met jezeil ORGELS VAN MARCUSSEN ZONDAGSBLAD in Moderne vormgeving die w/el u/ordt aanvaard Wij Speelden op Orgelreis naar Denemarken (II) Cultureel venster HET ORGEL BIJ HANDEL EN PIANO BIJ CHOPIN ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1957 - Kunstenaars maakten zelfportretten DE meeste mensen zien als ze 's-morgens voor de spiegel hun haar kammen of zich scheren slechts dat deel van het hoofd dat op dat moment de aandacht vraagt. En de jonge vrouw die zeer uitvoerig de make-up verzorgt voor de toi lettafel is als een decoratieschilder, die alleen maar plezier ste heeft in de kleur en de lijn die hij aanbrengt; het object zelf dat hij moet beschilderen heeft niet zijn interesse. En dan e«sen innerlijk willen schilde- zo gaan de meeste mensen eigenlijk aan zichzelf voorbij, zij zien zichzelf nooit. tretten waarin hij inderdaad zich zelf zag. Wie denkt hier b.v. niet aan het laatste zelfportret dat hij maakte en dat wellicht het mooi- geworden. En Vincent van Gogh dacht nimmer aan de repre- 4- Van onze kunstredacteur Wellicht in d puberteitsleeftijd en ook wel in d periode zo „entre les deux ages'" kijkt het meisje of de vrouw in de spiegel om te zien of ze nu werkelijk niet zo lelijk is. Of beter: om te zien dat ze toch eigen lijk wel een beetje knap is. Dat is dan flirt met zichzelf. Helaas, noch dat jonge meisje, noch die vrouw ziet zich werkelijk. Ze ziet slechts een uiter lijk, een masker, een gelaatsvorm zoals duizenden hebben. Het ontdekkend kijken in de spie gel komt in werke lijkheid maar heel Meestal wil men de spiegel niet iets doen onthullen, maar bedekken En bij zelfbeschou wing trekt men dan ook meestal een gelegenheidsgezicht. Zoals de meeste mensen ook doen bij het laten maken van een foto. Hoe weinig foto's tonen ons de werke lijke mens? Hij blijft veelal bedekt iiJe> achter het masker-van-de-opname, bepaald moment. De foto toont weergege' achter een bepaald gewichtigheids- gevoel. of dat i niet met penseel, al of atelier, joyeus of tragisch, als Lebemann of in armoede. niet het geval met Breitner. die op dit zelfportret uit 1886 als het wa re wil zeggen: ..Hier ben ik, Geor ge Hendrik Breitner". En het is verrassend te zien hoe de thans naar Canada geëmigreer de A. Derkzen van Angeren zich in 6 zelfportretten (etsen en li- altijd een portrethouding tho's) steeds ouder en ook beza- len. Een pose dus. al of digder zag worden. Ontdekkend is het het met Siberisch houtskool gete- een kende zelfportret van Esther Roe- lofsz, een kunstenares van slechts 23 jaar. En in een onverschillig- brutale houding zag Kees Verwey zich, bijzonder knap geschilderd. In sterke, brede contouren, ving M. Overmans zichzelf, heel wat be ter dan een Dick Ket, wien men een blasé-houding niet kan ontzeg gen. Dan is er nog de felle aan klacht tegen zichzelf van Charles Gaupp en ook de verwarde visie, die Bouthoorn op zichzelf heeft. De kunstenaar staat op deze ten toonstelling oog in oog met zich zelf Sommigen ontdekten zich, sommigen waren niet meer dan portretten van kunstenaars bij el kaar te zien. Het initiatief van de Ned. Kunststichting te Amsterdam om een dergelijke tentoonstelling in te richten kan niet voldoende gewaardeerd worden. En het is werkelijk niet te veel van U ge vraagd vóór 1 september eens in de Koornmarktspoort te Kampen te gaan kijken naar deze expositie, die als titel heeft ..Ooi 71 Nederlandse ..Oog m oog zelfportretten het jonge meisje dat de make-up UrOgn loi verzorerip Mpn ma ff zich vuist Het is niet nodig al deze wer ken afzonderlijk in dit artikel te noemen. Men vindt er kunstenaars bij als Lizzy Ansingh, Herman Berserik, Breitner, Chabot, Ch. Eyk. Leo Gestel Van Gogh, Isaac Israels, Jonas. Mauve, Dirk Nij- land, Radecker. Schumacher. Jan Sluyters. Jan en Charlie Toorop, Kees Verwey en Willem Witsen. Allen zagen zichzelf, maar niet al len ontkwamen aan een oppervlak kige kijk op zichzelf. Nog te veel vindt men er de gefotografeerde houding in, nog te veel vindt men er de stilstand in. Maar ondanks dat is toch elk stuk karakteristiek en men kan terecht van een unie ke verzameling spreken. verzorgde. Men mag zich juist door dit gevarieerdebeeld deze tentoonstelling niet laten ontgaan. En we zouden zelfs willen advise ren deze expositie in haar geheel in meerdere steden te vertonen. Kampen heeft de primeur gehad. TOEGEPASTE GRAFIEK WIER kunstenaars exposeren thans in de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag toegepaste grafiek, een tentoonstelling, zoals in deze stad nog niet eerder te zien is geweest. Het ts voor het eerst, dat we hier kennis kunnen maken met de veelzijdige belangstellingssfeer, het technisch vakman schap en de opvatting betre//ende de commerce van de kunste naar, die zich op dit terrein begeeft, een terrein, waarop typografie en beeldend vermogen onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. We worden hier geattendeerd op het feit, dat de moderne vormgeving, welke in de vrije schilderkunst als extreem en niet-acceptabel aangeduid wordt, hier middels de opdracht gever wel door het publiek wordt aanvaard. Iets. waarbij de beschouwer van deze expositie wel even stil mag staan, daar we in al deze toegepaste kunst schilder-kunstige vormen terugvinden, welke zoals bij Jan Roede dikwijls het geval is, zelfs zeer extreem genoemd mogen worden. Roede Roede doorbreekt naar zijn eigen zeggen het redelijke, maar dan op een dusdanige manier, dat door dit niet-redelijke, wat dikwijls heel grappig blijkt te zijn en door zijn direkte vorm, welke eigenlijk vormloos is, en door zijn klaar heid van kleur, (zie zijn kalender bladen). wel zó suggestief op ons inwerkt, dat we niet meer vragen naar het hoe en waarom, doch zon der meer aanvaarden. Uitnemend is daarbij nog te zien. hoe Roede hetzij naast blad, domineren, e danig weet te zetten e Zelfportret met palet e NA, het gelaat in rust, meestal zon- (zie afbeelding). de fraaie Arp Schnitger-orgels in Noord- enige invloed op de toonkwaliteit Duitsland^ Denemarken^eerst bezoekenjebracht d<£f "ISschaJpK - °'n,na bewezei kleur i tekst zo- hiermede te combineren, dat deze het niet alleen uithoudt tegenover zijn dik wijls felle kleuren, maar zelfs een eenheid vormt met het beeld. Op merkelijk zijn nog de bladen, waar hij een eigen fantasieletter met non-figuratieve vormen weet te combineren tot een volkomen ab stractie, welke echter aan duide lijkheid niets te wensen overlaat. Wel vraag ik me af, of er in het extreme bij Roede nog een ver dergaan mogelijk is. Wellicht kan deze kunstenaar door een vondst een andere techniek ontwikkelen, welke hoogstwaarschijnlijk een maniërisme inhoudt, waardoor het m.i. zeer moeilijk voor hem zal zijn zich op deze weg te blijven handhaven. deftige of jer dynamische beweeglijkheid pose. i het werkelijke gezicht. De fo- schouwen. En hoe beweeglijk onverschillige houding Juist ook door een onversohilliao houding kan men zich gewichtig geen ,-èprSdïictic van innerlijke dat maken. Kijk maar naar vele spanning Dat eerst kan het ge- beelding jongeren van vandaag, die zeggen schilderde zelfportret zijn niet van gewichtige mensen te zelfportret waarin de kuns houden, maar het zelf door een trachtte zichzelf te ontdekken, dus ligt bepaalde blasé-houding in heel ZOnder te schrikken van het diep in zichzelf zijn instrumenten. de orgelbouwer Marcussen te Aabenraa enige Hoogendoorn sterke mate zijn. De foto kan ook eigenlijk nooit een volledig zelfportret zijn. want Het bedrijf van Marcussen is modern geoutilleerd, al ontbreekt het geretoucheerde gezicht, dit gelaat, hoe vol spanning. Ook daaraan de moderne klankanalytische meetapparatuur. De hout- -eproductie van innerlijke datvan een Henri tenHolt (zie af- soorten welke worden verwerkt tonen een goede structuur kniaats (Zweedse afkomst) doch in Nederland zouden wij zoveel naald- h'etr voleenc de kunstenaar Een soort RembVandtieke'wijsheid hout niet een orgel durven toepassen. Opmerkelijk dit portret. En dan het in Nederland voor luchtdichting verachte viltpapu Marcussen royaal wordt Van geheel ander karakter toont Ho lelijk uiterlijk. Driemaal bij het genie Representatie TN FEITE zou men na- A tuurlijk elk schil derij een zelfportret van de schilder kunnen noemen. In elk goed schilderij geeft de kunst schilder zichzelf, geeft Ludwig Berger, de wereldbeken- hij zijn eigen visie, geeft de toneel-, film- en opera regis- hij zijn eigen levensbe- ■eur. heeft zijn levensgeschiedenis schouwing, geeft hij zijn verteld in een boek, dat hij noem- eigen liefde, geeft hij de ..Driemaal heb ik het genie zijn eigen innerlijk, ontmoet". Die titel is even wel- In de loop der eeuwen sprekend als het boek zelf. Dc ti- al heef wat zelfportretten tel getuigt namelijk van een hoog derd of in steen gemaakt. Vermoe- cultuurgevoel bij Berger, die on- delijk zou men bij Jan telbaar veel en belangrijke men- (1380—1440) kunnen bej gr de lichtelijk badinerende Stinkens on waarop Vaiu Citroen over orgelmet toegepast in de wind laden. W\j staan op onze achterste benen als tot dit doel geen leder wordt gebruikt, doch Sybrand Zacha- riassen, die thans het bedrijf beheert, ziet er absoluut geen be- De pijpenmakerij ziet er precies eender uit als bijv. de fabriek van Zeist. De gegoten zijn penseel. Eyck Een gevoel van minderwaardig- wat heid moet Citroen hebben en dat Het solderen orgelmetalen platen worden op grote trommel bevestigd draaibank geschaafd, de pijpen gaat in zijn rijke leven heeft ont- het zelfportret betreft. Hij gaf het heeft hij ook in eigen verbeelding precies eender als b.v. bij slechts met dit verschil da' epresentatie Rembrandt zichzelf schilderde Saskia op de knie En zoals Rubens zich vrijwel altijd schilderde. bewijs dat hij ontdekt. Zonder enige pathos as meer in de bovendien uitzonderlijk knap is het te lande electrische soldeerbou- Zoals kleine getekende zelfportret van ten en bij Marcussen gewone Ro Mogendorf. En A. Kater heeft soldeerbouten zich als een erg schichtig mens ge konterfeit In een lichtelijk cynis- 'orden gebruikt. Zachariassen hebben Schnitger bij hun op- ïk leef er goed tische houding vond Wim Schuh- levering indertijd een sterke wil Rubens eigenlijk op elk macher zichzelf terug in de spie- zelfportret zeggen. Rembrandt niet altijd. Want van Rembrandt zijn er talrijke zelfpor- Charles Eyck vond de presentatie toch belangrijker dart ge structuurverandering het werkelijke inzicht. Is dat ook pijprr.ateriaal (lood-ton de het kort gezegd het volgende: Het bedrijf van de fa. Marcus sen is evenals dat van de beste Nederlandse orgelhouwer geheel near de geest van de tijd geoutil leerd en staat onder leiding van een nuchter, bekwaam vakman met uitstekende zakelijke aanleg, die zich met zijn bekwame personeel beperkingen weet op te leggen om niet in grote klank- technische moei lijkheden te gera- De opgedane in druk werd beves tigd door het be zoeken van de or gels welke door de firma zelf waren gekozen om een goed beeld te ge ven van het werk. Zo werden de volgende orgels be- Slotkerk Christiansborg te Ko penhagen; gebouwd in 1829 door flarcussen, gerestaureerd 1953; vrijwel Jaegersborg 1944. Radiostudio Ko- door het penhagen 1946. Haderslev, ge bouwd 1654, gerest. 1951; Trini- tatiskerk te Kopenhagen, gebouwd i af- uitgebreide collectie toont fiches, via gramofoonplaathoezen vroeger papieren zakken, doch eindelijk aantrekkelijke omslagen als bij het boek) tot omslagen van periodieken en illustraties. Uit gaande van de natuur en sterk ge neigd naar het illustratieve toont hij hier fraai werk, waarin soms effektvolle kleuren toegepast zijn. Het sterkst toont hij zich toch ech ter in het zwart-wit. Hierin heeft hij een uitdrukkingsmogelijkheid, door een zware penseellijn of dopr een fijne pen. welke steeds een krachtige vorm inhoudt, doch al tijd met een directe speelsheid is neergeschreven, zodat het ons de indruk geeft alsof het ontwerpen voor hem een spel is met het ma teriaal, waar uit in het gebruik van het materiaal en het gegeven steeds een groot gevoel voor hu mor spreekt. Dat dit spel de ster^r ste kant van de kunstenaar is toont het typografische gedeelte, waar de ernst om ide hoek komt kijken. Hier moet hij een keuze doen uit zijn lettervormen, zijn spontaneïteit afremmen en niet di- Henk Krijger bij zijn nieuwe letter» typen op de expositie van toege paste grafiek in Den Haag. van Henk Krij ger, de specia- cialist. en daarom ook min of meer los van de anderen. Bij hem is het hele creatieve vermogen gericht op het boek. Hij is de typograaf bij uitnemendheid, de ontwerper van omslagen en illustrator, de ont- werper van de raffialetter. Zijn denken is gec-.icentreerd op de let ter, zoals we die dagelijks tegen komen in een aaneenschakeling tot woorden en zinnen, welke we le zen zonder deze letter, een per soonlijk werk van de kunstenaar, eigenlijk te zien. Dit is ook de kracht van Henk Krijger, een boek- blad zó samen te stellen, dat we niet meer die letter zien. doch een blad, dat een lust en een rust voor het lezend oog is, waarbij hij soms de gehele nevenpagina met een illustratie verrijkt, die derstreping en aanvulling het schrift. Welk een belangrijke i plaats de letter, waarin de hori zontalen en vertikalen het meest spreken, bij Henk Krijger inneemt, i zien we in de gehele verzorging van zijn boeken, van zijn band- ontwerpen, in zijn illustraties, waarin ook het horizontale en ver- tikale element overheerst, zodat het een sprekend ritme wordt met de typografie. Met name noem ik hier de illus- I tratie van Maria en de Engel uit l „Maria" van Elizabeth Eyber. De k er! li Phl door chemische omzetting plaats hebben, dat de pijpen daardoor milder klinken. Daarna gaat dit proces zeer langzaam niet meer voort. Ook Z-_ steeds weer aanblazen van de pij- pen een afronding van de scher- alliage) pe kanten plaats hebben, hetgeen 1730, gerest. 1956; Aabenraa (Advent) «««««««««♦O*»*»*»»»**''*'»'*®*»*0*0*''1'*'0' heeft Handel dan ook nooit de beschikking gehad over een groot orgel en schreef hü in ver houding betrekkelijk weinig voor 1" -och Kan «H LUDWIG BERGER VIA NAALD ÉN PIAAÏ Dit zijn dus 3 gerestaureerde or gels vanaf 1951 en drie nieuw-ge- bouwde orgels vanaf 1944. Van de gerestaureerde orgels is dat in Christiansborg heel fraai en met piëteit gedaan. De dispo sitie is aangepast aan de huidi ge inzichten. Het orgel te Ha derslev werd in 1651 gebouwd door Peter Karstensen en omvat te hoofdwerk, rugwerk en pedaal. Bij de restauratie (30 vierde bijzonder gelukkige keu- ef-een borstwcrk langspeelplaat manuaai bijgebouwd volgens het express!1" principe. silijk indenken zonder orgel. Zelfs i ontdekte Ludwig Berger het genie Handel »a«elenbïl»"aBeSmenn B.e;;"e »«choeide vele opera's ontdekt men toeit telkens weidse ruimte tussen deze begena digde geesten zwierf als een dwaallicht door mijn leven het {jeniale, dat vaak op het genie ge- eek als twee druppels water", zegt Berger in zijn voorwoord. Daarbij zeer nadrukkelijk onder- o scheid makend tussen het genie kunnen bevestigen. Hier is een ba- en het geniale Het boek is een rokweelde die blij en zelf; vrolijk wandeling door het eigen leven ge- stemt. De meest verrukkelijke ara besken heeft Handel in deze aan het orgelklavier. Heel anders overigens dan Bach, die veel meer verinnerlijkte natuur in de opera, èn in het oratorium, op Italiaanse gelconcerten geschreven. Men natuurlijk heel gewichtig kunnen moU h spja„at0 a„ n,. Grote Polo„aise Gp n Di, LPEM 19083Uitgevoerd den de Mazurka's in cis-m 6 no. 2, in cis-moll Op. 63 in a-moll Op. 76 no. 4. in a-moll Op. 68 no. 2, in F-dur Op. 17 no. 4 cn in D-dur Op. 33 no. 2. de Bal lade in g-moll. de Ballade worden, een zoeken banden ook en een weergave smart Maar bovenal bock vol liefde gewor den. liefde voor de naaste in het leven van Berger, die geruime tijd strumenten in ons land doorbracht toen het strumenien Hitler-regime hem verblijf in zijn vaderland verbood. En juist de be schrijving van die periode is zo interessant. Wat deze ..balans van een leven" echter zo interessant maakt is de kijk op een thans voorbije cultuur, gerepresenteerd door figuren i gril- n getrokken, speelse, lige lijnen, soms ook ve een korte gevoelvolle meditatie. Een heerlijk spel tussen orkestin- gelstemmcn. Die Orgelconcerten voerde Handel meestal uit als onderbreking van oratorium-uitvoeringen. Het waren aparte attracties. Het instrument waarvoor Hartdel zijn Orgelconcerten schreef was een positief zonder pedaal, slechts ff.',"»,»5" Concerto ju Bcdur Werner"Krauss. Carl Zuckmayer. daalorgel gedachu Emil Jannings. Conrad Veidt. van Handel Yvonne Printemps. Greta Garbo. 1c brief bekend geworden. Hierin te- Mariene DtetriX' Aaltje" |K k?nde Htódö nl. het VdlnnUe a»n: wier. Thomas Mann. en vele an- «Open Diapason aus Metall. ïm deren. Het boek is een cultuurge- Prospekt. Stopped D«»Pas°n; «rhiedeni; in de vorm van een Diskant, aus Metall. im Basz aus autobiografie geworden. De Zuid- Holz. Principal aus Metall. Twelfth hollandse Uitg. Mij in Den Haag aus Metall. Great Tierce aus Me- gaf er een uitnemende Ned ver- tall. Flute Stop taling door K Walschot van uit. Telefunken. van wie ik kort gele met een inleidinc van Ben van den nog een volledig Ned. uitvoe- Eysselsteijn. iForum-Boekerij), ring van Bach s Matthaus Passion Een groots boek v opmerken dat die Orgelconcert het niet halen bij die van Handel Maar daarmee heeft men eigenlijk s j Reb( nog niets gezegd. Want ook minder eieme* t •moU Op. jjet pedaai kreeg 2 bezettingen. waarvan 1 in balans met het hoofd-, rug- en borstwerk en één als ..pedale de récit". Iets lager Bij de dispositiewijziging is de gemiddelde toonhoogte van de karakter, Chopin- bestaande „werken" iets lager d* Klerk, de groot besprak, heeft het Orgelconcert 9 in Bes-dur Op. 7 no. 3 van Handel opnieuw door Ned. musici laten uitvoeren, nl. door het Am sterdams Kamerorkest o.l.v. dr. Anthon v.d. Horst en de organist Albert de Klerk. (30 cm. langspeel- geniale improvisatie is het ge' plaat LT 6589'. Een plaat die elke den. .Mensen uit het oude dorp", Handel-liefhebber in zijn bezit moet Boekbespreking de Klerk hier het 2e deel en hi doet dit over de sopraan-aria ui het oratorium „The Messiah" How beautiful are the feet". Een genten-bewerkers hebben de dan Handel's muziek nog wel toonkunst denkbaar Het Orgelconcert no. 5 is er het klinkend bewijs van. dat Arne een uiterst kundig meester was niet al leen. maar ook een briljant com ponist. een echte figuur in de over gang naar de zgn. galante stijl. Het is heerlijk deze muziek te ho ren en dan vooral op deze wijze. Niet alleen is er op deze plaat van perfect orkestspel sprake, maar bovenal van sprankelend orgelspel. Albert de Klerk toont zich hier een groot meester op de orgelbank. De beide werken klinken ook bijzonder goed in de ruimte en het oude or gel. dat beslist niet groot zal zijn. heeft een unieke klank voor deze muziek. rhet aantal orgelliefhebbers in ons land gelukkig nog vrij groot, het aantal pianoliefhebbers wint het misschien nog. En bij hen doet de naam Chopin meestal wonderen. Als er pianorecitals slecht bezocht worden, dan zeker niet de Chopin-recitals. Het is als of deze Pools-Franse romantiek nog steeds voldoende resonans heeft. Begrijpelijk, want Chopin is een figuur van alle tijden. Met opzet zette ik het woord Pools voor het woord Frans. Want voor mijn gevoel is de pianomu ziek van Chopin toch nog steeds in de eerste plaats Pools. Allerlei pianisten en meerdere orkestdiri- het wezenlijke gekomen door het vermeerdere Chopin's kunst: de van de lagere en verwijderen va i de Poolse mentaliteit, enkele hogere registers. Welis Halina Czerny-Stefanska groot virtuose, maar bovenal is prachtig. CORN. BASOSKI. In 1044 bouwde de firma Ma russen dit orgel in de kerk i Jaegersborg, welk instrument - et.pnalt in de Utrechtse Klaa kerk ook is t oorzien van n horizontaal liggende zg. Spaant Wouter van El shout. Ultff- hebben omdat hier H. Meulenhoff, Amsterdam. voeten uit Handel getekend wordt. - w!4 Zonder overdadige accoorden. zon- B^renroman!«rschiinon -M d(,r ïtrtroebtlt„d, doziinen Slecht; een enxeie„„u.,™ steekt uit. maar bij die zeld: exemplaren behoort hela Elshouts wierk 'Daar het de "gewoonte van Han- SSpto WlSSSt tiet leest del we, ook wel gedeelten in die zijn vu der in. muziek ü.d gestu. goed en maakt een ongekunstelde Concerten Indruk Was het echter harmonieën. t volkomen doorzichtig- Van hcid en bovenal ui een onverbeter lijke barokke pracht. het uitsluiter.de salon effect willen halen, hebben van Aan de andere plaatzijde vindt Chopin een bijzonder week vent- orgel je willen maken, maar ze hebben rt m de Poolse aarde uit zijn muziek Thomas Arne (1710niet geroken, de Poolse aarde die ïponist en di- er juist de kracht aan geeft en die Hamburg de deze muziek opheft boven de ver- ijfde sfeer van de Franse sa- en wel het öe Orgelconcert t 1778), de Engelse componist rigent die 'BfeAriMMaH eerste Duitse uitvoering van Han del's „The Messiah" leidde Tho- Arne. die tegen de wil beslist niet te sluite van een gemis sprake zijn. torium. orgclsolo te impro- daarbij dan vaak aan bij het improviseert ook Albert schillende operas. Bijzonder blij ben ik daarom iet de opname van een aantal 1759 zelfs doctor in de Chopin-werken door de jonge de Univer- Poolse pianiste Halina Czerny-Ste fanska. De Deutsche Grammo- phongesellschaft heeft hiermee muziekwetenschap siteit van Oxford werd. heeft zijn de prestanten kantoren volledig en goed overwogen uit- En de opname gebouwd, maar het klankkarakter moet doch wel belangrijk afwij ken van het oorspronkelijke. Merkwaardig is het Franse ele ment in de dispositie. Deze is ken nelijk gemaakt met het oog op de Franse orgelmuziek. Deze restau ratie moet een moeilijk in te ne men pil zijn voor eenzijdige Mar- cussen-profeten in ons land. Het orgel in de Trinitatiskerk viel erg tegen; het klonk fel en droog. Zal dit dus over 15 jaar beter zijn?? orgels voldeed .'i; dat te Jaegers- borg het best. De orgelstemmen is prachtig, maar men mist de sfeer der Schnitger or gelstemmen. Zijn de laatste inge togen en „Ge- heimnissvoll", de orgelstemmen van Marcussen zijn daarentegen wat pronkend. En dat bevordert de ware liefde niet. Waarschijnlijk zal men na enige tijd ontnuchterd wor den. Het orgel in Jaegersborg liet nog gelegenheid voor de kunst- De dispositie van m dit orgel (zie foto) Hoofdwerk: 1. Prestant 8' 2 Roer fluit 8' 3. Octaaf reet zelf neerschrijven; dan zien we even de zwakke zijde van Ton Hoogendoorn. Velthuys Een grote verscheidenheid werk z i M a t V e 11- die affiches en veel der reclamewerk, zoals folders en boekbanden toont. Hier maken we kermis met de perfecte vakman, die niets aan het toeval overlaat, doch eerder zijn intellect laat spre ken, voor wie het ontwerpen een ernstige zaak is. Hij heeft niet de speelsheid van een Hoogendoorn of de drang naar het onredelijke als Roede, misschien een zwak heid, waardoor zijn werk op de duur kan gaan verstarren, ander zijds een kracht, waardoor hij ieder kleurvlak funktioneel weet te maken en al naar gelang het doel het laat spreken of laat w li ken, terwijl iedere lijn een wer kelijke ondersteuning is van de kleur of een zelfsprekend element in het wit. Ook de typografie in zijn werk vertoont geen lacune. Hier treft het begrip voor letterty pen. grootte en plaatsing in het vlak. waarbij een duidelijke lees baarheid. echter nooit ten koste van het beeld, gewaarborgd is. Krijger Ten slotte zien we hier het werk 4' 4. Gedektfluit 4' 5. Roerqumt 2 6. Octaaf 2' 7. Mixtuur 4-st. Trompet 8'. Rugwerk: 9 Houtgedekt 8' 10. restant 4' 11 .uintadena 2' Kromhoorn 8' Borstwerk: 15. Gedekt 8' 16. Spitsgedekt 4' 17. Prestant 2" 18. Nasard 1 1/3' 19. Cymbel 1-st. 20. Ranket 16'. Pedaal: 21. Subbas 16' 22. Oc taaf 8' 23. Gedekt 8' 24. Fagott 16' 25. Regaal 4. (wordt vervolgd) JOH. M. VETTER Mariafiguur is hier opgebouwd uit genoemde lijnen met links achter als vervaagd zwevend de engel. Nog sterker wordt het ritme door dat de hele tekening doorsneden is door een vertikale lijn, welke Ma ria als het ware apart plaatst met noodwendig hierdoorheen een hori zontale. welke 2 lijnen de tekening een opmerkelijk compositorische kracht geven. Dat Henk Krijger ook het experiment niet schuwt toont hij ons in d'e achtergrond bruikte, terwijl hij in andere teke ningen met tule een fond maakt. Zonder uitzondering echter is zulk een experiment beheerst verwerkt tot een bij de tekening behorend deel. waarbij toevallige effekten uitgesloten zijn. Vervolgens noem ik nog een boekband van „The King of Schnorrers". In een qua formaat simpel tekeningetje zon der tekst of andere versiering gooit genoemde „King" hier een luik open cn steekt zijn hoofd er door. een gegeven, geïnspireerd op een zin uit het boek. maar de hele sfeer van het boek bepalend. Tot besluit vestig ik nog de aandacht op de initialen van Henk Krijger, de zg. raffialetter. een letter waarachter men de eeuwen oude cultuur van het schrift, be wondering voor de oude calligra- fieën en de invloed van de Chine se lettertekens voelt, die hij ver werkt heeft tot een eigen uitdruk kingsvorm met als resultaat een unieke letter uit de 20ste eeuw. In het gehele werk van Henk Krij ger. cn vooral bij het zien van de ze initialen, rijst soms de ivraag of het niet te perfekt is, perfekt voor al ln het beheersen van de lijn. We kunnen de Haagse Vrije Academie zeker gelukkig prijzen met deze expositie, waarmede zij, als onderwijsinstelling, haar leer lingen een schat van indrukken medegeeft, welke niet anders kan een grote stimulans kunnen zijn. De expositie duurt tot en met 31 augustus. ARIE VERMEER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 14