GEEN VAKANTIE IN ASSEN Plattelands dominee MIDDELBURG en ASSEN is manusje van alles Graham-kruislocht weer verlengd Chinees «zoeklicht» doet t goed ZONDAGSBLAD ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1957 li ■in ui iii ui Wanneer de dinsdag beginnen de generale synode der Gerefor meerde Kerken te Assen afgelo pen is, zullen de synodeleden waarschijnlqk en de leden van het moderamen zeker met iets dat op een Assen-trauma lijkt thuis komen. Want voor wie het nog niet wist: synodelid zjjn is een zwaar bestaan. De Asser families, die de synodeleden onderdak verlenen, behoeven zich heus niet veel voor te stellen van de gezelligheid, die zo'n broeder meebrengt. Vermoedelijk brengt hij alleen maar stapels papLeren (en dat zijn stofnesten) mee en zou hij na de avondzitting het liefst direct naar bed gaan. Al bedenkt hjj nog net op tijd, dat h\j in bed nog even de stukken voor de ochtendzitting kan door nemen. Dit trauma is wel gezonder en vermoedelijk sneller verholpen dan dat van het vorige Assen in 1926. Het is merkwaardig, dat men de komende synode steeds maar vergelijkt met deze vorige, die kwesties rondom dr. J. G. Geelkerken behandelde. Wij volstaan met de vermelding: per slot was 1926 een buitengewone synode, die de vergelijking met een gewone werksynode niet kan doorstaan. Als er nu beslist vergeleken moet worden dan doen wij voor ons dat maar liever met bijv. de synode van Middelburg in 1933. Die vergelijking gaat .ook niet op, maar in enkele op zichten wel. Daar is allereerst de opening. Dins dagmorgen wordt de synode geopend namens de kerk van Assen, die haar samen riep. De openingsrede zal gehouden worden door Assens oudste pre dikant, ds. D. Scheele. Het aardige is dat de synode van 1933 namens de kerk van Middelburg geopend werd doords. D. Scheele, toen Middelburgs predikant. Nog een overeenkomst: 1933 was een jaar in de tijd van de bezuiniging en 1957 staat in het teken van de beste dingsbeperking. Of de Asser synode het voorbeeld van het sterk bezuinigende Middelburg zal volgen is een tweede. De synode van 1933 besloot alle salarissen voorzover ze uit de algemene kas kwa men met tien procent te verlagen en verder buitengewoon veel haast te ma ken om de synodale kosten te drukken. Zowel in Assen als in Middelburg vormt de liturgie een belangrijk punt. Middelburg sloot de periode van bezin ning over de liturgische eenheid in het Oud Grootmoeder moet in Marietjes ogen wel erg oud geweest zijn. Toen ze tenminste een paar weken geleden uit de zondagsschool thuis kwam vroeg ze haar: „Oma, was u ook in de ark van Noach?" Heel verbaasd antwoordde Oma, ■„Wat vraag je nu voor iets geks? Natuurlijk niet." Waarop Marietje heel verbaasd vroeg: „Maar oma, hoe komt het dan dat u niet verdronken bent?" en €)ud Nu we het toch over kinderen heb ben, kan de opmerking er nog net bij van het vier-jarig zoontje van de dro gist. De dorpspredikant die goed be vriend is met de eigenaar van de dro gisterij, kwam op een morgen binnen vallen en omdat de drogist bezig was met een klant, liep hij maar vast door naar de woonkamer achter de winkel. Hij .was zijn cigaretten vergeten, maar er lag een pakje op tafel en de dominee nam er een uit en stak hem op. Het jongetje keek hem vol verbazing aan en zei toen: „Hé, ouwe snoeper, kun je dat niet eerst vragen?" hele kerkverband af. een periode die begon na de éerste wereldoorlog. Assen is wat dit betreft geen eindpunt. Er komen wel enkele nieuwe formulieren ter tafel, die opnieuw bewerkt of in mo dern Nederlands vertaald zijn en er zijn ook al enkele formulieren eerder gereed gekomen. Vorige synodes hebben de or de van de dienst opnieuw vastgesteld en tot een voorlopige afronding van de ge zangenbundel besloten (de laatste komt pas in 1959 weer ter sprake). Ook de psalmenkwestie wacht tot 1959. al is er een pro-Hasper-adres binnengekomen, dat er geen doekjes om windt. De deputaten voor de herziening de liturgische formulieren hebben hun werk niet af kunnen krijgen. En zo zal Assen geen eindpunt zijn van de litur gische ontwikkeling na de twééde oor log. Merkwaardig, dat dr. K. Dijk van de Middelburgse synode praeses was en nu voorzitter is van de liturgie-deputaten. zig zijn de hoogleraar van de eigen op leiding der kerken in Kampen en die de theologische faculteit van de Vrije Universiteit, waarmee de kerken verband onderhouden. Ze hebben p're-ad- viserende stem. En dan worden de predikanten van de ontvangende kerk toegelaten als advi- s. Assen telt vier predikanten. Alles bij elkaar nemen als iedereen er is 82 nen-broeders aan de arbeid der sy node deel. Misschien is dit de laatste keer dat de kerken volgens de oude kerkenorde ning bijeen zijn. In ontwerp is door de vorige synode een nieuwe kerkorde aan vaard, die nu opnieuw behandeld zal worden. De oude kerkorde wordt nog wel de Dordtse genoemd, maar is in middels na drie eeuwen al vaak aangevuld en gewijzigd. Wat doen ze Alles bij elkaar benoemde de vorige synode 65 deputaatschappen, die beslui ten van de synode moesten uitvoeren, bepaalde belangen behartigen als de zen ding, de evangelisatie, de geestelijke verzorging van de militairen of een be paald probleem voor het eerst of op nieuw in studie nemen. Al deze depu taatschappen dienen aan de volgende sy node weer rapport uit te brengen. Nu de synode niet meer om de drie maar om de twee jaar samenkomt, heeft men een aantal deputaten verlof gegeven bij het rapporteren een synode over te slaan. Het gevolg is, dat Assen slechts 36 rapporten krijgt te bespreken en za ken als de psalmberijming, de gezan- De dominee is niet langer een weleeneaard en hooggeacht weten, dat op een voetstuk troont. Hij is dat misschien niet meer in de ogen van de wereld en de gemeenteleden, maar xeker ook niet in die van zijn collega's. De kerkelijke pers van de laatste jaren heeft vol gestaan met selfkritiek, zelfbeklag, teleurstelling en moedeloosheid. Als men de dominee, die in de pen klom, wilde geloven was er helemaal geen geestelijke hoop meer voor ons land. In de afgelopen maanden is de reactie losgebarsten. Door het refrein in mineur klonk plotseling een akkoord in majeur. Een dominee beweerde dat de kerkelijke pers alleen maar somber was, omdat zij vergat naar de blijde feiten te kijken. Statistieken zeggen lang niet alles. Ieder dorp en iedere stad heeft zijn eigen moeilijkheden, problemen en factoren die de opkomst en het leven van de gemeente beïnvloeden. Dat de statistische lijnen als treurwilgen naar beneden zak ken wil nog helemaal niet zeggen dat God z niet meer bekommert. We zijn daarom met een aantal schillende predikanten gaan praten, en hebben hen gevn naar hun strijd en hun zegen. Geen van de artikelen di de komende tijd geplaatst zullen worden zijn maatgei voor het hele land, maar zij willen iets laten zien vai veranderingen die zich op het kerkelijk erf in deze ^^oorlogse jaren hebben voltrokken. "3 ■il groot. De doopsge zinde gemeente telt ongeveer 470 belij dende leden, de hervormde heeft 740 belijdende en doopleden. Officieel zijn er J'150 onker- kelijken, ongeveer 100 gereformeer den, 41 gerefor meerden, de Wi ie zijn er Uit elke provinciale synode (er zijn er twaalf: Friesland en Zuid-Holland zijn in tweeën gesplitst en Noord-Brabant en Limburg vormen één ressort) en uit Oost-Friesland en Ben,theim worden twee predikanten, twee ouderlingen en soms een diaken gezonden. Dit zijn de leden, die straks stemmen uitbrengen en daar bij geacht worden de plaatselijke ker ken uit hun ressort te vertegenwoordi gen. Daarnaast kunnen ter synode aanwe- komen. 36 rapporten is trou wens nog voldoende wanneer daarin onder werpen als het indus- trialisatievraagstuk, de stand van het geestelijk leven 'de zgn. „verschra- lingsdeputaten"). het bioscoopvraagstuk, oorlog en vrede en de reeds genoemde herziening van kerkorde en liturgie ter sprake komen. Voeg daarbij de zaken die provinciaal niet afgehandeld konden worden, de be zwaarschriften tegen provinciale beslui ten, verzoeken om revisie van vroegere synodebesluiten, die ongetwijfeld met ve le andere ingekomen stukken op de sy nodale tafel terecht komen, en verge lijkt u dan nog eens met Middelburg: daar regelde men met hooguit dertig rapporten ter tafel in veertien dagen alles tot 1936. Maar wat wilt u: in 1933 was bezinning op het oorlogsvraagstuk niet nodig, omdat onze belijdenis zich over de beginselen, die onze houding moeten bepalen, genoegzaam uit spreekt". Waarmee niets kwaads van Middelburg gezegd is: die tijd wès an ders. Géén gescheiden actie op ivereldtentoonstelling De hervormde predikant van Giet hoorn, ds. J. J. Ket, staat nog altijd in zijn eerste gemeente. Zijn haar is er grijs geworden en begint behoorlijk te dunnen; zijn boekenkast is ge groeid; zijn kennis van het Hebreeuws en het Oude Testament verdiept. Zijn gemeente luistert aandachtig als hij zondags na het lezen van de wet, het zingen van een aantal gezangen of psalmen en het gebed, de bijbel opent. Altijd bevat de preek wel een illustratie uit de oudheid en na 22 jaar is hij nog lang niet uitgepreekt. Ds. Ket kent zichzelf een beetjeen weet dat hij niet de „manager" is die een grote stadswijk eigenlijk nodig heeft. Hij weet ook dat hij geen uitzonderlijke gaven bezit voor jeugd werk. Hij voelt zich meer aangetrok ken tot het herderlijke werk van kanselbediening, huisbezoek en cate chisatie. Een beroep van een gemeen te, die een „herder en leraar" zocht in plaats van een „specialist" is de laatste jaren nimmer gekomen. Het lijkt naar buiten of Giethoorn, dat in de eerste Wereldoorlog door kunstschilders „ontdekt" werd van klein onbekend dorp te midden var Wieden en doorsneden met kanalen, toeristencentrum bij uitstek is gewor den. Dit is alles slechts de buitenkant. Op een warme zomerdag verdringen jongens met gekke hoedjes en meisjes in shorts zich op de smalle bruggetjes of stuntelen met een punterstok in het water van de dorpsgracht. Een groep ouderen „doet" het dorp per motorpun ter of zit ergens in het gras de boter hammetjes op te eten. Giethoorn krijgt stromen dagjesmensen, maar het aan tel overnachtingen ligt ver beneden het gemiddelde van de overige toeristencen- a in Overijssel. Het Giethoorn van november is een zrarisch dorp met lage huisjes en .Jeine boerderijtjes. lEen grote kern heeft het niet, het strekt zich uit langs de sloten en kanalen en men spreekt daarom van Giethoorn Zuid, Giethoorn Noord en de Dwarsgracht. De oude Gieterse bevolking is over het algemeen klein van stuk en donker van uiterlijk; meent nog een vage verwantschap te bespeuren met de Italianen, maar dat kan even goed een sprookje zijn. De herkomst ligt in een nevelig verleden. Het dorp heeft een doopsgezinde gemeen te, waarvan niemand weet wanneer zij gesticht is en een hervormde gemeen te, die zeker minder oud is, maar daarvan dateren de eerste bekendi gevens eigenlijk pas van de dag waarop Franciscus Nijenhuis tot predikant be vestigd werd. Toen vertoonde de kalen der reeds het jaartal 1625. onderh. meestal de helft van hen nog gedoopt en 22 wonden. Dit komt nu veel minder voor rooms-katholieken. In «c afgelopen ta-intig jaar is er meer Ongetwijfeld heeft belangstelling gekomen voor de doop de armoe veel on- Oorspronkelijk hechtte men aan de kin- Irprkfkliikhpid ver- derdoop heel weinig waarde. Die geringe oorzaakt De iSn- belangstelling was rekc. voor een deel dinw vari de kerk te danken aan de doopsgezinde invloed zïïf r échter ook die in het dorp altijd tamelijk sterk Ds. P. Fagel, voorzitter van het comité Protestantse Kerken op de Wereldtentoonstelling 1958, schrijft „Vergun mij een kanttekening te maken bij uw artikel van 3 augus tus: Een lichtgevende bijbel op de wereldtentoonstelling 1958. Het zou namelijk de mening kunnen doen postvatten, alsof er twee gescheiden acties van protestantse zijde zouden zijn op de komende wereldtentoon stelling in Brussel, één van de ker ken die met de Oecumenische Raad in contact staan en één van wat in uw artikel wordt genoemd: de meer orthodoxe evengelischen. Er is ons veel aan gelegen dat deze onjuiste voorstelling geen verbreiding vindt in Nederland. Het Bijbelgenootschap neemt deel zowel aan de lichtgevende bijbel als de kerk met tentoonstellings ruimte die in de internationale sectie wordt gebouwd. Deze kerk met ten toonstellingszaal beperkt zich niet tot de kerken die bij de Wereldraad zijn aangesloten, maar staat ten dienste van alle evangelische kerken. Zo doen b.v. de Gereformeerde Kerken ook mee. Het Bijbelgenootschap be sloot tot het oprichten van ook nog een lichtgevende bijbel onder de uit drukkelijke voorwaarde, dat deze niet zou worden voorgèsteld als een gescheiden aktie, zoals in genoemd artikel geschiedde." Luthers vijfjarenplan Geen beschaving zonder God De Lutherse wereldfederatie heeft vijfjarenplan ontworpen, dat ten doel heeft de tendens te bestrijden, welke leidt in de richting van „een internatio nale beschaving zonder God." De gedelegeerden keurden gisteren het programma voor groter samenwerking en de Lutherse zendelingen in die delen van de wereld, waar het evange lie nog niet verkondigd is, goed. Het programma beoogt o.m.: Organi satie van kerkelijke conferenties, die geheel werelddeel omvatten; het sti muleren van nieuwe evangelische metho- „die onze technologische eeuw mo gelijk maakt"; hulp bij de bouw van inlandse kerken; voortzetting van de steun aan behoeftige kerken, vooral in Afrika en Azië; totstandbrenging var groter eenheid onder de kerken in alle delen van de wereld. schuld vrij te pleiten. Het ex- treme modernisme heerste in de vorige op de kansel van de kerk en een predikant schreef eens na de verkiezing in de notulen: „Wij liberalen kwamen, zagen en overwonnen. Een driewerf Toch bleef Dwarsgracht, 0r - denkenden, die een orthodoxe evangeli satie stichtten. Onder hun aandrang en omdat het modernisme niet leefde bij de belangstellenden en slechts verzet kweek te, kwam het ogenblik waarop in 1899 de gemeente omging. Hoewel men in den lande dit nog al eens meent, heeft Giethoorn nimmer het stempel gekend van de Gereformeerde Bond; een gematigde ortho doxie heeft sinds het be gin van de eeuw de lei ding in handen gehad. Het misverstand zal wel veroorzaakt zijn doordat men Giethoi.:. verwart met Staphorst. Als plattelands predi kant moet ds. Ket een manusje van alles zijn Hij preekt op zondag morgen. houdt catechisa tie door de week, leidt de knapen- en de jongelingsvereniging en werpt van tijd tot tijd een blik in de boeken van de diakonie, om te zien of alles boekhoudkundig naar wens ver loopt. De zondagsschool is het enige werk dat hy niet behoeft te leiden. Tot nu bleek er altijd voldoende belangstel ling te zijn om deze tak van arbeid voort te zetten. Probleem Ds. Ket komt er eerlijk voor uit dat het jeugdwerk voor hem een probleem is. Terwijl de zondagsschool een groot aantal buitenkerkelijke kinderen trekt, slaagt de CJMV er niet in de belang stelling na de schooljaren levendig te houden. Men gaat leren dansen of men hangt ergens in het dorp rond, maar op de vereniging komt men niet meer. De catechisaties daarentegen zijn heel prettig omdat de ouders hun kinderen niet dwingen er heen te gaan. Wie er komt heeft belangstelling. Als ds. Ket tijdens de eerste jaren van zijn ambtsbediening belijdenis-cate chisanten tot lidmaten bevestigde moest 0gebrekkige kerkelijke belangstelling. Domela Nieu- wenhuis heeft in sommige jaren groter invloed gehad dan de kerk. De belangstelling voor het avondmaal wordt ook groter. Gemiddeld komen ongeveer 90 (schommelt tussen 120 60) van de 300 belijdende leden naar kerk. en er gaan nu ongeveer 75 aan avondmaal. Tekort De grootste moeilijkheid bij de voort gang van het werk is wel de financiële kant. Er schijnt altijd een tekort te moeten zijn als het gaat Petroleum Uiterlijk is het dorp ook na log betrekkelijk weinig veranderd. In dustrie heeft zich er niet gevestigd. Een ogenblik leek het alsof Giethoorn petro leum zou gaan produceren. Ijverige mensen trokken dwars door de weLden van de polder, legden een nieuwe weg aan, waardoor het dorp nu ook vanuit het noorden per auto te bereiken is, maar het voedsel voor het verkeer werd niet gevonden. Een aardgasinstallatie getuigt nog van stoute dromen. Er zijn grote plannen voor de toekomst. De boerenbevolking zou graag nog meer moerasgebieden zien ingepolderd. de V.V.V. zou graag het Wiede (75 cm diep) gereinigd van de vele waterplanten en uitgebaggerd willen hebben. Geen van beide plannen heeft veel kans van sla gen op korte termijn. Waar bulldozers en draglines bij de ontginningen zouden gebruikt kunnen worden, hanteert men altijd nog schop en kruiwagen. Een ge deelte van het water- en moerasgebied is voor de oorlog ingepolderd. Maar in de polder die voor een groot deel op landbouw is ingesteld, heeft import be zit genomen van de nieuwe boerderijen. De Gietersen voelden zich vooral in het begin buiten gesloten, vergeten, mis deeld. De onkerkelijkheid in Giethoorn is Het kleine kerkje van Giethoorn staat temidden van de grafzerken van het kerkhof. Al jarenlang komt hier de kleine gemeente te- samen in een grotendeels onker kelijke omgeving. Daar komt dan meestal bij dat er een gebrek aan geschikt kader is omdat de mensen die tot leiders zouden kunnen uitgroeien naar elders verhuizen. Giet hoorn kent geen industrieën en dus geen werkgelegenheid. Bovendien is de aard van de bevolking typisch Saksisch. Men spreekt zich niet spoedig git, en er i« een grote schroom om zo maar over geestelijke dingen te praten. Toch leeft er vaak wel het verlangen. De buiten kerkelijken zijn over het algemeen niet vijandig. Slechts een enkeling spreekt de oude boer na, die zei: „Ik bin er trots op dat ik een heiden bin." De meesten zeggen: „Ik geloof wel dat er iets is." Zij houden er niet graag een uitgesproken mening op na. Deze hele mentaliteit maakt het moeilijk om men sen eens echt actief te krijgen en voor al actief te doen blijven. iDit ls echter niet slechts een probleem van ds. Ket maar ook van de V.V.V. en de overige verenigingen ter plaatse. Zo gaat het werk van deze toch nog lang niet oude predikant rustig door, zonder geweldige hoogtepunten, maar ook zonder een ernstige achteruitgang. Het valt niet mee om geestelijk vat op de bevolking te krijgen. Vooral bij een begrafenis krijgt ds. Ket de kans om de buiten kerkelijken te bereiken. „Een mens kan toch niet als een hond begraven wor den?" zei men eens. De predikant vroeg toen „Kan hij dan Wel als een hond leven?" Maar die vraag ontweek men. Zij werd ie persoonlijk. De kerk is in Giethoorn nog lang niet dood. ook als is er veel te wensen. Ver geleken bij de vorige eeuw zijn er veel dingen om dankbaar voor te zijn, maar er blijft veel te doen. worpen Een leeg altaar Toen Billy Graham enkele weken gele den een bezoek bracht aan het ge bouw van de yerenigde Naties, be zocht hij ook even de kapel, die men heeft ingericht voor de leden van de UNO opdat zij daar rust en gewijde stilte zullen vinden voor meditatie en gebed. De secretaris-generaal Ham- marskjöld liet hem de grote steen van gekristalleerd ijzererts zien die de Zweedse regering aan de UNO ge schonken heeft. Ter verklaring vertel de hij: „De oorsprong van de gedach te die achter dit blok ijzer verborgen ligt, zult u wel allen herkennen. In de meeste godsdiensten vindt u het tel kens weer terug; het is een altaar. In dit geval is het een leeg altaar, niet omdat er geen God zou zijn. maar leeg omdat God op zo velerlei manieren wordt gediend. De steen in het mid den is het symbool van een altaar voor de God van allen." Wie denkt bij deze woorden niet aan het Athene uit de dagen van Paulus dat een veelvoud van goden diende, maar al die godsdiensten ook wilde samen brengen rond het ene altaar van de onbekende God. Het altaar van de UNO is leeg. het heeft die „God voor allen" niets te bieden. Terwijl men in Athene waar schijnlijk nog wel een vaars of een schaap over had voor de God die men niet kende, komt de wereld van van daag tot God in de geest van het „ha len. hebben, en houden." Men heeft God niets te bieden, men wil van God alles ontvangen: blijdschap, zaligheid, een rustig leven, vrede. Of is mis schien het altaar leeg, omdat het een vergeten plekje is, waar de mens, die zo druk is met zichzelf, geen tijd meer voor heeft? De kapel van de UNO is echter geen vergeten zaaltje. Ook vandaag heeft de mens behoefte aan innerlijke rust en zekerheid. Mijn/heer Jan sen 1957 durft niet tot God te komen, omdat hij innerlijk weet dat hij God niets te bieden heeft. De vorige eeuw kwam hij tot God met de armen vol goede daden. Deze eeuw durft niet tot God te gaan, omdat men na twee oorlogen en één crisis een blik heeft ge- de donkere diepten van het eigen hart. Het altaar is leeg, omdat men God niets te bieden heeft. Het is ook leeg omdat men niet beseft dat God zelf het altaar heeft gevuld met zijn Zoon. Een vol altaar Het altaar is de plaats waar de gave van de mens en het vuur van Gods oordeel elkaar ontmoeten. Aan de ene kant spreekt het van een offer dat wij brengen. Het dier, dat werd geofferd, nam eigenlijk de plaats in van de mens zelf, niet slecht» van de zon den van de mens. God aanvaardde dit offer door het oordeel. Het dier ver brandde en xijn as bleef over om te worden weggegooid, soveel bleef er van het eigen ik van de mens over. Tegelijkertijd echter aanvaardde God de mens omdat het oordeel gedragen was en de mens daarom vrijuit kon gaan. Het allermerkwaardigste van het Grote Offer of Golgotha is wel dat hier niet de mens zijn gave geeft, maar zijn oordeel uitspreekt, terwijl God wel zijn oordeel uitspreekt maar ook de mens ln Zijn genade de gave geeft van Zijn Zoon. Jezus Christus werd niet aan de eeuwige Schepper aangeboden, maar door de mensen wreedaardig ver moord. God echter gaf hem de mens als een offerande. Op het altaar van het kruis blijkt dat de wereld God niets te geven heeft. Zij is slecht ge noeg om de enige volmaakte mens de dood in te jagen. Aan het kruis blijkt ook dat het Godsgericht juist de lief de van God is, want Hij ged!t Zijn Zoon opdat Hij voor ons zou kunnen )p Golgotha was het altaar niet leeg. Daar stond wel de mens met lege handen, die God niets te bieden heb ben dan haat en afkeer. Op Golgotha staat God echter met volle handen en legt zijn Zoon op het altaar. Waar de mens niets heeft, geeft God alles. De mens van deze twintigste eeuw be hoeft zich dus niet van God verre te houden omdat hij niets te geven heeft. Wij hebben geleerd wat de vorige eeuw niet wilde begrijpen, maar laten we dan niet vergeten dat we tot God mogen komen, juist omdat we niets hebben. Wie niet met lege handen tot God gaat en het altaar mijdt omdat het leeg zou zijn, mist de gave van God. Predikanten tweeling Zeer waarschijnlijk zijn E. B. Spur- gin en zijn broer T. C. Spurgin de oudste in het predikambt bevestigde tweeling. Beiden zijn reeds met eme ritaat gegaan en werden op 12 augus tus 87 jaar oud. Samen hebben zij de Kerk van Engeland, waarvan zij lid zijn meer dan 110 jaar gediend. Bei den studeerden aan de universiteit van Cambridge en beiden traden in 1903 in dienst der kerk en gingen samen met emeritaat. Zomerse opname van de Ned. Hervormde Kerk te Oostvoorne. )f* T7NIGE MAANDEN geleden schreven wij dat de China Inland Mission, het zendingsgenootschap dat in Honkong o.a. de „Uitgeverij Christe lijk Getuigenis" bezit, een geïllustreerd maandblad wilde gaan uitgeven onder de naam Dengta (Zoeklicht). Het blad heeft inmiddels zijn plaats veroverd in de kiosken en in de officiële boekwinkels en heeft een regelmatige oplaag van 16000, die onder Chinezen in veertig verschillen de landen wordt verspreidt. Eén nummer dat achter het bamboe gordijn verdwijnt, wordt daar door minstens honderd Chinezen gelezen, volgens een brief uit communistisch China. Vooral op Formosa heeft het blad zich een belangrijke plaats ver overd. Eén kiosk verkoopt meer dan 1000 nummers per maand en de eigenaar van een andere kiosk zei dat de Dengta onmiddellijk na de dagbladen komt in verkoopscijfers. De omslag van Dengta is in vier kleuren druk en ook de zestien pagina's zijn geïllustreerd. Het blad geeft een overzicht van het wereld gebeuren gezien door een christen, een kort verhaal, een eenvoudige bijbelstudie en evangeliserende artikelen. Dengta kan wedijveren met ieder commercieel maand- of weekblad. Het krankzinnige idee van Billy Graham en eijn medewerkers om voor zijn evangelisatiecampagne de grote zaal van Madison Square Garden 19.500 zitplaatsen) te New York niet slechts voor zes weken af te huren, maar bovendien nog een optie te nemen voor nog twee maanden, is niet zo krankzinnig gebleken. De op komsten zijn van de eerste dag af enorm geweest en vrijwel nimmer waren -er minder dan 15.000 mensen aanwezig terwijl vele malen honder- 1938 den en zelfs duizenden moesten wor- den teruggestuurd. De campagne eindigde daarom niet per 20 juni, zoals oorspronkelijk besloten luas, maar werd met een maand verlengd. Toen de werkelijke slotsamenkomst 100.000 bezoekers trok en 10.000 konden vinden, besloot de Madison square veertien weken iedere avond vol Yankee stadion geen plaats meer 'vangelist de campagne nog maals te verlengen tot 10 augusUis. Deze datmn is evenwel ook al weer voorbij en nog steeds stromen iedere avond de duizenden de zaal binnen. De officiële sluitings datum is nu Labourday, maandag 2 september. De laatste dagen van de campagne zullen gebruikt worden voor enorme massameetings met o.a. een openlucht samenkomst op het beroemde Times Square op 31 augustus. De samenkomsten hebben de aandacht getrokken van vrijwel alle grote politici. Kort voor de campagne had Graham een persoonlijk onderhoud met president Eisen hower, die zeer sterk met zijn campagnes meeleeft. Tijdens de campagne heeft vice-president Nixon tot de aanwezigen in Madison Square Hall gesproken en is voorgegaan in gebed. Bovendien heeft Billy Graham een onderhoud gehad in het gebouw van de Verenigde Naties met de secretaris-generaal Dag Hammarskjöld. Onmiddellijk na het persoonlijk gesprek met de secretaris-generaal werd een persconferentie belegd. In een inleidende toespraak zei de evangelist onder 7* meer: „De Verenigde Naties zullen, geloof ik, nooit een blijvend succes zijn tenzij er een grote morele en geestelijke opleving komt, om pogingen die nu worden aange wend te ondersteunen. De problemen van deze wereld zijn niet helemaal zo complex als wij wel zeggen. Bezoek de Auca indianen, die nog in het stenen tijdperk leven en U komt daar haat, diefstal, lust en allerlei ander kwaad tegen. Wat deze mensen nodig hebben, meent U, is een heropvoeding en economische zekerheid. Kijk dan naar New York, Washington. Parijs en - v Moskou. Daar vindt U scholen voor iedereen en economische zekerheid, maar U vindt er ook dezelfde symp- tomen en problemen als bi; de Auca's. Onze grootste oorlogen werden door beschaafde naties gevochten. De menselijke natuur heeft een revolutie nodig. Ik geloof dat Jezus Christus de menselijke natuur kan veranderen. Hij heeft mijn leven veranderd en ik weet dat Hij dat voor duizenden anderen ook gedaan heeft. Ik geloof dat Jezus Christus de vinger op de pro blemen van de wereld legde toen Hij zei: „Gij moet wederom geboren worden." Toen er door een journalist gevraagd werd: „U spreekt van trouw aan één mens. Bent U het ermee eens als de UNO deze hemelse gemeenschap ook zou uitbreiden tot andere grote profeten die vrede en broederliéfde heb ben gepredikt?" Graham antwoordde: „Een echt christen gelooft in de exclusiviteit van Christus, die zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Christus verschilde van alle andere profeten op het punt van verzoening. Hij legde zijn leven neer aan het kruis voor de zonden van de wereld. De christelijke kerk zou haar zendings ijver verliezen als zij het anders zou gaan zien."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 13