EEN GENERATIE REBELLEERT EVANGELISCH Het wonder van Charlois OPZETTELIJKE NADRUK 01 Boodschap die om antwoord vraagt De jeugd wil iets doen ZONDAGSBLAD "rEN nieuwe uitdrukking heeft zijn intrede gedaan in het Nederlands spraakgebruik: -i-J „Jeugd evangelisatie". Men denke bij .deze woorden niet aan de evangelisatiearbeid onder de jonge mensen, maar veeleer aan een jeugd, die zelf is gaan evangeliseren en haar plaats in de voorste gelederen van de „Militia Christi" inneemt. Een lekespel, een filmavond, een volle kerk waarin jongeren zingen en getuigen, een groepje jonge mensen in een huis kamer en een geestelijk gesprek tussen twee meisjes ergens op een zolderkamertje bewijzen, dat de jeugd zelf actief is geworden. Nieuw is deze beweging in het geheel niet. Precies een eeuw geleden kwam men als jonge mensen in Parijs bijeen om tot een daadwerkelijke vor evangelisatie door jonge mense jonge mensen te komen. Uit deze naire bewogenheid is het C.J.M.V. gebo ren en in haar kielzog volgden al spoe dig de andere, merendeels kerkelijke jongens- en meisjesverenigingen. Toch is deze beweging wel nieuw. Zij dateert van na de laatste wereldoorlog. De jeugd had het gevoel dat de evangeliserende jeugdbewegingen van de vorige eeuw tot vormingsgroepen van christenen in deze eeuw waren uitgegroeid. De kerk had zich in zichzelf gekeerd. Zij wilde de af val tegengaan door consolidatie, door versterking van eigen gelederen. Vele jongeren hadden echter het gevoel dat deze versterking slechts tot een verzwakking had geleid. Zij zagen een jeugd op groeien. die volkomen naast de kerk en vooral naast God stond; een jeugd die zij het niet al te enthousiast het wrange, onchristelijke ra- dioliedje mee ging bla- jongeren dan ooit, die willen meewerken aan een actie om anderen voor Christus persoonlijk gesprek hun mond beginnen open te doen Christus te getuigen. Om dezelfde reden heeft beginselstu die niet de belangstelling van onze jonge mensen, maar wordt er in tientallen zo merkampen door jonge mensen heel praktisch over de Bijbel gesproken en schijnen kerkelijke en buitenkerkelijke jongeren soms maar geen genoeg te in Bijbelstudie. Men kan kla de rock en roll-jeugd met z'i'- van de Evangelische Alliantie uit de krijgen i nu eenmaal niet tot de nieuwste „vond sten." Ook theologisch is een bepaalde ortho doxie kenmerkend. „Jeugd en Evangelie" richt zich heel gere formeerd naar de drie formulieren van enigheid. „Youth for Christ", dat een veel TEN GEI TIDE ■ft De pagina „Geestelijk Leven" is ditmaal gewyd aan twee dingen: aan de jeugd en aan evangelisatie. Sedert de afgelopen wereldoorlog heeft een merkwaardige ont wikkeling zich voltrokken onder de jongeren tussen 15 en 30 jaar. Terwyl de kerk klaagt, en eigenlyk iedereen klaagt over de laksheid en ongeïnteresseerdheid van deze jeugd, zyn er minstens drie jeugdbewegingen op gesprongen, die nationale bekendheid hebben verkregen, -ft Wy hebben geprobeerd u een inzicht te geven in het hoe en waarom van deze bewegingen. De gezichts punten, die naar voren werden gebracht, drukken wy af, zoals de jongeren zelf ze tegen ons hebben geuit. We zyn niet op bepaalde problemen tussen oud en jong ingegaan, noch op de kritiek, die ouderen hebben of zouden kunnen hebben. Deze pagina wil slechts een illustratie zyn van een missionair bewogen jeugd, die zich daadwerkelijk inzet voor een verloren^eneratie. pijpjes, rode kousjes schoentjes en zwarte jasjes"," „er tegenover staat ook een jeugd, die posi- ten „Je De Bijbel als het geïnspireer de Woord van God staat primair in al haar samenkomsten en kampen. En ook de IJE, die zich niet zozeer grondslag gebonden heeft, is in wezen een zeer orthodoxe angelisatiebeweging. beetje schipperen." I naoorlogse jeugd is ni meer te vangen met le vermeende idealen. Dat heeft de tiewerk is de jeugd vrijwel altijd Muziek is bij de I.l.E. kennen ze uit eigen ervaring. Toch antwoordt de jeugd telkens weer: „Beter vuur dat niet altijd te con- V troleren is dan helemaal geen vuur." Soms zijn de jongeren in conflict ge komen met de ouderen, soms met de kerk. Overtuigd van hun opdracht, |pi|f]H PO hebben ze zich niet laten ontmoedigen. Jcuyu Ze rebelleerden, maar zij rebelleerden in het Concertgeboui ,e reoeueeraen. maar zxj rebelleerden rtf „-ij- vangelisch, omdat zij bewogen zijn LVdlIQBIIB over een jeugd die verloren gaat. Adressen Deze bewegingen zijn allen naast elkaar ont staan. Zy volgden ver schillende methoden, maar zij hebben veel ge meen. Door de geweldige kansen gedreven, hebben ze contact gezocht. Zelfs werden er landelijke ron de-tafelgesprekken ge houden, waaraan ook 1 .Kerk en|j? Interkerkelijk Jeugd Evangelisatie onopzettelijk evangelisatiewerk Evangelische Jeugd Actie (Vlaar- dingen). Voorzitter: Wika E. van Vliet, Salviastraat 42b, Vlaardingen. kerk ervaren, die geen vat meer had op hen. omdat jonge mensen de geestelijke voosheid van vele ouderen gingen proeven en zeiden: „My niet gezien." Dat heeft ook de A.J.C ervaren, die midden in een heroriëntering staat, waarbij meer dan één stem reeds is opgegaan om het „zaakje" maar op te heffen en een nieuwe vorm te zoeken. De jeugd van heden is echter niet slechts negatief, maar.veeleer positief. Zij wijst het lege af, omdat zij het echte zoekt. De jeugd laat zich niet licht meer verleiden tot grote daden, maar maar wel tot practische persoonlijke hulp heel dicht bij huis. Een algemene oproep tot het ambt van predikant vindt bijna geen gehoprMHMHgMMjÉBÉHMP ontbrekende schakel geweest. De oude ren trokken er op uit en deden huisbe zoek bij ouderen. Kwam men bij buitenkerkelijk gezin, dan luisterden der en moeder aandachtig, maar Jar Thea gingen de kamer uit en stapten op hun fiets. De zondagscholen bereikten soms kinderen uit buitenkerkelijke gezinnen dan uit kerkelijke, maar als Piet twaalf was, bleef hij ineens weg. Op de cate chisatie kwam hij niet, voor de JV had hy geen interesse. Pas toen Piet van veertig was, met opgroeiende kinde ren kwam hij weer in aanraking kerk, maar toen zat hij al zo vastgeroest in vele levensgewoonten, dat hij zelden tot verandering kwam. Door de rallies van „Youth for Christ" kregen de „Zingende Zusjes" uit Vel- sen grote bekendheid. Hun eerste gram mofoonplaat met „Ik wandel in het licht met Jezus", werd een succes. Zij werkten ook mee aan de radiomeeting van de I.J.E. Nieuwe grammofoonpla ten z\jn op komst. heeft gevonden. Wie kon de jeugd beter bereiken dan de jeugd? Daarom brak in Amsterdam in de late oorlogsdagen het inzicht baan, dat de jonge mensen zelf hun buitenker kelijke vrienden moesten gaan winnen en zo werd „Jeugd en Evangelie" geboren In enkele jaren tijds verspreidde dit kringwerk en onopzettelijk evangelisatie werk zich over meer dan honderd steden. „Youth for Christ" deed zijn intrede en in bijna evenveel steden wordt van tijd tot tijd of vrij regelmatig door jonge mensen een oproep gericht tot de jonge ren zelf om voor Christus te kiezen. In Rotterdam sloten kerkelijke jongeren zich aaneen onder het motto „Inter kerkelijke Jeugd Evangelisatie" om in massale samenkomsten en op alle mo gelijke andere manieren de oproep van het Evangelie tot de jeugd te richten. J&E" en „YfC" hebben beide hun twee de lustrum al achter de rug, „IJE" zal over zes weken haar eerste lustrum vie- En in Vlaardingen is een soortgelijke groep ontstaan onder de naam „Evange lische Jeugd Actie," een baby van net een jaar.^die weer andere wegen en vor- Opmerkelijk is de orthodoxie van dit jeugdwerk. Zij passen wel eens moderne methoden toe, maar toch is er in de me thodiek een zekere terugkeer tot oude tijden. Het persoonlijk gesprek, de klei ne kring, ergens aan hüis de samen komst en de openluchtprediking behoren Wereld", uit de „Oecu menische Jeugd-Raad" en bestaande jeugdbonden deelnamen. Er is gesproken over de mogelijkheid van een bureau met een full-timer, die het werk van «eugdevangelisatie kan sti muleren en die de tientallen plaatsen waar de jeugd aan het werk wil kan voorlichten en helpen, die coördinerend kan optreden.. Het gesprek is nog lang niet ten einde. Men spreekt soms over gevaren bij dit werk, en geen der jongeren durft te beweren, dat er geen gevaren zijn. Zij, die in de voorste rangen strijden, (Rotterdam). Secretariaat: Henk Prins. Zuidhoek 201, Rotterdam. Maandblad „Nieuw Leven" wordt gratis verspreid voor grote acties. Jeugd en Evangelie (landelijk). Secretariaat: Leo Kaper. De Ruyterstraat 44II. Apeldoorn. Maandblad „Jeugd en Evan gelie". Youth for Christ (landelijk). Secretariaat: Aart A. Beekman, Kol. Michaelstraat 38, Naarden. Maandblad Jeugd in Actie". „Jeugd en Evangelie" timmert niet aan de weg. Deze betrekkelijk nieuwe beweging op het gebied van jeugdevangelisatie werkt niet met spandoeken en affiches, noch met strooibiljetten en grote advertenties. „Jeugd en Evangelie" is in Amsterdam Theo de Zwaan, die op het kantoor zijn mond durfde open te doen, toen vorige week met de kerk en Christus gespot werd. Toen de baas zei, dat het tijd werd om weer aan het werk te gaan, heeft Theo het hele stel meteen maar uitgenodigd bij hem aan huis, ze kwamen en hebben samen geluisterd naar een prachtige plaat van Brahms, ze hebben gesproken over moderne en klassieke muziek en via Bach belandden ze weer bij het discussie-onderwerp van het kantoor en ongemerkt spraken ze over God en het Evangelie. „Jeugd en Evangelie" is in Rotter dam Mea, die een beetje verlegen het meisje, dat met haar achter de toon bank stond, vroeg of ze zin had 's avonds mee te gaan naar een paar vrienden, zo maar om gezellig bij el kaar te zijn. Dat er ook over het Evan- «•♦■ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft*ft#ft*ft*ft Interkerkelijke Jeugd Evangelisatie J}E Interkerkelijke Jeugd Evan gelisatie van het Rotterdamse Charlois (Sjaarloos; zeg vooral niet sjarlwa) is al lang geen experiment Terwijl in de beginperiode, nu bijna vijf jaar geleden, andere steden met belangstelling het werk van deze Rotterdamse jongeren volgden, komen nu van overal in het land de vragen: Hoe lappen jullie het 'em toch? Kunnen jullie ons ook niet eens op gang helpen?" De IJE is in tegen stelling met J&E en YfC een „plaat- lijke aangelegenheid", maar heel Nederland heeft er van gehoord. Vooral de radiouitzendingen over het I.K.O.R met de gereformeerde ds. Okke Jager (Gereformeerden doen anders aan het I.K.O.R niet mee) hebben het werk grote bekendheid gegeven. Maar de IJE is meer dan sen massasamenkomst, zij organiseert nstuifavonden, openluchtsamenkom sten, geeft een evangelisatiekrant uit die huis aan huis wordt verspreid in J Youth for Christ (De jeugd voor Christus) „Evangelie der jazz", noemden verschillende kranten de boodschap die enkele Amerikanen in geweldi ge samenkomsten in 1946 naar ons land brachten. Andere kranten meenden zelfs, dat er „bal na" was en het was dan ook geen won der, dat velen in hun balkleren de eerste samenkomsten van „Youth for Christ" bezochten. „Heb je het begrepen?" vroeg de heer Pasman, die nu landelijk voorzitter van dit werk is en die een meisje in bal- kleren bij de uitgang opving. Ze knikte. „Wat ga je nu doen?" vroeg hij nog eens. Ze keek hem een ogenblik aan en keek toen weer naar de punten van haar lak schoentjes: „Ik... ik..." stamelde zc, „Ik ben lid van vier dansclubs, ik zal er twee van opzeggen, en ik zal één keer in de veertien dagen naar de kerk gaan." Plotseling met een intens verlangen in haar stem voegde ze er aan toe: „Dat is toch wel genoeg, hé?" Er volgde een lang gesprek, bondschap en die boodschap eist direct antwoord. Men hecht grote waarde aan het woord van Paulus: „Het geloof is uit het gehoor en net gehoor is uit het Woord van God." De rallies worden belegd om met de enkeling tof een persoonlijk gesprek te komen, maar de samenkomst komt niet op de derde plaats zoals bij J. en E„ die na enkele steekproeven concludeerde: het kan zonder samen komsten ook. Ook plaatst men de sa menkomst niet naast andere metho den, zoals de I.J.E.die ook instuif- avonden, filmvoorstellingen en leke- spelen organiseert om de vriendschap tussen jonge mensen te bevorderen De samenkomst wordt gehouden om een prediking van het verlossend Evangelie in een samenkomst, waar aan mensen uit verschillende ker ken meewerken, mogelijk te maken De buitenkerkelijke mens komt niet in de kerk, maar wil vaak wel op neu trale grond luisteren naar de verken- r diging, als hij het gevoel heeft, dat in andere plaatsen komt men slechts wordt samen gesproken over allerlei mogelijke vragen, maar altijd vanuit een luisteren naar het Woord. Zo zijn ook de weekends een samenkomen om te luisteren en zowel in de kampen als in de weekends neemt dus ook de „prediking" een grote plaats in. TROMPETSTOOT Oorspronkelijk droeg het werk van Youth for Christ een betrekkelijk re gelmatig karakter. Iedere week of iedere maand werd er een rally (sa menkomst)' belegd, maar de opkom sten begonnen al spoedig terug te lo pen. Meer en meer begreep men dan ook. dat dit werk niet 'n samenkomst naast de kerkdiensten moest wor den maar, dat men van tijd tot tijd, een trompet aan de mond moest zet ten en een stoot moest geven. Het werk heeft daarom een betrekkelijk los karakter. In verschillende steden heeft men een comité dat regelmatig vergadert om plannen te bespreken, het haar wel duidelijk werd dat het kenbeweging. zij geschiedt door mensen die het op recht menen. Juist het gezamenlijk getuigenis van mensen uit verschil lende kerken heeft grote waarde. Youth for Christ is daarom een le- schillende kerken meewerken. :egde, i haa: verhouding tot Jezus Cmristus. doel van „Youth for Christ" werdl die avond bereikt. En jong meisje werd geconfronteerd met de roep van het vangelie en ze gehoorzaamde. De Amerikaanse methoden van de eerste tijd zijn veranderd. De metho diek is in meer Hollandse banen ge leid Deze beweging is in sommige op zichten oer-orthodox, ook al maakt zij gebruik van het „populaire geestelijke lied" in plaats van de oude psalmen, zij heeft slechts één doel: Het verlos send Evangelie van Jezus Christus prediken aan een ieder, die het maar wil horen. VEEL MUZIEK ik van i iede- solo, moet een getuigend element i zich hebben. Het is geen muziek Deze jeugdbeweging heeft zich ln de afgelopen elf jaar ln alle mogelij ke richtingen vertakt. In negen ver schillende zomerkampen zullen dit jaar jonge mensen zich om de Bijbel scharen. Een grote tent reist door ons kerken fcn er won land om in verschillende plaatsen medewerkers? dat bij elkaar niseren. Landelijk is er een stichting met een dagelijks bestuur en een lan delijk bestuur, die het werk in het land stimuleren en leiding geven aan de plaatselijke comité's en die nieu we wegen zoekt om het Evangelie uit te dragen. Dit losse verband vindt men een winst, omdat men zo het beste ge vrijwaard is tegen een Youth for Christ-„kerk". Men doet het werk slechts als leden van de plaatselijke evangelisatiecampagnes mogelijk maken, die elf dagen duren. Straks in september beginnen weer en de weekends. De beweging geeft een eigen maandblad uit „Jeugd in Actie". In september hoopt men te beginnen met het vertonen van evangelisatiefilms in alle steden en dorpen van ons land, die tevens gratis ter beschikking zullen worden gesteld van middelbare scholen. Ook deze films zullen echter een bood schap moeten uitdragen. Het verto nen van Christelijke of culturele films laat men aan de Cefa over. de muziek, geen zang aar in ieder lied moet de God weerklinken. In al deze activiteiten staat boodschap. Vrijwel nooit hoor je een medewerker van deze beweging spre ken over een „toespraak" of een „preek". De sprekers brengen een i de zang gepredikte woord centraal. Tcrwij E kamp gehouden wordt om een gemeenschap te vormer ;n te praten en zo tot Christus tijd zovetl mogelijk ten dienste eigen kerk of kring stellen. Wel heeft rallies de beweging full-timers in tegenstel- ling met de IJE, die slechts vrijwil ligers kent, en de J en E, die bin nenkort een eigen bureau hoopt te openen met een kracht, dtt zich ten dele aan het werk zal wijden. De opdracht van deze werkers is raad te geven, en te helpen bij de organi satie in nieuwe steden en dorpen. In de afgelopen jaren is deze be weging, die door Amerikanen werd geïntroduceerd tot een echt Hollands werk geworden. Door haar werden tientallen nieuwe geestelijke liederen aan dc Kerk geschonken, zij opende de weg voor de Billy Graham-samen- komsten in Amsterdam en Rotterdam Belangrijker is evenwel, dat overal in het land jonge mensen tot actief meelevende levende leden van hun kerken zijn geworden en daar gaat het om. een oplage van 3500 (advertenties dekken de onkosten), zij houdt er een massaal zangkoor op na, heeft een lekespelgroep die regelmatig voor stellingen geeft, verzorgt filmvoorstel lingen en probeert zo de jongeren op velerlei wijzen, waarbij de vriend schappelijke omgang tussen jonge mensen op de voorgrond staat, tot Christus te brengen. Volgens de „oud"-gedienden waren er in het najaar van 1950 in Charlois twee jon gens van tegen de twintig, die met el kaar spraken over de ergernis van de geoorloofde gespletenheid der kerken en de ene opdracht, die de plaatselijke Christenjeugd desalniettemin voor haar Heer had te vervullen. De ene jonge man was een bestuurs lid van een gereformeerde J.V. andere hetzelfde van een hervormde C.J.M.V. Zij wilden niet alleen ^amen vrijblijvend praten, maar vooral ook sa men biddend werken. Op 1 januari 1951 volgde een contact-toneelavond voor al le christenjongeren uit de verschillende kerkelijke jeugdverenigingen. In februa ri was er een tweede ontmoeting, waar ccn ..full-timer" van Y.f.C. sprak over „discipel en getuige" -»n meerdere jon geren ontdekten die avond discipel-ten- halve en getuige-in-het-gëheel-niet te zijn. Zo ontstond, eerst als evangelisa tiecommissie in het C.J.M.V. en in sep tember 1952 als zelfstandige vereniging de Interkerkelijke Jeugd Evangelisatie te Charlois, die later versterkt werd met groepen in Zuid en in het centrum Rotterdam. GEGREPEN Een groot aantal jonge mensen is in de volgende jaren gegrepen. Een diri gent van een doorsnee kerkkoor zou niet weten hoe hij het had als 250 zangers en zangeressen regelmatig week in week uit op de repetities verschenen, maar de IJE vindt dat heel normaal. En toch kent men ook in deze beweging het medewerkersprobleem. De leiders van het werk vertrouwden ons toe, dat het gemakkelijk was om jonge mensen te vinden, die het blad „Nieuw Leven" en strooibiljetten kunnen verspreiden, of die een stencil kunnen maken, maar dat er maar zo weinig zijn, die een ander bij de hand kunnen nemen en naar Jezus kunnen brengen. En toch is dat de kern van het werk der IJE! Oorspronkelijk sprong deze beweging op om de lanterfantende jeugd onder het gehoor van het Evangelie te bren gen. Het werk is uitgegroeid tot mas sale samenkomsten, die veel enthousias me oproepen, maar het doel van dit jeugdwerk blijft toch, dat de jongeren zelf de gesprekken gaan voeren. Ter\yijl bij Youth for Christ de samenkomst al tijd eindigt in een oproep om voor Chris tus te kiezen, kent deze beweging die uitnodiging als zodanig niet, maar wil zij juist dat de jongeren zelf stuk voor stuk gebruikt worden om in een persoon lijk gesprek van Christus te getuigen. BESEF In de IJE leeft het besef, dat de jeugd in de kerk vaak abominabel slecht leeft. Toch is het niet waar. dat de jeugd niet anders wil, dat zij leeg zou zijn en hopeloos defaitistisch. Het omgekeerde is vaak waar. De jeugd wil wel, maar zij kan niet omdat zij nooit geleerd heeft om te getuigen. „De meeste jon geren kennen wel zondag één van de ca techismus, maar vraag niet of ze hei beleven", merkte één der bestuursleden op, maar onmiddellijk voegde er een ander aan toe, „Laten we niet anderen de schuld gaan geven. Er is een behoef te aan een „opwekking" in die zin. dat de kerk haar jeugd weer gaat leren, hoe zij moet getuigen". Toch zit er ook een andere kant aan deze lauwheid der ker kelijke jongeren. Het ligt niet altijd aan de kerkelijke scholing. Vaak spreek: een buitenkerkelijk iemand, die tot ge loof is gekomen, zo heel gemakkelijk en i gewoon over het geloof. Hij brengt de kerkelijken dan soms in geloofsmoeilijk- heden. Zij gaan zich afvragen: „Bezit ik het wel, want ik spreek er niet zo gemakkelijk over". Juist omdat de jon geren van de IJE aan het werk zijn ge gaan, zonder scholing, zijn zij midden in deze problemen komen te staan. On der deze omstandigheden gaan echter veel jongeren groeien en leren zij, hoe zij van hun geloof kunnen getuigen." INSTUIF Men ontdekte al spoedig, dat veel bui tenkerkelijken zelfs nimmer over drempel van een bijzondere samenkomst komen. Daarom heeft de IJE een heel intensief programma, dat vrijwel iede re avond van de week in beslag neemt. In de instuif komen jonge mensen, die nooit in de samenkomst komen. Maar om negen uur als er een korte avond sluiting wordt gehouden door één der jongeren zelf, dan luisteren alle drie hon derd aanwezigen vol aandacht. In die instuif zijn de jongeren van de kern aanwezig om als een vijfde colonne con tacten te leggen. Door de filmavonden, die vaak één maal per maand worden belegd, bereikt men weer andere jongeren. Niet altijd wordt er een „film met een boodschap" gedraaid, niet altijd een specifiek chris telijke film zelfs. Datzelfde geldt ook voor de lekespelgroep, die als eerste stukken slechts blijspelen opvoerde, eer zij overging tot bijv. het weitk van Her- bert Kuhn: „Wir klagen an", waarin wel op heel dramatische wijze de vraag naar voren komt van het waarom van het lij den. maar waarin ook scherp gewezen wordt op het feit, dat God met de mens geleden heef». Zoals de J&E en de YfC is ook de IJE een reactieverschijnsel van na de oorlog. Ergens in ons gesprek viel de uitdrukking: „Dc IJE doet wat het C.J.M.V. wil". Toen sommige jongeren uit (jeze beweging enkele jaren geleden in moeilijkheden kwamen met hun ker- keraad en het werk een ogenblik uit el kaar dreigde te spatten, omdat de oude ren bepaalde bezwaren hadden, bogen deze jonge mensen niet het hoofd. Men ging door, omdat men wist, dat men een opdracht had. Voorzichtig, stap voor stap probeerde men het vertrouwen-van de ouderen te winnen maar men liet zich niet door moeilijkheden uit het veld slaan. Deze jeugd rebelleerde, maar zij re belleerde niet tegen het Evahgelie, te gen het Woord van God, zelfs niet te gen de Kerk van Christus en ook niet tegen de plaatselijke kerk. Zij rebelleer den tegen lauwheid en futloosheid, tegen een in zichzelf gekeerd zijn, tegen een geestelijke houding, die andere jongeren steeds verder van God lieten vervreem den zonder er iets aan te doen. gelie werkgroepen later deze methode van samenkomst nog wel eens aangegrep maar ook dan kwam men weer tot conclusie: Het werk van J. E. m niet bestaan uit samenkomsten, moeten zoveel mogelijk contacten p beren te leggen op de plaatsen, waar staan. Het werk moet een „onopze lijk" karakter blijven dragen. Toen gereformeerde jongeren ginj getuigen en men op een kantoor of i werkplaats, of maar zo op straat geestelijk gesprek kreeg, bleek va dat er anderen waren, die ook kont getuigen, een Hervormde b.v. mem zich in het gesprek en in eens biel de twee jonge kerels uit verschillet kerken veel gemeen te hebben. Kon n worden gesproken, durfde ze i°"8e mensen van andere kerkgem te bekennen. Marijke ging schappen weigeren om mee te wert in de plaatselijke kringen? Men wi dat zelfs niet, en op een bewogen ci ferentie in Baarn in 1956 onttrok „Jet- en Evangelie" zich aan het offici evangelisatiewerk van de Gereforme de Kerken om een zelfstandige beweg te worden waarin jongeren van verse! lende kerken konden meewerken. N zocht naar een grondslag en besloot z te richten naar de „Drie Formuliei Enigheid." NEKSLA wezen was dit een revolutions daad. De Gereformeerde Kerken hadc in hun synode Middelburg 1933 uit sproken dat het evangelisatiewerk v de kerk uit moest geschieden. Deze 1 slissing bracht indertijd de nekslag 1 veel interkerkelijk evangelisai mee. Het werd een gezellige avond met thee en limonade en een gespt heen en weer danste van het ene onder werp naar het andere. Marijke schurk te zich tijdens de avond eens wat dieper in de grote fauteuil. Gezellig! Thuis kende ze dat niet. Iedereen daar altijd weg. Ze vond net niet erg, toen één van hen voorstelde om ze naar huis zouden gaan, nog even avondsluiting houden. Ze luisterde de onbekende Bijbelwoorden naar de jonge vent, die een beetje v legen vertelde, wat ze voor hem bete kenden. Na afloop zei ze tegen Mea: „Je had me ook wel eens kunnen vertellen, dat jullie ohristelijk waren. Maar kom graag terug," voegde ze er aan t< 'üeïïd !n i7h"l,Vzoal.7vCrd"N^m in Friesland. Ook in Gereformeer daarom aan deze j jonge mensen, die zelf weer verant- woordelijkheid willen gaan dragen. Niet K Haf Tii yirh n„ „nmiHH«»lIiilr o»n aan- perken moest heel nieuwe visie dat zij zich nu onmiddellijk gaan sluiten bij evangelisatiecommissies, en huisbezoekacties, niet, dat zij vergade ringen gaan beleggen en grote samen komsten. Deze beweging wil juist de le den van de kerk weer actief maken op de plaats, waar zij de hele dag staan en niet slechts in de vrije tijd. Zij wil, dat de leden gaan spreken over hun geloot op de fabriek, op het schoolplein, in de winkel en waar zij ook maar met men- :n in aanraking komen en waar ook|^& jaar een kans wordt geboden. BAKERMAT Amsterdam was de bakermat van dit naoorlogse jeugdwerk. En toch ook weer ;nt toen de Amssterdamse jonge- de bevrijding in de openbaarheid traden en hun werkwijze gingen propa- kwamen zij tot de ontdekking, dat ook in andere steden een soortgelij ke methode werd gevolgd en dat ook II daar jonge mensen waren, die wilden gaan getuigen. De geboortedatum is 30 juni 1944, de plaats het Paedologisch I Instituut van dc Vrije Universiteit en toch werd de beweging hier ook niet ge boren, men constateerde daar slechts, dat zij er was. Daar viel ook voor het eerst de naam „Jeugd en Evangelie", hoewel het gehele werk toen nog in het I gereformeerd evangelisatiewerk zat inge sloten en een onmogelijke naam droeg subcommissie van het dwarsver-| band der evangelisatie commissies in de; Gereformeerde Kerken." Van het allereerste begin af aan, za gen deze jongeren een tweevoudige taak voor zich. In de eerste plaats wil den zij weer het vertrouwen gaan win nen van de jongens en meisjes, die van God zijn vervreemd, en deze jonge men sen in een christeijk milieu uitnodigen. In de tweede plaats voelde men een op dracht voor de eigen kerkelijke jeugd, passief was geworden en die be zieling nodig had. Om in contact te komen met buiten kerkelijke jongeren begon men in de al lereerste dagen avonden te beleggen met een attractief voorprogramma. Zelfs in 1946 werd in het Concertgebouw te Am- een grote Kerstreünie ge- opzet De Gereformeerde Kerken art. 31 is m het nog niet eens met deze interk kelijke samenwerking en slechts enki „rebellen" uit hun kringen werken m in het kringwerk van J. en E. Dertien jaar lang hebben de kring sterdam houden Het werk kreeg hierdoor een veel gro tere bekendheid, maar men ontdekte, dat men eerst de buitenkerkelijke jeugd moest uitnodigen en meenemen, terwijl de bijeenkomsten juist belegd werden om contacten te leggen. Vanaf dfet ogenblik voelde men, dat men dan beter de schakel van de samenkomst er uit kon gooien en de jongeren direct van het eerste contact af aan kon meenemen naar een kleine huiselijke kring. Hier en daar in het land hebben plaatselijke Voor de 1.J E.-meeting die uitgezonden, tverd een openluchtsai dal lang buitenkerkelijken in gesprek te ko men. Het kampwerk is vooral b\j J. en E. en Y.f.C. sterk ontwikkeld. Youth for Christ heeft juist een kam peermo len in Giethoorn gekocht waar dit jaar acht kampen worden gehouden (waar van twee Duitse). Verder kampen in IVestenschouwen en Duitsland. Jeugd en Evangelie organiseert drie kampen in het buitenland en voorts watersport kampen en kampen op de Waddeneilan- den en in Z.-Limburg. In de Y.f.C.- kampen staan de Bijbelstudie en be spreking centraal. In de J. en E.-kam- pen gaat het om het gesprek. van deze beweging nu gefunctioneerd Het werk is zo los, dat men de zeg< niet in statistieken kan uitdrukken (Ho wel wij niet geloven, dat dat ooit z< kunnen). Vandaag is er een krin maar morgen vertrekt de bezielenc kernfiguur. Morgen is er niets, ma; overmorgen misschien weer drie kri gen. Toch werd deze losse vorm van o ganisatie wel als een bezwaar gevoeld Het werk is gaan groeien en de pa; mensen die in de landelijke leiding zi ten, waren een jaar geleden b.v. veran woordelijk voor een kleine 40.000, d; door de kampkas vloeide. Men is daa om nu bezig om een geheel nieuwe vorr te zoeken en J. en E. zal zeer waarschijn lijk binnenkort een „vereniging" kri gen. die het werk zal stimuleren, di coördinerend zal kunnen optreden, di verantwoordelijkheid zal kunnen aflej gen van financiën. Het werk zelf blij) onveranderd doorgaan. Honderden en nog eens honderden Jor, geren trekken er dit jaar op uit om ce weck lang samen te zijn bi een kamp Het werk van de kring wordt zo voort gezet en ln september beginnen dan d kringen weer, en de weekendconferet ties, en éénmaal in de veertien dage: komt de kerngroep van iedere kring zon der buitenkerkelijken bU elkaar om sa men te bidden en samen te bespreken wat men zoal kan doen en hoe de zaal aangepakt moet worden. En Mea, Ma rijke en Theo en de honderden anderei zullen nauwelijks weten, dat er In „bo gere regionen" iets veranderd Is In d< organisatie, omdat de opzet dezelfdl blijft. Eigen kerkelijke jeugd bezielen er de van r.od vervreemde jeugd bereiken en meenemen, naar een christelijk mi- het Evangelie te bew ndelen, 'bHJft'bel doel v-n Jeugd en Evangelie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 9