CHRISTELIJK De kerkbode is primair een gemeenteblad i 1 C.S.B. bespreekt kritiek op calvinistische studenten Puzzel mee Gezinsverzorgster moet gezin kunnen „loslaten" r INNSBRUCK Spanning om een roting 2 t Geen opinieblad J)IENT de Kerkbode prin cipiële voorlichting te geven; is zij een zogeheten „opinie blad"? In de praktijk betekent dit, dat de predikanten alle ge beurtenissen, besluiten en stro mingen. die zij niet in prediking, catechese en huisbezoek kunnen bespreken, wekelijks in ge schrifte kritisch, welwillend of juichend begeleiden. Wat ons vaak opvalt is. dat dit werk zo overbodig gedaan wordt. De helft van de doorsnee-kerkbode is gevuld met zaken, die al vaak en op velerlei wijze elders zijn behandeld. Dit kan nodig zijn: al» in een gemeente de kerke- raad een wijziging in de orde van de dienst aanhangt, dan ligt het voor de hand, dat de kerkbode inleidt in het hoe en het waarom. Maar kan men van elk artikel in regionale en plaatselijke kerkbodes aantonen, dat ze voortvloeien uit een be hoefte in de gemeenteZo niet. had de ruimte dan niet beter gevuld kunnen worden? Wij te wanneer wij van vele kerkbodes veronderstellen, dat hun meeetge- lezen rubrieken juist zijn de ..pre dikbeurten" (dit afschuwelijke woord blijft maar steeds gemeen goed) en het wijknieuws. Als dit juist is. beseffen de lezers beter de oorsprong van hun kerkbode, dan de mediterende, dogmatise rende. polemiserende schrijvers op de voorpagina. De rubriek ..liefdegaven" hoort eerder in een kerkbode thuis dan de verhandeling (in afleveringen) over een ongetwijfeld heel gewich tig onderwerp. Een uitvoerig en duidelijk kerkeraadsverslag, dat minder nietszeggend is dan thans gangbaar is, hoort eerder tn de kerkbode thuis dan de boekbespre king. waaraan een generatie te rug de kerkboderedacteur vaak zijn slechte naam dankte. kbode dan w geen maatstaf! En bovendien: wat gebeurt er al niet in een gemeente of in een wijk. waar vele lidmaten geen weet van hebben. Cijfers van de kerkvoog dij kunnen levend gemaakt wor den (de diakonie kan natuurlijk niet zo aan de weg timmeren). Waarom bestaan er eigenlijk wijk- b'.aden naast de grote kerkbode? Omdat die geen ruimte geeft. Er zijn mogelijkheden te over voor een kerkbode, wanneer de redac teur-predikant de opzettelijke opi nievorming overlaat aan de lande lijke opiniebladen. En zou de me ditatie door velen' getnist tfordbn bij alle stichtelijke overdenkingen, die tegenwoordig via Jïers ra dio de huiskamer binnenrollen1 ,,Door grote toevloed van kopij" laat de kerkbode berichten over staan. Waarom juist berichten en nooit eens een hoofdartikel of een meditatie? In de structuur van de kerkbode zijn die van onderge schikt belang. Zodra echter de kerkbode zich laat opstoten in de vaart der ..grote" kerkelijke pers, krijgt men discussies over journa list-predikant. verzeilen de kerkbo des in onderlinge polemiek (de dertiger jaren!) en wordt de kerk bode in de gemeente zelf niet meer helemaal gelezen. HET door ons vaag geschetste Ideaal voor de kerkbode brengt bezwaren mee. Talenten zullen onontdekt blijven. En voor de bui tenstaander zal het blad onlees baar zijn: voor hen is het dan ook in de allerlaatste plaats be stemd. Er is nog een gevaarlijke kant aan deze zaak. Het gevaar, nog eens gesignaleerd door de heer Scheps, van huis-, tuin- en keuken praatjes van predikanten die de ooievaar op bezoek hebben ge had en wier wastafel in de kraam kamer nu is geworden tot een uitstalling, die elke poelier Jaloers zou maken, van domino's die zo vreselijk onnozel zijn. dat zij van verbazing haast van hun stoel val len als de koster zomaar in de consistoriekamer een bromfiets laat binnenrijden, van voorgan gers die van de gemeente een to ga cadeau krijgen en nu hele leu terverhalen ophangen hoe ze. wan neer ze de kansel betreden, hun jurk moeten draperen om niet te vallen over hun eigen weleerwaar de voeten of vertellen, dat ze nu met de hitte niet met een pand jesjas door de stad behoeven te fietsen, van een predikant, die met een stalen gezicht komt ver tellen. dat de schoolmeester in zijn dorp maar lekker vier weken vakantie heeft en extra lessen be taald krijgt, terwijl hij in die vier weken vakantie nog elke zondag preken moet. maar die zich troost met de zoete gedachte ..De MEESTER roept!" (werkelijk his torisch) enzovoort. enzovoort! Kerkboden, die gevuld worden met het tot tweemaal toe afdruk ken van een staatje van buiten landse porto, omdat de gemeente leden worden opgejut een vertrok ken voorganger een luchtpostbrief te schrijven als hij de zqveelstc van de zoveelste een jubileum viert. De heer Scheps gispt hier te recht dominocratie en persoons verheerlijking. Hij had hierbij nog we niet te" verge ten, dat veel in bovengenoemde citaten ongetwijfeld ..naar het hart van Jeruzalem" gesproken is. ons ..leraarlievend" Sion, dat met al die liefde de profeten wel eens lijkt te verteren. Wellicht zal de terugkeer tot de oude en wezenlijke functie van de kerkbo de moeten wachten op de zeer gewenste reformatie van onze do- mineeskerken. Conferentie te Driebergen Reformatie en HORIZONTAAL: 1 Drank; 3 gewin: 7 vloeistof; 8 titel; 10 lidwoord; 12 kledingstuk: 14 voorbeeld voor anderen; 17 hoofddeksel; 18 maat; 21 thans; 23 visgerei; 24 natie; 25 drank. VERTICAAL; 1 Kostbaarheid; 2 krulhond; 3 verstandig; 4 binnen; 5 zangnoot; 6 baan voor balspel; 9 con tact; 11 boomloot; 12 dier; 13 klas; 15 voorzetsel; 16 rustbank; 19 bez. voornaamwoord; 20 dik; 22 grondtoon; 23 uitroep. OPLOSSING PUZZEL NO. 3 1 Aegir. 2 leguaan, 3 gunst. 4 piaster, 5 ratel. De Joodse begraaf plaatsen in Polen De bisschop van Lublin in Polen heeft in al zijn priesters een schrijven ge- inden, waarin hun wordt opgedragen un parochianen te bevelen meer eerbied an de dag te leggen voor Joodse be graafplaatsen Ook in Polen vinden de laatste maanden herhaaldelijk vernie- n op de Joodse begraafplaatsen plaats De bisschop van Lublin heeft thans bepaald, dat iedere gelovige in zijn diocees, die schuldig wordt bevonden wandaden op de Joodse begraafplaat- zal worden geëxcommuniceerd. Jonge Lutherse predikanten naar Cenève D# Lutherse Wereldbond wil een aan tal jonge Aziatische en Afrikaanse pre dikanten in de gelegenheid stellen op het hoofdbureau van de bond in Genève er varing op te doen in allerlei internatio nale kerkelijke arbeid, waarvan zij la ter, na terugkeer in hun land, profijt kunnen trekken. Om te beginnen zal '--rlijks een Afrikaan of een Aziaat naar secularisatie H" conferentieoord „Ons Centrum in Driebergen gonst deze week var de rumoerige gesprekken die de stu dent eigen schijnen te zijn. Niet alleen overdag maar ook tot diep in de nacht. De Calvinistische Studentenbe weging houdt namelijk hier haar jaar lijks congres, waar studenten wan vrij wel alle universiteiten en hogescholen elkaar vinden om over het geloof en de consequenties daarvan te spreken. Trouwens niet alleen studenten be horen tot de aanwezigen. Ook schillende hoogleraren zijn jaarlijks op dit congres te vinden al zullen de Geref. thologen i.v.m. de synode dit jaar wel verstek laten gaan. Reformatie en Saecularisatie" i: thema van dit jaar- Gekozen i.v.rr problemen die in de studentenwereld liggen. Immers de brochure „Gij geheel anders", die openhartige kritiek op het Calvinistisch studentenleven leverde, houdt nog steeds de gemoederen bezig niet alleen in de kring der studenten maar zeker niet minder in die der pro fessoren. Vrndaar dat men met dit the ma de tegenwoordige stand van zaken in het Calvinistische leven aan de orde wilde stellen. Daarnaast is in tegen stelling tot andere jaren elke ochtend aa- Bijbelstudie gewijd. Immers. de congresvoorritter Ir. R. Plomp in openingswoord zei. ..echte reformatie komt alleen als we dicht bij de Bijbel leven". In een drietal werkgroepen namelijk over de Kerk, de school eu dc politiek werd gistermiddag door resp. ds. J. Meester en ds. P. van Galen. dr. J. Bosch er mr. J. H. Prins het thema aan de orde gesteld. Mr. Prins, de directeur van de Kuy- perstichting, wiens lezing wij bijwoon den, zag de toestand van het christelijke politieke leven niet bepaald rooskleurig Als wij over Christus spreken, zc hij, dan denke wij teveel aan eigen zaligheid. Te weinig zien wij dat Christus Koning o er het gehele leven wil zijn. dat ook in het staatkundige le ven iets moet afstralen van Zijn ov winningsglorie. Christelijke politiek een poging om dit gestalte te gew... Saecularisatie treedt op als óf geloofs kracht óf het geloofsinzicht hierin ent- breekt. Juist dit geloofsinzicht, een in dringend onderzoek naar de structuren van de staat, ontbreekt ons tegenwoor dig. Als wij daartoe niet beieid zijn. blijven we in de mist zitten en komen niets verder. Veel discussies over de christelijke politiek blijvén anders aan de oppervlakte, Men zal moeten erkennen dat de christelijke politiek met deze bezin ning pas aan een begin staat en n'.ct tn zelfgenoegzaamheid denken dat men er al bijna is. Ook waarschuwde hij sterk voor een ophangen van de chr. politiek aan enkele overigens wel Niemoeller: blanke overheersing loopt af Dr. Martin Niemöller, de Duitse pro testantse predikant, die faam verwierf wegens zijn felle anti-nazi houding, heeft in een lezing te Dallas (Ver. Sta ten) gezegd, dat het einde van de blan ke overheersing in zidht is en dat deze ontwikkeling reeds tijdens het leven van onze kinderen zijn beslag zou krijgen. Twee der belangrijkste feiten omtrent onze huidige wereld noemde hij: dat de wereld als gevolg van betere communi catie- en vervoersmiddelen inkrimpt en dat tezelfdertijd de wereldbevolking in "in fantastisch tempo toeneemt. Dr. Niemöller wees erop, dat het blanke ras reeds een minderheid vormt dat deze minderheid in de komende Genève kunnen komen. De kosten van 40 tot 50 jaar nog aanzienlijk zal d.t ve'blijf zullen door de Wereldbond krimpen, verhoudingsgewijs gesproken, worden gedragen. Het is niet de bedoe-Hij zag voorts een belangrijke taak weg- iing. dat de predikanten na afloop van gelegd voor de oecumenische beweging, hun tijd in de Zwitserse stad voor ker-idie over de grenzen van ras en geloofs- kelijk werk elders worden ingezet, maar overtuiging heen alle christenen ter we- dat zij terugkeren naar hun eigen ker- reld nader tot elkaar zou moeten bren- gen. De gezinsverzorgster moet een evenwicht zien te vinden tussen haar werk d.w.z. de mensen die aan haar zijn toevertrouwd en haar eigen leven. Als de gezinsverzorgster dingen als aanpassing in het gezin, het hechten aan de kinderen en het ..willen nodig zijn" overwint en tot normale proporties terug brengt zal ztj zichzelf kunnen blijven. Over deze problematiek In de gealnsverzorglng heeft mej. E. G. van Egmond, geestelijk verzorgster van de Stichting ..Dennenoord" in Zuidlaren, gesproken tijdens een conferentie van de bond van gezinsverzorgsters op Ger. grondslag. Deze conferentie, die besloten werd door een jaarverslag, werd gehouden op Woud- schoten in Zeist en bijgewoond door ruim 200 gezinsverzorgsters, lelastcrs en maatschappelijke werksters. Mej. Van Egmond stelde vast, dat de gezinsverzorgster, als het daarvoor de tijd Is. het gezin moet kunnen loslaten en overdragen. In het veel met anderen bezig I z|Jn en In het Intensief aanpassen in de gezinnen schuilt een zeker gevaar, Op het ministerie van buitenlandse zaken is hedenmorgen een luchtvaart akkoord ondertekend tussen Neder land en Roemenië betreffende het ver- Ieren van wederzijdse landingsrechten, kans bestaat, dat de gezinsverzorgster dan niet aan haar eigen leven toekomt. belangrijke desiderata als voetbal pool en zondagsheiliging, zoals maar al te dikwijls gebeurt. Huish oudelijke vergadering Op de huishoudelijke vergadering viel over het algemeen een vrij optimistisch geluid te beluisteren. De C.S.B. activi. teiten nemen de laatste jaren steeds in omvang toe. Ook de belangstelling voor de C.S.B. en haar werk werd in de stu dentenwereld groter. Het jeugdwerk onderging wel de grootste uitbreiding. Er waren dit jaar tweemaal zoveel kampbezoekers als het vorige jaar. Vooral de instelling van werkkampen is een groot succes ge worden. Financieel is de positie van de C.S.B. een stuk gunstiger dan verleden jaar. toen van een noodsituatie kon worden gesproken. Wel is er nog een aanzienlijk tekort, maar de begroting voor het komend jaar is sluitend. Het contakt met buitenlandse studen tenverenigingen nam ook toe. De C.S.B. zal het werk van de I.F.E.S., de wereld- organisatie van orthodoxe studenten, meer daadwerkelijk gaan steunen. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen: te Ter Aa. A. G. Haring te Loon op Zand. GEREF. KERKEN Beroepen: te Engwierum. W. Reinders. kand. te Apeldoorn; te Leimuiden, H. J. Koffrie, kand. te Ede. GEREF. KERKEN (art. 31 KO) Beroepen: te Hijken, R. Timmerman, kand. te Enschede. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Woerden, M. Vlietstra te Eemdijk. Opgravingen in Jeruzalem Onder een van de huizen in de Profeet Samuelstraat in Jeruzalem, een toe gangsweg naar de Mandelboumpoort, hebben grondwerkers, die bezig waren de fundamenten van een huis te verste vigen. twee grafkelders gevonden, welke waarschijnlijk dateren uit de Romeinse tijd. In een van de kelders was een jon ge vrouw van omstreeks 25 jaar begra ven. Bij haar werden een pop en enige byouterieën aangetroffen. Tevens werd een Romeinse munt uit de derde eeuw gevonden. De andere kelder bevatte de stoffelijke resten van een man. Voor de grens De grens tussen leven en dood is jmaar een heel dunne lijn. Wij we ten niet waar die ligt en wanneer voor ons het ogenblik is aangebro ken, waarop wij haar zullen over schrijden. Plotseling, zonder enige Ivoorbereiding, of na een grote pijn, die ons doet verlangen naar het einde. Van die dag, als het leven wegvloeit „en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft", verhaalt ons Prediker genheid in God, de troost in ons leven, waarvan wij geen moment zeker zijn. EEN WOORD VOOR VAN DAAG aan het eind van zijn boek, zeldzaam sug gestief en in woorden, die de ij delheid van al het vergankelijke ook de moderne mens onverbloemd doen zien. op de dag, dat men ook vreest voor de hoogte, en er verschrikkingen op de weg zijn, de amandelboom bloeit, de sprinkhaan zich voortsleept en de kapperbes niet meer helptzo lezen wij Op het uur, dat de mens bang is geworden, zijn leven niet meer ze ker is, de natuur in een disharmo nie is overgegaan en de dokter alle hoop heeft opgegeven. Is dat uit zichtloos pessimisme? Niet voor de mens, die zijn leven buiten zichzelf in de Here Jezus heeft gezocht. Want zijn geest keert weer tot God, Die hem geschonken heeft. Dat het rijke perspectief van de gebor- Oud treintje Wij hebben een zwak voor oude treintjes en trammetjes; dat moogt ge gerust weten. Het is dan ook een van de redenen, dat we gister avond de televisie ge zien hebben in plaats van naar de radio geluisterd, hoewel we de film, die, er vertoond werd, al eens gezien hadden, jaren ge leden. We zouden The Titfield Thunderbolt een film voor iedereen willen noemenvoor de kinderen, omdat het een sim pel verhaaltje is, voor de lief hebbers van oud railvervoer in het algemeen, voor de liefheb bers "an Engelse humor, in het bijzonder, als ze de taal een beetje verstaan. Het was de concurrentie tus sen een nieuwe buslijn en een oud, ten dode opgeschreven buurtspoorlijntje, die de makers van de film tot uitgangspunt hadden genomen. De trein wint het, ondanks sabotage van de autobusmensen, die zelfs leidt tot pen duel tussen de locomotief en een stoomwals. Door een nieuwe sabotagepoging wordt de locomotief vernield, maar dan haalt men een pre-historische locomotief uit een museum en daarmee blijkt het ook te gaan. Zoals gezegd: een verrukke lijke film, die in hef bijzonder de liefhebbers van de Engelse na-oorlogse filmhumor deugd gedaan zal hebben. Voor de anderen geldt deze troost: dat er over een week wel weer soulaas is. „De christen in het moderne bedrijfsleven" Het Convent der Christelljk-Sociale Organisaties zal op 18 en 19 september op Woudschoten te Zeist een con ferentie organiseren, waarvoor predikan- en voorgangers van Nederlandse protestantse kerkgenootschappen uitgenodigd. Thema der conferentie zal zijn „De christen in het moderne be drijfsleven". Daarover zullen spreken de heer J. A. Nederbracht te Zaandam, ds. J. Ris te Zwijndrecht en ir. W. Bak ker te Velzen-Noord. De eerste spreker zal het onderwerp in zijn algemeenheid behandelen, de andere sprekers zullen het vanuit de praktijk belichten, enerzijds vanuit de kerk, anderzijds anuit het bedrijfsleven. Op donderdag morgen zullen de inleidingen in secties worden behandeld, waarna des middags de algemene discussie zal worden ge houden. 51 Als je van iemand houdt, dan moet er toch in de eerste plaats een wederzijds vertrouwen zijn en dan mag je immers niet aan elkaar twijfe len? De jonge man voelde zich met dit levensgrote probleem niet op zijn gemak. Was het allemaal inderdaad niet te plotseling geweest? Was het geen bevlieging gedurende een merkwaardige vakantie? Kon je in een paar enerverende dagen werkelijk zo veel van iemand gaan houden, dat je hem of haar door dik en dun volgde? Zo moest het eigenlijk wel zijn. Hij kwam tot de conclusie, dat hij het niet kon. Nog niet. Hij wilde proberen zich aan de geruststellende woorden van inspecteur Zuckwal- ler vast te klampen en een volkomen vertrou wen in Marianne hebben. Maar op deze morgen hoofdpijn kon hij het niet. zelf ook wilde. Was met de terugkeer v; liefde, of wellicht alleen m verdwenen" A ïdré stelde zich die vraag en hij moest '-Raadtelo in VAN er ontkennend op antwoorden. Dit meisje met al haar charmes en haar spontane hartelijkheid had hem volkomen gewonnen en juist daarom deed dat argwaan dubbel pijn. Hoewel zij nog maar een paar dagen zo'n belangrijke rol in zijn leven speelde, zou hij haar niet kunnen mis- Hij zou ook nu weer naar Marianne gaan. Hij kon om die twijfel, hoe groot deze ook mocht zijn, niet met dit meisje breken. Deze hele affaire was er één van „gebrek aan bewijs". De moorden konden door het ontbreken van bewijsmateriaal niet worden opgelost. De andere, kleinere misdaden evenmin en zo was het ook met zijft wantrouwen tegenover het meisje, dat hem, als hij heel eerlijk met zich zelf was, liever was dan wat ook in de wereld. Hij had alleen maar een domme twijfel, maar geen enkele overtuigende manier om daarvoor bewijzen te leveren. De hoofdpijn werd langzaam minder en de we reld begon er voor André Rost weer wat floris- santer uit te zien. Hij was bezig zijn sokken aan te trekken, toen zijn ogen, die tot dan toe nog niet bewust gezien hadden, begonnen te kijken naar een hoek van de kamer, waar op de bruine houten vloer in een kier iets glinsterde. Daar lag een gouden ring met een gifgroene steen. André zat met het sieraad in zijn handen en bekeek het. Een kostbaar stukje, eer. schitteren de smaragd in een prachtige zetting. Had hij nu eindelijk de oplossing in handen van vele raadsels? Was de aanvaller die hem gisteravond buiten bewustzijn sloeg, deze ring hier verloren? Het leek hem onwaarschijnlijk, dat deze aan de hand van een man had gezeten. Dit was een sieraad voor de hand van een dame. (Wordt vervolgd; Haydn-variaties van Brahms (20.15 uur) In 1761 schreef Jos. Haydn' 6 kleine werkjes voor de Hofharmo- niekapel. Ze zijn getiteld: „Sei Divermenti a 2 Oboi, 2 Corni, 2 Fagotti obL: Fagotto e Serpent". Het Andante van het eerste Di vertimento is het Chorale St. An- toni, eeri oud bedevaartsgezang. Honderd jaar later vindt Brahms bij zijn vriend, de criticus C. F. Pohl, deze Divermenti. Pohl was een groot Haydn-kenner en schreef ook een uitstekende biografie over hem. Brahms was zo enthousiast over het Andantedat hij het ter stond in z*n geheel copieerde, zon der veranderingen aan te brengen. Alleen de serpent verving hij door een contra-fagot. Op dit bede vaartsgezang bouwde Brahms zijn beroemd geworden acht variaties en een finale (passacaglia). Deze Haydn-variaties schreef Brahms in twee versies: een voor twee piano's en een voor orkest. In laatstge noemde versie wordt het werk van avond gespeeld door het B.B.C. Symphony Orchestra o.l.v. Sir Mal colm Sargent. voor Hilversum. Om kwart acht speelt dit orkest voor de V.A.R.A. de Haydn-variaties van Brahms (zie boven) en geeft het een eerste uitvoering in Europa van het Concert voor cello en or kest van William Walton. (Uitge steld relais van het concert van 13 augustus) i Om kwart over negen brengt de N.C.R.V. een verbinding tot stand met de Royal Albert Hall, waar het B.B.C, Symfonie Orkest een uitvoe ring geeft van het symfonisch ge dicht van Richard Strauss „Don Quichotte". 13.20 Gram. NCRV: 14.00 Gr« d vrouw; 15.15 Kamerork en soliste; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Barokens; 17.00 V d jeugd: 17.30 Gram; 17.40 Beursber: 17.45 Salonork; 18.20 Acco 18.45 Leger des Heilskwartler; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Gram; 19.15 Wat is S.S.R.. caus; 19.30 Verz progr; 20.00 Ra diokrant. 20.20 Promenade-ork; 21.00 De jeugd vloog uit, klankb; 21.20 Lichte muz; 21.45 Gram; 22.00 Perodlekenparade; 22.10 Orgelconc; 22.35 Gram; 22.45 Avondover- denklng; 23.00 Nws en S.O.S.-ber; 23.15— 24.00 Nieuwe gram. Engeland. BBC Home Service, 330 m. 12.00 Gram; 12.25 V d arb; 12.55 Weer ber; 13.00 Nws; 13.10 Meded; 13.15 Lich te muz; 13.55 Cricketuitsl; 14.00 Voordr; 14.15 Klankb; 14.30 Parties en People: 15.15 Hoorsp; 15.45 5.00 Pianorecital; Accord muz; 16.15 Car 17.00 V d kind; 17.S 16.30 Ork Weerber; 18.00 m land; 18.40 Sport; 19.00 Klankb; 19.30 22.30 Caus; 23.00 Nws en weerber: 23.08 —23.13 Koersen. Engeland, BBC Light Programme 1500 en 247 m. 12.15 Pianospel; 12.30 Repor tage; 13.00 Lichte muz; 13.45 V d kind; 14.00 Voordr; 14.15 Klankb; 14.30 Caus; 15 00 Nws en lichte muz; 15.45 Accord muz: 16.15 Mrs Dales Dagb; 16.30 Ork conc; 17.15 Orgelspel; 17.30 Lichte muz; 18.00 Gevar progr, 18.45 Hoorsp; 19.0") muz; 23.55—24.00 0 Amus ork; 12.30 13.00 Nws; 13.11 Festival; Concert- en jongenskoor en 17.00 Nws; 17.10 nd; 18.15 Gram; 18.30 V d sold: 19.00 Nw 7.15 V d 2.10 Gra 2.55 Nw: Het bekende Amersfoortse Berg kerkkoor zingt van vijf voor zes tot kwart over zei voor de N.C.R.V. gewijde muziek uit vroegere tyd. Een programma in deze geest wordt later op de avond, om kwart over tien, uitgevoerd door het N.C.R.V.-Vocaal Ensemble onder leiding van Marinus Voorberg. 9 De N.C.R.V.-orgelbespeling van woensdagavond wordt van tien over zeven tot half acht verzorgd door Wim Verheul op het orgel Het is waar, maar geloof het niet. Dit is de titel van het luisterspel dat de VA.R.A. van vijf over negen tot tien uur uitzendt. Programma voor morgen AVRO: 7 00 Nw. opening. AVRO: Apeldoorn?; 935 wijding; 10.00 Gra .HBOT 11.00 Kookpraatje; 11.15 Lichte r Moderne jazz 1957 wordt van half zeven tot zeven uur voor Brussel (484 meter) ten gehore gebracht door Carlos de Rad- zitzky. Duitsland (309 en 189 meter) zendt van half acht tot kwart voor negen een uitgebreid pro gramma uit van melodie en rit me. Deze uitzending wordt be sloten met het optreden van Louis Armstrong en zijn All- Stars. Zo men wil kan men ook van half acht tot acht uur afstemmen op het Engelse Light Programme (1500 en 247 meter) voor de Adam Singers, die een vocale mixture brengen van liederen van gisteren en vandaag. Malakka wordt zaterdag 31 augustus onafhankelijk. De En gelse luisteraars worden van tien uur tot half elf vanavond ingelicht over de jonge staat door middel van een klankbeeld, dat door de Home Service (330 meter) wordt uitgezonden. In dit klankbeeld spreekt de eer ste minister van Malakka. Tung- ku Abdul Rahman een boodschap 16.30 14.30 Druze i Israël, kl leken; 16.0' 6.15 17.00 V d Jeugd; 17.45 Nederland en de wereld IerlandSpr« Regering Ultwlsselli J Kortenhorst; 18 00 N\ blemen; 18.25 Amus nu brief uit Londen; 19.00 Gram: 19 40 V d Jeugd: 20.00 Nws; 20.05 21.35 Act; 21.45 22.30 Lichte muz; Het spel Ladies and Gentlemen (da mes en heren) naar de novelle The heiress of Rosings (de erfgename van 18.55 Gesproken Rosings) van Jane Austen werd ver taald door Ted Logeman, achter welke naam zich ds. C. M. de Vries ver schudt. Onder regie van Peter Koen wordt het vanavond voor de N.C.R.V.- televisie gebracht. Ut kal; 8.50 V 30 Mor en weerber. 8.15 Gi NCRV: 10.00 Gram: t. KRO: 11.00 V d risken; 2.00 Middagklok noodklok nsmuz; 12.25 V d boeren; 12.3.= tulnb meded: 12.38 Lichte muz; Programma voor morgen VARA 11.30 Am ing: 20.00 Verz progr; 22.00 1 Gram; 22.55—23.00 Nws Brussel. 484 m 12.00 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Gevar muz; 14.15 Gram; 16.05 Lich te muz; 17.00 Nws; 19.00 Gram; 19.30 Hoorsp; 21.22 Gram; 22.00 TIPS uit het buitenland a. Neerlands zorgen T"E STELLEN dat het Nederlandse publiek een politiek-meelevend pu bliek is, is een overdreven voorstelling van zaken toch zal menigeen met een zekere spanning uitzien naar de nieuwe rijksbegroting die de regering op de derde dinsdag ln september aan de Staten Generaal hoopt aan te bie den. Menigeen dat zijn uiteraard in de eerste plaats de leden van 4e Staten Generaal zelve. Het ls de eerste be groting van het nieuwe kabinet-Drees de eerste begroting van de nieuwe minister van financiën Hofstra. Het beleid van dit kabinet wordt hierin voor de eerste maal voor een vol jaar uitgestippeld en als zodanig ls de be groting een politiek stuk. Dat sou op zichzelf al voldoende zijn voor een zekere spanning; maar deze wordt nor aanzienlijk vergroot door de schermut selingen die in de afgelopen maanden tussen kabinet en volksvertegenwoor diging hebben plaats gehad over de vraag op welke wijze er in onze volks huishouding bezuinigd dient te wor den. Tijdens het debat over de beste dingsbeperking heeft de regering slechts de overwinning kunnen beha len door de toezegging dat zij de mo gelijkheid van bezuiniging door de overheid ernstig in studie zou nemen en op korte termijn daarvan de resul taten zou laten zien. Die termijn ls nu verstreken: het kabinet-Drees zal bij de nieuwe begroting zijn woorden waar moeten maken! Menigeen dat zijn ook de onder nemers die zich met bezorgdheid af vragen of hun weer nieuwe belasting verhogingen boven het hoofd hangen. Dat zijn de arbeiders, georganiseerd in de vakverenigingen, die met evenveel bezorgdheid kijken naar de kosten van levensonderhoud en die zich afvragen in hoeverre men erin zal slagen aan de stijging van die kosten paal en perk te stellen. Dat zijn niet ln de laatste plaats ook de wethouders van finan ciën en hun collega's-gemeentebestuur deren, die zo langzamerhand geen uit weg meer zien, omdat zij niet meer aan het benodigde kapitaal kunnen komen ter financiering van de meest noodza kelijke zaken als b.v. de woningbouw. Menigeen dat zijn de vergeten groepen, de mensen die door welhaast iedere lastenverzwaring getroffen wor den zonder dat zij de meestal daarbij behorende compensatie ontvangen. Endat zijn de honderdduizenden die zuchten onder de woningnood en die naar iedere rijksbegroting kijken met een blik in hun ogen van „hoe lang nog?" HEEFT MEN met een paar voor al beelden Neerlands zorgen getekend: politieke zorgen, economische zorgen, financiële zorgen. En zorgen om volks vijand no. 1, de woningnood. En als men dat lijstje zo bekijkt dan lijkt het bitter slecht te gaan in Nederland. Is dat zo? Neen, dat is niet 10! Bekijkt men de andere zijde van de medalje, dan ziet men daarop nog steeds met grote letters staan: wel vaart. Die welvaart ls niet maar schijn, die is volkomen reëel. Men vindt het bewijs in de enorme snelheid waarmee luxe artikelen „degraderen" tot alle daagse en voor vrijwel iedereen be reikbare gebruiksvoorwerpen (denk aan de bromfiets, de grammofoon, de televisieMen vindt het bewijs in de snelle modernisering van ons ma chinepark zowel voor industrie als voor landbouw en in de fabrleks- en kantoorpaleizen die in stad en platte land te vinden zijn. Men vindt het be wijs In de hoge dividenden die worden uitgekeerd en in de overvolle order portefeuilles van menige industrie. Men vindt het bewijs in de stijging van onze export (in het eerste halfjaar van 1957 een volumetoeneming ten opzichte van het eerste halfjaar 1956 van omstreeks 4 pet). En men vindt zélfs het bewijs in de grote aantallen woningen die dit jaar gereed zullen komen ook al is het dan nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Er is welvaart maar juist die wel vaart baart zorgen. Omdat en het klinkt paradoxaal die welvaart zor geloos heeft gemaakt. Men heeft ge meend dat alles kon: zo leefde het pu bliek. zo investeerde menige onder nemer en zo strooide ook de over heid met gulle hand rond. En dat kon nu juist niet. Om de zaak weer gezond te krijgen en die welvaart in goede banen te lei den heeft men als eerste stap de maat regelen genomen ter beperking van de bestedingen. Dat waren noodmaat regelen om het acute gevaar de kop in te drukken. Maar nu, komend met een nieuwe begroting, zal men de kwaal zelve moeten gaan aanpakken. En daarover valt nog wel het een en ander te zeggen. Het novitiaat der Societas Studioso- rum Reformatorum. afdeling Wagenin- gen. de orthodox-protestante studenten vereniging van die plaats, zal een aan vang nemen op dinsdag 10 september van 11 tot 12 uur en van 16 tot 17 uur ter Sociëteit Sela, Herenstraat 4. Wage- nlngen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2