Schotse kerken willen midden in de wereld staan CRRIS1TLUK Congres van Chinese katholieken breekt met het Vaticaan Puzzel mee 1 „Neen" tot totalitaire svstemen Si 1 INNSBRUCK 2 „Kirk Week" in Aberdeen Ds. G. P. Klijn uit Driebergen bezoekt voor ons blad de eerste Schotse kerkweek te Aberdeen, die maandag begint, en schrijft daarover in dit en volgende artikelen. DE Schotse hooglanden, die nog slechts enkele eeuwen geleden het toneel waren van even verbitterde als bloedige rivaliteiten tussen de diverse „clans", zullen in deze week een heel ander schouwspel te zien krijgen. Zeven Schotse kerken hebben de handen ineengesla gen om samen de eerste Schotse Kerkweek te houden in de noor delijkste stad van Schotland, Aberdeen. Van 5 tot 11 augustus ontvangt die grotendeels uit grijs graniet opgetrokken uni- versiteitsstad, gebouwd rondom een prachtige kathedraal en aan de belangrijkste Schotse vissers haven. duizenden deelnemers aan de „Kirk Week" als gede legeerden uit tal van gemeenten der diverse samenwerkende ker ken. Niet, naar het uiterlijk al thans, zo'n imposante manifesta tie als de Duitse „Kirchentage" met hun honderdduizenden be zoekers, maar niet minder de gelijk voorbereid en naar het zich laat aanzien, van niet min der innerlijke kracht. DE SCHOTTEN zijn een bedacht zaam volk, zy hebben veel weg in hun volkskarakter van ons Ne derlanders en zij zijn derhalve ook niet zo verzot op het massale en indrukwekkende. Eerder gaan zij met een degelijke grondigheid te werk en vandaar dat hun eer ste eigen Kerkweek dan ook niet uit een neiging tot oecumenische stunts is ontstaan, maar wortelt der Kerk, de plaatselijke gemeen te. Want eigenlijk is deze Kerkweek een simpel bloesemboeket aan de breed vertakte en diep gewortelde ..Tell Scotland Movement of Mis sion", een beweging binnen de ze ven samenwerkende Kerken, die onder het motto: Christus is Heer over het gehele leven, de gemeen ten oproept en vormt tot haar we zenlijke taak gestalte en klank bord van het Evangelie in de we reld te zijn. Niet slechts via evan gelisatiecampagnes hier en daar en bij wijle, maar door een onon derbroken, voortdurend functionne- rende verwerkelijking van het christenzijn in het gewone leven en op alle terreinen van de moder ne maatschappij. En dat niet door verhoogde activiteit van een ver meerderd aantal predikanten, maar door de gemeenteleden zelf. Want de verbreiding van het Evan gelie is de taak van de Kerk als geheel, als de verloste gemeente, die het bevrijdende Leven van de Opgestane Heer representeert, zo als dat wil werken in het totale, menselijke bestaan. Daarin is de plaats van het gewone gemeente lid beslissend, omdat hij het im mers is, die door zijn werk midden in de wereld en tussen de mensen is gesteld. DE SCHOTTEN hebben daarom wel goed rondgekeken op de Duitse Kerkdagen en daar geleerd, dat de gemeente vorming nmg nodig heeft en vooral i concreter verstaan van de Bijbel en zijn boodschap voor het dagelijks leven op elk vlak van de samenleving. In tal van gemeenten zijn bijbelstudie-groepen bezig ge weest met de vragen van de kerk en de huidige wereld om beter in staat te zijn het christen-zijn naar het Evangelie te verwerkelijken. En de Kerk Week zal daarvan als het ware een samenbundeling te zien geven. Mét hetzelfde uitgangs punt: het Woord van God voor de ze tijd. Elke morgen n.l. is er een drie kwartier-samenkomst met geza menlijke bijbelstudie, waarin theo logen van naam de grote lijnen van de Heilsboodschap van Chris tus voor mens en de wereld van heden uitstippelen. Maar dan gaat men uiteen in niet minder dan 100 den. De theologen treden terug, de „leken" komen aan het woord. Niet echter om ,,de blikken domi- ne" op te voeren en een overigens steriele bijbelkennis te etaleren. Want de discussies zullen zeer practisch gericht zijn. Zij zullen zich bewegen, vanuit de Heilige Schrift, rondom de vragen van Evangelie en industrie, het Woord Gods voor het platteland nu, de bijbelse boodschap in opvoeding en cultuur Want het thema van de Kerk Week is: De Kérk in de we reld. Het wordt daar dus in Aberdeen geen grootscheepse evangelisatie campagne. waarin het er om gaat mensen terug te winnen voor de kerk. Het gaat er allereerst om de gemeenteleden te leren, hoe zij ge stalte geven aan de heilswaarheid. dat Christus voor de wereld gestor ven en opgestaan is, hoe zij leven ujt de verzoening en hoe de dyna miek van het leven in Christus in de gemeente werkzaam wordt ten dienste van degenen, die van het Evangelie vervreemd zijn of het nimmer hebben gekend. HOE weinig dit echter een bin nenkerkelijke aangelegenheid is. wordt duidelijk uit een serie culturele manifestaties, die aan de Kirk Week verbonden is. Een ex positie van klassieke en moderne kunst, waarvoor 400 Schotse kuns tenaars uitgenodigd werden werk in te zenden, een fototentoonstel ling, uitvoeringen van film, mu ziek en lekenspel, de „Messias" van Handel omlijsten deze week van bezinning op de taak der kerk in de hedendaagse werkelijkheid. En in de binnenste cirkel van de ze krans van activiteiten de aan bidding. in morgen- en avondgebed in de viering van het Heilig Avond maal op de slot-zondagmorgen. Naast enkele prominente sprekers uit Schotse kerken zelf, o.a. dr. A. MacLeod, de bekende moderator van de Church of Scotland en leider van de Iona Community, ko men verscheidene buitenlandse gasten aan het woord: dr. Klaus von Bismarck uit Duitsland, mr. N Y. Sarguran uit Zuid-India, mr. B. C. Nwankiti uit Nigeria. Uit Ne derland jhr. dr. C. G. C. Quarles van Ufford, oud-commissaris der Koningin in Gelderland en mr. A. W. Kist, directeur van het vor mingscentrum Oud Poelgeest te Oegstgeest die een experimente le studiegroep leidt over de uit beelding in spel van bijbelse waar heden. De veelzijdigheid van dit pro gram bewijst reeds, dat de Kirk Week zich indringend met de problemen van de moderne mens in de wereld van nu wil bezighouden, uitgaande van het rotsvaste geloof: Christus is de Heer van alle leven en van de gehele wereld. Hoe onze Schot se zusterkerken deze boodschap in de komende week over het voetlicht brengen, zullen we onze lezers in een volgend ar tikel gaarne berichten. G. P. KLIJN. Rooms alleen in geloof en zeden ITvongdeewnawoSed„: Ontsnappingen t doen we daar ons best1 1 I laatste tijd hebben zich nogal Het persbureau Nieuw China zegt uit welingelichte kringen vernomen te hebben, dat de Chi nese katholieken besloten hebben de politieke en economische ban den met het Vaticaan te verbre ken „wegens zjjn aanhoudende vijandigheid tegenover het volks bewind en zijn openlijke in menging in de binnenlandse aan gelegenheden van China, die niets met godsdienst te maken heeft.'' „De rooms-katholieke Chinezen ge hoorzamen het Vaticaan in zaken van geloof en zeden, want deze kunnen geen afbreuk doen aan de belangen en de onafhankelijkheid van China", zo heet het in een resolutie, die gis teren is goedgekeurd door de Natio nale Katholieke Conferentie, die in Peking gehouden is. Volgens het communistische pers bureau wordt in de resolutie verder gezegd, dat de Chinese katholieken zich zullen verzetten tegen elk plan van het Vaticaan, dat inmenging in de binnenlandse zaken van China zou be tekenen of zijn souvereiniteit zou aantasten en „onze patriottische be weging tegen het imperialisme" zou ondermijnen. Er zou aan het slot van de confe rentie, waaraan 241 vertegenwoor digers van drie miljoen r.k. pries ters en gelovigen deelnamen, een patriottische vereniging van Chinese katholieken zijn gesticht Wereld- en zendingsraad Dr. Henry van Dusen, de Amerikaanse voorzitter van de Internationale Zen dingsraad. heeft het thans te New Haven vergaderende bestuur van de Wereldraad van Kerken een plan tot samensmelting der beide organisaties voorgelegd. n F! FT mr mm BB H rr KI KIB rr nau 16 J i TS-J F~ IE 1 m m u m J T" j j n 1 BI OPGAVE PUZZEL No. 85 Horizontaal: 2 redenaar, 6 verbran- e rest, 8 zangnoot, 9 tandeloos zoog- u:er, 10 titel bii de padvinderij, 12 staatsman, 13 deel van de bijbel, 14 edelgesteente. 16 slecht nieuws, 17 maat, 19 klein kind, 21 zangnoot, 22 zangnoot, 23 zangnoot. 24 deel van eer. café. Verticaal: 1 tn zee vooruitstekende hoge landpunt. 3 verzetaantekening, 4 manl. dier, 5 vrede, 7 toestel voor het geven van signalen, 11 niet het zelfde, 15 verzoekschrift, 16 spadevol, 18 hondenriem, 20 tijdperk. OPLOSSING PUZZEL No. 84 Horizontaal: 2 oven. 6 soepel. 7 we, 8 den. 9 tra, 11 keet. 12 as. 13 ako. 14 re, 15 lier, 17 ruw. 18 sen. 20 er. 21 geduld, 23 peso. Varticaal: 1 koetsier. 2 op. 3 ver 4 el. 5 rente, 7 weerwolf, 8 de. 10 11 kor 12 alsem, 16 en, 19 ges, 21 'ge. 22 do. In de resolutie wordt ook gezegd, dat het Vaticaan de „kliek van Tsji- ang Kai-Sjek" heeft erkend en tot vertegenwoordiger in Formosa de „verstokte imperialist" mgr. Antonio Riberi heeft benoemd. De conferentie heeft tot leiders van de vereniging van Chinese katholie ken de aartsbisschop van Sjen Yang, de bisschop van Nan Sjoeng en de bisschop van Hsieng-Sien gekozen. Bewegingen tot stichting van een nationale kerk los van Rome zijn er ook in andere communistische landen geweest: ze hebben daar schip breuk geleden, omdat het grootste deel van het episcopaat en van de gelovi gen aan Rome trouw bleef. Aangezien de „welingelichte krin gen" alleen toegankelijk zijn voor het persbureau Nieuw China, is moeilijk na te gaan, in hoeverre de 241 afge vaardigden inderdaad drie miljoen mensen vertegenwoordigen. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Maasdam (toez.): vik. J. Lalleman te Temeuzen. Bedankt voor Rotterdam-Delfshaven (wijk Middelland); J. Langstraat te Vor- den; voor Nieuw-Loosdrecht: J. C. Kool schijn te Ommen; voor Middelhamis: J. Wieman te Oudewater. Benoemd tot hulpprediker te Vaassen: G. D. Fossers, evangelist te Barchem, die deze benoeming aanvaardde. GEREFORMEERDE KERKEN Niet meer. Kand. G Vesseur te Am sterdam-Noord verzoekt ons mee te delen dat hij verder geen beroepen in over weging kan nemen. Kardinaal Stepinac ziek? Het Italiaanse persagentschap „Italia" meldt, dat kardinaal Stepinac, de ver bannen aartsbisschop van Zagreb, in Joegoslavië, reeds twee maanden ziek iz. Chirurgisch ingrijpen zou noodzakelijk zijn. Het persagentschap voegt er aan toe, dat de Joegoslavische regering, alles heeft gedaan om berichten over de ge zondheidstoestand van de kardinaal te voorkomen. Ruiter" (inmiddels weer gevat), een vlucht waarin enkele bladen helaas aanleiding hebben gevonden tot een soort heldenverering van deze man. Deze week zijn opnieuw pogingen tot uitbreken ondernomen, sommige aanvankelijk met succes. De vraag moet ook nu gesteld worden, in hoeverre deze ontsnap pingen samenhangen met, of zelfs in de hand gewerkt worden door, de vernieuwingen in ons gevangenis wezen. De vernieuwingen zelf dragen ook wij een goed hart toe. Er rijst echter wel eens twijfel, of zij worden ingevoerd op het juiste moment en in een mate als door de omstandig heden is toegestaan. De vernieuwingen zijn gericht op Bisschop dr. Otto Dibelius in Neic Haven: Bisschop Dibelius van de Evangelische Kerk van Berlijn en Brandenburg, heeft donderdag op de bijeenkomst van het centrale comité van de Wereldraad van Kerken in New Haven In de Amerikaanse staat Connecticut verklaard, dat „de kerk van Christus In antwoord op de eisen van het totalitaire regiem slechts haar voor alle eeuwen geldend „neen" kan laten horen. Christenen kunnen de regeerders van een totalitaire staat „in uitwendige aangelegenheden" gehoor zamen, maar nimmer toegeven in zaken „waar het menselijke geweten bij be trokken is". Bisschop Dibelius, die op last van de Oostduitse autoriteiten zijn gemeenten in het Oostduitse Brandenburg niet mag bezoeken, verklaarde voorts dat overal waar het communisme aan de macht komt, „de oorlog tegen de kerk begint". Maar „in het oostelijke halfrond erkent een steeds groter wordend aantal mannen en vrouwen de noodzaak om God eerder te gehoorzamen dan de mensen, hetgeen altijd beloond wordt". „De goede strijd, die wij als christenen geroepen zijn te strijden is met geen enkel aards belang verbonden of dit nu een belang van een klasse, een ras, een volk of een of ander politiek systeem is. De strijd, die wij met ons hele vermogen mogen en zullen vechten, is de strijd voor de heerlijke vrijheid, die God zijn kinderen schenkt. In deze strijd is de levende Christus onze kracht en hij is alleen onze rechtvaardiging". Advertentie COMMENTAAR Mens en industrie I trie en in die wereld J van industrie zijn pro blemen geschapen voor mens en dier, vertelde Goos Kamp huis vrijdagavond in de tweede uitzending van de serie „De wereld van nu" die was gewijd aan de industrialisatie van Ro zenburg. Het vraagstuk van de industrialisatie is niet eenvoudig. Het heeft verscheidene facet ten, waarvan het meest tragi sche wel is, dat van het ver drijven van de boeren van hun hofsteden. En dit tragische fa cet ontbrak geenszins. Naar onze mening legde Goos Kamp huis daarop net iets te veel de nadruk. Het klankbeeld was goed van tompositie, aan de Rozenburgerz werd volkomen recht gedaan, maar te weinig kwam tot uitdrukking, dat de huidige wereldconstellatie in dustrialisatie nodig maakt. De scheepsbouwer Cor Verolme, wiens gigantische werf op de Punt van Rozenburg is verre zen, vestigde daar de aandacht op toen hij zei: ..Het is van groot belang, dat wij onze industrie bevorderen. Wij moeten in de toekomst onze export opvoe ren".De ontwikkeling van het Nieuwe Waterweggebied gaat razend snel. Aan de hand van cijfers, van veel cijfers, werd dit wel duidelijk gemaakt. „In 1970 zal in het Nieuwe Water weggebied een bevolkingsdicht heid zijn van 3000 inwoners op een vierkante kilometer". Spij- kenisse zal in vier jaren uit groeien tot een gemeente van een 20.000 inwoners". „De wereld schreeuwt om schepen, Griekse reders vragen tankers van 150.000 ton". Het zijn cijfers, die tot nadenken stemmen. Er zijn wel enige opmerkingen te ma ken over deze N.C.R.V.-uitzen ding. Maar het is Goos Kamp huis gelukt uit het gehele in dustrialisatie-proces de mens naar voren te halen. En daarin ligt de waardering. De niet al tijd goede afwerking en het tik keltje eenzijdigheid worden hem daardoor graag vergeven. Laten we een huis houwen en een liedje zingen... De Kleine Schooier van Wim Scholte en Dick Doorn radiozanger, die met stadgenoot Cor Nielson deel uitmaakte van het groepje „Alpenjagers" dat voor de N.C.R.V. optrad, is vermoedelijk aan een geheel nieuwe periode in zijn car rière begonnen. Woensdag werd name lijk reeds de tienduizendste grammo foonplaat verkocht van het succesnum mer „Kleine schooier", dat hij met een andere stadgenoot Dick Doorn in een nieuwe creatie als „De Trekvo gels" zingt. In vijf weken werd deze recordverkoop bereikt. Zingend Schiedam geniet dus in de lande ruime bekendheid, ook al delen velen meestal gemakshalve deze ra diomensen bij Rotterdam of Hilver sum in. Toch zijn Wim Scholte en Dick Doorn eenvoudige Schiedamse knapen. Als vrienden hebben ze op dezelfde ambachtsschool in de St Verwijdert hardnekkige 1 Vlekken uit wit linnen en katoen Met extra verrassing voor Uw kinderen 30 „Dat was juist zijn bluf. Hij bleef hardnekkig de uitdrukking „gestolen goed" gebruiken en hij weigerde pertinent duidelijker te zijn, maar hij liet wel doorschemeren, dat hij alles, maar dan ook alles van de zaak wist. Hij probeerde me te overbluffen, maar ik heb niet meer losgelaten dan ik werkelijk kwijt wilde, ja, in het belang van het onderzoek kwijt mocht. Met ruzie zijn we uit elkaar gegaan. Ik heb hem ten slotte verteld, dat ik iedere medewerking en samenwerking weiger." „En wat gaat u nu met deze man doen? Gaat u hem arresteren? Dat lijkt me een nogal zwak ke basis voor een arrestatie," zei André. „Inderdaad, we hebben nog helemaal geen be wijzen. maar met uw hulp gaan we voor Herr Harold von Emsighofer een prachtig lokaas uit zetten. Ik weet bijna zeker, dat hij zal bijten ook." André Rost begon nieuwsgierig te worden, waar inspecteur Zuckwaller heen wilde. Het werd hem al spoedig duidelijk, want de politieman zet te zijn betoog voort: „Dat mannetje met het lit teken, de stunter van de groep neem ik aan, hebben wij al een paar dagen voortdurend ge schaduwd. Hij heeft er geen notie van, want hij blijft nog even brutaal door de stad wandelen als voorheen. Dat Vogelkopje is de zwakke plek. We gaan hem arresteren, maar niet direct. Ik zou me al heel sterk moeten vergissen, als die Herr Harold von Emsighofer vandaag of morgen niet bij u kwam met een opgeschroefd verhaal. Ik JAS VAN HOFWEGEN '^aadóeló j weet niet, of hij u zal zeggen, dat hij van „Inter pol" is, maar ik ben er wel zeker van, dat hij zal proberen om de rest van de buit in de wacht te slepen." „De rest van de buit?" André verwonderde zich voor de zoveelste maal, tijdens dit gesprek. „Ja, inderdaad, de rest. Toen uw koffer werd vernield hebben ze een gedeelte te pakken ge kregen, maar nog niet alles, want als dat zo was, zouden ze ook de belangstelling voor u hebben verloren. Ongeweten moet u nog iets in uw bezit hebben, dat voor de bende van groot belang is en Harold zal zich de kans niet laten ontgaan om te trachten daarop beslag te leggen, nu dit aan Vogelkopje nog steeds niet gelukt is." „Maar wat kan dat zijn? Ik zou het toch direct gevonden moeten hebben?" „Wat het is, weet ik ook niet, nog niet, maar Von Emsighofer zal er naar komen zoeken en als hij komt. Herr Rost, dan vertelt u hem, zo tij dens het gesprek, dat de politie, de plaatselijke politie op het punt staat de man met het Litteken te arresteren. U moet het doen voorkomen, alsof wy allerlei bewijzen tegen Vogelkopje hebben en een manier weten om hem over het hele complot aan de praat te krijgen. Von Emsighofer zal dan enkele uren later toeslaan. Hij is een beetje ver wijfd type met geplakte haren, ijdel als weinig mannen, maar ik geloof niet, dat hij bang Hij is, volgens mijn eerste indruk, een man, die over lijken gaat en hij zal niet aarzelen om, hoe dan ook, te voorkomen, dat Vogelkopje gaat pra ten. Met andere woorden: hij zal een poging doen Vogelkopje uit de weg "te ruimen, voordat deze in handen van de politie valt." „Maar dat kunt u toch maar niet laten ge beuren, dat zou dus een nieuwe moord worden," André was verbaasd. „Niet zo voorbarig, Herr Rost, we zullen Vo gelkopje zo goed beschermen, dat van een nieuwe moord geen sprake kan zijn. Maar hij zal wel een prachtig lokaas voor mijn „collega" „Interpol" zijn." HOOFDSTUK 13 Marianne van der Bij was verwonderd over de onstuimige manier, waarop André haar kus te, toen zij die middag samen door een stille straat in Innsbruck wandelden Ze begreep de liefdesbetuigingen op klaarlichte dag, die op de openbare omhelzing volgden, niet. „Je bent er één uit duizenden", zei André. „Maar, André, dat kan hier toch allemaal maar niet zo midden op straat. Wat bezielt je ineens? Je bent nog niet eerder zo „stürmisch und leidenschaftlich" ge-' weest. Heb je soms iets goed te maken?" (Wordt vervolgd) RADIO VANAVOND Vioolconcert van Dvorak (19.15 uur) De Tsjechische componist Anto- nin Dvorak schreef in 1879 zijn enige Vioolconcert (in a-moll, Op. 53), bewerkte het in 1880 voor de eerste maal en in 1882 voor de tweede maal. In de laatste versie is het gebleven en opgedragen aan de toen befaamde violist Joseph Joa chim. Op 14 oktober 1883 werd het werk in Praag door de violist Frantisek Ondricek ten doop ge houden. De gehele stemming van het werk komt uit het volkslied en de volksdans van de Bohemers voort. Het le deel Allegro ma non troppo) is tamelijk vrij van vorm. Na het orkestspel zet de so lo-viool tweemaal in met een ty pisch Slavisch gekleurd hoofdthe ma. De reprise van dit deel be perkt zich tot een aanhaling van het hoofdthema. Direct daarop wordt het tempo langzaam en komt ■er de overgang tot het 2e deel (Adagio ma non troppo), een der schoonst lyrische zangen van Dvo rak, geheel geboren uit de volks lyriek. Het 3e deel (Allegro gioco- so, ma non troppo) is een vrij ron do met aardige syncopen en herin neringen aan de Furiant-dans. Een heerlijk sprankelend deel met een speels thema. De violiste Margit Spirk speelt het vanavond met het Omroeporkest o.l.v. Henk Spruit. 'Oqrammo voor Hilversum I, 402 r :n postduivenber; 8 .veer; 9.45 Geestelijk morgen VARA: 8.00 Nws Weer of geen 0.30 Herv lienst; 11.30 Vragenbeantw. AVRO: d Strijdkrachten; 12.50 Even afreke- len. Heren!; 13.00 Nws; 13.05 Meded of ram; 13.10 Gram; 14.00 Boekbespr, 4.20 Cello en piano; 14.50 Voordr; 15.05 )mr ork; 15.45 Dansmuz; 16.30 Sport- evue. VPRO; 17.00 Tussen Kerk en We- Het plattelar 7.30 V d jei 1; 18.05 Sportjc 9.00 Vrije VARA-Tribur i Apologie; 12.40 Gra Verachting Wij vinden het niet leuk wan-' neer de mensen ons verachten. We willen althans En wat voor! „Niemand mag u verachteneens gevallen voorgedaan Wanneer Paulus dit aan Titus ontsnapping uit gevangenissen. Enige j schrijft, dan gaat het over heel maanden geleden was er de gerueht- j wat anders dan over menselijke makende vlucht van „de Zwarte I prestige-gevoelens (2:15). Paulus brengt de verachting regelrecht in ver band met spre ken en zwijgen over de versche nen genade Gods. Nu zijn er twee mogelijk heden: de ver achting van de mensen is een gevolg van het spreken over de diepste dingen van het leven. En dan moeten we er niet bang voor zijn, dan moeten we maar af van ons aar- dig-gevonden-willen-worden. En de andere kant is: we ma ken ons geloof tot een zo erg par-een betere en doeltreffender behan- ticuliere bezigheid, dat we er i deling van de gedetineerde, niets van laten merken. Ook dat Het behoeft niet strijdig te zijn kan verachting wekken. j met onze opvattingen over de straf, Daarom: spreek hiervan, ver-1 wanneer we erkennen, dat het ge- maan en weerleg met alle na- vangeniswezen verbetering kon onder druk. gaan. "yERGELEKEN met de dagen van de Gevangenpoort in deze vakantieweken een interessante be zienswaardigheid, maar eens een harde werkelijkheid waren we met ons gevangeniswezen stellig gevorderd. Toch was de strafbeoefe- ning de mens nog teveel blijven zien als een eenheidsprodukt en het wezen van de straf was te uitslui tend hierin blijven liggen, dat hij van zijn vrijheid zou worden beroofd. De nieuwere opvattingen nu willen de gedetineerde iets verschaffen van een sociaal milieu. In de cel zelf heeft de gedetineerde man of vrouw geen „omgeving". Denken en willen worden door de celwanden terug gekaatst. Dan gaat alles gemakkelijk draaien om het eigen ik en over heerst de neiging, zich af te zetten tegen de vijandige wereld daarbuiten, hoezeer die wereld op zichzelf lokken blééf. In het oude systeem kwam men hierbij aan een „behandeling" onvol doende toe. Zulk een behandeling wordt wel beoogd onder het nieuwe systeem en als zodanig zal zij alleen zin hebben bij differentiatie, bij onderscheid, in de benadering van de persoon van de gedetineerde. JN de praktijk zal de verwezen lijking van dit ideaal een en ander vergen. Er is thans wel een wet, die de naam draagt van „Beginselenwet gevangeniswezen", en het is een goede wet, maar de beginselen zijn daarmee nog niet gerealiseerd. Toepassing van deze wet vereist een tamelijk omvangrijk apparaat en een inrichting van de gebouwen als thans slechts gebrekkig mogelijk is. Zij vergt vermoedelijk uitbreiding van personeel, thans reeds niet dan met moeite te werven, en bovendien omvangrijker scholing. Het personeel zelf moet in het nieuwe systeem ook vertrouwen krijgen en er iets in gaan „zien". Bovendien, het moge vreemd klin ken, kan het systeem ook niet zonder medewerking van de gedetineerden zelf. Daartoe zullen velen onder hen bereid zijn, aan de andere kant leren de pogingen tot ontsnapping weer: het zijn wel zondaars, doch niet altijd boetvaardige zondaars. Er leeft in de gevangenissen ook vrijheids drang en die zoekt een uitweg. Dit laatste bij voorkeur ln letterlijke zin. QNDER deze omstandigheden is de vraag gewettigd, in hoeverre juist in deze tijd verwezenlijking van de nieuwere denkbeelden mogelijk is. Wat men wil, moet ook kunnen. Kan het? Hier zo goed als elders behoort de verstandige de tijd en de wijze te kennen. Mislukken werkt afwijzing in de hand. Dat de omstandigheden niet gunstig zijn, weten we. Ook voor het gevan geniswezen is spaarzaamheid geboden en laat de noodzaak van bestedings beperking zich gevoelen. Voor nieuw bouw is maar weinig geld beschik baar. Er is gebrek aan personeel en zelfs voor de oude werkmethoden is de salariëring aan de sobere kant. Nieuw regiem zal ook in dit opzicht hogere kosten met zich brengen. Dit alles schijnt voor het ogenblik te wijzen in deze richting, dat de nieuwbeleden beginselen noodzake lijkerwijze beperkt moeten worden toegepast. Intussen blijven wij bereid die beginselen hoog te schatten en zo bij de toepassing uitstel onver mijdelijk is, zal het geen afstel mogen zijn. Aan de andere kant echter zijn er evenzeer hoge belangen in het ge ding: van beveiliging, maar vooral van recht en rechtszekerheid. Ook daaraan mag niet worden voorbij gezien. Liduinastraat gegaan. Dick meende dat hij timmerman zou worden en het leek Wim wel aardig om huis schilder te worden. Wel genoot Wim al enige bekendheid, want m die tijd heeft de bekende zanger Leo Fuld hem ontdekt. In het Monopole The ater maakt de kleine Wim met zijn jongenssopraan zijn debuut en honder den heeft hij toen ontroerd. Er wer den opnamen voor de radio gemaakt en de luisteraars wisten niet of zij een jongen of een jneisje hoorden zin gen. De verstandige ouders stuurden Wim echter naar de technische school en hoewel hij vanaf die tijd nu juist twintig jaar geleden bleef zingen, heeft Wim er altijd rekening mee gehouden dat hij een handarbei der zou worden. Op een vreemde manier is zijn vakbekwaamheid nu enkele maanden geleden in zijn ra diocarrière van pas gekomen. Op een zeker moment ontmoette Wim Scholte Dick Doorn weer. Deze vertelde dat hij zelf zijn huis ging bouwen. Hij voelde zich nog timmer man en in Hilversum bij Loos- drecht wilde hij een bungalow timmeren. Hij vroeg zijn oude school makker Wim Scholte om steun en nu enige maanden geleden namen beide Schiedammers het oude handwerk weer op. De overalls gingen aan en wat doen bouwvakarbeiders, die ple zier in het werk hebben? Wel, een liedje zingen natuurlijk. Maar wat doen bouwvakarbeiders, die goede zangers zijn? Wel, trachten zo goed mogelijk te zingen! Wim en Dick oefenden wat al staande tussen de stellingen en op een gegeven moment keken zij elkaar aan en het klonk: „Niet gek, hè?" Op dat moment is het duo „De Trek vogels" geboren. Het huis is nu klaar, maar Wim en Dick hebben het verder te druk samen. Opnamen werden gemaakt en het liedje over het joggie met het konijn tje werd een groot succes. Het succes is dermate groot dat Wim en Dick woensdag de Jordaan in Amsterdam op stelten hebben gezet door daar dertig witte konijnen uit te delen. Deze grammofoonplaat behoort nu tot het vaste lichte radiorepertoire. Er worden reeds nieuwe opnamen voorbereid. In zijn televisiembriek toonde Pi Scheffer zich enthousiast, RADIOPROGRAMMA VOOR MAANDAG AVRO: Hilversum I 402 7.10 Gym; 7.20 Gi Gram; 9.00 V d vrouw; Gram; 11.00 Voordr; U.l_ Lichte mux; 12.39 Land- en ded 12.33 V h platteland; 1: spel: 13.00 Nws; 13.15 Meded 13.25 Theater ork; 13.55 Beursber; 14.00 14.10 Land voor de boeg, klankb; .05 Gram; 9.35 5 Gram; 12.00 1.43 Orgel- 4.45 Sopr de Niei i piai e vrereicr 15 ss^g"1' ork; koor' en sol; 17.50 1957; 18.00 Nws; 18.15 Amus muz; 19.00 Or- Strijkkwartet ws; 20.05 Die Flede 22.00 Joum; 22.10 Caba ork; 23.00 Nws: 23.15 Koer- 23.25 r New York; 23.16 Act of g 1 II 298 m.: NCRV: 7.00 Nws; le muz; 7.30 Gram; 7.45 Een de das»; 8.00 Nws en weerber; ken; 9.30 Voor- 10.10 Gram; eergang; 11.15 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land en tulnb meded; 12.33 Lichte muz: 12.53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.40 Gram: 13.50 Kamerork en solist; 14.45 V d vrouw 15.15 Metropole ork: 15.45 Gram; 16.00 Bijbellezing: 16.30 Oude muziek; 17.00 V d kleuters; IJ.15 Lichte muz; 17.4» Rijksdelen Dr. Z. Hors „Quai 18.20 erber; 19.10 Viool e 19.00 Nv veclmbel; 19.35 Staat; caus: 19.50 Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Kinderkoor; 20.45 Gou den Jamboree 1957. rep; 21.05 Strijk- kwart; 21.35 Lichte muz; 22.05 ..Het Mid- 'en.Oosten, soee'bal in de Wereldpolitiek, caus; 22.15 Lichte muz; 22.40 Gram; 32.45 Avondoverdenking: 23.00 Nws en SOS -er: 23.15 Gram 23.49—2400 Het Evan gelie in Esperanto. De V.A.R.A.-schijvenspeurder laat vanavond om tien uur weer platen uit de oude doos horen. Televisie caus. KRO: 19.45 Nws; 21 Act; 20.45 Gram; 20.50 Gram; 21.30 De Schlppei baret; 21.21 »n de Maar hoorsp; 22.25 Gram; 22.45 23.15—24.00 Gra liturg kal; 23.00 Nw: 2. BUk I doekjes. 4. „De 01 haal. 5. Epiloog. (Advertentie) PRAKTIJKEXAMEN Boekh, Ned, Fr, Duit», Eng. M.B.A., S.P.D. De kortste en voordeligste opleiding: RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2