christelijk
Wat denk je van een baan
bij het onderwijs?
l
van het
De prediking
Woord is zèlf het Woord
's nachts pijn
De Bijbel in Azië
en Afrika
Puzzel mee
n
blijven
neutraal
Plakkerij van
etiquetten
tips
2
r
Op- en neerkijkers
t proi
Vilde
sche kaï
visioer
Dan vraagt de leraar: Wat denk je
van een baan by het onderwys? De
enige reactie is diep verbaasde hila
riteit. Dit is natuurlijk niet algemeen
het onderwys meer, maar het komt
vaak genoeg voor om de vraag naar
het waarom te rechtvaardigen.
Eerst moeten we laten afvallen
de mensen, die niet zoals dat heet
„doorleren", omdat ze dat niet
willen of omdat het financieel
niet mogelijk lijkt. Maar hoe ligt
de zaak bij de eindexamenkandi
daten, voor wie dit eind nog maar
een doorgang is? Er zijn er on
der hen, die tegen een baan bij
het onderwijs opzien en er zijn er
die er op neerkijken.
eerste gezicht hoogst onsym
pathieke eigenwijze jongens, die
niet eens door hebben dat hun
betweterigheid berust op waar
schijnlijk slecht verwerkte leer
stof. die hun dan toch maar bij
gebracht is door de voorwerpen
van hun verachting.
Maar zal hier met mate ..erfe
lijkheid en milieu" niet ter sprake
gebracht mogen worden? Wie zal
zeggen hoe sterk deze houding hun
is bijgebracht door onderwijzers
- leraren zélf? Het doet per slot
de
de i
het i
derwijsambt geen goed,
de voortdurende klacht
salariëring de schooldeur méé in
gaat. En ieder heeft wel een her
innering aan docenten, wie klas
en les niets konden schelen en die
alleen maar van negen tot vier
kennelijk hun brood stonden te
verdienen.
De tijd dat de dorpsonderwijzer
in onze kringen plaatselijk de eni
ge gestudeerde mens was naast
(soms tegenover) de predikant, is
voorbij: en de eerbted voor hem
is zijns ondanks wat dit be
treft verdwenen. Het praten
over ..frik" moet ergens nog een
oorzaak hebben. En in onderwij
zersbladen zou een rubriek over
goede manieren heus wel hi<»r »>n
daar ontdekkend werker
moet ons dit niet kwalijk
wij maken hier geen opi:
schrijven slechts wat wij horen'.
Op leraren heeft de algemene ge-
dachtengang blijkbaar minder vat
Laten wij intussen ook veel
ouders niet vergeten, die hun kin
deren stelselmatig minachting
voor de lagere of voortgezette
„lesboer" bijbrengen, o.m. door
elke samenwerking overbodig te
achten of door bovengenoemde ge
neraliserende meningen weg te
geven, waar de kinderen bij zl.in.
Wie het boekje van prof. Wate
rink hieromtrent ntet gelooft moet
maar eens met een onderwijsman
TOT DE NEERKIJKERS behoort
blijkens zijn uitlatingen minister
Cals niet. Hij heeft eens ongeveer
gezegd, dat hij onder het ambt
van de dienaar des Woords het
onderwljsambt het hoogste achtte.
Dat is mooi gezegd en het is juist.
Meer er zijn genoeg jongelui die
tegen dit ambt onzien. Tegen de
studie, maar ook tegen het ambt.
Volle klassen. En dan die verant
woordelijkheid.
Er Is iets moois In deze schroom
(die wij wel eens bij aankomende
onderwijzers missen), maar moet
dit nu tot gevolg hebben, dat alj
slch de vreugde van dit beroep
ontzeggen, omdat het so moeilijk
la? WIJ zouden zelfs willen zeg
gen, dat wij hen graag bij het on
derwijs zonden zien.
Boek
VAN DE DAG
Tanya Matthews: „Ik was een Kua-
sisch meisje." Uitg SpectHim,
Utrecht.
TN DE PRISMA REEKS is nu ook het
boek van de vroegere Russin Tanya
Swetlowa opgenomen, zodat dit ver
bijsterende verhaal nu ook voor min
der gespekte portemonnaies te verkre
gen is. De haast griezelige vanzelf
sprekendheid. waarmee de schrijfster
bepaalde situaties schetst of opvattingen
weergeeft, zijn in feite boeiender dar de
historische details, al zijn ze belang
wekkend. Tanya Matthews, die mei een
Engelsman, als correspondent in Mos
kou gestationneerd. trouwde, heeft in
haar relaas de onbevangenheid, waar
mee de communistische ideologie werd
aanvaard, uitstekend weergegeven.
W'
'AT nu het drukwerk „Mensen
maken wat denk je van een
baan bij het onderwijs?" dat on
ze aanleidirg is tot het schrijven
deze regels betreft: wij
ring waardevol.
iets te ambtelijk ge-
vinden het een
istisch gestelde
tekort
vóórwerk, dat daarin véél te
drukkelijk het hcl-ien-mensen-vor-
men op de voorgrond gesteld is:
het oyprtuigt de neerkijkers na
tuurlijk niet en de opkijkers dur
ven nog minder.
Het is wel niet duidelijk hoe nu
eigenlijk de verhouding tussen les
geven en mede-opvoeden moet zijn
in de klas met name het voort
gezet onderwijs worstelt met dit
probleem. Maar wel had men er
op kunnen wijzen, dat niet naast
maar ook in het ABC (en verder)
grote waarde ligt: het is van ge
weldige pedagogische betekenis,
wanneer de docent bescheiden
maar met vreugde lesgeeft.
Het boekje Mensen maken (wij
laten de titel daar) is een uitgave
van het ministerie van o., k. en
w.. verzorgd door de staatsdruk
kerij. Het kost 75 cent. We merk
ten dat verschillende boekwinkels
het niet in voorraad hadden.
te Kampen
Inauguratie en afscheid
Gisteren heeft dr. J. T. Bakker, laatstelijk predikant bU de Geref. kerk van
Laren (N.H.) aan de Theologische Hogeschool der Geref. Kerken te Kampen
inaugurele oratie gehouden als opvolger van prof. dr. K. Dijk, waarby hij een
rede hield over „Kerugma en prediking".
Bij de vragen naar het w<
structuur van de prediking dient naast
andere momenten, ook aan het kerug-
matische aspect aandacht besteed
worden. Het kerugma immers,
proclamatie van het heil betekent
tegelijk de tegenwoordigheid en d
verwerkelijking ervan. De belijdenis va
de gehele reformatie, „de prediking va
Gods Woord is (zelf) Gods Woord'
in de verkondiging van Christus en
apostelen naar voren komen.
Ondanks sterke bezwaren tegen de
eenzijdigheid, waarmee het motief
en aldoor wakker
"AKKERTJES"
helpen direct
Tijdens de laatste zittingen van de
conferentie van stafleden van Westeuro-
pese bijbelgenootschappen, in Amster
dam en in Zeist gehouden, hebben de
heer P. Mahanty van het bijbelgenoot
schap voor India en Ceylon en de heer
L. B. Greaves uit Londen een situatie
schets gegeven, resoectievelijk uit
Azië en Afrika. In Azië wordt jaarlijks
1 bijbel of bijbelgedeelte verspreid op
154 mensen, en in de westerse landen
jaarlijks 1 op 28. Het is dus duidelijk,
dat de bijbelgenootschappen ookvoor
Azië tot een nauwere samenwerking
moeten komen, aangezien de bijbel het
antwoord geven kan op de vragen van
de millioenen, die daar zoekende zijn,
aldus de heer Mahanty.
7
T
t
Wl
a
D
m
ïk.
'$L
A
ÜHB
BBC]
B
n
15
E
0
H
m
0
a
rMmm
W
s
B
UJ
a
Herv. synode wil de kloof
met gemeenten overbruggen
Het moderamen van de Generale Sy
node der Nederlandse Hervormde Kerk
wil werkbezoeken gaan brengen aan de
classicale vergaderingen, teneinde de af
stand tussen synode en plaatselijke ge
meenten te verkleinen.
Men is dezer dagen begonnen in
Deventer, waar de praeses van het mo
deramen, dr. A. A. Koolhaas, het doel
van het werkbezoek, waartoe men ge
komen is na een gesprek met leden van
het moderamen van de provinciale kerk
vergadering, in het kort uiteenzette. Hij
noemde het een tijdsverschil, dat er een
afstand is ontstaan tussen de synode en
de gemeenten. Deze afstand wil men nu
overbruggen. Allerlei spanningen in de
kerk verwekken dikwijls misverstanden,
welke men tevens op deze wijze wil
jorkomen of oplossen.
Het moderamen verklaarde zich be
reid, allerlei vragen te beantwoorden
Gesproken werd over de toepassing van
de leertucht, het herderlijk schrijven
over de doodstraf, de taak van de veld
predikers en de houding van de kerk ten
aanzien van het gebruik van atoomwa
pens.
Afzetting (Is. G. Taverne
thans definitief
De afzetting door de provinciale com
missie van toezicht in Drenthe van ds.
G. Taverne, laatstelijk hervormd predi
kant te Hoogeveen en thans voorganger
in de Presbijteriaal-hervormde kerkge
meenschap, is door de generale commis
sie bekrachtigd.
Ds. Taverne werd in 1903 geboren,
kwam op gevorderde leeftijd tot het pre
dikambt, dat hij in 1946 te Den Boer
aanvaardde. In 1948 vertrok hij naar
Minnertsga en in 1951 kwam hij naar
Hoogeveen, waar hij op 1 januari 19ofi
werd losgemaakt van zijn bediening op
grond van ..onchristelijke levenswandel".
Ds. Taverne weigert zich te onderwerpen
aan de nieuwe kerkorde. Zijn taak heeft
ook gediend voor het Leeuwarder ge-
het kerugma. vooral in de theologie
Bultmann, gehanteerd en daarmee
wrongen wordt, menen we ook, aldus
spr., voor de bediening des Woords
de gemeente van Jezus Christus het
verkondigend karakter te moeten hand-
Daarin blijkt ten eerste de fundamen
tele eenheid tussen de missionnaire
kerkelijke verkondiging. Vervolgens
komt langs deze weg het feit tot zijn
recht, dat ook de gemeente, gerecht
vaardigd uit het geloof, slechts bestaan
kan bij de gratie van de genadige tegen
woordigheid Gods, die zich in het heden
der verkondiging manifesteert.
Prof. Bakker besloot zijn oratie met
de gebruikelijke toespraken waarna hij
in de kleine aula recipieerde.
Afscheid
Diezelfde middag heeft prof. dr. J. J.
Koopmans. de enige hoogleraar van de
aan de Hogeschool nauw verbonden
Johannes Calvijnacademie voor voort
gezette theologische studie, die niet
tevens hoogleraar aan de Hogeschool is.
afscheidscollege gegeven, waarin hij
enkele opmerkingen maakte omtrent de
cultuur van het oude Nabije Oosten als
achtergrond van de Bijbel. Prof. Kood-
mans doceerde Semietische letteren. Hij
verkreeg ontslag "wegens het bereiken
de pensioengerechtigde leeftijd. Het
uur der Academie heeft ter voor
ziening in de vakature thans een lector
benoemd: de heer P. C. Couprie uit Den
J, die vorig jaar cum laude te
Leiden het doctoraal examen in de
semietische letteren aflegde.
Beroe pin gs werk
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Apeldoorn (vak J. R. Go-
ris i: C. Klapwijk te Bennebroek; te
Amersfoort (4e pred.pl. R. Ypma te Era.
men; te Zonnemaire kand. P. Melse te
Vrouwepolder.
GEREF. KERKEN (ond.
Examen. De classis Amsterdam heeft
kand. Kand. Bax, Zaanstraat 98, Amster
dam, zal een eventueel beroep in over
weging nemen.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Middelburg: H. van Gilst
te Dirksland en W. C. Lamain te Grand
Rapids (U.S.A.).
GER. GEM. IN NEDERLAND
Oud-katholiek seminarie
in nieuw gebouw
Vandaag wordt te Amersfoort een
nieuw seminarie voor de Oud-Katholie
ke Kerk van Nederland in gebruik ge
nomen. Dit gebouw vervangt het sinds
1725 zich in de oude binnenstad van
Amersfoort bevindende complex tussen
Kerkstraat en Muurhuizen. De oude ge
bouwen voldeden reeds lang niet meer
aan de eisen, welke de moderne tijd stelt
aan een dergelijk opleidingsinstituut.
Het nieuwe gebouw is zowel bestemd
voor de huisvesting der „humanisten",
die het stedelijk gymnasium bezoeken,
als voor de theologische studenten, die
hier intern hun opleiding ontvangen.
De wijding vond plaats door de aarts
bisschop van Utrecht, mgr. dr. Andreas
Morg
en
Meer dan anders zijn vandaag
onze gedachten uitgegaan naar
morgen: morgen horen we in de
kerk het blijde evangelie van de
hemelvaart van Koning Christus;
en ook: morgen mogen de kinde
ren naar oma en opa; morgen
gaan we naar de
bondsdag; mor
gen spelen we
een wedstrijd in
een toernooi; en
met meer belang
stelling dan an
ders bestuderen
we het weerbe
richt. geldig tot
morgenavond.
Zo moest ons hele leven zijn:
's avonds gaan slapen met de
gedachte: welke verrassing zou
de Here God morgen voor me
hebben? Ja, zó zou ons leven
moeten zijn: wanneer zou de
grote Morgen aanbreken, wan
neer zou eindelijk de Here Jezus
terugkomen? Het is goed, dat de
Hemelvaartsdag ons daaraan her
innert: „Wat staat gij daar en
ziet op naar de hemel? Deze
Jezus, die van u opgenomen is
naar de hemel, zal op dezelfde
wijze wederkomen, als gij Hem
ten hemel hebt zien varen." Laat
ons dan bidden om de vervulling
van die belofte.
KANTTEKENING
Rinkel, in tegenwoordigheid van de bis
schoppen van Haarlem en Deventer en
vertegenwoordigers van de oud-Katho
lieke seminaria te Bonn en Bern en van
de Episcopale Kerk in Amerika.
il van burgerlijke autoriteiten wa-
eveneens aanwezig, onder wie ver
tegenwoordigers van de ministers van
o., k. en w. en van financiën, en van
de Commissaris der Koningin in de
provincie Utrecht. Persoonlijk aanwe
zig waren de burgemeester van Amers
foort en de wethouder van sociale za
ken. de president-curator en de rector
van het gemeentelijk Van Oldenbame-
veldtgymnasium.
tbercjolven
COMMENTAAR
Goed
9.05 Negro-spliituala; 19.35 V d jeugd;
Nws; 20.05 Gevar progr; 21.25 Journ;
Gram: 22.05 Voordr; 22.20 Radio
mannenko
.jortaet; 23.00 Nws; 23.15
correspondenten melden; 23.5
Onze buitenl
OPGAVE PUZZEL NO. 32.
Horizontaal: 1 Verkering, 5 Wissel
borgtocht, 8 Vergift, 10 Muurholte, 11
Uitroep, 12 Kolenemmer, 13 Zoek. 14
Landbouw gereedschap, 16 Vervoermid
del, 18 Mannetjeseend, 19 Schoolafde-
ling, 21 Het opdoen van voorraad.
Verticaal: 2 Dapper, 3 Vloeistof, 4 Be
vel, 6 Maanstand, 7 Gemeen, 9 Nog niet
in gebruik genomen, 11 Plaats in Gro
ningen. 12 Gebouw, 16 Af en toe, 17
Rondhout, 20 Zangnoot.
OPLOSSING PUZZEL NO. 31.
Horizontaal: 1 Zeeduivel. 2 Weer
Roede, 3 Arno N.N. Lee, 4 Adept
Edam, 5 Nardus Ons. 6 Smook R.F.
Al, 7 Passief Fa, 8 IJs In E.d. Eis,
9 Steur Erts.
Verticaal: 1 Zwaan Spijs, 2 Eer
Damast, 3 Een Erosie, 4 Drop Dos
Nu. 5 Urn Tuk Ier, 6 Ion Es Rede,
9. Leem Sla S.
ONTVANGEN BOEKEN
Huwelijk zonder angst, door S. A. Le- I
win M. D. en John Gilmore Ph. D., be-
werkt door J. S. Hoeksma, arts. en in-
geleid door H. F. Fortuin-Blitz. arts. Ge-
illustreerd. Uitgave De Nederlandsche
Uitgeverij, Baarn.
Piroschka, door Hugo Hartung. Ver
taling door dra. M. G. Schenk. Omslag j
en teksttekeningen Rein van Looy. Uit-
gave De Boekerij. Baarn. i
Sed fugit interea, fugit irreparabile
tempus. Een korte verhandeling over
het bouwwezen, door Thorn. J. de Vries.
Uitgave N.V. W.E.J.T. Tjeenk Willink, i
Zwolle.
Het christelijk recht van de Friese
Beweging. door dr. KI. Runia, met een
inleidend woord van P. van der Mark,
voorzitter van het Kristlik Frysk Selskip.
Uitgave T. Wever. Franeker.
Kleurendruk. Relatiekalender 1958. Uit
gave N.V. Grafische Kunstinrichting S.
Bakker Jzn., Zaandijk.
Rondom de ouderdomsvoorziening. Uit
gave van Geref. Sociaal en Economisch
Verband. Nolensstraat 68b. Rotterdam C..
Erasmus in zijn tijd. Essays over het
christendom van de roomskatholieke hu
manisten, door Louis Bouyer-, Vertaald
door dr. J. A. G. Tans. Uitgave Het
Spectrum. UtrechtAntwerpen.
Whisky als water, door Compton Mac
kenzie. Nederlandse bewerking van Hans
van Assumburg. Tweede druk. Uitgave
Het Spectrum, Utrecht Antwerpen.
De wekelijkse film
avond wan' de N.T.S.
was gisteravond gewijd
aan een minder beken
de Engelse film, maar
een van aanmerkelijk
betere kwaliteit dan wij
de laatste weken gewend waren.
Het was het verhaal over een
man, die, na degene met wie zijn
vrouw hem had bedrogen, ge
dood te hebben, de politie tracht
te ontvluchten. Dat lukte hem
aanvankelijk wel maar als het
kleine jongetje, dat met hem
meegegaan is, ziek wordt, keert
hij resoluut terug om zich over
te geven.
Het gegeven geeft aanleiding
om er een sentimentele geschie
denis van te maken. Maar zover
was het niet gekomen. Integen
deel. het zal een film zijn ge
weest, die vele kijkers iets ge
daan heeft.
Waarom de leeftijdsgrens hier
op veertien jaar was gesteld be
grijpen unj echter niet. Er was
alle reden voor minstens acht
tien geweest. Kan men, wie het
dan ook aangaat, niet eens wat
zorgvuldiger zijn bij het vast
stellen van deze normen?
Eerste chemische L.T.S.
De eerste lagere technische sohool in
Nederland met een opleiding volledig
afgestemd op de chemische industrie is
vandaag te Geleen in aanwezigheid van
talrijke geestelijke en wereldlijke auto
riteiten geopend door mr. J. M. L. Th.
Cals, minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen.
Advertentie
S N E L P O N lijmtbreukenenbreektsnelheidsrecords veE[np
26
Wat een schandelijke vergissing! Wat verdient
die man een terechtwijzing! Die zal ze hem zelf
brengen. Ze zal hem de papieren voorleggen en
hem ijzig verzoeken, voortaan verschoond te blij
ven van dergelijke fatale vergissingen!
Ze laat haar rijtuig voor komen. Aan auto s
heeft ze een hekel. Banale dingen. Een rijtuig
met twee roodbruine merries staat veel deftiger.
O W.'ers en parvenu's rijden rond in auto's, een
aristocraat houdt zich aan de traditionele equi
page.
Voor het belastingkantoor houdt de equipage
stil. De ontvanger en zijn personeel kijken naar
buiten. Bezoek van de barones! De heer Van
Coorenberg opent eigenhandig de deur, buigt be
leefd, laat de barones binnen en nodigt haar in
zijn privé kantoortje.
„Mijnheer Van Coorenberg!" opent de barones
haar toespraak. ,,Ik ben grotelijks verbaasd over
de brief, die ik hedenmorgen van u ontving
„Ja, mevrouw?" Verbaasd?"
„Zéééér verbaasd. Wat is het geval? Mijn be
lastingen zijn altijd op tijd betaald, niet waar?'
De ontvanger zwijgt.
„En nu zulk en brief te ontvangen! Ik be
grijp dat niet".
Ze kijkt hem aan, wachtend op de verschul
digde explicatie.
„Ik vermoedde een vergissing, mevrouw, of
een onwillekeurig verzuim. Daarom zond ik u
en persoonlijk schrijven, ten einde u de onaan
genaamheid van het bezoek van een veldwachter
met een dwangbevel te besparen".
„Dat zou ook alleraffreust geweest zijn!"
Ter wille van het effect wil ze het gesprek
door
K. Jonkheid
nog wat rekken, maar de ontvanger antwoordt
niet.
„Alleraffreust, zeg ik".
„Daarom juist, mevrouw", antwoordt de ander.
Nu wordt de barones zichtbaar verontwaardigd.
„En dat geheel zonder reden!" valt ze uit. „De
vergissing en het verzuim zijn niet aan mijn
kant, maar aan de uwe!"
„Aan de mijne, mevrouw?"
„Ja zeker. Aan de uwe".
Ze tast in haar zilveren beugel, haalt de pa
pieren te voorschijn, legt ze voor hem neer en
zegt met verwijtende nadruk: „Kijk u maar
eens!"
De ontvanger kijkt de stukken in en zit per
plex.
„Is dit niet uw eigen handtekening, mijnheer
Van Coorenberg?" jubelt de barones triomfante
lijk.
De ontvanger vindt geen woorden. Heeft hij
zich zó vergist? Maar tegelijk wordt hem duide
lijk, wat hij doen moet. Hij noteert de datum
van betaling en slaat het kasboek op.
Niets geboekt!
Nu nog de dagelijkse aantekeningen van de
zelfde datum. Ook niets. Deze bedragen zijn niet
betaald!
Hij bestudeert de handtekening. De V en de C
zijn goed. Maar die oo? En die haal aan de g!
Neen, zo doet hij het nooit. Hij ziet nog
paar kleine afwijkingen, die een ander niet zou
constateren. Hij wordt er bleek van.
„Hebt u deze bedragen betaald door tussen
komst van meneer Dekker?"
„Altijd door tussenkomst van Dekker",
„Had hij dat geld van te voren in kas? Oi
hebt u het hem die dag ter hand gesteld?"
„Van te voren in kas. Hij heeft altijd een be
drag onder zich, dat na verbruik, door mij op
nieuw wordt aangevuld".
„Dan moet hij dit geld nu nog in kas hebben".
„Nu nog in kas?"
„Maar het geld is toch hier gekomen!"
„Neen, mevrouw. Het geld is niet hier geko
men."
„Niet hier gekomen? En uw handtekening
dan?"
„Die handtekening is niet door mij geplaatst,
maar door een ander".
,,Door-een-an-der?"
Er is een ogenblik stilte.
„Dus ik moet het nog betalen? Moet ik nu
tweemaal betalen?"
Ze denkt aan de waardeloze Russen,» aan de
wegrottende rijkdom in haar brandkast.
„Dat zal de rechter uitmaken, mevrouw Dit
is verduistering en valsheid in geschrifte".
De barones voelt zich verplet. ..Moet ik Dek
ker ter verantwoording roepen?" stamelt ze.
i (Wordt veivülgd)'
Elgar-programma
(20.20 uur)
De uitstraling van de Duits-
romantische muziek, met name die
van Wagner en Brahms, is geen
land ongemerkt voorbijgegaan. In
Engeland was het Edgar Elgar, die
deze invloed geniaal verwerkte,
zonder dat evenwel het typische
Engelse karakter van zijn composi
ties verloren ging. Hij ook maakte,
dat Engeland weer ging mee tellen
in de internationale muziekwereld,
voor het eerst na Purcell en, zo men
wil, Handel. Zijn honderdste ge
boortedag 2 juni 1857 wordt
herdacht met een concert van het
Omroeporkest onder leiding van de
Engelse dirigent Hugo Rignold,
Men hoort de Eerste Symfonie, op.
55 uit 1908), die in de Introductie
(Andante) een eenvoudig, rustig
thema laat horen, waartegen in het
erop volgende Allegro allèrlei im
pulsieve en driftige invallen con
trasteren. Deze hoofdgedachte
speelt ook een voorname rol in het
Scherzo en in het Adagio en vindt
haar apotheose in de finale, waar zij
breed uitgemeten wordt. Verder
draagt Jean Decroos het sprookjes
achtige Cello-concert in e-min. op.
85 voor, dat sterk de invloed van
Schumann verraadt.
„Dat gelukkige huwelijk
heet het luisterspel, dat S de Vries
jr schreef naar de film, die in
Nederland onder de titel „Baardig
en waardig" is vertoond. Onder
regie van S. de Vries jr. is dit hoor
spel vanavond van kwart voor ne
gen tot tien minuten over tien voor
de V.A.R.A te horen.
Deze omroepvereniging maakte
enige maanden geleden van Tony
Brent, toen hij in Nederland was,
met het trio van Ger van Leeuwen
opnamen, die van tien over half elf
tot elf uur worden uitgezonden.
Programma voor vrijdag
Hilversum I, 402 m. KRO; 7.00 Nws;
7.10 Gram; 7.45 Morgengebed en liturg kal
8.00 Nws en weerber; 8.15 Gram; «'.50- V
d vrouw; 9.35 Waterst; 9.40 Schoolradio;
10.05 Gram; 11.00 Vd zieken; 11.40 Pla
noduo; 12.00 Middagklok-noodklok; 12.03
Plano, tenor, fluit, fagot; 12.30 Land- en
tulnb meded; 12.33 Nederlandse liedjes;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath nws;
13.20 Lichte muz; 13.45 V d vrouw; 14.00
Viool en piano; 14.35 Studentenork; 15.00
Schoolradio; 15.30 Metropole ork en solist;
16.00 V d zieken; 17.00 V d jeugd; 17.15
Kinderkoor; 17.40 Beursber; 17.45 Vlooi,
fluit, plano en spinet; 18.05 Lichte muz;
18.30 Vragenbeant; 18.45 Gram; 19.00 Nws;.
19.10 Commentaar op het nws; 19.45 Re-'
gerlngsultz; H J L Nauta; De wet op
„ïit.
Verz progr v d strijd
krachten; 20.30 Act; 20.45 De gewone
man; 20.50 De springplank; 21.15 De ko
ning die te lui was om vroeg op te
staan, hoorsp; 22.00 Omr ork, koor en so
liste; 22.30 Strljkkwart; 22.45 Avondgebed
en liturg kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00
Gram.
Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws;
7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18
QP DE JAAk VERGADERING van
hét Verbond van Protestants-
Christelijke Werkgevers heeft minister
Zijlstra vorige week, naar aanleiding
van een passage in de openingsrede
van de voorzitter, gezegd, dat hij wel
eens een catalogus zou willen op
maken van de dingen, die in de
afgelopen dertig jaren als een stukje
staatssocialisme zijn aangemerkt en
die thans algemeen aanvaard worden.
Dat zou een aardige catalogus
worden! Vooral wanneer men het
beginjaar op een vroeger tijdstip
stelde. In de tijd van Kuyper en
Talma waren er nog velen, die eigen
lijk de gehele wettelijke arbeidersbe
scherming en -verzekering als „staats
socialisme" veroordeelden. Thans
denkt niemand meer aan deze
etikettenplakkerij.
Van het begrip „staatssocialisme"
bestaan verschillende definities. De
beste is, dat men er een streven mee
kan aanduiden om de opbouw van een
nieuwe, althans sterk gewijzigde,
maatschappij alleen te doen geschie
den door de staat. Het particulier
initiatief bestaat, volgens deze theorie, -
in feite slechts bij de gratie van de
overheid.
JN NEDERLAND is in deze richting
niet gewerkt.
De overheid heeft bij de uitvoering
van de sociale wetgeving telkens weer
de organisaties van werkgevers en
arbeiders ingeschakeld. En de uit
gesproken bedoeling van de Wet op
de bedrijfsorganisatie is, de bedrijfs-
genoten zelf verschillende regelingen
tot stand te doen brengen, ten einde
het directe ingrijpen van de overheid
te beperken.
Maatregelen, die in een gegeven
situatie oorlogsomstandigheden,
financiële en economische moeilijk
heden enzovoort door de overheid
noodzakelijk worden geacht, behoeven
volstrekt niet de uitingen te zijn van
een socialistische of staatssocialistische
g;edachtengang. Zij kunnen gemoti
veerd worden met het oog op de con
crete situatie.
Men kan er misschien steekhoudende
bezwaren tegen aanvoeren. Maar met
het plakken van het etiquet „staats
socialisme" zij men voorzichtig.
"T\IE PLAKKERIJ overtuigt ook nie
mand. Het komt aan op de juiste
argumenten.
Men heeft in het verleden, door op
onderscheidene goede maatregelen ten
onrechte de etiquetten „socialisme" en
„staatssocialisme" te plakken, aan het
socialisme meermalen te veel eer be
wezen. Het heeft er bij de propaganda
munt uit geslagen.
C. SMEENK.
eeuw; AVRO:
1.05 Het hangt
Licfc
i Muz
tulnb i
12.50 Gram;
gram; 13.25
Sport en
13.00Nws; 13.15
Promenade-ork;
ïerork en solist;
poëzie, een wisselwerking,
im; 15.05 Cabaret; VARA:
V d jeugd; 17.05
i; 18.00 Nws: 18.15
18.50 De puntjes
op de caus; ïa.uo V d jeugd; 19.20
Meisjeskoor: VPRO: 19.30 Wat geloven
Vrijzinnig Protestanten? caus; 19.50 Ber
20.00 Nws; 20.05 Boekbespr; 20.15 Twee
ïtfeded'e
13.55 Bei
14.35 Jeugd en
caus; 14.55 Gra
16.00 Muz caus; 16.
Lichte muz; 17.30 Gi
Act; 18.20 Lichte mi
België.
i cla>
Del; 20.3.
I 'k Zal eeuwig
goedertieren héén,
van geestelijke liedei
in de Hervormde kerk
bommel, wordt om vyf
door de N.C.R.V. voor de microfooi
gebracht.
;ingen van Gods
programma
uitgevoerd
van Zalt-
tien
Prog
romir.a voor morgen
xef. kerkdie
(orconc. KRO:
2.35 Lichte mu
NCRV:
caal
30 Org
9.45 Vocaal k\
Bondsdag
llngsver; 1-
d Bonden
22.45 Avond-
AVRO: 8.00 Nws;
■en; 8.55 Los Ca-
rzuela; 9.40 Mor-
50 V d kleuters
genwijding; 10.00 Gram; 10.!
11.00 Jeugdens; 11.10 Kame
12.00 Officiële opening
12.30 Land- en tulnb meded; 12.33 Gram:
13.00 Nws: 13.05 Meded en gram; 13.20
Lichte muz; 13.55 Lichte muz; 14.25 De
gouden vlinder, hoorsp: 15.05 Lichte muz:
uit het buitenland
9 De romantische idylle van
Goethe met de schone Frederika
uit de pastorie van Sessenheim
was een dankbaar onderwerp
voor Frans Lehar voor het schrij-
van een heerlijke romantische
operette. In 1927 voltooide de
operettekoning zijn „Frederika"
en sindsdien is het dikwijls met
succes opgevoerd. Vanavond om
acht uur wordt het door België
(324 meter) uitgezonden.
De bekende dramatische sopraan
Kirsten Flagstad, die voor de oor
log veel succes oogstte, is van
avond om zes uur eveneens voor
België (324 meter) te horen. Hoe
wel zij als liederenzangeres min
der bekend was, worden enkele
mooie opnamen van liederen van
Schubert en Schumann uitgezon-
Steliig het indrukwekkendst en het
schoonst is Elgar in zyn oratoria.
Vanavond om kwart voor acht tot
tien uur met een pauze van een
kwartier zendt de Home Service
(330 meter) zijn „Kingdom" uit,
Dirigent is Sir Adrian Boult.
Hemelvaartsdag brengt Italië van
kwart voor zes tot zeven uur het
oratorium l'Ascenslone van Dome-
nlco Bartoliicci.
Van André Caplet wordt door Brus
sel (484 meter) om half vier „Le
miroir de Jesus" uitgezonden. Het
werk wordt uitgevoerd door het
Kamerorkest, Vrouwenkoor, en
Vocaal Ensemble van Den Haag
De internationale Kare) de Grote-
prijs van de stad Aken wordt uit
gereikt aan de Belg Paul Henri
Spaak. Duitsland wijdt van tien
over half zeven tot half acht een
uitzending aan deze plechtigheid.
DE RADIO
Hemelvaartsdag
Mozart's d-moll
Pianoconcert
(N.C.R.V. 19.30)
Mozart's muziek kan zo zonnig
zijn, dat men wel eens vergeet, hoe
somber en tragisch zij ook kan
wezen. Deze donkere, zwaarmoedige
kant van Mozart hoort men in het
d-moll Pianoconcert (K.V. 466).
Het eerste deel begint al dadelijk
met een dreigend motief tegen on
rustige syncopen en al brengt Mo
zart in het 2de thema en in de zeer
mooie 3de melodie die de solist
geeft) een mildere stemming, in de
doorvoering komt het tussen piano
en orkest tot een dramatisch ge
sprek, dat hoog kan lopen. Het 2de
deel is een Romanze en ook hier-
wisselt een sneller, bewogen episo
de de zacht glimlachende, tedere
sfeer van het hoofdthema af. De
Finale heeft eveneens een harts
tochtelijke hoofdgedachte en pas
tegen het einde wordt de opwinding
gekalmeerd met het vrolijke en on
bezorgde tegenthema. Heel ken
merkend sluit dan dit mineur-con
cert in de majeur toonsoort. Bruno
Walter, vermaard Mozart-kenner,
speelt en dirigeert tegelijk dit d-
moll Pianoconcert, waarbij het
Weens Filharmonisch Orkest hem
ter zijde staat.
zich tjjdens de verschillende Bonds
dagen bezint op haar taak en
roeping. Om 2 uur zendt de
N.C.R.V. een gedeelte uit van de
samenkomst van de Bond van de
Gereformeerde Jongellngsvereni-
glngen (onderh. art. 31 K.O.),
welke samenkomst in Spakenburg
wordt gehouden.
De bonden van de Ned. Hervormde
Meisjes- en Jongelingsverenigingen
op G.G. zijn in Utrecht bijeen. Van
deze samenkomst wordt om drie
uur een gedeelte uitgezonden.
Om twintig over acht zingt het
Christelilk Haags Knapenkoor on
der leiding van Marius Borstlap
voor de N.C.R.V. Medewerking
verlenen Piet Kraak, orgel, en Koos
Verheul en Peter van Munster,
fluit.
Voor de andere zender brengt
Michiel de Ruyter om vijf over
euze liederen van de Noordameri-
Televisie
voor moroen