CHRISTEL! JK Puzzel mee 5 Missiescholen in Soedan worden onteigend Gestadige groei aantal ondernemingsraden Het compromis de partijen thergolven INNSBRUCK 2 Naar een nieuwe predikkunde? (I) r Door C. Rijnsdorp QE DISCUSSIE over de preek wil nog maar niet ophouden. Het gaat ook over een kostbaar goed. Velen achten de preek in gevaar. Volgens sommigen dreigt zij door gemoderniseerhaar karakter van Woordbediening te verliezen. Anderen zien het ge vaar juist in het vasthouden aan verouderde vormen. Voor velen is het bovendien moeilijk vorm en inhoud duidelijk te onder scheiden. Nu is iedereen het er wel over eens. dat scheiding van vorm en inhoud onmogelijk, ja strikt genomen zelfs ondenk baar is. En dan nog: by een edele drank past edelgevormd porselein of kristal. Men drinkt geen toijn uit een aarden kom. Nog minder zet men de fles zo maar aan de mond. Dit geldt dus al wanneer vorm en inhoud inderdaad twee geheel verschillende zaken zijn: vloei stof en vat. Maar zo is het bij de preek niet. Inhoud, doel en functie van de prediking brengen latent een eigen vormgeving mee. Die vormgeving wordt in eerste instantie door de taal van de Bijbel en van de kerk bepaald. Er is een centrale terminologie, ontleend aan Schrift en be lijdenis, waaraan niet te tornen valt. Bovendien is er zoiets als een kerkstijl. al is dit begrip dan ook allesbehalve klaar om lijnd. Hoe moeilijk is het, tussen haakjes, uit te maken of een bepaalde gezangmelodie, of een bepaald gezang als geheel ge nomen, tot de kerkstijl behoort. Maar dat de eredienst in prin cipe zijn eigen stijl meebrengt, zal niemand ontkennen. De moeilijkheden beginnen natuur lijk zodra men vrecies wil zeg gen wat kerkstijl inhoudt. YY/E ZIEN dus al dadelijk het volgende: 1. In de prediking zit een element dat van alle tijden is. 2. Dit element brengt zekere woorden, begrippen, en wat de vorm betreft een bepaald grond patroon mee. 3. Ook de meest fris en nieuw aandoende preek zal kerkstijl moeten vertonen, d.w.z. in overeenstemming dienen te zijn met haar plaats in de ere dienst en met het karakter van de eredienst. Vergelijken wij de ere dienst van alle eeuwen met een boom. dan is de preek een blad, dat toch met zijn steel via twijg en tak aan die boom moet vast zitten. Maar nu is het ene blad een betere windvanger dan het an dere. Laat de preken dan zijn als de bladeren van de populier: zó los. zó bewegelijk en zó vast aan de twijg. Een instrument. ge schikt om door de wind van de Geest te worden bespeeld. Zo kan God wandelen in de avondkoelte van het laatste der dagen (vgL Genesis 3:8). OVER VERNIEUWING gaat het immers, maar dan een ver nieuwing die uit de Geest is. Het is belangrijk dat elke discussie over de preek dit laatste voor ogen houdt. Men kan de preek niet zonder meer reformeren naar maatstaven als fris, vlot. heden daags. Het komt er op aan die vemieuwingsmogelijkheden te ge bruiken, die in de preek als zoda nig liggen opgesloten. Met andere woorden: de preek moet preek blijven, dat wil zeggen een bood schap van God aan de kerk, zó krachtig, dat de echo daarvan de wereld bereikt. Op dit bereiken komt het aan. Elke poging tot vernieuwing moet erop gericht zijn dat de preek verstaanbaar is. Het is waar: wat aangesproken wordt is de gemeen te. Maar die gemeente heeft twee aspecten: ze is afgezonderd, ge heiligd van de wereld, tot leven en arbeid in die wereld. Verstaan baarheid. die mogelijk voldoende is voor het eerste aspect, is dat niet zomaar voor het tweede. Naar mijn gevoelen is de verhou ding vroeger scheefgegaan ten na dele van het tweede aspect en dreigt zij nu wel eens te worden verstoord tem detrimente van. het "|VU is het niet de bedoeling van 1 dit artikel na te gaan hoe ei gepreekt wordt, maar wel hoe de preek kan worden vernieuwd. Al het geschrjf en gewrijf over de preek bewijst, dat we op weg zijn naar een nieuwe praktijk ten aanzien van de prediking, een praktijk die op haar beurt op den duur tot een nieuwe predik kunde moet leiden. Zolang we nog zover niet zijn heeft het zin bouw stoffen aan te dragen. Twee zaken zijn het. waarvoor ik uw aandacht vraag: de kwestie van „eenvoudi ge prediking" en vervolgens de vraag, wat de preek eventueel kan Ieren van radio, pers, televisie, film en reclame. (wordt vervolgd) Septemberconf erentie Geref. predikanten In het Zendingscentrum te Baarn wordt voor de gereformeerde predikanten op maandag en dinsdag. 9 en 10 september a.s. een conferentie gehouden, uitgaande van de Stichting Centrum voor Zielszorg op gereformeerde grondslag. Het onder werp Het huwelijk in deze tijd wordt behandeld door prof. R. Schippers, hoog leraar aan de Vrije Universiteite te Am sterdam; ds. Th. Delleman, studenten predikant te Groningen; dr. J. G. Fern- hout. leider van Bureaus voor Levens moeilijkheden te Den Haag en dr. A. Hijmans, sexuoloog te Rotterdam. Voor deelnemers is nu reeds een programma verkrijgbaar by de administratie 3 7 8 9 4 1 1 5 v 2 3 3 4 S2 4 6 7 8 9 6 7 8 9 3 4 4 1 3 5 3 4 9 8 3 3 9 5 6 6 9 2 I 4 OPGAVE PUZZLE No. 96 Cijferraadsel: In bovenstaande fi guur de cijfers door letters vervangen, zodat van links naar rechts geleeen 9 goed Ned. woorden ontstaan, waarna het sleutelwoord kan worden samen gesteld voorgesteld door 1 2 3 4 5 6 7 8 9. OPLOSSING PUZZLE No. 95 Horizontaal: 1 buidel, 6 eik. 7 deuk, 8 St.. 9 kei. 11 sol. 12 vla, 14 unie. 16 baar. 17 uur, 18 zat. 19 vod, 20 li, 21 goed. 22 lee, 23 relaas. Verticaal: 1 bestuur. 2 uit. 3 ik. 4 edel, 5 lei, 9 koe, 10 karbies, 11 sir, 12 vat. 13 la. 15 nu. 16 bad, 18 zode, 19 ver, 20 Lea. 22 la. Het Soedanese parlement heeft zijn goedkeuring gehecht aan de onteigening van de missiescholen in de zuidelijke helft van de Soedan. Ongeveer 300 van de 246 missiescholen werden sedert 1 april genationaliseerd. In het zuiden wonen bfjna 200.000 Soedanese rooms-katholieken. De nationalisatie zou ten doel hebben de Islam te verspreiden door tegenwerking van de missie. De nieuwe wet welke de minister van onderwijs nagenoeg volledig zeggen schap geeft over de missiescholen, bepaalt dat alle scholen welke geheel of gedeel telijk door de regering worden gesubsidieerd ten alle tijde door de regering in beslag genomen kunnen worden. Scholen, die uit eigen middelen gedreven worden, kunnen eventueel genatio naliseerd worden tegen vergoeding. Ofschoon de laatste jaren de subsidies inderdaad aanzienlijk zyn geweest, hebben de missies toch steeds minstens de helft van de bouwkosten gedragen. De bisschoppen van de Soedan houden dan ook vol, dat de scholen uitsluitend missie-eigendom blijven en dat subsidies van regeringswege daarin geen veran dering kunnen brengen. Bij in beslagneming is de regering verplicht, aldus de bisschoppen, voor het gebruik der schoolgebouwen huur te betalen. Het protest der bisschoppen had als enig resultaat, dat de Mohammedanen, die een overwegende invloed hebben, met dreigementen antwoordden. Het Arabi sche dagblad te Khartoem. Al Ayam. wierp de Italiaanse missionarissen voor de voeten, dat zij onder voorwensel van godsdienst, het imperialisme van Musolini haar belofte van vrij godsdienstonderwijs en belet sindsdien de missionar en van de Paus wüden herstellen. De regering van haar kant kwam terug haar belofte vrij godsdienstonderwijs en belet sindsdien de toegang tot de genationaliseerde scholen. In de metaalsector: Verkiezingssysteem werkte in paar gevallen onbillijk (Van onze sociale redacteur) J^EGELMATIG duiken hier en daar stemmen op die klagen over de trage ontwikkeling bij het tot stand komen van ondernemingsraden. Voor een enkele bedrijfstak, zoals de textielindustrie, dan wordt veelal een uitzondering gemaakt. Maar wij vragen ons af, of er dan niet wat licht vaardig geoordeeld wordt over de andere bedrijfstakken en met name de metaalindustrie. Ook hier is weliswaar geen reden tot enthousiasme, maar toch kwamen hier in ruim twee jaar tijds 148 ondernemingsraden tot stand. Men kan gevoegelijk aannemen, dat dit aantal inmiddels al tot circa 170 is gestegen. Bovendien zijn er nog vele goedgekeurde voorlopige reglementen in circulatie, zodat in de naaste toekomst nog een nieuwe stijging van het aantal ondernemingsraden in de metaalsector is te verwachten. Van de ruim 1000 ondernemingen in metaal- en electrotechnische in dustrie, die in aanmerking komen voor een ondernemingsraad is on het ogenblik dus ongeveer 17 voorzien. Dit percentage is weliswaar niet ver rassend hoog. maar er zit flinke groei in en bovendien moet rekening ge houden worden met het feit. dat de nieuwe ontwikkeling ook vele veran deringen in de bedrijven meebrengt, die men eerst van alle kanten wil be kijken en daarna is er ook kans dat een ondernemingsraad een levend lichaam wordt in het bedrijf. Zulke veranderingen zijn bijv. de vervanging van de kern door de on dernemingsraad. wijziging van de po sitie van het leidinggevend personeel bij het overleg, zodat de bazen en chefs er weinig voor voelen en voorts bestaat de vrees nog bij de leiding, dat een ondernemingsraad al te gauw op de stoel van de ondernemer zal gaan zitten. Het grootste aantal ondernemings raden in de metaalsector tellen de districten I en II Rotterdam. Hier zijn 25 ondernemingsraden met 317 gekozenen: 52 behoren er tot de Chr. Metaalbedrijfsbond, 40 tot de Kath. Metaalarbeidersbond en 183 tot de al gemene bond: het aantal ongeorgani seerden in de raden bedraagt hier 41 Den Haag telt 19 ondernemingsraden 18 7 gekozenen, waarvan 2S C.M.B., eveneens 28 N.K.M.B., 99, A.N.M.B. en 30 ongeorganiseerd. In het district Dordrecht zijn 10 onder nemingsraden, met 121 gekozenen, die als volgt zijn verdeeld: 34 C.M.B., 7 N.K.M.B.. 70 A.N.M.B. en 11 ongeor ganiseerd. Over het gehele lanl ge en waren er bij een stand van 148 ondernemingsraden 1569 gekoze- waarvan 250 C.M.B., 328 N.K.M.B.. i 729 A.N.M.B. en 256 ongeorganiseerd, j De C. M. B. kreeg van het totaal aantal zetels 16 toegewezen, ge- 1 splitst in 72 beambten en 178 hand arbeiders. Voor de N.K.M.B., de A.N. M.B. en de ongeorganiseerden zijn deze percentages resp. 21. 47 en 16. Wat betreft de scholing verricht de Chr. Metaalbedrijfsbond zeer ver dienstelijk werk in het belang van de 1 ondernemingsraden. In het najaar zal i men met een speciaal scholingspro- I' mma starten voor de leder van ondemingsraden. Daaraan vooraf-1 gaand worden nog een drietal conie- ,1 renties gehouden om te peilen, welke i opvattingen en vragen er bij de leden ten aanzien van de ondernemingsraad leven. Het systeem. Een moeilijk punt, dat we hier niet onbesproken willen laten, is het systeem van verkiezing van leden ▼oor de ondernemingsraden, punt hebben zich juist ten van de positie der C.M.B.-leden nogal moeilijkheden voorgedaan en bij het ontwerpen van bruikbare verkiezings systemen heeft de C.M.B. dan ook een actieve rol gespeeld. Aanvankelijk heeft de bedrijfscom- 1 ïissie voor de metaalindustrie, na langdurig overleg, drie hoofdgroepen van systemen ontworpen, en die bij i wyze van voorbeeld aan de onder nemingen gezonden. Deze drie syte- 1 men behelsden: L Verkiezing in volgorde van de meeste stemmen, waarbij de kies gerechtigden evenveel stemmen uit brengen als er plaatsen te vervullen zijn. dus een verkiezing sterk ge splitst naar afdelingen zonder aat de evenredige vertegenwoordiging voldoende tot haar recht komt. Verkiezing op basis van evenredige vertegenwoordiging door het uit brengen van één stem. De georga- niseerden en de ongeorganiseerden brengen ieder een lijst uit en aan de hand van de kiesdeler wordt uitgenfbakt hoeveel plaatsen aan iedere lijst toekomen. 3. Verkiezing od basis van evenredige vertegenwoordiging door het uit brengen van evenveel stemmen als er plaatsen te vervullen zijn. Overigens is dat systeem gelijk aan het onder 2 vermelde. delingsverkiezing tot grote onbillijk heden leidde. De kleinst mogelijke meerderheid was in staat de grootst mógelijke minderheid geheel te ver dringen. By de samenstelling van een tiental ondernemingsraden in de me- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt: voor Papendrecht (toez.) T. Poot te Haaften. Aangenomen: naar Boechout (B.) W. J. Meister te Middelburg. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Baarn (vak. J. C. Seegers) D. Krijger, evangelisatie-predi kant te Den Haag-West. Wie is er onder al de goden? Bij het lezen van het Oude Testament wordt men dikwijls door dit punt getroffen: een oorlog tussen twee volkeren werd door de mensen steeds gezien als een strijd tussen de goden dier volke ren. Het besef: onze god strijdt met ons, LIET regeringsprogram is een vermijdelijk compromis, zoj enthousiasme en ben we geschreven. Men kan egeI moed en een afgeven, maar wij willen toch taalsector had dit een onbillijke zetel verdeling ten gevolge, zo bijv. bij de scheepswerf Van der Giesen te Krim pen aan de LJssel. De C.M.B. heeft toen een nieuw systeem uitgedokterd, dat ook bij sterk gesplitste af del ings ver kiezing een even redige vertegenwoordiging mogelijk maakt. Dit systeem is inmiddels even eens door de bedryfscommissie over genomen en als vierde voorbeeld systeem aan de ondernemingen gezon den. Bij de N.V. „Industrie" te Faassen is dit nieuwe systeem reeds met suc ces toegepast. De onverkwikkelijke kwestie van verkiezing van leden voor de onder nemingsraden per bedrijfsafdeling, zo dat de minderheden steeds niet aan bod komen, is inmiddels geruime tijd Ïeleden ook onder de aandacht ge- racht van de commissie onderne mingsraden van de Sociaal Economi sche Raad. Het is te verwachten, dat de S-E.R. op korte termijn —n uit spraak in deze zal doen. EEN WOORD VOOR VAN DAAG nederlaag werd beschouwd als een nederlaag van de godheid. Men ziet het in Hizkia's strijd tegen Sanherib, de koning van Assur (II Kro- nieken 32). Hiz- kia wekt zijn mensen op: „Met ons is de Here, onze God, die ons helpt en onze oorlogen voert!" En Sanheribs antwoord: „Wie is er onder al de goden der volkeren, welke mijn vaderen met de ban getroffen hebben, die zijn volk uit mijn macht kon redden, dat uw God u uit mijn macht zou kunnen redden?" Het besef: „God staat aan onze zijde in de strijd tegen de goden der eeuw" hebt u dat in uw dagelijks leven? We spreken van „een strijdende kerk" en we besef fen dus dat er vijanden zijn maar strijden we ook echt? God voert onze oorlog maar wij zijn Zijn soldaten! i COMMENTAAR Verspreking ,vJ, Zelden zal iemand "fp V voor een groter gehoor I 1 een duidelijker verspre king hebben gemaakt dan ds. C. M. de Vries zaterdagavond in de te levisie-dagsluiting van de N.C.R.V. Hij had het over zwart garen handschoenen van collectanten en was het met een briefschrijver eens. dat de die pere zin van deze symboliek langzamerhand vrij onduidelijk was. ,,Deze half garen eh pardon, deze zwart garen hand schoenen", vergiste en herstelde de spreker zich. Wel, voor dege nen, die over zijn mening nog onkundig waren, viel er in ieder geval toen niet veel meer te raden. Het zomeravondfantasietje, het eigenlijke „pièce" van het pro gramma. bleef bij een probeersel. Het was een fantasie over de film La Strada en als wij het goed begrepen had het iets moe ten worden tussen de presentatie van levensliedjes en het lach- werk-zonder-meer in. Het werd, ondanks een kennelijk zorgvul dige voorbereiding, ondanks een goede bezetting en ondanks soms knappe beeldregievondsten, niet meer dan een onsamenhangend geheel. Erger, het kwam niet boven het peil van het goedbe doelde dilettantisme uit. Het was, alsof regisseur Dick van Bommel al werkende het over zicht totaal was kwijtgeraakt. Het programma begon met een filmpje over de door de moderne techniek achterhaalde gebaren taal voor doofstommen. Het was een interessant document, maar in het kader van wat men zich voorstelde te brengen, stellig te )e Gereformeerden, Methodisten en Congregationisten van Nieuw-Zeeland hebben zich in principe uitgesproken voor een samenwerking van hun ker ken in een unie. Het sedert 1930 ge voerde gesprek om te komen tot sa menvoeging is hiermee in een nieuw stadium gekomen. De algemene verga- doring der betrokken kerken zal zich op korte termijn op bijzonderheden van de voorgenomen samenvoeging be- 43 Het was een stille weg en alles leek op een idylle en dat was het ook op dat ogenblik. In zijn hoofd bleven nog wel de beelden van Von Emsighofer en de dode man met het lit teken, maar steeds meer kreeg de werkelijk heid. de zoete werkelijkheid van het ogenblik de overhand. ,,Dit is vakantie, André Rost, jij dacht, dat het oplossen van moordzaken vakantiebezigheid was. Maar dit is het: kijk eens om je heen, ■reen, kleuren, bomen, een landschap om nooit te vergeten, een jongen naast je, waar je ver liefd op bent en dan niet al te hard rijden om overal tegelijk van te kunnen genieten." André keek naar het meisje naast hem. „Wat vind je nou belangrijker." vroeg hij plagend, „die bergen en die kleuren, of die jongen naast „De bergen natuurlijk," antwoordde ze prompt. Ze kuste hem op de wang. „Moeten wc een ongeluk krijgen?" vroeg hij, „dit is gevaarlijk op zo'n bergweggetje." „Maar ik kom toch niet aan het stuur," zei *ij. „Dat niet. maar je bedwelmt me. als je zo dicht bij me komt en dan weet ik niet. welke gekke dingen er allemaal kunnen gebeuren." Ze klommen tegen een niet al te steile helling en naaldbomen gaven af en toe op plaatsen waar ze even ophielden, een indrukwekkend pa norama prijs. Het werd een prachtige tocht en toen André ^aadaeló in HO'w[GiN een poging waagde om Marianne te vertellen o- ver wat er zich die morgen had afgespeeld, hield zij een hand voor zijn mond. „Dat is tegen de afspraak, jongetje", ze was beslist, „dit is een vakantiemiddag en een echte. Ik wil absoluut niets horen." Het verhaal brandde André Rost op de lippen, maar Marianne wilde het onder geen voorwaar de horen. „Ik begrijp wel. dat er vanmorgen of vannacht iets bijzonders gebeurd moet zijn, maar ik wil het niet weten. Nu niet. Ik wil deze middag ge nieten van een vryheid, die straks een herinne ring voor een jaar zal moeten zijn, want pas dan komt er weer een vakantie en ik wil die middag niet laten bederven door verhalen over misdaad en de oplossing van die misdaad," zei ze beslist. André keek voor de zoveelste keer opzij en zag een stralend mooi meisjesgezicht, maar in zijn gedachten bleef nog altijd het schimmige beeld van een bewusteloos neervallende Von Em sighofer en van het levenloze lichaam van Vo gelkopje, de man met het litteken. Hij wilde er niet meer aan denken. Hij wilde van deze ogenblikken genieten, zoals Marianne deed. Hoe had hij ooit dit meisje kunnen wan trouwen? En weer kwam hij tot de slotsom, dat zij een kind uit duizenden was „André, kun je nu werkelijk niet uit Innsbruck weg. Ja. ik weet het, nu begin ik er zelf weer over, maar dit heeft allemaal maar heel zijde lings met de zaak te maken. Gisteren heb je me beloofd, dat we samen naar een andere plaats zouden gaan. Ik geef toe, dat gebeurt op het ogenblik, maar ik bedoelde: voor de rest van onze vakantie. Kun je dat zaakje nu werkelijk niet alleen aan Gustav Zuckwaller en zijn poli-1 tie overlaten?" „Ik geloof niet. dat Zuckwaller me by het on derzoek zo heel hard nodiff heeft. Dat kan hij waarschijnlijk met zijn mensen wel af. maar er is in de afgelopen nacht weer van alles gebeurd en ik ben daar heel nauw bij betrokken." De auto pruttelde tegen een lichte helling om hoog en na een honderdtal meters zette André de motor stil en samen met het meisje genoot hij van het prachtige en boeiende panorama, dat het berglandschap op dit punt bood. „Dit is groots en overweldigend", zei Marianne 1 „Zoals jij", leidde André een intiem gesprek in dat door geen voorbijganger op deze stille berg weg werd verstoord. Er was hier geen enkele reden tot fluisteren, maar toch deden zij het. (Wordt vervolgd)' Tallis-fantasie van Vaughan Williams (6.30 uur) Eer. der oudste nog levende com ponisten is de Engelsman Ralph Vaughan Williams (geb. 1872oud leerling van Max Bruch en Maurice Ravel. Zijn „Fantasy on a theme by Thomas Tallis" ontstond in 1909, kort nadat Vaughan Williams zijn studieperiode bij Ravel had afge sloten, zonder in dit werk Ravels invloed te ondergaan. Het stuk is gebaseerd op een thema dat ook voorkomt in „The english Hymnal" van Thomas Tallis (1505—1585), een Engels componist in dienst van Queen Elizabeth en in de muziek- historie als virginalist bekend. Naast vele aardige stukken voor virginaal soort spinet) schreef hij a capella- koren w.o. zelfs een 40-stemmig Vaughan Williams heeft het thema gebruikt voor een soort rhapsodi- sche compositie. De orkestbe zetting is: twee strijkorkesten en een strijkkwartet. De partijen van de vier solostrijkers zijn sterk po lyfoon behandeld, die van de beide andere secties zijn overwegend homofoon. U hoort het Radio Filh. Orkest o.l.v. Bernard Haitink. De A.V.R.O. vult vanavond een groot deel van haar zendtijd (vijf over acht tot tien over tien) met Elektra, een tragédie in één akte, op een libretto van Hugo von Hofmannsthal, vrij bewerkt naar Sophocles. De muziek is van Richard Strauss. Het werk, dat 7 augustus is uitgevoerd in Salz burg, wordt gespeeld door de Wiener Philharmoniker en ge zongen door het Weens Staats- operakoor onder leiding van Di- mitri Mitropoulos. Van half acht tot acht uur houdt Henk Stam. directeur van de Zeeuwse Muziekschool, een inlei ding over Elektra van Richard Strauss. Om kwart over zeven zendt de A.V.R.O. chansons uit, waarvan de tekst geschreven is door de beken de Franse schrijfster Francoise Sagan. 0 Bert Robbe en Christine Spieren burg zyn met orkest onder leiding van Benedict Silberman vanavond van tien voor acht tot acht uur te horen voor de N.C.R.V. De ontwikkeling van de luchtvaart wordt vanavorid van kwart voor negen tot half tien door Jan de Visser onder de loep genomen in een klankbeeld, dat hy „De weg langs de sterren" heeft genoemd. Programma voor morgen Folklore plan van vier dames te iets voor de bejaarden Ie i belangrijk folkloristisch l werk geboren: de verzameling van oude Drentse volksliederen. De be langstelling van de bejaarden bleek namelijk o.a. uit te gaan naar oude liederen. Zo kwam men ertoe die te gaan opsporen uit alle delen van Drente en ze vast te leggen. Aldus blijven ze bewaard voor het nage slacht. Men zal er, in het Drents, iets meer van kunnen horen in een streekuitzending van de VARA op za terdagmiddag 31 augustus. Enkele van deze liederen zullen dan ook wor den gezongen. Henk van Stripriaan stelde dit programma samen. 9.40 Lichtbaken, caus; 10.15 Gram; 11.00 V d m; 11.50 Als de ziele 2.00 Middagkloknood- 10.00 V d kleuters vrouw; 11.30 Gra luistert, caus; li klok; 12.30 Gram; meded; 12.33 Grs ork; 13.50 Gram; 14.00 Omr ork; 14.30 V d vrouwen v h land; 14.40 Gram: 15.30 Idem; 16.00 V d zieken; 16.30 Zie- '.00 V d jeugd; Pater J. M. Wer Uit het Boek der Boeken; 19.30 Gran 20.30 Act; 20.45 Radio Filh ork en sa (21.25—21.45 In de pauze: Voordr); 22 Avondgebed en liturg kal; 23.00 Nw 12.00 Gram; 1 ber: 13.00 Nw 13.55 Sport; 1 !-25 V d arb; 12.55 Weer- 13.10 The 00 Voordr; 14.15 Gram; 15.00 Kritieken: 15.45 Harmonie-ork; 16.15 Voordr: 16.30 Twin tig vragen; 17.00 V d kind; 17.55 Weer- 21.45 Hoorspel; 22.15 Vocaal i 22.45 Caus; 23.00 Nws; 23.08—23.13 Koer sen •land. BBC Light 1K.L kleutei 11.30 Mil ork: 12.1; 14.00 :dotes: 15.00 Nws en orkestconc; 15.45 Mil ork; 16.15 Mrs bale's dagb; 16.30 Orgelspel; 17 00 Amerik muz; 17 15 Araus muz; 18.00 lachte muz; 18.45 Hoorsp; 19.00 19.25 Sport; 19-30 Quiz; 20.00 Verz TIPS uit het buitenland De geschiedenis van Frankrijk is een chanson, dat zal aangetoond worden in een programma, dat Paris Inter (1829 en 193 meter) van avond van acht uur tot half negen uitzendt. Belgische belcanto-sterren treden van negen tot half tien op voor Brussel (324 meter» met koor en orkest van de Muntsohouwburg in Brussel. Een Mozart-avond. gegeven in het Mozarteum In Salzburg, wordt van half negen tot tien uur door Duitsland (309 en 189 meter) uit gezonden. Morgenmiddag om drie uur zendt Brussel <324 meter) een Neder lands-Belgisch kamermuziekpro gramma uit. opening. AVRO: 8.00 9.00 V d vrouw; 9.< zullen wij vandaag Enschede?; 9.35 Waterst; 9.40 Morgen wijding; 10.00 Gram: 10.50 V d kleuters: 11.00 Lichte muz: 11.30 Sopr en piano; 12.00 Orgel en zang: 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 Zang en Diano: 13.00 Nws: 13.15 Meded of gram; 13.55 Beursber; 14.00 14.30 Opvoeding der ii klankb.: 16.45 V 18.15 Pianospel; V d jeugd; 17.30 Gra 18.35 La Fille de Madame Angot, opera; 19.40 Hammondorgel; 20.00 Nws; 20.05 Gram; 21.00 Indrukken en ontmoetingen, caus; 21.25 De muziek, waarvan wij hou den; 21.55 Journ; 22.05 Dansmuz; 22.35 Holland Festival: Tenor en luit: 23.00 Nws; 23.15 Koersen v New Vork; 23.16 Act of gram; 23.25—24.00 Gram Hilversum n, 298 m. KRO 7.00 Nws: 7.10 Gram; 7.45 Morgengebed 1 De Vara laat vanavond Wim Son- neveld aan bod. niet in een speciale televisieuitzending, maar in een T.V. reportage uit Scheveningen, waar hij en zijn gezelschap op het ogenblik optreden. Hij laat ook een fragment zien uit de film Silk Stockings, waar in hij een rol speelt. Medewerkenden zijn behalve Sonneveld, Connie Suart Els Hillenius, Joop Doderer en Fred dy Hamilton. Programma voor morgen NTS: 20.30 Journ en weerber; 20.45— 22.30 Filmprogr. schuwen, dit niet al te zeer te ^s( Het compromis is onvermijdeli^g. een te scherpe kritiek kan alleen 1 sfeer van moedeloosheid sch<r°f kan de belangstelling voor dej^j tiek wezenlijk gaan bedreigen. ^ee Verstandiger is het, de onver^rijl lijkheid van het compromis telin* vaarden en op de basis van de t£nj{ mijdelijkheid te trachten, in hjter maken compromis zoveel mogelijf v eigen denkbeelden in te dragen. P Het politieke leven in ons land^" van compromissen gunstige zowlco: ongunstige voorbeelden te zie#*i geven. n* Een gunstig compromis heef( ca van een synthese tussen twee dat», ling verscheiden denkbeelden. 1 tc denke aan de ouderdomsvoorzi£ die het karakter heeft van een verzekering en waarin men gedai h terugvindt, die binnen de protest®1 partijen tientallen jaren lang zi|^r koesterd. |erv dee "TEN duidelijk ongunstig compjens was dat van de jongste hutfin hoging met de daaraan gekojp"^ huur blokkering. Niemand was eiijg enthousiast over, maar het wai compromis, een ontmoetingspunt verwege twee uiteenlopende op# gen- ^3 Begrijpelijk is het, dat een co^nC; mis en heel de sfeer rondomp compromis spanningen moet oprtf1" 1 In het compromis zelf zit ook de^, ning. De kabinetscrises, zoals on^c die de laatste malen heeft ge hi waren eigenlijk alle spanningen n het compromis. tere Dat compromis moest wordei vonden, gevonden door politici eigen opvattingen, politici bovetE die elkaar in de verkiezingsstriji de kabinetsformatie voorafgaan4jet€ hadden bevochten en die daarbip j gloed anderer mening hadden^FC worpen en met evenveel gloed 6te j mening als de enig juiste aangepfe j Zoiets schept nu eenmaal niet de .aantrekkelijke situatie voor een|]ee] promis. Onder deze omstandig] I moet men zich veelal nog verwon(,.ho dat het compromis niettemin den wordt. bol ^AN dit onvermijdelijk comp^era j karakter van het regeren zaijete moeten vasthouden. Welke taak F c ben nu in dit opzicht de poljdu» partijen? Wanneer het regeren jeke geschieden op de basis van eenien) promis, hebben de partijen dal- een functie? Ons antwoord kan kort zijn: a De partijen zullen bij haar volge*rge enerzijds begrip moeten wekkeibzas de onvermijdelijkheid van hetiuwt promis in het regeerkasteel. Zij 1 met alle gezag dat zij hebben,1mm volgelingen voor ogen moeten hc dat een regeringsprogram iets is dan een partijprogram en d^ r regeringsprogram nog niet ver^jksr lijk is, wanneer het niet als twee'ur: pels water op het partijprogram Daarnaast blijft op de poIitietyjon< tijen de volle verplichting rustédgei te zijn de draagsters van de polher. overtuiging en de vormsters vi politieke mening. De onvermijd held van het compromis in het r»0? kasteel roept om krachtige pol partijen, die zich haar taak en ro helder bewust zijn. Jjl laatste ligt voor de hand sterker de partij en hoe groti getal harer volgelingen, des te (G E invloed straks op de samenstelling®" het compromis. Kair Iets geheel anders is dit dan kk e: op het compromis, ook als compgi e Wie deze kritiek bedrijven, hders blijkbaar nog niet ontdekt, dat 111. e hetzelfde moment bezig zijn de fam zelf en het noodzakelijk vertro^^ de partij en de leiding van de ferw te ondergraven. fam Ook buitendien ligt het in de t®1 k van het leven nog moeilijk giY 1 1 de ene partij heeft het er g^ 'm' keiijker mee dan de andere. Ee« 44 melijk dogmatisch ingestelde l®t 4 zal met bijna elk compromis zo8n zorgen hebben. Een partij als de jat 1 listische, die naar haar aard gen leeft in de sfeer van het compbgra zal deze zorgen minder kennen;ln' ook daar zal het bloed wel eens^a pen waar het niet gaan kan en ki\ H, de spanningen zich openbaren, ter Hoe het zij, de onvermijdelijfaP. van het compromis in het regeerkf:^' mag de activiteiten der politieke,^' tijen niet lam leggen, doch befour deze integendeel krachtig op te viM 1 rer aanscherping onder ons voll/v politieke mening en overtuiging j De principiële partijen kunnen^ S) HHdelijke voorsprong hebben'. Ri regeerbeleid zal er de vruchten'- ri plukken. f Ie 31 Om te voorzien in het gebrek aan j?* gebouwen voor de Evangelische K in TsJecho-SIowakije is men hiel R gonnen ongebruikte en ultgebl; J synagogen aan tc kopen en weer J 1 bouwen. Het vorige jaar zyn reedt j synagogen door de Evangelische L-- in gebruik genomen; nog twee zullen op korte termyn gereed kf- D<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2