CHRISTELIJK
j
Materialisme leeg naar
ziel en lichaam
Puzzel mee
Prijsstijgingen moeten
gezamenlijk gedragen
EBEHHKH
INNSBRUCK
Naar een nieuwe predikkunde? (III)
Door C. Rijnsdorp
MAAR een nieuwe redekunst
Ik geloof dat we in de kerk
naar een nieuwe redekunst
heenmoeten maar ze' voor
zichtigheidshalve nog een vraag
teken. omdat ik niet meet in
hoever de tijd rijp is voor het
hiernavolgende. Pers radio, film
en televisie niet in het minst
ook de reclame, geven meester
lijke staaltjes van geraffineerde
opinievorming en efficiënte in
formatie te horen en te zien.
De ke-k moet deze moderne
methoden van voorlichting be
studeren en ze de kunst af
kijken, natuurlijk niet om die
na te bootsen, maar om de
essentie daarvan in de kerkelijke
stijl te vertalen. Het i* een
moderne retorica, een kunst van
uiteenzetten en overtuigen, die
berust op een praktische psy
chologie, die zelfs tot in de
verpakking van handelsartikelen
tot uiting komt. Ambroatus en
Augustinus wendden de antieke
welsprekendheid voor kerkelijke
doeleinden aan en bereikten zo
de mensen van hun tijd. Wij
moeten iets dergelijks doen.
Hoofdzaak is daarbij natuurlijk,
dat de leer van de kerk de
predikant niet alleen door het
hoofd, maar ook door het hart
en de ziel gegaan is.
Sommige jonge predikanten,
wier geestelijke rijping zich in en
na de oorlog heeft voltrokken,
hebben intuïtief het een en ander
van die moderne redekunst gegre
pen. U zult niet van mis verlan
gen, dat ik een schets van die
nieuwe redekunst ontwerp. Alleen
één trek lijkt mij aan geen twij
fel onderhevig. De moderne mens,
die apparaten bedient, moet snel
reageren. Wie dit In het verkeer
niet doet, maakt ongelukken. Dit
brengt mee dat de 19de-eeuwse ge
leidelijkheid in de opbouw van
een betoog, die beantwoordt aan
een langzame reactie, uit de tijd
is. Bij de voorstudie moet die ge
leidelijke opbouw door de spreker
wel worden doorgenomen, maar de
hoorder dient voor de resultaten
geplaatst te worden. De motive
ring moet tot het essentiële wor
den beperkt. Hier zit nog veel in
en de verleiding is groot een ver
dere vluchtige verkenning te wa
gen.
radio is alles op het gehoor ge
concentreerd Men ziet niets. De
radio specialiseert zich op de
kunst van het brengen aan het
oor. In het doorgeven van toespra
ken is zij niet zichzelf. Hier kan
zij alleen maar. als dat in haar
macht ligt, bekorten. Zichzelf L
zij in de radiokrant, de reportage
en het hoorspel.
En wat is dat dan. dat de ra
diomensen echt ..radio" noemen?
Twee dingen' afwisseling van
Stemmen, en muzikale omlijsting.
Nu kan d- preek natuurlijk gee.i
afwisseling van stemmen brengen,
wel afwisseling in de éne stem
tussen hard en zacht, hoog en
laag. Hier denkt men onwillekeu
rig aa.i de ouderwetse preektoon,
die nog niet uitgestorven is. Toen
De Genestet honderd jaar geleden
af-
preektrant zich het gevaar
verveling en de noodzaak van
wiss-ling wel terdege bewust was
OINDSDIEN hebben zowel classi
cisme als romantiek in de
preek (en elders" afgedaan. Er is
een verzakelijking ingetreden, die
met een zekere vervlakking ging
gepaard. Niemand wil de 19de-
eeuwse preektrant terug, maar de
behoefte aan afwisseling doet zich
bij de luisteraar van 1957 nog veel
sterker gevoelen dan bij die van
een eeuw geleden.
Wat kan de dominee hier doen?
Misschien is het mogelijk meer
afwisseling in de stem te.brengen.
Bij een populaire preektrant wil
dit wel eens lukken, maar ten kos
te van dat onmisbare element, dat
voornaamheid heet.
Nee. de afwisseling moet dunkt
mij voornamelijk in de opbouw
van de preek gegeven zijn. Over
welke stijlmiddelen beschikt de
predikant? De voornaamste zijn.
geloof ik, het betoog, de recht
streekse aanspraak, citaten uit de
Bijbel en voorts citaten uit onver
schillig wel ->roza en uit poëzie.
Voorts uit beelden ,en vergelijkin
gen. en uit voorbeelden, illustra-
(Wordt vervolgd)
Dibelius op Lutherse wereldconferentie
Vormloos, mussaal bestaan op
lager dan dierlijk niveau
De 77-jarige Lutherse bisschop van Berlin, Otto Dibelius, wiens
diocees voor het grootste deel in het communistische Oost-Duitsland
ligt, heeft op de bijeenkomst van de Lutherse wereldfederatie in
Minneapolis (Ver. Staten) gewezer. op de strijd, die er in Europa en
elders gaande is tussen het Christelijke geloof en de materialistische
wereldopvatting. Hij sprak zijn dank uit voor de grote materiële en
geestelijke steun, die de kerken in de Ver. Staten aan de door oorlog
getroffen volken overal ter wereld hebben verleend.
Twaalf jaar oud I Verdeel en heers
Reroepn<>swerk
„Manasse was twaalf jaar oud
toen hij koning werd. Hij deed
wat kwaad i? in de ogen des
Heren". Dit is het hee' nuchtere
vervolg van de beschrijving van
het leven van Hizkia in het boek
der kronieken Maar een wereld j
van tragiek ligt
^?r achter!
Ge kent de ge
schiedenis: Hiz
kia werd ziek, j
ten dode toe en
F\E „VERDEEL-EN-HEERS-POLI-
TIEK" is al oud de Romeinen
de eigen kracht
verdeeldheid kan
de tegen-
wisten al dat
vergroot als
zaaien in het kamp
Verlo,
i de pre
bescauldigue aij ae preektoon van
onnaiuur en leugen.
Cultuurhistorisch kan men het
ook anders zeggen. Bij monde van
De Genestet protesteerde het rea
lisme tegen classicisme en ro
mantiek. Classicistisch was de
academische stijfheid van taal er.
stijl: romantisch was de manier
van voordragen met zijn beroep
op het affect, zijn stemvibratie.
zijn sterke dynamische schakerin
gen. zoals we die ook uit de ro
mantische muziek kennen, en zijn
aanzienlijke verschillen van hoog
en laag in de stem. De galm van
een domineesstem in de kerk be
hoort tot mijn vroegste muzi
kale indrukken. Een klap op
Bijbel en preekstoelrand nu en
dan vervuldt de functie van het
slagwerk. Vergeet ook de gesticu
laties niet, zodat de dominee or
kest en dirigent tegelijk was.
Welnu, het is duidelijk, ook uit
het leked.chtle van De Genestet,
dat die 19de-eeuwse preektrant eer
'rgerlijk dan vervelend genoemd
kon worden. Oor en oog kregen
volop hun portie. We hebben het
nu nog speciaal
constateren.
dat de ouderwetse
OPGAVE PUZZLE No. 98
Horizontaal: 2 bekwaamheid 6 plat
telands vrouw, 8 flets en mager. 9
vogel, 10 stengel met bladeren, 11 cir
kelvormig, 12 metalen plaat van een
handpers. 13 bezighheid. 15 vogel. 17
slede. 18 vreemde titel. 19 in stuk
ken vallen, 21 voortbrenger.
Verticaal: 1 zangnoot. 2 insekt, 3
vogel. 4 de naam onbekend, 5 geest
drift, 6 naakt. 7 kim, 9 hoofddeksel,
11 vogel, 14 stuk, 16 vreenvde munt,
18 oppervlaktemaat. 19 welwillende
lezer. 20 kippenprodukt.
OPLOSSING PUZZLE No. 97
Horizontaal: 1 roebel, 4 p.p.. 6 re.
7 brij. 8 schalmei. 10 pa, 11 N.T., 12
oma. 14 vat. 16 Ee. 17 la. 19 volg
zaam, 20 te!. 21 Ee. 22 er. 23 alleen.
Verticaal: 1 rasp, 2 brand, 3 eelt,
4 primula, 5 pij. 7 beo. 9 cadaver,
13 gezel. 15 tol, 16 egel, 18 amen, 20 te.
Een voorstander van de materialis
tische opvatting zal de dankbaarheid
„van de tallozen, die het grootste deel
van de laatste twaalf jaar geweend
hebben" en waarvan ik, de woordvoer
der ben, verwerpen als ouderwetse
burgerlijke sentimentaliteit, aldus de
bisschop.
Voor hem is het niet belangrijk of
hier en daar een enkeling geholpen
wordt, of een kind voor de hongerdood
bewaard blijft. Voor hem is de enke
ling niets. Slechts de nieuwe wereld
waarvoor hij strijdt, te bereiken via de
dictatuur van het proletariaat, is al
les.
Geen medelijden
Doch volgens de bisschop zal,
als het medelijden verdwijnt, ook
de dankbaarheid en menselijke
warmte ophouden te bestaan en
het leven koud, mechanisch, leeg
naar ziel en lichaam worden. „Het
materialistisch leven is gedoemd
•en vormloos massaal bestaan te
worden op dierlijk niveau of la
ger zelfs."
Er zouden in Oost-Duitsland vrij
wel geen Lutherse ziekenhuizen zijn,
als de Lutherse wereldfederatie niet
op het kritieke ogenblik voor uitrus
ting had gezorgd, geen bijbels als de
federatie het papier niet geleverd had.
Voorts heeft de kerk in Oost-Duits
land een paar christelijke onderwijs
instellingen kunnen oprichten voor kin
deren van christelijke ouders, die
geen toegang kregen tot het middel
baar onderwijs of universiteiten, al
dus bischop Dibelius.
EE1\
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Jesaja komt hem
aanzeggen dat hij
moet sterven.
Dan keert de ko
ning zijn gezicht
NED. IIERV. KERK
Beroepen: te Klooster ter Apel. (toez.),
H. Bosma te Wijdum Jellum Beers; te
Arnhem (pred. bijz. werkzaamh. diaco-
nessenhuisi. H. C. Funke, kand. te Arn
hem; te Mastenbroek (toez.), H. C. Bult
an te Dussen.
Aangenomen: naar Oudega-Eernewou-
de, H. Alkema te Winschoten; naar Beer-
ta. A. Ie Coq. kand. te Hilversum; naar| w w
Apeldoorn en het Loo (bijz. werkzaamh.naar de wand en bidt en God
Vrüz. Herv.). G. B. W. A. Thoden van
Velzen. voorg. Vrijz. Herv te Apeldoorn; schenkt hem nog Vijftien levens-
naar Vilvoorde, H. w. Obbink, kand. te jaren. Dat moeten sterven was
U'f£dïnkt: voor Woerden (toez.), G. H. vooJ "izkia te smartelijker.
van Kooten te Genemuiden omdat hij geen ZOOn als opvolger
geref. kerken had. Pas drie jaar na zijn ziekte
Bedankt: voor Lexmond, kand. Vesseur J
te Amsterdam j immers wordt Manasse geboren,
geref.kerken (art. 31 ko) want de jonge prins is pas twaalf
woB"?eeutechtTemeU"n' kand' Mooi" als zijn vader sterft.
chr. geref. kerken i Zo was Manasse een kind om
Tweetal: te Opperdoes: J. W. de Bruin wje de vader geworsteld had met
te Zwaagwesteinde en S. van Zwol te
God. Een kind van veel gebeden
ien toch; hij deed wat kwaad is
en toch bezweken voor de verlei- in de ogen des Heren! Hij ver
dingen van zijn tijd. Wat is er
weinig nieuws onder de zon!
Ofbidt ge niet vurig voor uw
kinderen?
loochende zijn opvoeding; in de
taal van vandaag zou men kunnen
zeggen dat hij „verwereldlijkte".
Een kind van veel gebeden
Geestelijke bijstand voor
dienstweigeraars
HMRHMPPRH - het-
dit jaar door de generale sy-
noae der Nederlands Hervormde kern
ingesteld, die ressorteert onder de raad
voor de herderlijke zorg, is thans met
de praktische uitvoering van haar op-
d.acm aangevangen.
Zij heeft zich met een schrijven tot
de kerkeraden gericht om deze le ver
zoeken haar te berichten, wanneer zich
een erkende dienstweigeraar in de ge
meente bevindt. Van haar kant zal de
commissie de kerkeraden er van in ken
nis stellen als een erkende gewetensbe
zwaarde in de gemeente is. of wordt te
werkgesteld.
Met de instelling van deze commissie
heeft de synode tot uitdrukking wil
len brengen dat de kerk, evenals tegen
over de militairen, een verantwoordelijk
heid en een taak heeft tegenover dienst
weigeraars en deze pastoraal heeft bij
te staan.
De Katholieke Arbeidersbeweging stelt in zijn jongste nummer van het kader
orgaan Ruimzicht ook de stijging van het indexcijfer voor de kosten van levens
onderhoud aan de orde. Herinnerd wordt aan de limiet van 114,5, die de vakbe-
weging indertijd voor het eind van het jaar gesteld heeft. Per 15 juni was dit
cijfer echter al gestegen tot 115
I Erkend wordt, dat deze prijsstijging een nadeel vormt voor de loon- en salaris-
trekkenden. maar men heeft er een open oog voor. dat deze prijsstijging een nog
i groter nadeel Inhoudt voor bijv. de fruittelers. Want de sterke stijging van ge-
noemd indexcijfer was immers voornamelijk het gevolg van een stijging der frult-
i prijzen, die op haar beurt weer een gevolg was van de desastreuze uitwerking van
de zware nachtvorst In het voorjaar.
De kerkeraad van de hervormde ge-1 Ruimzicht meent dan ook. dat niet geconcludeerd kan worden, dat de ver-
meente te Voorhout heeft ds. E. H. Kalk- deling van het nationaal Inkomen ten ongunste van de werknemers is gewijzigd,
man toestemming gegeven om de pas- Een tegenvaller als deze dient gezamenlijk gedragen te worden,
torale zorg op zich te nemen van een De hoop wordt echter uitgesproken, dat de overschrijding van de limiet van
minderheidsgroep in de hervormde ge- het indexcijfer voor minister Zijlstra een aansporing zal zijn de prijsdalingen van
meente te Waddinxveen. Deze groep. grondstoffen ook aan het publiek ten goede te laten komen,
die een beroep deed op ds. Kalkman kon Tenslotte verklaart Ruimzicht het bijzonder op prijs te stellen
zich nie> verenigen met de plaatselijke Mansholt te
prediking, catechese en zielzorg. Gedu-
Geestelijke zorg voor
minderheidsgroep
Aansporing
zeventien jaar (na de
vestiging daar) moeten
duren, voordat de Protestantse
zending en de rooms-katholieke
missie ook maar enigermate aan
bekeringen toekwamen. Dan
komhet erop aan, de Papoea's
zodanig op te voeden, dat zij als
het ware uit zichzelf het ver
keerde gaan zien van vele van
hun oude heidense gewoonten.
Pater Wempe, missionaris op
Nieuw-Guinea, vertelde hi erover
in een rede. door eer nieuwslezer
voorgelezen, tijdens een rege
ringsuitzending uan gistermid
dag. De spreker rekende ook
eens en voorgoed af mei de
fabel, dat bekeerlingen onder
de Papoea's zo vaak met wee
moed zouden izrugverlangen
naar de goede oude tijd van hun
heidense gebruiken, zoals som
mige populaire reisbeschrijvin
gen nogal eens willen voorstel
len ..Wie iets beter dan opper
vlakkig in de psyche van de
Papoea is doorgedrongen", zei
hij, „weet maar al te goed, in
wat voor ontstellende mate de
heidenen onder hen van de wieg
tot het graf geplaagd en achter
volgd worden door allerlei boze
geesten."
Het was een interessante lezing
CU een, die in meer dan een op
recht reden tot nadenken geeft.
Nog een gegeven uit deze cau
serie in een bepaald gebied zijn
nu door de missie 5500 en door
de zevdina 1500 bekeerlingen ge
maakt. Of zouden tuit het beter
een aansporing kunnen noemen?
Advertentie
beroemde
geneesmiddelen
in f tablet
doen wonderen!
Bil pijn, griep ol Jenderig" gevoel zorgt
de suiker in plaats van met cent, zoals in de del U weer «el plezier Uw werk kunt doen I
antwoord was aangekondigd, met 8 cent per kilo is gestegen. Wij
dagen in de week zal ds I zouden in dit verband met klem op een duidelijke verklaring v
Waddinxveen werken. I willen aandringen, aldus Ruimzicht.
regeringszijde,
45
„En hij kan dus, hoe graag Zuckwaller het
zou willen, de moordenaar niet zijn. Maar André
wij zitten er weer midden in. We staan hier nu
wel schuilevinkje te spelen met dat doosje. We
oraten en we stellen het ogenblik uit. dat we het
open zullen maken. Vooruit. We zitten in het
schuitje, dus: varen."
Resoluut greep ze het kleine gele doosje uit
André's hand Ze opende het en lachte.
„Heb je je niet vergist, lieverd, in dit doosje
zitten alleen maar een paar negatieven."
„Negatieven? Geef eens, laat mij eens kijken.'
André bekeek een zestal stroken.
„Marianne, dat zijn geen negatieven, dat zijl'
zes microfoto's. Ik kan zo niet zien wat er pre
cies op staat, maar het is en het blijft
een feit. dat voor deze zes dingen twee moorden
zijn gepleegd, von Emsighofer mijn kamer in
Gasthof Bayer probeerde binnen te dringen en
enkele schoten op ons werden gelost en dan nog
daarbij allerlei franje van mindere zaken, die wij
de laatste dagen hebben meegemaakt."
Ondanks het feit, dat de zon voldoende en fel
licht gaf, kon André niet zien, wat er op de mi
crofoto's stond.
„Ik kan er geen wijs uit worden. De beelden
zijn te klein Eén ding staat voor mij vast. Mari
anne. we moeten dit zo gauw mogelijk aan in
specteur Zuckwaller vertellen Als hij weet, dat
we dit gevonden hebben, zal hij vermoedelijk
een heel eind opschieten."
„André misschien vind je het laf van me, maar
Aèaadaeló in vl" HO'W!ISCN
deze middag laat ik me niet ontnemen. Laten
we voor een paar uur vergeten, wat we gevon
den hebben. Zuckwaller kan best tot vanavond
wachten. Marianne keek pleitend naar André
op. Ze vocht voor de paar uren werkelijke va
kantie Die liet ze zich niet door een paar minia
tuur foto's ontnemen.
De jonge man twijfelde. „Maar kindje, dai
kunnen we toch niet doen Hoe eerder dez<
zaak achter de rug is, hoe beter. We zijn ver
plicht Zuckwaller te vertellen wat wij gevonden
hebben."
„Ik zal de zaak scherp stellen, André Rost,
als je nu Gustav Zuckwaller opbelt en zo onze
eerste werkelijk vrije middag samen bederft,
dan ben ik diep teleurgesteld in je. Je kimt nu
bewijzen, dat je werkelijk iets om me geeft. Je
bewaart die rommel en wij gaan eerst wat eter
en dan gaan we varen op dit meer. Kijk eens.
hoe blauw, kijk eens hoe schitterend deze omge
ving is." ze lachte. „André is dit geen ideaal oord
voor twee verliefde mensen?"
André twijfelde nog even, maar toen hij de
smekende vraag in de ogen van het meisje las,
gaf hij zich gewonnen. Ze stapten in de auto en
reden verder. Een intiem dorpje langs het meei
werd hun pleisterplaats. Ze aten in Hotel Achen-
see, en het was uitstekend.
De jonge man bleef voor de rest van de mid
dag een gezellige gesprekspartner voor Marian
ne van der Bij. maar zonder dat hij het kon
verhinderen, dwaalden telkens zijn gedachten af
naar de microfoto's, naar de twee moorden en
en naar alle raadsels, die Innsbruck in zich
droeg. Hij voelde zich niet helemaal op zijn ge
mak over het uitstel.
Het meisje was vrolijk en beiden waren ver
liefd. Ze huurden een bootje en voeren wat rond
op het meer en ze genoten, maar bij André Rost
bleven de vragen. Levensgrote vragen.
In de schemer waren André en het meisje te
uggereden naar Innsbruck en het afscheid was
langdurig geweest. Het was al laat en de lange
dag, die André achter zich had deed hem i
slaap verlangen. In de kleine hall van Gasthof
Bayer dommelde de oude Anton op een stoel.
Hij werd niet wakker, toen André zonder ge
luid te maken langs hem heen ging, de trap op.
In de gang op de verdieping brandde hier en
daar een gelig lampje. Hij opende de deur van
kamer 14 en trad binnen.
Na één stap was het al gebeurd. André Rost
voelde een stekende pijn in zijn hoofd, zag wat
sterren en daarna niets meer. Met een doffe
kreun zakte hij bewusteloos in elkaar en een
schimmige figuur sleepte zijn willoos lichaam
wat verder de kamer in.
(Wordt vervólgd)
„L'Enfant et les
sortileges" van
Ravel (23.15 uur)
De Franse componist Maurice
Ravel (18511937) schreef op tekst
van Madame Colette zijn fantaisie-
lyrique „L'Enfant et les sortilèges"
(Het kind en de hekserijen) in de
bosrijke streek van Montfort-
Amaury, 50 km van Parijs. In zijn
buitenverblijf „La Belvédère" vond
hij de sfeer om zich in te leven in
de wonderlijke geschiedenis, welke
zich afspeelt in een Normandisch
landhuis, waar de dieren en de
dingen gaan spreken en de muziek
van de natuur wordt afgeluisterd.
In dat landhuis moet een kind vooi
zijn moeder huiswerk maken. Maar
het wii niet, barst in tuoede uit,
verscheurt de boeken, jaagt de kat
weg en valt dan voldaan in een
fauteuil neer. Maar dan gaat die
stoel schuiven en dansen met een
klein stoeltje. De staande klok,
waarvan het kind de slinger aftrok,
zingt haar leed uit en de Engelse
theepot en het Chinese kopje, door
het kind op de grond gegooid, zin
gen een foxtrot. Het vuur uit de
haard (een hoge coloratuur) doet
ook mee, de herders en herderin
netjes van het behang zingen een
weemoedig liedje en ook de sprook
jesprinses, door het kind uit het
ooek gescheurd komt er eveneens
in voor. Een kleine gebochelde
grijsaard, gevolgd door kinderen
met cijfers, een kat en een kater,
kikkers en vleermuizen en een eek
hoorntje, ze bezorgen het kind alle
maal een nachtmerrie en als het
kind dan in angst roept: „Mamma",
dan brengen de dieren het weer op
zijn eigen plaats, waar de schaduw
van de moeder is. Een muzikale
tekening van de eenzaamheid van
de mens in een vreemde wereld.
Uitgevoerd o.l.v. Ernest Ansermet.
De kinder zanggroep Kol Ephraim
van de jeugdafdeling van de Ned.
Israël Hoofdsynagoge in Amster
dam zingt vanavond van zes uur
tot kwart over zes religieuze Israë
lische muziek. (N.C.R.V.)
Om tien over zeven speelt André
Verwoerd op het orgel van de
Prinsekerk in Rotterdam werken
van Hendrik Andriessen.
De Symfonie nr. 8 in c van Anton
Bruckner, uitgevoerd door het Ra
dio Philharmonisch Orkest onder
leiding van Henk Spruit, wordt van
twintig over acht tot twintig voor
tien door de N.C.R.V. uitgezonden.
Met Mary Dresselhuis en Ko van
Dijk in de twee enige rollen, die
dit stuk telt. heeft de V.A.R.A. In
het begin van dit jaar Dorpsvrijage
van g. B. Shaw uitgezonden ln een
vrije bewerking van A. Vlroly.
Daar op zijn toen veel instemmende
reacties gekomen. Vanavond van
kwart voor negen tot kwart voor
tien zendt de V.A.R.A. dit hoorspel
weer uit,
Ype Höweler en Emille Kelle
naars stelden een programma samer
over de schilderkunst in woord er
muziek, welk programma morgen
middag "an vier tot vijf uur word
uitgezonden.
Programma voor morger
0.50 V d kleuters: 11.00 Tu«
22.00 Tijdschriften-
22.40 Gram; 22.45
23.00 Nws. en SOS-
23.15—24.00 Grai
BUITENLANDSE PROGRAMMA'S
d kind; 17.35 Weerber; 1S.00 Nws; 18.15
Stad en land; 18.40 Sport; 18.45 Dans-
nuz; 19.00 Klankb; 19.30 Onbekend;20.15
2aus; 20.30 Twintig vragen; 21.00 Nws;
:i.l5 Onbekend; 21.45 Gevar. progr;22.15
Jevr. mui; 22.45 C&us; 23.00 Nws; 23.08
—23.13 Koersen.
Engeland. BBC Light Programme. 1500
"71 247 m. 11.30 Orkestconc; 12.30Sport;
>.35 Gram; 13.45 Vdkleuters; 14.00
Foordr; 14.15 Klankb; 14.30 Idem; 15.00
tfws. en pianospel: 15.25 Sport; 15.45
Dagb;
i Theat
6.15 Mrs. Dale's
film
18.45 Hoorsp; 19.00 Niev
I Sport; 19.30 Groeten v. milltai
l Hoorsp; 20.30 Cowboylledjes;
22.15 Spoi
en sol: 2
23.55—24.00 Ni<
22.00 Nws;
22.20 Anecdotes; 22.30 Koor
Voordr; 23.15 Lichte muz;
fws; 22.11 Gram;
Brussel. 484 m.
3.15 Gevair. muz:
e muz: 17.00 .Nw
22.55—23.00 Nieuws.
2.00 Gram; 13.00 Nw:
14.55 Gram;
anten; 17.00 l
z Rijksdeler
18.15 Sportproblemen
TIPS
uit het buitenland
In hun gézang hnort men.de rijp
heid van de man en de natuur
lijkheid van het kind, is onlangs
van de geestelijke liederen van
de neger gezegd. In de onbevan
genheid van de neger weerspie
gelt zich zijn bijzondere verhou
ding vol vertrouwen tot God.
Vanavond om tien over tien kan
men dat weer eens beluisteren in
een uitzending van negrospiri
tuals door Duitsland (309 en 189
meter)
In de opera Tristan und Isolde be
reikt Wagner's dramatische kunst
haar totale uitdrukking en haar
hoogtepunt. Zelden werd de een
heid en de continuïteit van woord,
muziek en gebaar in zo hoge mate
verwezenlijkt als in deze opera, die
vanavond na kwart over acht door
Duitsland (309 en 189 meter) wordt
uitgezonden. Tristan und Isolde i'
19 augustus uitgevoerd in het kader
van de Bureuther Festspiele
V Het aprocrieve verhaal van het be
zoek van de Koningin van Sheba
aan Koning Salomo is het onder
werp van het luisterspel, geschre
ven door Bridget Boland dat van
avond door het N.I.R. (324 meter)
wordt uitgezonden.
U-II-WUI-—g—
HkLÉ
De minister van Binnenlandse za
ten, mr. A. A. M. Struycken, burge
meester J. C. Haspels van Bussum
rn drs. J. M. den Üyl, directeur van
de Wiardi Beckmanstichting spreken
•anavond onder leiding van Meyer
ïluysers in de Vara-rubriek ,.U en
iw regering" over de financiële
moeilijkheden der gemeenten. Daar
na onder regie van Willy van Hemert
de comedie in drie bedrijven „Een
feestelijke dag" met Jan Re-tel en
Wiesje Bouwmeester in de hoofdrol-
i koor: 22.55 Sportact:
'rogrommo voor morgen
Olm: 20.56 De gevaren van ona t
caus; 21.10—22.00 Negerdansgroep.
stander En het Britse imperium heeft
vele jaren de vruchten van die poli
tiek geplukt.
Thans is Sowjet-Rusland met deze
tactiek bezig, nu eens met een ont
stellende bruutheid dan weer met een
haast bewondering afdwingend raffi-
aar in verreweg de
meeste gevallen met een beangstigend
succes! De jongste gebeurtenissen
leveren daarvoor weer het bewijs.
Bruut was het Russische optreden (j
van gisteren in de Veiligheidsraad
waar de kwestie-Oman aan de orde
was. Terwijl ln Hongarije de bodem
nog rood is van het vergoten bloed aa]
spreekt het Russische ministerie van w0
„een onmenselijke oorlog in Oman"; jr
„schending van het inter- m(
nationale recht en van de menselijke ge,
aardigheid"; en beschuldigt de Brit-j jar
•n van moord op vrouwen, kinderen
n ouden van dagen! Wie verwacht^
had dat er een storm van protest zouEjk
zijn losgebarsten na deze brutalegeg
woorden, heeft zich vergist: Amerika*1311
verklaarde niet voldoende op de
hoogte te zijn van de situatie en ont-
hield zich dus van stemming. En dehou
Zweden gingen met de Sow jet-Unie gele
mee en steunden het Arabische voor-Nee
stel dat er op uit was Engeland als^
een kwade agressoi te bestempelen!Voo
Thé
£)E DWAASHEID van de Amerikaan-ont
redenering is duidelijk: de*V
Amerikaanse inlichtingendienst mag,je
toch heus wel in staat geacht worden in
dusdanige gegevens aan het Witte
Huis te verschaffen dat men wél op
de hoogte is van de situatie. En dg
Zweedse redenering is van een dus
danige naïveteit dat men er weinig A'
anders achter kan lezen dan een po
ging om de Arabische wereld vooi p
zich in te nemen. Er schuilt iets an- a
ders achter dit alles en men vindl^n
dat ook terug in het ongelukkige ge-'den
schil over de buitenlandse hulpver
lening in Amerika zelf: de gedachte^
dat iedereen maar zijn eigen boontjei s
moet doppen. De tijd van het isola-jaai
tionisme in Amerika mag dan voorF
bij zijn, er is nog altijd wel iets var s
blijven hangen en dat komt vooralKon
tot uiting als het over de harde dol
lars gaat. En inderdaad, het is voor D
een Amerikaan moeilijk in te zieithe!
wat voor voordeel hij er bij heeft aliwas
zijn regering als maar geld leent eI^
geeft aan allerlei gebieden die diJ()5:
Amerikaan maar nauwelijks op d£ell
wereldkaart weet te vinden en waar
voor hij ook geen belangstelling heeft ri
Het mag dan zijn ijdeJieid strelen daiokt
Amerika de westerse wereldmach^
no. 1 is maar hij moet er het gel^ u
voor bij elkaar brengen en dat is iettot
wat niemand graag doet. Daar kom D
dan nog de rivaliteit bij tussen d/^1
democratische volksvertegenwoordij^
ging en de republikeinse president
En alles bij elkaar is er sprake var
een verdeeldheid waar de Russet^,
garen bij spinnen.
RET
RAFFINEMENT 1
indt
terug
an de Russe
hun geclra
gingen ten opzichte van de Arabisch
wereld. Men weet in het Kremlin oo
wel dat het Mohammedanisme en ht V
communisme vijanden zijn maaL.A.
men weet ook dat de Russische roebe
even goed als de Amerikaanse dollaT^"
de kloof kan overbruggen. Men zi(j(
het lijstje:
Turkije, waar Amerika tot dusverri
het monopolie van buitenlandse hulj r
had, heeft onlangs een overeenkomsten
in Moskou ondertekend voor de level9^
ring van een grote glas- en sodafrj^
briek. den
De Sjah van Iran reisde een jaa^an
geleden naar Moskou, waar hij indeigeel
daad „leefde als een vorst". En sinds"™*1
dien zijn er nauwe culturele betrek^
kingen tussen de twee landen. van
Over Ceylon schreven we onlangi T(
en bekend is ook dat de Russen alP>oc
mogelijke moeite doen om met Japaf"
tot een akkoord te komen. Over Syri
kunnen we dan verder kort zijn 4
langzaam maar zeker schakelt mei D«
daar over van economische hulp of?s>c
militaire hulp. En als de ontwikkelio^j,
voortgaat zoals zij zich thans laa
aanzien dan is het eerste werkelijl
grote succes van de Sowjet-politiek l'
het Midden-Oosten binnenkort te ver w
wachten: een Syrische volksdemocraflmR
tie. Gelukkig plegen de staatsgrepeöur.
elkaar in Syrië met de regelmaat vaAu11
een klok op te volgen, zodat er voor^j
alsnog geen reden is voor wanhoopjg.
j s
J-JET WESTEN zou dit alles kunnei
bestrijden als men maar eens G
gezind was. De strijd tussen oost e>ep)
west is op dit ogenblik een economF^ 1
sche strijd en dan mag het minde^3'^
aangenaam aandoen dat men ideo^r
logieër, met baar geld moet verdedivoo
gen, het is niet minder eervol dafan
een strijd met wapenen. En men zime
moeten inzien dat die economisch|^
krachtsinspanning slechts te herein j
ken is door een hecht samenga ufina
Kan onze „kapitalistische" wereld di?06'
eenheid niet opbrengen door het ti*^.
ver doorgevoerde materialistische betchl
sef des westerlingen, dan zal me^ei
zichzelf inderdaad de vraag moete^"1
gaan voorleggen of de „mammo^
dienst al niet te veel vat op on|(o0
moreel heeft gekregen!