Grote belangstelling voor het
moderne geestelijke lied
Grahams kruistocht
|^JE2S3ES"
Toch dood
Honderd drie en vijftig i
verklaringen van 153
Kinderdoop
in discussie
Verkoopcijfers van grammofoonplaten wijzen op
ZATERDAG 1 JUNI 1957
Een fraaie foto van het liturgisch centrum in de Lutherse kerk
aan de Lutherse Burgwal in Den Haag. Het licht en donker hebben
op de gevoelige plaat een harmonisch spel gespeeld, zoals ook de
bekende organist Feike Asma, die meester is van het mooie
dat deze kerk rijk is, zo vaak en voor zo velen met de klankc
zijn instrument heeft gedaan.
trgel.
De „christelijke" grammofoonplaat staat weer in het
middelpunt van de belangstelling, al heeft Jo Vineent
haar monopoliepositie van de laatste jaren verloren. Het
is zeer opmerkelijk dat in ons land van Psalmen op het
ogenblik de meer „populaire" geestelijke liederen veel
grotere opgang maken.
MASSAZANG
Op zijn aanraden heeft Telefunken dan
ook een massazangplaat uitgebracht
Men heeft hiervoor zang opgenomen uit
de Joris kerk te Amersfoort. De platen
brengen wat de kerkmens iedere zondag
hoort, en er blijkt maar heel weinig be
langstelling voor deze platen te zijn
Tijdens de samenkomst van ..Rotter
dam voor Christus" heeft Philips het ge
hele programma opgenomen en men
denkt er over om de opname van het
massale koor en van de gewone samen
zang op de markt te brengen. Mijnheer
j- trverwacht meer van deze pla-
Een onbekend koor Vitanova heeft
zich in één slag op de eerste plaats
van de christelijke koren gedrongen
door haar uitvoering van ,,Er zijn
geen grenzen aan Jezus macht"
de best verkochte plaat van de laatste
maand is de negro spiritual „Just a
little talk with Jesus" dat half in het
Engels en half in het Hollands wordt
gezongen door het Cross Quartet. Zij
worden op de voet gevolgd door de
twee zingende zusjes Marry en Thea
Verhey met ,,Ik wandel in het licht
van de NCRV, Kees Deenik, volgt pas
van verre, als we tenminste alleen
maar gaan kijken naar de verkoop
cijfers van de laatste maand.
Voor de oorlog beheerste Jo Vincent
eigenlijk een soort monopolie positie op
het gebied van geestelijke liederen op
grammofoonplaten. Na de oorlog werden
vooral de platen van Kees Deenik veel
I gekocht. Overgroot was de belangstel
ling onder de kopers eigenlijk niet en
dat was ook de reden, dat er slechts
een heel beperkte oplaag van deze pla
ten was. De meeste maatschappijen had
den er eigenlijk geen belangstelling voor,
omdat de verkoop uiterst
gering was. Er was op het
gebied van amusements
muziek veel meer te be-
Plotseling schijnt* er
echter een verandering te
komen en vreemd genoeg
begon deze verandering
bij de komst van de Ame
rikaanse prediker Billy
Sraham in het Feijenoord-
stadion te Rotterdam.
Merkwaardig is wel, dat
de NCRV. die de samen
komst later op de avond
j uitzond, de zang van
Beverley Shea weg liet,
bestellingen voor platen
i ging ondanks dat met e:
omhoog. Tot dat ogenblik was h
dig onmogelijk om zijn platen in Neder- 1
land te krijgen, omdat zij niet geïm
porteerd werden. His Masters Voice be- I
gon ze echter toen al spoedig op de s
markt te brengen. Intussen heeft de
RCA, die deze platen uitgeeft, óp het I
vaste land van Europa een eigen ver
koopsorganisatie opgebouwd en kan His 1
I Masters Voice de platen niet meer im-
porteren. Ondanks herhaalde aandrang
om de platen regelrecht uit de USA op
de Nederlandse markt te brengen, is de
importeur in Nederland nog altijd laks
gebleven. Er is echter voor deze buiten
landse platen van geestelijke liederen
een vrij grote belangstelling in ons land.
HART GERAAKT
Natuurlijk wordt de Nederlandse plaat
veel beter verkocht, al was het alleen
maar omdat dan de zang verstaan wordt.
Toen dan ook een geheel onbekend koor
speciaal voor Philips het lied ,,Er zijn.
geen grenzen aan Jezus macht" zong en
deze plaat direct na de Graham-samen-
komst op de markt vërscheen, was hij
van meet af aan een enorm succes. De
ze plaat bereikte wat nog geen christe
lijke plaat bereikt had, zij raakte
het hart aan van de eenvoudige kerk
gangers. Het koor is niet uitzonderlijk
goed, de arrangementen breken geheel
met de lijn die men tot nu toe in het
geestelijk lied volgde, maar op de een
of andere manier voelden de kopers een
bepaalde warmte die men in andere
platen blijkbaar miste.
Hetzelfde kan gezegd worden van de
plaat die Columbia uitgaf van het Cross
Quartet, (vier jongens uit Amsterdam die
regelmatig in jeugdevangelisatiesamen-
komsten zongen). Zij zingen twee negro
spirituals; de stemmen zijn niet ge
schoold, maar de enorme aantrekkings
kracht, die deze vier jongens in samen
komsten van kerken, de „Open deur"
en Youth for Christ e.d. bleken te heb
ben, schijnen zij op de plaat ook te heb
ben. Hetzelfde kan gezegd worden van
de twee jonge meisjes Marry en Thea
Verhey uit Velsen en het duo Marika
en Floor Stoop uit Den Haag, op
plaat uitgebracht door het blad „Kracht
van Omhoog". Op de één of andere
nier spreken deze jonge mensen de luis
teraars aan.
Toen wij mijnheer de Heer uit Rot
terdam, bij wxe de verkoop van de
..christelijke" plaat tot ongeveer 40 pet.
van zijn omzet steeg, vroegen, wat de
oorzaak was dat deze platen een derge
lijk plotselinge opgang gemaakt hebben
antwoordde hij: We weten wel welke
kant we met de nieuwé platen uitmoe-
maar definiëren kunnen we het niet
precies. De platen, die tot nu toe wer
den uitgebracht, werden alle door inge
studeerde koren gezongen, maar ze sche
iets van het spontane, van het war-
te missen. Waarschijnlijk spreekt
de eenvoudige taal, en de eenvoudige
muzikale bewerking de mens van van
daag meer aan, en heeft men het tot nu
toe teveel gezocht op een- cultureel vlak.
r men over de hoofden van de men-
heen gezongen heeft.
Men
niet of nauwelijks zijn gedraaid,
heeft de NCRV een aantal platen
genre toegezonden, waaronder bijv. ook
de Engelse platen van Bev. Shea, de
zanger van Billy Graham, wiens platen
tot de meest verkochte behoren in de
Angelsaksische wereld. Men aanvaard
de wel de platen van het koor der school
voor Engelse kerkmuziek, die in Neder
land nauwelijks verkocht werden, maar
de Shea platen niet. De NCRV schreef:
,.Wat de andere platen betreft, delen
wij u mede. dat wij er ten aanzien van
het geestelijk lied de voorkeur aan ge
ven in onze uitzendingen te blijven in de
stijl van hetgeen in Europa historisch
is gegroeid en ook thans nog ontwikke
lingsmogelijkheden vertoont. Het zal u
bovendien niet onbekend zijn, dat wij
dikwijls het bezwaar ontmoeten, dat er
in vreemde talen wordt gezongen. Ook
dit dient juist ten aanzien van de door
u toegezonden platen, in onze overwe
gingen te worden opgenomen." Dit laat
ste argument kan nauwelijks aangevoerd
worden voor de drie platen, die op dit
ogenblik in de verkoop de too bereikt
hebben.
verkoopcijfers van grammo
foonplaten werkelijk Ia-
ten zien wat de mensen
op een bepaald ogenblik
graag willen horen, dan
wijst dit erop. dat het
gewone gemeentelid grote
belangstelling heeft voor
het geestelijk lied, mits
het eenvoudig is in woord
en in uitvoering. Het ziet
er naar uit. dat de liede
ren die hoe dan ook. een
bepaalde missionair bewo
gen warmte bezitten, het
meest geliefd zijn.
Bevalt Canada
niet
kante
hun Amerikaanse zusterkerk, de
Netherlands Reformed Church, aan
de overzijde van de Atlantische
Oceaan minder goed te bevallen. In
korte tjjd keerden namelijk drie van
hen terug. De laatste is rev. A. Ver-
gunst van Corsica (Verenigde Staten)
die tegelijk een beroep kreeg van
Bradford-Toronto (Canada) en Rot
terdam, hij gaf de voorkeur aan de
Maasstad. Een van de beide andere
predikanten die terugkeren, rev.
C. Hegeman van Sioux Center die
een beroep naar Genemuiden aan
reeg
zyn ge
ïeente
Ford als afscheidsgeschenk
(Centraal Weekblad!
VJ
Aan een Oostduits soldaat
werd het verwijt gericht: vroeger
zei je: Heil Hitier en later werd
het: leve Sta'in!
Wat zou dat, zei de soldaat, ze
zijn toch Leilen doodgegaan!
Het is vaak heel moeilijk uit te maken, waar Bijbelstudie over
gaat in fantasie en exegese verwordt tot inlegkunde. Een vers, dat
door de eeuwen heen de Bijbelgel eerden aan het denken en schrijven
heeft gezet, staat in het laatste hoofdstuk van het Evangelie van
Johannes. Eigenlijk gaat het hier slechts om een cijfer, het getal 153:
„Simon Petrus ging aan boord en sleepte het net aan land, vol vis
sen, honderd drie en vijftig."
Reeds AugUstinus heeft uitvoerig over
deze vangst geschreven. In zijn „Trac-
taat over het Johannes Evangelie", trekt
hij een serie vergelijkingen en tegenstel
lingen tussen de visvangst in Lucas 5
en in Johannes 21. Het ongewone getal,
spreekt van een zeer nauwgezette tel
ling, en Augustinus trekt dan ook de lijn
door naar de gemeente van verlosten en
wijst er op, dat evenzo de gemeente een
vast getal is van uitverkorenen.
Jeromius haalt een oude Romeinse
dichter aan, die een studie van de vis
sen gemaakt heeft en beweerde, dat er
153 verschillende soorten vissen be
staan. Het getal wijst dan op de ver
schillende soorten menser en zegt dat
dus alle mensen van alle rassen door
het Evangelie tot Christus getrokken zul
len worden.
Het getal zelf
Men heeft echter ook geprobeerd uit
het getal zelf bepaalde betekenissen te
peuren. In de dagen van Christus kende
men geen getallen, maar hadden bepaal
de letters tevens een bépaalde getals
waarde. Tevens kende men bepaalde ge
tallen bepaalde symbolische waarden
toe.
Het getal vier bijv. was het getal van
de aarde, drie het getal van de godheid.
Zeven was het getal van volkomen zijn,
acht van een nieuw begin. Gregorius de
Grote gaat dan ook het getal 153 uit el
kaar rafelen om te zien, wat er in ver
borgen ligt. Hij doet het via vermenig
vuldiging en komt tot de conclusie, dat
153 bestaat uit driemaal driemaal zeven
tien. Dit getal zeventien is ondeelbaar,
evenals 1, 3, 5, 7. M en 13. Het is de
zevende in de rij van ondeelbare getal
len en versterkt dus de betekenis van
zeven (volkomen zijn). Men hecht er de
betekenis van geestelijke volkomenheid
aan. In 153 ligt volgens Gregorius de
Grote dus verborgen, dat de gemeente
een door God gewrochte geestelijke vol
komenheid is.
Verborgen betekenis
Ook Augustinus gaat op dezelfde ma
nier een verborgen betekenis in het ge
tal zoeken, alleen maakt hij geen ge
bruik van vermenigvuldiging, maar van
optellen. Hij schrijft: „Als U 2 en 1 op
telt, krijgt U natuurlijk 3. Als u er dan
ook nog 3 en 4 bijtelt hebt U tien. Als
U nu alle getallen tot en met 17 bij el
kaar telt dan verkrijgt U het genoem
de getal (163). Ook bij Augustinus komt
dus de betekenis van het getal zeventien
Een Engelse bisschop Wordsworth be
reikt hetzelfde resultaat weer langs een
andere weg. Hij maakt gebruik van ver
menigvuldiging en van optellen. Eerst
gaat hij uit van het kwadraat van 12
(het getal van de kerk) en voegt daar
het kwadraat van 3 bij en krijgt zo 153
(12 in het kwadraat plus 3 in het kwa
draat is 153)
Getalswaarde
De mogelijkheden zijn echter nog niet
uitgeput, want wel hebben we enige ver
klaringen gegeven die aan de getallen een
symbolische betekenis toekennen; nog
niets hebben we gezegd van hen die uit
gaan van de getalswaarde van de verr
schillende letters. De eerste letter van
het Hebreeuwse alfabet aleph had de
waarde 1, de tweede beth 2, de derde
gimel drie. enz. Als de eenheden op zijn.
gaan de volgende letters door met de
tientallen, zodat yod tien is, kaph 20.
lamed 30, enz. Als we nu de letters ne
men van de Hebreeuwse zin „zonen van
God" en we tellen hun waarde bij el
kaar op, dan komen we alweer aan 153.
Dit getal, zegt de schrijver dan, moet
dus wel spreken van de zonen van God.
Als we op deze manier tewerk gaan met
andere zinnen, d?n blijkt dit getal 153
opnieuw op te duiken.
TER OVERDENKING
Genade als drukfout
„Moge wij bij de genade blijven, opdat
de genade toeneme? Volstrekt niet!
(Rom. 6:1)" stond er boven een medi
tatie in „De Waagschaal". We hebben
er enige minuten naar zitten turen.
Een ogenblik wilde ik zelfs de apostel
Paulus tegenspreken en uitroepen: Vol
strekt wel! We moeten bij cl genade
blijven! Maar langzaam drong het tot
me door. dat de apostel deze woorden
heeft geschreven. Hij
vroeg:. Mogen wij bij de zonde blijven?
Gezien het „Moge" heeft het drukfou-
tenduiveltje de zetter kennelijk parten
gespeeld.
Hoe het ook zij. deze zetfout heeft ons
aan het denken gezet. Waar „zonde"
behoorde te staan, verving „genade"
haar. Was de zetter misschien zo on
der de ind-uk van het feit dat Gods
genade onze zonden kan wegnemen,
dat hij aan niets anders dan genade
kan denken? Wat een zegen als onze
zonden zo door Gods genade wegge
wist zijn, als we ondanks onszelf ons
geborgen weten in Zijn genade.
Zulk een genade is niet goedkoop. Het is
geen: „Voor deze keer zal ik het maar
over hef hoofd zien." En het is ook
geen: „God vergeeft me *el. Hij kan
immers niet anders." Genade komt
slechts met bebloede handen en voeten
tot ons en met een doornenkroon. Ge
nade ziet niet door de vingers, maar
droeg zelf de gevolgen van onze schuld
aan het kruis- Genade kostte God zijn
zoon, maar daarom juist is Gods gena
de waarachtig.
Gelukspillen
Een bekend Amerikaans journalist had
een onderhoud van twee uur om ma
teriaal te verzamelen voor een serie
artikelen over Billy Grahams campag
ne in New York. Na afloop van het ge
sprek vroeg hij één van Grahams
naaste medewerkers „welke pillen slikt
Billy Graham om zijn persoonlijkheid
zulk een gloed te verlenen?"
Amerika slikt tegenwoordig miljoenen
pillen om de nervositeit te verdrijven,
om rust te vinden. De pil is een soort
magisch snoepgoed dat alle nood,
druk, zorg, en angst op de vlucht
moet jagen. Ieder jaar worden 35
miljoen recepten uitgeschreven ter
waarde van 5 miljard gulden. Wat al
cohol moest doen in de vorige eeuw,
wordt nu gevraagd van de dokters-
pil. Beide laten evenwel een kater na.
De journalist kon maar niet begrijpen
dat Graham helemaal geen pillen ge
bruikte en toen men hem probeerde
uit te leggen, dat echte rust en vrede
alleen gevonden kunnen worden in Je
zus Christus, omdat Hij onze zonden
verzoend heeft, begreep de man er he
lemaal niets meer van. Het is merk
waardig, hoeveel geld de mens er
voor over heeft om vergetelheid te
zoeken om rust te vinden, zelfs als
men bij voorbaat weet, dat de rust
sLechts van zeer tijdelijke aard is. Dc
waarachtige Tust, die door het sterven
en de opstanding van Christus moge
lijk geworden is, loopt men voorbij.
Tk herinner me een gesprek met een
jongen, die bij me kwam om het Evan
gelie te horen. Hij wist er vrijwel
niets van en het werd een lang ge
sprek. Eindelijk scheen hij het te be
grijpen. „Bedoelt U", vroeg hij, „dat
Christus alles gedaan heeft en wij
niets meer kunnen doen om rechtvaar
dig te worden?" Ik knikte: „Inder
daad!" Hij stond op en zei: „Dat is
me te gemakkelijk." en liep weg. Ger
nade is een onverdiende gave. Neen, 1
het is veel meer. Het is een onver
diend geschenk dat door God duur
gekocht is en aan mensen gegeven
wordt die zich moedwillig van God
afgekeerd hadden.
Andere uitleg
Weer een totaal andere uitleg vinden
wij bij een zekere luit.-kolonel F.
berts, die heeft uitgerekend, dat onder
de menigte van personen die een zegen
van Christus ontvingen toen hij op aar
de was, er precies 153 genoemd worden.
Hij geeft een heel lijstje waaruit hij
Judas weglaat, maar vier broers van
Jezus wel meetelt. Verder hebben we
hem maar niet nagerekend.
Zelfs het laatste boek dat in Neder
land verschenen is over het Johannes
Evangelie heeft nog iets over dit getal
te zeggen, al wijdt het zich niet aan spe
culaties en gezochte ideeën. Ds. R. C.
Harders schrijft in „Het Evangelie van
Johannes", onlangs verschenen bij
Bosch en Keuning in Baarn: „De disci
pelen hebben de buit gelaten voor wal
ze was, Simon Petrus voorop. Maar Je
zus wijst hen naar de netten terug, ze
moeten eens gaan zien en tellen. En ze
tellen honderd'drie en vijftig vissen, „en
hoewel er zovele waren, scheurde het
net nie'".
Ze moeten het wonder gaan bezien, ze
moeten de tekenen van Zijn heerlijkheid
nauwkeurig in zich opnemen; Zijn zege
ningen willen geteld zijn". En daarmee
zijn we eigenlijk weer bij de kernge
dachte van Augustinus aangekomen en
stoppen we maar. We hebben wel geen
153 verklaringen genoemd, maar wel ze
ven-en aangezien zeven het getal der
volkomenheid is. zeggen we nu maar dat
het getal 153 vol is. Welke verklaring
maar aan de lezer
de juiste is laten
zelf over
In de kerk van Genève:
Het consistorie van de Kerk van
Genève heeft zich in de laatste ver
gadering beziggehouden met de vraag
van de kinderdoop. Gehandeld werd
over de vraag, of naast de kinderdoop
een andere ceremonie mogelijk moest
worden gemaakt, als bv. een „in
de gemeente brengen" van het kind,
voor die ouders, die de bedoeling
hebben het later aan hun volwassen
kinderen zelf over ti l/iten of zij
door de doop tot de gemeente van
Christus willen toetreden. Een be
sluit kon nog niet worden genomen,
maar verwacht kan worden, dat in
een van de volgende vergaderingen
van het consistorie in de geschetste
richting toch zal worden besloten.
(Gereformeerd Weekblad)
Veldprediker
V.N- strijdkrachten
De Finse afdeling van de V.N,-strijd
krachten in Egypte zullen een eigen Lu
therse veldprediker krijgen. Ds Olavi
Ojala hoopt begin juni in het gebied van
Suez aan te komen. Hij is van de om
standigheden al enigszins op de hoogte,
omdat hij in mei een studiebezoek bracht
aan de afdeling.
Een bisschop en vrouwelijke
schoonheid
J)E Finse bisschop van Tampere, ds. E. G. Gulin heeft het niét begrepen op
schoonheidswedstrijden. Miss Finland bezit voor hem geen enkele
aantrekkingskracht en de manier, waarop zij haar schoonheidskroon verwierf
stuit hem (en vele andere gelovigen) tegen de borst. Deze wedstrijden,
waarin vrouwen met elkaar wedijveren om een eerste plaats voor iets,
waaraan zij in de grond der zaak part noch deel hebben, zijn een teken van
de geestelijke achteruitgang. Zij verlagen het moreel en brengen slechts
lijden, zei de bisschop onlangs in een toespraak tot de vrouwen van Tampere.
Ds. Gulin riep alle vrouwenverenigingen op zich tegen deze wedstrijden te
verzetten.
op de Amerikaanse televisie
Naast de bidstonduitzending,
die iedere dag kwart over
twaalf over de radio de men
sen oproept tot gebed voor de
campagne van Billy Graham
in New York, is nu ook de
televisie ingeschakeld. Iedere
avond zendt één van- de sterk
ste televisiezenders van de stad
een „Kruistochtverslag" uit om
half twaalf. Belangrijker is
evenwel het feit dat met in
gang van 1 juni het zaterdag
avondprogramma tussen 8 en
9 uur van kust tot kust op de
televisie gevolgd kan worden.
Het programma zal bestaan uit
een lied van het massale koor, een
solo van Bev. Shea en de preek van
dr. Graham. Gezien het dichte net
van televisiezenders en de enorme
dichtheid van toestellen, zal ieder
een in de U.S.A. deze uitzending
kunnen zien.
MILJOEN GULDEN
's avonds, die door de medewerkers
van Billy Graham wordt verzorgd,
worden de kijkers die meer over
het persoonlijk geloofsleven willen
weten, uitgenodigd om te telefone
ren. Speciale raadgevers bedienen
de telefoon om de mensen te hel
pen. Bovendien heeft men bekend
gemaakt dat in de zaal van Madison
Square Garden, waar de massale
avondbijeenkomsten worden gehou-
De campagne in
New York groeit
van de zangcampagne kwamen er
957 mensen voor een geestelijk ge
sprek naar voren. Het aantal ge
sprekken van de eerste vijf dagen
bedroeg toen al 3570. Uiterst ortho
dox en uiterst vrijzinnig hebben
zich nogal fel tegen de campagne
uitgelaten. De echte fundamentalis
ten vallen over het feit dat b.v.
Henry Van Dusen, president van
Union Theological Seminary, zit
ting heeft in het comité. De vrij
zinnigen keren zich tegen de ortho
doxe boodschap van Graham.
GROTE PERS
De totale kosten bedragen bijna
een miljoen gulden, voor dit doel
bijeengebracht door gelovigen bui
ten New York.
Na iedere televisieuitzending
den van 's morgens 10 tot 's mid
dags 4 ook raadgevers aanwezig zijn
om geestelijke hulp te bieden.
NAGESPREKKEN
Na afloop van de eerste samen
komst werden 704 nagesprekken
gevoerd. Op de eerste zondagavond
Opmerkelijk is de grondige en
vooral faire wijze waarop de grote
pers de campagne beschrijft. Het
weekblad Times, schreef vorige
week: Graham is als evange
list een nieuwe figuur zonder de
trucjes van een Billy Sunday, waar
op het publiek zo dol was en zonder
de bonte praat van Aimee Sample
Macpherson.
Zijn eerlijke oprechtheid, duide
lijke capaciteit en onwankelbaar ge
loof in zijn afhankelijkheid van de
kracht van God zijn van veel groter
invloed op de mensen die hem ho
ren dan de dingen die hij zegt en
de manier waarop hij ze zegt".