Mens en muziek in de loop der eeuwen
Onze voorouders wisten het
wel van te
er
nemen
SCHILDERIJEN ALS
BEWIJSSTUKKEN
WEG DIE
KWELLENDE
REUMATISCHE
PIJNEN
DOLCIN
Chefarine „4'
Senaat achter hogere
sociale uitkeringen
Sem Dresden, vernieuwer
en groot pedagoog
l'MHIII
OPSTAND TEGEN HOESSEIN
WAS GROOTS OPGEZET
Hftr'S'"""1
4
WOENSDAG 31 JULI 1957
INTENS EN MUZIEK in de loop der eeuwen zijn zij onafscheidelijk
-L"J- gebleken. Men kan zich het mensdom niet indenken zonder muziek.
Stelt U zich eens voor een wereld waarin niet gezongen en niet gespeeld
werd, een wereld dus zonder zangers en speellieden. De muziek is van
nature zodanig met ons verbonden dat wij haar niet kunnen ontberen, al
zouden we het ook willen, zei Boëtius eens. In ieder mens zit iets van een
musicus, zelfs bij hem die zegt a-muzikaal te zijn. Het harpspel van David
vond een resonans bij Koning Saul en het ritme van Lionel Hampton vindt
dat bij onze jeugd. Twee heel verschillende dingen, maar toch misschien in
wezen niet zo heel erg verschillend. Is er niet bij beide van zinnenbekoring
te spreken?
Het musiceren heeft zich echter in de
loop der eeuwen hoe langer hoe meer
verplaatst. Niet de rijk-gestoffeerde salon
is meer de belangrijkste muziekontvangst-
plaats, maar de koude studiozaal van een
radio. En niet meer In de huiskamer hoort
men de danswijzen, maar in de dancings
met vals-gekleurde neonverlichting. Het
steeds meer en meer georganiseerde con
certleven heeft bovendien een hevige deuk
toegebracht in het huiselijk musiceren.
Gelukkig is er de laatste ti^d een kleine
kentering ten goede waar te nemen, maar
het is alles toch nog schamel vergeleken
bij vroeger eeuwen.
De weinige koningshuizen die er nog
over zijn hebben geen hofmuzikanten
meer in dienst, de rijken hebben geen
eigen orkesten meer en andere privé-
personen gaan geen contraoten meer aan
zoals eens een Pieter met de 17e eeuwse
Amsterdamse organist Johannes Hartogh,
welke verbintenis ging over zijn twee
dochters die „hy 't haren huise alle dagen
eens zal komen leeren, instrueeren ende
onderrichten in 't spelen op de clave-
cymbel, allerlei deuntjes of vovsen, als
mede te leeren de muslque te spelen en
te singende tyt van een en half
achtereenvolgende jaren"
Wie zo eens schilderijen uit voorbije
eeuwen bekijkt zal opmerken dat mens
en muziek elkaar vroeger heel anders
en misschien veel intiemer ontmoetten
dan tegenwoordig. In een akte van 20
oktober 1619 is te lezen, dat een knaap van
8 jaar vijf jaar lang bij een muzikant
komt inwonen om bij hem te leren spelen
op de „viole, bas en de tenor" en dat
hem na het einde van die studietijd de
ba6 en de viole ten geschenke rullen wor
den gegeven.
Overigens moeten we die oude^ tijd
natuurlijk niet gaan idealiseren Er werd
heel wat muziek gemaakt in de huizen,
door jong en oud. Luit, spinet en virgi-
naal, viola da gamba en gitaar, dwars- en
blokfluiten, draailier en vedel, doedelzak
en pochette, men kon ze in alle huizen
van de Iets meer gegoede bewoners der
steden vinden. Bij bruiloften en andere
feesten ontbraken er nooit muzikanten en
als men 's avonds gezellig bij elkaar
kwam, kwamen de liedboekjes te voor
schijn. Er zijn heel wat van die „liedt-
boecken" geweest, o.m. de „Haerlemsche
Wtnter-bloempjes. Opgeoffert Aen de
VreUgd-lievende Nymphjes; Gepluct uyt
'et Breyn van verscheyden Rymers, ver
meerdert met verscheyden wel-rieckende
Lente-Bloempjes" en het „Pans Fluytje
ofte Heydens bancket, blaazende loopjes
met hoopjes, en stukjes op krukjes voor
Aapjes en Knaapjes". Vele steden hadden
eigen liedboekjes, zoals „De Sohiedamsche
Jeneverstoker" en „Het nieuwe Medem-
blikker Scharrezoodje". Ook stichtelijke
liederenbundels waren er natuurlijk, o.m.
„Stichtelijcke rymen om te lesen off te
singen" van D. R. Camphuysen en „Den
Chrlstelijcken hoveling, misprysende 't
hoofsche leven".
We kunnen zo nbg wel even verder gaan
met het opnoemen van allerlei zangbun
dels en daa-rmee bewijzen dat er toch wel
heel waf muziek gemaakt werd in de
huiselijke kring. Althans werd er veel
gezongen. En dat ging dan meestal ge
paard met Instrumentale begeleiding.
Maar ondanks dit mag men toch onze
voorouders niet al te hoog aanslaan ten
aanzien van de huismuziekbeoefening en
dit dan mede baseren op de oude schilde
rijen. Want die schilderijen zijn eigenlijk
nog helemaal geen bewijs van een intense
muziekbeoefening. Men zou er veel eer
der uit kunnen afleiden dat onze voor
ouders het er vroeger goed van genomen
hebben. De oude Weners zeiden: „Wein,
Weib und Gesang"; de oude Hollanders
deden beslist niet voor hen onder. En
bij een „goed leven" hoort nu eenmaal
Lofwaardig initiatief
T~\ORDRECHTS MUSEUM heeft
tiatief genomen tot 1 septem
muziekinstrumenten, ook al zou het spel
daarop nog veel of wellicht alles te wen-
overlaten. Er zijn thans nog wel men-
die een piano of vleugel in de salon
hebben staan met geen ander doel dan
t het ini-
september
tentoonstelling te organiseren onder de
titel „Mens en Muziek", welke schilde
rijen, tekeningen en grafiek van de 16e
tot de 20e eeuw toont waarop de combi
natie mens-muziek te vinden is Een lof
waardig initiatief en ook een leerzaam.
Want nu hebben we zo eens een hele col
lectie bij elkaar van voorbeelden der
vroegere muziekbeoefening.
Dat die muziek in de huiselijke kring
echt niet altijd voor hoge doeleinden werd
gebruikt, zal ook een ieder duidelijk
den die deze interessante expositie be
zoekt. In „Prinsjesdag" van Jan Steen b.Qj
zijn de trompet en de trommel er alleen
maar om wat meer lawaai te maken in
de kamer, waar mannen drinken,
vrouw haar kind zoogt en anderen beslist
niet al te nette moppen vertellen. In „Het
verlopen huishouden" van Jan Steen is
de luit maar op de grond gegooid om d«
mannen en vrouwen de gelegenheid t«
geven zich aan andere zinnelijke geneug
ten over te geven. David Bles. die twee
eeuwen later leefde dan Jan Steen, gaf
met zijn „Muziekpartij" een typisch
beeld van een eveneens puur zinnelijk
ondergaan van de muziek, waarbij flui
tist en zanger hun uiterste best doen om
het theeschenken, het pijproken en het
slapen te begeleiden.
Bij de 17e eeuwse Jan Miense Molenaar
is het weer anders. Hier niet de muziek
als een lagere instincten oproepende
kunst, maar de muziek als representatie,
dè muziek als decorum. Het ging hier echt
niet om de muziek bij het rijke gezel
schap op het grote paneel „Musicerend
gezelschap", het ging om de portretten.
In de 17e eeuw juist kwam het portret
schilderen tot grote bloei en de rijken
gaven maar al te graag opdrachten aan
schilders om hun goede en culture)» leven
eens vast te leggen. De muziekinstrumen
ten moesten er bij (zie afbeelding). Men
wilde zich echt presenteren in zijn rijk
dom. dus in dure kleren, met geschilderde
portretten aan de muur en met kostbare
vioolspelende dochter, de cellisten Casals
en Hekking en de pianist Dirk Schafer
Weissenbruch werd ontroerd door het
spel van zijn vrouw op de piano. Willem
de Zwart amuseerde zich om het strijkle
dat etende mensen moet begeleiden In
het restaurant (de muziek heeft hier ken
nelijk de functie het geluid van het eten
te overstemmen), Charley Toorop vond
haar plezier bij dansende boeren. Raou1
Hvnckes zocht het in een gestyleerd stil
leven met cither, waarbij iets van de
geneugten van onze voorouders komt weer
terug een tros druiven en een fles wijn
niet ontbreken en Dick Ket geeft een
neo-realistisch stilleven met een viool,
zonder enige ontroering overigens.
Het mee6t levendige bij die modeirneren
is nog wed Jan van Heel, die in de mens
De 16e eeuwse Amsterdamse schilder
Gerrit Bakhuysen maakte wel een zelf
portret met viool en fluit bij de schilders
ezel. De geschiedenis vermeldt niet of hij
zelf muziek kon maken, maar dat kun je
en schilderij toch niet horen. Zo zijn
ieer werken te noemen die aantonen
dat de muziek bij onze voorouders wei
bot het huis behoorde, maar niet al
ien verhoging van het geestelijke peil
betekende. Het is daarom goed die oude
tijden niet te overeohabten. Doch ondanks
al'les vormde de muziek toch een meer
intrinsiek bestanddeel van het leven dan
tegenwoordig, nu de muziek niet meer
wordt beoefend doch slechts beluis
terd.
Het geestelijke
toonkunst en plaatste orgelspel ende en
gelen bij de aanbidding van het Christus
kind, terwijl de Vlaamse meester Mfl-
chiel Ooxie (1499—1592), die door zijn na
doen wel eens de „Vlaamse Rafaëd" is|
genoemd, het geestelijke element der mu
ziek nog sterker naar voren brengt door
de Heilige Caecöida te schilderen met
engelen, die een motet van Jacobus
Clemens non Papa tonen. Het is een
soort hommage aan zijn componerende
landgenoot, passieloos-academisoh ge
schilderd. koel en zonder beweging of
heilige gloed. De muziek heeft de schil
der dus echt niets gedaan, alleen maar
eer voor Clemens non Papa.
We kunnen zo doorgaan en de 175 wer
ken die in Dordrecht geëxposeerd worden
voor stuk nader bekijken. Dat heeft
echter op deze plaats geen zin en u moet
-erken toch zelf zien. Wefl willen we
even naar enkele latere schilders
wijzen en ook de aandacht vestigen op
aardige zgn. ,,vanitas"-schilderij van
Adriaen Coorte, getiteld „Vanitas met
pochette". Het begrip vanitas omvat de
vergankelijkheid, de ijdelheid van alles
s afgeleid van het latijnse ..va
nitas vamitatum" (ijdelheid der ijdel-
heden, uit Prediker 1 2). Rechts in de nis
de kleine pochette, het bootvormige
dansmeestersviooltje uit de 17e eeuw. Een
van de vier sneren 16 gesprongen en
daarmee is de zang van het instrument
opgehouden. Om de vergankelijkheid var
alles nog sterker te accentueren vindt mei
op dit schilderij nog een doodskop, eer
vergeeld blad muziek, een half leeg glai
wijn, dobbelstenen en speelkaarten, eei
stilstaand horloge, een uitgebrande pijp
en een uitgegane „snotneus". Wel
heleboel tragiek bij elkaar. Het is alsof
Coorte wil zeggen: dat blijft er nu
van de man die eens triomfen vierde ais
dansmeester, Sic transit gloria mundi.
Wat willen de latere schilders eohtex
met hun werk in de combinatie mens-
muziek. Isaac Israëte zag dansende men-
in nachtcafé's. Jan Toorop zag zijn
denkbaar zonder muziek. Het zijn speels
verbeeldingen van Jan van Heel, ook var
het draaiorgel, heel wat plezieriger dan
Gerard Dou gaf met zijn viool, die verge-
is van een doodskop en een zand
loper. Het is als een slotakkoord var
i. Deze interessante tentoonstelling
heeft echter geen slotaccoord,
3 kan worden beschouwd als
ïieding tot eigen onderzoekingen.
Hier leert men waar en wanneer er
ek heeft geklonkens hier ziet men welke
Instrumenten er in de loop der eeuwen
werden bespeeld en hier ook is er volop
genieten van goede schilder- en teken
kunst. Een unieke expositie.
Corn. Basoski
Terstond verlichting door
(Cl Ontelb.re minnen .ron-
f) wen, jarenlang door de reu-
-5 matiek ondraaglijk gekweld,
hebben hun pijnen blijvend verbanaen
en hun oude activiteit weer herwonnen
dank zij de DOLCIN tabletten'
Lijdt U aan jicht, ischias, reumatiek,
spit en zenuwaandoeningen - grijp dan
in! Begin nog vandaag mei DOLCIN,
hef nieuwe uit Amerika komende prepa
raat, dat terstond en beslist verlichting
geeft bij pijnen van reumatische aard.
Zonder voorschrift bij Uw apotheker
of drogist verkrijgbaar Flacons van
100 tabletten f 4.15 - kuur-
flacons van 500 tabletten j
i«- p - v
Een vanitas-schilderij van Adriaen
Coorte (1683—1707) met rechts e
pochette of dansmeestersviool
beroemde
geneesmiddelen
zorgen, dat U
weer met plezier
Uw werk doet
nkel tablet werkelijk wonderen!
(Van onze parlementsredactie)
De Eerste Kamer heeft gisteravond
Londer hoofdelijke stemming de vijf wets
ontwerpen aangenomen, waarin wordt
voorgesteld om ter compensatie van de
huurverhoging de sociale uitkeringen
de kinderbijslagen met 3 pet te ver
hogen. Wat de kinderbijslag betreft, deze
-oor het eerste en tweede kind met
cent worden verhoogd, nl. van resp.
i 63 tot 58 en 65 cent. Van het derde
kind af bedraagt de verhoging 3 cent per
dag. Voor het vierde en vijfde kind krijgt
nl. 91 cent per dag. Voor het zesde
oor de eventueel volgende kinderen
102 cent per dag. De grote gezinnen krij
gen dus een extra-compensatie.
De heren Schipper (a.r.), Maenen (kath,
en Oosterhuis (soc.) vonden even
als destijds hun partijgenoten in de
Tweede Kamer dat de 3 procent voor
bepaalde groepen rentetrekkers en
grote gezinnen niet toereikend zal zijn.
Zij zouden de voorkeur hebben gegeven
aan een hoger percentage. De oud-voor
zitter van het N.V.V., de heer Oosterhuis,
meende, $at staatssecretaris Van Rhijn
in de schriftelijke stukken iets te veel
met het woord bestedingsbeperking heeft
geschermd.
De staatssecretaris wees er op, dat deze
verhoging niet beschouwd mag worden
als een welvaartsvermeerdering. Het
een compensatie, die niet uit mag groeien
tot een overcompensatie, want daardoor
zouden andere takken van sociale zorg
worden afgesneden. Een gering aantal ge
vallen van onderoompensatie mag geen
reden zijn om in veel groter aantal geval
len overcompensatie te geven. Overigen:
zegde de bewindsman toe, dat, mochten
de bijslagen onvoldoende blijken, 'de
gering zal overwegen wat daar aan
daan moet worden.
De Kamer heeft gisteravond ook nog
z.h.s. het wetsontwerp
meenschappelijke regeling tot oprichting
van het havenschap Delfzijl
LEVEN IN BELGIË IS
WEER DUURDER
Het indexcijfer van de kleinhandelsprij
zen heeft in juli een nieuw record bereikt
van 107,29 tegen 106,30 in juni. Als het
indexcijfer in augustus slechts 0,12 punt
stijgt, komt er een automatische loonsver
hoging van 2% procent voor honderddui
zenden ambtenaren en industrie-arbei-
Bij de dood van een componist
ZO HEEL ONVERWACHT NOG kwam het bericht: Sem Dresden is
overleden. Zo heel onverwacht, ook al wisten we allen dat hij al
76 jaar was, dat zijn gezondheid te wensen overliet. Onverwacht zoals de
dood altijd onverwacht komt. En dat brengt dan ook altijd weer de ge
dachten bij de betrekkelijkheid van het leven op aarde, ook van een rijk
leven zoals Dresden heeft gehad. De musicus Sem Dresden en in dit
woord musicus betrek ik alle facetten van zijn mens-zijn heeft een
bijzonder rijk leven gehad, ondanks alles, ook ondanks de miskenning door
rassenhaat.
Het fasoisme heeft hem het bestaan als
directeur van het Kon. Conservatorium
muziek in Den Haag onmogelijk ge
maakt, het heeft zijn muziek in het open
baar verboden, het heeft hem miskend
omdat hij niet van het „geadelde" ras was,
Maar het fascisme is toch machteloos ge
bleven, omdat de musicus bleef doorleven,
1 zijn kunst, èn in zijn vele leerlin
gen. U kent zijn leerlingen wel: Willem
Otterloo, Marius Monnikendam, Ber-
'an Lier, Jan Felderhof, Hugo Godron,
Cor de Groot en nog vele anaeren. Zij
lullen zijn naam blijven voortdragen, niet
als epigonen, maar als in eigen bewust-
jn en in eigen sfeer geleide leerlingen.
Sem Dresden kweekte geen epigonen,
hij had slechts leerlingen die ieder him
eigen weg gingen en ook hoogtepunten
bereikten omdat Dresden hen had in
gewijd. Ingewijd in de geheimen der
muziek, in het labyrinth der luanken, in
de verborgen kraenten der geluiden. Ook
gewaarschuwd had hij tegen eenzijdige
ekrichtingen, vooral in de periode na
de le wereldoorlog toen in ons land zo-
eel Duits-georiënteerden waren op mu-
iekgebied. Toen heeft Sem Dresden zijn
wijsvinger uitgestoken naar Frankrijk,
waar ook wel wat gebeurde. En hij wees
naar de Slavische landen, die toen nog
veel-belovend waren.
Handelsschool en H.B.S. doorliep Sem
Dresden in zijn geboortestad Amsterdam.
Het was namelijk aanvankelijk helemaal
niet zeker dat hij in de muziek zou gaan.
Het lag veel meer op de weg hem een
handelsloopbaan te bezorgen. Maar de
muziek was te zeer met zijn wezen
bonden en zo kwam hij als leerling bij
musici als Fred J. Roeske, F. Togni
Bernard Zweers. Later bij Hans Pfitzner
en Max Landow in Berlijn. En in 1914
begon hij in Tiel met het befaamde Ned.
Madrigaalkoor. In 1924 volgde zijn benoe
ming als directeur van het Amsterdams
Conservatorium en in 1937 in gelijke func
tie bij het Kon. Conservatorium vi
Muziek in Den Haag. Daar bleef hij
met onderbreking van de oorlogsjaren
tot 1949.
als organisator. In tal
jury's en organisaties had Sem Dresden
zitting en elk werk was vertrouwd in zijn
handen. Daarom ook deed de Kon. Bond
van Ohr. Zang- en Oratoriumverenigingen
een beroep op hem als muziekadviseur.
Daarom ook riep de jeugd hem voor de
Stichting „Jeugd en Muziek". Voor de
jeugd heeft hij zich volkomen ingezet,
heeft hij georganiseerd en toegelicht
heeft hij vele reizen gemaakt ook. „De
jeugd verlangt naar goede muziek", zei
Dresden me nog niet zo lang geleden. „En
dat is begrijpelijk, want alleen die muziek
zal blijvend vat op de jongeren hebben.
Belangrijk zou zijn als we. evenals in
Boedapest, een soort muziekgymnasium
hadden waar kinderen van 13 ef 14 jaar
konden worden toegelaten en waar ze
naast het muziekonderricht ook algemene
vorming kregen. Het liefst in de vorm
van een Internaat of kostschool".
Dat waren de idealen van Sem Dres-
„Musicerend gezelschap", een van de
opdrachten die de 17e eeuwse schil
der Jan Miense Molenaar kreeg van
rijke families.
Geen kanalisatie van
de Moezel
In het Westdultse bedrijfsleven betwij
felt men of de kanalisatie van de Moezel
wel door zal gaan. In Franse Industrie
kringen is namelijk de belangstelling er
voor sterk verminderd, nadat besloten
werd de Maashaven Givet uit te breiden
tot een grote omslaghaven.
Verder eisen de ijzer- en staalfabrieken
in Noord-Frankrijk vereveningsbetaldn-
gen om na de kanalisatie de concurren
tie met de fabrieken in Lotharingen te
kunnen volhouden.
Een ander bezwaar zijn de hoge kosten,
verbonden aan het zuiver houden van het
Met voldoening wordt in kringen van
het Westduitse bedrijfsleven geconsta
teerd, dat er tegenwoordig in Frankrijk
meer belangstelling bestaat voor de Duit
se voorstellen de spoorlijn langs de Moe
zel te elektriflceren of dieeeltractie in t<
A. F. Brune voorzitter
Chr. Zangersbond
Op verzoek van het hoofdbestuur van
de Koninklijke Bond van Christelijke
zang- en oratorium verenigingen heeft de
heer B. Timmer te 's-Gravenhage, voor
heen predikant bij de Geref. Kerken, zijn
functie als voorzitter van de Bond ter
beschikking gesteld. In zijn plaats ls als
voorzitter benoemd de heer H. F, Brune
te 's-Gravenhage.
„Russen klaar om Irak te bezetten'
den, de kindervriend, de pedagoog, de
musicus. Als componist had hij ook idea
len en in dit opzicht zocht hij niet
populariteit. Met Willem Pijper was hij de
man die onze toonkunst vrijmaakte var
de Duits-romantische „Gelühlsüber-
schwang". Dresden weerde elk rhetorisch
gevoel en schreef alleen die noten, die
noodzakelijk waren. Hij wi
het componeren: elke noot had waarde
en stond er niet voor een bijkomend
effect. „Elke klank, op zichzelf zonder
betekenis, is vluchtig en slechts een korte
tijd reëel; hij sterft en in dat vlugge pro
ces van komen en vergaan heefi de com
ponist hem leven en betekenis te geven
ver uitgaande boven het eph'emere var
zijn bestaan". Dat schreef Dresden lr
zijn boek „Het muziekleven in Neder
land sinds 1880" en het typeert Dresden
als componist ten voeten uit. Deze
dachte bracht ook het grote
delijkheidsgevoel bij Dresden te weeg.
Hij was geen veelschrijver.
Willem Pijper zei eens van hem: „Hij
is geen weelderige bloeier, het beeld
zijn gestadige groei op zichze-if is reeds
iets zeer aparts. Maar bloeit hij dan is
het wonder van kleur groter
weelden van rosaria en chrysanten-kas
sen", Sem Dresden wist in een vaak een
voudige helderheid eigen gedachten zc
kernachtig te vangen, dat men bewon
derend of niet zich gefascineerd voel
de door de dwingende kracht dezer mu
ziek, een kracht die alleen maar mogelijk
was omdat een genie er achter zat. Merkt
men dit al "op in zijn instrumentale
ziek, waarin hij zich een meester toonde
in klankcombinatie, welhaast nog sterker
is dit in de vocale werken, zoals in Psalm
84, in zijn Chorus Tragicus, in zijn Choi
Symphonicus, in zijn symfonisch ora
rium Saint-Antoine, in zijn Saul
David, in zijn Carnavalscantate ook.
Sem Dresden, die gehuwd was met de
bekende zangpedagoge Jacoba Dresden—
Dhont, is nu overleden en met hem is
een groot en wijs mens heengegaan. Maar
zijn muziek zal blijven als een bewij:
Dresden's scheppingskracht en toekomst
visie. De componist Dresden was verdei
dan de luisteraar.
Corn. Basoski.
Birgitte Toft op zwarte
lijst in Egypte
Het Deense vrachtschip Birgitte Toft,
dat op 22 juli op weg naar Israël door het
Suezkanaal is gevaren, is door Egypte op
warte lijst geplaatst. Dit wil zeggen,
dat de Birgitte Toft niet meer in Egypti
sche havens zal mogen laden en lossen.
V.S. hindert invoer van
Ned. melk in Manilla
Het Nederlandse gezantschap in Ma
nilla heeft geprotesteerd tegen de Ame
rikaanse pogingen om de toenemende in
voer van gecondenseerde melk uit Ne
derland door de regering van de Philip-
pijnen tegen te doen gaan.
Het Nederlands protest vüoeit voort uit
een Amerikaans memorandum, dat op 24
juli aan de regering van de Philippijnen
is gezonden.. In het memorandum werd
gezegd, dat de toenemende invoer van
Nederlandse melk mogelijk een storing
zou teweeg kunnen brengen in de han
delsbalans van het gemeenschappelijke
hulpverleningsprogramma van de V.S.
en de Philippijnen. De invoer van Ameri
kaanse melk zou nadelig kunnen worden
beïnvloed. De handelscommissie zal het I
vraagstuk nu bestuderen.
LIBERTY-SCHEPEN MET
SLOPING BEDREIGD
De lage charter tarieven voor schepen
voor droge vracht in de wilde vaart kan
tot gevolg hebben, dat een groot aantal
libetryschepen wordt opgelegd en ge
sloopt, aldus de Journal of Commerce te
New York. Bovendien zijn de schrootprij-
aantrekkelijk voor het slopen van!
schepen. Het Libetryschip kan volgens
het blad moeilijk concurreren met nieu-
grotere en snellere schepen, aldus
het blad. De meeste chartertarieven zijn
de laagste sedert 19544 en de vooruitzich
ten zijn onzeker.
Grootboek-formulieren
maandag bij P.T.T.
De aanmeldingsformulieren voor hel
Grooibboek Woningverbetering zullen va®
maandag, 5 augustus af, kosteloos ver
krijgbaar zijn bij de postkantoren.
Formulieren voor de aanmelding vai T
veranderingen in de eigendomsverhou- J
dingen van bij het Grootboek ingeschre
ven of in te schrijven woningen zullei e
kosteloos verkrijgbaar worden gesteld bi hi
de notarissen. bi
Formulieren, nodig voor aanvragen to
uitbetaling van op het Grootboek inge
schreven gelden of tot ontheffing vai 9
verdere stortingen, worden binnenkor n[
kosteloos bij de gemeentebesturen ver k\
krijgbaar gesteld. kt
1 tf
JUNKERRUH
llfe^fl -vanaf f. 298,T
Uitbreiding handel tussen
Afghanistan en Rusland
President Worosjilof van de Sowje I
unie heeft gisteren in Moskou gezegd, di
de besprekingen die op het ogenblik uj
sen de Russische regering en de koniJ
van Afghanistan worden gevoerd, zullj
leiden tot vriendschappelijker betrd
kingen en uitbreiding van de handel trjj
Aanvaring. Het Noorse tankschip Bi
caneer (5675 bon< en de Britse tamlj
Greenranger (3299 ton) zijn de afglop
nacht in het Kanaal met elkaar in botsl
gekomen. Belde schepen zijn zwaar 1
sohadigd, maar er bestaat geen gevaar.
De commissie voor buitenlandse ai
gelegenheden van de Amerikaanse j
naat heeft besloten in het vervolg e
benoemingen van nieuwe Ameriikaar
ambassadeurs in openbare zitting te 1
handelen. Het besluit is genomen in vl
band met de kritiek op de benoeming v
Maxwell Gluck tot ambassadeur bij
Ceylonese regering. R
In de stad Utrecht wonen de
vriendelijkste mensen
IN HET PROCES dat te Amman wordt
gevoerd tegen de 22 vooraanstaande
Jordaniërs, die In april zouden hebben
getracht koning Hoessein te vermoorden,
heeft een van de getuigen gisteren een
opzienbarende verklaring afgelegd.
Hoelayyel, commandant van de eerste
gepantserde compagnie, verklaarde dat
zijn compagnie de opdracht had gekre
gen het paleis van de koning te omsinge
len, zodra het sein voor het „uur nul"
werd gegeven.
Hij kreeg zijn bevelen van de comman
dant van de gepantserde divisie, Nazir
Ahmed Rasjid, een van de acht beschul
digden, die nog op vrije voeten zijn (zoals
bekend bevinden zich hierbij ook de voor
malige chefs-staf van het leger, Noewar
en Hayari).
„Mijn compagnie moest het paleis om
singelen en ik had de opdracht het paleis
binnen te gaan, de koning.te arresteren
en hem te doden als hij tegenstand mocht
bieden", aldus Hoelayyel.
ain antwoord op een vraag zei dc getui
ge dat Nazir hem heeft verteld: „Als
Israël de westelijke oever aanvalt, dan
staan Egyptische strijdkrachten gereed om
Israël binnen 48 uur te bezetten. De Syri
sche strijdkrachten staan gereed om mee
te doen zodra dit verzocht wordt. Mochten
Iraakse troepen tussenbeide komen, dan
zal Rusland Irak onmiddellijk bezetten.
Speciale regelingen zijn getroffen voor de
Saoedische strijdkrachten die ln Jordanië
zijn gestationeerd. Tijdens het uitvoeren
van de samenzwering zullen de Saoedi
sche officieren worden uitgenodigd voot
een partij aan de Dode Zee. Isa het sla
gen van 't complot zal de Saoedische
troepen worden gevraagdte blijven of
te vertrekken."
De getuige heeft toen op dertien april
de botsingen plaats hadden op eigen ini
tiatief zijn gepantserde eenheden naar
Amman gebracht en het paleis omsingeld
om koning Hoessein te beschermen.
Krügers woord is
wet voor negers
De in Oost-Transvaal wonende neger
stam, de Mamatola, heeft een ultimatum
van de minister van naturellenzeken
naast zich neèr gelegd. Hierin werd de
Mamatola's opgedragen te verhuizen
naar een nieuw gebied, op 48 km
hun huidige woonplaats. De stam wil
blijven „op de grond die wijlen president
Krüger van Transvaal de stam heeft ge
geven", naar het stamhoofd meedeelde.
De Zuidafrlkaanse regering heeft het be
vel tot verhuizing gegeven vanwege de
erosie in het gebied van de Mamatolaa.
TIE vriendelijkste aller slotte tevoorschijn
steden is Utrecht. Drie hoofdagent J. van
van de vijf vriendelijk- Mars, de postbode G. A. A
heidskampioenen van de Klaassen, de taxi-chauf-
de de veel kritiek uit. I
de vond de vriendelijkste
café aan de Leidi
it omdat „deze m
vriendelijkheidsactie zo- feur J. Beu:
mer 1957 komen namelijk Utrecht en verder de bus- dire
uit die stad. Gisteravond tramconducteur B. Elzer len
zijn deze vriendelijke uit Groningen en de kei- gast
Hij bleef tot I
r N. Willemsen uit Am- laatste moment
Vijf werkstudenten heb-
de ijverigste kelnerdere
Maar hui
ben in de afgelopen maan- zegt
den in de universiteits- en hij in totaal vijftig kei- zoet: een fraaie oorkon-
hogeschoolsteden de kam ners testte. Hij vroeg hen uitgereikt door drie s
door de vriendelijkste ver- de goedkoopste vertering, wardessen van de K.L.
tegenwoordigers van en- hield hen onnodig lange alsmede
kele beroepen gehaald, tijd bezig, vroeg allerlei Brussel r
Uit die kam kwamen ten kleine diensten en oefen- noten.
echt