Schotse kerkweek
l
iL Ujry
Fraai gedenkboek van het
Ned. Studentensanatorium
Puzzel mee
Verbreiding van
de p.b.o. 1
Rooms-katholieken verstoord
door resolutie Wereldraad
Het contact mag niet
geheel verloren gaan
1
INNSBRUCK
2
KANTTEKENING
Aberdeen II
j
•fWEE EN DERTIG keer ratelde
een hartelijk applaus uit
de rijen van de stampvolle
Music Hall in Aberdeen, toen
deze week de buitenlandse
delegaties aan de Schotse deel
nemers aan de Kirk Week in
Aberdeen werden voorgesteld.
Daaronder enkele oerwoudreuzen
uit Nigeria, een tenger meisje
uit Italië, een boekhouder uit
Korea en een hoofdonderwijzer
uit Zuid-India. De vijf wereld
delen zijn hier kleurig vertegen
woordigd en dat heft de Schotse
kerken op uit het nationale vlak
en richt hun blik op „De Kerk
in de wereld", zoals het thema
van de Kirk Week luidt.
Misschien komt het door de
talrijke overeenkomsten en inner
lijke verwantschap tussen de
Schotse en Nederlandse kerken,
dat Nederlandse bijdragen aan
deze conferentie zo hartelijk ont
vangen worden. Niet het minst
het referaat .dat in een der avond
zittingen gehouden werd door de
oud-commissaris der Koningin in
Gelderland, jhr. dr. C. G. C.
Quarles van Ufford. Hij behan
delde onder grote aandacht en op
verzoek van de Krik Week-leiding
de vraag, hoe de rest van Euro
pa Groot-Brittannië beschouwt,
een delicaat onderwerp in een na
tie, die tot het Britse Imperium
behoort. Maar zijn opdracht was
nadrukkelijk: houd ons eens open
hartig de spiegel voor, ook al zou
den we er daarin minder fraai
opstaan dan wij onszelf plegen te
Dr. Quarles gaf in zijn rede
een milde, maar voor geen mis
verstand vatbare les in Europese
solidariteit, waaraan het Groot
Britannië tot voor kort wel danig
ontbriken heeft. Maar gij zijl. al
dus onze gedelegeerde, een onlos
makelijke vleugen van ons conti
nent, dat een gemeenschappelijke
taak heeft in de wereld, niet om
die te overheersen, maar om die
te dienen met zijn rijkdom aan
gezamenlijke culturele, intellectu
ele en geestelijke waarden. Ook
voor Engeland geldt het woord
van Christus: Aan wie veel ge
geven is. van hem zal ook veel
geëist worden.
Niet minder werd een andere.
Nederlandse activiteit gewaar
deerd. nl. die van baronesse Van
nog onbekende mogelijkheden
het sociodrama. De groepen vrij
willigers stromen haar toe om van
haar te leren, hoe men als gewo
ne gemeenteleden een bepaalde
bijbelse gedachte, een concrete
situatie van het christen-zijn in de
wereld kan uitbeelden en daardoor
veel duidelijker verstaan dan via
een lang betoog van woorden.
De Bijbel nu
OP een uiterst boeiende en van
humor flitsende wijze wandelt
's morgens Canon Fison met een
zaal van duizend mensen door de
Exodusverhalen van Mozes en
honderden ontdekken plotseling
hoe actueel en onontkoombaar
voor deze tijd het Woord van
Van daaruit gaan de lijnen
rechtstreeks naar de terreinen,
waarop de knelpunten van deze
tijd liggen, de industriële ontwik
keling (atoomenergie, automatise
ring). de ontwrichting van het
platteland, de verwarring op het
gebied van de opvoeding.
De Reformatie, aldus hier de
rector magnificus van de Aber-
deense Universiteit, sir Thomas
Taylor, schiep een algemeen aan
vaard. zedelijk levenspatroon, ge
grond in Gods wil voor het men
selijk leven. Ons probleem is, dat
dit patroon grotendeels weggeval
len
dat i
de plaats gekomen is. Als Kerk
van Christus in de wereld van nu
handhaven wij echter, dat de
mens naar Gods beeld geschapen
is, dat hij verlost is door God in
Jezus Christus en dat zijn aards
bestaan een voorbereiding is op
een toekomstig leven. Dat houdt
tevens in, dat wij bepaalde gren
zen trekken: grenzen aan de
macht van staat en sociale groe-
TN de discussiegroepen flitsen over
1 deze materie de gedachten heen
en weer, soms in heel pittige con
flicten. als de jongeren in (al te)
radicale voortvarendheid ,,de he
le rompslomp" van een kerk met
diepgewortelde tradities als de
Schotse over boord willen hebben
om onbeschut, n*ar met het
Woord van God, midden in de
wereld en tussen de mensen te
staan. Soms, wanneer een Aziati
sche gedelegeerde een beschamen
de vergelijking trekt tussen de
welvarende geborgenheid van het
weten en de schamele kruimels,
die daarvan in zijn werelddeel
zijn uitgestrooid.
Bijna als beloning voor de ernst,
waarmee de Kerk zich hier met
de problemen van elke dag inlaat,
volgt 's avonds een halfuur van
ontspannen samenzang onder de
geroutineerde leiding van een ex
pert als Reginald Barrett-Ayres.
Dan schallen in een vrolijk tem
po de kanons en hymps door de
i het zweet achter zijn
foon, want hij is van mening, dat
men God moet loven met een
vrolijk gezicht en met zijn hele
Tiert
jaren
Boek
VAN DL DAG
Onrust In Oxford, door Dorothy
L Sayers. Uitgeverij Het Spec
trum, Utrecht-Antwerpen.
Dorothy Sayers is wel een bijzonder
intelligent schrijfster van detectives en
als zodanig doet zij zich ook kennen in
deze spannende geschiedenis. Niet al
leen wordt de intrige uitstekend opge
zet en uitgewerkt, maar ook treft de
knappe milieutekening van dit meisjes
college in Oxford met het wereldje van
docenten en studenten. Nu en dan is er
een wat ruw woordgebruik, dubbel on
nodig bij een schrijfster die over zulk
een woordkracht beschikt. De oorspron
kelijke titel van deze detective luidt
..Gaudy night" en de (goede) vertaling
is van P. J. M. Boezeman—Droog.
Adoert entte
OPGAVE PUZZEL No. 91
Horisontaal: 1 bladgroente. 3 bouw
land, 7 akelig, 8 gezinslid, 9 vaartuig.
10 toestand van razernij, 11 titel, 12
werk, 16 de naam onbekend, 17 reeds,
18 rondhout, 20 putemmer, 22 knaag
dier, 24 vruchtvliesje, 25 kindergroet,
26 onmeetbaar getal, 27 wapen.
Verticaal: 1 roe, 2 weekijzeren sluit
stuk van een hoefmagneet, 3 rivier,
4 vogel. 5 heldendicht, 6 projektiel,
12 wijnmaat, 13 naakt, 14 maat. 15
spoedig, 16 drinkschaal. 19 dier. 21
maat, 22 brede gang, 23 beteuterd, 25
zangnoot.
OPLOSSING PUZZEL No. 90
VALS. hals, hels, held, GELD.
LIET Nederlands Studentensanato
rium te Laren is een zaak die
belangstelling en meeleven waard is.
Dit wordt ons gemakkelijk gemaakt
door een bijzonder fraai gedenkboek,
dat ter gelegenheid van het tienjarig
bestaan van het sanatorium is uitge
geven en welks verschijnen mogelijk
gemaakt is door een aantal grote be
drijven. Het is een boeiend werk ge
worden, waarvan reeds het omslag de
aandacht pakt
Tien jaren heeft deze stichting, die
wortelt in het shj denten verzet tegen
de Duitsers, haar werk verricht op het
gebied van verpleging, onderwijs, gees
telijke verzorging, psychische zorg
sociale zorg. De universiteiten en de stu
denten dragen mede in haar 'kosten
bij. De jaarlijkse toernee van het Neder
landse Studentenorkest deskundigen
Kanselbijbel op
boerenzolder
Ds. Gordon J. Spykman is de trotse
bezitter van een 294 jaar oude bijbel, die
heel vroeger aan een Hollandse preek
stoel was vastgeketend om eventuele
diefstal te verhinderen.
Deze bijbel is in 1663 te Leiden in het
Nederlands gedrukt naar de Statenver
taling van 1632. Dit waardevolle bezit
van de dominee uit het dorpje Blenheim
in West-Ontario is gebonden in
houten, met leer overdekte omslag
heeft koperen sloten, alsook een oog
de ketting aan te bevestigen. De dikte
is 15 cm. de afmetingen van de blad
zijden zijn 40 bij 27}è cm. De bijbel heeft
een gewicht van elf kilo.
Men weet niets omtrent de vroegste
geschiedenis, maar volgens dominee
Spijkman is het waarschijnlijk dat de
foliant dienst heeft gedaan als familie
bijbel. nadat kleinere preekstoelbijbels
dergelijke grote boekwerken verdrongen
hadden. Ongeveer 150 jaar geleden is zü
door Nederlandse immigranten naar
Noord-Michigan overgebracht.
Ds. Spijkman vond de bijbel op een
boerenzolder, terwijl hij daar aan het
werk was in zijn studententijd. Volgens
hem zullen de meeste Nederlanders het
wel een zwaar karwei vinden de bijbel
te lezen, afgezien van het gewicht, om
dat hij is gedrukt in oud-Hollands schrift
met tal van letters, die nu niet meer ge-ji.
bruikt worden. I
Het kerkelijk gesprek
in hervormd Arnhem
Men verzoekt ons een verbeterd bericht
eer de resultaten van het kerkelijk ge
sprek te Arnhem op te nemen ter ver
hanging van gisteren geplaatste:
De centrale kerkeraad van de hervorm
de gemeente van Arnhem heeft als vrucht
van een reeds sinds jaren gevoerd ker
kelijk gesprek thans een besluit genomen,
dat beoogt tot tastbare resultaten te
komen.
Als gevolg van een tussen de rechtzin
nige en vrijzinnige modaliteiten gevoerd
gesprek is men tot een oplossing gekomen.
e zin, dat ds. W. C. F Metz. de voor
ganger van de vrijzinnige hervormden
tl-ans als predikant van de hervormde
gemeente wordt beroepen, teneinde, zoals
de kerkeraad het heeft geformuleerd, „de
mogelijkheid er toe te openen, dat de
Heilige Schrift en de belijdenis van de
kerk weer voluit kunnen gaan functio-
i in de gemeente, ook in betrekking
tot de vrijzinnigen.
roemen het om zijn voor een amateur
orkest voortreffelijke prestaties
brengt geld binnen. Madurodam zendt
zijn baten naar Laren.
Men krijgt de indruk, dat de tuber
culose in studentenkringen afneemt. Deze
bevolkingsgroep is intussen door het
ongeregelde leven, de vaak onvoldoende
of weinig regelmatige voeding zeer vat
baar geweest voor deze ziekte. Maar op
de duur zal ook het studentensanatorium
evenals andere tuberculose-sanatoria naar
een ander werkterrein moeten omzien.
Prof. Heringa noemt in zijn inleiding de
hulp aan andere op een of andere manier
gehandicapte studenten. Laren zal dus
wel omschakelen. Hoe spoediger, hoe
Het boek bevat veel wetenswaardigs
over de inrichting van het sanatorium
en over het leven daar. Wilt u cijfers:
in die tien jaar waren er 521 patiënten
(95,4 procent verlieten Laren hersteld of
verbeterd) met een totaal van 181.795
verpleegdagen.
In Laren wordt gestudeerd. En hoe! Er
werden 442 tentamens afgelegd en 44
academische examens.
Gaat u maar veel naar Madurodam en
luistert u maar veel naar het Neder
lands Studentenorkest. Gaat dat niet:
postgiro 91325.
Eerste steen protestants
paviljoen in Brussel
Een van de vele onderwerpen van d
wereldtentoonstelling Brussel 1958, welke
thans in opbouw is en al vorm begint
aan te nemen, is een paviljoen van de pro
testantse kerken van België. Onlangs is
daarvoor de eerste steen gelegd, bij welke
plechtigheid ds. W. G. Thonger, super
intendent van de Methodistische Kerk in
België een korte toespraak hield.
Het thema van de wereldtentoonstelling
is de mens in de wereld van vandaag,
zet hij. Zij wil de balans opmaken v
de huidige wereld om te komen tot e
meer menselijke wereld. Wetenschap
techniek, kunst en sport, alle uitingen
het menselijk kunnen zullen er hoogtij
en. Als protestanten menen wij aan
wezig te moeten zjjn om te tonen dat
slechts hij waarlijk gelukkig kan zijn,
wiens streven boven de aardse dingen
uitgaat naar hoger geestelijk leven. Als
protestanten hebben wij tot taak hier de
boodschap van het Evangelie uit te dra
gen en daarom hebben wij de handen
ineengeslagen om dit paviljoen te bou-
'en, aldus ds. Thonger. Onder de aan-
•ezigen waren vele autoriteiten en ook
de heer H. J. A. van Duijnen, secretaris-
penningmeester van het comité, dat in
Nederland is gevormd om steun te ver
lenen voor de oprichting van het pavil-
len van zijn God. En hij wil zijn
naaste daartoe brengen!
Christen-zijn in deze tijd is een;
dankbaar onderwerp geweest voor]
vele conferenties en er zal onge-l
twijfeld nog veel over geconfereerd I
worden. En dat is goed en nuttig,
want de vervulling van Gods op- ttet r.k. Centrum voor Staatkundig!
dracht aan Zijn kerk en Zijn gelo- Vorming, te vergelijken met de
vigen eist altijd durende bezinning Kuyperstichling voor de a.r„ de Dj
Maar u behoeft echt niet op het Savornin Lohmanstichting voor dt t
resultaat van al deze conferenties c.h„ de Wiardi Beckmanstiehting voo:
te wachten om te
weten hoe u per
soonlijk uw chris
ten-zijn ook in
deze tijd kunt uit
dragen: „Alles nu
wat gij wilt dat u
de mensen doen,
doet gij hun ook
aldus; want dat is
de wet en de pro
feten!" Dat is Jezus' heel simpele
samenvatting van wat God van ons
vraagt betreffende onze verhou
ding tot andere mensen.
Alles wat gij wilt u moet er
wel op letten dat deze uitspraak
onmiddellijk volgt op Jezus' woor
den over het bidden (Mattheus
7). Bidden is niet „maar vragen
wat je wilt" dat is je onder
werpen aan wat God met ons
leven voor heeft. Zo is ook dat
„alles wat ge wilt" niet maar een
vrijbrief. De Christen wil maar
éen ding: zijn leven in dienst stel-
MIDDELBARE AKTEN
Frans, Duits, Engels an Nad. M. O. A.
Da kortste en voordeligste opleiding
RESA-HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
„De besprekingen over de godsdienstvrijheid welke op de recente bijeen
komst van de Wereldraad van Kerken zijn gehouden, hebben aan de be
trekkingen tussen rooms-katholieken en protestanten ernstige schade toe
gebracht," aldus heeft de voorlichtingsdienst van het Amerikaanse r.k.
episcopaat bekendgemaakt.
Zoals bekend heeft het centrale comité van de Wereldraad dezer dagen
te New Haven in de Amerikaanse staat Connecticut vergaderd. Naar aan
leiding van de positie der protestanten in het overwegend r.k. Colombia,
werden enige resoluties ingediend, waarin de R.K. Kerk fel werd aangevallen.
Deze resoluties werden echter alle verworpen, waarna op voorstel van de
aartsbisschop van Canterbury het bestuur van de Wereldraad werd uit
genodigd, een onderzoek in te stellen naar „de vrijheid van godsdienst in de
r.k. landen en elders
De aartsbisschop van Canterbury, dr. Fisher, verklaarde vrijdag bij zijn
terugkeer in Engeland, dat het onderzoek wordt ingesteld met het oog op
eventuele onderhandelingen met de R.K. Kerk. „Wij geloven niet, dat de
Kerk van Rome dit als een offensieve actie zal beschouwen." Hij zei, dat
„er in sommige r.k. landen geen godsdienstvrijheid bestaat". Vooral de kleine
protestantse gemeenschap in Columbia maakte „een zeer beroerde tijd" door.
COMMENTAAR
Einde
Het
wat
weemoedige uitzending,
die we gisteren van
kwart voor zes tot kwart
s hoorden, een uitzending
die eindigde met de woorden:
„Dit is het eifid van de B.B.C.-
uitzendingen in het Nederlands".
Ja, dat was het eind. Nog een
keer hoorden we ddt bekende
teken, het teken, dat in de oor
logsjaren het nieuws van de
Engelse radio - aankondigde.
Toen was het voorbij.
Ruim zeventien jaar hebben
de Nederlandse uitzendingen
van de B.B.C. geduurd. In de
oorlogsjaren was, de Engelse
zender, om met de Times te
schrijven, „de stem van geloof
en hoop" en na de oorlog droeg
ze veel bij tot een beter begrip
en toenadering tussen Engeland
en Nederland.
Het ging gisteren op dat af
scheid, tijdens die laatste uit
zending, op echt vaderlandse
wijze toe. Ieder mocht nog even
zijn stem laten horen en ieder
een bedankte iedereen voor al
les, zoals dat hoort,
gezellig en zelfs huiselijk Maar
de ernst van het afscheid over
heerste. Voor ons viel dat af
scheid niet jlo zwaar. Na de oor
log hadden we de Engelse zen
der niet meer nodig en daar
om werd er weinig naar geluis
terd. Er was nog maar een klei
ne club getrouwen. Toch was
het weemoedig, omdat deze uit
zending in al zijn soberheid
sterk herinnerde aan de oor
logsjaren en we in verband met
een Nederlandse uitzending voor
het laatst dat teken, dat teken
van hoop in die bange tijd,
hoorden
De Londense Times schrijft:
Ds. W. G. G. Beerekamp
overleden
jd van 69 jaar is
:den ds. W. G. G.
emeritus predikant derNederlandse Her
vormde Kerk.
Ds. Beerekamp heeft de gemeenten van
Paesens, Oudega en Kolderwolde, Zwam-
merdam, Leeuwarden, Rijperkerk en
Nunspeet gediend, de laatste gemeente
1928 tot aan zijn emeritaat in 1953.
vas de confessionele beginselen toe
gedaan. Ds. Beerekamp was in de mobili
satietijd 193940 veldprediker.
Maandag is de begrafenis te Nunspeet.
een rouwdienst in de hervormde kerk.
e om half een begint.
36 r
Maar Zuckwaller had gisteren stellig verzekerd,
dat de politie er alles op zou zetten om de man
met het litteken tegen Von Emsighofer te be
schermen.
?aar moest hij op vertrouwen. Toch had An-
Rost het niet gemakkelijk.
Het duurde nog enige tijd, voordat Zuckwal-
waller aan de hoteldeur verscheen.
André vertelde hem terstond, hoe Von Emsig
hofer zich gedragen had en hij voegde er aan
toe: „Inspecteur, als de man met het litteken
iets overkomt, dan voel ik me schuldig, weet u
dat?"
Zuckwaller was verwonderd.
„Hpezo? Omdat u Von Emsighofer hebt ver
teld, dat wij op het punt staan de moordenaar
te arresteren, kom nou, Herr Rost, geen muize
nissen. U hebt in deze zaak uw plicht gedaan en
wij zorgen voor de rest. En bij die rest is één
der belangrijkste dingen, dat aan de man met
het litteken niets overkomt, ofschoon hij een mis
dadiger is en blijft. Bent u vergeten, dat hij het
was, die uw meisje ontvoerde, die uw meisje in
het gezicht sloeg, toen ze probeerde u te bellen.
Nee, Herr Rost, u mag in deze zaak niet te be
krompen denken, want we hebben hier met een
stelletje voor niets terugdeinzende misdadigers
te doen. Vergeet dat niet."
Nu pas kwam André tot de ontdekking dat hij
nog een zeer belangrijk ding was vergeten te
vertellen aan inspecteur Zuckwaller.
„Herinnert u zich die ruzie op het station in
cJ2aaclóeló
JAS VAN HOFWEGEN
München? Tussen Fritz Miiller en Vogelkopje.
Daarvan was die Harold von Emsighofer getuige.
Hij volgde een paar tafeltjes verder met meer
dan gewone belangstelling hun gesprek. Ik dacht
destijds, dat hij alleen maar een nieuwsgierige
meeluisteraar was, maar nu weet ik wel beter.
En hierdoor is hij opnieuw op een grove leugen
betrapt. Deze man was helemaal geen vriend
van Fritz Müller. Hij kende Müller wel. maar
Miiller kende hem niet. Hij moet dus één van
de mannen achter de schermen geweest zijn, die
het vuile werk liet opknappen door anderen, door
kleine mannetjes zoals Müller en Vogelkopje en
die zelf achter de schermen bleef."
,,Ik neem één ding als vaststaand aan, Herr
Rost, en wel dit: Von Emsighofer is één van
de hoofdpersonen in dit drama, vermoedelijk, bij
na zeker de moordenaar van Fritz Müller, maar
ik geloof ook niet, dat hij de hoofdpersoon is"
antwoordde inspecteur Zuckwaller.
Tijdens die hooglopende ruzie in München.
lette ,,der dicke Fritz" helemaal niet op Von Em
sighofer en als hij geweten zou hebben, wie daar
een paar tafeltjes verder zat, zou hij zich zeker
niet zo hebben laten gaan. Aan de andere kant
is het wel zo, dat hij mij ook aan het tafeltje
vlak bij moet hebben zien zitten en voor mij.
nam hij geen blad voor de mond."
,,Dat spreekt toch vanzelf, Herr Rost, Fritz
Müller wist niet, dat Vogelkopje bij u in de coupé
was geweest om naar zijn dikke vriend te vra
gen. Hij was er dus van overtuigd, dat zowel
hij, als de man met het litteken, voor u volko
men onbekend waren."
„Toch blijf ik geloven, dat het doodvonnis
van Fritz Müller daar in de eetzaal van stati-
on-München werd getekend. Hij ging daar te
ver. Hij schreeuwde te hard en hij was buiten
zijn boekje gegaan."
„Dat is natuurlijk theorie, Herr Rost, maar ik
moet u zeggen, dat ik met die theorie kan mee
gaan. Ik heb er ook al lange tijd over gedacht,
dat Fritz Müller uit de weg werd geruimd, om
dat hij in zijn werk een fout maakte. In de
kringen van de hogere misdaad, als ik het zo
even mag zeggen, worden fouten meestal streng
gestraft." merkte Zuckwaller op.
„Nu dat andere belangrijke onderwerp, Herr
Inspektor, denkt u, dat Von Emsighofer van
nacht nog zal toeslaan en zijn er dan maatrege
len genomen om Vogelkopje te beschermen?"
Inspecteur Zuckwaller werd kwaad. „Herr
Rost, bitte, daar moet u niet over blijven door
gaan. Onze plicht is, dat we de misdaad bestrij
den. desnoods met gelijke wapens. En als er
daarbij aan de kant van de misdaad slachtoffers
vallen, is de maatschappij daarmee alleen maarj
gebaat." (Wordt vervolgd)!
Naar aanleiding van het staken
van de radio-uitzendingen in het
Nederlands, Noors, Zweeds en Por
tugees schrijft de Londense Times
„Buiten lof en verslagenheid om
bestaat echter het probleem hoe de
schade tot zo. gering mogelijke om-
vang terug te brengen. Het is te ho
pen, dat de B.B.C. niet het contact
'2al vërïiezénmet de landen, waar
haar stèm het zwijgen wordt opge
legd. Als er een uitwisseling kan ko
men van binnenlandse programma's
met de respectievelijke landen dan
moet dat aangemoedigd worden.
De B.B.C. moet alles doen wat op
het gebied vati goede radio- en tele
visieuitzendingen mogelijk is om de
culturele banden met de betrokken
landen te handhaven."
Even verder schrijft de Times, dat
de speciale uitzendingen van de B.B.C.
een onderdeel vormen van een bre-
„Hochzeitstag auf
Troldhaugen" van Grieg
(20.45)
Edvard Grieg ging in april 1885
wonen in zijn nieuw gebouwde vil
la Troldhaugen. De naam Trold-
haugen betekent Kabouterheuvel.
De heuvel is op 5 km afstand van
Bergen gelegen en door Grieg
zelf gekozen als plaats voor zijn
villa. Thans is er het Grieg-mu-
seum. In die villa kon Grieg rus
tig werken en ook feestvieren. Zijn
composities ontstonden echter niet
direct in de villa, maar in een
kleine hut beneden aan de fjord.
Op de deur stond, een bordje met
„Edvard Grieg wenst geen bezoek
vóór 's-middags 4 uur". Het groot
ste deel van de Lyrische Stukjes
is daar gecomponeerd. Op feeste
lijke dagen kon echter iedereen in
rijn villa Troldhaugen komen, het
huis waar Grieg zijn zilveren brui
loft en zijn zestigste verjaardag
viert. Zijn Bruiloftsdag op Trold
haugen" behoort tot Grieg's Ly
rische Stukjes voor piano en is op
genomen in de achtste bundel Op.
65. Het is een puur bewijs van
Grieg's .folkloristische inslag Ma-
rinus Flipse speelt het vanavond.
Programir-o voor morqen
Hilversum I. 402 m. VARA: 8.00 Nws
en postduivenber; 8.18 Visserman, een
stervend beroep, caus: 8.30 Weer of geen
lonmnHWMHP
14.20 Radio Filh ork. Omr koor
15.00 Toespraken en voordr: 15.45 Cello-
recital: 16.05 Strijkork; 16.30 Sportrevue;
VARA: 17.00 Gram; 17.30 V d jeugd; 17.50
dere Engelse geschiedenis dan al
leen die van de radio. Immers de
uitzendingen werden georganiseerd in
de eerste grimmige maanden van
1940, toen Hitier klaar stond West-
Europa onmiddellijk onder de voet
te lopen.
„In al deze gevallen was de
B.B.C. een stem van geloof en hoop,
omdat zy steeds in termen van
vrijheid en 'waarheid sprak", aldus
het gezaghebbende Engelse blad,
dat hoopt, dat enkele van de oude
banden toch blijven bestaan.
Hilv«
MAANDAG
VARA: 7.00 Nw;
8.00 Nwi
I 402
MO Gym; 7.23 Gr
8.50 V d
Waterst.) VPRO: 10.00 Voor dé
,„10'0,5„ Morgenwijding:
ïo'vr'""
Amus_ muz; 12.30 Land- en "tulnb-
..V. h Platteland; 12.38 Gram;
v d Middenstand: 13.20
(9.35—9.)
oude da
VARA: 10.20 Gi
Omr koe
>rgel; 13.45 V d
14.15 Vileg i
15.30 Zes-
estig. 16.30
(deel II);
de ork er
21.25 Grs
22.05 Met de plaat
duo: 23.00 Nwr
20.05
Judas Maccabaus.
17.15 Vakantietips: 18.0
18.20 Dansmuz: 18.55
20.00 Nwt,
>liste; 20.45 Hoi
i; 21.50 Onderhoudsplicht,
"'nat op reis; 22.35 Piano
23.15—24.00 Gram
.n O 298 m- NCRV: 7.00 Nws
10 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7.45 Eet
J-■lg. 8 oo Nw<
19.25 Act;
gen:
8.15 Gram; 9.00 V d
muz; 10.20 Gram: 10.3
leergang: 11.15 Gram;
9.30
16.30 Altvioo
ters: 17.15
17.45 Regerlngsultz.
16.00 Bijbellezing;
17.00 V d kleu-
17.40 Beursber;
7.00 V d kl«
-7.40 r
Rijksdelen
"uriname, do
rgelspel; 18.
sol; 19.
district t
arde; 18.00 I
iymf-ork: 18.50
i weerber; 19.10 Muziek' in
Metropole-ork; klein
20.00 Radiokrar
22.10
i SOS-ber-
Allegro
22.20 Vocat.
ivondoverdenkfng; 23.00 Nw:
23.1524.00 Gram.
GRAMMOFOO VPLATENPROGRAMMA
Maandag 12 augustus 1957 van 18—20 ui
I. Johannes Brahms: Concert voor pl
rkest nr. 2 in bes gr. t. op. 83:
non troppo. Allegro nnnac--
Finale. Allegrettc
Aeschbacher. plano.
:h Orkest van Berlijn
npen
inn: Symphc
ïtroduktion.
Lebhaft. 1
Lebha
ich Orkest
wangle
lartholdy;
lich langsam. sche
Lebhaft. Philhar
3erlijn olv. Wilhelm
Fellx Mendelssoh
appassior
grazioso,
Philhai
Lebhaft. Fi-
21.00 Gevar pr
muz; 22.30 Gr;
Etherkoopjes.
20.05
a en zijn Parijs, hoors
ogr; 21.50 Act; 22.00 Dar
m; 23.00 Nws: 23.15—24.
8.00 Ni
10.00 Geref kerkdienst: 11.301
Kamerork. oratoriumvcr en sol. KRO
12J5 Gram: 12.20 Apologie; 12.40 Gram;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath nws.
13kltf Lichte muz; 13.25 Gram; 13.35 Dan
sende wilden, caus; 14.00 Vrouwenkoor er
soliste: 14.25 Oost en West Berllji
14.55 Clavichordrecital; 15-20 Gri
Sport: 16.30 Vespers. IKOR; 17.
dienst: 17 45 De Kerk aan het werk; 18.30
Filmrubriek; 18.40 Kerklied: 18.45 Pasto
rale rubriek. NCRV 19.00 Ber; 19.05 Ba
riton en piano
gewone leven.
Gram; 2130
23.15—24.00 Gra
De Vara-televisie heeft enige tijd
(eleden bijzonder veel succes ge
oogst met haar uitzending „Zeven
liedjes op zaterdagavond", gezongen
door Corrie Brokken, Jetty Paerl,
Thom Keiling. Jaap Dubbelboer,
Frits Smienk. Wim van der Beek ?n
Guus Arends, met inleidingen door
Michei van der Plas. Vanavond wordt
iit programma in dezelfde bezetting
ïerhaald. Daarna komt het filmpro-
nno; 2ramma van Piet te Nuyl jr. aan de
16.15 ^oeuxt en de uitzending wordt beslo-
lang- 'en met de quiz „Weet wel, wat je
w-iagt" met Theo Eerdmans als vra
gensteller.
21.20—22.00 Her
de socialisten en de Teldersstichtii
voor de liberalen, heeft deze week ej
interessant rapport gepubliceerd ovi
het vraagstuk van de verbreiding del'
publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie
Inderdaad een vraagstuk. Wat toj n
dusver aan p.b.o. is verwezenlijkt, Z1
op zichzelf aanzienlijk, maar vertooni n
het karakter van een zekere een
zijdigheid. Bij de industrie vooral is d(
belangstelliing voor de p.b.o. nog ge t«
ring. Ie
Er is dus ruimte voor de vraag sl
stelling: is het wenselijk te komen toi
wettelijke of bestuurlijke maatregelei tc
ter verbreiding van de p.b.o. Dit ooi
werd de vraagstelling voor het Cen- zi
trum voor Staatkundige Vorming.
Altviool
lilt; 15.10 Negro-spiritu
boven de zestig. 16.30
J^E COMMISSIE die het rapport ont w
worpen heeft is er van uitgegaan F
dat verbreiding van de p.b.o, wensej n
lijk is. Zij ziet in de p.b.o. de bekronini
van een maatschappelijke ontwikke;
ling. Wie afwijzend staan, doen ver
standig te bedenken, dat er dan in di
ontwikkeling van bet maatschappelijk
leven nog slechts twee mogelijkbedei
zijn: öf het individualisme en de indi
viduele vrijheid öf beheersing van hel
maatschappelijk leven vanuit de een-
trale overheid.
Reeds uit deze negatieve overweging
zal men de voorkeur moeten geven
een maatschappelijk bestel, waar-
an uit de maatschappij zelf opge
komen organen van samenwerkini
regeling van eigen aangelegenheden
wordt gelaten.
Zulks is ook ons standpunt. En om
dat het hier vooral een kwestie is van
geestelijke bereidheid en van inzichl
dat tijd moet hebben om door t«
breken, zijn wij, mèt deze commissie
trouwens, van oordeel, dat ook hier
groei van onderop de voorkeur ver
dient boven instelling en oplegging
bovenaf, zelfs al moet het wat
meer tijd gaan kosten. j VL
da
jj^E COMMISSIE laat bovendien niet ar
in het onzekere, dat juist vrij-)
{willige overeenstemming een wezens- Fr
trek van de p.b.o. is. Een dergelijke kt
overeenstemming kan alleen door
overleg worden bereikt.
Bij dit overleg stuit men op een 1
grote gedifferentieerdheid van organi- le
satievormen en van belangen in het ee
bedrijfsleven en het beeld wordt nog d i
gecompliceerder, wanneer men ont-to
dekt, dat het in de economische sector
van het bedrijfsleven vaak weer anders ag
ligt dan in de sociale. j tei
Herhaaldelijk zijn ondernemers voor 8°
hun economische belangen anders ge-
organiseerd dan voor de sociale be-
langen. Maar ook bij de werknemers
zijn er moeilijkheden, die verband vo
houden met de organisatorische ver- ']ei
houdingen.
Wettelijke of bestuurlijke maat- va
regelen kunnen hier de p.b.o. niet en
wezenlijk bespoedigen. In het bedrijfs- SP
leven zelf behoren alle mogelijkheden 1
om tot overeenstemming te komen t«
worden uitgeput. I
Wel intussen bepleit de commissie bit
op enkele punten soepeler wettelijke m<
bepalingen. Met name bepleit zij ver- 1
ruiming van de mogelijkheid om be-
drijfschappen in te stellen bij alge- Tl
mene maatregel van bestuur. j
ba
yOORTS blijkt de commissie van Fr
mening, dat men niet in alle ge- n?
vallen dadelijk het onderste uit de kan]
moet vergen. In bepaalde gevallen
zouden bedrijfslichamen kunnen wor
den ingesteld met voorlopig een be
perkte taak van overwegend advi
serende aard. Verordenende bevoegd
heid zou daar vooralsnog achterwege
kunnen blijven, maar zal naar behoefte
wel kunnen volgen.
Bovendien mag van de overheid Wi
worden verlangd, dat haar beleid, °e
meer dan thans het geval is, gericht zij
op inschakeling van bedrijfslichamen.
De commissie heeft niet de indruk, dat
de overheid altijd doordrongen is van 3
!de wenselijkheid, dat de p.b.o. zal "3
i worden verbreid.
Grondgedachte voor de commissie e"
blijft echter, dat het bedrijfsleven tot!
versnelling van de groei der p.b.o. J(
beter kan worden gedrongen dan ge- _e
dwongen. Ook al om het gevaar te ver-
mijden, dat de tijd die door dwang ge- w.
wonnen wordt weer verloren gaat, ge'
omdat de versterkte tegenzin de be-vo
leving van de vorm zelf toch weer ver-
traagt.
Ook dit lijkt ons van de commissie I
{verstandige taal, die wij geneigd zijn do
te onderschrijven. Met de tijd zal het 1 Rc
inzicht komen. Men mag hopen, dat
het dan niet te laat zal blijken.
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Beverwijk: G. W. IJzer
man^ te Blokzijl; te Boven-Hardinxveid:
B Haverkamp te Nieuw-Lekkerland.
Bedankt voor Lunteren (2e beroep):
J. J. Poot te Delft.
Aangenomen naar Dokkum (toez)l
D. J. Miedema te Tzummarum (Fr.).