L CtfRISfFLIJK Nogmaals: het kerkelijk leven in Australië Actuele weergave van de tien geboden Boekenhoek INNSBRUCK Internationale samenwerking 2 P r Zonder de ezel "1 DE kerk pan Jezus Christus ziet zich steeds weer gesteld voor de blijde taak, de Bijbelse boodschap te „vertalen"; haar verstaanbaar te maken voor de mens van nii. AU voorbeeld geeft een der geref. predikan ten van Nijmegen, ds. R. Valk- hoff in „Ons Kerkblad" de Tien Geboden in een nieuwe versie, zoals die in een büzondere dienst is gebruikt. Na de genadeverkondiging en hel daaropvolgende vreugdelied <Gez. 392) zei de liturg: „Nu wil God, die ons begenadigd heeft, dat wij ook als begenadigden zullen léven. En Hij heeft ons de wet der tien geboden gegeven, opdat wij als dankbare mensen naar dèt schema ons leven zouden inrichten. Die wet der tien geboden luidt zo: 1. Höud er geen afgoden op na' 2. Leef niet bij een zelfgemaakt beeld van God, maar buig voor Hem, zoals Hij in Jezus Chris tus gestalte heeft aangenomen! S. Spreek vrijmoedig over God. maar misbruik Zijn Naam 4. Vier de zondag als een feest dag. die op een bijzondere manier gewijd is aan de dienst van God! 5. Wees lief voor je vader en moeder en gehoorzaam ze; houd ze in ere, ook als u het ouderlijk huis hebt verlaten! (5. Stel uw leven in dienst van anderen! Wees vergevingsge zind! Verloochen uzelf! 7. Doe geen verkeerde dingen en koester geen onzuivere verlan gens op sexueel gebied! 9. LieK niet! Spreek geen kwaad 10. Begeer niet de vrouw van een ander! Wees niet jaloers op het huis van een ander, ook niet op zijn auto, zijn radio, zijn inkomen, zijn dienstmeisje, zijn begaafd- Kortom: wees dankbaar voor alles, wat God U geeft! bewerking" aanvechtbaar; zoals elk experiment. Ik ben mij er ook van bewust, dat er bij sommi ge geboden (ik denk aan 't zesde, zevende, achtste, 't derde gebod i v e r s c h i 11 e n de mogelijkheden zijn. Ik zou me op de hierboven ge geven vorm dan ook niet willen vastleggen, maar die eerder als passe-partout willen gebruiken, 'k Zou, om maar iets te noemen, een volgende keer de formulering van het zevende gebod willen toe spitsen in de richting van het huwelijk. Zo kan de situatie in zijn gemeente voor een dominee aan leiding zijn om een bepaald gebod op een andere manier te „bewoor den". Voor vriendelijke suggesties en correcties houd ik me dan ook aanbevolen. Maar we zijn nu in ieder geval verlost van de os en de ezel (wat een dwaasheid, dat nu al tientallen jaren lang series predikanten zon dag aan zondag met de grote ernst hun (stads-)mensen voorhouden, dat ze niet met jaloerse blikken mogen kijken naar de ezel van hun buurman! Een hervormde stem uit Nederland Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Schllwolde (toez.); kand. H. W. Obbink te Utrecht. Aangenomen naar Heinenoord (toez.): vik. D. Oliemans aldaar; naar Zunder- dorp: J. C. dorp: J. C. Neeleman te Pynacker. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Diever: J. H. van Hal- «ema te Pernis. GEREF KERKEN (OND. ART. 31) Beroepen te Nijverdal: kand. O. Mooi- weer te Utrecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Middelharnis: K. de Geer te 's-Gravenhage. Beroepen te Artesia (Californië) H. Rijksen te Vlaardingen, die bedankte voor H. I Ambacht. Prof. dr. C. de Boer overleden Zaterdag is in alle stilte gecremeerd het stoffelijk overschot van prof. dr. C. de Boer, emeritus hoogleraar aan de Leidse universiteit, die dezer dagen op 77-jarige leeftijd is overleden. Prof. De Boer is voor zijn benoeming tot hoogleraar in het Frans in 1931 lec tor geweest aan 's Rijks universiteiten te Groningen en Utrecht en aan de uni versiteit van de stad Amsterdam. In 1950 ging hij als Leids hoogleraar met Bij de N.V. De Technische Uitgeverij HET CALVINISME. door dr. H. Henry Meeter, vertaald door dr. P. Prins. Uitgave J. H. Kok. Kampen. Kort voor zijn plotselinge overlijden heeft de bekende Groningse gevangenis- predikant dr. P. Prins de theologische en staatkundige grondgedachten van hot Calvinisme vertaald, zoals dr. Meeter, hoogleraar aan het Calvin-college in Mi chigan, die in het gelijknamige boek heeft uitgesponnen. Het boek zelf is niet nieuw; wel de vertaling. Grote aandacht besteedt de schrijver aan de vraagstukken rondom de algemene genade, die nu weer in de kerkelijke pers actueel zijn. Na de ge loofspunten van het Calvinisme wordt uitgebreide aandacht besteed aan deze geloofstroming en de cultuur, de staat, het overheidsgezag en de verhouding tussen kerk en staat. Alle stuk voor stuk onderwerpen, die ook nu weer opgeld doen. Ook zijn visie over de oorlog, go- zien vanuit Bijbels standpunt, waardevolle bijdrage. Uit alle hoofdstukken blijkt dat de schrijver zich heeft ingeleefd in de Go- reformeerde theologie van Nederland. Begrijpelijk is intussen dat dr. Meeter zich ook niet heeft losgemaakt van Ame rikaanse opvattingen. De wedren, door Morten Korch. Uit gave J. H. Gottmer, Haarlem-Ant- Het kan aan de vertaling (uit het Deens) liggen, maar de stijl va: haal, dat toch al niet bruist van origi nele opbouw, maakt een wat cliché-ach- tige indruk. Het gaat hier over een o zt goede jongeman, o zo slecht behandeld door een paar gewetenloze individuen, die op achterbakse wijze proberen te voorkomen, dat hem een grote erfenis toevalt. Die boze opzet mislukt, zoals men na de eerste bladzijden reeds ver wachtte. Na een serie onwaarschijnlijke toeval ligheden loopt het verhaal uit op zijn cli max, een wedren, waaraan door jongeman wordt deelgenomen op paard Ibramln en waaraan ook meedoen de louche figuren, die het <#t> de erfenis hebben voorzien. De vader van onze jon geman heeft als voorwaarde voor het verkrijgen van de erfenis gesteld, dat de zoon de wedren moet winneq, en op het paard Ibramin. Drie keer raden hoe dit afloopt is niet meer nodig, als men eerder heeft kunnen lezen, hoe de schrijver deze paardehistorie bij de ha ren naar het gelukkige einde sleept. Door dit alles heen is*— noodzakelijk ingrediënt in een dergelijk geval een liefdesgeschiedenis geweven, hetgeen al les nog kleuriger maakt dan het al ts. Voor wie genegen is een klein loopje te laten nemen met zijn kritische zin, is dit ondanks alles, toch nog wel een plezierig boek. Er is een film over gemaakt. Pla ten uit de film zijn door het goed ver zorgde boek verspreid, maar niemand heeft de moeite genomen, er wat ver duidelijkende woorden bij te zetten. ONTVANGEN BOEKEN Te somber en te vrolijk: een niet zuivere situatieschets de hervormde emigratiecommissie, VELEN ZULLEN GEBOEID de beide artikelen in dit blad gelezen hebben, waarin gesprekken werden weergegeven met ds. Jacq. de Vries, tot voor kort predikant onder de hervormde emigranten in Australië, en met ds. J. F. L. van der Bom, predikant van de Reformed Church of Sydney. Australië is immers het land waarheen niet minder dan 90.000 personen zijn geëmigreerd. Velen hebben in de afgelopen laren familieleden, vrienden en collega's naar dit verre land zien vertrekken. En van de lezers van dit blad mag zeker verwacht worden, dat zij er belang in stellen, wat er kerkelijk van deze duizenden landgenoten is terechtgekomen. Het zal ieder opgevallen zijn, dat het eerste artikel ronduit pessimistisch van toon was, terwijl het tweede artikel bijzonder optimistisch was en sprak van groei en belofte. Dit moet toch op zijn minst verwondering gewekt hebben, vooral, indien men bedenkt, dat zowel ds. De Vries als ds. Van der Bom spreken vanuit hun ervaringen in Sydney. De onderstaande opmerkingen hebben ten doel de situatie enigszins te verduidelijken. de strijd om het bestaan. Bij velen dertien orthodox-hervormde predi- openbaart zich eerst recht een volko- kanten, die bewust aansluiting gezocht men materialistische levensinstelling, hebben bij de Presbyterian Church of 3. De immigrant voelt zich vaak e< Australia, staat op het standpunt, dat vreemdeling, ook op het kerkelijk erf. een zich isolerende kerk in Australië In het bijzonder spelen de taaimoeilijk- niet alleen geen reden van bestaan heden een belangrijke rol. heeft (omdat er al een kerk is, waar voor net als bij ons de grondlijnen al getrokken werden in Genève onder de leiding van Calvijn) maar ook omdat iemand als Calvijn op grond van de Heilige Schrift zeer ernstig waarschuwt tegen kerkelijke afzondering, ook al is er allerlei gebrekkigs binnengeslopen, hetzij in de bediening der leer, hetzij in de uitdeling der sacramenten. (In stitutie IV, 1. 12). Toegegeven, de Presbyterian Church is een zwakke Kerk, die in vele opzich-i ten lijkt op de Hervormde Kerk van I voor de oorlog. Maar het is zeker niet in zijn algemeenheid juist, zoals ds. Van der Bom zegt. dat het oude moder nisme de Presbyterian Church beheerst en dat het een min of meer dodo „oude-mensen-kerk" is. die niet bij machte is een appèl op de jeugd te doen en die verzuimd heeft haar leden op te voeden in bijbels leven. Er zijn inderdaad kerken in de bin- nenstad van Sydney en Melbourne. waar het kerkbezoek minimaal is. Maar er zijn ook levende gemeenten met ac tieve jonge lidmaten en een grote offer vaardigheid. En vooral onder de pro fessoren aan de universiteiten, studen ten en jonge predikanten ziin er velen, I die verlangen naar een bijbelse predi-! king en een moderne aanpak van het gemeentewerk. Ook het feit. dat de genoemde dertien orthodoxe predikanten van Hervormde1 huize deze Presbyterian Church trouw i blijven, spreekt duidelijke taal. PtE Reformed Churches zijn een ge- sJ trouwe copie van de Gereformeerde i Kerken in Nederland en worden door de Australiërs als een Nederlandse Kerk beschouwd, ondanks he; gezangboek in de Engelse taal, ondanks het preken in het Engels en ondanks de overgangen i van een enkele predikant en van enkele Australische meisjes door hun huwelijk j met Nederlandse jongens. Deze inciden tele overgangen zijn zeker geen bewijs, dat de Reformed Churches nu een Aus-| tralische Kerk zijn geworden. i| Ondanks het enthousiasme en de aarlijk bewonderenswaardige offerbe-il reidheid van haar leden, blijven de Re-li formed Churches of Australia door hun negatieve beoordeling van de bestaande I Australische kerken alleen en apart staan in het Australisch kerkelijke le- 1 emeritaat. De overledene lijke Akademie ficier van het Legioen i Stam te Haarlem verschijnt ecu lid van de Konink- aardige serie ..Dat kan ik ook", „een wetenschappen, of- serie praktische handleidingen voor de jfi m fififi of de vrouw die het zelf wil de Nederlandse Dibelius: communisme vergroot geloofskracht De Europese voorzitter van de We reldraad van Kerken heeft zaterdag te Minneapolis verklaard, dat de commu nistische invloed in Europa er alleen toe dient de kracht van het christelijke geloof te vergroten. Bisschop dr Otto Dibelius, hoofd van de Evangelische Kerk van Berlijn en Brandenburg, vermeed politieke vragen, maar zei dat de hereniging van Oost en West-Duitsland zeker zou komen. „Ik houd er niet van op politieke vragen te antwoorden", zei de 77-jarige bisschop. In deze serie ontvingen wij nu deel tjes „Schilderen" door B. van der Schoor. „Een decoupeerzaag bouwen", door F. Schulz, „Een 2-persoons kano bouwen" door Jacques H. Bonset, „Mijn huis tochtvrij maken" door A. Rauwerda en „Knutselen met metaal" door G. H. Wormgoor. In de serie Kosmos Reisgidsen, uit gegeven in samenwerking met de Ne- derlandsche Reisvereeniging door N.V. Uitgeversmaatschappij „Kosmos" te Amsterdam, ontvingen we de deeltjes „Harz en Sauerland" door T. H. Oos tenburg. „Meer van Genève en de Haute Savoie" door mr. G. A. van Houweninge. en „Wenen" door A. C. Dijkman. 4. Voor een groep hervormde Neder landers. afkomstig van het platteland, behoorde de kerkgang in Nederland tot het sociale levenspatroon. Men ging de kerk, meer uit traditie dan uit ii lijke noodzaak. De verandering van 5. Slechts voor weinig hervormde Ne derlanders is het theologische gehalte van de Presbyterian Church een belem mering tot kerkelijke aansluiting. Bovenstaande punten wijzen erop, dat de gesignaleerde onkerkelijkheid van de immigranten van hervormden huize niet in de eerste plaats veroorzaakt wordt door Australië en de Presbyterian Church. Enkel kan gezegd worden, dat de verborgen of reeds gedeeltelijk zicht bare onkerkelijkheid, die in Nederland al bestond, pas duidelijk aan het licht treedt in Australië. Dat de situatie in de Reformed Chur ches gunstiger ligt, is niet zozeer deze kerk te danken dan wel aar kerkelijke instelling van de Gerefor meerde emigranten. artikel getekend werd, te somber Sydney, waar ds. De Vries gewerkt heeft, is niet representatief voor ge heel Australië. In Perth bijv. is een bloeiende gemeente van Nederlandse immigranten van hervormden huize bin nen het raam van de Presbyterian Church. Ook in Melbourne, Adelaide, Brisbane, Hobart en vele andere plaat- het werk van de grond gekomen. Daar wonen vele Nederlanders, afkom stig uit de Hervormde Kerk, die met de Zeëë en en doen Het is zondag geweest. En hier hebt ge Jezus' nabetrachting op de zondag, Zijn woord voor de maan dag: „Niet een ieder die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Konink rijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders die in de hemelen is." Het christen-zijn- met-de-mond is in Nederland niet moeilijk; niemand legt u een stro breed in de weg als u zondags naar de kerk wilt EEN WOORD VOOR VAN DAAG en de wet zorgt er zelfs voor dat uw aandacht bij de preek niet behoeft te worden afgeleid door rumoer van de straat. Dat alles is prachtig maar uw lidmaatschap van een kerk is helemaal geen vrij brief je voor het binnengaan in het Koninkrijk der hemelen daar voor is nodig dat ge ook iets doet: dat ge Gods wil doet! Het kerkgaan is een deel van het doen van Gods wil laat niemand denken dat we de schoonheid en de waarde daarvan miskennen. Maar Gods wil doen slaat ook op de maandag en de dinsdag en op alle van de week. Alles wat we doen moet zijn: Gods wil doen. Dat kunnen we niet maar we kun nen er wel God om bidden en zc gesterkt er ernstig naar streven! plaats in de Presbyterian Churclj heb ben gevonden. Nederlandse predikanten hun rian Church. gevonden. Samenvattend kan gezegd worden, dat het eerste artikel een eenzijdig somber beeld geeft, omdat het teveel gebaseerd is op de situatie in Sydney. Naast veel zorg is er ook veel zegen. Het tweede artikel geeft een onzuiver beeld var leer en leven der Presbyterian Church. De Hervormde Kerk zal dan ook voort gaan haar leden, die naar Australië emigreren, met dankbaarheid en vreug de de weg te wijzen naar de Presbyte- >or de boeg!, klank- leid; 15.40 Gram; 16.00 Sopr. en plano: Jeugd; 17.15 Gram; 17.30 Amus. 18.15 Pianospel: 18.30 •De Hervormde Kerk aanvaardt niet de pretentie van deze kerk „wij zijn de kerk bij uitstek voor alle orthodox christelijke Nederlanders"'en advi seert haar leden, die door emigratie naar Australië vertrekken, tot aanslui ting bij de Presbyterian Church. Australië volkomen los staan kerk. Toch dient hier goed onderschei den te worden. De eerste Nederlandse predikant in Australië, ds. J. J. Mol, heeft destijds een rapport opgesteld over de kerkelij ke aansluiting van hervormde emigran ten in Australië. De volgende punten worden door hem genoemd: 1. Een groot deel van de hervormde Nederlanders is afkomstig uit grote ste den en deze onderhielden voor hun ver trek al geen enkele band meer met de kerk. Uitzonderingen daargelaten, heeft deze groep in het nieuwe vaderland evenmin contact met de kerk gezocht. 2. De eerste periode is voor de immi grant bijzonder moeilijk, het is een har- idee nog niet, om de muzikale show „Zeven liedjes op zaterdag avond", die een maand TP- geleden zoveel succes had, in dezelfde bezet ting te herhalen. Bet is een idee, dat zeker een eind uitgaat boven het gebruikelijke zomerse va kantiestopwerk, dat we de laat ste tijd veelvuldig voorgezet krijgen. Misschien is het ook nauwelijks het idee. dat op de keper beschouwd, vrij simpel is, dan wel de geraffineerd knappe uitwerking. Regisseur Gijs Stap- pershoef leefde zich helemaal uit en zorgde weer voor een serie bijzonder mooie plaatjes. Maar ook de liedjes waren met zorg gekozen. De verbindende tekst van Michel van der Plas sloeg opnieuw als een tang op een varken. Wat de rest betreft: het zou ondankbaar zijn om het N.T.S.- journaal niet te noemen. Het muntte o.a. met beelden van lord Altrincham en van Chroesj- tsef dif keer in hef bijzonder uit door actualiteit en wie ook maar flauw benul heeft van de geldmiddelen, die voor deze dienst beschikbaar zijn, zal dat een driedubbele prestatie ach ten. Merkwaardige uitslag bij verkiezingen Bij verkiezingen in de kleine, maai dichtbevolkte deelstaat Kerala van d( unie van India verkregen de communis ten de meerderheid. Dit resulaat heeft opzien gebaard, om dat Kerala de Indische staat is, waai het Christendom het meeste aanhang heeft gevonden. Volgens de overlevering, zou de kerk in Kerala nog door de apos tel Thomas zijn gesticht. 37 André Rost voelde zich nog wat onzeker, maar hij moest toegeven, dat er in deze woorden van de politieman een grote kern van waarheid lag. „Goed, inspecteur Zuckwaller, ik zal u niet meei^met gewetenskwesties op het lijf vallen, maar ik heb toch nog een paar vragen. Alles wijst erop, dat de bende nog steeds niet alles heeft, wat Fritz Müller in de trein tussen mijn bagage verstopte. Daarvoor blijven ze tè hardnekkig volhouden. Als ze alles hadden, zouden ze mij toch eindelijk wel eens met rust laten. Na het opensnijden van de koffer, dachten ze dat ze de hele buit hadden. Dat heeft waarschijnlijk de man, die de koffer vernielde, gedacht, maar zijn baas, vermoedelijk de grote baas. is tot de ontdekking gekomen, dat ze nog niet alles heb ben. En nu is behalve Vogelkopje ook Von Em- sighofer in de strijd gegooid. Die warme per soonlijke belangstelling voor mij, begint me minder en minder te bevallen, vooral niet, nu er ginds vanmiddag ook wel eens revolverkogels langs mijn elleboog suizen en mijn jasje ver nielen." Inspecteur Zuckwaller grijnsde even, maar hij viel niet in de rede. „Als die troep misdadigers er nog niet in ge slaagd is. er achter te komen, waar Müller pre cies zijn spullen heeft gelaten, dan kunnen wij toch nog eens zoeken. We hebben eigenlijk steeds de mogelijkheid daarvan over het hoofd gezien. Inspecteur, laten we naar boven gaan en "Qaadóeló in '"V4N Rost en vertrok. Een kwartier later was op kamer 14 van Gasthof Bayer alles rustig. André Rost snurkte licht en het bloemetjesgordijn, dat voor de bal- condeuren hing, wapperde heel zacht in de nachtwind, want de deuren stonden aan nu, ja, nu direct mijn bagage doorzoeken. Ik ver moed, dat we, als we iets vinden, met deze zaak heel wat verder zullen zijn." „Als we iets vinden", Zuckwaller twijfelde nog. André Rost stak de sleutel in het slot van ka mer 14 en het licht aan. Het was maar een arm zalig peertje, dat met wat armetierige gloei draadjes weinig leek op een zoeklicht. yHet licht is niet best", zei Zuckwaller, „als er één of andere boodschap is achtergelaten op of aan uw bagage, zullen we dat bij die 25 watt niet ontdekken. „Ik geloof niet, dat het een boodschap is, het moet iets zeer waardevols zijn, daarvan ben ik overtuigd, Herr Inspektor". Ze begonnen, gehandicapt door het schrale lamplicht, alles uit het bezit van André Rost te doorzoeken, maar het resultaat was nihil. Ze vonden niets en ze begrepen er weinig van. Toch was Gustav Zuckwaller niet ontevreden over de resultaten, na het bezoek van pseudo-inspecteu- Von Emsighofer. Hij nam afscheid van André Tegen de bergketens van het nachtelijk Alpen landschap in Tirol tekende zich hier en daar in het schemerduister van de nacht, die niet vol komen wilde worden, een nevelsliert af. Steden en dorpjes lagen in het donkere Inndal en zelfs de straten van de anders zo drukke stad Inns bruck lagen verlaten op dit uur. Veraf klepte een torenklok drie uur. Door de stille straten van de stad liep eer lange, breedgeschouderde man. Zijn voetstappen tikten op het trottoir en hun geluid scheen tegen de gevels aan de overkant te weerkaatsen. Achter hem, vele tientallen meters was verschil, wandelden twee mannen, schijnbaar genietend van deze zoele zomerse nacht. Als de eerste man een hoek omging, versnelden zij even hun pas, om bij die hoek even te wachten tot de man voor hen, weer een voorsprong had gekregen. Hun tred was katachtig, want zij maakten bij het lopen geen enkel geluid. Ze spraken ook niet, deze beide mannen. Ze volgden slechts het silhouet van de man, die voor hen ging (Wordt vervolgd) „Carnaval" van Dvorak (19.50 uur) In 1891 schreef de Boheemse componist Antonin Dvordk een cy clus van drie orkestouvertures, welke cyclus hij noemde „Natuur leven en liefde" (Prroda, Zivot a Laska). De le ouverture noemde hij ,Jn der Natur", of „Ouverture Lyrica" of ,£ommernachf'. De 2e kreeg de betiteling „Leven" of „Carnaval" en de 3e werd „Lief de" of „Othello" genoemd. De Carnavalouverture is tempera mentvol. In thema's, ritmen en klanken klinkt een enorme levens vreugde. Stond de mens in de le ouverture oog in oog met de na tuur, in de 2e ouverture is hij mid den in het bonte levens-rumoer gekomen. En ook hier voelt de mens zich gelukkig. Hij is dank baar voor alle vreugde en schoon heid en doet mee in de dolle jubel van een uitgelaten jeugd. Dat is zo de stemming van het le deel der Carnavalouverture. Tot plotse ling de componist zich afvraagt welke oorsprong deze vreugde en uitgelatenheid eigenlijk hebben. Het antwoord is: de natuur. Dan komt de lyriek van de le ouver ture terug, een stukje pure poëzie. Na deze dromerige overdenking keert de mens dan weer in zyn jubel, in zijn levensvreugde, in zijn carnavalspret terug. Rafael Kube- lik leidt het Tsjechisch Filh, Ork. Een koor en orkest bestaande uit Zwitserse jongelui, die aan conser vatoria studeren, zijn om twintig over acht in het N.C.R.V.-pro gramma te horen. Deze „Jeunesse musicales de Suisse" speelt en zingt werken van Vivaldi, Purcell en Wiblé. Om vijf over acht laat het Pro menade Orkest onder leiding van Benedict Silberman met mede werking van Marilyn Tyler (so praan) Franse operetteklanken horen. (V.A.R.A.) Vijfentwintig minuten wrange vocale klanken minder vrolijke liedjes die de Hit-parade nooit zullen halen, worden na het nieuws van elf uur door de V.A.R.A uit gezonden. 00 N' ork; 18.55 Paris 18.40 West- parle; 1! loliste; 19.35 Pla Radio FUh. recital; 20.00 Nws; 20.05 Gevi 21.50 Gram; 22.00 Rep. Trofeo d'Italia; 22.20 Planorecital; 22.45 Wereldkampioen 10.15 Gram; 10.30 Idem; 11.00 w; 11.30 Gram; 11.50 Al* de zie- rt; 12.00 Middagklok-noodklok; im; 12.30 Land- en tulnb. meded: ork; 13.45 Gram; 14.30 Wij vrouwen van het land; 14.40 Gram; 15.05 Idem; 15.35 Kamerkoor; 16.00 V d zieken; 16.30 Zie- kenlof; 17.00 V d Jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Regerlngsultz.Rijksdelen overzee. Rechtspreken ln primitief Nleuw-Gulnea, door mr L. O. A. Moll; 18.00 Plano- voordr; 18.20 Sportpraatje; 18.30 Gram; 19.00 Nws; 19.00 Comm. op 't nws; 19.15 ra; (21.10—21.25 Act.); 22.45 Avondgebed en lit. kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Nou- Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12.00 Sport; 12.25 V d arb; 12.55 Weerber; 13.00 Nws; 13.10 Brains Trust; 13.55 Sport; 14.00 Voordr; 14.15 Gram; 14.50 Voordr; 15.00 Critleken; 15.15 Sport; 16.15 Caus; 16.30 Twintig vragen; 17.00 V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Stad en land; 18.40 Sport; 18.45 Licht ork; 19.00 Quiz: 19.30 Klankb: 20.30 Hoor spel; 21.00 Nws: 21.15 Caus; 21.45 Koor cn sol: 22.15 Hoorsp; 23.00 Nws; 23.08— 23.13 Koersen. ;eland. BBC Light Program 7 m .11.30 Fabrieksfanfan i. muz; 13.00 Lichte muz; ;rs; 14.00 Voordr; 14.15 Gra 1500 raeht; 21.00 Gevar lonork; 18.00 Lichte muz; 19.00 Nws; 19.25 Sport; 10.00 Verz progr: 20.30 Voor- 13.55—24.00 Nieuws. 14 m. 12.00 Gram; 12.15 V d Weerber; 12.34 V sold; 13.00 Gram; 14.00 Omr. ork; 14.30 15.45 Gram; 15.55 Parsifal, jedrijf); - - «drijf); 21.15 Pai (3e be- het historische luisterspel „De Bosse van het Josefsgilde" uit, ge schreven door Peter Ringnoir. Re gie heeft Dick VereL Dit hoorspel is 21 januari reeds eerder uitge zonden. De A.V.R.O. Iaat morgen om drie minuten over half een de laat ste opnamen horen van de be faamde Edward Kennedy Duke Ellington. Morgenmiddag is van kwart voor twee tot half drie het deel „De Zomer" uit „Die Jahres- zeiten" van J. Haydn te horen. Programrr«o voor morgen organ wij kleuters, n plano; 20.25 Gi drijf); 22.50 Gi Brussel. 484 m. 12.00 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Gram; 14.00 Omr. ork; 14.40, 15.00 en 15.30 Gram; 16-05 Idem: 17.00 Nws; 17.10 Verz. progr. v.d. zieken; 18.30 Gram; 19.00 Idem; 19.30 Nws; 20.00 Ork. conc; 22.00 Nws: 22.45 Gram: 22.55 Nws. 'IPS uir het biiitenlnnJ Andres Segovia speelt vanavond om kwart over zeven voor Duits land (309 en 189 meter) op zijn gitaar Spaanse dansen. Om half negen is voor deze zender het derde kamerconcert te horen, dat in het Mozarteum ge geven is in het kader van de Salzburger Festspiele. Gespeeld worden werken van Vivaldi. Purcell. Bach en Hindemith. Werken van Schubert (De Onvoltooide) en Brahms laat het Londens Philharmonisch Orkest na half acht horen voor de Engelse Home Service (330 meter). Het vervolg van dit concert (Hindemith's Symphonia Serena) wordt om kwart over negen door het Third Programme (464 en 194 meteruitgezonden. Televisie *»orommo voor morgen QP de zozeer geslaagde zomerconfe- rentie van de Christelijk-Histori sche Unie zijn verscheidene interes sante punten aan de orde gekomen. We stellen er prijs op. er een hier nader te noemen, ook omdat het ln enkele niet-protestantse bladen min der juist is belicht. Het punt was wat we zouden kunnen noemen de hou ding van de christelijk-historischen binnen de verbanden van de Europese organen. Bekend mag het heten, dat de C.H.U.,. evenals de A.R.Partij, zich daar heeft aangesloten bij de Unie van Christen- Democraten. Rooms-katholieken en protestanten werken in deze unie sa men. Ln zijn belangwekkende politieke rondblik heeft tijdens de zomercon- ferentie de heer Tilanus beklemtoond, dat deze vorm van samengaan geoor loofd mag heten. Ter conferentie is intussen eveneens gebleken, dat er ook binnen de C.H.U. 1 zijn, die hiermee enige moeite heb- ben. Zwaar weegt bij hen, dat deze Unie van Christen-Democraten ln meerderheid rooms-katholiek is. ^ELISWAAR is binden de C.H.U. het hoofdbestuur volgens de sta- 1 tuten bevoegd om over aansluiting bij andere verbanden te beslissen, maar men wilde zich ter conferentie gaarne het recht voorbehouden, er ook buiten het hoofdbestuur over te spreken. is de heer Bchmal, die ter conferentie op deze zaak enig licht kon werpen. Te Straatsburg toch is bij uitstek actief afgevaardig de met talrijke relaties en met grote kennis van de internationale verhou dingen en betrekkingen. Voor de mogelijkheid van een tè grote rooms-katholieke invloed bleek ook de heer Schmal een open oog te hebben. Zo betreurde hij het, dat j in het bestuur der Unie van c Christen-Democraten slechts één r protestant zitting heeft, die het c nog niet eens heeft kunnen brengen tot vice-voorzitter. t "Y^AN wat de heer Schmal ter zomer- r conferentie gezegd heeft, is met na- r me door „De (r.k.) Volkskrant" minder I! gezegd: „Het gesprek met sommige Duitse protestanten, die lid zijn van I de socialistische partij, is intiemer 'dan het gesprek met katholieken", j In het nummer van het cJi. week- blad „Koningin en Vaderland" van 1 deze week brengt de heer Schmal zelf op dit verslag een nuttige cor- rectie aan. Hij had ter conferentie 1 [„niet anders gedaan dan er terloops 1 op gewezen, dat het gesprek met Duit- !se socialisten uit de kringen der „Be- j kennende Kirche" hem er telkens weer aan herinnert, dat deze mannen, ondanks verschil in politieke kleur, toch voor ons huisgenoten des geloofs zijn, een feit, waarvan wij ons niet f kunnen afmaken door hen gemaks- halve links te laten liggen". c Wij achten deze correctie van waar- de. In rechtstreekse geloofszaken zal j Iedere protestant een warme gene- s genheid voelen jegens zijn geloofs genoten binnen of over de grenzen van het eigen land. In politieke li chamen echter, te Straatsburg en daarbuiten, is voor de onderlinge samenwerking beslissend de politieke keuze, die, al dan niet vanuit de levensbeschouwing, wordt gedaan. J£)E gewaardeerde medewerker die voor ons de c.h. zomerconferentie heeft bezocht en daarvan in onze krant verslag heeft gedaan, heeft ons nog mededeling verstrekt van een ter conferentie bestaand groot verlangen naar een eigen Europese, protestant se groepering Wij kunnen daarin meevoelen. Bij zonder spreekt ons toe het argument, dat we zo te meer steun zouden kun nen bieden aan de kleine protestantse minderheden in Italië. Frankrijk, Bel gië en Luxemburg, die nu dikwijls uiterst links of blanco stemmen. Echter, het is een onderwerp met verscheidene aspecten, een onderwerp dat men nu eenmaal niet afdoende kan beoordelen vanuit de situatie zo als deze in ons land is gegroeid. Er {zit mee: aan vast dan ook op deze' zomerconferentie waar het overM gens ook maar terloops aan de orde kwam kon worden aangevoerd. Dat het onderwerp zelf de aandacht I behoort te houden en dat de thans' aangegane verhoudingen niet mogen gelden als een voor immer vanzelf sprekende zaak. is echter buiten kijf. Dat het. zij het dan terloops, op de jc.h. zomerconferentie werd aange roerd, levert daarvoor trouwens al bewijs. Benoemd tot lerares aan de ch. niJver- heid-jchool voor meisjes te Huizen (N.- W. Sijtsma te Hilver- mejuffrouw Benoemd tot hoofd van de geref. school I te Middelharnis: K. Passchier aldaar. Benoemd tot onderwijzeres aan de chr. school te Monnikendam: mejuffrouw P. I Mensing te Ravenzwaag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2