HEMELVAARTSDAG NOG ALTIJD JEUGDDAG 20.000 Afscheid van H. Algra een getuigenis Gereformeerde jeugd vulde R.A.I.-gebouw in Amsterdam m W 'f ék Nederlands zendingsechtpaar uitgezonden naar de Baliem Lentefeest op Zijpendaal C.J.M.V. toonde nieuwe aanpak op overtuigende wijze D' Ook voor deze tijd actueel: „Weest nuchter en wacht!" Het Gereformeerd belijden is helemaal niet uit de tijd De Nationale Demonstratie collectieve verveling werd EN entkouóiaóme Hemelvaartsdag is de dag der Jeugd-bondsdagen dat is be kend. Al tientallen jaren trek ken dan de christenjongeren uit alle delen van het land naar de plaatsen van samenkomst. Hun getal liep vroeger in de vele duizenden maar na de oorlog heeft het er wel eens op geleken dat de klad er in ging komen. Het Jeugd-Probleem (met twee hoofdletters) waarde rond als een spook „kunnen we de jeugd nog wel pakken en vasthouden?" was de vraag die vele bestuurderen bezig hield. Hemelvaartsdag 1957 heeft al die bange verwachtingen be schaamd: de christelijke jeugd bonden zijn nog springlevend. Tel de getallen der bezoekers op deze pagina maar op en u komt boven de twintigduizend uit. En wat nog veel meer zegt dan het getal: het enthousiasme is vrijwel overal groter dan het in de afgelopen jaren, ook die van voor de oorlog, wel eens geweest is. Toen was „de bondsdag" voor velen een uit gaansdag en van de vele ge houden toespraken herinnerde men zich vrijwel niets meer. Dit enthousiasme is voor een groot deel te danken aan de andere aanpak die thans in de grotere bonden gemeengoed Is geworden. Andere wegen heeft men gezocht die toch ook leiden naar hetzelfde doel: christen- jeugd met harten die branden van liefde en Ijver voor Gods zaak. INDRUKWEKKEND was het afscheid van de heer H. Algra als voorzitter van de Nederlandse Bond van Jongelingsverenigingen op gereformeerde grondslag. Nog niet eens door de warme woor den waarmee zijn opvolger, ds. G. N. Lammens van Kralingen, de gevoelens vertolkte van de dertienduizend jongens en meisjes die het R.A.I.-gebouw geheel vulden; en ook niet door het hem aange boden erelidmaatschap en de rijke geschenken. Maar door de woor den, liever: het getuigenis van de scheidende bondsvoorzitter zelf. Waarom heb ik de naam scherp fel te zijn? De beantwoording van deze persoonlijke vraag bracht de heer Al gra ertoe in zijn afscheidswoord zijn ge loof uit te spreken, dat onder Gods lei ding de gereformeerde kerken een rijke en bijna vreemde positie in de wereld hebben. Overal zijn wel resten v; gereformeerde leven te vinden. Soi een secte, soms verzand in conservatis me. soms verbasterd tot pietisme. Maar in ons land zijn de uitzichten van het ge reformeerde leven (het héle bestaan on der Gods Woord) en de invloed daarvar bewaard en in de vorige eeuw heront dekt. En deze ontsluiting heeft niet al- leep in Nederland maar van daaruit ook elders invloed gehad. Het zou een ramp zlm. wanneer deze ijkdoi i door een verderfelijk relativisme, zo zei de heer Algra Wat wij hier niet kunnen weergeven is de oprechtheid, de geestdrift en de liefde die uit zijn woorden soraken. Wat ons betreft heeft daarmee de scheiden de bondsvoorzitter zoals dat in toneel kringen heeft ,.de show gestolen" deze aan hoogtepunten niet dag. Groot dagspel De gemeenschappelijke bondsdag meisjes en jongens begon met een kor te hemelvaartsviering, waarin ds. Lam mens voorging. De ochtendvergadering stond onder leiding van de heer Algra. de middagsamenkomst werd geopend door mejuffrouw T bonds- FyE scheidende en de nieuwe voc zifter: links de heer Algera rechts ds. G. N. Lammens. y Landdag Christian and Missionary Alliance VIER JONGE MENSEN sloten zich op Hemelvaartsdag aan bij de rij van 824 zendelingen die door het zendingsgenootschap van de Christian and Missionary Alliance werden uitgezonden. In een plechtige samenkomst werden déze jonge mensen ingezegend voor het werk aan de Wisselmeren en in de onlangs ontdekte Ba- liemvallei op Nieuw-Guinea. Adriaan Stringer, onderwijzer, hoopt samen met zijn vrouw het onder wijs werk van zijn zuster in Enavotali tijdelijk over te nemen als ze met verlof naar ons land terugkeert, om daarna volgend jaar een school te beginnen in de Baliem, waar nog vijftigduizend mensen in het stenen tijdperk leven. Jan Schultz en zijn Belgische verloofde Jear.ine Baleine gaan voor direct evangeli satiewerk naar de Wisselmeren. D« samenkomst waarin deze jonge mensen werden uitgezonden was een on derdeel van -e landdag van de Christian and Missionary Alliance die voor de vierde maal In Lommerrijk in Rotter dam werd gehouden. Ongeveer duizend mensen uit tientallen plaatsen en tientallen kerkgenootschappen vulden de aaal tot overvloelens toe en luisterden aandachtig naar de verschillende toe spraken die werden gehouden door de predikant van de kerk der Belgische Evangelische zending ln Brussel ds. D. van Beek, door de Vrije Evangelische predikant olt Bussum ds. J. Ytsma en door de voorzitter van Youth for Christ Nederland de heer L. J. Pasman. Het thema van de landdag was: „De drie G's van de zendingsopdracht gebed - gaan - geven." Zowel 's morgens als 's middags sprak bovendien ds. Nathan Bailey, de vice-president van dit internationale dingsgenootschap In de afgelopen vijf en zeventig jaar heeft dit zendingsgenootschap, dat in middels naar grootte de zesde plaats on der de zendingsgenootschappen inneemt honderden zendelingen uitgezonden. Op het ogenblik werken 824 zendelingen in 22 verschillende landen waaronder Gaboen, Cambodja, Laos, en ook de Bel gische Congo, Indonesië en Nieuw-Gui nea. In de afgelopen 75 jaren werden veer tig zendelingen vermoord en nog maar vorig jaar ontsnapte de zuster van de nu uitgezonden onderwijzer Adriaan Stringer ter nauwernood aan de dood tijdens een plaatselijke opstand op Ned. Nieuw-Guinea Terwijl in de Verenigde Staten de Christian and Missionary Al liance tevens een klein kerkgenootschap is, wordt het zendingsgenootschap ir De inzegening >van de jonge mensen werd verricht door de ere-voorzitter van het Nederlandse werk, de emeri tus-predikant van de kerk der Belgi sche Evangelische Zending te Brussel, ds. J. Knecht. De baby van het echt paar Stringer huilde nogal tijdens het eerste gedeelte der middagsamen komst, maar werd stil toen de vier toekomstige zendelingen op het toneel verschenen. In 'een volkomen stilte luisterden de aanwezigen naar de korte inleiding van ds. Knecht die er op wees dat God die belooft dat hij met ons zal gaan, niet garandeert dat ons leven gespaard zal blijven. Toen hij dan ook de vragen stelde, die de zendelingen met ..Ja" moesten beant woorden. vroeg hij ook: ..Zijt ge. als God het in Zijn ondoorgrondelijk raad mocht vragen, bereid uw leven te geven voor zijn zaak?" Na het ja woord knielden de zendelingen en de voorzitter van het Nederlandse comité dhr. L. de Graaf uit Alphen a/d Rijn droeg hen vervolgens op in gebed, waarna de aanwezigen in een lied hen eveneens opdroegen aan God. Het benodigde geld voor de uitzending van deze vier mensen moet geheel ko men uit gaven van gelovigen. De eerste stoot voor het benodigde bedTag van 20.000 gulden werd reeds aan het begin van de landdag gegeven door een enve loppe met inhoud van een kleine ge meente uit Haarlem. De inhoud bedroeg 1350 gulden. In de ochtenddienst reeds meer dan duizend gulden gecol lecteerd. en de Nederlandse directeur van dit zendingswerk was er ten volle van overtuigd dat het bedrag voor einde van de zomer bij elkaar zou „Een" Groot tDagspel heeft de heer W. H. Gispen geschreven voor de bonds dag, niet zomaar een spel, maar een vormgeving van wat de gereformeerde jongeren moet bezielen. Vijf delen telde het spel; ze vielen uiteen in een korte toespraak en een verbeelding van het daarin gestelde probleem. Het ging daar bij om het actueel-zijn van het jeugd werk. de vreugde van het jongzijn. ver antwoordelijkheid voor de ander (kan het ons schelen of iemand geen lid wil zijn?) calvinisme en bewogenheid met de jongeren-zonder-Christus? De regie van Coos van Hoboken gaf enkele zeer goede vondsten te zien. Muzikale mede werking verleenden de organist Bern- hard Steinvoort en de trompettist Harry Sevenstern. Hoezeer dh snel in de morgenuren de aandacht had vastgehouden bleek wel 's middags, toen vrijwel geen plaats onbe zet bleef: iets dat op vroegere referaten- bondsdagen wel eens anders is geweest. ons wacht als het r(jk van God eens volkomen zal z(jn. Deze woorden sprak ds. J. J. Buskes van Amsterdam in de „hage- preek" ter inleiding van het C.J.M.V.-lentefeest op Zijpendaal te Arnhem. Terwijl hjj dat zei, stond de predikant op een geïmprovi seerde kansel midden in een natuurtafereel van ongewone luister. Een prachtige bebossing was het klankbord van de spreker. Stralend welfde de hemel zich over het landschap; bloeiende rhododendrons en kwelende vogels gaven accent aan het feest der natuur op deze Hemelvaartsdag. Op de glooiende weide voor de spreker zaten vier duizend jonge mensen naar de preek te luisteren. Het i fascinerend. Jong Gereformeerd Noemen wij nog van de woensdag be sproken huishoudelijke zaken, dat de sa mensmelting van Bouwen en Bewaren en Gereformeerd Jongelingsblad tot een nieuw blad aanvaard is. Dat nieuwe blad. Jong Gereformeerd, zal èn blad van de bonden èn algemeen gerefor meerd jeugdblad zijn De meisjesbond nam afscheid van de redactrice me vrouw G Kraanvan den Burg en de bondsbestuursleden mej. H Blauw, mej. A. Kruyswijk en mej. M. Miedema. Het moderamen van de jongensbond bestaat thans uit ds. Lammens. J. C. Lanser, se cretaris (hij nam die functie reeds tij delijk waar), Jacq de Smit, penning meester, G. C. Karssen uit Bodegraven. Als vice-voorzitter is de heer T. M. Gil huis uit Katwijk gekozen. Ds. F van der Bom heeft in de grote R A I.-hal de groeten van de calvinistische jeugdorga nisatie in Australië overgebracht. Bondsdag Gerei. J.V.'s art. 31 K.O. HET twee duidelijke waarschuwingen betrekking hebbende op de houding van de Christen in deze veranderde maatschappij zijn een zevenhonderd leden van de Nederlandse Bond van (vrijgemaakte) Gereformeerde Jongelingsverenigingen huiswaarts gekeerd van hun bondsdag op Hemelvaartsdag. De eerste waarschu wing, ontleend aan Petrus' woord tot de gemeente in verstrooiing in Klein-Azië luidde: „Weest nuchter en waakt", en de tweede, een regel uit een oud Geuzenlied, „Gij draagt den bast al om uw Strot." De bondsdag werd gehouden in de („Terug naar het isolement, waarin onze vissersplaats Spakenburg. Een twee-j kracht ligt duizend jongemannen en Jonge vrou-i j i wen, jongens en meisjes waren daar WCTK bedreigd verenigd en hun grote aantal maakte het noodzakelijk, dat van twee kerk gebouwen gebruik werd gemaakt, n.l. van de Noorderkerk en van de Mara- nathakerk. In beide kerken waren enkele sprekers, die belangwekkende referaten hielden. Professor C. Veenhof, hoogleraar te Kampen, zou spreken over „De zin vap de arbeid" en zijn rede zou door de N.C. R.V. worden uitgezonden. In de loop van de middag kwam echter het bericht, dat professor Veenhof door een lichte keelaandoening niet in staat was zijn Toespraak te houden. In zijn plaats trad daarom de heer P. Jongeling te Gronin gen op, wiens toespraak „Vijf maal werd de grond gewassen" viel te beluisterne. Ds. Buskes sprak over meer" en het „nog niet" vai de. Het is Jezus Christus, dii aarde verenigt tesaam. Zijn hemelvaart houdt de belofte van zijn wederkom) in. En deze wederkomst moet allen, dl Christus liefhebben, insolreren. Zeker het C.J.M.V., dat in de naam van Chrls- tlis werkzi i is. de radio Terug naar het isolement In de Maranathakerk spraken o.m. de tweede bondsvoorzitter de heer G. Storm uit Amersfoort en de heer J. van Es te Giessendam. De heer Storm had Petrus' waarschuwing tot uitgangspunt. Hij bond zijn gehoor op het hart met beide be- op de grond te staaan. „Weest wak en op uw hoede", zei hij, „weest waakzaam tegenover de ergste vijand, die de wereld kent, Satan. Hij gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. „De tijden zijn ern stig. Niemand zal dat kunnen ontkennen Allerlei invloeden trachten vat op het werk van de bond te krijgen. „Zijn er onder de Gereformeerden niet Öie kaar ten. dansen en naar de bioscoop gaan' Zijn er niet onder hen, bij wie de be langstelling voor de beginselen flauwt en die liever naar de radio luiste ren dan naar een preek? Het woord van Petrus geldt ook voor deze tijd. Het is de laatste ure. alles loopt ten einde. De ogen gaan dicht voor de werkelijkheid. Petrus' woorden houden een richtlijn in: De heer Van Es het „verliezen van het verenigingswerk" dit aan de gang is. als met hem arschuwde tegen eigen stijl in Symptomen, dat al. Het is de dich ter van het oude Geuzenlied zegt: „Gij draagt den bast al om uw strot". Het verhaal gaat, dat Godfried de Noorman zijn gevangenen met een band om de hals liet lopen. De bast om de strot. Ten bewijze, dat men gevangene is. „Ons werk wordt bedreigd. Door de tijdgeest." De dreiging van de tijdgeest is er al tijd geweest, maar treedt thans wel sterk naar voren door de verandering in de maatschappij. Meer dan voorheen beschikt de mens over vrije tijd, maar meer dan voorheen zegt hij voor niets tijd te hebben. Onverschilligheid, ver flauwing van de belangstelling voor het geestelijk leven, het uit het oog verlie- woningen opgenomen. Op dit eerste C.J.M.V.-lentefeest, dat met eer de plaats van de vroegere bonds dag heeft ingenomenr kwam de ver nieuwing van het jeugdwerk duidelijk naar voren. Op vijf verschillende plek ken was iets te zien van de praktijk der diverse C.J.M.V.-groepen. Hier trommel den en bliezen de „Gesiena Meissies" uit Den Haag. daar turnden de jongens uit Terwinselen (Limburg), elders ston den de Zwolse jongemannen te zingen, danste een groep uit Borne, of trad judogroep uit Rotterdam op. Er wa- allerlei sportwedstrijden en muziek- demonstraties, terwijl de even< Arnhem verzamelde tamboer- perkorpsen een uitvoering gavi alle duimen omhoog deed gaan. Het zien van al deze bleek een dynamische ben op de omstanders; zij wandelden de hele dag van de ene hoek van Zijpen aal naar de andere om vooral niets te nissen: deze beweging ontnam elk statisch" restant, dat het lentefeest had kunnen overhouden van de vroegere bondsdagen. Toch waren er wel enkele programmapunten, waarbij de benen tot rust kwamen. Eén hiervan was de bonds- rede. die men ln het gras gezeten aanhoorde. Ds. H. J. van Heerden. te Schevenin- gen. voorzitter van het C.J.M.V., maakte in zijn rede duidelijk dat het verbond er op uit is om datgene na te streven, wat men in het Amerikaanse jeugdwerk „de 4 H's" noemt; head, heart, health, hands. Men richt zich op hoofd, hart, lichaam en ziel. Dit lentefeest heeft dat laten zien. Het spel-element kreeg er een grote plaats, zoals het die ook in het dage lijkse C.J.M.V.-werk heeft. Want een het „niet passieve vorm van jeugdwerk wordt niet meer begeerd en is ook niet meer gewenst. Op het "s woensdags gehouden C.J.M.V.-congres dat de „huishoude lijke vergadering" van weleer verving was trouwens besloten om allerlei niet-specifieke C.J.M.V.-activiteiten, zo als judr, volksdans. pijperkorpsen kans te geven in C.J.M.V.-verband te worden opgenomen. Head, health, hands hadden op het lentefeest genoeg te doen. Maar hart? Ds. Van Heerden adviseerde de leden om bij alle andere activiteiten toch vooral op te letten, dat het vuur hun hart zou blijven branden. Branden de harten heeft het C.J.M.V. nodig. Met de beste methodiek begint het verbond niets, wanneer de harten niet branden. Zo is het steeds geweest. Vroegere C.J.M.V.-ers bewaren de beste herinne- ingen niet in de eerste plaats aan het werk, dat zij er deden, maar aan nannen, die in dit werk met grote bezieling leiding garven. Brandende harten voor Christus zijn nodig om de C. in C.J.M.V. wezen lijke waarde te verlenen. Brandende harten voor Christus worden echter al leen gevoed door de brandstof van het evangelie Bij alle vernieuwing van het C.J.M.V.-werk blijft dat het voornaamste en het is de «org van het bestuur om bij de nieuwe vormen de oude inhoud te bewaren. Het lentefeest eindigde met een kort spel. geschreven door de heer C. P. Klap, algemeen adjunct van het ver bond. „De aarde is ons speelveld", zo als het spel heette, werd opgevoerd door de C.J.M.V. „Onésimus" te Rotterdam. Maar het eigenlijke slot was de ge meenschappelijke mars door Arnhem. Daarmee kwam een eind aan een dag. die voor de aanwezigen een hoogtepunt was. juist doordat zij als de eerste stap gold op weg naar de vernieuwing, die het C.J.M.V.-werk doormaakt. Op het congres iog een besluit op vernieuwing wijst: met 384 tegen 25 stemmen aan vaardde men een resolutie, waarin wordt uitgesproken, dat de dienst die hel Melsjesverbond C.J.V.F. en het CJ.M.V. aan de jongeren van ons volk hebben te bewijzen, roept om een fusie van beide bonden. Zou het Melsjesver bond niet ingaan op fusievoorstellen, dan zal het C.J.M.V. ten aanzien van het gemengde werk een eigen weg die- Het congres nam afscheid van vier bestuurders en begroette vijf nieuwe: H. C. H. van der Molen (Heerenveen). F van As (Haarlem). H Eversdijk (Kapelle), J. Hein (Terwinselen) en B. Kanters (Hooge Zwaluw*). Vermelden wij nog, dat op het lente feest stevig werd geofferd. De zieken- dienst kreeg een collecte van 1755,60. waarbij de tamboer- en pijperkorpsen nog 1(18.50 voegden, voor de Wereld bond zamelde men 944 in. Een gooche laar trad belangeloos op voor het vluch telingenwerk van het vertiond. 'crktoTtThS Indrukwekkend appèl van Herv. Geret. jeugd MEER dan drieduizend jongens en meisjes, leden van de Ned. Hervormde Jongelings- en Meisjes vereniging op G.G., vulden gisteren de grote Beatrixhal aan het Vredenburg te Utrecht. Uit letterlijk alle delen van het land was de Hervormde Gerefor meerde jeugd naar de Domstad gestroomd, om deel te nemen aan dit massale jeugdappèl. Samen luisterden ze in stille aandacht naar de sprekers en samen zongen ze hun liederen, die vermengd met de klanken van de Chr. Utrechtse Muziekvereniging „Maranatha", de grote ruimte tot in de verste hoeken vulden. zen van de geestelijke strijd, staan het werk, dat Vonkenberg zich zeventig jaar geledon voor ogen stelde in de weg. Le vendige studie van het beginsel, waarop het werk in de verenigingen berust, mag niet verdrongen worden door sport en spel. Er dreigen gevaren. Het gevaar van gevangene te worden van de geest van deze tijd. Gij draagt den bast al om uw strot. Maar dat Geuzenlied ver volgt: „Weest niet meer neutralistisch. redt fluks uw vrome handen". Niet kij ken naar de wereld, maar doen wat Mar- nix van St. Aldegonde al in zijn vrome volkslied aanraadde: „Tot God wilt u begeven". Telegrammen Tijdens de morgenvergadering wer den telegrammen gezonden aan Ha re Majesteit de Koningin en aan de bondsvoorzitter ds. J. Vink uit Amers foort. die thans in de Nederlandse Antillen vertoeft. Tussen de morgen en middagvergaderingen werden de deelnemers aan de bondsdag harte lijk door de Spakenburgers in hun De bijeenkomst stond onder leiding an ds. Jac. Vermaas, die in zijn ope ningswoord verschillende gasten welkom heette, onder wie ook prof. dr. verijn. Ds. Vermaas wees op de rechten, die de jeugd in Europa geniet boven die in andere delen van de we reld. Wij behoren tot het „bezittende derde deel van de wereldbevolking, dat 85 pet. van het wereldinkomen gebruikt. Maar boven alle materiële welvaart hebben wij het voorrecht, dat wij het Woord van God kennen, dat wij vrij mogen belijden, dat Christus is opgeva ten Hemel en dat Hij alles is wat nodig hebben voor de tijd en vooi de eeuwigheid. Juist bij onze materiële welvaart mogen we ons niet onafhanke lijk gaan voelen van God, van Wie wij alles ontvangen. Wij moeten juist verantwoordelijkheid gaan beseffen, „Het Gereformeerd belijden is hele maal niet uit de tijd en het is geen ballast waar we zo gauw mogelijk af moeten zien te komen. Nee. we r terug, wij persoonlijk zowel als de Kerk die ons lief is", aldus ds. Vermaas. Afval i Hemelvaartsmeditatie (Van een onzer verslag gevers) EE paar honderddui zend bromfietsen, die Nederland zich heeft verschaft, dringen met evenzovele paarde- krachten op naar de ver overing van een eigen plaats in het verkeer; gelijkstelling met de fiets is niet ideaal, ge lijkstelling met de mo torvoertuigen zou waan zin zijn. Tussen tafella ken en servet is de ka rakteristiek van de rol, -Je de brommers voorlo- de Bromfietsbond dit bete: pig is beschoren en dat zij zich verenigd hebben in de Nederland se Bromfietsbond is even zeer hun goed recht als een begrijpelijke reactie. niet had kunnen organiseren. Want de Nationale Demon stratie werd tot een collectie ve verveling, en het enige po sitieve resultaat van deze dag, het vrijwillig af te leg gen verkeerscxamen'ie, werd een blamage voor alles wat zich met een bromfiets met veertig kilometers ^er uur in Gisteren, Hemelvaartsdag, het verkeer waagt lagere scholen was uitgeroepen tot Broi fietsdag, en de stertocht naar Maarn zou zo beloofde de circulaire een „nationale demonstratie worden". Afgezien van de. vraag of de loutere werkelijkheid van nu bijna 300 000 bromfietsen in ons verkeer al niet demonstra tief genoeg is, zijn wij. in de avonduren van Maarn mis troostig huiswaarts kerend tot de slotsom gekomen, dat Want van de 180 naar Maarn gekomen bromfiet sers waagden zich slechts vijftig aan dit gels-examentje, vijftig wisten er maar vier het formulier zonder foutie ve bcantwoordingen aan de jurytafel in te leveren. En alles zou nog niet zo ver schrikkelijk zijn. a!s dat formulier nu niet normaal ln gebruik zou zijn als exa- Bèpaald enthousiast was de oornse Vereniging van Vei- deze liK Verkeer (wier medewer king aan de totstandkoming van het festijn door de Brom fietsbond onhoffelijk genoeg werd doodgezwegen) dan ook niet. De opzet van het geheel bood ook verder geen reden tol oprechte verheugenis: ten minste een aantal kilometers afleggend en verder aan geen enkele eis behoevend te vol- verkeers-re- doen, karden de brommers 's middags Maarn binnen waar hun een veel te klein zaaltje en een krijsende jazz band van laa.g allooi wachtte. In leren jassen opeengepakt, al dat moois verwezen te kijken en de bekers en bekertjes de verkeers-vragen. en die voor de oudste, de jong ste en de (naar wij menen) dikste deelnemer waren uitge reikt. dromde men opgelucht de frisse lucht in,' om opge wekt huiswaarts te brommen. I de i tocht napr trent de bromfietsers heeft geleerd, is dat zij niet weten. een tram voorrang heeft, niet weten op welke plaatsen ze niet en op welke zij wèl mo gen stoppen, niet weten wat een rood verkeers licht betekent f!) en van voorrangswegen en des- zelfs eigenaardigheden niet de flauwste notie heb- Wij zuchten n zeggci maar één ding: Oh. Brom fietsbond. waaróm G. H. van Kooten te Genemuiden, sprak dr. H- Bout te Utrecht over: „De jeugd in de afval van het avondland". De af val van het Christendom manifesteert zich in het Westen bijna massaal. In onze tijd is God voor duizenden dood en daarmee is de eeuwigheid weg uit het leven van vele mensen. Met het verlies van God raken alle verhoudingen in de war. „Wie God van Zijn troon duwt. geeft ook de mens als verant woordelijk schepsel, als eeuwigheidswe zen en als beelddrager Gods, een trap", aldus spr. De jongeren van vandaag zijn niet zelf op de ideeën gekomen, waarover soms zeer terecht wordt geklaagd. Het milieu waarin men verkeert vormt een geweldige kracht en de houding van de jongeren ia sterk afhankelijk van de houding der ouderen. „Ik denk er niet aan mee te gaan huilen ln het koor van: het Is niets gedaan met de jeugd van vandaag", aldus dr. Bout. „maar ik ben er niet zo gerust op als men zich voor de toekomst vastklampt aan de jeugd, omdat die tenminste Idealen heeft en enthousiasme kent". Er rust een grote verantwoordelijk heid op de jonge mensen. Er is afval, maar wij zijn geen slachtoffers van een lot dat zich blindelings voltrekt. Het waarachtig welzijn hangt af van de mo bilisatie van de levensbronnen voor het tijdelijk en eeuwig leven. En de grote Bron is Christus. Alleen geleid en ver nieuwd door Gods geest kunnen wij het uithouden in een wereld waar een an dere geest waait. Ds. referaat over „De jeugd bij de voort gang van het Evangelie". Spr. vroeg zich af, of er eigenlijk wel sprake is van vooruitgang. Overal klaagt men im mers over minder kerkbezoek, over een afnemend ledental en over slecht be zochte vergaderingen? Inderdaad: vol gens curven en statistieken gaat het met het Evangelie hollende achteruit. Discipel zijn Maar ook Christus deed niets anders dan schrappen: van zijn 5000 discipelen houdt Hij er ten slotte nog maar elf over. Ook in het jeugdwerk zijn de ge lederen gedund. Maar deze reductie is tevens een versterking, omdat juist de genen blijven, die niet buiten Christus kunnen leven: de jeugd die meedoet aan de vóórtgang van het Evangelie. Wan neer je tot de elf behoort heb je een bewuste keus gedaan en dan volg je de vaste koers van de dienst des Heeren. Discipel zijn van Jezus is de drijf kracht om uit te gaan in deze wereld, om je door God te laten gebruiken bij de voortgang van het Evangelie, in de winkel, op school en op de fabriek. „Ge lukkig die jongens en meisjes die tot deze jeugd behoren", zo besloot ds. Graafland. Ten slotte sprak ds. W, de Bruijn te Ermelo over „De jeugd in het aanlich ten van Christus' wederkomst". De tijd waarin wij leven is er een van onge kende onzekerheid. In de harten van jongeren en ouderen komen allerlei klemmende vragen op. Maar in de Bijbel wordt deze tijd gekenschetst als dc tijd tussen de hemelvaart en de we derkomst van Christus, de tijd die voor afgaat aan de volkomenheid van Zijn Rijk. Dit betekent, dat de duivel nu zijn laatste krampachtige strijd uitwoedt. Daar waar het Evangelie komt. brengt iltijd de crisis. Maar in Christus is Gods Kerk overwinnares en uitgeheven boven alle nood. Als we dit zien. hebben ook de kracht om onze hoofden op richten als we de aangrijpende din gen beleven en zien, die Zijn komst aankondigen. de traditionele programma- ounten op de Bondsdag was het verzen den van telegrammen aan Koningin Ju liana en aan Prinses Wilhelmina. De heer T. J. Korevaar. secretaris van de Herv. JongclingsboDd op G.G.. moest toewijding te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 7