Zeepbel en a}wijzing l schrijft over muziek en duikt in het verleden Samengaan vat\^ LITERATUUR en WETENSCHAP J 5Cerk cl tabernakel? AFWEREND KUNSTENAARSCHAP M. Mozarts vader en het volkslied uit Spanje Cultureel venster 5 RUST ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 JULI 1957 1 Simon Vestdijk heeft zich het lot willen aantrekken van diegenen, die luiste rend naar muziek, zich af vragen: waarom vind ik dit nu mooi, of algemener ge zegd: hoe wordt de waarde van de muziek bepaald. Hier toe heeft hij een boek ge schreven: „Het eerste en het laatste" uitgave Daamen, Den Haag), waarin hij de grondslagen van een praktische muziekesthetiek wil uiteenzetten. Nu is Vestdijk van huis uit geen musicus, maar literator en zelfs oorspronkelijk medicus. Hij houdt evenwel van muziek, heeft zich daarover een grote kennis ver gaard en hij biecht eerlijk op naar welke componisten zijn voorkeur uitgaat. Wagner en Mahler voor namelijk. en welke hij veraf schuwt. zoals Saint-Saëns. Dit eta leert hij uitgebreid, vermoeiend uitvoerig, geeft daarbij fragmen ten en maten uit composities op. zodat men zich een beeld van zijn smaak en tegelijk van zijn muzi kale geaardheid kan vormen. De ze wijdlopige opsomming zou mis schien wat pedant genoemd wor den. En dat is het ook wel een beetje, net alsof Vestdijk uitroept: zie je wel. hoeveel muziek ik ken. Maar aan de andere kant moet n-.en juist deze specifiek laat-ro- mantische voorkeur scherp in het oog houden, omdat de waardeme- ting. die hij in zijn boek ten beste geeft, hierdoor gekarakteriseerd en afgegrensd wordt. Want wat doet Vestdijk? HIJ legt de muziek, gekleed in aller lei verouderde opinies, op de ope ratietafel, snijdt weg, ontleedt, ontdekt complexen, maakt zich vreselijk druk over andere chirur gen, die het natuurlijk bij het verkeerde eind hebben, hij haalt fragmenten en maten er uit. ver gelijkt ze met andere onderdelen en dat volgens een Ingewikkeld in 12 gradaties opgebouwd vergelij kingssysteem: kortom, het is een Muzikale vormleer ten heus wel. dat gent bent. dat u clopedische kennis bezit, ook de muziek. Maar moest dit pla; ;e bescheidenheid, op riterende toon uitgestald worden hand en waar blijft in de tweede is i plaats de samenvatting van al die der kleine en kleinste onderdeeltjes! kingen Wij kregen immers onder het le- zeer intelli- niale vonk, de ..inval" is niet te bijna ency- verklaren, deze is ..einmalig". uniek, zij is een geschenk. Maar de verwerking van deze inval in de muzikale materie, wat uit deze .kiemcellen" ontstaat door de ran de componist, dat alles ooi en in de verdere aftak-. waarderingsgraden, zo- ils~Vestijk die zo graag wil ge- indruk, dat voor Vest- bruiken. Maar dat wisten wij al lanjfc dat uiteenrafelingen vergeet hij de (zelfs onder de bei'oemdste) zwak- *"T Nieuw boek i van I Prof. Zumthor muziek "ielf! Onmuzikaal Een voorbeeld? Welnu: zijn ke plekken. Natuurlijk slaapt Ho merus wel eens. Het is ten slotto mensenwerk, geschreven met in- sur van de Opstandingskerk in Amsterdam-West architectonische ommeqanqen waardekritiek" eigenlijk neer boutade tegen Duitse filo- esthetici, die hij niet kan dus zeggen: het bepalen waarde van muziek door het ver- uc gelijken van onderdelen (zo for- °P ee muleert hij het zelf». Maar. kan sofen men wel onderdelen vergelijken? Een onderdeel krijgt pas zijn bete kenis in het geheel, zowel logisch als psychologisch. En als men het het hem klaarblijkelijk omdat zij mooi is. Hoe typisch ro- 1 mantlsch. d«« „opbel. die er ro omjat de "betékenis""«/schuttt! kom< dit boek ■iis' "rste brülant uitziet! laatste" feitelijk Eigenlijk is zulk een basis volsla- overcompensatie Maar schiet de muzikale leek, gen onmuzikaal gedacht en v< de amateur, waarvoor dit boek be- ,llha„s ,akt daarmee het stemd is nu hiermee wel veel ver- der op? Daar heeft hij zich door "kaar geknutselde bouwsel zo veel redekunstig woordenspel Vestdijk ineen, omdat het a pri soort anatomische les, die me meemaakt. En ten slotte komt als resultaat uit: muziek is mooi, ene onderdeel vergelijkt i andere, dan vergelijkt r Toen Amsterdamse architect prof. M. Duintjer uitstaan, maar over wie zich vrij wel niemand meer druk maakt, een boutade tegen vakmusici, die enkele lal'en geleden te Amstelveen de Kruiskerk bouwde, waarvan de muren van boven tot beneden met glazen ijdelheid!dan bouwstenen zijn geperforeerd, voelde men dit algemeen het als een experiment. DAT een geleerde in tijdscbriftaitikel of boek het resultaat van zijn navorsingen publiceert, is de meest gewone zaak ter wereld. Minder gewoon is reeds, dat deze publicaties door hun kwaliteiten van taal en stijl tot de literatuur gerekend mogen worden. Toch komt dat voor. In de Nederlandse letterkunde kan men zo voor de laatste honderd jaar wijzen op Allard Pierson, Fruin, Byvanck en Huizinga. De naam Kuyper zal evenmin ontbreken in een enigszins uitgebreid handboek. Zelden gebeurt het echter, dat een geleerde tot het kerngebied der literatuur doordringt met roman of dicht bundel. Voor Nederland treedt hier naar voren de auteur van „Volg het spoor terug" en verscheidene novellen- en poëzie-bundels, J. B. Charles, achter welk pseudoniem schuil gaat prof. dr. Nagel, die in Groningen criminologie doceert. We moeten in dit verband uitschakelen de gevallen, dat de omgekeerde weg wordt gevolgd en het primaire kunstenaarschap leidt tot een leerstoel in de letteren. Hier zouden klinkende namen genoemd kunnen worden met als eerste Albërt Verwey. oude wrok leeft op. De primaire Ook Frankrijk kom. he, rel- hvïrtS v" den voor. dat een dienaai dei we- r00fdierkenner aller woede zich tenschap zich ontpopt als schepper richt op Octave, de meest-verlich- van verbeeldingswerk. Eén geval te der dorpsbewoners, verdient vermelding. Enkele jaren Boeiend beschrijft Zumthor de geleden werd de vermaarde Prix woeste tonelen, die dan volgen en Goncourt toegekend aan Robert eindigen met het in brand steken Merle, hoogleraar in de Engelse der niet meer gebruikte kerk. Dan taal aan de universiteit van Poi- schuift de wereld der moderne tiers, voor zijn uitstekende rpman maatschappij het bergdorp bin- „Un week-end a Zuyd-Coote". Een i een minder- Men wist langzamerhand wel. dat men ook kerken kon bouwen waardigheidsgevoel. zonder Gothische spitsboogramen. Hoe veel eenvoudiger en plezie- Maar dat zo volledig met de ge- riger had Vestdijk zijn eigen kijk dachte aan ramen kon worden ge- de muziek, die heus niemand ^r°Ke_n; had, De kerk zelf geeft ons echter gevoel van rust. Echter niet rust van een gemeente, die op het kleine getal worden toegevoegd. Van de Amster damse professor in de ro- maanse filologie, Paul Zum thor, verscheen dit voorjaar aar zitten kan de rust van een ge- die hier by Woord en Sa- zieh haar roeping bewust misse uitgaat. bare verdiensten heeft de intelli- hoe ingewikkelder hij het Qf geeft Vestdijk zelf het ver- gentie en het critisch vermogen zeggen kan, hoe liever het hem geetse van zijn waardebepaling toe van de lezer te prikkelen, kunnen met zijn ,.iiiu;ick is mooi. omdat v ertellen DRA. H. E. KOKEE—v. d. Berge schijnt! Kom aan, zouden wij Vestdijk zij mooi is''? Want wij interprete- willen zeggen, kom aan, wij we- ren deze opmerking aldus: de ge- UET heeft steeds een aparte houding van een zich geven en een bekoring, uuiracer een sehrij- «d> J» tegen wil en dank haast, omdat dit ver een bloemlezing uit eigen njet an(jers kan. elke schrijver werk samenstelt. De lezer ziet geeft zich, alleen al door het pu- de auteur dan optreden in een bliceren: daartegenover een zich travesti-rol 's lezers eigen opzettelijk, althans noodwendig rol namelijk en hij vermaakt niet geven, rich daarmee, omdat die rol hemzelf uiteraard beter ligt i steeds vrij willen elke stijl, van elke overtuiging, van elke lezer. hij meent. Maar ook de schrijver is tiaar Vestdijk, d*e nu onlangs een keus uit ei gen werk maakte.' ons verzeker de, een niet onprettige gewaar wording ..door de bril heden, het verleden te aanschou- Dit afwijzende treft ons al in het eerste deel van deze bloemlezing, waar Vestdyk in zijn gedichten, die soms zeer onmuzikaal zijn (be wust en gewild, getuige ook zijn musicologische publicaties! vaak et een stroef en terughoudend rit- j| handhaaft: „In piesjes gehakt, is het ver leden nog eerwaardiger, eerwaar diger dan de toekomst, die mis schien een sof is, betrouwbaar der dan het heden, waar we al leen maar doorheenkijken." HENN1E SCHOUTEN pedagoog Hennie Schouten, de leraar aan het Amsterdamsch Conservatori um. heeft zich op pedagogisch ge bied al vele malen onderscheiden, niet alleen in zijn kwaliteiten als conservatorium, cn orgelleraar, maar ook door zijn talrijke pu blicaties. Zeer instructieve werken schreef hij over harmonie, theo rie. improvisatie en orgeltechniek terwijl zijn boeken over Hugo Wolf en drie Franse liederencomponis- ten (Duparc, Fauré en Debussy) eveneens een grote opvoedkundige waarde hebben. Een zijner belangrijkste boe ken op dit gebied is ongetwijfeld „Muzikale vormleer", waarvan thans enkele jaren na de le druk een tweede, herziene en uitgebrei de uitgave verscheen bij A. J. G. Strengholt's Uitg. Mij te Amster dam. In het Ned. taalgebied kan men dit boek wel het standaard werk op dit gebied noemen, niet alleen geschikt om uit te onder wijzen. maar ook voor zelfstudie. Het doceren van Hennie Schouten is namelijk altijd zo duidelijk en zo prettig, dat men er als het wa re geen leiding bij nodig heeft. Zo ook in dit boek, waarin zeer instructief alle muzikale vormen worden omschreven aan de hand van notenvoorbeelden. Vakmusici zullen er veel waar devols uit halen en voor leken is het een noodzakelijk boek willen «ij tenminste de woorden fuga, sonate, canon, variatie, lied. mo tet. mis. etc. gebruiken. In 267 bladzijden heeft Hennie Schouten een prachtig overzicht der muzi kale vormen gegeven. En dit boek, dat al op tal van muziek scholen en conservatoria is inge voerd. mag dan ook niet ontbre ken in de bibliotheek van de mu sicus en de muziekliefhebber. De uitgave is bijzonder fraai. CORN. B Drie herdrukken Em. Querido's waardevolle reeks herdrukken De Salamand r is ver rijkt met de beste novellen van Albert Helman: ..Mijn aap schreit" (van 1927) en de bundel „Het euvel Gods" .1932". waarvan vooral de eerste tot de klassieken gerekend mag worden. In de Prismareeks van Het Spectrum verscheen Jewsky's „Oompjes droom", een van de mooiste verhalen die wij ooit van deze grote schrijver lazen. Dc Bijenreeks van De Bezige Bij ten slotte is uitgebreid met „De menselijke komedie", een verhaal van een van Amerika's kostelijkste vertellers. William „Zou men geloven, dat zijn zachte aard Genoegen nam met buksen en strijdbijlen (De Indiaan) In meer recente poëzie echter corden de verzen vloeiender en fc gaan heeft weinig zin, var een breder, durvender. meer zeker in dit geval: uit Vestdijks omvattend ritme, zoals in het su- oeuvre zouden nog wel tien bloem- blierne „Aan een jonge tekena- lezingen van dit formaat en gehal- res": te samen te stellen zijn, die ech ter alle bij' benadering hetzelfde beeld zouden geven. Om in hun gunst te worden opgenomen. Zo schiep niet één als zij; rein en bezonnen. Maagd'lijke kunst die nimmer werd ontgonnen." (1956) Het middengedeelte bevat ver halend proza, geen romanfragmen ten gelukkig, maar enkele korte verhalen, knap geschreven, maar voor Vestdijk weinig typerend. „De verdwenen horlogemaker" :s b.v. meer Bordewijklaans. Besloten wordt met critisch pro za. het meest objectieve genre, met ogenschijnlijk weinig risico's. Vestdijk juist het rustig voor het oog vonden. In zijn volgende kerk. de Op standingskerk in Amsterdam West, heeft Duintjer de buitenwanden op gebouwd in de vorm van schoepen, waartussen glas is geplaatst. De kerkganger ziet nu geen enkel raam meer. alleen maar een ge plooide witte wand, waartegen zich een groot ruw-houten kruis en kan sel. avondmaalstafel en doopvont aftekenen. Het is een wonderlijke gewaar wording, bij het betreden van deze kerk in een lichte ruimte te komen, waarin echter geen enkele licht- wThebben"bïvcn d.t stukje de "aïuyaDu'""der,lef rtArrfpn kerk nf tahernakel" se- Abraham Kuyper, dr. J. dag alleen maar zitten kan en luis- bij Pion te Parijs een ro- „La Griffe". De ondanks de Duitse - „uiver Frans van op- 7ESÏÏ! en studie, heeft geen schuilnaam gekozen, omdat hij een werk der ver beelding volstrekt niet ziet PROF. DR. IR. H. G. VAN BEU- a]s Van mindere waarde, SEKOM. het Koninkrijk aan te bieden aan ben. die de blik daarop loren hebben. DE VERKEERDE WEG vergeleken bij wetenschap pelijke arbeid, en geen be hoefte gevoelde een scheids lijn te markeren tussen de maar het zit hem niet aanvankelijk gunstige beoorde' Iingen van autoriteiten als dr. woorden „kerk of tabernakel' M MS - een grote tent, waarvan de banen Horina ao^t y van de wit linnen wanden statig zichzelf is. Zb in „De groot. beneden hangen. Aan een linnen tentwand kan men niets ophangen. Ook aan de ze wanden is niets opgehangen, ook geen psalmbord en geen licht- ornamenten. De wanden draperen zich statig om de beschouwer heen. Alles wat zich in de kerk bevindt, staat vrij in de ruimte. De onrust, die aan Duintjer's kerk in Amstelveen wordt toege schreven, is hier ten enenmale af wezig. Die vinden wij in het sous- behalve een grote de o.Naar hij mij mededeelde, is lang op het ge- zijn plan door te gaan op het pas studie en publiciteit, betreden pad; een bundel novel- i. Enige len, geschreven vóór „La Griffe", zal weldra het licht zien en de ma terie voor verscheidene romans der ligt gereed. Of ze inderdaad ge- de latere prof. Gerretson schreven zullen worden, hangt af tijd en gelegenheid. Deze eersteling gaat uit van een are gebeurtenis. Van mei 1946 november 1947 werd een hoog- Roy, die zeer gevoelig blijkt te gelegen vallei in het Rhóne-gebied Prof. Paul Zumthor tijdens een ingesteld, maar de burgemeester had ze afgewimpeld. Na de crisis was dat onmogelijk. De prefectuur in Annecy komt in actie; gendar men worden in het dorp gelegerd. Heel raak tekent de auteur de doorbraak in de gesloten primitie ve gemeenschap. Na veel ver geefse moeite, waarbij komische tragische elementen zich door- geteisterd door een roofdier, dat eenstrengelen, valt het dier door -- verwoestingen aanrichtte c.. tiviteiten zuinig bewaard en heeft der de veestapel 'en de economi- nu de tijd gekomen geacht aan sche toestand van de streek on mogelijk geïnteresseerde lezers dergroef. Pas na vele maanden overzicht te bieden van wat viel het bevrijdende schot i de loop der jaren i Judas", die zich werk is gezegd en geschreven. Hierbij blijkt, dat niet alleen on geveer de hand van allen tegen hem, maar ook zijn hand vrijwel tegen allen is. Het valt deze scribent moeilijk minder gunstige zijn de bevolking herademen. De schrijver heeft de handeling gebracht uit Zwitserland naar bo- ven-Savoie, waarvan hij de natuur onverwachte het «EÖ&ïEi: S .tegen de onweerstaanbare drang nistratic aanwezig zijn. Daar bruist trekkeT^p zUn' Wrsoon 'nt crpinirworriinc aan iets waar- het volle leven van een modeine -„J.» -0ife oraonc „Want Welk beeld geeft dan deze blik op Vestdijks verleden? Mijns in ziens is de grondtrefe van dit kun stenaarsschap een dubbelzinnige baatzuchtig teek'nen slechts de vrouwen. De oude schilders kenden zwaard're dromen. Zij wilden and'ren maar in de ogen schouwen, helemaal niet e tot gelijkwording aan men niet gelijk worden mag". M. BEINEMA „Door de bril van het heden" door S, Vestdijk. Uitg. Bert Bakker/ Daamen, Den Haag. droom" verscheen dezer dagen bij De bloemlezing uit de essays van Vestdijk, waaruit we o.m. noemen: „De kunstenaar en zijn tijd", „Van Schendel's tetralogie", „Over verbruikspoëzie", „Over de compositie van de roman", „Spel en mystiek", „Kritiek en creativiteit", „De kunstenaar en de moraal" en „Karei de Grote en het surrealisme". Een uitzonderlijk interessante bloemlezing, interessant ook al is men het in vele gevallen t Vestdijk. VIA NAALD £N PLAAT de naam Mozart ge noemd wordt denkt vanzelf sprekend iedereen aan Wolfgang Amadeus Mozart, de schepper van Zauberflöte en Krönungs- messe", van „Figaro's Hochzeit" zodat hij zelfs ergens laster spreekt naar aan leiding van een minder gunstige recensie, die zijn werk en allerminst zijn persoon betreft. Nu is het zo, dat wij niet voor ons werk moeten vechten, maar dat ons werk voor ons moet strijden. Heeft dit inderdaad de kwalitei ten. die de auteur er zelf aan toekent, dan zal het zegevieren, maar elke publicist die niet de er kenning vindt waarop hij meent recht te hebben moet ook ernstig rekening houden met de mogelijk heid. dat in dit algemene kritisch oordeel wel schuilen. en de bevolking goed kent. Hij heeft een bestaande vallei g tekend en er een werkelijk dorp geplaatst. moorden voor hen noodzakelijk. Als het wijfje dodelijk is geraakt, begint het ver bitterde mannetjesdier een animale vendetta te gen de mensen. Naast de honger komt de wraak lust, die tot onvoorzich tigheid verleidt met het fatale gevolg. Ongetwijfeld was dit brokje dierenpsychologie het moeilijkst in woor den te vangen. Het zou onbillijk zijn de schrijver te verwijten, dat hij hier te kort is geschoten. Evenmin mag men het hem als een fout aanrekenen, dat vallei ge- de individuele typering wat on- omlijnd is. Ijjimers, het ging er om collectiviteit te tekenen dubbele botsing met natuur- cultuurmachten en daarin is do tisch"elé'mentTda t°is alleen'het waarheid kan uitgangspunt voor zyn verhaal. de De heer la Roy is n je op de verkeerde weg, u waar is het eind? Aan de hand hij Wat de lezer onbevredigd laat, is, dat geen enkele werkelijk-sym- ar,* au,,*,, r* fliuur. exponent van de dit boek- tegen elkander. De centrale plaats f«?'nU"SastS effect want neemt de dorpsgemeenschap in. en e?n conti asterend euect r is nei eina.' /\an ae nana atui de cue tijue geutuincciu uuui ~j_r j„ de reacties op dit werkje kan de wereld van het roofdier, sym- tf'-wi zijde geflankeerd weegbrengt. Maar laten we niet ,.n-anlnn d.t dn nlnild r,rr\ Kof ho. „Requiem", van symfonieën pianosonates. Wolfgang Amadeus Mozart heeft de dit polemisch geschrift laten in Madrid" en wie de opname stencillen of drukken, en zo voort, afluistert zal zich inderdaad in Madrid wanen. Zo volkomen echt is deze uitvoering, zo zuiver Spaans. Zoals men weet heeft de Spaan- belang? De auteur is volksmuziek de kunstmuziek christen: welnu, dan moet de ge- de 20e eeuwse maatschappij met gezonken, zelfs haar moderne apparatuur en haa'r alle levensverbanden doordrin- Sgevm."mete"bcf"rrbMteed rijn aan een degelijke studie over een fende organisatie of ander onderwerp van alSeme™ geite„: schapen, 'zelIs koeien de ge- wor(^en gevonden met afgebeten -- nrarhtivp Archiv-Produktion beide sterk beïnvloed. Men kan het op dachte hem niet vreemd' zijn dat s^rot e" opengereten buik, de familie tot heden een begrip doen blijven. En daarmee heeft opgenomen op één plaat clez® Plaa^ horen hoe Spaanse com- dienst aan het ideaal hoofdzaak is sporen zijn zoon was, Leopold Mozart werd 14 novem ber 1719 te Augsburg geboren als zoon van een boekbinder. Heel vroeg al bleek zijn grote liefde voor muziek, en als knaap was hij discantisf in de kloosters van „St. Ulrich" en het „Het Heilige Kruis" in zijn geboortestad, ter- Salzburg ging hij rechten stude ren. tot in 1743 aartsbisschop Si- gismund aldaar hem als hofmusi cus in dienst nam. waar hij in 1763 de aanstelling als onderkapel meester kreeg. Op 21 november 1747 huwde hij de beeldschone Anna Maria Pertl, de dochter van een ambtenaar uit St. Gilgen. Het was een geluk kig en harmonisch huwelijk. In nerlijk en uiterlijk pasten die twee volkomen bij elkaar en ze werden dan ook vaak ,.het mooi ste stel van Salzburg" genoemd. Zeven kinderen werden uit dat hu welijk geboren, waarvan drie doch ters en twee zonen reeds zeer jong stierven en slechts één doch ter. Maria Anna Walburgia Igna- tia Mozart (Nannerl) en één zoon Wolfgang Amadeus Mozart in le ven bleven. De muzikale opleiding van bei de kinderen heeft de vader zelf in de hand gehad en al mag hy vol- langspeelplaat APM 14084) een prachtige hommage aan een haast vergeten vader. In de Schlittenfahrt kan men Leopold Mozart horen als pro- gramm-componist. Het werk be staat uit 12 nummers (vr schudden van de paarden slede, Duitse dansen. .de erkenning, het volk en daar hun ritmen en toegift, melodieën hebben geleend. Con- suelo Rubio zingt de volksliede- Ten dienste de lezers, die staan zwaar is in het hooggeberg- dat de stem der Kerk is weg- de horizon van het leven dezer mensen. Een enkel woord over de vorm- 'admin'istra- 8evin8- die alle lof verdient. Waar- schijnlijk uit reactie tegen het dreigend gevaar van een betogen de, professorale stijl, schrijft Zumthor in korte incisieve zinnen, die. in hun stugge stoten de lezer meevoeren en vasthouden. Met ^door f?lans doorstaat het boek de zwa- deze primitieve mensengroep. Ze re proof van een herhaalde ltóng^ kent iel enkele veroverineen der 9°k da" bl lft. hkt bbl!le" bijzonder goed. vol kleur, vol zclfstand,s wlBen oordelen, vol de grandezza. Stuk voor stuk zijn de- JSHH de slede- liederen kostelijke Goya-schilde- tocht zelf, blaasmuziek, etc.). Het ringen, vol gratie heerst i zoals niet-Spanjaarden de heer ]a Roy die reeds eerder zijn VYCA uc- Spaanse volksmuziek wel eens verschenen en die ongetwijfeld te (w.o. het willen uitvoeren), maar steeds met verkrijgen zullen zijn bij of via de BSBfi mi Uitgeverij „Labore et Constantia" te Rotterdam, t.w. drie bundeltjes „ruoiFA, - J J gedichten: Van Droefheid en maKen' muzikale tekening orkest brengt daartussen door Vreugde, Donkerheid en Licht, inter nog rasechte Spaanse muziek, niet Bevrijding; voorts de volgende alleen puntgaaf uitgevoerd, maar brochures: Het Socialisme ook in een overrompelend tempe- het rament. Een heerlijke plaat wie van Spaanse mi En dat zijn er velen. CORN. BAS05KI kent wel enkele veroveringen der techniek, maar cultureel is ze in haar geïsoleerde vallei blijven staan op het peil der voorgeslach ten. Ze voelt in zich opstijgen de angst der bergbewoners voor de blinde machten, die haar bedrei- het harde leven nog har door de fijne detailtekening. d. PANNE de vele concertreizen, hij was in satio met kinder voor zijn beroemde zoon) en weid begraven op het kerkhof van St. Sobastiaan te Salzburg. Leopold Mozart was als hofmu sicus verplicht de hofkapel van zijn hand symfonieën, concerten, divertimenti. is eigenlijk van een sledetocht in ae van de stad naar een dorp. een soort kermisfeest is. De bel len van de paarden e knallen van de zweep zijn inbegrepen. In 1756 zou het werx voor het eerst zijn uitgevoerd. Het is een heerlijk pretentieloos en geestig spel van noten geworden. Evenals die Cassatio, waarin kinderinstrumenten meewerken. Men zegt dat de Kindersymfonie van Haydn drie delen uit deze Cassatio bevat en dus niet van Haydn zou zijn. Zekerheid daar over bestaat er echter niet en wie dc 8 delen dezer Cassatio hoort zal de drie delen van de Kinder symfonie er in aanmerkelijk be ter vinden dan de andere delen. Zou Leopold Mozart ze misschien van Haydn hebben overgenomen? Hoe het ook zij: probleemloze ontspanningsmuziek uit vroeger jaren, kostelijk uitgevoerd op de ze prachtige plaat. Het is alles heerlijk licht en doorzichtig ge houden, sprankelend enige zwaarwichtigheid. PAUL CITROEN EN ZIJN VRIENDEN ziek houdt. Toekomst. Wat is Waarheid?, Chris tendom en Cultuur, Cultuurplicht", Het Evangelie van Okke Jager, De Ter gelegenheid van zijn 60ste ieder geval de man die het grote den. ouvertures, etc., alsmede talent van zijn zoon het eerst ont- zangspelen en oratoria. Ook zijn dekte en het in dc juiste richting kerkmuziek^werd toentertijd^ zeer heeft doen ontwikkelen. In het ge- B Baa AAC' boortejaar van Wolfgang Amadeus (1756)"kwam er van Leopold Mo zart een zeer belangrijke viool- school uit. nl. „Versuch geprezen. Daarnaast schreef hij opname een Suite voor het orgelspeelwerk "jfi op de Hohensalzburg m humoris- lische karakterstukken, zoals „Die Musikalische Schlittenfahrt" oyan. Spaanse volksliede gezongen door de sopraan Consuelo Rubio met begeleiding van het Orquestra Zarzuela- dc Madrid o.l.v. F. M. Torróba. (30 cm langspeelplaat LPEM 19082*. De plaat heeft als titel „Ein Abend Wijsbegeerte der Wetsidee. En in het onderhavige boekje, dat tot titel heeft Veertig Jaar Literatuur geschiedenis. verschenen bij de "c'en Ke'?i hierboven genoemde uitgeverij, ™bfd"»"" »"d kan de lezer gewaarworden hoe deze uitgaven zijn ontvangen en wat de auteur over deze reacties en over zijn recensenten denkt De prijs is 2.50. Eerst meende men te doen te hebben met een bloeddorstige hond, die 's nachts losbrak, 't Ge volg was. dat alle honden werden ppn8Itifppr 7i?n-arpnk-plpU nfaanHpn verjaardag hebben vrienden een tijger zijn; enkele maanden d„.i m terug had de krant immers het verhaal gebracht van een circus tijger, ontsnapt bij het vervoer in Italië. Een kenner van de grote hulp geroepen; drijfjachten werden georganiseerd, valkuilen gegraven. Geen resul taat. Dan verdwijnt „de specia list" in alle stilte. Ondertussen is dc spanning cn de geprikkeldheid bij do bevol- rwa king tot het toppunt gestegen: de Rèri C. RIJNSDORP verhoudingen worden moeilijk. Rubio geeft een volmaakte u voering van de volksliederen t haar land. Groen grasveld van rust de vrede van uw stilte verwondert het rumoer in mij ik heb teveel gedwaald in de rotstuinen van mijn opstandigheid dat ik vrees u te betreden. Groen grasveld van rust laat mij uw zoden smeken. de tekenaar-schilder Paul Citroen hem een boekwerkje aangeboden, dat uniek in zijn soort kan worden genoemd. Naast een reproductie van het portret, dat Paul Citroen' van die vrienden maakte, hebben zij allen een visie op Citroen ge geven. En het is frappant die vi sies te lezen en te ontdekken, dat ze eigenlijk alle samenkomen in het ene woord van Oskar Kokosch- „Er ist ein Künstler in seinem zen''. Dit is de hulde die zijn vrienden hem brengen: Mari An- driessen, Johan Bendien, Anna Bla- nvan, W. L. Bouthoorn, Benjamin Britten, Kees van Bruggen, Car- miggelt. Marc Chagall. Corneille, Alb. v. Dalsum. Maurits Dekker, Herbert Frank, Lies Franken, Hei- la Haasse. Jan van Heel, Nico Jes se, H. Kamerlingh Onnes, Oskar Kokoschka, B v.d. Leek, Thomas Mann, Erika Mann, Henry Moore, Jan Musch. J. J. P. Oud, Peter Pears, A. Roland Holst. Jhr. San- berg. Sierk Schroder. Paul Schui- tema, Victor v. Vriesland, Aart v. d. Werfhorst cn Joh. G Wertheim. Wie dit boekje, dat prachtig is uit gegeven door L.J.C. Boucher te Den Haag, koopt heeft niet alleen Te visies van kunstenaars op Paul Citroen, maar ook de visie van Paul Citroen op die kunstenaars. Want van allen zijn de getekende portretten op kunstdrukpapier op genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 10