n CHRISTELIJK f her go/ven Kerkelijke kamer dag i Puzzel mee W oudschoteiicoiif erentie nam geen eonclusie Woningbouw in de knel Griekse minderheidskerken hebben weinig vrijheid INNSBRUCK tips 2 KANTTEKENING r Kerkeraadsvergaderin In het Algemeen Doopgezind weekblad schrijft ds. J. J. J. van der Sluijs: Ik weet niet, of het woord k a- m e r d a g officieel tot onze Ne derlandse woordenschat behoort. Toch weten alle huisvrouwen wat ermee bedoeld wordt. Je kunt niet alles tegelijk doen. het huishouden heeft verlerlei facetten, en daarom wordt zo af en toe één dag gere serveerd voor het „doen van de kamer". In mUn ouderlijk huis was dat vroeger de vrijdag, al zou ik niet zo gauw meer weten waarom. In mijn eigen gezin is het ook soms kamerdag. maar gelukkig is dat altijd een dag, waarop ik niet thuis ben. U moogt het best weten, aan die kamerdag heb ik een hekel. Ik waardeer het wel. als alles weer netjes op orde is. maar wat eraan voorafgaat wekt nu eenmaal mijn afschuw. Wij predikanten moeten wel de gelijk rekening houden met de we kelijkse „kamerdag" in de gezinnen onzer gemeenteleden. Het kan vruchtbaar zijn, om eens een huis bezoek te doen in die chaotische sfeer van de kamerdag. Maar ik denk toch. dat de meeste predikan ten de voorkeur geven aan een rus tig gesprek in de harmonische om geving. waarin alles weer op orde is. Het lijkt mij wel zeker, dat dit door de huisvrouwen ook zo wordt aangevoeld. zoiets huiselijks en toch ongezel ligs als de „kamerdag" te schrijven, ware het niet. dat het woord kamer dag nog een geheel andere beteke nis heeft, die echter vrijwel in onbruik geraakt schijnt. Onlangs smaakte ik het genoegen, dat een oude vrouw in een gesprek met mij het woord „kamerdag" in die tweede betekenis bezigde. Het ging erom, dat dit lid mijner ge meente een bepaald verzoek aan de kerkeraad wilde richten, waarbij zij mijn tussenkomst inriep. Zij zei toen, dat zij meende te weten, dat er in het laatst van de maand wel weer „kamerdag" zou Ik gaf de verzekering, dat dit onge twijfeld het geval zou zijn, en wilde juist beloven, dat ik dan het ver zoek wel zou overbrengen, toen ik mij plotseling realiseerde, dat het voor het eerst van mijn leven was dat ik iemand zo maar het oude woord kamerdag hoorde uitspreken in de zin van „de dag waarop de kerkeraad vergadert". Ik kende dit woord uit oude notulenboeken onzer gemeente, waarin dikwijls sprake is van ge houden of vastgestelde kamerdag. Bij uitbreiding betekent kamer dag dan ook de kerkeraadsverga- dering zelf. Inderdaad, de oude vrouw kende dit woord nog van vroeger. In al onze gemeenten wordt dus altijd nog „kamerdag" gehouden, met meer of minder grote regel- T~)E kamerdag is bij ons altijd u een gezellige, soms ook inhoud rijke, zij het wel eens wat lang durige vergadering. Het hoort bij de „huishouding" onzer gemeente. Na de kamerdag heeft alles weer eens een beurt gehad, veel gemeen telijke zaken passeren de revue of worden indringend besproken. En waarom houden wij „kamer dag"? Niet uit zucht naar een zekera tijdspassering uit liefhebberij, zo als anderen samen een kaartavond- je hebben, maar in laatste instantie op grond van ons geloof. Liefde tot de gemeente, waartoe God ons riep en waaraan wij ons met een jawoord verbonden, is ook de achtergrond van onze kamerdag.". Ik weet, dat veel huisvrouwen ook de huiselijke kamerdag vanuit een soortgelijke bewust gelovige overgave aan de gestelde taak verrichten. De Zuidafrlkaanse regering heeft aan de Zweedse zendeling Gunnar Heiander, die 17 jaar in Zuid-Afrika gewerkt heeft en na tijdelijk in Zweden vertoeft, ver boden naar het land terug te keren. De reden is, dat Heiander, die zoals alle met verlof komende zendingsarbeiders lezingen in Zweden gehouden heeft, kritiek geuit heeft op de apartheids politiek van de regering. Een Amerikaanse expeditie gaat probe ren de haven van Herodes bij Caesarea te vinden, die eens een zeer belangrijk centrum van scheepvaart ls geweest. Vorig Jaar Is door duikers de plaats en de omvang van de haven vastgesteld. Toen zijn ook de twee marmeren zuilen gevonden, die beantwoorden aan een beschrijving, die Flavins Josephus van de haven heeft gegeven. Nieuwe belijdenis, ruimer avondmaal Drie predikanten verwerken de opmerkingen tot schrijven aan Asser synode (Van een onzer redacteuren) DE Woudschotenconferentie van ge reformeerden heeft zaterdag toch maar geen voorstellen aan de synode gedaan. Wel is men afgestapt van het altijd maar diagnotiseren, wel heeft men zich beraden over een groot aantal voorstellen tot verbetering van het kerkelijke leven maar het aantal gedachten dat uit de vaak spannende discussie te voorschijn kwam was zo groot, dat prof. mr. W. F. de Gaay Fortman zijn aanvan kelijk voornemen, een samenvatting te geven, zaterdag in de achtermiddag moest opgeven: de predikanten dr. J. M. van Minnen, H. Volten en G. Lugtigheid zullen aan de hand van de gemaakte opmerkingen de oor spronkelijke voorstellen verkorten en omwerken tot een nieuw stuk, dat aan de aanwezigen die dit wensen zal worden toegezonden voor onder tekening. Al is dus de gang van zaken niet zo geweest als wij zaterdag verwacht ten, iets komt er wel uit Woudschoten en het slaat'de kerkelijke weg in, naar Assen. Zo te zien zijn de voor stellen over de belijdenis en over de avondmaalsviering wel de belang rijkste. De belijdenis is ter sprake gebracht door ds. Volten. Zaterdag schreven wij daar reeds over: er is nog stevig over gepraat. Alleen de catechismus functio neert nog in het persoonlijke leven der gemeente, zei de een: ook die niet. zei de ander. In ieder geval: in de con clusie van ds. Volten kon men zich wel vinden'. Er moet een nieuw belijden komen, dat weer voluit kan functioneren Bopk VAN ntv DAC, Horizontaal: 1. metaal; 3. meertje; 6. oude vrouw; 8. boom; 11. lijkbus; 12. elfenkoningin; 13. deel van een fuik; 15. bekrompen; 16. ik; 17 sneeuwschoen; 19. naaldtekening; 21. fcit- terheid: 23. vochtig; 24. vrijwel onver woestbaar; 26. huisdier. 27. opstopper. Verticaal: 1. ruw; 2. zangnoot; 3. duw: 4 stillen; 5. gedeelte: 7. zin; 9. oningewijde; 10. veel mensen bijeen: 14. rekening; 17. futloos; 18. toespijs; 20. punt; 22. lokmiddel; 25. pers. voor naamwoord. Taylor, over het karakter van chefs OPLOSSING PUZZEL NO. 73 ond»e.TKcsch,kten' door dr- ,r- M- G- Horizontaal: 1. gleis; 6. baars: 7. mi; Ydo. Uitgave N. Samsom N.V., Al- 3. S. L.; 9. dam: 10. li; 11. poort; 13. pnen a.d. Rijn. aker; 15. laag: 17. storm: 19. ö'o; 20. Wanneer we bij dr. ir. Ydo lezen, dat bes; 21. om; 22. om; 23. citer; 26. ga- in de karaktervorming de synthese ligt mei. van arbeidsprestatie en arbeidsvreugde Verticaal: 1. ga; 2. la; 3. ergo; 4. is; en dat de harmonische samenwerking 5. kim; 6 bliksem; 7. matador; 8. sla; van alle mensen uit alle tijden nodig is 9. dra; 11. pro; 12. olm; 14. ets naar. ^•„Wü leve,n- heb-1 gom; 18. ruim; 20. bok; 23. ca.; 2 ben we toch allerminst het gevoel, bezig 25 el te zijn met Taylor. Taylor, die ons zo- vele tientallen jaren getekend is als de man van de stopwatch en het tariefstel-| sel en als de uitbuiter van de arbeider. Zou deze iets te maken kunnen hebben met een man die terzelfder tijd in Ne derland, getroffen door de nood. rond-| trok predikende over Jesaja: ..Ik zal maken dat een mens dierbaarder zal zijn1 dan dicht goud", nl. Talma? Inderdaad. De grote Amerikaan Taylor en onze Tal- ma gingen bij de beoordeling van het be-| drijf of het bedrijfsleven allereerst uit LJET blijft nog steeds een onverklaarbare zaak waarom de protestantse mln- van de werker in dat bedrijf. I tl derheid In Griekenland neit dezelfde bewegingsvrijheid geniet als de Dr. ir. Ydo toont ons hier op verras-' Orthodoxe Kerk aldaar. Hierbij kan het verleden niet worden voorbijgezien, sende en vaak boeiende wijze de echte want Griekenland hceffl zeer veel aan de Orthodoxe Kerk te danken. Taylor. De man die uitsluitend door sa-j vooral door hetgeen de Kerk in de tijd van de Turkse overheersing voor menwerking van werkgevers en werkne- land en volk is geweest. Hoewel echter de godsdienstvrijheid een belangrijk mers tot betere resultaten kwam. Die beginsel werd van de Griekse natie en sinds 1829 ook protestantse zendelingen verhoging van de produktie zocht door in het land werden toegelaten, valt tegenwoordig toch iets anders te consta- het verbeteren van de onderlinge ve - teren. Zo moeten protestantse gemeenten van de orthodoxe overheid toestem houdingen in het bedrijf en de bevorde- ming hebben om kerkdiensten te mogen houden. Protestantse kerken kunnen ring van de arbeidsvreugde. Die telkens niet zonder speciale vergunning worden gebouwd, en zo zeggen sommigen, in opnieuw de werkgevers wees op hun te- Griekenland is het gemakkelijker een boek over het communisme gedrukt te krijgen dan over het protestantisme". waarin het missionaire, de gedachte van het Koninkrijk Gods en die van het dienstbetoon aan de naaste als bijbelse waarheid tot hun recht komen. Eenheid en veelheid Dr. J. M. van Minnen sprak vrijdag avond over de kerkelijke eenheid, diel geen zaak van liefhebberij of willekeur mag zijn. maar er een is van bijbels, opdracht. Zuiverheid en eenheid zijn beide belangrijk. Onze kerken kiezen voor de zuiverheid. Maar kunnen die beide zonder elkaar bestaan. Hiermee hangt samen de waarheidsvraag. waarheid, die losstaat van de persoon die de waarheid belijdt? Zolang de vragen: wanneer is een breuk gerecht vaardigd (Arminius. Schilder. Geel kerken»hoe staan wij tegenover de ge scheiden kerken (erkenning van de doop, geen avondmaal, het ambt enerzijds wel. anderzijds niet enz.) zolang wij die vragen niet eerlijk onder ogen zien en ze verduisteren door vaag enerzijds, anderzijds gepraat in plaats van ze eerlijk te erkennen, verspelen wij ons recht om oecumenisch mee te praten. Maar er zijn andere breuken: menta liteitsbreuken. Verschillen in mentaliteit. •el niet-theoloeische factoren ge heten rusten volgens dr. Van Minnen de scheppingsorde, al worden ze vaak handvat van de zonde Dit samen met de Kuyperiaanse plu- riformiteitsgedachte, levert een juiste 1 oecumenische Verbondheid (oecumene is niet ..alles allemaal hetzelfde doen"), die kan blijken in het feit. dat er vele kansels zijn en maar één avondmaals tafel; vele synodes, en maar één con cilie. Daarom deed dr. Van Minnen het voor stel, dat de kerkeraden op de plaatselijk meest geschikte wijze niet alleen de daartoe gerechtigde leden van de ge meente nodigen, maar ook alle tot het avondmaal toegelaten leden van de christelijke geref. kerk, de geref. kerk (art. 31), de gereformeerde gemeente, de vrije evangelische gemeente ter plaatse en dat hangt van de omstandigheden af leden der baptistengemeente en van de „vergadering". Een andere mogelijkhied is, dat ge" nodigd worden allen die samen opstaan en ja-zeggen op vragen, die voor het avondmaal gelezen worden, natuurlijk voorzover zy ln hun eigen kerk niet zijn afgehouden. Dr. Van Minnen sprak nog over de voorlichting die in de leidinggevende geref. kerkelijke pers over de Hervormde Kerk wordt gegeven. De huidige situ atie mag niet op zichzelf bezien worden: waar was deze kerk nog niet zolang geleden en waar gaat zij heen? En hoever is zij op 'de weg gevorderd? En laten we dan ook even zeggen hoe dat moet: belijdenishandhaving; want dat weet niemand, wy ook niet! Leeftijd Ons verslag van zaterdag begon met iets over de leeftijd van de Woudschoten- gereformeerden. Zij vinden die zelf te hoog en zijn wat bevreesd dat de jonge re predikanten zich in het gemeente werk afzonderen, omdat ze moe zijn van al het gepraat Daarom wordt een korte samenvatting van het besprokene toe gezonden aan de predikanten, die min der dan vijf jaar in het ambt staan. EEN WOORD VOOR VAN DAAG Reroepin yswerk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen: te Oudega (Sm.)-Eerne- woude: H. Alkema te Winschoten; te Bredevoort (toez.): R. Boerma, leger- predikant te Schaarsbergen. Bedankt: voor Boven-Hadinxveld M. Dieren te Ede. Aangenomen: Naar Wemeldinge K W. Slik te Schipluiden die bedankte voor Kethel. kantsplaats): mr. dr. J. Ozinga te Lun- NEDERL. PROTESTANTENBOND Bedankt: voor de benoeming tot voor ganger van de afdeling Voorburg: A. van Santen, hevromd predikant te Drach- Chr. geref. knapenleiders te Utrecht bijeen Te Utrecht is zaterdag de leiders vergadering gehouden van de Bond van ohristelijke gereformeerde knapenver- enigingen in Nederland. Na de opening door voorzitter W. Bijleveld zijn de ver slagen besproken, waaruit bleek, dat het werk gestaag voortgang vond en dat de bond een saldo heeft van f 106.85 bij een totaalcijfer van bijna f 200.. Van ver schillende verenigingen heeft de bond nog ongeveer f 400 te vorderen. Des mid dags heeft een forum, gevormd door de heren A. van den Akker, L. M. van den Boomgaard, ds. C. Langbroek, A. Otten en J. Zwart het onderwerp ..De Bijbel op de K.V." behandeld. Samosir-zending De Vrije Evangelische gemeente, die op het eiland Samosi een eigen zendings- post hebben, zullen er kand. L. Flier als missionair predikant uitzenden. Deze uit zending zal geschieden in een gods dienstoefening in de Vrije Evang kerk te Oldebroek op zondagmorgen 28 juli. Dr. P. B. Müller van Heerde verricht de afvaardiging waarna ds. P. van Vliet"Qe kampen worden van 26 tot 31 augus- plaatselijk predikant, een slotwoord zal x - - 1 spreken. In de middagdienst zal ds Flier |tus gehouden. Het meisjeskamp op het intrede doen. Zendeling ds. D. Rijkhiek1 befaamde Ruigeveld bij Zeist; het jon- Deze is de Christus Half dood geranseld te Phi- lippi, pas bevrijd uit de gevan genis na een nacht in het blok, reist Paulus van stad tot stad, zo als men tweeduizend jaar ge leden reisde, waarschijnlijk te voet. Pas aangekomen treedt hij in debat met de welsprekendste debaters in de synagoge om hen te overtuigen, dat een bepaald mens, die jaren terug is gesla gen, bespogen en ter dood ge bracht, de Chris tus is. Misschien hebben zij zelf daaraan nog medegewerkt, in elk geval hun persoonlijke vrienden. Wij snakken naar vakantie. Wij hebben een jaar gewerkt. De hitte drukt ons soms. Wij denken aan een trek tocht, een reis, een rustig pen sion. Wij weten wel, dat Jezus de Christus is. Maar doorgloeit het ons, is Hij ons enig levensdoel? Willen wij het ook anderen doen zien? Is deze de Christusook voor ons? NCSV-novietenkampen Studentmedespeler of toeschouwer. Onder deze titel houdt de Nederlandse Christen-Studentenvereniging novieten kampen voor hen die gaan studeren. We ontlenen aan het folder: Studie "is meer dan vakkennis: studeren is meer dan leren; student-zijn is meer dan fees ten. Het is alles universeler en meer universitair! In lezingen en gesprekken willen studenten en afgestudeerden de aankomenden in beide kampen trachten deze kreten tot een helder beeld te ma ken. piNANCIERING van woningwet!** anders dan met vaste lenin* acht de regering niet meer toelaatty zo is aan de gemeenten meegede^ Betekent dat de volledige stopj ting van de woningbouw? Geluk) niet. Maar het betekent wel een q merkelijke vertraging en afremm» De gemeenten toch kunnen aUeeni maken datgene wat in aanbouw Nieuwe complexen woningen kun» ze niet meer in uitvoering brengj tenzij ze een vaste lening hebben.; gemeenten kunnen die niet krijgen! lus moet men noodgedwongen de 1 voering van nieuwe woningbo» plannen staken. Wel heeft de regering nog 1 enkele mogelijkheid opengelaten d| te bepalen, dat de helft van de wonil bouwleningen, die verkregen werij via de levensverzekeringsmaatschj pijen, voor nieuwbouw mag worij gebruikt, doch dit bedrag is slee» voldoende voor ongeveer tienduizg woningen. Wanneer men de kosten van bon rijpmaken, straataanleg, riolering 1 dergelijke er bij rekent (want T daarvoor moeten de gemeenten vE leningen hebben), dan is het de vra of men het getal van tienduizend ha| Daarnaast is er nog een bedrag n de woningbouwleningen dat niet vt ieeld is. Daaruit kunnen gemeentt die wel bouwen kunnen, doch g« vaste leningen hebben, eventueel holpen worden. Van stopzetten mag men dus spreken, maar van vertraging en mindering zeker wel. Het result deze maatregelen zal zijn, er begin 1959 een veel groter tek woningen zal zijn dan nu. y^LWEER zou men de vraag kunnes stellen, of de gemeenten dan mi_ dering worden gehouden. zu"r®"Ümpcomrnrssi® der NCSV. Woudschoten. raak hebben gebouwd. Wie de stal, kortkomingen en hun verantwoordelijk heden, waardoor zij zelf de hogere pro duktie in de weg stonden. Hij vraagt dan ook aan beide partijen, op te hou- a'en met ruzie zoeken over de verdeling van welvaart of inkomen, maar alle krachten te bundelen, dan wordt er voldoende geproduceerd om ieder te ge ven .wat hij nodig heeft. Een prettig boek. dat vooral nu actu eel is, omdat het problemen behandelt die in de moderne bedrijven zich elke dag opnieuw voordoen. Ieder die iets met de leiding in een bedrijf te maken heeft, kunnen we dit boek van harte aan bevelen. Bovendien is er een verbod tot het maken van proselieten, een verbod, dat soms tot belachelijke processen aan leiding geeft. Wat voorts de positie der protestanten bemoeilijkt is het feit, dat hun vaderlandsliefde van orthodoxe kant in twijfel getrokken wordt. Men kan in de bladen berichten lezen van de volgende opschriften voorzien: ..er waren tien Grieken en twee protestanten aanwezig". Orthodox en Grieks dekken De huidige situatie van de protestant se minderheden in Griekenland is inge wikkelder geworden door het feit, dat zich de laatste jaren verschillende Amerikaanse secten in het land geves tigd hebben en de Griekse Orthodoxe Kerk alle protestantisme over één kam scheert. De godsdienstvrijheid breekt zich langzamerhand wel baan, maar het gaat moeizaam en langzaam en dik wijls met veel verzet van de kant van de Griekse Orthodoxe Kerk. die overi gens lid van de Wereldraad is, maar in het land zelf nog weinig afweet van broederlijke omgang en samenspreking met het protestantisme. COMMENTAAR De buren llllillllil Gistermiddag om I vier uur eindigde het concert van klassieke muziek, gegeven door het Omroeporkest onder leiding van Maurits van den Berg en kondigde de A.V.R.O.-omroep- ster het optreden aan van The Skymasters, het Radio Dans- orkest onder leiding van Bep Rowold. En zij voegde aan deze aankondiging toe: „Denkt u er aan, dat uw buurman misschien niet van dansmuziek houdt. Zet uw radio daarom niet zo hard aan." We meenden er goed aan te doen deze gedenkwaardige woorden, uitgesproken door de A.V.R.O.-omroepster op zondag middag, niet in de ether te laten vervliegen, maar ze hier in zwarte drukinkt weer te geven. Want wij zijn gewend 's zon dagsmiddags na een concert van klassieke muziek de radio af te zetten, omdat we dan beslist geen behoefte hebben aan dans muziek. En het is vreselijk on aangenaam, wanneer we die dansmuziek toch uit het toestel van de buren horen schetteren. Overigens kunnen we ons ook voorstellen dat onze buren niet, om maar wat te noemen, van orgelmuziek of koormuziek hou den. En een schallende dominee op een afstand is ook geen pret tig gehoor. Dus, om de omroep- ster weer even aan te halen „zet uw radio daarom niet zo hard aan". Het is een kwestie van wéllevendheid. 19 Er kon niets mee gebeurd zijn, voordat hij de trein naar München had genomen. Hij riep die treinreis nog eens in zijn gedach ten terug. Die kleine, afgebeten Duitse ober had 's morgens gevraagd, of de dikke heer er niet meer was. Terwijl hij sliep, was Fritz Muller natuurlijk in het compartiment geweest en had gedaan, alsof hij daar thuishoorde. Wie zegt, dat hij er niet werkelijk thuishoorde? Hij had waar schijnlijk wel een kaartje slaapwagen en was pas gekomen, toen hij al sliep. Dat was punt éen. En toen had „der dicke Fritz" in dat vakje van die koffer iets verstopt om het zo veilig over de grens te krijgen. Dat lag voor de hand. Hij was nu eenmaal een vaste slaper en dat had Fritz geriskeerd om het slot te openen... maar was dat wel dicht? Hij wist het niet zo zeker meer. Dat vakje in die koffer was dus punt twee. De man met het litteken had in de trein natuurlijk een vergissing gemaakt door naar zijn dikke vriend te komen vragen En waarschijnlijk was het niet naar de zin van de kleine geweest, dat de dikke man zo gehandeld had. Daarover had den ze waarschijnlijk ruzie gekregen op het sta tion in München en daarom was hij zo erg nauw bij deze zaak betrokken. Zonder het te weten was hij de expediteur geweest van iets dat voor deze twee mannen heel kostbaar was. zo kost baar, dat één van hen er het leven bij inschoot en de andere grote risico's ging nemen, zoals vandaag met Marianne en vermoedelijk VAN HOFWEGEN <~J£aadaeló i j hebben, dat hij met inspecteur Zuckwaller en het meisje in Neu Tirol zat en daar nog wel even zou blijven. Van die gelegenheid had hij gebruik gemaakt om zich meester te maken van wat hij zo hartstochtelijk zocht. Hij was dus betrokken in een smokkelzaak en een moord. Ze hadden het nu en wellicht zouden ze hem nu verder met rust laten. Wat kon het zijn, dat het het zelfs een mensenleven waard was! André Rost keek op zijn horloge. Het was over half een. Toch besloot hij inspecteur Zuckwaller te bellen en verslag te doen van het laatste nieuws. Aan de andere kant van het toestel klonk een grommend gekreun en langzaam werd de po- 'itiemsn. die uit zijn eerste slaap was gehaald, wakker. Toen André Rost op zijn kamer terugkwam, rook hij plotseling de vreemdzoete geur van een uitheems parfum. Waar had hij dit eerder in de neus gekregen? HOOFDSTUK 10 Gustav Zuckwaller was de vorige avond nog gehaast en humeurig naar de kamer van André Rost gekomen, had de overhoop gehaalde rom mel bekeken en het vernielde kofferdeksel bestu deerd. Hij was nog niets verder gekomen. De andere morgen was middag geworden en André Rost zat met Marianne Van der Bij in de „Bürger Weinstube". Ze spraken niet veel, maar hun ogen zeiden te meer. Ze dronken wat e zagen slechts elkaar. Aan de andere tafeltjes zaten mannen- verscholen achter aan stokken ge hechte kranten en zij lazen het laatste nieuws. Het was hier koel en rustig. Buiten zinderde de zomerzon. Er hing een landerige sfeer in het wijnhuis, waar geen spoor zonlicht binnendrong. Zelfs op deze gloeiend hete dag brandde het kunstlicht nog om voor de aandachtige kranten lezers de lectuur te verduidelijken. Niemand scheen aandacht te schenken aan de jonge buitenlandse toeristen, die .elkaar zwijgend hun liefde zaten te verklaren. De kelnerin had een „Viertel" wijn gebracht en daarvan dronken ze langzaam en genietend. Zo was het leven goed. De deur klapte voor de zoveelste maal dicht en daarna was er niet veel meer dan het geritsel van krantenpapier en af en toe het voorzichtige geluid van serviesgoed. De kelnerin kwam tussen de tafeltjes door naar het tweetal en maakte een soort buiging. „Bitte, de heer, die zo juist vertrok, vroeg me, of ik u dit wilde geven." Ze overhandigde een gevouwen velletje pa pier. André las het en gaf het terstond door aan het meisje tegenover hem: „Ze las hardop in het Duits: „Prettige vakantie en bedankt voor Uw hulp". (Wordt vervolgd Variaties psalm 116 van Sweelinck (21.45) In de tijd van de Jan Zwart her denking wordt er nogal vaak over Sweelinck gesproken. Muzikaal heb ben zij overigens niets met elkaar ge meen. Alleen waren beiden ijverige propagandisten voor het kerkorgel en bewerkten ze beiden psalm- en zang melodieën. De variaties over wereld lijke liederen zijn bij Sweelinck ech ter heel wat beter dan die over ko ralen. Het was alsof Sweelinck zich in dié profane liederen meer kon la ten gaan. Bovendien waren de koraal variaties opdracht. De organist in Haarlem kreeg in 1538 van overheids wege de opdracht: Sal hem oick vou- gen te spelen contrepunt of grego- riaen alst passt gbeeft bysonde se- quentien en hymnen die de gemee- ne luyden best verstaen. De bewer kingen moesten das een eenvoudig karakter houden en de melodie moest dus herkenbaar blijven voor elk onge oefend oor. Sweelinck heeft zich daar opperbest aangehouden en in zijn variaties over Ps. 116 zelfs de melodie niet uit de sopraanpartij laten weggaan. Het zijn zijn enige koraalvariaties, waarin het koraal in alle vier variaties in de so praan ligt. Adriaan Engels speelt de £jg» de Grote Kerk Jan de Visser heeft een lange reis gemaakt langs de Neder landse kust en ontmoetingen gehad met toeristen, kwallen, loodsen, doktoren en allerlei anderen die bij of van de zee leven. Vanavond om negen uur zendt de N.C.R.V. de belevenis sen van déze radioreporter uit. De jury van het Internationaal Orgelconcours in Haarlem heeft zelf ook een concert gegeven op het orgel van de St. Bavo- kerk in Den Haag. Opnamen van dit concert worden om kwart voor tien door de N.C.R.V. uitgezonden. Het Cambridge Madrigal Society onder leiding van Boris Ord Eric Fletscher heeft 27 juni een concert gegeven in de Pieters kerk in Leiden. Om vijf ovei half elf vanavond zendt de A.V.R.O. gedeelten van dit con cert uit. Paul Weston en zijn orkest zijn na het nieuwe van elf uur voor de N.C.R.V. met „Sweet music'' te horen. Radio-actie voor „Koningin Juliana Fonds Van 15 augustus tot en met 28 sep tember 1957 zal een grote financiële actie worden gevoerd ten gunste van het nationaal fonds ter bevordering van maatschappelijk werk (Koningin Juliana Fonds). Voor het voeren van de actie heeft het bestuur zich verze kerd van de medewerking van de heer A. M Bergers uit Rotterdam, terwijl VARA, KRO en VPRO tijdens het voeren van de financiële actie, die gehouden wordt onder de naam „Bij stand", steun zullen verlenen. Het fonds, dat opgericht werd ter gelegenheid van de troonbestijging van Koningin Juliana, die er haar naam aan heeft willen verbinden, heeft tot doel het verlenen van fi nanciële steun voor de oprichting, uit breiding of instandhouding van in stellingen (van alle gezindten), welke zich bezig houden met maatschappe lijk werk. 1 New York calling; 23.35—24.01 9.25 Pontificale Hoogmis; Gram: 15.30 Ider Ziekenlof; 17.00 ber: 17.45 Reger n: 14.30 V d vi 5 Kamerkoor; 6.00 V d zieker I jeugd; 17.40 D.^n,n 18.20 Sportpraatje; 18.30 Amus muz: 19.00 Nws; 19.10 Commentaar op het nws; 19.15 Uit het Boek der Boeken; 19.30 Gram. 20.30 Act; 20.45 Cello en plano: 21.15 Ork conc; 21.45 „100 Jaar Rijsen- burg", klankb; 22.05 Sopr en piano; 22.35 Gram; 22.45 Avondgebed en liturg kal; 23.00 Nws: 23.15—24.00 Gram. uit het buitenland Eerder op de avond om kwart over zeven zendt dit radio station de negende Symfonie van Mahler uit, gespeeld door het Concertgebouworkest onder leiding van Rafael Kubelik in het kader van het Holland Festival. De opera Antigone van Carl Orff, naar het treurspel van Sophocles, bewerkt door Frie- drich Hölderlin, gespeeld door het Weense symfonie-orkest is morgenmiddag van half twee tot vier uur voor België (324 meter) te horen. Haag?; 9 10.00 Gra Lichte m 10.50 V d kleut moroen VPRO: 7.50 Da( 9.15 Wat 1 ln Den wijding; De Vara begint vanavond haar pro gramma met een reportage van alle mogelijkheden, die Loosdrecht tot een der bekendste watersportcentra van ons land hebben gemaakt. Zo ziet men o.a. waterskiën en een demonstratie speedboatwedstrijd. Na een film wordt de uitzending besloten met een op voering door het cabaret van Tonny Schifferstein, ook al in Loosdrecht. TrS; Sm ''Oqromrr.o voor morgen De wereld zonder grenzen: De vliegma chine. hoorsp.: 22.45 Gram: 23.00 Nws: NTS: 20.30 Journ en weeroverz; 20.4*— muz; 13.55 Beursber; 14.00 Pianorecital: 14.30 Voordr: 14.50 Kinderkoor; 15.<>S Dansmuz: 15.55 Bayreuther Festspielc: Tristan und Isolde, opera; 17.25 V d Jeugd: 18.00 Nws: 18.15 Tristan und Isol de. opera (2de acte): 19.40 R.V.U.: Het levenselixer in zijn moderne gedaante. tieken over 1956 nagaat komt echk tot de conclusie, dat de woningboFr wel het grootste deel van de bouPg capaciteit heeft verbruikt, nl. 1100 joen van de 1976 miljoen, maar slecfr. 16 pet. boven het bouwprogramma dei kwam. Dit in tegenstelling tot de sjbj tor handel, nijverheid en verkeer fj bijna 48 pet. boven het bouwprograi' ma uitkwamen. Scholen en ziekAe huizen bleven zelfs aanmerkelijk Ir neden het bouwprogramma, evenalsfn openbare gebouwen. Reden om |n bouwactiviteit in de woningsector'* te remmen is er dus allerminst. Tojn, zal dit het gevolg zijn van de regerinj e maatregelen. fh Tot 1949 financierde het rijk fr woningbouw. Het zou wenselijk ziL indien dit thans weer gebeurde. kan wel zeggen, dat het rijk blijkba het geld ook niet heeft, dus dat er d°e niets verandert, maar dan ziet toch een en ander over het hoofd, ol* dit, dat het rijk inderdaad kan w%t maken, dat de woningbouw prioribtr heeft. Het rijk, uiteraard in overleg M de Staten-Generaal, kan bepalen, ffii de woningbouw voorrang heeft en een groter deel van de gelden da^_ voor bestemd zal worden en dat da: om minder zal worden uitgegeven vc bijv. het deltaplan, de defensie f* andere dingen. Wanneer de regering een woniii bouwprogramma lanceert van zovi duizend woningen per jaar, dan mc het ook zorgen, dat de financiering! orde is. Anders moet men liever nu geen aantallen noemen. ^/URDT ln de woningbouw n» enigermate voorzien, t.a.v. I scholenbouw ls de kraan vrijwel dicl gedraaid. Slechts in die gevallen, wal in men door uitbreiding voor onovf komelijke moeilijkheden komt staan, kan men zich tot de minist- van onderwijs wenden, die dan ov<-j leg gaat plegen met zijn ambtgeno! van financiën. Niet onmogelijk, dat uitslag van dit overleg dan op zl best resulteert in een noodschool. Tenzij het rijk spoedig nadere ma» regelen beraamt en voor bepaalde f Ei bieden speciaal hulp biedt, ziet hetl*n| voor bepaalde gebieden somber uit. fr! het bijzonder groeiende industry, gebieden met hun enorme behoefte afeai woningen worden door de maatregel^e| van de regering in sterke mate dupeerd. Ier Kerkeraad wil gedoopten i£i( Ede niet inschrijven t Naar het Gereformeerd Weekblad (Hi^ei zen) verneemt, heeft de kerkeraad v*n de hervormde gemeente te Ede bezwaèwi gemaakt tegen het inschrijven van kiLin deren in de doopboeken der gemeen»- die gedoopt werden in de evangelisatjD ter plaatse. Ij De provinciale kerkvergadering Gelderland had bericht dat deze kind'. ren in de doopboeken ingeschreven dier den te worden. De kerkeraal heeft if'1 aan de orov. kerkvergadering gevraa#!' met welk recht eerst een deel der ?Up ziin onzicht wordt onttro^ icente ken dnor toeD) 298. terwiil men dan toch eist. ■bepi De Theologische Hogeschooldag d»»n Gereformeerde Kerken (ond. art. 3 wordt woensdag 25 september gehoude In de bidstond van de kerk van Kampe aan He vooravond van de schooldag ga voor ds. A w Alera te Gorinchem. 0 nr inreken behalve de •olie H Bre

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2