irffc
Mozes en Aaron, muzikaal
drama van Schönberg
Prijzen ontwikkelen zich
in gunstige richting
Langzamerhand terugkeer tot
het peil van 1955
NI lj
VRIJDAG 7 JUiNI 1957
Wereldpremière in Ziirich
ZURICH, 7 juni 1957.
Het ganse bijbeldrama, dat zich heeft afgespeeld bij de dans om het
gouden kalf aan de voet van de berg Sinaï en bij de verbrijzeling der
vetstafelen. in een muzikaal drama om te zetten, mag voor elke componist
aantrekkelijk en zelfs spectaculair gegeven zijn, bij de uitwerking
trvan zal hij als mens ongetwijfeld menselijke tekortkomingen voelen.
in de verwerkelijking van de dans zelf of van de afdaling van de berg
(door Mozes. Dat zijn per slot van rekening maar de uiterlijke gegevens die
f symbolisch zelfs op heel andere wijze dan in het bijbelverhaal is gegeven,
kunnen worden verwerkt in een muzikaal drama. Het gaat er bij dit gehele
bijbelrelaas, dat eigenlijk al begint bij de stem in het brandende braambos,
om veel hogere dingen. Het gaat hier om de geestelijke vrijmaking van
Gods volk, een vrijmaking die alleen dan volmaakt kan zijn als er de
j gebondenheid is aan de normen die Gods vinger in de stenen tafelen
opriepen. Zolang een componist die vrijheid in de gebondenheid niet zelf
beleeft, zal hij niet verder komen dan het klatergoud, waarmee het gouden
kalf werd gemaakt.
Het Stadttheater m Ziirich heeft gis
teravond m het kader van de Juni-Fest-
rochen de -wereld-première gebracht van
l het muzikale drama, dat Arnold Schön-
i 1930"32 naar dit gegeven schreef,
flji» opera „Mozes en Aëron". Om dit enor-
evenement te verwezenlijken waren
t minder dan 320 koorrepetities en
orkestrepetities nodig. In de zaal za-
ri 200 kunstcritici uit de gehele
NJwereld. benevens tal van componisten en
^Uitvoerende kunstenaars. Men kan de
in Zürich bewonderen om dit
groots opgezette werk eindelijk eens in
ae te brengen. 25 jaar na het ontstaan
i de opera. Dit gehele project naar
{Nederland te brengen in het Holland-
"jFesüval. zal ons op ruim één ton komen
en dat laat helaas de bestedingsbeperking
Men kan zich zelfs afvragen of een
dergelijk project verantwoord ls. daar
het toch maar om enkele voorstellingen
gaat. De kosten komen er nooit uit en
hst grote publiek schrikt al bij de naam
•nberg. daar men dan altijd aan
twualftoon-formules denkt of zoals
wel zegt aan rekensommetjes
in noten. In ieder geval ben ik blij het
verk te hebben gezien en gehoord en ik
betreur het, dat deze opera niet in ons
land kan komen. Zwitserland komt de
an de wereldpremière toe en daar-
alleen al steken die Jund-Festwo-
in Zürich in betekenis ver uit bo
ven de andere festivals met de geijkte
parede-paard jee
Arnold Schönberg
Laat ik echter op mijn inleiding terug
komen en mij nu gaan afvragen in hoe
verre de in 1951 overleden Arnold Schon
er in is geslaagd het bijbelse drama
alleen muzikaal gestalte te geven.
Mar het ook een geestelijk perspectief
te verlenen. Arnold Schönberg stamde
joodse familie, doch trad op 18-
Jarige leeftijd tot de Evangelische Kir-
toe. In 1933, nbdat Schönberg het
kacisme was ontvlucht en onderdak had
l»vonden in Amerika, keerde hij tot de
èodse Gemeente terug, hij was toen 59
j«flr In zijn jonge jaren had Schönberg
»»l iets van een vrijdenker, ondanks zijn
aangenomen protestantisme. Maar ongc-
op zijn 40e jaar begon toch een tijd.
geloofskwesties hem niet loslieten
Bijbel hield hem gevangen en hij theo-
ogiseerde en- filosofeerde graag. Hij
Khreef daarna ook tal van religieuze
in in 1925 begon hij een tekst te
•dirijven voor een oratorium, dat hij
Mores en Aaron wilde noemen. Het Is
Ken oratorium maar een opera gewor-
Aan het slot van de Ze acte van
Schönberg's opera keert Mozes
terug van de berg Sindi, werpt
de tafelen stuk en spreekt zijn
toorn uit. Op de voorgrond
Mozes (Hans Herbert Fiedler).
(Foto W. E. Baur, Zürich)
den, omdat Schönberg in de tekst het
bijbelverhaal zodanig had gedramatiseerd
dat er van een eigenlijk oratorium geen
sprake meer kon zijn.
Wat heeft Schönberg gedaan? Hij maak
te van Mozes en Aaron twee tegenover
gestelde ideeën, twee afzonderlijke ge
dachten-werelden. Men zou kunnen zeg
gen, dat Schönberg idealisme (Mozes)
tegenover materialisme (Aaron) s'telde.
Meer niet, want Schönberg was noch lit
terair noch muzikaal in staat het god
delijke tegenover het menselijke te stel
len. Daarvoor ontbrak het hem aan een
geestelijk niveau, daarvoor miste hij de
waarachtige overtuiging, het onwrikbare
geloof. Mozes en Aaron zijn in Schön-
bergs opera twee vrij zwakke symbolen
gebleven, waarbij men eerder in Aaron
dan in Mozes gelooft.
Het verhaal
Ook Schönberg is begonnen met de
stem uit het brandende braambos, waar
na direct daarop voor Mozes en Aëron
het Israëlitische volk in grote koor-scè
nes zijn gevoelens van geloof en twijfel
uitspreekt En heel symbolisch laat
Schönberg de stok, die in Mozes' hand
een staf was, in de hand van Aëron in
een slang veranderen: de onverander
lijke wet tegenover de immer kronke
lende menselijke geest.
In het tweede bedrijf bevindt men zich
in de voet van de berg Sinaï. Het volk
het wachten op Mozes moe geworden,
il een lijfelijk zichtbare god, die enige
•onderen kan doen, de wonderen die
ien zélf wil namelijk. En dan laat Aëron
het gouden kalf oprichten en ontstaat er
een ware orgie van dronkertheid en dans.
waarbij naakte maagden worden geof
ferd. De wijn blijft stromen, het bloed
blijft vloeien en het goud blijft blinken
tot Mozes terugkeert met de Tafelen der
Wet in de handen. Dan zakt alles ineen,
het volk verdwijnt, het gouden kalf ver
schrompelt en over blijven alleen Mozes
Aaron met de lijken van de geoffer-
den. „Het volk wilde een zichtbare god"
zegt Aaron en Mozes antwoordt: „De
Eeuwige God vernietigt elke zichtbare
door mensen gemaakte god. Niet één
beeld maar de Wet- is het onverganke
lijke." Ten slotte verblijzelt Mozes de
wetstafelen en roept in vertwijfeling God
aan, niet meer wetende wat te zeggen
tot het volk. Mozes valt ter aarde en
stamelt: „O woord, o woord dat me ont
breekt."
Daarmede eindigt het tweede bedrijf,
i muzikaal ook de opera. Het derde be
drijf heeft Schönberg nimmer op muziek
gezet. Wel schreef hij de tekst: een dia
loog tussen Mozes en Aaron, waarbij
Mozes aan Aaron de vrijheid geeft. Deze
kan die vrijheid niet verdragen en valt
dood neer. Nog afgezien van de bijbel
wijziging is het begrijpelijk dat Schön
berg het derde bedrijf alleen maar in
de tekst heeft gelaten. Zoals het Mozes
het juiste woord (althans volgens
deze opera) ontbreekt zo ontbrak het
Schönberg en hij is er zich wonderwel
bewust geweest aan de geest om
In de eerste acte van Schönberg's
opera „Moses und Aron" bren
gen Mozes en Aaron het volk de
boodschap der uitverkiezing door
God, als het volk zich voor Hem
wil buigen. Een der groots ge
monteerde scènes tijdens de
wereldpremière gisteravond in
Zürich, waarbij op de foto duide
lijk de uitbouw van het toneel
over de orkestbak is te zien.
(Foto W. E. Baur, Zürich)
het onzichtbare wonder Gods muzikaal
gestalte te geven. En wie zal dit trou
wens wel kunnen. Met alle goede wil is
Schönberg niet verder gekomen dan tot
wat menselijk gefilosofeer over Gods
Wet en de menselijke afgod zonder over
winning van de eerste, zonder de vol
maakte glans die, naar het woord van de
psalmdichter, die Wet verbreidt. Daar
voor is bekering, is uitzicht nodig.
Muzikale belijdenis
Hiermede i6 eigenlijk wel tevens d«
zwakheid in Schönbergs muziek aange
duid, een zwakheid die niet speciaal aar
raar niet in een bepaalde richting wil
dringen. Juist door het ontbreken vai
paalde tonale centra die altijd bepaalde
gevoel6-associatiee veroorzaken, is Schön
bergs muziek dus van een volkomen ob
jectiviteit Maar door dit abstracte ka
rakter wordt ook veel aan suggestiev
zeggingskracht gemist, speciaal wel ii
het tweede bedrijf, waarbij de dronke-
mansdans om het gouden kalf zelfs het
ongetwijfeld hieraan verbonden z
lijke element ontbeert. Telkens schoot
Schönberg tekort in zijn overtuiging
in de noodzakelijkheid van zijn toonsys
teem. Slechts het eerste bedrijf heeft
menten van fascinerende werking. Doch
bij alle reserve, die men ten aanzie»
dit bij elkaar 100 minuten durende werk
heeft, moet toch gezegd worden, dat
zich van begin tot eind geboeid weet door
wat de menselijke geest in eerlijke
tuiging heeft weten neer te schrijven
Dat Schönberg zozeer de eigen zwakheid
voelde dat hij het werk niet voltooide,
tekent al zijn grootheid.
De opvoering
Zoals gezegd: men kan de grootste t
wondering hebben voor de moed van 1
Stadttheater in Zürich om dit 6chier c
menselijk moeilijke werk tot een uitvc
ring te brengen. Dat die uitvoering tot
alle details geslaagd zou zijn, is een n
te stellen eis. Men heeft nl. bij deze u
reldpremière nog geen enkel voorbeeld
gehad, hoe het wel en hoe het niet moet.
Het is slechts het leggen van de c
steen geweest. Later zal men op deze
uitvoering kunnen teruggrijpen en
anderen en verbeteren.
Het eerste bedrijf had een grote stati
sche zeggingskracht, en monumentaliteit
die overrompelde. Maar in het tweede be
drijf werd er dermate onwerkelijk fee6t
gevierd bij het gouden kalf en was
weinig overtuiging in de scènische en
reografische opbouw, dat men niet hele
maal aan de gedachte van een k«
ontkwam. Dat werkte ook op de vertol
kingen van Moze6 en Aaron in, die 6teeds
aan directe kracht gingen mi
Waren de kostuums in een zeer goed ge
stileerde klassieke 6tijl gehouden, het of
feren van de naakte jonkvrouwen in bi
kini had wel iets lachwekkends. De to-
neelopbouw en het door verlichtingen
wisselende décor waren in een zeer sug
gestief abstracte stijl gemaakt volkomen
In de sfeer van Schönbergs muziek. De
regisseurs Karl Heinz Krahl, Paul
Haferung en Jaroslav Berger hebben niet-
een weg geopend voor latere op
voeringen. Twee Berlijnse kunstenaars
vertolkten de beide titelrollen. Hans Her-
bert Fiedler sprak en speelde de Mozes-
rol (een spreekpartij) veelal waardig er
6ober, maar zakte na de afdaling van d<
berg in, vermoedelijk mede veroorzaakt
door de weinig overtuigende kracht, die
het stuk karton, dat de wetstafelen moest
voorstellen, had. De tenor Helmut Mei
dhert zong uïteret knap (hij moet beslist
een absoluut muzikaal gehoor hébben) de
Aaron-partij, maar was in het 6pel si
wat erg amicaal. Charlee Gillig wa6
waardige en felle heidense priester
Ingeborg Friedrich en Mary Davenport
zongen zeer mooi de partijen van
Schönberg maar aan alle mensen eigen
is. De kracht van het geloof kan men
hoogstens in blijdschap bezingen, maar
zal men niet in enig handwerk kunnen
vangen. Muzikaal en litterair kan men
tot een belijdenis komen, het innerlijke
wonder' Gods'blijft onvoorstelbaar.
Is Schönberg nu muzikaal tot een belij
denis gekomen? Ja, maar dan alleen tot
een muzikale belijdenis en niet tot een
geloofsbelijdenis. Hij i6 zeer consequent
tot een belijdenis van het vernuftige
tiwaalftoon-systeem gekomen, van de eer
ste tot de laatste noot toe volstrekt vol
gehouden.
Met de muziek heeft hij overigens een
niet aan enige tijd gebonden voorstelling
gegeven. Het is alles zo volkomen ab
stract gebleven, dat Schönberg de luiste
De aanbidding van het gouden
kalf, dat Aaron het volk ge
schonken had na de 40 dagen
afwezigheid van Mozes. In het
midden Aaron (Helmut Mel-
chert). Een scène uit de Ze acte.
(Foto W. E. Baur, Zürich)
het jonge meisje en de zieke. De dirigent,
Hans Rosbaud, had alles meesterlijk in
de hand. elke siutatie volkomen beheer
send. De koren en orkesten van Zürich
en Luzern hebben grote prestaties gele
verd. Langdurig heeft de stampvolle zaal
die al weken tevoren was uitverkocht,
gisteravond alle uitvoerenden voor deze
prestaties toegejuicht.
Corn. Basoskl.
Jeugdig en fris als een meisje, wijs als een vrouw, zó is .Margriet'.
Niet voor niets is .Margriet* reeds jarenlang het gróótste blad van Nederland!
Minister Zijlstra in Tweede Kamer:
(Van onze parlementaire redacteur)
T~AE NEIGING OM DE PRIJZEN TE VERHOGEN neemt af." Deze ver
heugende mededeling deed gistermiddag de minister van econo
mische zaken, prof. Zijlstra, toen hij als laatste spreker van achter de
regeringstafel de huurvoorstellen verdedigde. En hij kon daaraan toe
voegen, dat de vertegenwoordigers van werkgevers-, werknemers- er
middenstandsbonden hem woensdag hebben toegezegd verdere mede
werking aan het prijsstabilisatiebeleid te verlenen.
Het gesprek met de middenstand zal op
korte termijn worden voortgezet. Dan zal
de vraag bekeken worden of de opeen
stapeling van lasten voor de middenstand
nog te dragen zijn. „Dat zal geen vaag ge
sprek kunnen worden", aldus minister
Zijlstra, want de moeilijkheden moeten
geconcretiseerd worden." Voor de be
windsman staat het vast dat de lasten van
1957 (de gevolgen van de invoering van
ouderdomswet en de huurverhoging) niet
alleen op de baten van 1957 mogen wor
den betrokken. Ook de baten van vooraf
gaande jaren zullen in beschouwing ge-
ïomen worden. Bovendien mag niet ge
legd worden, dat de middenstand in het
algemeen deze lasten niet kunnen dragen.
Dat is nl. niet het geval. Prof. Zijlstra
vond het moeilijk om bij het bepalen van
het beleid een verschil te maken tussen
grote en kleine ondernemingen. In ieder
geval zal hij zich concreet bezig gaan hou-
met de mogelijkheid om het prijs
beleid te differentiëren.
Uit het feit, dat er de laatste maanden
weinig verzoeken zijn ingediend om de
prijzen te mogen verhogen constateerde
ister Zijlstra een kentering in het
getij. Langzamerhand keren we weer
terug tot de toestand van 1955. Prijsver
hoging is alleen geoorloofd als deze
dringend noodzakelijk is. En als aanvul
ling op deze regel geldt, dat daling van
de grondstoffenprijzen ook in de eindprljs
merkbaar moet zijn. De bewindsman van
economische zaken zeide, dat de voor-
itter van de Raad van Bestuur in Ar
beidszaken, de heer De Graaf, hem had
rklaard, dat de bereidheid om het prijs
stabilisatiebeleid te steunen van kracht
blijft. Deze mededeling was van belang,
omdat deze raad bezwaren had ingebracht
tegen de looncompensatie, Juist in ver
band met de prijsgevolgen.
Gevolgen te dragen
„Als de regering zegt. dat de 25% huur-
rhoging moet doorgaan, houdt dat In,
dat de gevolgen van deze huurverhoging.
haar mening, fe dragen zijn", zo zeldc
minister Zijlstra. Binnen een Jaar Is de
imisehe ruimte voor deze huurver
hoging niet groot genoeg. Ook het jaar
1958 zal nog gebruikt moeten worden
de overspanningen van de jaren 1956
1957 te kunnen opvangen. Rust in lonen
en prijzen is dus ook het parool vooi
1958. Minister Zijlstra begreep dat ei
moeilijkheden zullen rijzen. HU ver
rrouwde echter, dat de gevolgen van d<
invoering van de ouderdomswet, de huur
verhoging en van het nieuwe landbouw
beleid binnen aanvaardbare grenzen ge
houden kunnen worden. Zo zal in de
agrarische sector de loonsverhoging wel
in de prUzen moeten worden door-
De werkgevers waren aanvankelijk be
reid om de eerste gemeenteklasse eer
loonbijslag te geven van f 2.75. De rege
ring heeft daar f 3.10 van gemaakt. Is
dit verschil nu zo groot, dat men
zeggen dat de prijsstabilisatie in gevaar
wordt gebracht? Minister Zijlstra kon
dat niet geloven. Ook in de bouwwereld
is er een tendéhs tot prijsdaling. Het is
niet eenvoudig om vla de prijsbewaking
vat op de bouwprijzen te krijgen. In c
leg met het departement van volkshuis
vesting en bouwnijverheid wordt dat ech
ter geprobeerd. Ten slotte betoogde prof.
Zijlstra de indruk te hebben, dat het totale
complex van maatregelen meer een
flatoir dan een Inflatoir effect zal hebben.
Ouderdomsuitkeringen
Minister Suurhof deelde mee advies te
hebben gevraagd aan de SER om de uit
keringen krachtens de algemene ouder
domswet, in verband met deze huurstg-
ging. te verhogen van f 1404—f 1512 voo
gehuwden en van f 840—930 voor onge
huwden.
Een huurverhoging van 12Vs%!» zal, naai
zij-n mening, binnenkort weer gevolgd
Tocli is hel zo
DIKKE IJSSCHOLLEN VAN DE POOL
953) Hoewel de Noordpool, vd de
koude betreft, in een kwade reuk staat,
worden daar toch niet die extreem-lage
temperaturen aangetroffen die in de «ui-
delijk gelegen landgebieden zoals Siberië
voorkomen. In de noordelijk gelegen
op deze qsschollen
nen worden.
Zover wilden de
niet gaan. Een paar
zijn in hun drijfto
door Iurhtwaarnem
gesticht hadden kur
Amerikanen echte
van deze jjseilande
ht door de Poolze
er* gevolgd, waarh
lijke rondzwervinpen ia de Poolze*. wat
voor de Amerikanen voldoende aanlei-
r ding was een expeditie op één van deze
Usschollen af te zetten voor het verricb-
j en ander geofysisch waarnemeningswerk.
delen van hel arctische gebied heerst een
zeeklimaat, dat nu eenmaal wat mildere
eigenschappen heeft dan het landklimaat
en als gevolg daarvan is de kon aan de
Noordpool van geringere heftigheid dan
Noord-Aiië.
Dit zeeklimaat aan de Noordpool heeft
lileek, dat éen van i
eze eilanden in min
april 1947 tot jul
De ijseilanden bestaan kennelijk niet
uit zeeijs, doch zijn waarschijnlijk afkom
stig van Ellesmere Eiland, een groot
eiland aan de noordwest-kant van Groen
land. De noordkust van Flle.mere Eiland
sneeuwijs, dat te vergelijken is met liet
«helf-ijs, dat aan de rand van het vaste-
len daar zo goed als nooit voorkomen:
het drijfijs mag een paar meter dik zyn,
maar daarmee is de zaak dan wel he
keken. Daarom kunt ii zich wellicht de
de Amerikaansr^urii'mnrh"fvoorstellVn'
door afkalving voortdurend stukken los
laten, die als enorm,- eilanden in dr
Poolzee blijven ronddrijven.
De ijseilanden in het Noordpoolgebied
liehoren dus niet tot de gewone ijsbergen.
toen zij in 1946 en 1947 op de Noordpool
een drijvende ijsformatie ontdekten van
véél groter dikte dan tot nu toe voor
n
schatting gemiddeld 7000 stuks per jaar
afleveren (met een gemiddelde inhoud
van 1,4 miljoen ton per stuk), maar zijn
Er zijn zelfs verschillende van deze
enkel exemplaar een dikte van 70 m
9501 was afgezakt
y
an de 80ste breedte
te beschouwen als afgekalfde ijsschollen,
waarvan het alleenvertoningsrecht tot nu
toe alleen aan het Zuidpoolgehied was
toegekend. Klaarblijkelijk mag Ellesmere
herat, waarvan 12 m hoven water uit
«tak. Het waren echte ijseilanden. waar
van het grootste een lengte van niet min
der dan 30 km had en ruimschoots plaats
bood voor een paar wereldsteden zoal»
Londen en New York. die zonder gevaar
üraad in het noord
Ie 70ste hreedtegra
Oost-Siberië. om v
trarht op te stpmen
De andere (jleiUnd
n van Canada naa
■d in de buurt van
rvolgens met volle
naar de Noordpool
1951 werd bereikt
Eiland er nu ook een paar in licentie
vervaardigen.
En weet u. dat ook de Noordpool
oortdurend aan de wandel is?
Daarover een volgende keer
Nadruk verboden)
moeten worden door een even grote huur
verhoging. Dat betekent, dat er twee
maal een kleine overcompensatie gegeven
moet worden. En dat is schadelijker dan
dit eenmaal te doen. De minister van
sociale zaken gaf toe dat de loonopbouw
door dit bijslagstelsel iets uit zijn verband
wordt ^getrokken. Er is echter geen an
dere keus. Een verhoging van de lonen
met een bepaald percentage zou een nog
grotere overcompensatie ten gevolge I
hebben. Hij was het eens met zijn partij
genoot Roemers, dat de reële positie van
de werknemers er niet op achteruit gaat,
ook al wordt het gemeenteklasseverschil
nominaal iets verhoogd.
De minister van financiën, Hofstra, be
toogde, dat de gedachte van blokkering
niet uit financiële motieven is ontsproten.
De blokkering levert f 50 f 60 min per
jaar uit. Een bedrag, dat te klein is om da
bestaande liquiditeitsmoeilijkheden op te
lossen. Bovendien is niet precies bekend
hoe groot het geblokkeerde bedrag zal
zijn. Dat ls afhankelijk van de omstan
digheid of op ruime schaal de woningen
worden verbeterd. Daarom kan met dit
geblokkeerde geld niet op lange termijn
gefinancierd worden. De rente van 3"»
over het geblokkeerde kapitaal vond
minister Hofstra niet te weinig. De rente
wordt betaald over het gehele geblok
keerde tegoed. Een deel daarvan is echter
aan belasting onderhevig. Dat betekent,
dat er eigenlijk een rentepercentage van
5*/« wordt gegeven.
(Advertentie)
WAS HET WEL
ZO'N KLEINIGHEID?
•rg vergist had! De verwaarloosde
..kleinigheid" bleek heel nare gevolgen
te hebben! ZU wist wel, dat z(j enigs
zin» last had van lichaamsreuk
gevolg van transpireren. Maar ja. trans
pireren is toch heel gewoon en iedereen
heeft daar last van als het warmer
wordt.
Toegegeven! Transpireren Is natuur
lijk en daardoor kan dus llchaamsreuk
ontstaan. Maar dat zij er niets tegen
deed, was helemaal niet natuurlijk! Hier
had Bac-stift een desodoriserende
stift goed werk kunnen doen. Een
enkel streekje In de oksel een paar
keer per dag herhaald - geeft de pret
tige zekerheid vrij te zyn van lichaams
reuk. Maakt er een gewoonte van. het
houdt U vele uren heerlijk fris. Bac-stift
past in Uw handtasje en neemt bijna
K~ fe
Algerijnen verlaten
gevaarlijke dorpen
Duizenden Algerijnse mohammedanen
trekken weg uit de dorpen in de omge
ving van Meloeza, waar vorige week 300
mannen en jongens werden vermoord
door de opstandelingen. Dit dorp zelf is
direct na de begrafenis van de slacht
offers door de vrouwen en kinderen ver-
Ongeveer 5000 mannen, vrouwen en kin
deren uit twee dorpen zijn met hun vee
in noordelijke richting getrokken. Gis
teren begonnen de inwoner» van een
derde dorp de uittocht
Bij grootscheepse razzia's Ln Parijs,
waaraan duizend politiemannen deelna
men, zijn gisteren 144 Noordafrikanen
aangehouden. Zij zullen naar Alaprije
worden gebracht om daar verhoord ts
worden. Bij de razzia's zijn revolver»,
messen en grote sommen geld gevonden.
Boekenhoek
Holland in platen en citaten. Uit
gave Van Keulen N.V.. Den Haag.
Deze fraaie uitgave brengt een geluk
kige combinatie van treffende foto's en
van al even treffende citaten en beid»
zijn in staat onze bewondering te wekken:
bewondering behalve voor de mogelijk
heden van de moderne drukkunst voor
de schoonheid van ons land. De foto'» zijn
Albert Mcnalda. B. J. Aalbers zorgde
passende Illustraties. Dit alles ls
wel op bijzonder verzorgde wijze uitge
geven. De citaten zijn behalve in het Ne-
mds in het Engels, Frans en Duits op
genomen, zodat dit bock ook uitnemend
geschikt is om aan vrienden in of uit den
vreemde als geschenk te worden aange
boden. Het zal voortreffelijke ambassads-
diensten verrichten.
koffieklaar