fhergolven L Reformed Churches boeien ook de Australiërs 0JE1 3r Kerkelijk leven in Australië II Rev. J. F. H. van der Bom: Groei en belofte in jonge kerken Puzzel mee Later maar Boek r Twee gesprekken Stichtse Lu Itwarande is een wat merkwaard ge omgeving voor een rev. J. F. H. VanderBom. Hü is geen emeritus, maar een ener- giek mens. wiens arbeidsterrein ligt in de hui* nwoestijn van Sydney in het zich kc ortsachtig ontwikkelende Australië. Er groeit daar een jonge levende kerk. waan an rev. VanderBom met e vertelt. Wie ons eerste artikel ove hel kerkelijk loven in Australië g eleien heeft in de krant van gistere over de byna onover- komeiüke moeilijkheden van het werk, zal met ons onder de indruk komen van de hoopvolle peripectie- ven, die r< v. VanderBom weet aan Gereform. jeugdweek 14 tot 21 september Van 14 tot 21 september wordt de ge reformeerde jeugdweek gehouden, waar- In bij het begin van het winterprogram- ma de aandacht van ouderen en Jonge ren weer eens op het werk der Jeugdver enigingen gevestigd wordt. In de meeste gereformeerde kerken wordt dan een collecte voor dit werk gehouden. Woens dagavond 18 september wordt door de NCRV een grote jeugdsamenkomst uit gezonden vanuit de aula van het Emmer w (Van een onzer redacteuren) ZEIST, juli. ZES jaar geleden vertrok de Groninger gereformeerde predikant ds. J. F. H. van der Bom naar Australië. Dit jaar kwam hij als rev. Van der Bom, predikant van de Reformed Church van Sydney, in ons land terug, waar hij toegang heeft tot de kansels in de Gereformeerde en de Christelijke Gereformeerde Kerken. Eind september gaat hij weer terug naar Australië, onder heel wat andere omstandigheden dan in 1951, toen hij met zijn gezin verloren op de kade kwam te staan (een van de kinderen was ziek), omdat men de afspraken met hem vergeten had: geen kerk, geen huis, geen vervoermiddelToen is hij maar aan het werk gegaan. Thans nemen de kleine Reformed Churches in het Australische geestelijke leven een positie in, die geheel in strijd lijkt met hun geringe omvang. begrijpelijk. Maar het Is een prachtig land. In Canada vormen de christelijke school en de vakbeweging ernstige strijd punten, waarbij men deze zaken ziet als ..Nederlandse stokpaardjes". In Austra lië worden vragen hieromtrent vanuit de Australische wereld aan de Reformed Churches gesteld. Het denken over deze i die kant aan de orde gesteld. DE REFORMED CHURCHES tellen bijna vijfduizend zielen, dat is on veer zoveel als een middelgrote gerei meerde kerk als Maassluis in ons land. Deze kerk heeft drie predikanten en twee kerken. In Australië moet hetzelfde aan tal mensen, verdeeld over twintig ge meenten, veertien predikanten (èn veer- auto's), twintig kerkgebouwen en theologische opleidingsschool onder houden. Ze doen het met moeite, maar ook met vreugde en binnenkort met steun uit Amerika. De afzonderlijke kerkvorm is dan ook gerechtvaardigd uit de toestand der Aus tralische Kerken en zeker niet uit het Nederlander-zijn van de leden. En dat wordt in Australië ook begrepen. Sommi ge Nederlanders vinden dat natuurlijk wel erg jammer. Maar men blijft op zijn hoede tegen het knusse „vaderlan- ders-onder-elkaar-in-den-vreemde". Daarom hebben de Reformed Churches in hun laatste synode als vierde belijde nis de Engelse Westminster confessie aanvaard. VRUCHTEN DE VRUCHTEN van dit alles blijven niet uit. Op Nieuw-Zeeland is een presbyteriaans predikant met zijn ge meente toegetreden tot de Reformed Churches In Sydney heeft een predi kant in de Kerk van Engeland zijn ambi neergelegd. Hij studeert nu ln Geelong. Het Australisch karakter van deze ker ken wordt uiteraard verhaast door de gemengde huwelijken. In de begintijd zeiden de jongeren wel eens, dat zo'n d. "kVrk" AÏÏi^Ve'rïralS'A™ m"«"vorfef !n"wibd2ïi™ "zfi toe"1™»"1" "Sneren in het Auitrtiisché ievèn Tg '"«"de kerk maar bij doop, huwelijk en begrafenis. Ds. Van der Bom werd in 1913 in Amsterdam geboren; hij studeerde aan de Vrije Universiteit en kwam juist in de tijd klaar, toen kandidaten jarenlang zonder gemeente bleven. Hij was dan ook hulpprediker te Hilversum en te Scheveningen en deed daarna zijn intrede te IJssel- stein. Hij diende nog de kerk van Groningen, voordat hij aanvanke lijk voor de tijd van een jaar naar Australië ging voor de geestelijke verzorging van de emigranten. MODERNISME AUSTRALIË - Een tijd lang is aan christenen, die ernst wilden maken met hun christen-zijn, emigratie naar dit werelddeel afgeraden. De gevestigde ker ken waren en zijn min of meer dode „oude-mensen-kerken", die niet bij Toen echter velen toch naar Australië gingen, achtte men het niet verantwoord hun geestelijke bijstand te onthouden. Aanvankelijk wilde men samenwerken met een verwante Schotse kerk, die ech ter zo stond op het bewaren van Schot se puriteinse tradities (geen orgel in de kerk, om maar iets te noemen), dat men tot zijn grote verdriet geheel zelfstan- MET-HOLLANDS Wanneer ik de mensen tot Jezus bracht dan was ik bang ze naar de kerk te brengen, want daar gingen ze binnen een jaar weer dood, totdat ik in de Reformed Church begreep, wat een kerk kan zijn Hij vervangt nu rev. Van der Bom tij dens diens afwezigheid in Sydney. OPLEIDING M Nederland, waren er jonge mensen, die vroegen op geleid te worden tot predikant. Reeds hadden de gezamenlijke predikanten ds. Schep uit Tasmanlë voor dit werk vrij gesteld, toen men in contact kwam met Barcley van een Ierse presbyteri- Voor bedrijfsleven Zuivere wetenschappen zeer belangrijk Het bedrijfsleven hecht grote beteke nis aan een brede beoefening van d« vere wetenschappen aan de universitei ten en hogescholen, vooral ook, omdat de zuivere wetenschappen de basis vormen voor toegepast onderzoek. Aldus luidt een van de conclusies van een rapport, dat is uitgebracht door de contactcom missies Bedrijfsleven-Hoger Onderwijs, die tot stand is gekomen in samenwer king tussen de vier Nederlandse werk geversorganisaties en de faculteiten der rechtsgeleerdheid en der wis- en natuur kunde van de Nederlandse universiteiten. Voorts wordt het van belang geacht, dat het hoger onderwijs naast een vol doende bezetting van de wetenschappe lijke en technische staf ook de beschik king krijgt over een doelmatige, mate riële uitrusting. Dit kan worden gestimuleerd door het op ruimer schaal beshikbaar stellen van al of niet gerichte subsidies door het be drijfsleven, aldus het rapport. Hoe groter belangstelling, hoe kleiner resultaat soms. Paulus had een grote toeloop toen hij te Athene sprak en hij had deze kunnen behouden als hij maar was blijven doorpraten in de bekende gangbare termen, zonder de waarheden van het Evangelie scherp naar voren te f brengen, maar eenmaal moet de de EEN WOORD VOOR VAN DAAG mens voor keus gesteld Men kan niet altijd de aan dacht vast hou den. Het gaat niet om de aan dacht maar om de waarheid. En dan zal men dikwijls onder vinden, dat de mens alles kan horen, maar voor de waarheid doof en dood is. Gelukkig hij, die dan nog enkele hoorders behoudt. Steeds is de mens geneigd te zeggen: Later, later, maar dit later komt nooit. Tot hij eens luisteren moet, wanneer het te laat is. Mevrouw Franklin D. Róösevelt heeft medegedeeld, dat de Sowjetunie haar een visum heeft verstrekt. Zij hoopt tegen het einde van augustus naar de Sowjetunie te vertrekken maar heeft nog geen bepaalde plannen. COMMENTAAR OPGAVE PUZZEL No. 82 Horizontaal: 6 vogel, 8 knol, 9 eerste post, 11 reeds, 12 verkeerd, 14 rover, 16 wrok, 17 priem, 18 oosterlengte, 19 zangnoot, 20 wel, 22 dokument. Verticaal: 1 zangnoot, 2 oppassend, 3 speelgoed, 4 koeksoort, 6 bijwoord, 7 vallei, 10 aviateur, 12 pers. voor naamwoord. 13 rivier in Frankrijk, 15 boom. 16 smaldeel, 18 zwaardvis, 20 dikke pap, 21 de naam onbekend, 23 lidwoord. OPLOSSING PUZZEL No. 81 Horizontaal: 1 ananas. 4 kruk, 6 keg. 8 pip, 10 es. 12 rek, 13 ka, 15 kap, 16 er, 17 zin, 19 sl, 21 nop, 24 tier, 25 agenda. Verticaal: 1 aker, 2 af, 3 alikas, 4 koepel, 5 uk, 7 gezin, 9 papier, 11 ta, 22 pi. 23 ir, Staten. Daar bestaat al een eeuw een Geelong. gal m de be; opkldln't mee werke„ wïnn.er de school in Geelong gevestigd werd, zodat j_ j. i uieuiuug was oereia aan a wlJft hh opleiding mee te werken, staande Hollandse kolonies. Heeft .«Kr*»! in opvaetfcn volledig inwoner te worden. In Canada der Bom heeft men het getal geld, maar men zoekt nóg wegen „erin" te komen. verrichten (dat door het ontbreken van - .WM v2n de ni« omvangrijk was). <f» w! Na de komst van dr. K. Runia uit Dokkum als docent telt deze school l de sarong. 18 nota. GROEI lossen. Daarom is men direct bij het begin j-lWSrs. al er van uitgegaan dat men Austra-| liër wilde zijn. De Reformed Churches i willen geen Nederlandse immigratiekerk 4TTiro v R zijn - zoals de Can.dese kerk in feite l)",'kS. 4?Iln- ^1. nog steeds is - en zo d. aansluiting e.n| ff JW tellen id mee Men het Australische leven missen. Toen dam jaloers op ons, men vraaet ons ad- ook uit de eerste bijbelkringen gemeen-!vie®- wu höbben waardevolle contacten ten gingen groeien en de eerste kerJienjmElez^n|rof|tieVein hét kerkeliik levea geïnstitueerd werd», heeft men een En- H =r nnri<5tA»l i groeiende kerken, levende kerken, opge- anasinai. de landstaal Praktisch en bijbels gezien enige mogelijkheid. In het ziekenpro- gramma van de K.R.O. Kievid aan het wóórd. Hans Kievid is voor de lezers van onze bladen geen onbekende: her haaldelijk schreef hij uit Latijns Amerika zijn artikelen. In 1949 vertrok hij naar Zuid- Amerika en in zes jaar tijds doorkruiète hij alle landen daar. Hij beperkte zich niet tot de grote steden, maar zocht ook de onherbergzaamste gebieden en de kleinste vlekken op, gramo- foonplaten verzamelend, bandjes opnemend en artikelen schrij vend. Gistermiddag was hij dus aan bod. Aan het woord was hij naar onze smaak veel te weinig. H'j liet enkele hier nog altijd zeldzame voorbeelden van ver schillende soorten Zuidameri- kaanse volksmuziek horen. Het was zo interessant, dat wij hem gaarne naar het avondprogram ma gepromoveerd zouden zien. En dat is dan meteen onze aanmerking. Waarom moest dit in een ziekenprogramma? Als er een programma, speciaal voor zieken is, dan kan dat toch beter met andere onderwerpen worden gevuld? Of moet het diertje alleen maar een naam hebben? RADIO VANAVOND 18.25 Lichte muz; 18.50 Jubilee Jamboree 1957, rep; 19.00 Lichte muz; 19.40 V d jeugd; 20.00 Nws; 20.05 Radiophilharm ork. en soliste; 21.10 Apollo aan de Sei ne, blijspel; 22.25 Lichte muz; 22.40 Act; 22.50 Sportact; 23.00 Nws; 23.15 Beursber. iram; 23.25 tus' heerschappij over het hele leven be- waard is, betekent niet dat dit een ty pisch Hollandse gedachte is. Integen- ideel: haar Internationaal karakter blijkt uit de ontwikkeling in Australië, waar men vooral van anglicaanse zijde veel belangstelling toont. Merkwaardig trou wens, dat men de calvinisten eerder Vanwege het Gereformeerd Jeugdcen trum worden ln september en oktober kadercursussen gegeven voor leidsters en leiders van jeugdclubs en aan de be sturen van jeugdverenigingen. In Zuid-Holland worden deze cursus sen op de volgende data en plaatsen ge houden: Rotterdam, Groothandelsgebouw, 28 sept. 3 uur en 3 okt. 8 uur; Vlaardingen, Geref. Kerk, 9 okt. 8 uur; Sliedrecht, geref. kerk, 10 okt. 8 uur; Den Haag, Chris»Gosterkerk, 26 sept. 8 uur; Gouda, geref verenigingsgebouw, 3 okt. den, Zuiderkerk, 10 okt. 8 uur; wijk, De Binnenhaven 17 okt. 8 i De Harbour bridge", Sydneys grootste verkeersader. de veel meer verwante Presbyteriaanse Kerk. TEGENZIN DE PUBLIEKE OPINIE in Nederland zo zei rev. Van der Bom is wel heel erg anti-Australisch Het leven Is er niet meer geseculariseerd dan ln Ca nada. De mensen zijn er niet onsympa thieker. Waar ligt het toch aan? De grote afstand maakt het land na tuurlijk niet aantrekkelijk, voor emigra tie; de mislukte immigranten hebben veel aan het land geweten, waar zij zelf schuldig aan zijn. In bepaalde stre ken zijn de vakbonden, die een monopo listische positie hebben, sterk tegen im migranten geweest. (Australiërs hebben er natuurlijk last van. dat buitenlanders meer en beter werk kunnen en willen verzetten). Dit alles maakt tegenzin wel VAN DE DAG Het Smokkelaarsnest, door M. E. At kinson. Vertaling van Helene Swllders. Uitgave Ten Hagen N.V., Den Haag. Dit derde deel in de zogeriaamde At- kinson-reeks, dat echter ook heel goed gelezen kan worden zonder dat men van de inhoud van voorgaande delen kennis genomen heeft, verhaalt op een vlotte wijze de belevenissen van de drie Locketts: het meisje Jane en de jongens Bill en Oliver, die ook in dit boek w allerlei avonturen beleven. De schrij is er in geslaagd een gezonde spanning in dit jongens- en meisjesboek te leggen. De intrigue is 'goed, zonder bijzonder gezocht te zijn en de ontknoping i rassend en afgestemd op het gevoel kinderen van twaalf tot zestien ji Het verhaal zal door vele jongens meisjes met graagte ter hand genomen en in één ruk uitgelezen worden. Zuckwaller grinnikte: „Niet te hard van sta pel, bitte, u hebt toch niet werkelijk gedacht, dat we na die affaire in Gasthof Die Kapelle, het spoor van die man het litteken bijster zijn geraakt. Nee, Herr Rost, sommige mensen doen, alsof we hier met de plattelandspolitie werken, maar achter lopen, nee, dat niet. Twee van onze rechercheurs zijn voortdurend op het spoor van Vogelkopje, zoals ik hem eens door u heb horen typeren. Zodra we dat willen, kunnen we deze man arresteren, maar ik ben van zijn schuld nog niet helemaal overtuigd. Ook hij is maar een klein wieltje van de grote machine. En ik geloof, dat we er beter aan doen hem nog even op vrije voeten te laten." „Dus u gelooft niet, dat hij de moord op Fritz Müller op zijn geweten heeft?" vroeg André Rost en er klonk grote verwondering in zijn stem. ,,Ik zeg niet, dat Vogelkopje Fritz Müller niet vermoord heeft, maar ik zeg ook niet, dat hij het wel heeft gedaan. Er ls een belangrijke theorie om in zijn onschuld te geloven. Bij Die Kapelle hebt u zich dat schrale mannetje gemakkelijk van het lijf weten te houden. Hij is een licht gewicht en Fritz Müller woog toch tenminste tweehonderd pond. Dikke Fritz, nietwaar? Mül ler was bovendien veel groter e:i ik kan me rnaar heel moeilijk voorstellen, dat het kleine, smieze- rige mannetje in staat was een dolksteek toe te brengen, die dodelijk was." <~~J$aadóelö i VAN HOFWEGEN ,,Hij kan in een dolle driftbui over grotere krachten dan normaal hebben besdhikt", ant woordde André Rost, maar inspecteur Zuckwal ler voelde weinig voor de theorie van zo'n woe deaanval. „Als het dolle drift geweest zou zijn," zei hij bedachtzaam, „dan zouden er wel meer sporen geweest zijn in die hotelkamer. En wat hebben we nu gevonden? Niets, helemaal niets. Geen vingerafdrukken, ganz und gar nlchts." „Als Vogelkopje niet de moordenaar is, wie dan wel?" vroeg André Rost niet helemaal overtuigd. Voor hem was het al zeker geweest, toen hij de ver moorde ontdekte, dat de man met het litteken op de wang de dader moest zijn. Zijn gedachten hadden zich geassocieerd met het gebeurde op het station in München. Daar had dikke Fritz voor hem vast gestaan en nu bracht Zuckwaller die overtuiging aan het wankelen. „De man met het litteken is wel een zeer be langrijke schakel in het hele komplot, dat staat voor mij als een paal boven water", hernam de inspecteur, „maar een moordenaar zie ik nog steeds niet in hem. Ik geloof niet, dat er één mens is, die na zo'n daad zo koelbloedig door de stad zou blijven lopen als hij tot nu toe gedaan heeft al zijn merkwaardige stunts daar nog bij, zoals de ontvoering en de foto's. Hij wordt gedreven, ik geloof, dat hij zelf ontzettend bang is vooi zijn eigen hachje en, als ik me niet vergis, kun nen we door hem de moordenaar spoedig in han den krijgen. Hij zou een soort lokaas kunnen zijn en als we eenmaal de dader te pakken hebben, dan moet de oplossing van het raadsel verder ook kinderspel zijn." „Nou kinderspel, ik geloof, dat u nu de zaak be gint te onderschatten, inspecteur, misschien bent u wat te optimistisch." „Herr Rost, laten we niet langer praten over de theoretische mogelijkheden,' maar nu het plan-de- campagne bespreken. Eerst een vraag: Bent u bereid mee te werken? U bent dat niet verplicht, begrijp me goed, want u bent amateur op dit ge bied en ik moet zeggen, dat alles niet zonder ge vaar is." „Ik zit nu eenmaal in het schuitje, Herr Zuck waller, dus ik moet wel meevaren. Goed, ik ben uw man." (Wordt vervolgd) „Dies sanctificatus" van Eybler (18 uur) Op 15 juni 1809 had in de Schot- tenkirche te Wenen een rouwdienst plaats voor Joseph Haydn, die op 31 mei was overleden. Uitgevoerd werd het Requiem van Mozart en de dirigent was Joseph Eybler. Deze Eybler was hofkapelmeester te Wenen, in welke functie hij An tonio Salicri was opgevolgd.' In het paleis werden nog wel eens merk waardige muziekavonden gehouden, waarbij dan kwartet werd gespeeld door Keizer Franz Joseph, Graaf Wrbna, veldmaarschalk Kutschera en kapelmeester Eybler. Het moet niet altijd een genoegen zijn ge-, weest de keizer viool te hebben hóren spelen. Die Joseph Eybler werd 8 februari 1765 te Schwechat bij Wenen geboren en stierf 24 juli 1846 in Wenen. Hij was heel goed bevriend met Haydn en Mozart en verpleegde Mozart tijdens diens laatste levensdagen. Tijdens een uitvoering van Mozart's Requiem in 1833 kreeg Eybler een ernstige hartaanval, die hem zich uit het muziekleven deed terugtrekken. Hij componeerde 32 missen, 30 offerto ria, 35 gradualiën, een Requiem, een opera en enkele oratoria. Uit zijn kerkmuziek zingt vanavond het Chr. Zangkoor „Hosanna" te Hoek van Holland o.l.v. Bernard Ver boom het „Dies sactificatus". De liefhebbers van klassieke muziek komen vanavond met de Nederlandse radio wel aan hun trekken. Om tien over zeven speelt Simon C. Jansen op het orgel van de Westerkerk in Amsterdam werken van Siegfried Karg-Elert (Ach bleib mit deiner Gnade) en Max Reger. Verder vult de N.C.R.V. van avond een groot deel van haar zendtijd met Internationaal Orgel concours 1957, dat onlangs in Haar lem is gehouden. Voor de pauze zijn te horèn de Missa Brevis van Zoltan Kodaly en Orgelconcert door Hendrik Andriessen (8.209.10) en na de pauze de eerste uitvoering van de Sonata da Chiesa van Josef Friedrich Doppelbauer en het Te Deum van Anton Heiier (9.30 10.15 uur). Ten behoeve van de V.A.R.A. zijn tijdens het Holland-Festival op namen gemaakt van een concert van het Residentie Orkest onder leiding van Bernard Haitink en met medewerking van de Ameri kaanse pianiste Rosalyn Tureck. Om kwart over acht zendt de V.A.R.A. deze opnamen uit. Men zal orkest en soliste kunnen horen in het Concert voor piano en orkest in D van J. S. Baclh. Tevoren wordt de Symfonie in Bes nr 33 K.V. 319 van Mozart gespeeld. Negro-Spirituals en Afro-Ameri- kaanse volksliederen gezongen door Roland Hayes zijn na het nieuws van elf uur te horen (V.A.R.A.) Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nws; 7.10 Gram; 7.45 Morgengebed en lit. kal; 8.00 Nws. en weerber; 8.15 Gram; 8.50 Vd huisvrouw. NCRV: 10.00 Gram; 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 V d zieken; 11.45 Gram; 12.00 Middagklok-noodklok; 12.03 Gram; 12.25 Wij van het land; 12.35 Land en tuinb. meded; 12.38 Lichte muz; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws. en kath. nws; 13.20 Viool en plano; 13.45 Gram. NCRV: 14.00 Zendingsdag te Drlebergen-Pljsen- burg; 14.45 V d vrouw; 15.15 Kamerork. en solist; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Strijkkwar tet; 17.00 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Gram; 18.00 Amus. muz; 18.20 Accordeonmuz; 18.45 Leger des Heils- kwartier; 19.00 Nws. en weerber; 19,10 Twee plano's; 19.20 Gram; 20.00 Radio- krant; 20.20 Radio-Vossenjacht; 21.30 Gram; 21.45 Gram; 22.00 Periodieken-pa- "2.10' Orgelconc; 22.40 Gram; i~ BUITENLANDSE PROGRAMMA'S Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12.00 Sport; 12.25 V d arb; 12.55 Weerber; 13.00 Nw6; 13.10 Meded; 13.15 Gevar. muz; 13.55 Sportuitsl; 11.00 Voordr; 14.15 Zang en lnterv; 14.30 Gram; 14.50 V d padvin ders; 15.20 Sport; 15.50 Planorecital: 16.30 Ork. conc; 17.00 V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Stad en land; 18.40 Sport; 18.45 Dansmuz; 19.00 Onbekend; 20.30 Twintig vragen; 21.00 Nws; 21.15 Gram; 22.35 Caue; 22.45 veerber; 23.08 Pari. overz; 23.00 Nwi -23.13 Koersen. Engeland, BBC Light Progra en 247 m. 12.00 Pari. overz; Failing through sp rltm. muz; 15.20 Sport; 15.45 Accord, muz; 16.15 Mrs. Dale's Dagb; 16.30 Ork. conc; 17.15 Orgelspel; 17.30 Lichte muz; 18.00 Gevar. progr; 18.45 Hoorsp; 19.00 Nws. en joum; 19.25 Sport; 19.30 V d jeugd; 20.00 Hoorsp; 20.30 Smokey Mountain Jam boree; 21.00 Hoorsp; 21.30 Lichte muz; 22.00 Nws; 22.15 V d padvinders; 22.30 Ge- o" nws"23'15 l1cht® muzi 324 m. 12.00 Weerber; Gram; 14.00 Engelse les; 14.15 Gram; 14.30 Franse les; 14.45 Gram; 15.00 Ork. conc; 15.45 Duitse les; 17.00 Nws; 17.10 V d kind; 18.15 Gram; 18.30 V d sold.; 19.00 Nws; 19.40 Hoorn en plano; 20.00 Verz. progr; 21.30 Gram; 22.00 Nws; 22.11 Gram; 22.30 Volksmuz; 22,5523.00 Nws. Brussel. 484 m. 12.00 Grsm; 13.00 Nws; 13.15 Gram; 14.15, 14.30 en 15.36 Gram; 16.05 Instr. kwart; 17.00 Nws; 18.30 Gram; 19.00 Idem; 19.30 Nws; 20.00 Hoorsp; 22:00 Nws; 22.10 Gram; 22.55 Nws. HPS uit het buitenland Een vrolijk programma van lichte muziek wordt vanavond om acht uur geboden door Frankfuct (606 meter). The Adam Singers onder leiding van Cliff Adams zijn om half acht te horen voor Engeland (1500 en 247 meter). Het woensdagavond luisterspel van het N.I.R. heet „Serenade bij dageraad" en is geschreven door Robert Rietty en uit het Engels vertaald door Hubert van Herreweghén. (Brussel 324 meter. 8 uur). TELEVISIE VANAVOND De N.C.R.V. brengt vanavond een openluchtspel, „De man op do bromfiets" met als natuurlijk decor de oude vestingwallen te Naarden. Het werd geschreven door de pro- duktieve auteur Jan de Koek, van wie al eens eerder een stuk voor de televisie werd gespeeld en die een jaar geleden ook quizmaster was bij de K.R.O. Er is in dit spel voor verschillende dingen ruimte gelaten, zowel voor stralend weer al« voor zware regenval, om maar vo°?eeld "0Mnf.n- visite b(J dr. Borslg" uit. Dlr luisterspel van Helnrlch Böll is ver taald door Ab Cauvern. Programme voor morgen DONDERDAG 1 AUGUSTUS 7.10 Gym; 7.20 Gram. VP opening. AVRO: 8.00 Nws; 9.00 V d huisvr; 9.05 Gi 10.50 V d kleuters!TTÓO Tua- Max Douwes regisseert dit spel, |hDe SvorSiin*aUv'n1«? dat als een te beschou- I Orgelspel; 12.25 wen ls. Land, en tuinb. Ds. C. M. de Vries uit Nijmegen (Ted Logeman) verzorgt de dag- Lichte muz; spreid bezit, ca us; 12.0' In 't spionnetje; 12.30 meded; 12.33 Pianospel: 13.00 Nws; 13.18 Mtfded. of gram: 13.20 Dansmuz; 13.55 Beursber; 14.00 Viool m plano; 14.30 Met sluiting, het oog op de vakantie, caus; 14.50 Gram; 15.15 V d zieken; 16.0o Gram; 16.15 Voor dracht; 16.30 Gram.; 17.00 V d kind: 17.< isandelljks 1 reld. rdiier bij de Ver. Na- 18.15 Sportproblemen; Programme voor morgen NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.15 Gesprek aan de schrijftafel: 20.25 Ontmoeting met de Jazz, film; 20.40 Easy Street, film; 21.00 Mencen en papier, do cumentair programma. trc Bij een brochure m IT het voorgaande zal duideli, zijn, dat wij ook allerminst m Hommes kunnen instemme wanneer hij van het huidige kabinj spreekt als van „een kabinet v^ overwegend socialistische signatuuij is onjuist en onbillijk en daa! mee doet hij de andere ministers o| recht. Het kabinet bestaat uit veertien n| nisters en van hen zijn er, welgetel vijf socialist. Meent de schrijver, di de anderen er voor spek en bon» bij zitten? t is trouwens een van onze voo naamste bedenkingen tegen veel deze brochure. Er wordt aan de sj cialisten te grote eer in beweze Ware het niet zo, dat ze over de bi staande situatie zelf ook allermiij content zijn, dan zouden ze er bijt propaganda mee kunnen bedrijvej De schrijver redeneert in deze bri chure te veel vanuit de vermeen krachtige positie van het social; me. Maar onderkent hij niet, dat hl zo doende, zelf aardig in het schuit] van de socialistische gedachtensch| 5 is terecht gekomen? ^"IJ begrijpen, dat deze vraag e« nadere toelichting vereist.^ Z0I De schrijver betoogt ln zijn bn me chure overwegend vanuit zijn afw wa zing van het socialisme. Het is ei re^ anti-socialistisch betoog gewords fiCj. waarin mitsdien het negatieve ei ter sterk accent heeft gekregen. ro1 Wat de schrijver wèl wil, is mijda' der duidelijk uit zijn geschrift op avf maken. Met een terugdringen van W i socialisme alleen komen we er ni|ma Er zal trouwens iets moeten zll^ waarmee we het socialisme kunn|no? terugdringen Een zin als „We moUte ten in het politieke en maatschapp|B.ï lijke labyrinth de weg tastend gaj®®f met de draad van het Evangelie de hand" spreekt natuurlijk wel 1 het gemoed, maar de schrijver de laatste zijn om te stellen, dat 1 deze formulering de problemen opgelost. Wij voor ons zien een begin vjdoc oplossing in een Intensivering het maatschappelijk leven. Maar dij^ treft het weer pijnlijk, dat de schrlpia ver epn onderwerp als de medezejwaï genschap in onderneming en bedqMlt afdoet met de betiteling „mythe", 'JpEVEEL, zo schreven we hierbovej^ redeneert de schrijver vanuit zijhoc kijk op het socialisme. Maar daarm j belandt hij zelf in het schuitje virar de socialistische betoogtrant. ijgg De socialisten, zo betoogt dr. Hoïonj mes, willen alleen „een maximize aan staatsbemoeiing". In deze bLa{ schuldiging ligt stellig een groot efeto ment van waarheid, al geven jongsjcar publicaties uit die kring wel de ijker druk van een op zichzelf verheugeine de kentering op dit punt. Hat Maar moet dat nu voor ons eced reden zijn, desnoods maar een b>iuj komende reden, om te zijn voor „e^ar minimum aan staatsbemoeiing"? lij mers neen. Anders laten we ons zoverre toch weer een socialistisch gedachtengang- opdringen: zij hje maximum, wij die niet socialih tisch willen zijn düs het mlnlmuiioh De schrijver kan overigens, zij 1 ln een bijzin, niet ontkennen, df „om de gecompliceerdheid van maatschappelijke leven en de ov<[; rompelende industriële revolutie", staatsbemoeienis in onze eeuw ter zal moeten zijn dan ln de vorlgji JNDERDAAD, maar dan moeten ook waken tegen tweeërlei keerde indruk. De eerste ls, dat elf' staatsbemoeienis per se socialistis( ls. De tweede is, dat er een oplof: sing zou liggen in het gebruik de woorden maximum en mlnlmuij! Het woord maximum ls misschlF nog bruikbaar om de socialistisch tendenties aan te geven. Maar woord minimum heeft nu eenma[ een minimale inhoud. Wat wij hebben te doen, Is rust en zakelijk en principieel, en zondjin ons tegen de socialisten af te zetterd' nagaan, welke taak en functie in 1 huidige staatkundige en maatschap pelijke bestel de staat heeft. Lief^ld' in een betoog, dat niet over d» cialisten handelt, omdat dat maar weer de gedachten afleidt minder juiste motieven in het gediij brengt. i0(j De sterk anti-socfalistische strefa7 king van dr. Hommes' brochure heebot tot gevolg gehad, dat daarin dit b ei langrijke onderwerp al te weinig veis de verf is gekomen. Dit bedoelde >e; we met onze waarschuwing, dat vie ons met onze plaatsbepaling van r staat niet, zij het nog zo luide pr(Q testerend, in een socialistisch g<! ciachtenschema moeten laten dringei17r Intussen, morgen verder. Ucrnn ni n qsrvcrk NEDERLANDSE HERVORMDE KER^? Beroepen G. Wursten GEREFORMEERDE KERKEN CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Zwijndrecht: E. Venen)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2