L
CHRISTELIJK
„Mij spreekt de conferentie
(ergens) een tale"
"1
Luthers zendingswerk is
nu officieel kerkelijk
Puzzel mee
Boek
ZWITSAPLAST
Soedanese regering brengt
missiescholen in zorgen
n
blijven
neutraal
China
2
KANTTEKENING
r
Maar de zaak ligt toch
nog even anders
Ds. G. Aalbersberg in Be
lijden en Beleven „haakt aan"
bij een vorig artikel, dat wij
ook op deze plaats, doorgaven.
Hij blijft nog zijn conferentie
moeheid afreageren, ditmaal
met enkele eerste beginselen
van het spreken, zoals dat op
conferenties gestalte krijgt.
„Wij zijn erg blij, dat h\i ons
voor deze vragen stelt en dat
juist hij dat doet en voor déze
vragen. Ons antwoord kan zijn
ja èn neeHet gaat over
ds. Aalbersbergs vriend, de
jeugdleider Fransen.
FRANSEN is verleden jaar op
vijf meerdaagse conferenties
geweest, ongeacht het aantal ka-
derdagen. studiedagen, voorlich
tingsdagen en verfrissingsdagen.
Jazeker, daar heeft hij dat frisse
Jezicht van. Hij ziet er echt geka-
erd uit.
Hoort u die uitdrukking daar?
Goed onthouden ze kan u te
pas komen. „Uitermate belangrij
ke aspecten van de onderhavige
kwestie".
Dit is ook een hele mooie: „de
ze materie zal op hoog niveau
moeten doorgesproken worden".
Veronderstel, dat u zeggen zou:
dit zaakje moet het bestuur nog
maar es even bekijken dan ho
ren we het wel! Nee, dat gaat
niet. U voelt het verschil toch wel
aan? Het is heel subtiel, maar wer
kelijk u moet er toch een
beetje uw best op doen. In onze
kringen béspreken we niets meer
dat deden we vroeger. Tegen
woordig spreken we de dingen
dóór! Of dat iets te maken heeft
met doorzagen? Nu, dat kan er
een begeleidend verschijnsel bij
zijn maar dóórspreken is in
elk geval iets hoogst ernstigs. Dan
is er geen uur en geen tijd meer
dan worden we allemaal es
even heel eerlijk en dan komen al
le aspecten er ook weer aan te
Ik kan me best begrijpen, dat
u het moeilijk vindt, deze nieuwe
taal aan te leren. Ik heb er zelf
ook steeds moeite mee. Je wilt dan
op een conferentie of studiedag
ook eens zo'n woord gebruiken,
dat het doet en dan durf je eigen
lijk niet. Want stel je voor, dat
het op een verkeerde plaats staat
of in een heel verkeerde zin. Voor
zichtig aan maar. Veel naar con
ferenties en kaderdagen gaan,
goed luisteren en niet te gauw wat
zeggen.
deze taal,
die je altijd en bij elk onderwerp
kunt gebruiken. Je kunt er gewoon
geen fouten mee maken. Als u
goed geluisterd hebt, hoorde u
die zin ook telkens uit de mond
van Fransen.
't Gaat zo: je knijpt je ogen een
beetje dicht, rimpeltje boven de
neus, kringetje uit de (kromme)
pijp en dan een beetje pein
zend, een beetje langzaam zeg
gen: „Ik heb ergens het gevoel,
dat deze dingen ergens toch even
anders liggen....!" Gewoon dat zin
netje uit je hoofd leren en zo es
een keer bij het dóórspreken er
tussen door gooien.
Het mooie is. dat je na dat zin
netje het dóórspreken weer net
met een uur verlengen kunt. net
op het ogenblik, dat iemand wou
zeggen: „Hè, hè, nou geloof ik,
dat we er uit zijn...!"
was. 't Was een besloten geval,
want we wilden als topmensen van
de overkoepeling wel eens even
onder elkaar de dingen doorpra
ten. Ik lag heerlijk onderuit in
mijn conferentie-stoel en had het
plezierige gevoel, dat ik de lui
er een beetje uitgeholpen had, door
te wijzen op enkele aspecten van
het vraagstuk, die juist op een
steld hadden dienen te worden,
't Leek werkelijk, dat we er nu
waren. Dat we érgens waren
want het gaat er altijd om te ont
dekken dat we „ergens" al dóór
sprekende aangekomen zijn.
Maar ik had me vergist.
Naast me begon duidelijk een
(uiteraard kromme) conferentie-
pijp te knorren en een lijzige stem
begon de fatale zin op te bouwen:
„Ik heb ergens het gevoel, mijn
heer de voorzitter.dat deze dingen
ergens toch nog even anders lig-
g<Dit
neer, dan ik verdragen
kwam ik overeind uit
mijn stoel.'
Terwijl achter mijn rug het dóór
spreken opnieuw begon, sloop ik
weg. Nog net op tijd want ik
kreeg plotseling ergens het gevoel,
dat ik even heel ergens anders
moest gaan liggen.
Op de hei, bijvoorbeeld.
De grote de stille...
de laatste conferentie,
Synodaal besluit
Nog geen kerkordelijke regeling
van consensus over het Avondmaal
Door de vaststelling van de ordening op de zendingsraad (die
de arbeid van de binnenlandse en buitenlandse zending zal gaan
behartigen) heeft de synode der Evangelisch Lutherse Kerk beslist,
dat het zendingswerk meer dan een eeuw verricht door het Ned.
Luthers Genootschap voor in- en uitwendige zending voortaan
door de kerk zelf ter hand zal worden genomen.
Dit besluit is een van de resultaten i Brits-Franse optreden in Egypte ook na-
van de kerkorde, die op 1 januari 1956 mehs de Evangel. Lutherse Kerk was
in werking trad, nadat reeds vanaf 1943 ondertekend, werd besloten, dat voort-
ook door de synode steeds sterker de aan als regel geen ondertekening na-
noodzaak was gevoeld, dat de kerk de mens deze kerk van met andere kerken
verantwoordelijkheid voor de arbeid der uit te geven verklaringen en boodschap-
zending zou moeten aanvaarden. |pen zal geschieden, voordat deze stuk-
1956 de_ synodes der _Ned. ken door de gehele synodale commissie
zijn besproken. Alleen in zeer urgente
OPGAVE PUZZEL No. 48
Horizontaal: 1 vogel, 6 stok, 8 honingbij.
10 maanstand, 12 bez. voornaamwoord, 13
oppervlaktemaat, 14 plezier, 16 beschaaf
de vrouw, 17 kuisheid, 18 vroeger, 19
zanghoot, 21 vloeistof, 22 smalle opening,
25 deel van een plant.
Verticaal: 1 vaartuig, 2 lawaai, 3 dier,
4 naaldtekening, 5 achter, 7 boerenbedrijf
in Australië en Amerika, 9 boomloot, 11
vogel, 13 leuk, 15 landbouwgereedscha]
16 rivier in Wales, 20 dik, 23 bestaat, 2
zangnoot.
OPLOSSING PUZZEL No. 47
Horizontaal: 1 Bruinvis, 7 keten, 9 e.a
11 ba. 12 KRO, 13 vijzel. 15 we, 17 nest,
18 enorm. 20 été, 21 id., 22 aar, 24 t
paniek, 27 hinder.
Verticaal: 1 Boekweit, 2 uk, 3 Ier, 4 NT,
5 venijn, 6 in. 8 halter, 10 arend, 11 be
stek, 14 zee, 16 kraan, 19 mand, 23 Rie,
25 pi, 26 er.
Advertentie
VAN Db DAG
de betere pleister
Bproepin asicerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Woudenberg (toez.)J.
Stelwagen te Hilligersberg te Op
penhuizen (toez.) A. J. v. d. Linden,
vik. te Creil (N.O.P.).
Benoembaar tot hulppred.: A. van
Pel, cat. past. medewerker te Wolvega,
tot past. medewerker: H. Kooistra te
Beilen; tot cat. past. medewerker: W.
Oosterwal te Finkum.
GEREFORMEERDE KERK
Aangenomen naar Amersfoort
pred.pl.): R. Ypma te Emmên, die be
dankte voor Kampen.
der Evang. Lutherse Kerk
iver het Heilig Avondmaal
hadden aanvaard, was het nodig, dat
kerkordelijke uitwerking tot stand
kwam in beide- kerken.
Daar de voorstellen voor een der
gelijke regeling in een ontwerp voor
ver de doop niet bij de
binnengekomen, werd
de gesprekscommissie en
missie voor de kerkorde
lijke regeling te vragen aan de synode
van 1958 voorstellen te doen toekomen.
Naar aanleiding van opmerkingen
/er htt feit, dat een door de Oecumeni
sche Raad uitgegeven persbericht over
de gebeurtenissen in Hongarije en het
Op bet scherp van de snede, door W.
Somerset Maugham. Ned. vertaling
van C. J. Kelk. Vierde druk. Corona-
reeks nr. 26. Uitgave F. G. Kroon-
der, Bussum.
Het is niet alleen vanzelfsprekend, maar
ook een verblijdend teken, dat er van
Somerset Maughams roman „Op het
scherp van de snede" in de Nederlandse
vertaling van C J. Kelk (wel vlot,
maar niet geheel smetteloos) een vier
de druk verscheen. Dit zegt, dat er in
ons land velen zijn, die een scherpzinnig
bock weten te waardêren.
Er is wel eens opgemerkt, dat Somer
set Maugham aan onze Westerse be
schaving wanhoopt, maar wie dit uit
1944 daterende boek leest, ontdekt,
dat zijn wanhoop niet onze beschaving,
en zeker niet het mens-zijn betreft,
maar de society.
Het is een plezier te ervaren, hoe deze
schrijver zijn mensen in het boek tel
kens weer tegen het lijf loopt, daar
bij allerlei meningen spuiend op gods
dienstig of filosofisch gebied, waarmee
men het van harte oneens kan zijn zon
der nochtans zün boek er minder om te
achten.
Lichte teruggang zielental
Evangelisch Lutherse kerk
Voorafgaande aan de jaarlijkse zitting
der Evangelisch Lutherse synode is in
de Amsterdamse Maarten Lutherkerk de
Senerale kerkelijke vergadering gehou-
en onder leiding van dr. J. P. van
Heest. De tweede secretaris, dr. H. J.
Jaanus, deelde mede, dat ook in 1956
weer een kleine achteruitgang in zie
lental geconstateerd moest worden. Dr.
C. H. Lindijer vroeg bijzondere aan
dacht voor het Evangelisch Luthers
Weekblad, dat als enige publikatie van
de kerk de moeilijke taak heeft om
theologische, stichtelijke en zakelijke
artikelen op te nemen. Prof. dr. W, J.
Kooiman nield een inleiding over het
theoiofeisch rapport voor de derde as
sembly van de Lutherse Wereldfedera
tie, die in augustus as. in Minneapolis
wordt gehouden Voorts werd o.m. ge
sproken over de nog steeds onbevredi
gende pensioenregeling voor de predi-
Scheuring in de Geref.
Kerk te Bcnnekom
In de kring der Geref. Kerk van
Bennekom is verschil van mening ont
staan, omdat de kerkeraad onlangs be
sloot af en toe eens een der gezangen
te laten zingen, die reeds in 1933 door
de generale synode der Geref. Kerken
in Nederland werden aanvaard. Een
aantal kerkleden wenst, dat er uitslui
tend Psalmen tijdens de diensten ge
zongen worden.
Reeds tien gezinnen hébben zich aan
te gemeenschap der kerk onttrokken
en zich gevoegd bij de Chr. Geref. Kerk
te Ede. Verwacht wordt, dat nog ver
scheidene andere zullen volgen.
De Edese Ohr. Geref. Kerk, die in
Bennekom reeds ongeveer dertig leden
telde, overweegt nu ook in Bennekom
kerkdiensten te gaan houden.
gevallen kan hiervan worden afgeweken.
die stem niet smoort met veel
drukdoen en lawaai. En dan luis
teren naar Gods stem, Gods stem
in de Bijbel, Gods stem in
kerk.
Geloof is het schoonste bezit
en ge hoeft er alleen maar
voor te luisteren.
Gehoor aan het
geloof
Ook de mensen die buiten de
kerk staan, zelfs als zij een ze
kere vijandschap tonen tegenover
God en godsdienst, zijn in hun
hart toch jaloers op het geloof
der christenen. Niet dat zij dat
zullen toegeven
maar een
mens die onder
alle omstandig
heden een hou
vast heeft, die
een rustpunt
heeft in dit,
woelige leven,
is in ieders
ogen toch een
mens-met-een-voorsprong.
Hoe komt men toch tot zulk
geloof? Als in Handelingen zes
geschreven wordt over het groter
worden der gemeente te Jeruza
lem, staan er ook deze wat merk
waardige woorden: „En de tal
rijke schare der priesters gaf ge
hoor aan het geloof."
Gehoor heeft iets te maken met
horen, met luisteren. Luisteren
Luisteren naar wat? Naar veel
verstandig geredeneer? Daarin
waren die priesters wel door
kneed. Neen, eerst luisteren naar
het eigen hart daarin hoort ge
de stem van de onrust, dikwijls
van de angst.als ge tenminste
Volgens het Katholiek Nederlands Persbureau hebben Soedanese
regeringsvertegenwoordigers pogingen ondernomen priesters de toegang te
ontzeggen tot scholen, waarvan de regering enige maanden geleden het
bestuur heeft overgenomen. Deze pogingen zijn in strijd met de verklaring
van de Soedanese minister van onderwijs, Liada Arab, die beloofde, dat de
nationalisatie van de schoolbesturen geen repercussies zou hebben voor de
missiescholen. De regering Zou alle faciliteiten verlenen voor het godsdienst
onderwijs. Inmiddels ging op 252 van de 274 Zuidsoedanese missiescholen
het bestuur over in handen van de staat. In deze streken wonen 191.500
rooms-katholleken tegen 5700 in het noorden van het land. Op 1 april jl.
ging de onteigening van de missiescholen in. De regering verklaarde, dat
omtrent het missieonderwijs een akkoord was bereikt, maar het Episcopaat
sprak dit tegen.
COMMENTAAR
Voorbehoud
voldoende
De internationale tenniskampioen,
schappen, welke te Wimbledon in de
komende weken worden gehouden,
zullen wordèn verslagen door Leo
Pagano; de uitzendingen geschieden in
de programma's van AVRO, KRO,
NCRV en Wereldomroep, telkens om
streeks 18 uur.
Het leuke blijspel- Willem II e
let je ,J)e roep van de
tortel", die kort na de
bevrijding in een uit
voering van „Comedia"
pV, in ons land triomfen
heeft gevierd, bleek
het gisteravond voor de televisie
ook uitstekend te doen, Tom
Lens ink had het kundig ge
regisseerd en van de drie uit
voerenden Ellen Vogel, Rini
van Sllngelandt en Jan Retel
domineerde de eerste. Zij
had de dankbaarste van de
vrouwelijke, rollen eh. kafl .daar
door eens te meer bewijzen,
welk een formidabel actrice zij
is. Voor degenen die het stuk
zelf konden waarderen, en daar
rekenen wij ons graag toe, was
het een t.v.-avond van uit
zonderlijk hoog gehalte.
Toch vragen wij ons af of de
keuze van het stuk de juiste
was. Het is een voorbehoud,
dat wij bij een schouwburg
voorstelling niet gemaakt zouden
hebben, maar daarvoor moet
men iets actiefs doen: ernaar toe
gaan. Dat is bij de televisie
niet het geval: men krijgt het
zomaar in zijn kamer. Het is,
dunkt ons, daarom een punt ter
discussie, of het voorbehoud
„voor jeugdige kijkers minder
geschikt" genoeg is.
Vooraf zagen wij o.m. een
interview door Mies Bouman
met een Italiaanse actrice en
acteur. Dat gebeurde zo spon
taan dat het tot de beste actuali
teiten mag worden gerekend.
ook de weduwe v. d. Kruys uit
Eindhoven, die met haar acht kinderen
achterbleef, toen haar echtgenoot in
1955 bij het redden van een Austra
lisch meisje verdronk, zullen mede
werken aan de tweede uitzending m
de klankbeeldenreeks „Australië,
Emigratieland".
In het tweede klankbeeld, dat samen
gesteld werd door Leo Pagano, zullen
verschillende Nederlandse emigranten
in Australië vertellen over hun erva
ringen in het gezin, op de school en
in het werk. (vrijdag 28 juni, KRO).
Programma voor morgen
Land- en
12.53 Grt...
13.40 Gram; 14.05
13.1533 Amui
Schoolradio:
14.45 Metropole-brk; 15.15
piano; 17.00 Voordr; 1
17.40
18.15
(.20 Vocaal ens;
m; 18.00 Stem-
Sram; 18.35 V d
jeugd; 19.00
Gram; 19.15 Regeringsuitz.Middenstands
voorlichting. I. Welke eisen stelt de con-
A. W. Luyckx; 19.20 Regeringsuitz.Emi
gratierubriek. Het emigratiepraatje van
Luyk: 19-30 Sopr. en piano:
H. A.
20.00 Radlokr;
jeugd
20.21
VARA: 7.00 N\
8.00 Nws; f
v; 9.40 Schoolrac
Naar het zendingsveld
De Geref. Kerken onderh. art. 31 k. o.
hebben enkele kerken, die als zendende
kerken fungeren voor het uitzenden van
missionaire predikanten. Een dezer
kerken is die van Bunschoten-Spaken
burg, die als zendende kerk voor Bor
neo fungeert. Zij heeft thans ds. G.
Mulders te Ulrum bereid gevonden als
miss.-predikant te worden beroepen en
uitgezonden. Ds. Mulders is ruim 32 jaar
oud en sedest 8 aug. 1954 predikant in
zijn eerste gemeente, Ulrum.
Prof. C. Veenhof rector
Als rector van de Theologische Hoge
school van de Geref. Kerken onderh.
art. 31 k.o. te Kampen voor de nieuwe
cursus is benoemd prof: C. Veenhof.
en dan staan de toestel-
Binnen veertien dagen ontvang ik
voor een bespreking"
Ze praten nog eve
len weer in rust.
XTV. NOG GROTER VERRASSING
Adélsberg neemt zich voor, voorlopig niet op
rijn kantoor te verschijnen.
Zijn vrouw is nog meer verslagen dan hij.
..Ga er niet heen", zegt ze, „het is geen ver
houding. De boekhouder op jouw plaats!"
Maar na drie dagen houdt hij het niet langer
uit. Hij gaat.
Cammeraat zit op zijn gewone plaats. Hij ont
vangt en groet hem precies als vroeger, alsof
er niets veranderd is.
Dit geeft Adelsberg de moed tot een rondgang
door de fabriek. Het personeel kijkt verwonderd,
zij zijn eenvoudige mensen, ze verbergen hun
gevoelens niet. Hij voelt hun sympathie. Maar
het is de sympathie voor een gevallen grootheid,
voor iemand die getuimeld is, voor de schaatsen
rijder die een pijnlijke val doet, maar tevens een
belachelijk figuur slaat, dat spot wekt.
Neen, hij maakt het maar kort, het valt hem
tegen.
Weer blijft hij enige dagen thuis.
„Je moet er eens uit lopen", zegt zijn vrouw,
„het is mooi weer, een flinke wandeling kan je
goed doen".
„Ja. dat is zo. Het is een prachtige nazomer,
we kunnen er nu nog van genieten. Ga je mee?
Samen is gezelliger".
Eigenlijk komt het haar niet gelegen, maar ze
doet het ter wille van hem.
K. Jonkkeid
Ze wandelen de singels rond en nemen de te
rugweg dwars door de sad. Plotseling stoot zijn
vrouw hem aan en zegt: ,.Kijk, daar gaat hij".
Het is Brouwershof. Samen observeren ze hem,
terwijl hij aan de overkant van de straat enkele
meters voor hen uit loopt .Achter hem loopt een
heer, die geregeld dezelfde afstand bewaart.
Als Brouwershof een sigarenwinkel binnen gaat,
blijft de heer stilstaan en bekijkt de etalage van
een meubelzaak. Brouwershof komt naar buiten
en vervolgt zijn weg. Nu loopt ook de heer ver
der. Wat eigenaardig! Wie is dat? Ze kennen
hem niet.
Ze komen thuis en denken er niet meer aan,
te meer wijl de post de oproep heeft gebracht
voor de bespreking van commissarissen en tij
delijk bedrijfsleider.
Die middag vervoegt zich een héér ten kan
tore van Brouwershof en vraagt de patroon te
spreken.
„Wie kan ik zeggen, dat er is?"
,,Dat is niet nodig. Dat vertel ik zelf wel".
Brouwershof komt te voorschijn. Hij kijkt ont
stemd en zegt vragend: „Meneer?"
De bezoeker noemt zijn naam en toont een
penning. Het is dezelfde heer, die de aandacht
trok van het echtpaar Adelsberg.
Brouwershof nodigt hem in zijn privé-kantoor
en beiden nemen plaats. Het bezoek duurt lang.
Ze spreken gedempt en hun gezichten staan ern
stig. Brouwershof is bewegelijk, hij maakt opge
wonden gebaren en schudt energiek zijn hoofd.
De bezoeker blijft volkomen beheerst, spreekt
langzaam en nadrukkelijk met onbewogen ge
laat en kijkt met strakke ogen Brouwershof
voortdurend recht in 't gezicht, acht gevend op
iedere gelaatsuitdrukking, op elke trek van spier
Brouwershof komt die avond later thuis dan
gewoonlijk.
„Ik moet morgenochtend bijtijds op reis",
zegt hij.
„Waarheen?"
„Naar Brussel".
„Is dat zo plotseling opgekomen?"
„Ja, ik hebik ontving een schrijven, dat
de reis noodzakelijk maakt. Misschien blijf ik
enige dagen weg. Ik ga maar vast mijn koffer
pakken".
Dat vindt ze vreemd. Terwijl hij boven
denkt ze daar over na. Ze meent gezien te heb
ben dat hij enigszins onzeker deed. Dat is ze niet
van hem gewend.
Als hij beneden komt voor het middagmaal,
merkt ze niets. Hij heeft zich weer hersteld. Of
zij heeft zich vergist.
Die avond blijft hij thuis, maar 's nachts
merkt ze, dat hij onrustig is en niet zo vast
onafgebroken slaapt als anders.
's Morgens is hij bijtijds gereed, toch laat hij
zich rijden naar het station.
(Wordt vervolgd?
5 Morgenwijding. VARA: 10.20
ers; 10.40 Gram; 11.10 Kamer-
Lichte muz. AVRO12.00 Lich-
I Sport en prof
Nws; 13.15 M
13.55 Beursber; 14.00
liano; 14.35 Voordr; 14.55 Dub-
15.10 Gevar. progr. VARA;
16.00 Harp
d jeugd; 17.05 Ins
tietips; 18.00 Nws:
3oekbespr; 20.15 Viool e
52.40 Zorg om de
vijding. VARA:
53.1524.00 Grar
GRAMMOFOONPLATENPROGRAM-
Uitzonderlijke
T .V .-ontvangst
Het „televisieweer" was gister
avond weer uitzonderlijk goed.
Wij konden plaats van waar
neming was het noorden van
Den Haag niet aVeen Lopik,
Irnsum en Mierlo krijgen, maar
ook Duitse (bijzonder sterk),
Italiaanse en Franse zenders en
zelfs het geluid van de B.B.C.-
televisie. Mét Denemarken, dat
wij dinsdagavond goed konden
ontvangen, wilde het gisteravond
niet al te best boteren.
In Madrid hebben maandag ver
scheidene televisiekijkers een
uitzending van de Nederlandse
televisie ontvangenEenzelfde
verschijnsel had zich ook reeds
zondag voorgedaan toen de
Spaanse kijkers tijdens een
kinderuurtje op hun scherm een
dubbel beeld kregen door het
doorkomen van een reportage
over een bezoek van de West-
duitse bondskanselier Adenauer
aan een fabriek.
Spaanse televisiedeskundigen weten
het verschijnsel aan een „grapje
van de zon": een abnormale staat
van ionisering van de atmosfeer,
overeenkomend met de hoogste
zonneactiviteit, hetgeen zich
eens in de elf jaar herhaalt.
Weerber; 13.00 Nws; 13.10 Geval.
13.50 Cricketuitsl; 14.00 V d scholen; 15.00
Sportrep; 15.55 Ork. conc; 16.30 Hoorsp;
17.00 V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws;
18.15 Stad en land; 18.40 Sportber; 19.00
Gevar. progr; 19.30 Caus; 19.45 Gevar.
progr; 20.15 Ork. muz; 21.00 Nws; 21.15
Buitenl. overz; 21.45 Causerieën; 22.15
Pianorecital; 22.45 Caus; 23.00 Nws; 23.08
—23.13 Koersen.
Engeland, BBC Light Programme. 1500
15.45 Weense muz; 16.15 Mrs. Dale's dag
boek; 16.30 Ork. conc; 17.15 Cricket;
18.35 Gram; 18.45 Hoorsp; 19.00 Nws;
19.25 Sport; 19.30 Gevar. muz; 20.15 Licht
progr; 20.30 Gevar. progr; 21.00 Gevar.
Brussel. 324 i
17.45 Duitse les: 18.00 Vlaamse licderei
18.10 Voordr: 18.30 Vlaamse liederen; 19.1
Nws: 19.40 Volkszang; 20.00 Symf.-ork. t
toph Willlbald
und Eurydike":
Vrijdag
I. Chri
„Orpheus
ihren Tod (Scène en Aria van
Margarethe Klose, alt, Orkest v
erse Omroep olv. Artur Rother
Auen slnd sellgem Frieden, (Ar
rydike), Anny Schlemm, sopra
Wilhelm Loibr.er. 2.
hier, (Aria van Flor
tenor, Symphonie O:
Wilhelm Loibner.
III. Carl Maria v
Oberon, Philharmoni
lijn olv Eugen Joch
TIPS
Ellinor Junker-Gie-
uttgart olv. Wolfgang
e Numero Eins. (Bil
Junker-Glesen, so-
bas, Württembergs
rt olv. Wolfgang Sa-
zr. alt, Wolfgang Wind
jelbert Czubok. bariton.
Symphonie Orkest van
and Leltni
send Taler, (Aria van Ba<
Hann, bas, Symphonie Orki
berg. olv. Wolfgang
'alllsch. 4. Wie
Ich strahlt Helterkelt und Fröh-
Engelbert Humperdinek uit
c en Aria van Ariadne). Hilde
raan, Symphonie Orkest van
Rudolf Moralt.
uit het buitenland
Om 22.20 uur vanavond over het
Light Programme van de BBC (1500
en 247 meter); dansmuziek uit vroeger
tijden door Sydney Thompson en zijn
Olde Tyme Dance Orchestra.
De Homè Service van de BBC
heeft vanavond half negen (330 meter)
weer de wekelijkse radio-quiz, of
liever het behendigheidsspel „Twenty
Questions'
De KRO heeft haar programma van
avond verdeeld over Testplaat, waarin
leerlingen van de toneelacademie uil
Maastricht aan het woord komen, aan
damkampioenschappen in Amsterdam
en aan de kook-
rooromrr-o voor morgen
TNE REDE, die, naar nu gebleken is,
de Chinese communistische leider
Mao Tse Toeng in februari van dit
jaar heeft uitgesproken en die eerst
thans is gepubliceerd, heeft wel de
aandacht van de Westerse wereld ge
trokken. Hij heeft daarin voor het
Chinese communisme een eigen plaats
opgeëist naast dat van het Kremlin en
dat van Tito.
Raadselachtig is al dadelijk, dat de
rede in februari is uitgesproken en dat
zij thans voor publicatie wordt vrij
gegeven.
Waarom is zij in februari uitgespro
ken? Men zou het uit een enkele pas
sage kunnen afleiden. De spreker heeft
zijn rede toegegeven, dat de op
stand in Hongarije ook in China on
rust had veroorzaakt. Die onrust was
kennelijk nog verdiept door de mee
dogenloze manier, waarop de Rus
sische leiders daartegen waren op
getreden. De rede van Mao Tse Toeng
had de strekking om voor binnen
lands gebruik enige waarschuwende
woorden te spreken.
^/"AAROM echter wordt de rede
eerst thans, en thans alsnog, ge
publiceerd? Dat is vermoedelijk toch
wel mede gedaan voor buitenlands
gebruik. Er was Mao Tse Toeng op dit
moment blijkbaar iets aan gelegen, te
doen uitkomen, dat zijn communisme
niet geheel gelijk is aan dat van
het Kremlin en aan dat van Tito.
Met andere woorden: het Chinese
communisme en China zelf hebben in
deze rede hun zelfstandigheid beklem
toond. De Chinese communisten willen
bovendien niet volop mede gecompro
mitteerd worden door het Russische
optreden in Hongarije.
Het verschil met het Russische
communisme, zoals Mao Tse Toeng
het heeft gesteld, is natuurlijk het
meest interessant. Het komt naar het
schijnt hierop neer, dat hij zich tegen
dwang verklaart als middel om het
communisme op te leggen.
Maar even spoedig blijkt, dat dit
toch alleen neerkomt op een verschil
in gradatie. Want, zo betoogde hij even
goed, dictatuur moet er blijven. Op'
merkelijk was intussen weer, dat de
spreker ook de mogelijkheid van
meningsverschillen aanvaardde, al
haastte hij zich daarnaast te keren
tegen de aanvaardbaarheid van een
oppositie in Westerse zin.
ouds heeft China een zeer hoge be
schaving gekend, een beschaving die
heel wat ouder is dan de Europese.
Zulk een volk Iaat, geestelijk gespro
ken, het communisme voor een be
langrijk deel langs zich heengaan.
Kenmerkend in dit opzicht ook was,
wat Mao Tse Toeng in zijn rede zei
over Tibet. Daar, gaf hij toe, bestaat
voor het communisme geen belang
stelling. Het slaat bij de Tibetaanse
lama's kennelijk niet aan. Welnu, voor
de Chinese leider was dit aanleiding
geworden, om zijn communistische
propagandisten voorlopig uit Tibet,
terug te trekken. Alleen de Chinese
bezettingstroepen zijn er gebleven.
Voor China zelf wil Mao Tse Toeng
het nu gaan zoeken in de richting van
overreden en overtuigen en van op
voeden. De Chinese intellectuelen
kregen enige wat geruststellende
klanken te horen. Zij mogen niet al
te hard worden aangepakt.
U™
DEZE REDE van Mao Tse
Toeng weten we nu zo ongeveer,
hoe de Chinese leider over de situatie
denkt. Hij heeft de aanwezigheid van
een derde vorm van communistisch
regiem aangegeven, naast dat van het
Kremlin en naast dat van Tito. Dat
van Mao Tse Toeng staat zo ongeveer
tussen beide in. Het is aangepast aan
de Chinese volksaard en zal vermoede-
'ijk tevens de strekking hebben, dat
het andere Aziatische volkeren wat
directer toespreekt.
Ook voor de niet-communistische
wereld is er aanleiding, de verdere ont
wikkeling met aandacht te volgen. Die
vereld zal intussen niet voorbijzien
het feit. dat het toch het commu
nisme is, dat in China heerst, een
t-'U unisme dat naar gelegenheid het
voord democratie in de mond neemt,
maar dat niettemin volslagen dicta
toriaal van inslag is.
Dat het alsnog vier maanden heeft
moeten duren, voordat de vrije wereld
van deze rede kon kennis nemen, zegt
in dit verband wel iets. Er is in wezen
geen vrijheid van meningsuiting.
Moeten wij van de vormen van com
munisme zeggen: van hetzelfde laken
een pak? Of moeten we liever zeggen:
van een ander soort laken een pak
in nagenoeg gelijke snit? Vooralsnog
zien U'e slechts een betrekkelijk ver
schil. De snit blijft het beslissende.
Onderivijsbenoemingei
Valster te Rotterdam.
Van Noppen te 's-Gravenhage, (aardr.),
A. Schutter te Utrecht (spreekonderw.),
mej. J. J. v.d. Kieft te Kootwijkerbroek
(nutt. handwerken).
Tot onderwijzeres aan de Vreden-
oordschool te Rotterdam-O. is benoemd
mej. M. W. Eggink te Zeist. Mej. A. v.
d. Veen te Leeuwarden is benoemd tot
onderwijzeres aan de chr.nat.school te
Makkum.