C+4WFUJK NEUROTONIC Ook in doopsgezinde kring gesprek over de liturgie Puzzel mee S.E.R.-advies W oudscliotenconf erentie van gereformeerden Scherpe verklaring van r.k. Zuidafrikaanse bisschoppen «w ZENUWEN 1 INNSBRUCK Gemeenten in de knel Leiden verwacht nieuwe studenten 2 KANTTEKENING Versterking van het gemeenteleven Ook in doopsgezinde kring vanouds bekend door de sober heid van kerken, diensten en gemeenteleven hoort men de roep om „meer liturgie". Be kend is vooral dr. W. F. Gol- terman, lector aan het doops gezind seminarie, die belang rijke bijdragen tot de liturgiek heeft geschreven. In eigen kring vindt hij echter niet algemeen by val, getuige deze vragen van de heer H. J. van der Haer in het Algemeen Doopsgezind Weekblad: DREIGT er geen gevaar, dat er bij een iedere week gemeen schappelijk herhaalde vorm van belijden dezelfde woorden ge dachteloos worden nagezegd? Dreigt er geen gevaar, dat een goed ..gedresseerde" gemeente, die feilloos op de afgesproken ogenblikken opstaat en gaat zit ten. invalt met antwoord en ge zang. vergeet, dat zij steeds op nieuw deze woorden tenvolle moet beleven? Bestaat het gevaar niet. dat be grip hier plaats gaat maken voor woorden, woorden, die al te be kend zijn. zodat alle betekenis verloren gaat? Bestaat anderzijds het gevaar niet, dat een groep (al is het dan maar een kleine) wordt meege sleept in massasuggestie en zich bedwelmt aan woorden e ken? als de rooms-katholieke. Bij de anglicaanse bemoeit het Engelse parlement er zich mee. De syno de van de Nederlandse Hervorm de Kerk. die zeker het recht heeft aanwijzingen te geven voor de gang van de dienst in de afzonder lijke gemeenten, stuit bij de invoe ring van haar vernieuwde dienst boek op tegenstand en ernstige be- TJET ergste: sluiten we met het ■l A instellen van een uitgebreide liturgie niet al degenen uit, die zoekende zijn en daartoe ook bij ons komen? Zij zijn niet opge groeid met een moeilijke vorm van godsdienstoefening, en als ze komen, voelen ze zich buitenge sloten, omdat ze de wachtwoorden van ons clubje niet kennen. Is het juist de inrichting van de godsdienstoefening bewerke lijker te maken, dan wij haar nu in onze gemeenten kennen? Zal dat metterdaad tot versterking van het gemeenteleven leiden? Als we zouden willen uitbreiden, moeten we ons heel goed reken schap geven van hetgeen we doen. Verstikken we niet veel van wat op des harten grond leit? Koeste ren we dan geen gedachten ho ger dan ons voegen? Zou een ingewikkeld maken van de godsdienstoefening werkelijk dienen tot versterking van het ge meenteleven? i klan- DAN is er nog een tweede reeks vragen: een gemeente is over eengekomen de handelingen van voorganger en gemeente tijdens de godsdienstoefening bewegelij- ker te maken. Maar: Wie kiest de liturgie? Kiest men uit bestaande litur gieën (rooms-katholieke, angli caanse of remonstrantse, om en kele voorbeelden te noemen) of vervaardigt de doopsgezinde ge meente er zelf een? En. als men het over een bepaalde vorm eens zou zijn geworden, wie voert de ze liturgie in? De gemeente zelf. maar dan toch alleen voor de eigen gemeente, (de doopsgezin de gemeenten zijn geheel en al zelfstandig. Red.). Krijgt dus elke doopsgezinde ge meente een van een ander af wijkende bewerkelijke godsdienst oefening of is het beter zorg te dragen voor een zekere eenheid in de broederschap? En wie zou één liturgie met gezag aan alle gemeenten op kun nen leggen? Zoiets kan alleen in een autocratisch geregeerde kerk Om tegemoet te komen aan het door de volksvertegenwoordiging uitge sproken verlangen, dat de arbeidswet 1919 ook van toepassing zal zijn op groepen die tot dusver hier buiten vielen, heeft de regering een regeling voorgesteld voor de werktijden in kantoren van ondernemingen die de zeevaart beoefenen, van enkele ex port bedrijven en van reisbureaus. Hierover heeft thans de S.E.R. in de vorm van een advies van zijn sociaal- economische commissie zich uitge sproken. De regering wil een bepaling opne men in de wet en de daaruit voort vloeiende werktijdenbesluiten die een grotere bewegingsvrijheid geeft zon der dat echter per vier weken ge middeld meer dan 48 uur per week OPGAVE PUZZEL NO. 73 HORIZONTAAL: 1 Pottenbakkersklei, 6 vissoort. 7 zangnoot. 8 te zijner plaat se. 9 waterverkeer. 10 Chin. maat. 11 doorgang, 13 putemmer. 15 gemeen, 17 natuurverschijnsel, 19 zangnoot. 20 vruchtje, 21 voorzetsel, 22 als 21, 23 mu ziekinstrument. 26 etensketei.. VERTICAAL: 1 Bevel. 2 zangnoot. 3 bijgevolg. 4 bestaat. 5 einder. 6 natuur verschijnsel. 7 spel. 8 bladgroente. 9 spoedig. 11 voor. 12 boom. 14 wandver siering. 16 kleefstof. 18 wijd, 20 dier. 23 ongeveer. 24 voorzetsel, 25 maat. OPLOSSING PUZZEL NO. 72 HORIZONTAAL: 1 Sputteren. 8 kerel. 9 la, 11 lok. 12 P K.. 13 elp, 15 nok, 16 eter. 17 rose. 19 probaat, 23 la. 24 of. 25 spreker. VERTICAAL: 1 Spleet. 2 uk 3 tel, 4 trog, 5 eek. 6 r.l 7 nikkel. 10 alt, 12 pos. 14 peer. 15 noga, 18 Ob. 19 pas. or. 21 alk. 22 tor. „Onze kerk in een nieuwe gestalte" De verschraling is een hartkwaal wordt gewerkt. De subcommissie ar beidswetgeving die het rapport van de sociale commissie heeft voorbereid heeft zich met het regeringsvoorstel verenigd doch wilde de beoogde re geling gaarne uitgebreid zien tot de kantoren van Rijnrederijen, lucht vaartmaatschappijen, scheepsleveran- ciers en snijbloemenexporteurs. Rassenscheiding een godslasterlijk kwaad De Zuidafrikaanse r.k. bisschoppenconferentie heeft in een historische verklmring haar veroordeling uitgesproken over de rassenpolitiek in het land. „Een wezenlijk kwaad" noemen de bisschoppen de apartheid en „godslasterlijk" de theorie, waarop de apartheid rust. De weg. die Zuid-Afrika inslaat naar volkomen aoheidlng van de rassen, kan alleen uitlopen op „een oogst van onheil". De verantwoordelijkheid, aldus de bisschoppenconferentie, voor de rassen^ politiek ligt ronder meer op de schouders van de blanken. In hun communiqué dringen de aartsbisschoppen en bisschoppen aan op een onmiddellijke omzwaai In de richting van een geleidelijke Integratie. „Zulks is mogelijk, wanneer de toewijding en de energie, waarmede men thans de apartheid nastreeft, wordt overgedragen op het verlangen van Zuid-Afrika een gelukkig land voor alle Inwoners te maken De bisschoppenconferentie snijdt in haar verklaring ook de praktijk van rassenscheiding in christelijke instellingen aan Zo de apartheid ln de kerken niet wordt erkend, dan vormt deze toch een karakteristiek voor een groot deel van het kerkelijk leven in Zuid-Afrika. ..In het licht van de christelijke leer kan dit nooit worden toegestaan. Wij zijn huichelaars, wanneer wij de apartheid in Zuid- Afrika veroordelen en de rassenscheiding op onze eigen instituten door de vingers zien. (Van een onzer redacteuren) Voor de vijfde maal waren leden der Gereformeerde Kerken bijeen op Woudschoten bij Zeist. „Woudschoten- conferenties" is de nogal neutrale a, waarmee de deelnemers dit samenzijn aanduiden. „Werkgemeen schap van Gereformeerde Ouderen" lijkt aardig te passen in zover wel van vetwantschap met de W.G.-jon- geren sprake is. Alleen maar: zo oud zijn de Woudschoten-gereformeerden nu ook niet. Deze conferentie, die als thema heeft „Onze kerk in een nieu we gestalte", is van plan tot meer te komen dan diagnoses van het ker kelijk leven en onderlinge gemeen schapsvormen. Vanmiddag zullen als de tekenen niet bedriegen con clusies worden getrokken en ver strekkende voorstellen aan de gene rale synode worden gedaan. Donderdag na de opening door ds. C. Sanders uit Oegstgeest heeft ds. H. Volten, studentenpredikant te Wa- geningen, gesproken over vernieuwing van het persoonlijk geloofsleven en een lans gebroken voor een actuele weer gave van de bijbelse boodschap in een nieuw belijden. De ter synode gecon stateerde verschraling van het geeste lijke leven is natuurlijk óók tijdver schijnsel (welvaart enz.), maar heeft naar ds. Voltens overtuiging drie grond oorzaken. Het hart der reformatie de recht vaardiging van goddelozen uit vrije ge nade klopt traag en onregelmatig in het gereformeerd kerkelijk lichaam. In al de drie sferen waardoor het geeste lijk leven bepaald wordt lellende, ver lossing.dankbaarheid). valt deze hart kwaal te ontdekken. Breed werkte ds. Volten dit uit. Zo zelde hy bij het stuk der ellende, dat de prediking te weinig ontdekkend Is en dat de verondersteldewederge- boorteprediking hieraan mede debet is. De kerkelijke blijdschap is geslon ken en de christelijke dankbaarheid lijkt wel vervangen door inmiddels enigszins losgelaten innerlijke gods dienstigheid en fatsoen. Het gebod der liefde functioneert meer in het mee doen aan allerlei georganiseerde chr. actie dan in het eenvoudige, voor de hand liggende dienstbetoon aan de naaste (dat in formulieren van enigheid ea liturgisch*, fgrreuiliefep nauwelijks aan bod komt). Het primaat van het verstand is op zyn retour. Dat zou een voordeel zijn i niet de eerste plaats gaan in- emen. Kennis is óók weten, óók be- jven en óók handelen. In deze goede orm moet de bevinding weer terugke- De toekomst Ook het feit. dat „bet beeld der vaad' ?n" (welhaast onze huisgenoten) meer enkt dan de gedachte .Jezus komt!", heeft tot de verschraling bygedragen. Daardoor ontbreekt ln de Gereformeer de Kerken een grote visie (wees toch voorzichtig, boort men alom), is er ker- kelüke apartheid en zelfvoldaanheid en zien zy niet dat de Hervormde Kerk en zÜ. elkander zeer nodig hebben. Én de voor veel kerkleden duistere belijdenisgeschriften die toch accobrd kerkelijke gemeenschap dienen te waaraan gebónden kan worden moeten vervangen worden door andere, die de bijbelse boodschap thans voor deze tijd vertolken (Israël, de oorlog, het ambt, het gebruik maken en het afstand doen van de christelijke vry- heid enz). Vrijdagmorgen heeft ds. G. Lugtig- heid uit Maarn gesproken over tot de missionaire gerichtheid en een andere aanpak van het pastoraat. De toenemen de zendings- en evangelisatieactiviteit is nog geen bekering: het patroon der kerken mist in dit opzicht het beeld van de apostolische kerk. Schuilt hier niet iets van het „uitblussen van de Geest"? Het byzondere ambt dit over de zielzorg heeft het ambt aller gelovi gen niet voldoende tot het dienstbetoon van Efeze 4 toegrust. Zo ls het algemene ambt Ingeslapen of paa bulten do ark actief geworden. En dit vindt *yn weer slag in de formulieren en in de aan elke visie gespeende kerkorde-in-ont- i-erp. Als remedie gaf ds. Lugtigheid het ambtelijk instellen van gemeentekringen, het anders doen functioneren van het ouderling en predikant zijn en een andere opbouw van de wijkgemeente, namelijk van beneden af, niet afdalend van de kerkeraad naar de gemeente leden. Vrijdagmiddag sprak ds. J. M. uan Miinnen, studentenpredikant te U- trecht over kerkelijke eenheid. Wij be waren dit samen met de conclusies die de conferentie vanmiddag nam tot maandag. Rernepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Waarder (toez): J. T. Doornenbal te Oene; te Hellendoorn (N.P.B.) en te Wierden (Ver. Vryz. Herv.) P. Simoons te Broek in Waterland, die tevens benoemd werd tot sanatorium- predikant bij het volkssanatorium te Hellendoorn. Aangenomen naar Hoogkarspel-Lutje- broek: vik. W. J. v. d. Zee te Den Haag. Bedankt voor Boven-Hardinxveld: G. J. van Dieren te Ede. GEREFORMEERDE KERKEN Cand. P. H. Steenhuis. te Huis ter Heide verzoekt óns te willen medede len, dat hy geen verdere beroepen in overweging kan nemen. GEREF. KERKEN (onderh. art. 31) Beroepen te Winterswijk: kand. J. Klamer te Roodeschool. Prot. Ev. Kerk van België De Bond van Protestantse Evangelische Kerken in België is omgezet in de Pro testants-evangelische Kerk van België De kerken worden nu gemeenten. Naast de door de staat erkende, krijgen ook gemeenten, die door de synode aanvaard maar niet door de staat erkend zijn, ge- Ujke rechten. De regionale raden gaan een erkende positie innemen tussen de synode en de kerkeraden. Aan de statu ten zal een geloofsverklaring voorafgaan Altijd moed Het tintelt van goddelijke iro nie, dat verhaal van de stede lijke overheid van Philippi, zoals het in Handelingen zestien staat. De ene dag worden Paulus en Silas op een gruwelijke wijze mis handeld, de volgende dag staan de heren onderdanig te smeken, of beiden toch EEN WOORD VOOR VAN DAAG maar vooral weg willen gaan. Maar in die nacht is er dan ook heel wat ge- gebeurd. God grijpt zelf in met een aard beving, die de gevangenis op haar grondvesten doet schudden! Het is, alsof God wil zeggen: overheid, nu is het genoeg. Mijn dienstknechten moeten verder, Ik heb nog enorm veel voor hen te doen. Dan vertrekken Paulus en Silas naar Lydia, niet versaagd, maar versterkt door de zo duide lijk ondervonden bijstand van Gods Geest. In Lydia spreken zij de broeders bemoedigend toe. Dat kan, want de mens, die de dood onder ogen heeft gezien en op zo wonderlijke wijze is ver lost, die kan anderen opbeuren. Die weet, dat het leven een ge schenk is en dat hem tenslotte niets kan overkomen, omdat hij is in Gods vaderhand. Advertentie wordt U volledig de baas met niet verdovend maar genezend bet zenuwpreparaat dezer tijden Verhelderend llliillllllllll De kinderen van de I perschef van het minis- WKÊÊKT terié van sociale zaken hebben vakantie. Zij hebben 'nu een tijdelijk baantje, om de resterende, de eigen lijke vakantie wat luxueuzer te maken. Dat kwamen we aan de weet bij het luisteren naar een klankbeeld, dat gistermiddag werd uitgezonden en dat over het werken in de vrije zomer tijd ging. Het was voor jonge luisteraars bedoeld, maar stellig zullen ook hurt ouders, en in het algemeen wat oudere luisteraars er wat aan gehad hebben; Om een baantje te'vinden voor een jongere, al is het voor een maand, doet men het beste zich tot het plaatselijke arbeids bureau te wenden, adviseerde deze vader-perschef Daar weten ze alles over de zwaarte en de eigenaardigheden van het werk en van de eventuele ver diensten. Men hoorde in dit klankbeeld verrassende dingen. Zo ver telde een fabrieksdirecteur, dat hii een paar jaar geleden nog geen mensen kon krijgen in de vakantietijd. Maar de mode (en het geld) van tijdelijke baantjes is op het ogenblik zo in trek, dat hij, naar hij meende, bin nenkort al meer aanbod (van arbeidskrachten) zou hebben dan gelegenheid, ze aan het werk te zetten, voor een derge lijke korte tijd tenminste. Dit was een in vele opzichten instructiefprogramma. En het •was vooral verhelderend. 9.35 AVRO: 7.00 Nws; i; 8.00 Nws: 8.15 9.10 De groenteman; 9.15 Gram; aterst; 9.40 Morgenwijding; 1000 Gym; 7.20 Gra Groei van C.N.V. voortgezet De christelijke arbeidersbeweging in Nederland, zoals deze vereniging is in het Christelijk Nationael Vakverbond, heeft over het eerste kwartaal haar groei gehandhaafd. Dit blijkt uit de thans be kend geword enledencijfers der bij het gingen er over het eerste kwartaal 19 vooruit met samen 2.067 leden. Zes orga nisaties konden het ledencljfer van 1 januari niet handhaven; zy liepen samen met 866 leder, terug. Het totaal leden- cijfer van 1 junari, dat 215.944 bedroeg, klom daardoor met 1.201 tot 217.145 per 1 april. 18 ..Nee", zei Marianne. ,,ik weet het niet. Mis schien zit zij ook in het complot, maar ik ge loof het niet. In ieder geval speelde ze haar rol meesterlijk, als zij een rol speelde." ,,En dat telefoongesprek?" „Dat was niet zo moeilijk. Er lag een boek naast het toestel. Dus het nummer was snel ge vonden, maar even snel had die kerel' het in de gaten. Hij was even weggegaan en die gelegen heid had ik aangegrepen. Hij sloeg me een paar keer met de volle hand in mijn gezicht en zei, dat hij me zou vermoorden als ik weer zulke streken zou uithalen. En die vrouw bleef buiten schot. Toen ze met André binnenkwam zag ik haar voor het eerst, nadat we daar in dat hol waren binnengekomen." „Wij zijn van haar ook niet veel meer te we ten gekomen." onderbrak Zuckwaller, „ze hield zich volkomen op de vlakte en vertelde, dat ze de man met het litteken na jullie vertrek niet meer had gezien". „Misschien is dat ook wel zo. Hij kon niet we ten, of ik werkelijk alleen was, of dat ik hulp bij Bie had. Hij zal zich daarom niet in het Gasthof hebben durven vertonen", merkte An dré op. „Het is een geheimzinnige zaak. We weten nog altijd niets over de moord op Fritz Müller. We weten de drijfveer niet. We hebben zelfs niet eens de zekerheid, dat de man met dat litteken inderdaad de dader is. Het ligt naar mijn smaak allemaal te veel voor de hand Eerst die ruzie in München en toen enkele uren later die moord <~&aadóeló i VAN HOFWEGEN J in Innsbruck. Waarschijnlijk zit hier nog veel meer achter. We zullen eerst de kleine man met het litteken moeten opsporen en misschien we ten we dan meer." „Inspecteur", vroeg Marianne. „Is het niet mo gelijk, dat u dat alleen uitzoekt? Ik zou er liever niet meer bij betrokken worden en André moet er ook maar buiten blijven verder. Morgen gaan we vakantie houden. Echt vakantie. Zonder moorden en zonder geheimzinnigheid." De politieman grinnikte en stond op: „Ik be trek niet, u wordt betrokken. Dat blijkt telkens weer opnieuw. Herr Rost, u vindt het verder wel". Hij knipoogde en nam afscheid. André Rost duwde de sleutel in het slot van zijn kamer in Gasthof Bayer. Hij floot vals maar het klonk hem zelf toch als muziek in d« oren Morgen zou alles goed zijn. Het was nu eigenlijk al weer goed. Marianne was veilig. Er was van alles gebeurd, maar toch eigenlijk niets bijzonders En van morgen af zou hij zich niet meer met deze ingewikkelde zaak bemoeien. Morgen was het alleen Marianne en niets anders. Hij draaide het licht in zijn kamer aan André keek verbaasd rond. Zijn leren koffer lag open op de vloer en allerlei dingen waren er in wan orde rondom gegooid. Hij aarzelde, op zijn hoede voor een nieuwe aanval. Misschien was er nog iemand in de ka mer. Hij draaide zijn hoofd behoedzaam naar links en dan naar rechts, voelde zijn hart bonzen. Dit kon niet. Het gordijn van de deuren naar het balcon be woog. Het was de wind. ]Hij luisterde naar zijn eijgen stappen, die kraakten op de houten vloer. Niets. Niemand. Met een' zwaai gooide hij de kastdeur open. De kast was te ondiep opi een indringer te verbergen. Hij bleef staan. Onder het bed? Niemand. Er was geen mens in' deze kamer behalve hijzelf. André voelde de spanning wegebben: gevaar was er dus niet. De balcondeuren stonden aan. Dat was dus de lichte beweging van het gordijn geweest en hij wist zeker, dat hij die morgen de deur gesloten had. Zo was de indringer dus binnengekomen. Hij bekeek, kalmer nu, alle voorwerpen, die uit de koffer gehaald waren. Hij miste niets. Pas toen hij de koffer greep, ontdekte hij, dat het deksel stukgesneden was. vlak langs de ritssluiting, die met een klein hang slot muurvast dichtgemaakt kon worden en dat ook was. De inbreker had geen poging, of mis schien een vergeefse gedaan om dit slot te ver breken. Snel ging André de geschiedenis van de koffer na. Er was eigenlijk geen historie. Hij had het ding in Utrecht gekocht: gloednieuw, speciaal voor deze vakantie. (Wordt vervolgd) Symfonie IV van Mendelssohn (19.30) Over zijn reis naar Italië (1830 1831) schreef Mendelssohn in enthousiaste bewoordingen aan zijn zuster Fanny. Ter plaatse begon hy aan zijn Italiaanse Sym fonie (4e Symfonie) en hij schreef: „Het wordt het vrolijkste stuk dat ik ooit gemaakt heb. Toch maak ik dit werk nog niet helemaal af, want ik moet eerst Napels gezien hebben. Die stad moet ook mee doen". Het ledeel zei al direct ik met een overmoèdig-vrolijke zonnesfeer, een vreugdezang van le en 2e violen met staccato begeleiding van de houten blaas instrumenten. Het 2e deel is als een mystieke ballade, een pel grimsprocessie. Het 3e deel is een charmant menuet, een Landler- achtig kabinetstuk in J maat. Welk een romantiek bevat de hoornepisode in het trio van dit deel. De finale (Saltarello snelle Italiaanse dans in 6/8 maat) wil een weergave zijn van het wilde, aantrekkelijke ritme van eèn Napolitaanse volksdans. Brui send en levenslustig is dit deel. I B.B.C. (500 en 247 meter). Deze zomeravond zoekt de V.A.R.A. haar vertier weer aan de plas en is ze gast in Tonny Schiffersteins zomercabaret in Loosdrecht. Deze uitzending duurt tot twintig voor negen. I Wie dan nog niet genoeg heeft van het zomerse amusement kan om kwart over negen terecht op de andere zender waar dan het K.R.O.- programma begint „Als in ons hart een lied weerklinkt", een zorgeloos avonden vol zang I Spaanse muziek wordt na het nieuws van elf uur nog door de V.A.ILA. uitgezonden I Van het werk van Carl Orff, die meent dat de componist niet in de muziek geëerd moet worden, maar dat de muziek gewoon de taal van het menselijke hart moet spreken, van zijn „Trionfo di Afrodite" dat in Nederland is uitgevoerd als on- "derdeel van het Holland Festival, heeft de K.R.O. opnamen gemaakt, Lachte m 12.33 V.h ork; 13.00 Nwi 13.25 Metropole Gram; 14.45 S matigheid en tuur, caus; 15.: 17.30 Gram: II 13.15 Meded. l Beurs jr. en plano; 15.15 Doel- idoelmatigheid in de na- Gram: 17.00 Lichte muz; DO Nws: 18.15 Dansmuz. Gram; 19.00 Gram: 19.30 nuz: 19.45 Regeringsuitz.Landb. 1. de Landbouwluchtvaart. 2. de drop is de boterknop; 20.00 Nws; pro gr; 21.05 Gei Jchte muz: 22.05 Dan: 2.35. Madrigaalk< 7.10 Gewijdt woord .20 Act 23.00 Nws; 23.1 k; 23.16—24.00 Gram II. 298 m. NCRV: 7.00 Nws muz: 7.30 Gram: 7.45 Ee de dag; 8.00 Nw V d zieken; 10.15 Gz 11.15 Gz Voor boer 8.15 Gi Voordr; 9.50 Lichte 10.30 Rondom het w 11.25 Gevar. progr; tuinder; 12.30 Land 12.33 Negro-spirituals12.53 Gz list V d vrouv 16.30 Kar Lichte m ringsuitz. en clavecimbel; caus; 19.50 Gram i Symf. ork; 21.00 GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA DRAADOMROEP MAANDAG 22 JULI 1957 VAN 18 20 UUR I. Igor Strawinsky Petrouschka (Bur- A Toye (Giles laby's Dre (John Bull), Hal v." Sir John Barblrolli. III. Sir Edward Elgai :s op. 27. The Dar Scher Allef I fuoc morgenmiddag gaat or in de jeugd- Interkerkeiyke Om half ds. Okke Jager meeting van c Jeugd Evangelisatie te Rotterdam. Deze jeugdmeeting is reeds eerder door het LK.O.R. opgenomen (Hil versum II). ProgramiT'O voor morgen Hilversum I, 402 m. VARA: 8.00 Nws en postduivenber: 8.18 Gevar progr; 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 V d kind IKOR: 10.30 Ned Herv Kerkd; 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Ge var progr v d strijdkrachten; 12.50 Even solist; 16.00 Dansmuz; VPRO: 17.00 Tussen 1 s: 17.15 Het platteland d jeugd; rips uit het buitenland Liefhebbers van klassieke mu ziek en in het bijzonder van muziek van Mozart kunnen vanavond afstemmen op de Hessischer Rundfunk (506 m), die gedeelten van het Mozart- feest in Würzberg 1957 uit zendt Geconcerteerd wordt door het Kamerorkest van de Beierse omroep. De Südwestfunk zendt van avond van acht tot tien uur gedurende twee uur Hohner- klanken uit ter gelegenheid van het feit dat dit instrument honderd jaar bestaat. (363 en 195 meter). wijding; 9.15 Vocaal ens. KRO: 9.30 Ni 9.45 Gram; 9.55 Pontificale Hoogmis; 11. Gram; 11.35 Kamerork en solist; 12. - --.,55 zonnewijze Lichte 13.00 Nws en K 13.25 Ritm muz: 13.45 Boekbespr; Holland FesUval: Utrechts Stedelijk 5 Harpkwlnt; 15.15 „De >nanaer, caus; 15.25 Zang en Lichte muz; 16.15 Gram; IKOR: 17.00 Vragenbeantw: ibrlek; 17.30 Jeugdmeeting Ker- vs; 20 00 Gram; 20.30 Act; 20.45 20.50 Cabaret; 21.20 Gram; 21.30 t Maartje Jacoba", hoor- Na het lied van de maand door Jelle de Vries en Pas Geperst doos nuz; Pi Scheffer zet de N.C.R.V. ons een 14.00 buiten-variatie op „Uit en Thuis" voor, als het weer dat tenminste toe laat Het programma komt van Breu- kelerveen aan de Loosdrechtse plas sen. Ds. Joh. Langstraat uit Vorden verricht de dagsluiting en dan komt de N.T.S. weer aan bod voor een reportage van het derde internatio nale balletfestival uit Genua. van de Bal en de Moor); tegen de II. Sir John Barblrolli. An Ellsabethar Bavarian Dan- Lullaby. The London Symphony Orchestra o.l.v. Lawrence Colllngwood. IV. Henri Wleniawsky: Concert voor viool en orkest nr. 2 in d kl. t. op. 22. Allegro moderato. Romance. Andante non troppo Allegro non fuoco. Allegro mode rato (a la Zingara). Igor Olstrach, viool. Gewandhausorchester, Leipzig o.l.v. Franz Konwltschny. V. Peter Tsjaikowsky. Symphonle nr. 4 ln f kl. t op. 36. Andante sostenuto, Moderate - 23.15—24.06 Gra jQE ongeveer duizend gemeenten in ons land dreigen steeds meer in de knel te komen door de moeilijk heden op de geld- en kapitaalmarkt en door de maatregelen, die de rege ring gemeend heeft te moeten nemen. De investeringsbeperking heeft wel resultaat opgeleverd, maar niet vol doende. De vlottende schuld van de gezamenlijke gemeenten is opgelopen tot 1500 miljoen gulden, (hetzelfde bedrag, dat per jaar aan de defensie wordt uitgegeven). De regering heeft dit zo verontrustend gevonden, dat men de alarmklok heeft geluid en de gemeenten heeft voorgeschreven te stoppen met de financiering met kort geld. Alleen de in uitvoering zijnde woningbouw mag met kort geld verder gefinancierd worden. Begrijpelijk, dat de regering ge meend heeft te moeten ingrijpen. Zouden enkele gemeenten op de ver valdatum niet aan haar aflossingsver plichtingen kunnen voldoen en zou het rijk met zijn lege schatkist niet in staat zijn de verplichtingen van de gemeenten over te nemen, dan zon het overheidskreaiet in sterke mate worden aangetast. Zou de regering wèl voor de gemeenten in de bres springen, danks haar eigen moeilijkheden, dan zou alleen het laten draaien van de bankbiljettenpers „uitkomst" kunnen bieden. De inflatie was er dan in alle duidelijkheid en openbaarheid. JOINDER begrijpelijk is, dat het rijk met het nemen van maatregelen nu pas komt. Toen de regering het financieren met kasgeld vrij liet, kon men voorzien, dat het deze weg op zou gaan. De gemeenten waren im mers niet in staat, tegen het lage rentepercentage van minister Hofstra langlópende leningen aan te trekken. Men had dus mogen verwachten, dat de regering bijtijds maatregelen zou hebben genomen. In plaats daarvan komt men na met een soort stopverbod, om zo tijd te krijgen zich op verdere maatregelen te beraden. Maar inmiddels is de kasgeldschuld met enkele honderden miljoenen toegenomen en zij zal nog verder toenemen. Hebben de gemeenten nu zo weinig inzicht in de huidige financiële moei lijkheden? Heeft de president van de Nederlandse Bank gelijk, wanneer hij in zijn jaarverslag betoogt, dat de stijging van de investeringsuitgaven der gemeenten in strijd is met de aan de overheid te stellen eis van een anti-cyclische conjunctuurpolitiek? Het zal wel zo zijn, maar dr. IIol- trop zal toch ook wel weten, dat de groeiende investeringen van de ge meenten geen gevolg zijn van de zucht, in een tijd van hoogconjunc tuur zoveel mogelijk te investeren (een cyclische conjunctuurpolitiek dus), maar gevolg van het streven de woningnood zoveel mogelijk te beperken. JPEN anti-cyclische conjunctuurpoli tiek is een stuk theorie, de woningnood een stuk harde realiteit. Twee derden van de gemeentelijke investeringen gaan weg aan de woningbouw en wat daar recht streeks verband mee houdt. In tal van gemeenten worden er naast woningbouw vrijwel geen nieuwe werken meer in uitvoering gebracht. Maar wanneer de regering vasthoudt aan haar bevel; geen nieuwe investeringen, of de financie ring «iet lang geld moet rond zijn, dan komt vrijwel alles stil te liggen. Dan is er geen stadsuitbreiding meer, dan worden er geen havens meer gegraven, geen ziekenhuizen meer gebouwd. Dan loopt de bouw van woningen en van scholen groot gevaar. Want men dient ernstig te beseffen, »t, wanneer de gemeenten in de knel komen, de woningbouw In de knel. komt. Alle betuigingen, dat de woningbouw prioriteit geniet, kunnen aan dat dreigende gevaar weinig of niets veranderen. Onlangs verscheen de gids bij de studie aan de rijksuniversiteit te Lei den 1957-1958. In dit boek, dat ieder die zich voor het eerst in Leiden als student laat inschrijven krijgt, vindt men de gegevens over de universiteit, de studie, het studentenleven, de fa culteiten, de sociale verzorging (examen- en collegegelden, beurzen, gezondheidszorg enz.). Het boek be vat een uitvoerige inhoudsopgave. Dinsdag 3 septefber is de dag voor de eerstejaarsstudenten, die dan door de rector magnificus zullen worden toegesproken. De student-in-spé maakt daarna kennis met zijn faculteit en haar instellingen. De groentijd voor het studentencorps vangt op 10 sep tember aan, de noviaatstijd voor de vereniging van vrouwelijke studenten op 5 september. Gedurende de zomermaanden is er ;n bureau voor inlichtingen op alle gebieden, het studeren en het studen tenleven betreffende, geopend van 10- 12 uur en van 2-5 uur, in het univer siteitsgebouw, Rapenburg 73, te Lei den. i- I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2