CHRISTELIJK
h
n
i c
School met ca B"bel
vraagt oii^e sleiin
Vrouw in het ambt biedt
vele mogelijkheden
Puzzel mee
Onverstand!
;i\
Studie over gevolgen van
gemengde huwelijken
INNSBRUCK
Totale toto
2
Een zaak die aandacht verdient
Niet alle comité s
zijn actief
de resultaten van de Uniecol-
lecten in de afgelopen jaren,
is het toch ook geen overbodige
luxe nog eens op het uitzonder
lijke belang van deze jaarlijk
se collecte, die over enkele we
ken zal worden gehonden, te
wijzen.
Van het grote aantal comité's
dat in het land bestaat, wordt
weer verwacht, dat zij op en
thousiaste wijze de collecte zul
len organiseren, zodat een max
imum-opbrengst verwacht mag
worden.
Ook een beroep op de jeugd
mag hier niet ontbreken, want
zij is bet voor een belangrijk
deel, die als collectant of collec-
trice de gaven moeten inzame
len.
En tenslotte wordt nog van
een derde categorie de volledi
ge medewerking verwacht. Een
categorie, die ogenschijnlijk
minder direct bij het werk be
trokken is, maar die misschien
toch de belangrijkste categorie
is. Dat zijn de ouders van de
schoolgaande kinderen, dat is
het schoolbestuur, het onderwij
zend personeel en voorts allen
die bij de schoolgemeenschap
betrokken zijn.
Zij immers moeten doordron
gen zijn van de noodzakelijk
heid van het bestaan van de
School met de Bijbel, zij moe
ten de stuwkracht en de stimu
lans van het christelijk onder
wijs zijn. De ouders zullen de
ouderavonden moeten bezoe
ken, evenals de vergaderingen
van de schoolvereniging en
hun dankbaarheid voor de ze
gen van de christelijke school
zal dan ook niet zonder gebed
kunnen blijven voor de toe
komst van de school.
Anderzijds zal het schoolbe
stuur ook niet te zeer zich in
een ivoren toren moeten terug
trekken. Er moet gesprek zijn
met de ouders, maar niet min
der met het onderwijzend per
soneel zelf. Zo zal er ook een
band groeien tussen ouders en
onderwijzend personeel en zal
er inderdaad sprake kunnen
zijn van een christelijke school
gemeenschap. De schoolbestu
ren zullen de volle verantwoor
delijkheid der ouders tot ont
plooiing laten komen en niet
volstaan met het laten invullen
van een aangifteformulier voor
nieuwe leerlingen.
Zo zal deze (wat wij noem
den) derde categorie ook een
belangrijke stimulans kunnen
zijn voor het slagen van de
jaarlijkse Uniecollecte.
Want eerlijkheidshalve moet
vermeld worden dat het. nog
veel beter kan. De opbrengst
van de collecte in 1956 was
15777.99 hoger dan de collecte
van 1955. Het totaal bedrag
van 1956 was 376.923,22. Maar
de opbrengst had nog veel gro
ter kunnen zijn. want 67 co-
mite's lieten verstek gaan; 67
comité's die in 1955 zorgden voor
een opbrengst van 21.823,81.
Tot deze 67 comité's behoor
den o.a.: Oud-Alblas, Bleiswijk,
Bleskensgraaf, Boskoop. Dirks-
land, Goudswaard, Piershil,
Den Haag (Moerwijk en Bezui-
denhout kwartier). Leerdam,
Ottoland, Molenaarsgraaf
Brandwijk, Schiedam, Ter Aar,
Dinteloord II, Nieuwendijk en
Woudrichem.
Een dringend beroep op deze
plaatselijke comité's dit jaar
weer het beste beentje voor
te zetten ljjkt hier wel op
zijn plaats.
4
Ds. Cannegieter, Hervormd predikant
te Deventer, is na het gewichtige besluit
van de Nederlands Hervormde Synode,
waarbij het ambt van ouderling en dia-
1 voor de vrouw opengesteld wordt
het predikambt facultatief, een beetje
gaan denken hoe de* situatie in de Her
vormde kerk door de intrede van de
vrouw zou kunnen veranderen.
„Hoe zal dc ontmoeting der sexen zijn
op het gebied van de ambtskleding", zo
vraagt hij in de Deventer kerkbode. En
hij is benieuwd of de vrouw zich zal
aanpassen bij het jacquetzwart en de
zwarte handschoenen van diaken en
ouderling of dat er in de mannelijke
stemmigheid een bres geschoten zal wor
den door een kleuriger gewaad van zijn
ambtszuster. Een andere kleinigheid, die
hij zich afvraagt is. of er bepalingen zul
len komen over verkiesbaarheid van man
vrouw uil één gezin.
Na deze opmerkingen noemt Ds. Can
negieter twee belangrijke mogelijkheden,
die zich door het Synodebesluit zouden
openen. De eerste in het bijzonder t.a.v.
de vrouwelijke ouderling. Vrij zeker zal
die gekozen worden uit de gemeenteleden,
die ongeveer 50 jaar zijn geworden, de
leeftijd nl. dat een vrouw, wier kinderen
Einstein teas geen
atheïst
Er is hier en daar wel eens beweerd,
dat de beroemde wiskundige Albert
Einstein, die twee jaar geleden ge
storven is. niet aan een God geloofde.
Het blijkt evenwel, dat Einstein tij
dens een interview van een Ameri
kaans blad in 1950 daarover het vol
gende heeft gezegd:
„De gangbare voorstelling, dat ik
een atheïst ben berust op een grote
dwaling. Wie dit uit mijn wetenschap
pelijke theorieën wil aflezen heeft
deze nauwelijks begrepen. Men be
wijst mij een slechte dienst, wanneer
men iets geheel foutiefs verspreidt
over mijn houding ten aanzien van de
f;odsdienst. Ik geloof aan een persoon-
ijke God en ik kan met een goed ge
weten zeggen, dat ik nimmer in mijn
leven een atheïstische levensbeschou
wing gehuldligd heb. Reeds als jong
student verwierp is het wetenschappe
lijk standpunt van de tachtiger jaren,
en ik beschouwde de theorieën van
Darwin. Haeckel en Huxley als hope
loos verouderd. Men moet bedenken,
dat de ontwikkeling verder gaat. niet
slechts in de techniek, maar ook ir.
de wetenschap, in het bijzonder op
natuurwetenschappelijk terrrein. Van
de meeste vertegenwoordigers van
deze wetenschap kan men zeggen: zij
zijn het er over eens. dat godsdienst
en wetenschap niet vijandig tegenover
elkaar staan.
Wat mijzelf betreft ben ik er van
overtuigd, dat zonder de eodierst de
mensheid zich nog heden ten dage in
een barbaarse toestand zou bev.nden.
Elk samenleven zou geschieden onder
onvoorstelbaar primitieve omstandig
heden, zekerheid voor het leven en
voor het eigendom zou er nauwelijks
zijn, en de strijd van allen tegen al
len. welke een voortdurende neiging
van de mens is. zou nog veel gruwe
lijker zijn dan thans het geval is. Het
is de godsdienst geweest, die de mens
heid m haar vooruitgang op alle ge
bieden geholpen heeft".
OPGAVE PUZZEL No. 2
Horizontaal: 1 voorwaarde, 5 tel
woord. 7 doorgang. 10 'splè, 12 boom,
14 Fr. lidwoord, 15 zangnoot, 16 reeds,
17 Chin, maat, 18 handje, 20 Jap.
parelduikster, 22 ommegang, 24 wiel,
26 vrijgevig.
Verticaal: 1 wedstrijdbeker, 2 onbep.
hoeveelheid, 3 voorzetsel, 4 deel van
een fuik, 6 insektenetend zoogdier, 8
verdovend middel. 9 smalle strook,
11 dier, 13 gekeperde stof. 15 koppel,
19 onderscheiding, 21 boog van een
gewelf, 23 ernstig, 25 uitroep.
OPLOSSING PUZZEL No. 1
PANHARING
A F A O
RAAP T O O N
T R A D P I
Y S K A M T T
E R G O M R
KLAM S I L O
V I R N
PANNEKOEK
Chr. gemeente steunt
soldaten in Algerije
Vanuit de Hervormde Kerk van
Frankrijk is aan de predikanten en
ouderlingen de klemmende vraag ge
steld op welke wijxe de kerk haar ver
antwoordelijkheid tegenover de jonge
mensen, die als soldaten dienst doen
in Algerije, kan uitoefenen. Een gelijke
vraag ls uitgegaan van een groep van
r.katholleken en priesters en van voor
aanstaande personen uit de r.k. jeugd
beweging en de Katholieke Actie.
Om allerlei schone beloften, die tot
niets lelden, en ook om politieke voor
stellen voor een oplossing te vermijden, I
wordt aan deie vragen een opmerke
lijk practlsch voorstel verbonden
De leden van de gemeente worden
opgeroepen om samen met de soldaten
in de kazernes voor hun vertrek
verklaring te ondertekenen, waarii
christelijke getuigenis en de christelij
ke verantwoordelijkheid tot uitdrukking
komen. Mannen en vrouwen brengen
als verantwoordelijke leden der Kerk
de jonge soldaten met deze verklaring
de plicht in herinnering om de deelne-
ing aan alle gewelddaden, represail-
s enz. 'te weigeren.
De soldaten zullen zich zonodig var
deze verklaring tegenover Jiun superieu
ren bedienen kunnen om duidelijk te
maken, dat het niet gaat om een in
dividuele beslissing, om een geest var
verzet of een bepaalde propaganda,
maar dat een door velen gedeelde over
tuiging daarachter staat en air geeste
lijke macht hun handelen draagt.
De betekenis van dit voorstel bestaat
hierin, dat zonder een politiek stand
punt in te nemen, de gemeenschappelij
ke verantwoordelijkheid van de Chris
tenen daarin tot uitdrukking komt.
Mochten er stappen worden onderno-
tegen de soldaten, die weigeren
bepaalde acties deel te nemen, dan
moet dit ook verhaald worden op die
genen, die achter hen staan. Op deze
wijze wordt de christelijke solidariteit
met hen versterkt, alsook hun moed tot
getuigen. Tegelijkertijd wordt ook de
christelijke gemeente als zodanig opge
roepen om zich bezig te houden met
de problemen van haar soldaten
geleidelijk aan het huis verlaten, nog
zeer actief is. maar weinig meer thuis
omhanden heeft. Ze is niet gebonden
een beroep, zoals de man en aldus de
aangewezen medewerkster in het kerke-
werk. „En de zeer belangrijke verbetering
voor de kerkeraad zou dan kunnen zijn"
zo vervolgt Ds. Cannegieter. „dat w
daarmee ouderlingen zouden krijgen, di
de middag voor huisbezoek beschikbaar
hebben. De vrouw in het ambt zou een
belangrijke intensivering van het huis
bezoek met zich mee kunnen brengen".
De 2e verbetering zou kunnen liggen
in de vrouw als predikant. Er zijn helaas
maar al te veel gemeenten, die met
moeite een predikantsgezin kunnen on
derhouden. Het voor een gezin eigenlijk
ontoereikende tractement zou echter voor
een vrouw alleen behoorlijk goed kunnen
zijn. en materieel gezien, een ambtsdraag
ster mogelijk maken op plaatsen waar
een ambtsdrager toch eigenlijk niet meer
mogelijk is.
Zoon van communistische
leider wordt priester
Aldo Togliatti, zoon van de Italiaanse
communistische partijleider Palmiro
Togliatti, heeft bij zijn terugkeer uit
Rusland, waarheen zijn vader hem ge
stuurd had om hem vakkundig te laten
zuiveren van reactionnaire ideeën, open
lijk verklaard priester te willen worden.
Het gerucht gaat. dat Togliatti zeer
ontgoocheld is'over deze beslissing van
zijn zoon, omdat hiermede de door hem
aangehangen Marxistische erftheorie
door de praktijk wordt tegengesproken.
Volgens deze theorie wordt de mens uit
sluitend bepaald door milieu, opvoeding
en erfelijke eigenschappen. Op grond
van deze leer menen de communisten
binnen afzienbare tijd een type commu
nistische eenheidsmens voort te brengen.
Beroepingstverk
NED. HERV. KERK
Aangenomen r beroep tot alg. secr.
vrüz. chr. jeugdcentrale N. Immink
Oude en Nijshorne; naar Oranjestad
(Aruba) A. H. C. Jacobs te Puttershoek;
beroep tot pred. buitengew. werkzaamh.
geestelijke verzorging strijdkrachten H.
J. Eggink, kand. te Loenen aan de Vecht;
Bedankt: voor St. Maartensdijk J. Bak
ker te Giessendam-Nederhardinxveld;
voor Oosthuizen S. Riemens em. pred. te
Zeist.
Beroepen: door generale synode tot
pred. buitengewone werkzaamheden
geestelijke verzorging strijdkrachten J-
den Draak vik. te Maasland.
Benoemd: tot geestelijk verzorger van
rijksikampen en internaten voor soc.
jeugdzorg F. J. Dun te Hummelo.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Edmonton (Alberta. Ca
nada) G. J. Hoytema te Glinton, met ver
lof in Nederland; te Smilde G. S. Oe-
gema te Zutphen;
CHR. GEREF KERKEN
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Aangenomen: naar Dordrecht-Breda
H. W. Woelinga te Hollum op Ameland.
Antilliaanse studenten
naar Nederland
Ruim 180 studenten uit de Nederlandse
Antillen zijn per vliegtuig naar Neder
land vertrokken om hier hun studies
voort te zetten. Het betreft hier beur-
salen, die op kosten van het land en
van de eilanden Aruba en Curasao
gaan studeren.
Dorst naar God
Heimwee naar God, staat er
boven Psalm 42. En dat is het ook
wel. De dichter vergelijkt zich
met een hinde, die naar water
beken smacht en zegt, dat zó zijn
ziel verlangt naar God. Even la
ter spreekt hij van dorst naar
God, Die dat weet hij hem
levend water kan geven. Wat
kunnen wij soms smachten naar
water.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
A maar één ding,
dat wij op zo'r
moment belang
rijk vinden: wa
ter. Als wij dat
niet kunnen krij
gen, houdt alles
op en heeft het
leven geen
tekenis meer
voor ons. Vraag het maar eens
aan een woestijnreiziger, die aan
het eind van zijn krachten is ge
komen. Dorst naar God: kennen
wij dat nog? Of is er alleen maar
een hunkerend verlangen naar de
bittere drank, die de wereld
geeft? Die soms zo verlokkend
ons wordt voorgezet? Vergissen
wij ons niet? Er is er maar Eén,
Die onze levensdorst kan stillen,
met het water des levens, in over
vloedige mate. Alleen wie zich
laaft aan de bron, die God in
Jezus Christus heeft opgericht,
kan verder, hoe erg de stormen
in de woestijn van het leven ook
woeden.
Rev. S. Terpstra in ons
land aangekomen
Rev. S. Terpstra predikant bij de
Chr. Rer. Church te Fruitland in Aus
tralië is gisteren met de Joh. van Olde-
barnevelt in Rotterdam gearriveerd. Hij
is voornemens 26 september weer terug
te gaan en bereid de geref. kerken
de prediking te dienen.
Zijn adres is p/a mevr. A. Terpstra-
Herder. Westerzeedijk 18 te Harlingen.
KANTTEKENING
bieden, waarop zij recht heb-
Luthers wereldcongres besloten
indrukwekkende slotbijeenkomst gehouden, die werd bijgewoond door
circa honderdduizend Lutheranen.
De Hongaarse bisschop Lajoss Ordass, die acht jaar in zijn land gevangen gezeten
heeft verklaarde in een toesDraak: „Wij aanvaarden dat onze Schepper en Verdedi
ger het recht heeft ons te leiden op de weg van zijn keus. Alleen onder zijn opperste
leiding kunnen wij hopen bevrijd te worden van de machten, die ons in slavernij
zouden willen houden'
Zaterdag maakte de Noor Bjarne Harelde namens de wereldfederatie bekend, dat
er plannen bestaan voor het maken van een studie van de gemengde huwelijken
tussen Lutheranen en rooms-katholieken. De studie zal vijf jaren In beslag nemen.
Er is gebleken, dat de gemengde huwelijken bijzonder schadelijk zijn voor de
christelijke opvoeding van de kinderen, die alt dergelijke huwelijken worden ge
boren. De kerken, die de minderheid van de bevolking vertegenwoordigen In over
wegend rooms-katholleke landen, wordt groot onrecht aangedaan door de eisen van
de r.k. kerk met betrekking tot gezinnen waarvan de ouders een gemengd huwelijk
aangingen. In enkele Lutherse gemeenten is het ledenverlies voor 80^ een recht
streeks gevolg van de gemengde huwelijken.
COMMENTAAR
Kerkdienst
Berlijn
Als men er van uit
gaat, dat een kerkdienst
een uitermate statisch
gebeuren is, visueel
beschouwd, dan moet
men grote bewondering
hebben voor de manier
waarop het l.K.O.R. gister
middag de televisie-uitzending
(een tele-recording) bracht van
een protestantse Nederlandse
kerkdienst uit Berlijn.
Het begon met een geogra
fische plaatsbepaling: een tele
visiecamera, die van een hoog
punt 360 graden ronddraaide,
waardoor de kijkers een indruk
konden krijgen hoe de stad,
waar de kerkdienst zou worden
gehouden er nu, dertien jaar
na de oorlog, nog uitzag. En
daarna door ds. C. M. de Vries
en vicaris A. Hofman gesprekjes
met gemeenteleden over het
werk dat zij deden en de
manier, waarop zij tot lidmaat
van deze kleine gemeente waren
geworden.
Niet te hoog gegrepen
Wij hebben zaterdagavond
maar een betrekkelijk klein ge
deelte gezien van het muzikale
spel Duel om Barbara", dat de
K.R.O. in het kader van de
zomerse zaterdagavonduitzen
dingen lanceerde. Onze indruk
moet derhalve ook een zijn met
enig voorbehoud.
Ons oordeel: niet een uitzen
ding van togformaat, wel een
programma, dat de kijkers in
een zeer goed verzorgde en
voorbereide aankleding enkele
ogenblikken van plezierig amu
sement bood. En, omdat men
nergens te hoog gegrepen had,
kwam men ook niet bedrogen
uit. Dat is een onschatbaar
voordeel.
49
De inspecteur wachtte even op de uitwerking
van die woorden en toen hij verwondering bij
André zag. vervolgde hij: ,,Hij is daar neerge^
legd om ons op een dwaalspoor te brengen. Hij
lag op zijn rug en volgens de schotwond zou hij
voorover gevallen moeten zijn. Die schotwond
heeft trouwens nog meer verklaard. Dokter Zahn-
greber is op zijn verklaring teruggekomen, ddt de
man tussen drie uur en half vijf gedood moet
zijn, want het schot was niet ineens dodelijk. Het
slachtoffer heeft daarna nog enige tijd geleefd
en in die tijd is hij getransporteerd naar de Völ-
sef Strasse. Tijdens dat vervoer moet hij gestor
ven zijn. De theorie, dat de aanval eerder dan
drie uur gebeurde, krijgt bovendien steun door het
horloge van de man. Hij viel met zijn linkerarm
voor het lichaam en het glas van het uurwerk
werd versplinterd bij die val. Het horloge bleef
stilstaan op kwart over één."
..Maar dan kan Von Emsighofer toch de dader
zijn!" onderbrak André de inspecteur haastig,
,,hij ging om even over twaalf bij mij vandaan."
Zuckwaller glimlachte moeilijk. Het vertrekken
van zijn gelaatsspieren toonde meer overeen
komst met een geeuw dan met een lach.
..Bewijzen, Herr Rost, op dit ogenblik valt er
tegen de man nog niets te bewijzen. We mo«ten
hem nog op een fout betrappen en hij is sluw.
Een feit is echter, dat zijn alibi volkomen om
ver gekegeld is. Op het lichaam van de man met
^aadóeló in VAN
het litteken hebben we niets kunnen vinden, dat
inlichtingen gaf over zijn identiteit. Geen pas
poort, geen papieren."
Gustav Zuckwaller zweeg.
,.Het wordt met het uur ingewikkelder", zei
André om iets te zeggen.
,,Zo langzamerhand hebben we een respecta
bele lijst van geheimzinnige zaken, die op een
oplossing wachten. Daar is dan de moord op
Fritz Müller. Ik zou bijna zeggen nog altijd en
we weten niets. Of althans heel weinig Dan is
er de tweede moord. We weten enkele dingen. De
man met het litteken kan zijn vriend vermoord
hebben, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk,
omdat de dikke Fritz Müller eigenlijk geen part
ner was voor het tengere mannetje. Er is kracht
voor nodig om iemand van Müller's postuur met
een dolkmes van het leven te beroven. Als het
Vogelkopje niet was, wie dan wel? Dat blijft
Raadsel no 1 Een mogelijkheid, en ik cijfer die
zeker niet weg. blijft ook hier weer Von Emsig
hofer, die steeds opdoemt.
Vogelkopje werd zelf het volgende slachtoffer.
Dat Von Emsighofer ook zijn moordenaar was,
is uitsluitend theorie. We kunnen tegen hem noch
het één noch het ander bewijzen. Het dodelijke
schot werd in geen geval afgevuurd uit één
de wapens, die hij bij zich droeg, *oen wij hem
hier in deze kamer arresteerden. Dan is
nog die moordaanslag op Fraulein Marianne
op u. Herr Rost. Waarom werd dat gedaan
wie deed, of deden het? Hoe ontdekten ze hun
doelwit zo plotseling op die brug?
De volgende vraag is: Wat stond er op die
microfoto's en wat hebben ze de eerste keer uit
uw koffer gehaald? En voor wie waren ze be
stemd en wat maakte die dingen zo waardevol?
Het is alles bij elkaar een indrukwekkende lijst,
Herr Rost, en ik moet zeggen, dat ik nog maar
heel weinig licht zie. We zullen voorlopig Harold
von Emsighofer als hoofdschuldige aanhouden,
hoewel het met wat we nu weten, heel moeilijk
zal zijn hem ook maar iets in de schoenen te
schuiven."
Een kwartier daarna had Gustav Zuckwaller
afscheid genomen van André Rost, die ver
moeid en onrustig in zijn bed plofte, na een
lange, zenuwslopende dag. Hij dacht aan Ma
rianne, voor wie de politieman ook nu weer een
lans had gebroken. Hij probeerde het met de in
specteur eens te zijn. maar nog steeds be
dreigde de argwaan zijn liefde.
(Wordt vervolgd)
Pianotrio Op. 1 no. 3
van Beethoven (21.25)
Opus 1 van Beethoven bevat
drie Pianotrio's (piano, viool en
cello). Dat wil niet zeggen dat dit
drieluik het eerste werk was, dat
Beethoven componeerde. Maar eerst
bij deze trio's is begonnen met de
aanduiding Opus. Vak deze drie
trio's is het derde, dat in c kL t.
(geschreven in 1795) het meest
gespeelde. En ook wel het beste.
Reeds in het le deel (Allegro con
brio) toont Beethoven, ondanks
het vasthouden aan het klassieke
ideaal, zich de latere componist
van een individuele dramatiek. Na
dit echt Beethoveniaanse deel, een
stukje „Sturm-und-prang" in
kamermuziek, zijn de andere delen
veel meer naar het absolute ge
trokken, al hoort men er dan ook
de weerklank van het zeer per
soonlijke eerste deel in. Het rustige
variatie-Andante, het lichte menuet
en het vlug voortwervelende slot
deel (prestissimo). Het Trio di
Trieste speelt het vanavond.
De expert, mogen we' wel zeggen,
op het gebied van de Deltawerken,
de heer H. J. Stuvel uit Voorburg,
spreekt vanavond van tien voor ne
gen tot tien over negen voor de
N.C.R.V. over de afsluiting van het
Hierna zendt de N.C.R.V. Engelse
gamba, en koormuziek uit het be
gin van de zeventiende eeuw uit.
Na het nieuws van elf uur haalt
net Orkest van Ray Anthony Glen
Miller-herinneringen op.
schip van de Koninklijke Rotterdam-
se Lloyd, de Willem Ruys, op zijn
reis van Rotterdam naar Djakarta
aanloopt, wordt morgenmiddag om
drie uur door de A.V.R.O. uitgezon
den. Passagieren in Djakarta en
Bandung is het onderwerp van dit
klankbeeld.
Muziek, niet voqr iedere smaak,
met commentaar van Peter Kott-
mann wordt vanavond om tien over
tien door Duitsland (309 en 189 me
ter) uitgezonden.
Brussel (324 meter) neemt om half
.negen een rechtstreekse uitzending
over van de Oostenrijkse radio en
wel de serenade, die gebracht wordt
door het Mozarteumorkest van Salz
burg onder leiding van Ernest Mar-
zendorfer. Gespeeld worden werken
van Fr. Schubert, Haydn en Weber.
Programma voor morgen
DINSDAG
Hilversum L 402
7.10 Gym; 7.20 Gr
opening. AVRO: 8
16.30 V d jeugd;
indlsch ork; 17.30 Amus muz; 18.00 Nw:
18.15 Pianospel; 18.30 De dierenwereld e
aus; 18.40 Lichte muz; 18.55 Grair
Amateursprogr; 19.45 Ritm mu:
22.10 lichte muz; 22.30 Piano
23.00 Nws; 23.15 Koersen; 23.16
gram; 23.25—24.00 Gram.
Hilversum II. 298 m. KRO: 7.0
7.45 Morgengebed en
7.10 Grarr
8.00 Nws
V d vrouw; 9.40 Lichtbaken caus; lÓ.ÖO
V d kleuters; 10.15 Gram; 11.00 V d
vrouw; 11.30 Gram; 11.50 Als de ziele
luistert: 12.00 Middagklok noodklok;
12.03 Gram; 12.30 Land- en tulnb meded;
12.33 Gram; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws
en Kath. nws 13.20 Dansmuz 13.50
Gram; 14.00 Idem; 14.30 V d plattelands
vrouwen: 14.40 MU ork: 15.10 Gram; 16.00
V d zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 V d
jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Regerings-
9.30 Europese roelkampioen-
9.35 Gram; 20.30 Act; 20.45
p; 21.15 Manhattan ls nog al-
klankb; 21.35 Holland Fes
sol; 22.35 Gri
23.15—24.00 Nieuwe
kal; 23.00 Nwi
13.10 The brains
Truth to te
15.45 Amus muz; 16.15 Caus.
Ug vragen; 17.00 V d kind; 17.55 Weerber;
18.00 Nws; 18.15 Stad en land; 18.40 Sport;
18.45 Ork conc: 19.00 Gevar progr; 19.30
Klankb; 20.30 Hoorsp; 21.00 Nws; 21.15
Causerieën: 21.45 Pianorecital; 22.20 Is
there anything in it?; 23.00 Nws en weer
ber; 23.08—23.13 Koersen.
Engeland. BBC Light Programme. 1500
en 247 m. 12.00 Lichte muz; 12.30 Cricket:
13.35 Klankb; 13.45 V d kind;
14.50 Anecdotes;
5.45 Lichte muz;
16.30 Orgelspel;
16.15 Mrs Dale's Dagb;
17.00 Liederen en dansen
18.35 Rltm muz; 18.45 Hoorsp: 19
en journ: 19.25 Sport; 19.30 Qui:
Verz progr; 20.30 Klankb; 21.00
muz: 22.00 Nws; 22.15 Cricket
Dansmuz: 23.55—24.00 Nws.
Brussel. 324 m. 12.00 Gram; 12.3
ber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11
18.30 V d sold; 19.01
I m. 12.00 Gevai
Iram; 14.00 Omr
am; 15.00 Idem
19.30 Nws:
AUGUSTUS 1957
wijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters:
11.00 Mil kapel; 11.25 Leven en beteke
nt»; caus: 11.40 Sopr en piano; 12.00 Lich
te muz: 12-30 Land- en tulnb meded: 12.33
Twee piano's 13.00 Nws; 13.15 Meded of
TIPS
uit het buitenland
Jeanne Demessleux is om twintig
voor zeven te horen over Brussel
(484 meter). ZU speelt de Toccata in
f uit Symfonie nr. 5 van Wldor.
Walter Gieseking speelt om twintig
over tien voor de Engelse Home
Service (330 meter) Ravel en De
bussy.
Van half negen tot kwart voor tien
zendt Duitsland (309 en 198 meter)
de Missa Sanctae Caeciliae van Jo
seph Haydn uit.
Televisie
Programma voor morgen
Bij Koninklijk Besluit:
s voor het tijdvak van 1 september 1957
tot en met 31 augustus 1960 wederom
benoemd tot buitengewoon hoogleraar
in de afdeling der algemene weten
schappen aan de technische hogeschool
te Delft, om onderwijs te geve" in de
hygiëne: dr. G. C. E. Burger;
:ijn voor het tijdvak van 16 september
1957 tot en met 31 augustus 1960 weder
om benoemd tot buitengewoon hoog
leraar in de afdeling der elektrotech
niek aan de technische hogeschool te
Delft, om onderwijs te geven in de elek
trotechniek: ir. B D. H Tellegen en
ir. G. de Zoeten.
De halsstarrigheid waarmee de Aa
rikaanse regering weigert ook mi
enig contact te onderhouden met c«|
munistisch-China is begrijpelijk mi
daarom niet altijd verstandig. Beg;
pelijk omdat men de trouw van Tsjj
kai Sjek en zijn volgelingen op Fi
mosa wil belonen en men de mogel^
heid wil openhouden om via Fonni
het getij in China te doen keren i
maar onverstandig omdat men op all
lei manieren de Chinezen tegen zich
het harnas jaagt.
De kwestie van de journalisten is|
een voorbeeld van. Het is volkon
begrijpelijk dat de Amerikaanse dj
bladen hun lezers ook over rot
China willen inlichten. Dat is zelfs|
plicht van goede kranten. Na
geharrewar in het verleden hi
minister Dulles er eindelijk in
gestemd: 24 journalisten zouden j
eigen risico naar China mogen ij
trekken. Maar natuurlijk weigert
regering van Peking hun een visi
want Dulles heeft er bij verteld
hij er niet over denkt Chinese joua
listen in Amerika toe te laten.
Wat zal het gevolg zijn Dat i
Chinese volk, dat over dit alles uil
aard in zijn kranten uitvoerig
worden Ingelicht, zich steeds een^
zinder gaat voelen in zijn haatgey
lens jegens het westen. Men gaat i
verlaten voelen van de rest vani
wereld en ook al sympathiseert q
niet of nauwelijks met het sysUl
der communistische leiders, men i
toch geen andere uitweg meer
zich daar achter te scharen.
Het is de vraag of het niet
standiger zal zijn een andere wegi
zoeken ter bestrijding van het ci
munisme. Of het niet beter zal
zoveel mogelijk communisten als 1
risten in het eigen land te ontvan)
en zoveel mogelijk niet-communiq
naar de communistische landen te la)
reizen. Men mag vertrouwen dat i
„kapitalistische systeem" van het v|
ten meer aantrekkingskracht zal U
ben op de communisten dan het ca
munistische systeem op de wesl
lingen!
D
afg'
Het schijnt dat de K.N.V.B.
er toch nauwelijks meer iets in)
weg wordt gelegd aan de goklust) tui:
Nederlanders en er met prijzen Van
drie ton gegooid wordt of het
is overweegt om de toto ook o|
te gaan stellen voor donateurs
aangesloten voetbalverenigingen.
als men weet mochten tot dusvt
alleen maar de seniorleden i we]
papiertje invullen en hun kwart
inleggen in afwachting van „de gr Dl
prijs". was
Het betekent dat practisch geb ge'"t
Nederland nu mee kan gaan doen i zon
de voetbaltoto, want aan de d« and'
teurschap kan men toch geen ei ®lag
gaan stellen.
We vragen ons af hoe de K.N.\) wan
tot dit besluit is gekomen. Nog alt h€dl
leeft de bond in afwachting van t n'et
gerechtelijke uitspraak over de vrt °ng(
of deze vorm van gokken in strijd heb
met de loterijbepalingen. Enkele mat "jn
den geleden werd duidelijk dat t 0
toto-voor-iedcreen (dan wil dan n
gen dat die iedereen wel donati gest
moest zijn) verboden was, want
politie is tegen de particuliere en clt
toto's opgetreden bij het verschijr
de grote K.N.V.B.-toto. En n
kan toch moeilijk aannemen dat i
politionele optreden plaats had alk
ter wille van de monopoliepositie
de K.N.V.B. Dat optreden kon U
alleen maar gerechtvaardigd zijn di
het strjjdig-zijn-met-de-wet!
Nu de K.N.V.B. precies hetzelfde gi
doen wat enkele maanden geleden vi
boden werd, vragen we ons af wat1
zal gaan gebeuren!
Zendelingen uit V.S
werkten in Djakart! Bi
In Djakarta is een grootscheepse c
gelisatie-campagne gehouden, die g<
werd door een tweetal Amerik:
evangelisten. Met grote ernst
wijding organiseerden zij deze tan,- w«
ne Ongeveer 2000 mensen, onder volt
veel Chinezen, vulden een aangebod p
kaart in, om op deze wijze een posil r»r
antwoord te geven op het gehoorde.) 'j
Indonesische Raad van Kerken hil
zich evenwel afzijdig van de campart ste
Dc redenen hiervoor waren veler) het
In de eerste plaats zijn de IndonesisS ven
Christenen huiverig om zich in te lal
of ander project, dat zijn cl
sprong in het buitenland, en dat in 1
bijzonder in het Westen, heeft. Vooral
staande mensen in de oecumene in I 3
donesië zijn van mening, dat een deri Qui
lijke evangelisatie-campagne meer I Ei
hebben als zü uitging ij wer
j J i del6
dere reden voor de afzijdighi kp]
van de Raad van Kerken was, dat
campagne in Djakarta werd voorberl 3
door kerken, die zich afzijdig houJ Ll
le oecumene. Een van de Ameril der
David Morken. was vroeger il ken
op Sumatra, waar hij verbond Kat
lan een genootschap, dat geen I f*ni
i de Indonesische Raad van F' «■-■
ken. Tenslotte verschillen de meth<
die door de Amerikaanse evangelist
gebruikt worden wel zeer van d'
in Indonesië gebruikelijk zijn
zijn ingevoerd door Europese zend<
gen.
Het emotionele karakter van de b'
eenkomsten, het zingen van bepaal»
evangelisatieliederen, die verschillen vl
de gezangen, die bij de Indonesiërs
kend ziin. de nadruk, die gelegd wo
op enkele dogma's dit alles maa'
te, dat de oudere kerken zich op ti
afstand hielc'en.