MIDDELBURG heeft weer n vrijzinnig prèdikant Leef voor ze Zuidamerikaanse Protestantisme viert eeuwfeesten Verenigde kerk van Christus Kolossale opkomst bij kruistocht van Billy Graham ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 JULI 1957 Gesprek tussen modaliteiten Wordt de muur der scheiding langzaam doorbroken "\/AN ieder duin of dak op Walcheren ziet men de „Lange Jan" in al zijn glorie boven de huizen van Middelburg oprijzen. Nog maar enkele jareD geleden was ook deze toren een ruïne. De muren van de kerk waren door granaatscherven geschonden, de ruiten lagen in diggelen en het eens zo mooie bedehuis was verworden tot een trieste, lekkende steenklomp, waar de wind gierend door de gaten joeg. Middelburg werd herbouwd en ook de Lange Jan verrees weer en wijst al meer dan een jaar steigerloos naar de hemel. De hoge, sierlijke, achtkantige toren is slechts een onderdeel van een groot gebouwencomplex. Vroeger torende de Lange Jan niet slechts boven de parochiekerk, maar ook boven het oude klooster dat reeds een eigen kerkje bezat, lang voor de to ren en de parochiekerk wei-den gebouwd. In dat kerkje kwamen de monniken on der leiding van hun abt samen voor hun godsdienstoefeningen. Toen zich rondom het klooster een stad begon te vormen en die stad groter en groter werd, moest er ook een parochiekerk komen voor de burgers. Het kleine kloosterkerkje werd het koor van de grote, nieuwe kerk. Door de openingen van de pilaren kon men van het kleine kerkje de grote kerk inkomen, maar toch bleven de mon niken hun eigen diensten houden, ge scheiden van de „gewone wereldlijk heid". Twee in één Nog altijd bestaan de beide kerkjee. Na de reformatie weer klonken er niet meer de latijnse gezangen en ge beden. Sindsdien weer kaatsten de muren de stoere Psalmen en op een dag heeft men tussen de pilaren een muur ge bouwd, zodat men ook zonder monniken de koorkerk weer ais een aparte kerk kon gaan gebruiken. Toen kwamen aan beide kanten van de muur protestantse gelo vigen samen alsof de ker ken aan een ander eind van de stad stonden in plaats vi elkaar aangeleund in het hartje oude Middelburg. Sinds de restauratie, die na de oorlog heeft plaats gevonden, is er iets nieuws bij gekomen. De oude muur. die de kerk slechts tot twee kerkzalen moest maken, heeft een ogenblik gedreigd de kerk te delen. Het rijk vroeg namelijk de Vereniging van Vrijzinnig Hervorm den, of zij in de plaats van hun ver woeste gebouw, genoegen wilden nemen met de kleine koorkerk. Toen ging Her vormd Middelburg naar de parochie kerk en de vrijzinnigen die zich aan de plaatselijke kerkeraad hadden onttrok ken, kerkten aan de andere kant van Op beide kansels stond sloten ogen". Precies zo oefende een or thodoxe kerkeraad tucht uit als zij wei gerde om voor haar vrijzinnige minder heid een vrijzinnig predikant te beroe- Er zijn vrijwel geen kerkeraden van grote steden in ons land, die niet op de een of andere manier hun kansel voor een bepaalde richting in de Hervormde Kerk sloten. Het gevolg van deze onoffi ciële, niet synodale tuchtmaatregelen was, dat overal in het land zich bepaalde groepen buitengesloten voelden van de plaatselijke kerkgemeenschap. Met heel hun hart Toch wilden zij met heel hun hart Her vormd blijven. Zij voelden er niet voor om een nieuwe kerkgemeenschap te stichten, vooral ook. omdat ze in een an dere plaats vaak wel aanvaard wer- i tegen Hervormd predikant, van de muur zaten Hervormd voelden ei »blijven. Men zegt wel eens de Kerk in de jaren beide zijden mensen, die zich Hervormd wilden dat de Hervorm- a 1813 geen tucht heeft gekend. In zekere zin is dat waar, vooral als men bij tucht denkt aan synodale tucht, die predikanten af zet of uitsluit. In wezen echter is het niet helemaal waar. De synode oefende misschien geen tucht uit, maar de ker keraden deden dat maar al te vaak. Als een vrijzinnige kerkeraad weiger de voor haar orthodoxe minderheid een orthodoxe predikant te beroepen, was dat een uiting van tucht. Het druiste te gen haar geweten in hun gemeenteleden te brengen onder een volgens haar ge dachten „onverantwoorde, ouderwetse prediking, die de resultaten van de we tenschap eenvoudig voorbijliep met ge- den. Deze groepen gingen-'toen naagt de gewone kerkdiensten zelf ook een dienst beleggen, waar zij voorgangers lie ten preken met wien zij zich één voel den. Zo ontstonden overal in ons land evangelisaties soms onder de signatuur van de Gereformeerde Bond, de Confes sionele Vereniging of de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden. Ook in Middelburg mrêst de kerkeraad a het vertrek van de „moderne" ds. Cannegieter een beslissing nemen, en men zei: „Zo iemand nooit weer!" Het gevolg was, dat men de predikantsplaats eenvoudig ophief, maar ook, dat de vrij zinnigen voortaan uit de kerk bleven en zelf tot een kerkhoudende evangelisatie werden. Ze kochten een gebouw en iedc- zondag werden er naast de officiële Hervormde diensten ook aparte diensten gehouden voor de vrijzinnigen, die zich het toezicht van de kerkeraad had den onttrokken. Er ontstond een vrij zinnige vereniging. Canadese kerken willen kleinere auto's De F tad voor Evangelisatie en Diaco nie van de Verenigde Kerk van Cana da heeft zich uitgesproken over de grootte van de auto. In een wel zeer ongewone resolutie richtte de Raad zich tot de automobielindustrie met de op merking dat de tegenwoordige Ameri kaanse wagen „te groot en verspillend is." Eén van de leden maakte de opmer king, dat men in Europa over de ver chroomde neus spreekt: als de „dollar- grijns." Een anuer lid van de raad keer de zich echter tegen de resolutie. Hij beweerde, dat als men hem zou aanne men, iedereen in het land zioh zou af vragen, waarom de Canadese predikan ten dan zelf wel in zulke grote auto's rondreden. Toen werd het wel duidelijk dat de meeste predikanten zelf prijs stel den op een grote, ruime wagen. Eén v-:i de voorgangers zei tenminste, dat hij zijn gezin met vier middelbare scho lieren als zonen moeilijk in een kleine auto kon stoppen. Toch werd de resolu tie aangenomen en iedereen weet nu, dat de Raad voor Evangelisatie en Dia conie van de Verenigde Kerk van nada tegen grote auto's is. Of de auto mobielindustrie er zich iets van zal trekken Dc bekende schrijver N. Baas spreekt tot de lezers (en lezeressen) van het Gereformeerd Jongelings blad over de tientallen advertenties van ziekenhuizen en sanatoria hulp. „Toen William Booth (de stichter van het Leger des Heils) met zijn zoontje Bramwell door de achter buurten van Londen liep, rukte hij opeens het gordijn van een bar opzij, wees het kind op de beschon ken mannen en vrouwen en zei: „Voor zulke mensen wil ik, dat jij zult leven". Misschien duwt God voor jou de deur van een zieken huis, of een sanatorium open spreekt: „Leef voor ze". Laat dan je antwoord dat van Samuel wezen: „Spreek Here, uw knecht hoort." student de stand had kunnen uitleggen. In de oor logsdagen begon de kerk te spreken, men sen van verschillende richtingen werden vaak op één hoop gegooid en leerden el kaar kennen en vaak zelfs waarderen. Belangrijker misschien nog wel was het feit, dat het rationalistisch denken van de vorige eeuw volkomen werd doorbroken. Zowel aan rechtzinnige als aan vrijzinnige kant werd vaak de waar heid beschouwd als iets wat men als een wiskundige definitie onder woordèn kon brengen. Voor de rechtzinnigen werd d.e waarheid beschreven in de geloofsbelij denis, voor de vrijzinnigen moest men die waarheid vinden na een ernstige studie van de Bijbel, waarbij alles over boord geworpen moest worden wat in hun ogen niet ter zake diend-i Na zware studie kwam dan eindelijk de waarheid uit het geheel tevoorschijn, als een pit uit een appel. In de gehele theologische wereld tot ver over onze landsgrenzen neen komen zowel vrijzinnigen als rechtzinnigen meer en meer tot de ontdekking dat onze men selijke woorden tekort schieten om de waarheid te omvangen. Het „ik weet" van de vorige eeuw is geworden tot een „ik strek mij uit naar het weten". In de vorige eeuw meende men dat men nog maar een paar stappen behoef de te doen en dan zou men alles kunnen doorgronden. In deze eeuw is men tot de conclusie gekomen, dat men nog slechts aan het uiterste begin staat en meer dan één grote geleerde heeft gezegd: In de vorige eeuw dachten we al de ant woorden te vinden, in deze eeuw zijn we •tot de conclusie gekomen, dat we nog niets weten." Wat gebeurde in de we reld van het atoom, de biologie, de as tronomie, geschiedde ook onder de theolo gen. Sprekende kerk Toen dan ook de Her vormde Kerk als een sprekende kerk uit de oorlog te voorschijn kwam. ging de roep op „wij willen weer kerk worden." f mogelijk om in de chaos met één greep orde scheppen. Er moesten bakens worden uitgas» Zoom voelde zich ever Hervormd als een Gere formeerde Bonder ir. Ede. Uiteindelijk heeft de synode de plaatselijke kerkeraden dan ook opge roepen tot een gesprek tussen de rich tingen, om zo te proberen samen de weg te vinden. Terwijl men vroeger steeds verder uit elkaar ging, wilde men nu proberen vanuit eigen positie samen tot hetzelfde middelpunt te komen en dat middelpunt moest Jezus Christus, de Heer der kerk, zijn. Ook in Middelburg begon dit gesprek. Eigenlijk waren de plaatselijke kerke raden en de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden, door het rijk al heel dicht bij elkaar gebracht. Toen de stad ver woest werd, werd ook het gebouw van de vrijzinnigen verwoest. Bij herbouw vroeg het rijk of de vereniging genoegen wilde nemen met de koorkerk. Waar eens de monniken zongen, beklom nu de voorganger van de vrijzinnige Her vormden de kansel. Enkele jaren later kwam men ook in de geest dichter bij elkaar. De kerke raad wilde de voorganger van de evan gelisatie als bijzonder predikant ambte lijk erkennen. Er moest een nieuwe pre dikant beroepen worden en de vrijzinni- TER OVEROENKING Geen aandacht. Enkele weken geleden bracht de Ame rikaanse diohter Robert Frost opnieuw een bezoek aan Engeland, waar hij ijn eerste gedichten publiceerde. Zo de ge hoorcommissie stemde er in toe sa men met twee afgevaardigen van de kerkeraad een voorstel in te dienen. De nieuwe predikant ds. Metz, werd to^n ambtelijk erkend door de plaatselijke kerkeraad. Hij kreeg zijn salaris echter van de vereniging van vrijzinnige Her vormden. Andere opzet Middelburg heeft twee „Lange Jans". De ene steekt hoog uit boven de huizen van de stad en is bijna overal op Walcheren zichtbaar, de andere is nauwelijks twee meter hoog en troont boven „Miniatuur Walcherenhet Madurodam van Zeelanddat een natuurgetrouw overzicht geeft van het eiland Walcheren. Links: het model, rechts: het origineel. Toen ds. Metz weg ging en er een nieuwe predikant beroepen moest wor den, vond men een geheel andere opzet. Na de overweging dat „het ons als lid maten van Christus' Kerk gebodéh is, ook bij verschil van dogmatisch inzicht, elkander te vinden in en door het ge loof in de ene Heer der Kerk" besloot de kerke-aad een '.esde :ewone predi kantsplaats te stichten met de opdracht werkzaam te zijn onder hen, die zich tot de vrijzinnige modaliteit van prediking en catechese voelen aangetrokken. Naast de vijf wijkgemeenten is er dus nu ook een „modaliteitsgemeente" ontstaan. Middelburg is dankbaar met deze op zet, maar noch de vrijzinnigen noch de plaatselijke kerkeraad leeft in van nu zijn we er. Naast de geogra fische wijken is er nu een „wijk" bijge komen met een dominee die de hele stad moet doorkruisen om zijn schaapjes te vinden. Als noodmaatregel is dit goed op dit ogenblik, maar er zijn voor d< toekomst grote bezwaren aan deze vorn verbonden, want nu zouden andere mo daliteiten ook met dezelfde eis kunnei komen: „Wij willen een eigen predikan met eigen diensten en catechese." Beidt groepen voelen dat men op de duur zal moeten komen tot louter geografische wykgemeenten. Hoe lang dit nog zal du ren? Niemand weet het. Oude wonden genezen niet gemakkelijk, en wat uit el kaar gegroeid is, kan men niet aan elkaar spijkeren. In Middelburg wil men echter aan beide zijden proberen om elkaar weer te ontmoeten, niet om eigen visie en Inzicht op te geven, door samen elkaar te aanvaarden Heer der Kerk. Is dit mogelijk? Voor ve len is dit een onbeantwoorde vraag. Middelburg wil zijn best doen om hel antwoqrd samen te zoeken. Amerika heeft nu ook een Op 25 juni is in de Verenigde Staten een nieuw kerkgenootschap ontstaan, dat de naam zal dragen van Verenigde Kerk van Christus. Op diezelfde dag verdwenen de namen van twee kerkgenootschappen uit de kerkelijke pers, nl. de Congregational Churches met ongeveer een miljoen leden en de Evangelical and Reformed Church met iets minder dan een miljoen leden. Dit is de tweede fusie van kerk genootschappen in één maand in de U.S.A. Dit samengaan is des te opmerkelijker, omdat het hier niet een fusie van twee gelijke kerk genootschappen betreft zoals in het geval van de twee presbyte riaanse kerkgenootschappen (Geestelijk Leven, 29 juni), maar van twee kerkgenootschappen die wel een geheel verschillende histo rische achtergrond hebben. De congregationalistische kerken date ren uit het zeventiende eeuwse Enge land. Zij behoorden tot de radicale pu- ritijnen, die naar Nederland emigreer den en later met de Mayflower in de Verenigde Staten aankwamen. Deze congregationalistische kerken kennen een absolute, plaatselijke zelfstandig heid. Zij gebruiken het woord kerk of gemeente voor de Kerk van Christus, zoals hij door alle kerkgenootschap pen heen bestaat, of anders denken zij adn de plaatselijke gemeente. De ge meenten zelf waren verbonden in een soort bond, zoals in Nederland de Vrije Evangelische en Baptistische gemeenten. De Evangelical and Reformed Church daarentegen is honderd jaar ouder en dateert uit de dagen der Hervorming. In dit kerkgenootschap kwamen in 1934 volgelingen van Luther en van Calvijn bij elkaar om dit kerkgenoot schap te stichten. Organisatorisch volg de dit kerkgenootschap geheel de her vormde vorm met een synode als kerkregering. In 1801 zijn er reeds pogingen aange wend om deze hervormde of presbyteri aanse vorm en het Congregationalisti sche type te verenigen. Men ging toen gezamenlijk zendingswerk verrichten. In 1852 werd het contact evenwel ver broken. In Engeland werd 50 jaar ge leden een poging ondernomen om tot een fusie te komen. De grootse plan nen zijn evenwel steeds verder geslon ken, tot men in 1951 besloot om slechts in bepaalde sectoren van de kerkelijke arbeid samen te werken. De fusie van juni is reeds zeventien jaar lang het onderwerp van discussie. Enkele Con gregationalistische kerken, die bang waren hun plaatselijke zelfstandigheid te verliezen, hebben geprobeerd via het gerecht de uitspraak te verkrijgen, dat de fusie wettelijk niet mogelijk was. Steeds werden ze evenwel door het gerecht in het ongelijk gesteld. Hoewel de kérken theologisch veel ge meen hebben, beide zijn sterk mid den-orthodox ingesteld, beide zien het begin van de kerk in het oude Israël denken zeer sterk oecumenisch, scheidde hen toch de vorm van kerk regering. Van beide kanten zal men moeten geven en nemen, om dit sa men leven mogelijk te maken. De Verenigde Kerk van Christus zal on geveer 8.500 predikanten en een lid maatschap van meer dan 2.100.000 mensen omvatten. De echte Lange Jan met de Nieuwe Kerk op de voorgrond. Nog net is het even hogere dak van de koorkerk te zien, waar de diensten van de Vereniging der Vrijzinnig Hervormden worden gehouden. Hun voorganger, ds. I. van Hou teis nu tevens gewoon predikant bij de Hervormde Kerk in Middelburg. Nog maar nauwelijks zijn de her denkingssamenkomsten in de Zuid amerikaanse staat Columbia achter de rug, waarin het feit werd gevierd dat een eeuw geleden het protes tantisme voor het eerst zijn intrede deed in dit land van revoluties en strijd, of ook in andere Zuidameri kaanse landen begint men voorbereidingen van eeuwfeesten. He lemaal juist is dit niet, want op 21 maart van dit jaar gingen de gedach ten van de Braziliaanse protestan ten nog veel verder terug, n.l. naar het jaar 1557. Onder leiding van ds. Riguet landde toen een kleine groep Franse Hugenoten om een protestant se kolonie te stichten en rust te vin den van vervolgingen. Evenals de puriteinen van de Mayflower waren ook deze Hugenoten op zoek naar godsdienstvrijheid. Terwijl echter op Plymouth Rock een geheel nieuw be gin kon worden gemaakt, bleven de Franse Hugenoten zuchten onder ver volgingen. Pas driehonderd jaar later kreèg het Evangelie vastere voet. Ashbel Green Simonton kwam van de Verenigde Sta ten naar Brazilië en stichtte daar de Presbyteriaanse kerk. Toen kregen de protestanten in dat land .grote vrijhe den en kwam er een kans om zich wer kelijk krachtig te ontwikkelen. Volgend jaar zullen' de Presbyteriaanse kerk en de Onafhankelijke Presbyteriaanse kerk van Brazilië beide hun eeuwfeest gaan vieren en beide zullen ze de komst van Simonton gaan hei-denken. Brazilië is het grootste rooms-katho Üeke land ter wereld en de kerk heeft er meer dan 53 miljoen leden. In wezen echter zegt dit geweldige aantal niet zo veel, want het percentage rooms-katho- lieken is in deze eeuw voortdurend ge daald. In 1890 was dit nog 98,93 procent, in 1940 95 procent.en in 1950 93 pro cent. Vooral in de afgelopen tien jaar hebben de verschillende protestantse zendingsorganisaties in dit land gewel dige vooruitgang geboekt. In het gehele land worden nieuwe pro testantse kerken gesticht. Ook het hei dendom herleeft echter met kracht, voor al onder de negers, die als slaven in dertijd naar het land werden gesleept. Door de rooms-katholieke Zending wer den zij tot roomsen gedoopt, maar in nerlijk bleven zij trouw aan de afgoden van het oude Afrika. Deze afgodendienst breekt overal los en in iedere stad ko men kleurlingen bij elkaar voor hun hei dense cultusdiensten. Men schat, dat er alleen in de stad Bahia reeds meer dan 50 zijn terwijl in Recife he: getal van 48 in 1947 steeg tot 100 in 1951. In de stad Sao Paulo waren deze gfoepen 20 jaren geleden volslagen onbekend, maar 1945 telde men er reeds 269 zaaltjes ar de heidense godsdienstoefeningen werden gehouden. PROPAGANDA rooms-katholicisme probeert wel de greep op de bevolking te herwin- maar dit gaat zeer moeilijk. Men past overigens vaak propagandamidde len toe, die even heidens zijn als de cultusdiensten van de kleurlingen. Men heeft b.v. de beste Braziliaanse vroutoe- Ondanks hitte in New York: t QNDANKS de aanhoêsdende hittegolf die New York enige tijd tot een stoomketel maakte, blijven de opkom sten in Madison Square Garden, waar Billy Graham zijn samenkomsten houdt, kolossaal. Een enorme week- end-exodus van frisse lucht-zoeken- den kon niet verhinderen, dat zowel zaterdag als zondagsavonds de zaal geheel gevuld was. De samenkomst van zaterdagavond werd over de te levisie uitgezonden. Volgens een sta tistisch onderzoek volgden ongeveer zestien miljoen kijkers de uitzending. De eerste televisie-uitzending bracht meer dan 30.000 brieven, de tweede telecast meer dan 50.000. Een zeer groot percentage van deze brieven kwam van mensen, die schreven, dat ze naast het televisietoestel waren neergeknield om Christus als Heiland en Heer te leren kennen. Het is niet gemakkelijk om de sociale gevolgen v?-> deze campagne in ge tallen uit te drukken. De kruistocht heeft evenwel een geweldige invloed. In een zeer sober artikel schreef de Wall Street Journal, dat de verkoop van Bijbels en godsdienstige boeken ii New York in de afgelopen maand sterk gestegen was, terwijl de verkoop van sigaretten, tabak, sigaren en al cohol in de buurt van Madison Squa re Garden een scherpe daling door maakte. De doorsnee orthodoxe gelo vige in de Verenigde Staten drinkt en rookt niet, waardoor dezewinkels, die het gewoonlijk van de voorbijgan gers moeten hebben fop weg naar de bokswedstrijden) de gevolgen van de campagne ervaren. Enkel weken geleden kwam de campag ne bijna tot een ontijdig einde. Het or ganiserend comité was van mening, dat de twee toneelknechten niet no dig waren. De vakorganisatie van de twee mannen was het hiermee niet eens en liet weten, dat als men deze twee mensen niet onmiddellijk weer in dienst nam voor 15 dollar per avond er een officiële staking zou ko men, en bij de zaal zou. worden ge post door leden van de vakbeweging, die Billy Graham zouden betichten van onderkruiperij. Het comité is voor de eis gezwicht en betaalt nu 30.per avond aan twee toneelknechts, die sa men moeten zorgen, dat er één glaas je water op het podium staat. De plaatselijke kerken beginnen reeds de gevolgen van de campagne te er varen. Een predikant heeft reeds 50 aanvragen om tot lid van zijn ge meente te worden toegelaten. Opmer kelijk is het, dat die gemeenten, die het meest enthousiast de campagne steunen ook de beste vruchten pluk ken. Onder de mensen, die naar vo ren zijn gekomen, bevinden zich vrij wel alle beroepen, tot predikanten toe. Zelfs een aantal Rooms-Katholleke priesters is naar voren gekomen. On danks het verbod van hun kerk wa ren ze incognito naar de samenkomst gekomen. Eén van hen heeft zich on middellijk de volgende dag als pries ter uit de kerk teruggetrokken. Zijn oversten eisten, dat hij zich enige tijd in een klooster terug zou trekken om te genezen van zijn ketterse houding, maar hij weigerde, en onttrok zich aan de kerk. lijke.vlieger een rondvlucht door Brazi lië laten ondernemen en zelfs buursta ten laten bezoeken met een beeld van Maria, de schutspatroon van het grote land. De staatregeringen gaven haar boodschappen mee voor de bezochte plaatsen (volgens De Protestant). Zij waagde zich zelfs in gebied-n de Indianen. Of dit beeld van Maria de bevolking werkelijk christelijk heeft ge maakt, betwijfelen we ten zeerste. Nog afgrijselijker is de tocht, die het hart van een Braziliaans priester, die met twee vrienden door Indianen werd moord, heeft gemaakt. Na de moord sneden de Indianen dit hart uit het li chaam en gebruikten het als doel bij het pijlschieten. Volgens verhalen zou het hart hebben gesproken en de IndL anen hebben gewaarschuwd, dat ze hur gerechte straf niet zouden ontlopen. Erg „evangelisch" lijkt ons deze boodschap niet, als we haar vergelijken met de laatste woorden van Stefanus. De drie missionarissen zijn zalig verklaard door de paus en wachten nu op hun heilig verklaring en ondertussen reist het spre kende hart (dat klaarblijkelijk nu stom is geworden) door het land om de n sen weer onder de indruk te brengen de grootheid van God en de invloed de katholieke kerk. Maar de kerk zoekt het niet slechts in het bazarachtige bi zarre. Door lezingen, tijdschriften, ar beidersverenigingen, ziekenhuizen zoekt zij het snel verloren gaande terrein herwinnen. MEXICO Ook in Mexico is een eeuwfeest op handen. Het protestantisme dateert daar van de revolutiedagen van 1857, toen voor .het eerst sinds Montezuma, koning der Azteken, een volbloed-indiaan weer het heft ui handen kreeg, n.l. Benito Juarez. Mexico schudde in 1821 buitenlandse juk af. Tot 18.57 volgde de ene revolutie de andese tot Juarez hei heft in handen nam. Onder zijn regering dreef hij een oude wet door, die leidde tot scheiding van kerk en staat. Hij viel vooral de Rooms-katholieke kerk aan, om dat zij bijna overal de eigenaar van de landerijen was. Na zijn dood in 1872 bleef de strijd voortduren tussen de kerk, die grootgrondbezitster was en de kleine boeren. Vaak was de strijd erg ongelijk, maar de Grote Revolutie 1911 had tot gevolg, dat het land een groot deel verdeeld werd onder de hoofden van gezinnen. In 1917 dreef men de wet door, die de kerken het recht op landbezit ontzegde. Al het land van de Roomse kerk kwam toen aan de staat OOK HIER Ook hier doet de Rooms-katholieke kerk haar uiterste best om hel verlor gegane gebied te heroveren. Vooral vi volgingen van protestanten moeten dan de randkerkelijken weer naar de kerk te rug drijven. Sedert 1947 zijn bij de Me xicaanse autoriteiten zeven en zeventig bewezen feiten bekend van vervolgingen en moord. Deze vervolgingen uitten zich soms in de vorm van brandstichting als in La Gloria, Santa Cruz waar protestantse kerk en alle protestantse huizen op 25 november 1944 in brand werden gestoken, waarbij twee volwas senen en vijf kinderen levend verbrand den en de 60 protestantse gezinnen daar na uit de stad verdreven werden. Op 27 mei van het volgend jaar leidde de pries ter J. A. Vivas te Santiago Yeche, een aanval op de huizen van de predikan ten Juarez en Garita, die beiden wer den gelyncht. Er gaat vrijwel geen jaar voorbij of ergens in Mexico gebeuren aanvallen op protestanten. In antwoord op al deze daden verdedigde de aarts- agjes i de voorkomen, maar de mensen hebben ïaal hun geloof lief." In 1944 zei de zelfde aartsbisschop: „Met christelijke In getogenheid, maar. ook met grote kracht zullen wij de uitbreiding van het protes tantisme tegengaan. Zelfs gaan we ver der, we zullen het bestrijden totdat we het vernietigd hebben." Met deze vernietiging loopt het nog wel los. Na honderd jaar kunnen ook de protestantse kerken het feit gedenken, dat toen voor het eerst de boodschap zaligheid door geloof gepredikt werd, ook ai duurde het nog tot 1854 voor de eerste evangelische kerk werd gesticht. a di versiteit te Dublin wilde t terblijven. Voor zijn achtendertig ste was Frusi een man van twaalf ambachten en dertien ongelukken; een gesjeesde student, een onhandige ar beider, een falende journalist en een mislukte boer. Hij emigreerde naar Engeland, omdat zijn vrouw zo graag onder een rieten dak woonde, publi ceerde daar een paar gedichten en werd op slag beroemd. Volgens het blad Time antwoordde de ze oude man, die van godsdienst niet veel moet hebben, tegen een bisschop, die gezegd had, dat hij eens wel „tot het licht zou komen": „Ik zie het licht best, ik schenk er alleen maar weinig aandacht aan." Sommige mensen zeggen, dat ze niet kunnen geloven, anderen, dat ze niet willen geloven, maar de vrienden van Frost hebben het zo druk met alle mogelijike andere dingen in het leven, dat ze eenvoudig geen tijd nemen om tot geloof te komen. Er is zoveel, dat hun aandacht in beslag neemt in dit leven, dat ze eenvoudig vergeten, dat er nog een. ander leven komt na dit leven. Het klinkt stoer als je kunt zeggen: „Ik schenk er alleen maar weinig aan dacht aan." Waarschijnlijk wilde Frost zich op een grappige manier af maken van een moeilijke vraag. Hij realiseerde zich niet, dat hij met een cynische grap zich afmaakte van God. Geen tijd voor God! Wie nu geen tijd heeft voor God zal moeten beseffen, dat God in de eeuwigheid geen tijd heeft voor hem. Tegenwoordig is een dergelijke uitdrukking niet erg popu lair. Men wil niet meer van de twee wegen horen; op de een of andere manier zal God het uiteindelijk toch nog wel weer in orde brengen, al be grijpen we niet precies hoe, tenminste men denkt dat. De Bijbel echter zegt: „Heden indien g.j Zijn stem hoort, verhard uw har ten niet, zoals bij de verbittering ten dage van de verzoeking in de woes tijn." De les is heel duidelijk. In de woestijn verhardde een volk zijn hart en ging niet in de rust in. Als wij geen tijd hebben voor God, kan straks de toegang tot de eeuwige rust wel eens gesloten blijken. Aristocratie der paardenkrachten (I) Baronnen en graven kom je tegenwoor dig niet vaak meer tegen op de weg, maar wel een geheel nieuw soort aris tocratie, n.l. de graven en baronnen van de paardekrachten. Moest je vroeger je hoed afnemen voor me neer de baron, tegenwoordig verwacht de nieuwbakken graaf, dat je ergens aan de kant van de weg gaat staan met je klein p.k.-motortje, tot hij met zijn zware achtcylinder voorbij gestoven is. We reden al een minuut of tien in een lange file achter een vrachtwagen, die maar niet opschoot. Het tegenver- keer maakte passeren onmogelijk, maar toch vloog de zwarte Mercedes op het linkerweggedeelte, omdat hij dacht wel te kunnen doen, wat tien an dere automobilisten niet konden. Het gevolg? Knarsende remmen, een auto, die het fietspad op moest om de Mercedes te ontwijken en mijnheer de autobaron sloot zich achter de file Toen pas konden we gaan passeren. De voorste Opel leiddo dc weg gevolgd door een Volkswagen, een Flatje en toen was het de beurt van mijn 2CV (oftewel „lelijk eendje", dat wel nim mer een zwaan zal worden.) Mijnheer de baron was het met deze ordelijke gang van zaken niet eens. Zijn Mercedes had voor moeten gaan en luid toeterend gaf hij van zijn on- noegen te kennen. Toen hij me even later voorbijstoof, wees hij op zijn voorhoofd, en ik héb maar gedacht dat hij groot gelijk had. Daar zat het, in zijn voorhoofd! Terwijl ik de baron nastaarde door mijn voorruit, vroeg ik me opeens af, of echte christenen betere chauffeurs waren als niet christenen. Niet alleen rijvaardigheid is een vereiste op de weg, ook een hart, dat afgerekend heeft met de zelfzucht, die met Chris tus gekruisigd moet zijn. Aristocratie der paardenkrachten (II) Nog geen dag nadat ik mij afvroeg, of een echt christen een beter chau&eur was, dan een mens die slechts op zich zelf uit is, ontving ik het juninummer van Christian Life met daarin een ar tikel over „Veiligheid op de openbare we£," als onderkop stond er: „Sla dit artikel niet over. De Vereniging voor Veiligheid op de weg zegt, dat lid maten van kerken de moeilijkste groep zijn om op te voeden." Dit artikel hield zich vooral bezig met de Amerikaanse toestanden. Men heeft daar één wet, die meer geschonden wordt dan iedere andere n.l. de ma ximumsnelheid. Hoofdschuldigen blij ken de predikanten te zijn die „altijd rijden, of ze onderweg zijn naar een brand." Een lid van de verkeerspoli tie, die meestal patrouilleert in de omgeving van een christelijk confe rentieoord verklaarde, dat de christe nen over het algemeen evenveel ma ximumsnelheden braken, als niet chris ten. Heel Amerikaans maakte de voorzitter van de Vereniging voor de Veiligheid op de Weg de opmerking: „De leiden de figuren uit de christelijke wereld van Billy Graham tot de Paus zijn het er over eens, dat de 92 miljoen lid maten van de kerken de enige zijn, die de nationale onverschilligheid te genover verkeerswetten kunnen door breken." Een beetje onzeker zegt de redactie van Christian Life dan: „Het is een raadsel waarom de kerk in de USA. zo onverschillig is gebleven. De Europese kerkelijke leiders zijn er zelfs voor om lidmaten onder tucht te plaatsen voor verkeersovertredingen." Of deze Europese kerkelijke leiders zo'n grote invloed hebben op hun eigen lid maten is een vraag. Noodzakelijk blijft het dat er bij wijze van spreken ook in Holland aan de catechismus een zondag toegevoegd moet worden, die gewijd is aan de houding van een christen in het verkeer. KARL EARTH en de PROEVEN Op 3 juni ontving. Barth van Radio Warschau het volgende telegram: „De gemeenteraad van Warszawa heeft sich tot de gemeenteraad van Hiroshima wend met het voorstel, aan alle ateden der wereld een oproep te richten, in te steramen iet de eis tot het afsluiten van een internationaal verdrag inzake het verbod van nwapens, als een eerste stap naar een vergelük inzake hel verbod van "!.1® w*Pen» tot massavernietiging. Wal denkt U over de mogelijkheid I..1- -|»htneming van de reeds op het se Radio geeft U de verzekering. het gebruik de noodzakelijkheid rnationale forum ingediende voorstellen Uw antwoord gepubliceerd zal worden". Op dezelfde dag, 3 juni, gaf Karl Barth dil antwoord: „Wjj wachten op daden, niet op onderhandelingen. Oprecht en geloofwaardig is kening te houden met de vredeswil van die wereldmacht, welke het rat de tegenpartij doet, definitief uitspreekt, dal (Naar dr. J J. BUSKES Jr.. „In de W. igschaal")

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 13