DE NACHTMERRIE van de
Amerikaanse vrijzinnigheid
Veertig jaar
vluchten..
ii js.i'iii.nrtrn
Vorderingen in Baliem Vailei
Zwart of wit?
Rooms-katholieke boycot
in een Iers dorp
Rond
om
19;
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 27 JULI 1957
DE theologische wereld is sedert de oorlog
beweging. Oude scheidingslijnen vervagen, theologische scholen
vervloeien en het „gesprek der richtingen" heeft nog altijd voortgang.
Velen strekken zich uit naar een nieuwe beleving van eenheid in de
kerken. Toch is lang niet alles pais en vree. want nieuwe bakens
worden uitgezet en nieuwe muren opgetrokken. Terwijl Europa zich
nog steeds in de fase van het gesprek bevindt, doemt in de Verenigde
Staten een geheel nieuwe theologische groepering op, die het even
wichtige midden van de theologische wipplank voor zich opeist. Als
plakkaat wordt vaagjesweg het woord ..neo-evangelicalisme" gebruikt,
een woord, dat erger nog is dan de uitdrukking „midden-orthodoxie".
Tot deze groep behoren een groot aantal jongere theologen uit pres
byteriaanse en enkele uit de baptistenkerken, een loslopende metho
dist, een aantal doopsgezinden en in Nederland de volgelingen van
„Abraham Kuijpers Nederlandse theologie", waarbij professor Ber-
kouwer met name wordt genoemd.
oortdurende York is het machtscentrum van het Ame
rikaanse leven. Deze macht uit zich op
velerlei wijzen en via vele kanalen. Het
feif. dat Graham er in slaagde de offi
ciële medewerking te verkrijgen van de
Raad van Kerken opende hem, een deur
naar de officiële kerken, die voorheen
voor hem gesloten was. Dus zal New
York als voorbeeld gebruikt worden van
een oniciële samenwerking in volgende
steden, waar men massa-evangelisatie
campagnes wil beleggen.
New York is het centrum van de fi
nanciële machten en de vooraanstaan
de plaats, die financiers in het organi
serend comité innemen, geeft toegang
tot bijna onuitputtelijke fondsen. New
York controleert het net van de verbin
dingen in de USA en de advent van Gra
ham op de televisie, geeft hem de be
schikking over een bijna ongelimiteerd
gehoor. Zo is deze New Yorkse campag
ne een volslagen doorbraak geworden."
In een nieuwe uitgave,
geleerden hun medewerking verleenden,
wordt een overzicht gegeven van deze
nieuwe groepering, die meer bekend is
onder de naam van de „evangelischen"
of die zich aandienen als vertegenwoor
digers van het „historisch christendom"
Onder de redactie van Carl. F H Hen
ry, de hoofdredacteur van ..Christiani
ty Today", geven bekende predikanten
en theologen als Harold
Ockenga, Bernhard
Ramm, Dirk Jellema,
Roger Nicole en ande
ren een overzicht van
het theologisch „slag
veld". Men keert zich
vrij scherp tegen het al
oude fundamentalisme
en wil een geheel
nieuwe weg zoeken,
terwijl men toch vast
houdt aan de historische
geloofsbelijdenissen aan
de autoriteit van het ge-
inspireerde Woord van
God en aan het verlossend en verzoe
kend werk van Jezus Christus.
Het fundamentalisme, dat men af
wijst. ontstond in het jaar 1912 en heeft
i zijn naam te danken aan een serie klei
ne boekjes, die onder de verzameltitel
„The fundamentals a Treasury of
Faith", door enkele rijke zakenmensen
werden uitgegeven. Al spoedig kreeg de
ze beweging een geweldig gevolg. Zij
nigingi stichtte Bijbelscholen en kerken en ging
erwedi actief aan zending doen, zodat in en-
erde i kele jaren, tijds de zendingsgenootschap-
e naai' Pen van deze richting de oudere genoot-
i porti schappen verre overvleugelden. In de
n" tea twintiger jaren bereikte het fundamen
talisme zijn hoogtepunt onder de lei-
ernooil ding van de bekende rechtsgeleerde Wil-
re (i liam Jennings Bryan. De beweging
inior 0 slaagde er in, de extreem vrijzinnige
choonb ds. Harry Emerson Fosdick uit de kan-
Bredei sel van de New Yorkse Presbyteriaan-
Fr.) J se kerk te stoten en in de. Scopes-zaak
een jong natuurkunde leraar, die op een
nvddelbare school de leer der evolutie
onderwees, via het gerecht uit zijn baan
te zetten.
>npa UITTOCHT
10. In de dertiger jaren merkte men,
Dxfl dat de beweging toch geen vat had ge
0—1 had op de grote kerkgenootschappen en
fxè5 het kwam tot een bijna massale uit-
21 tocht. Eigenlijk verloor de beweging
veel van haar spankracht met de dood
26 van de stoelen zwaaiende evangelist
L Billy Sunday, de man, die op het po-
Kcl dium voor geen enkele vorm van sen
satie terugdeinsde, maar die zeker niet
alleen negatief beoordeeld mag worden.
Ihlarai Tientallen kleine kerkgenootschappen
sprongen op en honderden en nog eens
,b5 Ltf honderden volkomen onafhankelijke ker-
14 exd 'sen werden gesticht.
,e5~°T Met Billy Graham is een .geheel nieu
we fase in de Amerikaanse orthodoxie in-
getreden. Hij was een vertegenwoor-
9i vu diger van het oude fundamentalisme,
T vHS maar had een sterke afkeer van de uit-
J drukking, omdat zij zo bezwangerd was
ivcrfiT i met stijfkoppigheid, gewichtigdoenerij,
7 en een onverantwoorde wereldverzaking.
Sinds 1949 werd hij beschouwd als de
J leider van de orthodoxie, maar in het
vUa afgelopen jaar wordt een scheiding open
baar in het orthodoxe kamp tussen de
neI vooruitstrevender die naar een weten-
schappelijke grondslag zoeken en de be-
5r„ houdenden, die de wetenschap soms wel
schijnen te zien als een gevaar.
teruggetrokken. Het gaat om de strijd
tussen het oude „vechtende fundamen
talisme" en de nieuwe evangelischen,
die in Billy Graham hun spreker en
in Carl. F. Henry hun theoloog zien.
Deze nieuwe theologische groep heeft
echter ook onder de vrijzinnigen grote
ongerustheid gewekt. In een artikel
in de spreekbuis van de Amerikaanse
Wereldraad „Christian Century" schrijft
OVERDRIJVING
Het is de vraag, of hier niet
een grote mate van overdrijving uit
angst sprake Is, maar in vrijzinnige
kringen begint men te beven voor de
kleine groep evangelisch denkenden, die
plotseling zo'n grote plaats voor zich
gaan opeisen. Deze vrijzinnige stem
maakt geen scheiding tussen deze nieu
we orthodoxie en het
vude fundamentalisme,
vooral omdat de groep
van Graham dezelfde
dogmatische grondslagen
naar voren brengt nl.
(1) De geboorte uit de
maagd Maria van Chris
tus, iï.) de onfeilbaarheid
van de Bijbel in alle op
zichten, (3) de lichame
lijke opstanding
(4)
i ieder
de hoofdredacteur' „Achter de metho
den en prediking van Billy Graham, ach
ter dit opwekkingsfenomeen dat zojuist
de huur van Madison Square Garden ver
lengd heeft en de televisie heeft afge
huurd, ligt. 'een monsterachtige ontwik
keling, waarvoor de pers van ons land
en de meeste kerken merkwaardigerwijs
blind, zijn gebleven. Het is de.«poging,
die wordt ondernomen om tot een we
dergeboorte van hot fundamentalisme te
komen, dat weer als centrale factor het
protestantse leven moet gaan beheersen.
De bekrompen en scheiding zaaiende
geloofsbelijdenis, die de kerken een eeuw
geleden verwierpen, probeert het podi
um weer te betreden. Door een handige
manipulatie met mensen en middelen,
waaronder een goed gepubliceerd con
tact met de President van de Verenig
de Staten,- bevinden a'a fundamentalisti
sche - machten zich nu in een positie,
waarin zij de kerken kunnen exploite
ren. Als zij in hun poging slagen, maken
zij soep van de oecumenische beweging,
zullen de gemeenten en kerkgenootschap
pen splitsen en de klok voor het protes
tantse christendom met een halve eeuw
achteruitzetten."
MACHTSCENTRUM
En enkele alinea's verder legt de
schrijver uit. waarom juist deze New
Yorkse campagne zulke geweldige conse
quenties zal hebben, die de vorige cam
pagnes van Graham niet hadden: „New
(Het verzoenend bloed)
en (5) de lichamelijke
wederkomst van Christus,
Links en rechts begint zich op te ma
ken om de nieuwe groep, die het even
wichtig midden voor zich opeist, te ver
slaan. Slechts de toekomst zal ons leren,
hoa alles zich verder zal qptwikkelen.
in de komende
jaren steeds ver
der zal worden te
rug gedrongen in
kleine groep
gelijkgezinde
linkse theologen,
terwijl een nieuwe
theologische strijd
ons ligt met
ve labels.
Contemporary E-
ngelical Thought
Edited by Carl F.
Henry. Uitgave
Channel.
Kerkcent nog altijd
populair
Volgens het verslag van de Rotter
damse kerkvoogdij is de kerkcent
nog altijd populair, ook al schijnt zij
verder tn Nederland nog slechts te
bestaan om het kopen van een post
zegel van vier cent voor drukwerk
mogelijk te maken. Als de posterijen
wijs geweest waren, hadden ze er
meteen vijf cent van gemaakt, dan
behoefde de regering geen centen
meer uit te geven en waren we van
de kerkcent af geweest. In het eerste
half jaar van 1957 werden in drie
wijken van de stad Rotterdam in het
geheel 48882 centen in de collectezak
gedaan. Slechts het aantal dubbeltjes
1107365) overtrof deze rode loop. Het
totaal bedrag van deze centen was
echter slechts 2,54% of slechts 18.
per zondag.
Nauwelijks vier jaar geleden had de door ziekten geteisterde be
volking van de Baliem-vallei (Nieuw-Guinea) nog nimmer een blan
ke gezien. Nu bevinden er zich verschillende landingsbanen om de
zendeïirigen in de gelegenheid te stellen met eigen vliegtuigen de
vallei te bereiken en te verlaten, langzamerhand is er een grote
activiteit op zendingsgebied gekomen. Eén der nieuwe bewoners van
dit land uit het stenen tijdperk is Myron Bromley, die in het blad
van de Christian and Missionary Alliance „de Pionier" schrijft:
r\E vorderingen waren dit jaar ech
ter niet alleen beperkt tot de
Grote Vallei. Door een veelbelovende
samenwerking tussen de Evangelische
zendingsgenootschappen kwam veel,
van wat voorheen onbereikbaar
scheen, tot stand. De „Unevangelized
Lf3 1 l
issinge
SCHEURING
als
en het De scheuring werd eigenlijk pas vol-
fdoen.i komen openbaar door de Grahamkruis-
slecht1 tocht in New York. Graham weigerde
Pf7+ enige jaren geleden naar de stad te ko-
k' men op uitnodiging van de sterk funda-
Th8i mentalistische groep predikanten, maar
Kb5 aanvaardde de uitnodiging van de Raad
9. Pb van kerken, die uiteindelijk een afdeling
is van de wereldraad. Het feit, dat uit-
gesproken vrijzinnige theologen als Hen-
f3 P< ry p. van Dusen en neo-orthodoxen als
S3; i Homrighausen in het comité zitting had-
tt Kxb den, zette veel kwaad bloed,
volgt I Er kwam een officiële breuk tussen
wint. Billy Graham en John. H. Rice, de
hoofdredacteur van de „Sword of the
witte Lord" een evangelisatieblad met gro-
z- Dt te invloed onder de oude fundamentalis-
Ia3: 3. ten en de laatste weken is vrijwel geen
)a2t!I nummer van het blad uitgekomen zon
et het der aanval op de „tweeslachtigheid" van
de campagne in New York.
Deze aanval is echter niet van voor-
j 6 bijgaande aard en alles zal niet koek en
4. Ph. e, zjjn ajs de campagne voorbij is en
de vrijzinnigen en neo-orthodoxen zich
weer achter hun eigen muurtjes hebben
f De zwarte toga is niet een speci
fiek kerkelijk ambtsgewaad. Indien
men de toga als ambtsgewaad voor
de Dienaren des Woords zou willen
handhaven en niet zou willen
overgaan tot een zuiver kerkelijk
gewaad (de toga is namelijk oor
spronkelijk geleerdendracht.
Red.), dan is er veel voor te zeg
gen, dat de toga van een dienaar
des Woords wit zal zijn. Dat zal
dan meer tot uitdrukking brengen
de Heiligheid des Woords, dat de
drager ambtelijk bedient, dan een
zwarte toga.
(Uit „Onze Kapel") 3^
Fields Mission" met de Australische
Baptisten Zending en de „Regions
Beyond Missionary Union" bereikten
vanuit de dun bevolkte gebieden bij
het Archbold Meer Bokandini. legden
daar een voortreffelijke landingsbaan
aan, en openden daar het werk in een
dichtbevolkt gebied, dat door hoge
bergketens gescheiden wordt van ons
deel van de Grote Vallei.
Toen de landingsbaan gereed was,
leidden de mannen van de R.B.M.U:
een expeditie naar de reeds Idng be
kende „Swart Vallei", waar zij zich
in het komende jaar blijvend hopen
"te vestigen, en de Australische Bap-
'tisten maakten een inspectietocht naar
dit district en dat van de Noordelijke
Baliem. Nu, na maanden uan uitmun
tende samenwerking en vruchtbare
gemeenschap uoor ons allen, zijn de
Australische Baptisten in hun nieuwe
gebied gearriveerd en kunnen zij de
arbeid onder de grote bevolking van
de Noordelijke Baliem-vallei begin-
Onze eigen Zending, die in de Ba
liem en aan de Wisselmeren werkt,
heeft haar arbeiduitgebreid naar de
strategisch gelegen Ilaga Vallei, het
centrum van de noordelijke Uhun-
duni's en de westelijke Dani's. De
laatstgenoemden spreken een taal die
evenveel overeenkomst heeft met die
van de Grote Vallei, als de Engelse
met de Hollandse. Mr. Larson en Mr.
Gibbons werken daar aan een lan
dingsbaan en basis van waaruit deze
twee groepen bereikt kunnen worden.
rarhtig boek, waarvan u
■eproHuceerd. Wjj haddei
net gemak kunnen vuile
aan de houw en restaura
door deze plaat wordt ingenon
gen van hulde aan de uilgeefsti
Nederlandse Hervormde Kerk, onder wier auspiciën het gereed kwam
voor hun initiatie! en aan ir. W. J. G van Mourik uit Velp en de fotograaf
Wim K. Steffen te L)e Steeg, die het uitvoerden. Steffen kan fotograferen en
ir. Van Mourik ïf iemand die met weinig, welgekozen woorden wonderen doet.
Met een soort geestige springerigheid zyn de fotobijschriften samengesteld:
bovenaan een bladzijde staat broodnuchter „de onderbouw" en dan opeens:
„zwierig metselwerk
Men zou zich kunnen voorstellen,' dat een boek als dit eigenlijk gered zou
moeten worden door de foto's en dat de rest onverteerbaar vervelend zou uit-
vallen. Niets is minder waar.
Alleen: zou het niet goed geweest zijn van elk van de kerken óók een plaat
te maken, waarop dc ■gemeente die kerk gebruikt? Soms heeft de aanblik van
een lege kerk iets steriels. Deze gedachte is voor ons geen aanleiding om ook maar
iets van onze hulde terug te nemen.
In het kort. Hervormde Kerkbouw na 1945" geeft voor 25.— 40 pagina s
beschrijvingen, 40 plattegronden en 180 foto's van 33 kerken. Het papier «n dc
band zijn voortreffelijk.
De verschrikking in beeld
afgelopen veertig jare
.aardige jaren, het zijr
schrikkelijke jaren voor vele
st. In een dubbel juli
er geeft het blad van d<
er YMCA's een fotografi
Bij de gratie van
de gemeente
Ds. N. Edward Vickberg. een Luthers
predikant uit het stadje Virginia in de
staat Minnesota van de USA, leeft bij
de gratie van zijn gemeente. Dat kan
misschien van veel predikanten ge
zegd worden, maar wel heel in het bij
zonder van deze man, die lijdt aan een
zeer ernstige vorm van kanker, waar
door de vorming van nieuwe bloed
lichaampjes in zijn lichaam helemaal
tot stilstand is gekomen. Dat ds. Vick
berg iedere zondag nog de kansel kan
beklimmen, komt omdat de gemeente
leden hem met hun bloed in het leven
riróa iaj»r lang krijgt hij
bloed transfu-
Ds. Vickberg leeft, omdat zijn gemeente
leden hem van hun leven geven en
iedere predikant kan slechts een leven
de boodschap doorgeven, als hij zich
door zijn gemeente gedragen weet en
als de gemeente zorgt, dat er leven
is. Ds. Jansen echter is het hoofd van
een goed georganiseerde fabriek, met
goed gesmeerde wielen, die handig in
elkaar grijpen en na jaren van draaien
nog altijd niets geproduceerd hebben.
Ds. Pietersen is de eenzame eigenaar
van een eenmansbakkerij. Hij holt naar
zijn gemeente met geestelijk brood,
kan zelfs nauwelijks aan de vraag vol
doen. maar soms vraagt hij zichzelf af,
of zijn gemeenteleden bovendien van
hem verwachten, dat hij zijn produc
ten nog zelf voor hen kauwt ook. Ds.
Gerritsen lijkt wel de vader van een
oudeliedenhuia en doezelt wat in het
zonnetje.
En met het koekje bij de koffie gaat ook
de dominee over de tong. Jansen lijkt
wel een robot, even modern en even
koud. Pietersen is net een professor,
niet omdat hU zo geleerd doet, want
voor studie heeft hij geen tijd, maar
omdat hij altijd drie dingen te
gelijk wil doen. En dat kan niet. zeg
nu zelfmompelt het gemeentelid
met zijn mond vol Jan Hagel. Wat de
gemeente van ds. Gerritsen zegt, blijve
maar een geheim.
Dat ieder predikant soms het gevoel heeft
van „volledige uitputting", zoals ds.
Vickberg drie jaar geleden bij zich
constateerde, begrijpt men z» weinig.
Toen een bekend Nederlands predikant,
die altijd een volle kerk trekt, in zijn
eerste gemeente stond, kwam na een
half jaar een ouderling naar hem toe
en zei: „Dominee, preken kunt U
niert!" Bent U echter ook al eens naar
uw predikant geweest om te zeggen:
„Dominee, wij bidden voor U". Zon
der geestelijke bloedtransfusie kan
Uw dominee niet leven. Hij heeft U
nodig!
De koffieoritiek van gemeentelid Doe-
niets op de predikant valt echter vaak
terug op het gemeentelid zelf, want v
daar moet het leven van de predikant
vandaan komen. De gemeente van ds.
Vickberg is er niet op achteruit ge
gaan, toen de leden hun bloed gingen
geven aan hun predikant
Kleiner uit de lucht
Mevrouw Bronete Davis uit Chlckaslha
in de Amerikaanse staat Oklahoma
is het helemaal met de KLM eens.
Zij zegt ook al: Vliegen is goedkoper
dan U denkt". Ze heeft haar brevet
al dertig jaar en vliegt een eigen Cess
na 170. Als vlce-voorzitster van de
„Ninety Nines" een internationale or
ganisatie van vrouwelijke vliegeniers,
behoort ze het te weten.
Ze is zo dol op vliegen, dat ze gewoon
lijk zelfs haar zaterdagse boodschap
pen per vliegtuig gaat doen. Misschien
gaat ze naar de volgende staat, als de
koffie daar twee cent goedkoper is en
haalt ze zo haar geld er uit. Maar er
is nog een reden, waarom ze van vlie
gen houdt. „De moeilijkheden", meent
ze. „zien er op 1000 meter hoogte
beslist kleiner uit."
Niet iedere vrouw zal er zo over den
ken. maar toch zit er wel een waar
heid in. Van Boven gezien, lijken de
moeilijkheden zeker kleiner. Wij kijken
te veel tegen de bergen op, en we
moesten wat meer door Gods ogen kun
nen kijken.
U ook?
0 Toen de Amerikaanse admi
raal Foote in Siam tvas, nodigde
hij de koninklijke familie uit voor
een diner aan boord van zijn krui
ser. Toen de gasten gezeten u-aren,
boog hij het hoofd en vroeg als
altijd hardop om een zegen. Ver
baasd zei de koning na afloop tegen
hem: „Ik dacht dat slechts de
zendelingen aan tafel baden?"
Waarop de admiraal antwoordde:
„Inderdaad, daar hebt u gelijk in,
maar, ziet u, iedere Christen is een
zendeling."
Het kleine dorpje Fethard-on-
Sea in de Ierse provincie Wexford
is het slachtoffer van een fel de
bat tussen twee kerken. De kleine
gemeenschap, die behoort tot de
Anglicaanse „Kerk van Ierland",
lijdt onder een boycot door de
Rooms-Katholieke dorpsgenoten.
Meer dan 90 pet. van de inwo
ners van het dorp behoren tot de
Rooms-Katholieke Kerk.
De boycot is het gevolg van een
echtelijke ruzie tussen een Rooms-
Katholieke man en zijn vrouw, die
tot de Ierse kerk behoorde. De
vrouw verliet het huis met haar
twee kinderen om te verhoeden,
dat zij voortaan Rooms zouden wor
den opgevoed. Sinds haar vertrek
heeft niemand meer iets van haar
vernomen.
■tf- De Rooms-Katholieken zijn uan
mening, dat de Ierse kerk haar
heeft geholpen bij haar verdwijning
en zij willen de boycot voortzetten
tot deze vrouw tot haar man terug
keert. De protestantse gemeenschap
heeft via de mond van de Angli
caanse bisschop, die de zaak heeft
onderzocht, ontkent, dat de pro
testanten de vrouw hebben ge
holpen.
De echtgenoot van de vrouw heeft
deze verklaring aanvaard, maar de
boycot duurt voort. Vooral de boe
ren en de winkeliers hebben veel
te lijden. De Ierse minister-presi
dent De Valera heeft in het parle-
ment de actie krachtig veroordeeld.
De Rooms-Katholieke bisschop Gal-
,way noemde de actie echter een
„vreedzaam en bescheiden protest".
Meer dan ooit is het oog van
wereld gericht op het Midden-Oosten,
waar een verdeeld Arabië zich eens
gezind keert tegen het jonge Israël.
De kranten schrijven over de noodza
kelijkheid van een „machtsevenwicht"
en rekenen dan in geweren, vliegtui
gen, tanks en kanonnen Ondanks
een geweldig militair overwicht werd
echter het tot de tanden gewapende
Egypte in een week tijds door een le
gertje, dat wist wat het wilde, versla
gen. De afgelopen maanden hebben
wel bewezen, dat machtsevenwicht
nog lang niet altijd te berekenen is
in divisies en bewapening. De grote
vraag, waarover de kerk het niet eens
kan worden is. of we in deze aller
nieuwste geschiedenis de hand van
God kunnen zien.
In een klein boekje geeft dr. H. Ber
genia. de nieuwe zendingshoogleraar,
een overzicht van wat er in het Mid
den-Oosten gebeurt. In nauwelijks 59 pa
gina's geeft hij een vluchtig perspectief
van de geschiedenis der Arabieren en
Joden, van het ontstaan van Israël en
van de Arabische staten. Nergens gaat
hij erg cfiep op de problemen in. Dr.
Bergema wil slechts een inzicht geven
in het waarom van de hedendaagse pro
blemen. In dit boekje sluit hij het wer
ken Gods niet Uit. Hoewel hij zich niet
scherp uitspreekt, gelooft hij toch. dat
het zeer wel mogelijk is. dat Israël nog
steeds een plaats heeft in de heilsge
schiedenis van God.
Belangrijker haast nog dan het boek
je zelf. dat een prachtige handleiding is
voor een avond op de mannenvereni-
ging. of zelfs jeugdvereniging, over Is
raël, is de uitvoerige literatuurlijst die
aan het boekje werd toegevoegd. Dr.
Bergema geeft 124 titels, die over dit
onderwerp handelen met namen van Da
Costa tot Chaim Weizzriann, van Johan
nes de Heer tot Matter en van Bertus
Aafjes tot Jaacov Zutan. Jammer is.
dat deze 59 pagina's die verschenen in
de zendingsreeks onder auspiciën van
het (Gereformeerd) Zendingscentrum al
tijd nog 1.95 moeten kosten.
Iiraël, Dr. H. Bercem
tok, Kampen 1957.
Dltf.
Presbyterianen heffen
raad van de zending op
Terwfjl ook ln Nederland in Her
vormde kringen gesproken wordt, of
het geen tijd wordt het zendingswerk
in oude stijl op te heffen, nu op de
zendingsgebieden eigen nationale ker
ken zijn ontstaan, is dc Presbyteriaan
se kerk in de USA nog een stap ver
der gegaan. De 169ste Algemene Ver
gadering van dit kerkgenootschap aan
vaardde het besluit om de Raad voor
Buitenlandse Zending van het kerkge
nootschap op te heffen. In plaats van
dit oude bestuur wil men nu een com
missie aanstellen voor oecumenische
Zending en Contact. Hiermee is dit
kerkgenootschap het eerste, dat het
einde ziet gekomen van het zendfngs-
tijdperk, dat begon met William
Carey.
-Ö- *&*-■»--
Grote evangelisatiesamenkomsten in Indonesië
O" uitnodiging van de nationale
kerken heeft de Amerikaanse
evangelist David Morken op het
eiland Java vier grote euangelisatte-
campagnes geleid. Ondanks de poli
tieke onrust blijken deze samenkom
sten nog altijd geweldig veel mensen
te trekken. In Djakarta was geen zaal
groot genoeg de menigte te bevatten.
Reeds de eerste avond kwamen meer
dan 250 mensen naar voren voor een
nagesnrek. De campagne moest ver
lengd worden, maar ook het grootste
voetbalstadion van Djakarta was niet
groot genoeg om de massa te bergen
Ook het voetbalstadion in Bandoeng
was iedere avond overvol, ondanks de
regen. Per avond kwamen 200400
mensen naar voren voor een beslis
sing. De samenkomsten in Solo en
Soerabaja gaven hetzelfde beeld te
zien De leiders van de kerken zullen
zeer binnenkort vergaderen om te
spreken over een zeer grote „Cam
pagne a la Billy Graham", in Djakarta
volgend jaar.
David Morken is één van de beste
vrienden van Billy Graham. Hij heeft
jarenlang als zendeling op Sumatra
gewerkt. De laatste jaren is hij vooral
verbonden met het werk van Youth
for Christ en leidt hij evangelisatie
campagnes ln het gehele verre oosten.
Hij werd vergezeld door Roy Robert
son, een van de leidende figuren van
het Navigatorwerk, dat ook de nazorg
van de grote Billy Graham-campag-
nes verzorgt.