustzijn sloeg, deze ring
hier verloren?
Het leek hem onwaarschijnlijk, dat deze aan
de hand van een man had gezeten. Dit was een
sieraad voor de hand van een dame.
(Wordt vervolgd;
Haydn-variaties van
Brahms (20.15 uur)
In 1761 schreef Jos. Haydn' 6
kleine werkjes voor de Hofharmo-
niekapel. Ze zijn getiteld: „Sei
Divermenti a 2 Oboi, 2 Corni, 2
Fagotti obL: Fagotto e Serpent".
Het Andante van het eerste Di
vertimento is het Chorale St. An-
toni, eeri oud bedevaartsgezang.
Honderd jaar later vindt Brahms
bij zijn vriend, de criticus C. F.
Pohl, deze Divermenti. Pohl was
een groot Haydn-kenner en schreef
ook een uitstekende biografie over
hem. Brahms was zo enthousiast
over het Andantedat hij het ter
stond in z*n geheel copieerde, zon
der veranderingen aan te brengen.
Alleen de serpent verving hij door
een contra-fagot. Op dit bede
vaartsgezang bouwde Brahms zijn
beroemd geworden acht variaties
en een finale (passacaglia). Deze
Haydn-variaties schreef Brahms in
twee versies: een voor twee piano's
en een voor orkest. In laatstge
noemde versie wordt het werk van
avond gespeeld door het B.B.C.
Symphony Orchestra o.l.v. Sir Mal
colm Sargent.
voor Hilversum. Om kwart
acht speelt dit orkest voor de
V.A.R.A. de Haydn-variaties van
Brahms (zie boven) en geeft het
een eerste uitvoering in Europa
van het Concert voor cello en or
kest van William Walton. (Uitge
steld relais van het concert van
13 augustus)
i Om kwart over negen brengt de
N.C.R.V. een verbinding tot stand
met de Royal Albert Hall, waar het
B.B.C, Symfonie Orkest een uitvoe
ring geeft van het symfonisch ge
dicht van Richard Strauss „Don
Quichotte".
13.20 Gram. NCRV: 14.00 Gr«
d vrouw; 15.15 Kamerork en soliste; 16.00
Bijbeloverdenking; 16.30 Barokens; 17.00
V d jeugd: 17.30 Gram; 17.40 Beursber:
17.45 Salonork; 18.20 Acco
18.45 Leger des Heilskwartler; 19.00 Nws
en weerber; 19.10 Gram; 19.15 Wat is
S.S.R.. caus; 19.30 Verz progr; 20.00 Ra
diokrant. 20.20 Promenade-ork; 21.00 De
jeugd vloog uit, klankb; 21.20 Lichte muz;
21.45 Gram; 22.00 Perodlekenparade; 22.10
Orgelconc; 22.35 Gram; 22.45 Avondover-
denklng; 23.00 Nws en S.O.S.-ber; 23.15—
24.00 Nieuwe gram.
Engeland. BBC Home Service, 330 m.
12.00 Gram; 12.25 V d arb; 12.55 Weer
ber; 13.00 Nws; 13.10 Meded; 13.15 Lich
te muz; 13.55 Cricketuitsl; 14.00 Voordr;
14.15 Klankb; 14.30 Parties en People:
15.15 Hoorsp; 15.45
5.00 Pianorecital;
Accord muz; 16.15 Car
17.00 V d kind; 17.S
16.30 Ork
Weerber; 18.00
m land; 18.40 Sport;
19.00 Klankb; 19.30
22.30 Caus; 23.00 Nws en weerber: 23.08
—23.13 Koersen.
Engeland, BBC Light Programme 1500
en 247 m. 12.15 Pianospel; 12.30 Repor
tage; 13.00 Lichte muz; 13.45 V d kind;
14.00 Voordr; 14.15 Klankb; 14.30 Caus;
15 00 Nws en lichte muz; 15.45 Accord
muz: 16.15 Mrs Dales Dagb; 16.30 Ork
conc; 17.15 Orgelspel; 17.30 Lichte muz;
18.00 Gevar progr, 18.45 Hoorsp; 19.0")
muz; 23.55—24.00
0 Amus ork; 12.30
13.00 Nws; 13.11
Festival; Concert-
en jongenskoor en
17.00 Nws; 17.10
nd; 18.15 Gram;
18.30 V d sold: 19.00 Nw
7.15 V d
2.10 Gra
2.55 Nw:
Het bekende Amersfoortse Berg
kerkkoor zingt van vijf voor zes
tot kwart over zei voor de N.C.R.V.
gewijde muziek uit vroegere tyd.
Een programma in deze geest
wordt later op de avond, om kwart
over tien, uitgevoerd door het
N.C.R.V.-Vocaal Ensemble onder
leiding van Marinus Voorberg.
9 De N.C.R.V.-orgelbespeling van
woensdagavond wordt van tien
over zeven tot half acht verzorgd
door Wim Verheul op het orgel
Het is waar, maar geloof het niet.
Dit is de titel van het luisterspel
dat de VA.R.A. van vijf over negen
tot tien uur uitzendt.
Programma voor morgen
AVRO: 7 00 Nw.
opening. AVRO:
Apeldoorn?; 935
wijding; 10.00 Gra .HBOT
11.00 Kookpraatje; 11.15 Lichte r
Moderne jazz 1957 wordt van
half zeven tot zeven uur voor
Brussel (484 meter) ten gehore
gebracht door Carlos de Rad-
zitzky.
Duitsland (309 en 189 meter)
zendt van half acht tot kwart
voor negen een uitgebreid pro
gramma uit van melodie en rit
me. Deze uitzending wordt be
sloten met het optreden van
Louis Armstrong en zijn All-
Stars.
Zo men wil kan men ook van
half acht tot acht uur afstemmen
op het Engelse Light Programme
(1500 en 247 meter) voor de
Adam Singers, die een vocale
mixture brengen van liederen
van gisteren en vandaag.
Malakka wordt zaterdag 31
augustus onafhankelijk. De En
gelse luisteraars worden van
tien uur tot half elf vanavond
ingelicht over de jonge staat
door middel van een klankbeeld,
dat door de Home Service (330
meter) wordt uitgezonden. In
dit klankbeeld spreekt de eer
ste minister van Malakka. Tung-
ku Abdul Rahman een boodschap
16.30
14.30 Druze
i Israël, kl
leken; 16.0'
6.15
17.00 V d Jeugd; 17.45
Nederland en de wereld
IerlandSpr«
Regering
Ultwlsselli
J Kortenhorst; 18 00 N\
blemen; 18.25 Amus nu
brief uit Londen; 19.00
Gram: 19 40 V d Jeugd: 20.00 Nws; 20.05
21.35 Act; 21.45
22.30 Lichte muz;
Het spel Ladies and Gentlemen (da
mes en heren) naar de novelle The
heiress of Rosings (de erfgename van
18.55 Gesproken Rosings) van Jane Austen werd ver
taald door Ted Logeman, achter welke
naam zich ds. C. M. de Vries ver
schudt. Onder regie van Peter Koen
wordt het vanavond voor de N.C.R.V.-
televisie gebracht.
Ut kal;
8.50 V
30 Mor
en weerber. 8.15 Gi
NCRV: 10.00 Gram:
t. KRO: 11.00 V d risken;
2.00 Middagklok noodklok
nsmuz; 12.25 V d boeren; 12.3.=
tulnb meded: 12.38 Lichte muz;
Programma voor morgen
VARA 11.30 Am
ing: 20.00 Verz progr; 22.00 1
Gram; 22.55—23.00 Nws
Brussel. 484 m 12.00 Gram; 13.00 Nws;
13.15 Gevar muz; 14.15 Gram; 16.05 Lich
te muz; 17.00 Nws; 19.00 Gram; 19.30
Hoorsp; 21.22 Gram; 22.00
TIPS
uit het buitenland
a. Neerlands zorgen
T"E STELLEN dat het Nederlandse
publiek een politiek-meelevend pu
bliek is, is een overdreven voorstelling
van zaken toch zal menigeen met
een zekere spanning uitzien naar de
nieuwe rijksbegroting die de regering
op de derde dinsdag ln september aan
de Staten Generaal hoopt aan te bie
den.
Menigeen dat zijn uiteraard in de
eerste plaats de leden van 4e Staten
Generaal zelve. Het ls de eerste be
groting van het nieuwe kabinet-Drees
de eerste begroting van de nieuwe
minister van financiën Hofstra. Het
beleid van dit kabinet wordt hierin
voor de eerste maal voor een vol jaar
uitgestippeld en als zodanig ls de be
groting een politiek stuk. Dat sou op
zichzelf al voldoende zijn voor een
zekere spanning; maar deze wordt nor
aanzienlijk vergroot door de schermut
selingen die in de afgelopen maanden
tussen kabinet en volksvertegenwoor
diging hebben plaats gehad over de
vraag op welke wijze er in onze volks
huishouding bezuinigd dient te wor
den. Tijdens het debat over de beste
dingsbeperking heeft de regering
slechts de overwinning kunnen beha
len door de toezegging dat zij de mo
gelijkheid van bezuiniging door de
overheid ernstig in studie zou nemen
en op korte termijn daarvan de resul
taten zou laten zien. Die termijn ls nu
verstreken: het kabinet-Drees zal bij
de nieuwe begroting zijn woorden waar
moeten maken!
Menigeen dat zijn ook de onder
nemers die zich met bezorgdheid af
vragen of hun weer nieuwe belasting
verhogingen boven het hoofd hangen.
Dat zijn de arbeiders, georganiseerd in
de vakverenigingen, die met evenveel
bezorgdheid kijken naar de kosten van
levensonderhoud en die zich afvragen
in hoeverre men erin zal slagen aan de
stijging van die kosten paal en perk
te stellen. Dat zijn niet ln de laatste
plaats ook de wethouders van finan
ciën en hun collega's-gemeentebestuur
deren, die zo langzamerhand geen uit
weg meer zien, omdat zij niet meer aan
het benodigde kapitaal kunnen komen
ter financiering van de meest noodza
kelijke zaken als b.v. de woningbouw.
Menigeen dat zijn de vergeten
groepen, de mensen die door welhaast
iedere lastenverzwaring getroffen wor
den zonder dat zij de meestal daarbij
behorende compensatie ontvangen.
Endat zijn de honderdduizenden
die zuchten onder de woningnood en
die naar iedere rijksbegroting kijken
met een blik in hun ogen van „hoe
lang nog?"
HEEFT MEN met een paar voor
al beelden Neerlands zorgen getekend:
politieke zorgen, economische zorgen,
financiële zorgen. En zorgen om volks
vijand no. 1, de woningnood. En als
men dat lijstje zo bekijkt dan lijkt het
bitter slecht te gaan in Nederland.
Is dat zo? Neen, dat is niet 10!
Bekijkt men de andere zijde van de
medalje, dan ziet men daarop nog
steeds met grote letters staan: wel
vaart. Die welvaart ls niet maar schijn,
die is volkomen reëel. Men vindt het
bewijs in de enorme snelheid waarmee
luxe artikelen „degraderen" tot alle
daagse en voor vrijwel iedereen be
reikbare gebruiksvoorwerpen (denk
aan de bromfiets, de grammofoon, de
televisieMen vindt het bewijs in
de snelle modernisering van ons ma
chinepark zowel voor industrie als
voor landbouw en in de fabrleks- en
kantoorpaleizen die in stad en platte
land te vinden zijn. Men vindt het be
wijs In de hoge dividenden die worden
uitgekeerd en in de overvolle order
portefeuilles van menige industrie. Men
vindt het bewijs in de stijging van
onze export (in het eerste halfjaar
van 1957 een volumetoeneming ten
opzichte van het eerste halfjaar 1956
van omstreeks 4 pet). En men vindt
zélfs het bewijs in de grote aantallen
woningen die dit jaar gereed zullen
komen ook al is het dan nog steeds
een druppel op een gloeiende plaat.
Er is welvaart maar juist die wel
vaart baart zorgen. Omdat en het
klinkt paradoxaal die welvaart zor
geloos heeft gemaakt. Men heeft ge
meend dat alles kon: zo leefde het pu
bliek. zo investeerde menige onder
nemer en zo strooide ook de over
heid met gulle hand rond. En dat kon
nu juist niet.
Om de zaak weer gezond te krijgen
en die welvaart in goede banen te lei
den heeft men als eerste stap de maat
regelen genomen ter beperking van
de bestedingen. Dat waren noodmaat
regelen om het acute gevaar de kop
in te drukken. Maar nu, komend met
een nieuwe begroting, zal men de
kwaal zelve moeten gaan aanpakken.
En daarover valt nog wel het een en
ander te zeggen.
Het novitiaat der Societas Studioso-
rum Reformatorum. afdeling Wagenin-
gen. de orthodox-protestante studenten
vereniging van die plaats, zal een aan
vang nemen op dinsdag 10 september
van 11 tot 12 uur en van 16 tot 17 uur
ter Sociëteit Sela, Herenstraat 4. Wage-
nlngen.