Vrijmetselarij in r.k. Catechismus onze zgn. „moderne" preken L CHRISTFUJK Kommandant en mevrouw Thykjaer gaan heen Puzzel mee r 7 Zestig afgevaardigden verwacht uit communistische landen n INNSBRUCK j tips 2 Twee knipsels Vandaag weer eens twee knip sels. Het eerste is uit De Protes tant, die het op zijn beurt weer ontleent aan De Nieuwe Eeuw, waarin een inleidend artikel heeft gestaan op een theolo gische week, die in Nijmegen gehouden. De Protestant schrijft: f)R. BERNARD DELFGAAUW schreef in De Nieuwe Eeuw: „De theologie waar onze catechis mus (de r.k. Nederlandse), ook na de vernieuwingen, nog steeds van doordrenkt is, is de theologie van een elders reeds lang, althans in beginsel, overwonnen individua- Men zie maar de eerste vraag: Waartoe zijn wij op aarde? Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals ge lukkig te zijn". Als men vraag en antwoord over duizend jaar aan een katholiek voorlegt en vraagt, uit het leer boek van welke godsdienst, secte of beweging deze vraag genomen dan zal hij antwoorden: „Mo- protestants leerboek van rond 1900 Misschien echter is het ook wel de uitspraak van een Romeins Stoïcijn. Het enige wat ik zeker kan zeggen is dat het nooit uit een katholiek, orthodox-protes tants of Grieks-Katholiek leerboek kan stammen". Wij tekenen hierbij aan, schrijft De Protestant dat wij dit tot onze grote verbazing gelezen hebben, want dat wij werkelijk niet wisten dat de huidige ..Katechismus ten gebruike in de Nederlandse bis dommen", door de Vrijmetselarij en het oude modernisme is geïn fecteerd! Maar dr. Delfgaauw heeft nog meer bezwaren tegen de catechis mus van zijn kerk: „Ik weet niet of onze kinderen op school nog steeds wordt voorgehouden dat de catechismus een uniek boek is, dat antwoord geeft op alle vragen. Terwijl de niet-katholieken met hun vragen maar rond moeten blij ven lopen, hebben wij de catechis mus maar open te slaan, het num mer van öe moeilijkheid van onze niet-katholieke kennis .vriend" mag niet, althans niet volgens de catechismus van onze jeugd) op te zoeken en te antwoorden, b.v. 377: „Zonde is iedere vrijwillige overtreding van de wet van God". Aldus is de catechismus een per manente dispensatie niet alleen in denken, maar ook in geloven; een voortdurende versterking van ons gevoel van eigenwaarde: wij weten het Ons tweede knipsel is uit De Hervormde Kerk en het handelt over de Stijl: kerkelijke mensen tegen een wat geforceerd „modern" doen in de kerk. Het woord „waardigheid" wil ik achterwege laten; het bete kent gewoonlijk: saai en humor loos. Maar een zekere „stijl" speelt hier wel degelijk een rol. Zo werden we er de laatste tijd op attent gemaakt, dat boven een overdenking in een kerkblad stond: „Ontmoeting in pyjama". Dat ging, wel beschouwd, over het gesprek van Jezus met Nicodemus, en het enige moderne ïrdenking Iemand zond on blad toe, waarv; tot titel droeg: hart-operatie". Hand. 16:14 het opschrift, een ander kerk- i de overdenking ^Een{ geslaagde .Lydia, welker hart de Heere geopend heeft, dat zij acht nam op hetgeen van Pau- lus gesproken werd". Met de in zender achten wij zulk een „blik vanger" stijlloos. Ook hier: het enige moderne in het opschrift. En door de radio schijnt een pre dikant gezegd te hebben, dat hij de mensen, die niet luisteren en zich niet bekommeren om het evange lie „wel rauw lust". Welnu, onze bakker, die geen kerkelijk man is, zei ons, dat hij zulke uitdrukkingen van een domi nee door de radio niet verwacht en dat ze hem belemmeren om naar de preek te luisteren. Publiciteit in de kerk is een zeer gevoelige zaak. Wij moeten onze kerkelijke bladen niet meer voor zien van opschriften in gotische letters. Dat is voorbij. We mogen „modern" doen, als het dan maar modern is en een verantwoorde poging om de mens van onze da gen, kerkelijk of niet, aan te spre ken. Maar wat bij de kerk niet past en ook niemand van haar ver wacht, dient vermeden te worden. Stijlloosheid bederft het voor de kerk en voor de mensen. Op 27 september zullen als gemeld commissioner en mevrouw Thykjaer, territoriaal leiders van het Leger des Heils in Nederland, uit de actieve dienst treden en zich in Zweden vestigen. Zij zullen als territoriaal leiders worden opgevolgd door lt.-commissioner en me vrouw Ragnar H. Ahlberg, thans territoriaal leiders Van het Leger des Heils in Finland. a s 6 6 y y so Jonge oud-katholieken en anglicanen bijeen De Liga van de jeugd van de Oud- Katholieke Kerken en van de Angli caanse Kerkgemeenschap, die eens per drie jaar in conferentie bijeenkomt om vragen te bespreken, die de jeugd in deze kerken bezighouden, houdt dit jaar voor de vierde keer een dergelijke conferentie op „Woudschoten" te Zeist van 11 tot 18 augustus. Twee onderwerpen zullen worden besproken: „Waarde en betekenis van het katholicisme vandaag" door rev. C. B. Moss D.D. en prof. dr. P. J. Maan, en „Plaats en taak van de jeugd in de kerk" door rev. Chad Varah M.A. en pastoor A. J. Glazemaker. Pastoor T. Horstman, die de 'leiding var conferentie heeft, zal in een derde zit ting het besprokene samenvatten. Voorts zal abbé A. H. Bekkens spre ken over de „Mission de France", de opleving van het katholicisme in Frankrijk en de gallicanistis-he strevin gen daarin. Tijdens de conferentie zal tevens aandacht worden besteed aan het feit, dat 25 jaar geleden de lntercommvmie tussen de Oud-Katholieke Kerken en de Anglicaanse Kerkgemeenschap tot stand Kommandant Thykjaer vierde in no vember 1955 zijn vijftigjarig jubi leum als officier van het Leger des Heils en heeft een lange loopbaan achter zich. Geboren op 13 juli 1887 te Gentofte in Denemarken als zoon van Deense pionier-officieren kwam Ejner Thykjaer reeds in 1905 in de internationale kweekschool te Lon den in opleiding voor het officier schap. Na zijn evangelisatiearbeid in Enge land en Denemarken werkte hij van 1910 tot 1918 in Finland. Ook be zocht hij Leningrad (destijds Petro- grad), voor de officiële installatie van het Leger des Heils-werk in Rusland. Tengevolge van de poli tieke situatie in dit land moest het werk gestaakt worden. Vervolgens werkte de heef Thykjaer in Denemarken als privé-secretaris en vertaler van de territoriaal leid ster, daarna werd hij in Engeland belast met de leiding van het jeugd werk. In 1925 vertrok hij weer naar Dene marken, waar hij o.a. leider was van de kweekschool, later werd hij daar chef-secretaris. In 1936 werd de toenmalige kolonel Thykjaer aange steld als leider van het werk in Tsjecho-Slowakije. In 1940 vertoef de kolonel Thykjaer in Finland. Van 1940 tot 1945 was hij leider van het Leger des Heilswerk in Denemar ken, en van 1945 tot 1950 territori aal leider in Finland. In november 1950 nam de komman dant het bevel van het Leger des Heils in Nederland op zich. In 1950 werd hem de orde van de Finse Leeuw toegekend. In 1955 werd hij benoemd tot ridder in de Daneborg- orde. Mevrouw Thykjaer werd in Stock holm geboren. In september 1956 vierde zij haar 35-jarig jubileum als heilsofficier. Na haar opleiding aan de kweekschool in Zweden, be kleedde mevrouw Thykjaer vele posten bij de zendingsarbeid, o.a. in Argentinië en Paraguay, waar zij gedurende zes jaar werkzaam was. De laatste zestien jaar was me vrouw Thykjaer ook territoriaal ge zinsbond-presidente, achtereenvol gens van Denemarken, Finland en Nederland. Zij is benoemd tot lid van de orde van de Witte Roos van Finland. Alg. vergadering A.V.M.O. De Algemene Vereniging van leraren bij het Middelbaar Onderwijs houdt de jaarlijkse algemene vergadering op vrij dag 30 augustus op Woudschoten 'bij Zeist. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen de benoeming tot vikaris te Emmen (hervormde evangelisatie): kand. W. J. van der Waal te Den Haag. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Hardenberg en voor St. Annaparochie: H. J. van Duinen te Willemstad. Aangenomen naar Bergentheim: kand. P. H. Steenhuis te Huis ter Heide, die bedankte voor Hellendoorn Beets. Examen. De classis Utrecht heeft preparatoor geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer L. Zwaan, theol. kand. aan de Vrije Universiteit. Kand. Zwaan is benoemd tot hulpprediker te Londen voor de verstrooide gereformeerden Tijdens het openbare gedeelte van de i Noord-Engeland en kan daarom geen be- vergadering, dat te 10.15 aanvangt, zal I roep in overweging onder meer het onderwerp „Is voor de I toekomst de invoering van een leraren-1 VRIJE EVANGELISCHE GEMEENTEN baccalaureaat wenselijk" door een forum onder voorzitterschap van de heer P. Hoogenboom te Emmen besproken. EE1M WOORD VOOR VAN DAAG Door een man God zal eenmaal de aarde oor delen door een Man. Eenmaal komt aan de wereld geschiedenis een einde, eenmaal zal men van elke daad rekenschap moeten geven. En dat aan een Mens als wij. Toen Paulus deze woorden sprak, waren er nog velen op de wereld, die deze Man gekend hadden. Zij had den Hem zien eten en drinken. Zij hadden Hem zien lopen door de straten, spreken en slapen. Deze Man heeft geleefd als wij, Elke gedachte, elke zonde van ons heeft Hij zelf gekend, doch niet gedaan. Elke van onze grote en kleine moeilijkheden heeft Hij doorgemaakt en overwonnen. Alles wat wij hadden moeten doen, heeft Hij g€ Een Mens als wij en toch zo volkomen anders, een léven als het onze, toch zo volkomen ver schillend. Deze Mens kent ons, ook nu, Hij ziet ons, Hij bidt voor ons. Deze Mens zal ook eenmaal onze rechter zijn. OPGAVE PUZZEL NO. 80 Horizontaal: 1 Zeerover; 2 stuurin richting, bekwaamheid; 3 muziekensem- ble, muts; 4 en dergelijke, sneeuw- schoen, tehuis; 5 kindergroet, vreemde munt. graafdiertje; 6 bijwoord, priem, afgebakende ruimte; 7 zangnoot, berg plaats, dans; 8 deel van een fuik. vis soort. verlaagde toon; 9 oervervelend, voortbrengst. Verticaal: 1 Familielid, bestaat; 2 streek, strijdperk; 3 boomschors, bezig heid. vogel; 4 insekt, Fr. vriend; 5 bijl, bestaat, draagbalk; 6 voordeel, vogel, drank; 7 salaris, lidwoord; 8 gemeente in Noord-Holland, muziekinstrument; 9 vlaskam, levensonderhoud. OPLOSSING PUZZEL NO. 79 Horizontaal: 2 Olijk; 5 nu; 6 pan; 7 lava; 9 ga; 10 si; 12 roe; 14 een; 15 wa ker; 16 Ako; 17 kip; 18 os; 20 la; 21 knip; 23 nee; 24 ra; 25 part. Verticaal: 1 Spiraal; 2 ongewoon; 3 ijl; 4 kas; 5 na; 8 vierkant; 11 snipper; 13 aks; 19 sip; 21 ka; 22 pa. Assemblee Lutherse Wereldfederatie Naar de grote assemblee van de Lutherse Wereldfederatie, die van 15 tot 25 augustus in Minneapolis in de Verenigde Staten gehouden wordt, zijn zestig ver tegenwoordigers van kerken achter het ijzeren gordijn uitgenodigd. De meesten van hen komen uit Oost-Duitsland. de overigen uit Letland, Estland en Litauen Polen, Tsjecboslowaktfe, Hongarije, Roemenië en Joegoslavië. De leiding van de Wereldfederatie verklaarde, dat men eerst definitief iets weten kan over de deelneming van deze Oostelijke afgevaardigden, wanneer de assemblee begint. De lutherse kerken van de vroegere Baltische landen zijn uitgenodigd, ongeacht het feit, dat de Estlandse. Lettische en Litause kerken in ballingschap, die sinds 1947 lid zijn van de Wereldfederatie, ook in Minneapolis vertegenwoordigd zullen zijn. Het was niet mogelijk contact te krijgen met de lutherse kerk in communis tisch China. De assemblee heeft als thema: „Christus bevrijdt en verenigt'. Men wil in en door de assemblee een brug slaan tussen de christenen in oost en west. COMMENTAAR Geen leegte De Krocodil is dood, leve de Krocodil. Krocodil: het gebruike lijke zaterdagavond- programma van de :lb i K.R.O.-televisie, ont staan uit de letters K.R.O. cabpret op de internatio nale lijn, is niet meer, want zaterdagavond is ook in deze serie de laatste uitzending ge- Rasoumoffsky-kwartet nr. 2 van Beethoven (21,55 uur) Graaf Rasoumoffskyde vroe gere Russische gezant in Wenen, was een groot vriend van Beet hoven en in zijn weelderig paleis, dat later helaas verbrand is, zijn geven. De Krocodil heeft een heel wat werken van Beethoven tamelijk lang en in ieder geval „uitgeprobeerd". Rasoumoffsky be schikte over een eigen strijk kwartet en daarvoor heeft hij Beethoven opdracht gegeven enkele kwartetten te schrijven met natio nale Russische melodieën. Beet hoven heeft Graaf Rasoumoffsky veel bewogen bestaan gehad. Het peil is nooit constant ge weest, er waren uitschieters, die ons hoop gaven op een glanstijdperk en dan was er olgende keer weer eeri diep tepunt als. nooit tevoren. Dat -zijn drie meesterlijke-- strijkkwar- weerspiegelt zich in de lang- zamerhand indrukwekkende 'rij quizmasters, die wij beleefd heb ben: Jan de Wock, de resolute, Jan Blaaser, de wat schuchtere acteur, dan een lachkanon, wiens naam ons ontschoten is (na één avond trouwens al te licht be vonden) en tenslotte de vrien delijke Jan Willem Hofstra. De afscheidsavond was zater dag kennelijk met zorg en veel voorbereiding in elkaar gezet. Het resultaat werd aanvaard baar, niet meer en niet minder. Het beste deel oordeelden wij de quiz „Alle negen", waarin de drie finalisten elkaar be- kampten. De letterkundekenner bracht het tot twee vragen, de tengere donkere balletkenner tot acht en een grote goedlach se spoorwegman tot negen, zo dat hij op kosten van de K.R.O. zich drie jaar lang twee goede kostuums per jaar kan laten aanmeten. Voor de restnee, geen jongleurs, maar wél behendig heidsmensen in een grote me talen ring, een man met elastie ken benen, een aria door Chris tine Spierenburg (past dat in zo'n programma?en natuurlijk weer de nodige grapjassen. Ach nee, dat laatste program ma was het slechtste niet. Maar dat die Krocodil een smartelijke leegte achterlaatallerminst. tetten Op. 59 opgedragen, waarin het vreemde melodische element door Beethoven zo volkomen en zo volmaakt is uitgeput, dat deze drie werken tot de hoogtepunten van Beethoven's oeuvre kunnen worden gerekend. De drie strijk- kwaretten voltooide Beethoven in 1806. Het tweede, in e-moll, dat vanavond gespeeld wordt door het Végh-kwartet, heeft het eigenlijke Russische thema in het Allegretto f3e deel) en dan nog in het „maggiore"-gedeelte van dit deel, dat een scherzo genoemd kan worden. Voor de vierde keer musiceren voor de NCRV vanavond, om tien minuten over zeven, luisteraars voor luisteraars. Deze keer wor den in de uitzending „Muziek in huiselijke kring" ten gehore ge- i i-i Sammartini, Bach. Van kwart voor negen tot tien uur zendt de NCRV het hoorspel „Rumoer om Gayston" van Staf ford Byrne uit. Na het nieuws van elf uur brengt deze omroep-vereniging fragmenten uit de opera „Porgy and Bess" van Gershwin. Werken van Willem Pijper wor den morgenmiddag om half vier uitgevoerd door de hoofdleraren van het Utrechts Conservatorium. (KRO). Programma voor morgen Radioreportage onder water Kees Buurman, die als reporter optreedt in een serie klankbeelden van de VARA voor jonge luisteraars, zal in een dezer klankbeelden een verslag geven van de beoefening van twee zijner geliefde takken van de watersport: waterskiën en duiken. Dit door Kees Schoonenberg samen gestelde klankbeeld, onder de titel „Onder en boven de waterspiegel", zal worden uitgezonden in het VARA- programma van vrijdagmiddag 2 augustus. Kees Buurman zal voor namelijk opereren op en onder de waterspiegel van de Vinkeveense plas. Hij zal duiken met een pers luchtapparaat op de rug en voor zien van een duikmasker, waarin de technische dienst van de Nederland se Radio-Unie een microfoon heeft gebouwd. Zo zal hij verslag geven van de flora en de fauna onder water. Direkte kritiek Over hetzelfde gehndskanaal als de Britse televisie uitzond, heeft een commentator via de zender van een radio-amateur ongezouten kritiek geleverd op alles wat op het scherm verscheen. En het pijnlijke was, dat de ongewenste televisie-criticus zijn zegje zei nog tijdens de uitzending. De Engelse kijkers kregen dus bo ter bij de vis. Maar in de studio was men er helemaal niet over te spreken. De Engelse Methodistische kerk wor stelt met grote problemen. In de laatste jaarlijkse conferentie van deze vrije kerk heeft men zelfs gesproken van „de tragedie van het methodisme" en daar mee werd bedoeld het feit, dat vele kerken en kapellen op het platteland moesten worden opgeheven. Een der oorzaken is. dat het platteland in Enge land ontvolkt wordt door de migratie naar de omgeving van de grote steden, waar steeds weer forenzendorpen ont staan, van waaruit men dagelijks naar de industrie trekt. 25 Von Emsighofer, die op zijn visitekaartje de functie van Duits politie-inspecteur van „Inter pol" had staan, grinnikte, toen de andere man hem voor het eerst tijdens het gesprek bij de naam noemde. Hij was een ijdel mens deze Ha rold von Emsighofer. Hij was van zijn eigen kracht en intelligentie overtuigd en hij was bru taal. Alleen door zijn ijdelheid gedreven, was hij naar Gustav Zuckwaller gekomen om hem aan het lijntje te houden, hem in de duisternis te laten ronddolen. Hij beschouwde zijn gespreks partner als een plattelandspolitiemannetje en hij nam zich voor hem niet wijzer te maken dan hij W3Harold von Emsighofer tartte nog even: „U zoekt dus de man, die Fritz Müller op kamer 15 van Gasthof Bayer met een levensgroot dolk mes van het leven beroofde en ik ga mijn eigen Wcfustav Zuckwaller onttrok een grote rookwolk aan zijn pijp en keek de kringelende rook na. „Schon gut", zei hij. „als ik goed begrepen heb, kwam u hier oorspronkelijk voor samenwer king?" En langzaam voegde hij daaraan toe: „Die samenwerking wordt u in het belang van het plaatselijk onderzoek geweigerd, Herr von Emsighofer. U wilt me wel verontschuldigen, want ik heb weinig tijd." Zo werd de eerste slag in dit beroepsduel een overwinning voor Gustav Zuckwaller. De ander boog hakkenklakkend en verdween. ^aadóeló in '"viN M0™t0EN>) „Zo, Herr von Emsighofer, jij dacht ouwe Gustav met bluf te overrompelen." De inspecteur keek naar de gesloten deur van zijn kamer en grijnsde breed. Hij was een goed stuk gevorderd tijdens dat gesprek met deze man. Een telegram naar Keulen en enkele uren later een uitvoerig antwoord daarop, bevestigden zijn vermoedens. Voor het eerst na de moordzaak Müller was Zuckwaller tevreden. Hij had een draad in handen en hij vond, dat het een stevige was. Hij had direct opdracht gegeven te onderzoe ken, waar Von Emsighofer logeerde, want hij had dit na het hooglopende gesprek niet willen vragen. Eén van zijn rechercheurs was daar vrij gemakkelijk achter gekomen. De Duitser verbleef in één der duurste hotels van Innsbruck. „Precies zijn stijl", dacht Zuckwaller en hij dacht er achteraan: „Waarom komt deze man me zo verwijfd voor?" Op die laatste vraag kon hij zichzelf geen ant woord geven en toch voelde -hij als zeker aan, André Rost ontving een boodschap van Inspec teur Zuckwaller en hij verwonderde zich daar- i over. „Wat zou er nu weer zijn? En waarom was de Innsbrucker politieman plotseling zo toe schietelijk ten opzichte van hem geworden. Er I zou toch weer niets mis zijn." Als een flits ging het door hem heen: „Marianne.." Hij belde onmiddellijk Hotel Neu Tirol en hij was pas ge- rustgesteld, toen hij het meisje aan de lijn i kreeg. De jonge Nederlander schutterde wat tijdens het gesprek, want fraulein Mizzy stond vlak bij hem en deed alleen maar haar best om tijdens dit telefoongesprek Nederlands te leren. André probeerde toch nog een tedere intonatie in zijn stem te leggen en Mizzy scheen aan het timbre te horen, dat hier over liefde werd ge- sproken, want ze stond te glimlachen, alsof die Nederlandse woorden alleen maar voor haar be stemd waren en niet voor de luisteraarster aan de andere kant. I Maar André Rost zag dit allemaal niet Hij probeerde Marianne te overtuigen van zijn onge rustheid over haar en hij vroeg haar toch vooral goed op te passen. „Wees voorzichtig, liefste", zei hij en hij legde de telefoon neer, blozend, I toen hij ontdekte, dat Mizzy had meegeluisterd en als uit een droom ontwaakte. (Wordt vervolgd) opening. AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram: 9.00 V d huisvr; 9.05 Gram: 9.35 Waterst; 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11.00 Orgelspel; 11.30 Sopr. en piano; 11.50 Gram; 12.00 Mil. ork; 12.30 muz; 17.25 Metropole Ork; 18.00 Nws; 18.15 Pianospel; 18.30 De dierenwereld en wij, caus; 18.40 Orgelspel; 18.55 Parijs spreekt tot u; 19.00 Gram; 19.45 Film praatje; 20.00 Nws; 20.05 Cabaret; 21.45 Land voor de boeg, klankb; 22.25 Orgel- conc; 22.50 Ac' 93,nn Vws; 23.15 Beurs- ber. te New York: 23.16 New York call- Hilver mof 00 298 KRO: 7.00 Nw: I.10 Gram; 7.45 Morgenget L i.00 Nws. en weerber; 8.15 Gram; 8.50 V huisvrouw; 9.40 Lichtbaken; 10.00 V d deuters; 10.15 Gram; 11.00 V d vrouw; II.30 Gram; 11.50 Als de ziele luistert: 12.00 Middagklok-noodklok; 12.03 Gra ïewljze uitz.: Rijksdelen ov Gebergte en brand door L. Pagano; Sportpraatje; 18.30 19.10 Comm. op h meded; 12.33 Gra Zlekcnlof; 17.00 V d :r; 17.45 Regerings zee. Tussen Centraal Count; 19.30 Symf. ork. en solist; 21.00 Nws; 21.15 Causerieën; 21.45 Hoorsp; 22.15 Kamermuz; 22.45 Pari. overz; 23.00 Nws. Engeland, j BBC^Llght Programme. _1500 Match: 13.35 Dansmuz; 13.45 V d kind; 14.00 Voordr; 14.15 Gram; 14.50 Anecdo tes; 15.00 Nws. en sport; 15.25 Lichte muz: 15.45 Pol. ork; 16.15 Mrs. Dale's Dagb; 16.30 Orgelspel; 17.00 Lichte muz; 17.15 Test Match; 18.35 Gram; 18.45 Hoor spel; 19.00 Nws. en journ; 19.25 Sport; 19.30 Gevar. progr: 20.00 Verz. progr; 20.30 Klankb; 21.00 Ork. conc; 22.00 Nws; 22.15 Test Match; 22.20 Lichte muz; 23.55 —24.00 Nieuws. Brussel. 324 m. 12.00 Gram; 12.30 Weer ber; 12.34 Gram; 13.00 Nws: 13.11 Gram; 14.00 Operette-muz: 14.30 Koorconc; 16.00 uit het buitenland De Liefdesliederen van Johan nes Brahms werden in 1868 ge componeerd. Zij zijn van Poolse en Russische oorsprong. De cyclus wordt vanavond om kwart over acht gezongen door het Omroepkoor van het 'jy.LR. onder leiding van Jan van Bouwel (Brussel 324 m.) De finale van de grote quiz van de B.B.C. „What do you know?", wordt vanavond om half acht door Engeland (1500 en 247 meter) uitgezonden. Drie intelligente finalisten treden aan om te kampen om de grote titel „Brain of Britain 1957". Cor de Groot speelt om tien uur voor Engeland (464 meter) pianowerken van William Alwijn, Rawsthorne en van de- Nederlanders Willem Pijper en Henk Badings. Par ij se chansons worden om tien minuten over negen uitgezon den door Beromünster 567 m. 0.45—21.00 Inleidlnf nws; 19.15 Uit tu eken; 19.30 Gram; 20.30 A< I Festival: Noë, ou la. di premi< BUITENLANDSE PROGRAMMA'S Engeland. BBC Home Service. 3 12.00 Gram; 12.25 Vd arb; 12.55 Wei 17.00 Vd kind; 17.55 De NCRV draait vanavond een BBC-film over hoe een weersvoor spelling tot stand komt en hoe op dit terrein vele landen in de wereld onder de vlag van de Verenigde Naties samenwerken. Daarna beel den van twee Engelse dansgroepen, die deze avond in Maassluis (al« eerste stad op hun Nederlandse tour nee) optreden. Ds. Okke Jager uit Almelo verzorgt de dagsluiting. ^rooromma voor morgen NTS: 20.30 Joum. en weeroverz; 20.45 Bij een brochure 1 WANNEER IEMAND tot ons spreekt of schrijft vanuit een geprangd gemoed, dan moet dat reeds een reden voor ons zijn om naar hem te luiste- met een open oor en een warm hart en, als het kan, geduldig. Zulk een cri de coeur, zulk hartekreet, ligt thans voor ons, vers de pers. Het is een brochure van dr. N. J. Hommes met als titel de vraag „Zullen wij nog A.R. blijven?" (uitgave Kok te Kampen). Dr. Hommes noemt zijn brochure zelf een geschrift. Dat het rechtstreeks ontsproten is aan bezorgdheid, buiten kijf. Waarom bezorgdheid? Om niet weinig. Om „het huidige karakter loze politieke bestel". Om „het com- promis-gedoe in 's lands vergaderzaal", Om „de karakterloze capitulatie vooi een socialistische maatschappij".' Nog maals: om „dit karakterloos compro- mis-gedoe". Wederom (men vergeve het ons): om de karakterloze compro- •politiek". ZIJN zo enkele uitlatingen, ver zameld van één enkele bladzijde, die bovendien nog slechts „woord vooraf" heet. (De brochure zelf telt er vijf en zestig.) Er staat nog meer in dit woord voor af. Er staat ook: „Alles is vandaag mogelijk in de vroegere rechtse par tijen der coalitie". En voor wie ovei deze zin mocht hebben heengelezen, wordt het even later herhaald: „Alles kan vandaag". Hiertegenover wil dit geschrift ons allen „wakker roepen uit de narcose' „Het wil het chloroformflesje van ee karakterloze compromis-politiek, dat ons nu al jaren onder de neus wordt gehouden, weg slaan en stuk slaan' Zelfs een gematigd lezer zal moeten toegeven: het klinkt nogal epineus. Onzerzijds is dit geen scherts. Het is zelfs niet als scherts bedoeld. Wel en dit komt nu eens rechtstreeks ons hart kost het weerstand, een brochure als deze op haar wezen lijke waarde en betekenis te schatten. J7RGENS in deze brochure beschul digt de schrijver „onze eigen pers' van „een vermoeiende, afmattende! heen- en weer-praterij". Hij houde het ons ten goede, het voortdurend bezi gen van zwaar-geladen woorden als „karakterloos", „compromis-gedoe", „verdorven toestand", „totaal verdor ven mentaliteit", „het huidige politieke bederf", „socialistische hersenspoe ling", om ons tot deze bescheiden keuze te beperken, mag dan de vrucht zijn van „een gekweld gemoed", iets anders is, of het ook te overtuigen vermag. Liever echter dan ons op deze men houde het ons maar weer ten goede gezwollen en al daarom „ver moeiende en afmattende" taal blind te staren, willen wij trachten door te dringen tot de kern van het betoog zelf. Die kern is, dat wij als volk gevan gen liggen onder „een stille narcoti sering van de maatschappij". Naar het oordeel van de schrijver zijn we bezig te varen „in het zog van het socialis me". Dat deze „socialistische narcoti sering van de maatschappij" zich z( stil voltrekt, moet overigens blijkbaar toch worden betwijfeld. We lezen wat vroeger of wat later immers ook, dat de socialisten „hun ideeën brutaal dic tatoriaal willen doorzetten". JNTUSSEN zijn het volgens de schrij ver dan toch de socialisten die stil of brutaal de lakens uitdelen. Het huidige kabinet is er een „van overwegend socialistische signatuur". Onze deelneming aan dit kabinet be tekent deelneming „aan een rooms- rode coalitie" (blijkbaar zitten er dus ook nog roomsen in) en de schrijver rept van het „samenwerken van ons in zulk een rooms-rood kablhet". Wijst dit al op een ernstige situatie, daarnaast constateert de schrijver een „overwoekering en dictatuur" (blijk baar weer een andere dictatuur dan de socialistische) „der vakorganisath zake politiek en parlement". Terloops wordt nog een poeier toegediend aan „onze christelijke pers" met haar „half zachte voorlichting", een christelijke pers, die „in politicis geparfumeerd midden-orthodox" is. Maar we zouden trachten tot de kern door te dringen. Wat wil de schrijver? „a. Breken met de socialis tische welvaartsstaat; b. Een radicale omwenteling in de christelijke pers; c. De noodzaak van open discussie oppositie; d. Het gesprek proberen met het Geref. Politiek Verbond; e. Streven naar toenadering tussen A.R. en C.H. Naar één Prot. Chr. Volks partij; f. De grens aangeven voor sa menwerking en de grensoverschrij ding; g. Distantie en attentie der kerk inzake politiek". De lezer heeft het al begrepen: deze brochure zal ons nog wel even bezig houden. De Vuurdoop van Henry Fleminjr, door Stephen Crane. Uitgave Het Spectrum Utrecht (Prisma-boek). Onder de titel „The red badge of cou rage" verscheen dit boek in 1895 als een der eerste Amerikaanse oorlogsverhalen. Het is de vaak wat grove beschrijving van alle emoties die een jong recruut doormaakt, wanneer hij voor de eerste maal aan een veldslag deelneemt. De jongen blijft voor de lezers slechts een biina naamloze soldaat, die het proto type moet zijn van de mens-in-de-slag Het relaas van de veldslag zelf zal ïen met spanning lezen, de lange over- einzingen van dp recruut zijn vaak ech ter eentonig en langdradig. Bovendien laat de Nederlandse vertaling bepaald te wensen over.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2