MODERNE MUZIEK AMERIKA |T I, SS F Nieuw boek van Radinger Cultureel venster Ormandy bewerkte Handel Cor de Groot speelde Beethoven Psalm 24 SBrSB f&ÏMS 63 f ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 JUNI 1957i en voor de toekomót Jlllllli Itlfllll lllllllll Jllllllll HIHHI flKIIIHI lllllllli IHHfH IIHIHW Donald V. Mehus, M.A. „Ah een jongeman van halverwege de twintig al een dergelijke symfonie schrijft, waar zal hij dan over vijf jaar toe komen!" Met deze verzuchting, die vermoedelijk op de ..bandeloosheid" van het werk sloeg, in troduceerde de beroemde Duits-Amerikaanse dirigent Wal ter Damrosch omstreeeks dertig jaar geleden bij het New Yorkse publiek de eerste symfonie van een toen nog vrij wel volledig onbekend Amerikaanse componist. Of het ge hoor de opinie van Damrosch deelde is niet bekend, maar dp jongeman. Aaron Copland, liet zich door deze scherpe aanmerking niet afschrikken en ontwikkelde zich tot een van Amerika's belangrijkste hedendaagse componisten. an Damrosch. wiens muzikale smaak zeer behou dend was. is overigens keqmer- kcnd voor de moeilijkheden, die Amerikaanse componisten hebben ontmoet in hun strijd voor erken ning. Langzamerhand winnen zij echter terrein. In de V.S. besteden nu de mees te orkesten een niet onbelangrijk deel (ongeveer 10 pet.) van hun programma's aan eigentijdse Ame rikaanse muziek. Ook in Europa waar deze muziek heel wat minder bekendheid geniet dan Amerikaanse populaire muziek zijn er op het ogenblik zowel over de radio als in de concertzaal steeds vaker werken van Ameri kaanse componisten te horen. Vorig seizoen speelde het BBC- orkest bijv. in 12 weken 12 ver schillende Amerikaanse composi ties. Ook in Nederland zijn de laatste jaren verschillende werken van Amerikanen uitgevoerd, o.a. van Barber <2de Essay en Adagio voor Strijkorkest door Concertge bouworkest; Vioolconcert en 2de Symfonie door Residentie-Orkest), Creston (2de en 3de Symfop'e aoor Concertgebouworkest; 2de Symfo nie door Residentie-Orkest). Roy Harris (7de Symfonie. Concertge bouworkest). Copland (Klarinet concert, Residentie-Orkest), Menot- ti („Arnahl". radio; „The Consul", Ned. Opera; ,.The Medium", Ope ra Camerata). Wie zijn deze nieuwe Amerikaan se componisten en wat voor mu ziek schrijven zij? In hoeverre be staat er verband tussen hun werk en populaire of volksmuziek en in hoeverre wijkt het af van de Euro pese muziektraditie? Zulk f i componist is bijv. R c Zijn Schönberg. a anderen, maar heeft toch een krachtig, per soonlijk en integraal karakter. Ty perend voor hem zijn de symfoni sche suite ,,The Black Maskers sterk bewogen muziek van grote verbeeldingskracht en de extreme Tweede Symfonie, werk van complexe harmonie, aan trekkelijk om te horen, zij het misschien zeer verrassend Ande re prominente eclgctici zijn o.a. Paul Creston, William Virgil Thomson. De Italiaans-Amerikaan G i a veel heeft bijgedragen tot de ont wikkeling van de Amerikaanse opera, oehoort ook tot deze groep. Zijn opera's, die invloeden van Verdi, Puccini. Richard Strauss, enz. vertonen, worden zowel in Amerika als in Europa veelvuldig opgevoerd. Wij noemen het mu- ziek-drama ..The Consul", komi sche opera's zoals ..The Telepho ne", de kameropera „Amahl". die alle in de laatste tien jaar geschre- Twee andere voorbeelden zijn in deze categorie vermelding waard. Henry C o w e 11 choqueerde reeds tientallen jaren geleden op zeer jeugdige leeftijd in San Fran cisco zijn toehoorders met zijn ..tone clusters", die hij produceer- dfssonant de door met onderarm of vlakke dissonant hgnd op de piano een hele lros- noten tegelijk aan te slaan. Latei- heeft hij deze notentrossen ook nog gebruikt in zijn orkestwerk „Syn chrony'". Harry Partei) heeft een nieuwe toonladder ont wikkeld, die 43 noten in het octaaf telde i.p.v. de gebruikelijke 12. Hij paste deze toonladder in zijn ope ra ..King Oedipus". Dit zijn slechts enkele voorbeel den van Amerikaanse componis ten wier werken de radioluiste- raar of concertbezoeker wellicht vandaag of morgen zal tegenko men. Zo er al enige overheersende kenmerken van deze Amerikaanse ARCHITECTONISCHE OMMEGANGEN Industriële woningbouw of een woning per auto JL ten wij nog al eens over „geïndustriali seerde woningbouw." De aannemers en bouwonderne mers zeggen wij moe ten industrieel leren denken. De achtergrond van onze gedachten is dan, dat het wij Gelukkig beter Onze nieuwe wijken zijn geluk kig beter, wel beter dan wat een halve eeuw geleden werd gebouwd. Daar zijn architekten aan het werk geweest. Zij hebben hun bes te krachten gegeven om aan de mens van deze tijd een omgeving te schenken, waarin zijn leven zich ontwikkelen en ontplooien kan. Wij mogen dankbaar zijn, dat de architectuur Gen. oud probleem zonder een nieuw ciópect Experimentelen Nieuwe richting ziek is grotendeels geschreven in dc laatste 30 a 35 jaar. Deze ontwikkeling valt samen met de nieuwe ..richting", die de Ameri kaanse letterkunde en beeldende kunsten na de Eerste Wereldoor log zijn ingeslagen. Naar schatting van Aaron Copland zijn er op het ogenblik in de Verenigde Staten „omstreeks 350 componisten die se rieuze muziek van enige verdien ste schrijven". Zij zijn afkomstig uit alle delen van het land en hun persoonlijke „achtergrond" is zeer verscheiden. Velen hebben in Europa gestu deerd, anderen hebben gewerkt bij vooraanstaande Europese compo nisten, die in de jaren tussen de beide wereldoorlogen naar Ameri ka trokken, zoals Hindemith. Mil- haud. Strawinsky en Schönberg. De meesten hebben echter hun vakstudie gedaan bij Amerikaanse leraren Omstreeks 15 of 20 van hen hebben een zekere mate van internationale erkenning en be kendheid verworven doordat hun muziek regelmatig zowel in Euro pa als in hun eigen land wordt uit gevoerd. Amerikaanse componisten heb ben talrijke en dikwijls succes volle werken geschreven in vrij wel elke bestaande muziekvorm, zoals symfonieën, concerten, kamermuziek, opera's, balletten nold Schönberg hebben in de V.S. een vrij grote invloed gehad. Vele belangrijke werken van Ameri kaanse componisten zijn op het twaalftoonstelsel gebaseerd. De be kendste dezer dodécafonisten is Waliingford Rieeger. die deze toonschaal gebruikt heeft in symfonische muziek zowel als in muziek voor kamerorkest en voor strijkkwartet. Wij kunnen ons overzicht van stromingen in het Amerikaanse muziekleven niet besluiten zonder ie experimentelen te vermelden. Zij hebben dikwijls „stormen in een glas water" ontketend, maar «toch moet men het belang en de waarde van hun werk niet onder schatten. Zij hebben nieuwe com- positievormen geschapen, nieuwe geluiden en combinaties doen ho ren en zelfs nieuwe of gewijzigde oude instrumenten uitgevonden. vrouw, die de dicHtér, de artiest in hem vereert en geen waarde ring voor het zakenleven kan op brengen. zomin als haar man. De schrijver suggereert zelfde Thijs Valck sterk tot verkoo; HET PROBLEEM dat Jan Radinger in zijn boek „Kantoren, en Priëlen" aan de orde stelt is niet nieuw, echter is het geneigd is en begrijpelijk, daarom toch wel mogelijk a!tV™n om er iets belangwekkends het verhaal. Een weinig teleurge- van te maken. We kunnen «JM bock uitje ook niet ontkomen aan de dat de schrijver dc kern niet heeft het vorige j: indruk dat dit de schrijver geraakt. Het is niet belangrijk ge- |afej'D" Waarom kan de auto-industrie i een vlot tempo aan alle behoef- n voldoen en waarom kan de oningbouw dit niét? De Nederlandse Maatschappij Nijverheid en Handel heeft >n rapport uit zij constateert, 'rdig dat de tegenwoordige noodtoestand n i--«. de woningbouw „cltT ie trttn Ho mel op het gebied PAUL CRESTON De geschiedenis is een episode uit het leven van Thijs Valck, een man met een sterk dichterlij ke natuur, een creatief mens. die echter door de dood van zijn va der geroepen wordt zich te inte resseren voor een N.V., die al zes generaties lang van de fami lie is geweest. Thijs bezet op het ogenblik dat wij hem ontmoeten de direc- maatschappelijke acht. intwikkeling de - worden. Het is slechts ook maar matig mteresseei - ,.juk ontspanningslectuu: de. Het boek is zomaar vlot gen we verwoestingen en de achterstand, geschreven en springt met e|£ schrijver te zijn. die meent die de oorlog heeft veroorzaakt, zwarigheden nogal gemak- dal men voor.de pubiieke tribune Neen.^ Ook^zonder Iroliit* om maar alles mag zéggen, wat men c" 11 kelljk Om. voeU en denkt Hij gebruikt ter men en uitdrukkingen, die voor een christelijk lezerspu bliek beslist kwetsend zijn. Dat de Nederlanders bekendheid verwierven Hoor hun vloeken is al erg genoeg, dat nu ook nog onze lectuur door trokken moet worden met deze kanker vind ik een aanslag op onze goede zeden, Dit is realisme van de „koude grond' heel wat verder zijn dan toen i ze eeuw een aanvang nam. Moeten wij nu dit alles maar weer in de waagschaal zetten? Moeten wij ter wille van een meer meer produktieve ar weer opofferen, hebben veroverd? Neen, gelukkig niet. Ook in de geïndustrialiseerde woningbouw krijgt de architekt een belangrijke plaats. In 5 ritten Op de foto zien wij een voor beeld van geïndustrialiseerde wo ningbouw in Parijs. Iedere woning bestaat uit 18 onderdelen, die in de fabriek worden vervaardigd en op de bouwplaats worden gemon teerd. Een vrachtauto voert in 5 ritten de onderdelen voor twee wo ningen aan. Iedere werkdag rijden 20 vracht- jonge gezin- auto's de poort van de fabriek uit, zodat per dag acht woningen op de bouwplaats worden afgeleverd. Hier is dus zeer bewust een be gin gemaakt met de industriële produktie van woningen. En het re sultaat? Dit is toch zeker niet min der dan wat wij in onze nieuwe wijken gewend zijn. De stedelijke woningbouw telt zijn woningen bij duizenden en tienduizenden en moet daarom een assaal karakter dragen. Het is et meer mogelijk, iedere woning iets individueels te geven. Het gaat om goede verhoudingen en om een goede groepering van de massa's. bouwmethoden van vorige geslachten is blijven vast houden en dat het daarom zo slecht opschiet met het efficiënte inhalen van het nog altijd ™°"'"Sb?0u grote woningtekort. In de produktie van auto's en radiotoestellen en andere gebruiks voorwerpen zien wij een snelle ontwikkeling. Waarom missen wij deze bij de woningbouw? Wie wel eens een moderne auto- fabriek heeft gezien, waar de nieu we wagens aan de lopende band worden gemonteerd en achter el kaar naar buiten rijden grote uit de ene poort en kleine uit de andere, en ieder jaar een nieuw model die zal zich hebben af gevraagd, waarom wij niet op di ling kunnen fiuuucii „„cccuicii „co cuuv.„.e iijiv ut ivciii van het conflict. kunnen beschouwen' het gedurfd -nuchtere zakenleven laat zich niet }let verhaal schade heb- De Amerikaanse experimentele experimentele en de verbijsteren- combineren met het dichterlijke ben geleden als de schrij le verscheidenheid in vorm en en romantische, dat zich nimmer ver Thys Valck met wat tijl, hetgeen stellig een weerspie- beweegt om cijfers, maar ze veel- meer innerlijke bescha- de snelle ontwikke- og niet bezonken sa- V'. - - bekendheid of berucht heeft verworven, is waarschijnlijk geling wel George Anthcil. het ling enfant terrible der Amerikaanse mer muziek. De tir jaar geleden be- V< haalde hjj In dc New Yorkse Cai negle Hall een „succés de scanda trieel zullen de uitvoering dat veel van deze mu ziek zich qua artistieke verdiens- i Amerikaanse muziek die thetlsche „Ballet Mécanique", geschre' voor tien piano's en een assort ment lawaaierige werktuigen e Instrumenten aambeelden, be len, hoorns, een vllegtuigpropellei cirkelzaag, enz. Al is de zijn té uitstekend kan i op het ogenblik i schreven word'. Alli dat wij steeds meer Amerikaanse zaak door bijzondei muziek te horen zullen krijgen, heden en buiten d< want de voortdurende creatieve ac- achteruit gaat. in Amerika wordt relatief stelt. Radinger" heeft ving had toegerust' een uitstekende mensenkennis. De tegendeel. Wij kunnen het on; beschrijving van de familie-ven- noten en hun aanhang is kostelijk, lezersschaar dan ook niet aanbev De karakterisering van ziin ar- len. Wat meer verantwoordelijk- produceren, tistieke vrienden is eveneens uit- heidsgevoel zou Jan Radinger be stekend. In het einde van het boek. dat 223 bldz. telt wordt het slist sieren want schrijven kan conflict toegespitst, doordat de hij wel. Het is een uitgave van HolKema Warendorf N.V. te doordat Amsterdam. i hoe ninder arbeidskrachten met elkaai efficiënter zullen gaan werpen sar de socidle Efficiënter thetische ei Of met andere woorden; wij zül- ln groepen Hoe heeft men nu dit resultaat bereikt. Bij Philips zitten de radiotechnicus en de geluidstechnicus, de man van de industriële vorm geving cn de leider van de werkplaats en nog een aantal deskundigen meer samen aan tafel en zij" ontwerpen met elkaar een radiotó'estel, dat goed en goedkoop en gemakkelijk in grote aantallen te ver vaardigen is. Zo zitten in de Parijse woningfabriek van Can nes de architect, de beton- constructeur, de bedrijfs- de woningenmonteur aan tafel. En zij ont- in een woning, die aan m hygiënische en es- ;n voldoet en die voor delig in grote aantallen kan worr len iets van de produktiemethoden den geproduceerd. Voorts duidelijk als zodanig te herkennen cutabel, toch zijn wij zo langza- aarde van dit werk di»- ontplooid, houdt uitstekende belof- de toekomst in. grotere firma de lastige current wel wil opslokken baar ggld en ten slotte is er Tl HERM. STEGGERDA De befaamdste is stellig George Gershwin die aan jazz ontleende elementen combineerde met bestaande Euro pese muziekvormen. Tot zijn be kendste werken behoren „Rhapso dy in Blue", „An American i VIA NAALD IN PLAAT i de volksopera „Porgy and Copland en Harris gers C o p 1 a deze groep zijn Copland, door beschouwd als Amerika's oeiang- rijkste componist, heeft vele ver schillende soorten muziek geschre ven en is bovendien zeer bekend als dirigent, pedagoog en schrijver over muziek. Tot zijn beste wer ken behoren o.a. enkele symfonie- en en twee balletsuites op thema's uit de folklore. „Billy the Kid" en ..Appalachian Spring". Harris streeft ernaar in zijn mu ziek een algemener uitdrukking te scheppen van het karakter geest die hij kenmerkend URN DEL heeft zich in 1712 het ongenoegen van zijn broodheer Georg •eïen Ludwig, keurvorst van ang- Hannover, op de hals ge- vpr- haald. Hij had namelijk toestemming nog eens een bezoek aan Londen, te brengen, maar dat beviel hem zo goed en hij stond zo ih aanzien bij Koningin Anna, dat hij maar in Londen bleef. De kapelmeester van Georg Ludwig kwam gewoon maar niet terug. Maar in 1714 overleed Koningin Anna echter plotseling en tot haar opvolger werd benoemd Georg Ludwig, keurvorst van Hannover. Ford, Philips of Van der Heem in de woningbouw moeten overne men, willen wij binnen redelijke tijd uit de woningnood geraken. Maar, zo zal men vragen, drei gen hier geen grote gevaren voor cle schoonheid van onze nieuwe steden en dorpen? Ais wij door de stadswijken wan delen. die aan het einde van de vorige eeuw en in het begin van deze eeuw zijn ontstaan, dan wor den wij getroffen door een ont stellend tekort aan zorg voor het aanzien van de huizen en hun om geving. Het is alles even grauw en naargeestig en somber en wij bedroeven ons, dat mensen ver oordeeld worden, in zulk een om geving hun gehele leven te slij ten. De woningindustrie is nog lang niet zo ver als de produktie van radio- en televisiétoestellen en van electrische scheerapparaten. Maar zij is onderweg en dat opent ons uitzicht, dat wij binnen j niet te lange tijd de woningnood te boven zullen komen. opstandige tegen het „noodlot" Vlozart en dat maar de muzikant in de zin als C (bekend als Haydn en Mozart muzikanten wa- Amerika acht. Zijn Eerste symfo nie (1933) noemde een voorvechter van moderne muziek als de Rus- sisch-Amerikaanse dirigent Serge Koussevitzky „de eerste werkelijk dramatische symfonie door een Amerikaan". traditionelen, zoals bijv Walte r d R gers. volgen een van de grote tradities der Europese muziek. Hun muziek is daardoor gewoon lijk klassiek of romantisch van geest. E=n jaar lang hield Handel zich ..ijselijk maar ver van het hof. de Vrienden wilden toch een verzoe- loi- ning >oging bewerkstelligen en verzonnen een list. Koning Geor ge I maakte graag boottochi de Theems en het woonté om op het water muziex te maken. Op 22 augustus 1715 ging de vorst weer spelevaren en Handel's beschermers hadden er voor gezorgd dat achter de boot van de Koning een bark voer, waarop Handel een orkestsuite liet uitvoeren. De Koning interes seerde zich voor deze muziek. het Philadelphia Orkest olv Euge ne Ormandy (25 cm. langspeel plaat Favourites-series S 0(5655 R). In een volle orkestbewerking van Ormandy speeR het kest de kor te suite (Allegro-Andante. Air, dan de ge- Bourrée. Hornpipe en Allegro). De ven aich op dit programma plaat ste met Haydn e zijn Pianoconcert het Pianoconcert Eerste Symfonie veel van Haydn Dat heeft Cor de Groot ook wil- en veel van Mozart hebben? Een ien verklaren in zijn spel en te- zelfverzekerder Haydn en een for- vens heeft hij er het accent van sere Mozart weliswaar, maar toch het nieuw te verwachten ingelegd, beinvloed. Was Beethoven niet in dit spel voelt men het: Beet- de grens Wenen gegaan om zoals hoven i het vi blijft. ziek, begin tot eind Handel relden. Groots is zijn vertolking, waarbij niet alleen de solist maar zeer zeker ook de dirigent moet worden betrokken. Een subliem samengaan van twee rijpe muzi kanten. een eenheid in opbouw. frasering. En welk bruiken de George I doordrongi schoonheid dezer min Net zo als met het door Orman dy alleen voor orkest bewerkte i wie ze was en zo was Orgelconcert in D gr. t. van Han- n van de del. Men kan bezwaren hebben iek, dat hij tegen bewerkingen |gj graaf Waldstein het uitdrukte ..Mozart's geest uit de handen van Haydn te ontvangen"? Hij heeft het gedaan en hij is de voortzet ter geweest van de klassieke tra ditie. Dit Pianoconcert heeft nog alles yam dat absolute musiceren van Haydn en Mozart en het is Cor de D, Groot die dat op dè nieuwe PHI- Wiener Symphoniker spelen LIPS-plaat tezamen met de Wie- eens uitnemend en de opname is ner Symphoniker o.l.v. Willem technisch heel goed uitgebalan- van Otterloo volmaakt realiseert, ceerd. (25 cm. langspeelplaat Fa-. Hier is nog niet de grote fresco- vourites-series S 06133 R), schilder Beethoven, nog niet de in zichzelf verzonken geest, nog niet CORN, BASOSK1 en koorwerken en daarnaast veel specifiek Amerikaanse en experimentele muziek. Men zou hen oppervlakkig kunnen rang schikken naar de stijl van hun belangrijkste werken en komt dan ongeveer tot een indeling in Amerikanisten. traditionelen. eclectici. twaalf-toons-compo- nisten en experimentelen. In fette is de waarde van een der gelijke indeling in de muziek natuurlijk maar zeer beperkt en betrekkelijk, maar zij is nuttig ter aanduiding van bepaalde karakteristieke tendenties in deze muziek. Voor de jaren twintig hadden ve len der Amerikaanse componisten van wat gewoonlijk ..serieuze" muziek wordt genoemd de neiging de traditionele Europese muziek na (e volgen. Na 1920 begon een aantal componisten, de zg Ameri kanisten. zich steeds sterker cul tureel zelfstandig te voelen en zich van deze heersende stroming af te keren Zij wendden zich om inspi ratie tot het Amerikaanse leven maakten vrijelijk gebruik van dc muziekbronnen van hun land, zo als volksmuziek, negro spirituals populaire muziek enz. en streef den welbewust naar het scheppen Koningin Anna had vangen, verdubbelen. Aan dit verhaal moeten Suite Water-Music" van hebben te danken, een verzame ling van luchtige stukken. gesty- partituur. Barbers t Sheridans The Nadien heeft zlJj verschillende van zulke stukken *n e e" gemaakt, die bestemd zijn boottochten op de rivier. De „Wa heeft een aantal zeer goed ontvangen symfonieën geschreven. Hun be kendste „andere" werken zijn Pis tons balletmuziek „The Incredible Flutist", een kleurrijke, amusante en populaire partituur. Barbers ouverture School for Scandal" gio voor Strijker: nige Amerikaan: m^ar die zullen toch niet ie waardering voor dit arrange- nent van Ormandy in de weg itaan. Persoonlijk meen ik zelfs we de dat een dergelijke bewerking over- Handel bodig is. Allereerst heeft Handal «rzame- voldoende werken voor orkest ge- de tweede plaats is kunnen het voor een grammofoonmaat- loo. instru- schappij eenvoudig genoeg een heeft Handel nog zaal te vinden, waar het oorspron- Experimentelen in de ;rken die Tos- i heeft gespeeld" en Rogers' oratorium „The Passion" Een eclectisch componist vindt, zoals de naam al aan duidt, zijn inspiratie bij ver schillende bronnen of wordt be invloed door meer dan een com ponist of stijl. Hij kan zich om maar enkele voorbeelden te noemen aangetrokken voelen tot vroegere Europese scholen, eigentijdse muziek, de vele bronnen van de V.S. zelf, of elk van 's werelds talrijke stromin gen en beschauingen, Oosters of Westers of wat dan ook. Hoewel men dus eigenlijk niet kan zeg gen. dat eclecticisme nu één be paalde, welomschreven school of richting omvat, is dit in de V.S., die in zo sterke mate een ver smelting van vele invloeden zijn. toch een vrij 'talrijke groep. Het succes van de eclecticus hangt er ten dele van af. hoe grondig hij de verschillende invloeden in zich opgenomen en verwerkt heeft en hoe hij dan daaruit een persoonlijke vorm van uiting vindt. kelijke werk kan worden uitge voerd. dus voor orgel en orkest. M«»r OM «U«l blijf Ik Orman. -Music" dateert echter officieel dy bewonde het jaar 1715. PHILIPS heeft lijike Suite een zeldzaam mooie opname gemaakt gespeeld door p hij het gedaan nee.u en rprirpcpntatiPvP p hij de barokke pracht heeft aeze stijl net representatieve gehandhaafd. Geraffineerd zou 3,'"Ut 1 34 men kunnen zeggen. Toegegeven, maar zo geraffineerd dat ik er met genoegen naar heb geluis terd. Ook naar opgenomen Suite op deze plaat or strijkorkest Coreïli (Sarabande. Gigue en Badinerie). Verrukkelijke muziek, verrukkelijk gespeeld. En wie zou den er beter bij elkaar passen dan Handel en Corelli, van welke laatstgenoemde Handel enorrn veel heeft geleerd. Het nieuwtje van de ex- uil. getiteld Schilderkunst. Deze perimentele dichtwijze is er SdlchSijte ™StiIe&vbn'. £f; men wacht nu op een dien is er een nadenken over het jboëzie van het geslaagde ^^van experiment: hetzij dat in ie samenleving; een zich bewust" worden van de historie, die nu een- gedicht geschreven wordt Tuiftl" ".gesparn™ 'en b°: (indien dat al niet geschied angstigd met één oor aan de grond is, maar dan heeft de bewe- zichzelf reeds over- fts Bonn geboren, toen hij het de een geheel concert met werken te geven, d.w.z. vo grootste gedeelte. Als pianist hij zeer geliefd in Wenen, hij wil de echter ook als componist die populariteit. En zo wordt op 2 april 1800 een concert gege' omvat; een symfonie van mo zart. twee fragmenten uit Haydn's Die Schöpfung". en Beethoven's Eerste Symfonie. Bovendien speel de Beethoven nog een vrije fan tasie voor zijn publiek dat zeer gmg leefd), hetzij dat deze po ging tot vernieuwing vrucht baar is gebleken voor een hernomen verstaanbaarheid en melodieusheid werk i in de lucht, de stemmen van de mens - en van zijn werelden". Soms staat een enkel leken pijnlijk ontcijferd in ons denken, maar weten doen wij het niet. Hij beseft: „Wij zijn meer dan wij, want wij zijn meer dan on ze uitgelegde dromen." Eenzaam heid, zelfbesef drijven hem ver- De aarde is van God alleen, Zijn Geest gaat door de gereld heen, van Hem zijn allen die hier wonen. Hij heeft aan nacht en oceaan een perk gesteld, waarin voortaan een tuin van licht is voor Zijn zonen. Wie zal op hoge plaatsen staan, wie zal de tempel binnengaan van 's Heren heilige nabijheid? Alleen wie wars van duist're macht geen kind wil wezen van de nacht, maar hart en handen heft in vrijheid. God heeft Zijn zegen toegedacht aan al wie op Zijn zegen wacht, Hij doet hen in Zijn waarheid wonen. Hier is een volk dat streeft naar licht, dat uitziet naar Zijn aangezicht; Heil Israël, God zal U lonen! Gij poorten, waarom blijft gij dicht? Uw Koning zelf is reeds in zicht; verhef U, dat Hij binnentrede! Wie is die hoge Majesteit? De Heer, die Zijn gezag uitbreidt, de Heer, 'die voor ons heeft gestreden. Gij poorten, maakt uw ingang wijd! Daar keert de Koning uit de strijd! verhef U, dat Hij ons regere! Wie is die Majesteit, zo hoog? De Heer, die voor Zijn volk uittoog! Alles wat ademt moet Hem eren. GUILLAUME VAN DER GRAFT bespreken, te minde.. - zich ook zo slecht voor commen- van het raadselachtige en on taar leent. Wie van deze richting 'oste is het centrale motief kennis wil nemen aan de hand van deze bundel. En dan komt een beknopt boekje, kope Vijf plotseling een vers tegen a 5tigcrs, een bloemlezing uit het Gevangene, te lang werk van Remco Campert. Jan dat Elburg. Gerrit Kouwenaar. Luce- bert en Bert Sch'erbeek. voorafge gaan door een korte en duidelijke inleiding van Kouwenaar. Het is een uitgave van De Bezige Bij Ie Amsterdam. De Uiteeversmij. Holland. Is het symbolisch, dat Beetho geschreven op de grens het proza, maar geconcentreerd, krachtig en beeldend, een onmis kenbare proeve van een zich aar kondigend meesterschap. Deze zelfde Andreus heeft, tez; .men met Simon Vinket. ve.. bij A. IPHHHPHH A. M. Stols te 's-Gravenhage een Amsterdam, gaf een bun- bundel gedichten het licht doen keningen bij gemaakt Hel del gedichten van Hans Andreus zien, waaraan de titel 2spraak is langzamerhand overbekend Andreus. Deze het gemeenschappelijke men experimentele jargon maakt een Is De tamelijk vlakke indruk: men kan teren, zich niet aan de indruk ontworste len dat de dichters door deze op zet niet helemaal aan zichzelf toe kwamen. Het is ook weer Stols iie een aantal recente gediehter van de mij onbekende Paul Snoei heeft gepubliceerd. Het boekje heet: Ik rook een vredespijp. Lu- cebertheeft er enige infantiele te- Kaas, missch dende geluiden, waarvan deze lie den maar niet genoeg schijnen te kunnen krijgen. In het bloedarme huis van mijn leeftijd wil ik lachen en luisteren naar het knaagdier in mijn hart,\ dat knaagt, bijna onhoorbaar, aan de kaas van mijn geweten. Zoveel is duidelijk, dat Snoek de experimentele schrijfwijze zelfs te veel kaas, de heeft gegeten. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 18