Ook thanswij willen bij elkaar blijven Bisschoppen in de Schotse presbyteriaanse Kerk? Puzzel mee Boek Hromadka tegen wereldraad Bijzondere klem blijven neutraal ff/iinriirrii J 2 KANTTEKENING Prof. Gollwitzer over de contacten Oost-West de evangelische studiegroep van de Chr. Democratische Unie, „Evangelische Verantwortung" geantwoord op aan vallen, die gedaan zyn op oecumeni sche contacten tussen het Oosten en het Vesten. Professor Gollwitzer zegt, dat het by deze contacten gaat om het in praktyk brengen van wat in Amsterdam in 1948 verklaard is ty- dens de eerate Assemblee van de Wereldraad van Kerken: „Wy willen by elkander blyven." den gelaten. Zo hebben zekere po litieke verklaringen van het pa triarchaat van Moskou haar grond in de „massale bedreiging van de ze kerk. die zo lang een marte- laarsbestaan heeft geleid"; zij zijn een deel van de voorwaarden waaronder de Kerk van Moskou heeft kunnen voortleven; zij heb ben niet het innerlijke leven van de Kerk beroerd, noch haar leer of eredienst en werden bepaald door de traditionele houding van de Kerk ten opzichte van de staat. Men kan van de Russische Kerk niet verwachten, dat zij een „onorthodoxe" houding tegenover de staat inneemt. Wel heeft een Christen in het Westen het recht het niet eens te zijn met politie ke verklaringen van de Kerk, maar hij heeft niet het recht de kerken en kerkelijke leiders in het Oosten te becritiseren ..van uit zijn veilige haven" en zich op farizeïsche wijze uit te laten over mensen en kerken, die in de ver drukking leven. Heer der Kerk gemeenschap ge zocht worden en wel zonder van elkaar eerst concessies te verlan gen. Alles, wat wij elkaar te vra gen hebben, moet na het leggen der contacten, op de gevonden ba sis, dan in alle openheid bespro ken worden. Wie hier begint met het stellen van voorwaarden, maakt de oecumene overal, en niet alleen in de verhouding Oost- West onmogelijk." Tenslotte beschrijft professor Gollwitzer de pretenties van het met het zwart-wit schema van de koude oorlog gevulde hoofd", dat inplaats van in gehoor zaamheid aan het Evangelie on danks de scheiding de broeder te zoeken „vanuit zijn ge makkelijke stoel in het Westen aan de arme, verlaten en inner lijk en uiterlijk zo zeer ver drukte broeders" de wet predikt zonder er aan te denken „dat dit op ons kan terugslaan en wij met dezelfde maat, waarmee hij meet, gemeten kunnen worden". de Christenen in de communistische landen in ver binding wil treden, moet dit doen via de officiële leiding van de Kerk, die, zoals prof. Gollwitzer schrijft, „aangesteld is in over eenstemming met de kerkorde en door de gemeenten volledig er kend wordt in het ambt"; anders moet men zich van deze contac ten onthouden. Toen men voor deze keus werd gesteld, heeft men in Duitsland en in de oecumeni sche beweging, na rijp beraad be sloten om de eerste mogelijkheid te kiezen. „De resultaten hebben bewezen, dat wij gelijk hadden", zo schrijft prof. Gollwitzer. ,,en laten zien hoe grote schuld wij op ons ge laden zouden hebben indien wij de mogelijkheden die zich de laatste jaren voorgedaan hebben, onbenut hadden gelaten. Wij heb ben bij onze wederzijdse bezoe ken christelijke gemeenten en broeders gevonden, ook in de lei ding van de kerken, wij konden hen sterken, beter verstaan en in drukken uitwisselen. De gemeenten daarginds hebben onze delegaties opgenomen met een vreugde en liefde, die alleen reeds een voldoende rechtvaardi ging was voor ons besluit. Het komt er op aan, dat die kerken niet door onze schuld in een iso lement moeten leven, die de uiterlijke en innerlijke gevaren van haar situatie nog zou ver sterken. Bovendien gaat het er om de houding van de christenen in het Westen met hen te be spreken en door een dergelijke uitwisseling de verzoenende taak van de Kerk in een gespleten wereld beter te vervullen. ginselen, waarop de ganse oecu menische beweging berust: „Tus sen kerken, die door uiterlijke en innerlijke oorzaken van elkander gescheiden zijn, ook tussen haar, die elkaar als ketters beschou wen, moet terwille van de ene Vandaag beslissing in de General Assembly Terwille van de eenheid met de staatskerk van Engeland ONDERWIJSBENOEMINGEN Benoemd tot onderwijzer aan de chr, nat. school te Dussen: W. W. Roza tf Heusden; aan de chr nat. school te Gro ningen: M C. Jansen te Gouda; aan de school met de Bijbel te Espel N.O.P.: J. Zeeman te Oostwold (Old.); aan de herv. u.l.o.-school, Hooft Graaflandstraat te Utrecht: A. Yntema te Utrecht; VAN Dfc DAG „Burgers en Buitenlui" door Jac. van der Ster. Uitgave Daamen N.^ Den Haag. i vlotjesweg heeft Jac. van Burgers en Buitenlui" uit groot aantal „cursiefjes" samenge steld. Na het lezen ervan hadden wij het gevoel, of wij een weekje op een dorp ergens in Nederland, hadden gehuisd. Zo'n dorp, waar de mensen nog zo hun eigen mening hebben, en niet eerst de krant erop naslaan, voor zij die durven uiten. Het aardige is, dat dezelfde per sonen nog wel eens terugkomen, zij het vaak in figurantenrolletjes. Men krijgt dan het gevoel oude kennissen" te ont moeten. De frisse omslag werd door Berserik getekend. I OPGAVE PUZZEL No. 31 olie/gewicht., rijk/reeds, 7 li frissing/bmnen/en dergelijke/vorde ring. 9 vissoort/delfstof. Verticaal: 1 vogel/voedsel, 2 kuis heid/fijn tafellinnen, 3 telwoord/werk zaamheid van stromend water, 4 hoest middel/fraaie klederdracht/thans, 5 lijkbus/graag/Europeaan, 6 elektrisch geladen deeltjes/verlaagde toon/toe spraak, 7 huid/vogel, 8 gemeente in Gelderland/opwaarts/gezond, 9 plasti sche grondsoort/bladgroente/stoom- OPLOSSING PUZZEL No. 30 Horizontaal: 1 koe, 3 stelt, 7 leeuw, 9 op, 11 kim, 12 S.S.. 13 top. 15 norm, 17 slap, 19 raaf. 21 ikon, 23 mal, 24 es, 25 oom, 27 ka, 28 Artis, 30 aorta, 31 ink. Verticaal: 1 knots, 2 el. 3 sein, 4 tumor, 5 Ew„ 6 tos, 8 E.K., 10 polis, 12 smaak, 14 pak, 16 ram, 18 poort, 20 flank, 22 nota, 24 Eva. 26 mi, 28 IVT IEMAND WEET MEER, wie de eerste geweest is, die schalks zuchtend over ons presbyteriale kerkelijke bestel zei: Ik wilde wel, dat wij voor vijf jaar een bisschop haddenDit gevleugelde' woord is thans een routine-grapje geworden, dat aan het eind van elke discussie over bijv. het beroepingswerk en de zielszorg aan de ziels- zorgers wel even opduikt om de vermoeide gelaten weer te laten oplichten. In Schotland daarentegen is de vraag om bisschoppen geen grapje, maar een voor velen onthutsende realiteit, nu de General Assembly van de Kerk van Schotland vandaag haar eindoordeel moet geven over een rapport van een gemengde commissie, dat de éénwor ding van de Schotse en de Engelse staatskerken afhankelijk stelt van de invoering van de bisschoppelijke functie in Schotland (en van het ouderlingenambt in Engeland). En niet voor vijf jaar Hoe vreemd de Schotten de bisschop noet zijn leert een blik in de kerkelijke ,parlementszaal" te Edinburgh. Daar zit de moderator weliswaar op een weinig presbyteriaans verhoog te tronen en op de galerij boven hem zetelt de vertegen woordiger van de koningin, die in de moeilijke situatie verkeert dat zij in Engeland de anglicaanse, in Schotland de presbyteriaanse kerk met al haar kracht gezworen heeft te verdedigen. Maar verder is alles zo presbyteriaal als het maar kan; predikanten en ouder lingen zitten door elkaar heen en hebben evenveel recht van spreken (en dat veel) ook al zijn het er in deze massale synode bij elkaar 1500. bisschoppen? De weet bisschoppen. Nu is al vaker het verlangen uitgesproken naar relaities met de Kerk van Schotland ook de Schotse Kerk is zich wel roeping tot eenheid bewust. Vorig jaar heeft de Engelse aartsbisschop van Can terbury de Schotse assembly in deze geest toegesproken. Er is een i in het leven geroepen (waarin ook Schot se episcopalen en Engelse presbyterianen zitting hadden) en deze gaf haar ra'pport cnlangs in het licht. In Engeland heeft dat rapport geen opzien gebaard, maai i Schotland wij meldden het reeds er een grote opschudding ontstaan. Niet verheeld mag worden, dat ei Schotse kringen zijn, die niet onwel willend tegen deze voorstellen staan Men mist nu eenmaal een krachtige centrale kerkelijke autoriteit, die in staat plaatselijke moeilijkheden op te lossen er is bij jongere predikanten behoefte n een toevlucht voor eigen en paro chiële problemen. Men mag hierbij voegen het verlangen naar éénheid, die inderdaad tussen vier kerken (in elk land immers ook nog een minderheids kerk) zou worden bereikt. Scheuring kennisneming neemt en daarna de kerk instuurt om zorgvuldig te worden bestudeerd. Een Vakatnres Geref. kerken met vijf verminderd In het zojuist verschenen jaarboek ten dienste van de Gereformeerde Ker ken in Nederland voor 1957 wordt mee gedeeld dat het kerkverband thans 829 kerken telt, tegen 823 in 1956. Het aantal dienstdoende predikanten steeg van 971 tot 996 en het aantal vakatures daalde van 165 op 161. Het aantal eme riti predikanten daalde vier en bedraagt nu 155. Het aantal belijdende leden steeg van 383.279 op 387.734 en hel totale ledental van 722.903 op 732.612. Bij de Geref. Kerken in Nederland be horen ook de gemeenten in het graaf schap Bentheim en in Oostfriesland (Duitsland) met 14 kerken, 10 predi kanten en 5059 zielen en de classis Bue nos Aires met 6 kerken, 8 predikanten 2038 zielen. eindbeslissing zal dus vandaag worden genomen. Niettemin hebbel al predikanten en kerkeraden meege deeld, dat zij met hun gemeenten uit zullen treden indien er kans bestaat, dat bisschoppen een plaats in de kerk zullen vinden. De herinnering aan de gewelddadige pogingen van Engelse koningen het episcopalisme in Schot land in te voeren, blijken nog levend te zijn. Bij deze historische motieven ko men dan nog de weerstanden in streken, waar de R.K. Kerk sinds de invoering van de hiërarchie in 1878 weer sterk ge worden is. Daarnaast zijn er principiële beden kingen: hoe zal de verhouding kerke- raad-bisschop zijn; is de apostolische successie (wijding door bisschoppen) nodig, of bevestiging namens de kerke- raad mogelijk? Indien Sc-hotlands kerkvergadering het voorstel de kerk instuurt, zyn zijn kansen nog niet groot. Als zij dat niet doet, wat kan er dan gedaan worden voor meer eenheid tussen de twee staats kerken van koningin Elizabeth? De Londense Times, de gisteren aan de kwestie een hoofdartikel wijdde, is van ening, dat het er toch eens van komen oet, al mag men daarom geen breuk riskeren. Beroepinustverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Nieuw-Weerdinge (toez.): D. C. C. Stap te Oppenhuizen. Beroepen te Hoogland: kand. H. J Bodisco Massink te Utrecht. Bedankt voor de benoeming tot voor ganger der evangelisatie te Vriezenveen: J. van Woerden te Stolwijk. Everaars te Avereest. Bedankt voor Oude-Pekela: B. Wentse te Pingjum en Zurich DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP BAPTISTENGEMEENTEN Beroepbaar: ds. W. Harkema te 's-Gra- venhage en kand. N. Bandstra te Stavoren. Chr. Geref. Jongelingsbond vergaderde te Utrecht Zaterdagmiddag kwam de Bond van christelijke gereformeerde jongelingsver enigingen in Nederland te Utrecht in huishoudelijke vergadering bijeen, onder leiding van bondsvoorzitter ds. M. W. Nieuwenhuijze. Noodgedwongen moest de bond besluiten een nieuwe contributie regeling in te voeren, waarbij de vereni gingen alleen de morele verplichting hebben, voor elk der bij haar aangesloten leden een abonnement op „Ons Jeugd blad" te nem.en. Op deze wijze hoopt men de verenigingen die om financiële redenen voor het lidmaatschap van de bond be dankten, terug te winnen. Bij de bestuursverkiezing werd de bondssecretaris, de heer L. van Valen Pzn. te Dordrecht, herkozen. In de vaka- ture-Van der Meiden werd als lid van het dagelijks bestuur gekozen de heer Eg. van Dalen te Meppel. Onder luid applaus werd de heer H. J. van der Zekerheid Wat de bijbel ons vertelt over de hemelvaart, leert ons, dat de opgestane Heer Zijn maar al te wankelmoedige en twijfelende leerlingen heeft opgevoed tot zeker weten en vast geloven. Zijn op standing heeft geen van hen gezien waren ze geestelijk nog niet in staat geweest de verrijzenis te aanschouwen? Zijn hemelvaart echter geschiedde voor hun ogen. En langdurig, veertig dagen lang, gaf Hij hun tevoren on derricht, toonde Hij hun de teke nen van zijn lijden. Droeg hij hun op, in vast vertrouwen, te wachten op de vervulling van de belofte. EEN WOORD VOOR VAN DAAG moesten immers Zijn getuigen worden, d.w.z. mensen, die door gaven wat ze gezien en gehoord hadden. Laten u en ik ons ook zo voeden door onze Heer? Hij is bij Zijn hemelvaart niet veranderd. Hij wil ons door Zijn Woord (dat door het getuigen van Zijn leer lingen tot ons kwam) en door Zijn Geest (de pedagoog-tot-Christus) leiden, opdat wij zeker weten, dat Hij de verlosser is; opdat wij vast geloven in de vervulling van de belofte; opdat wij gaan getuigen van de enige zekerheid in dit wisselvallig leven. Meiden het erelidmaatschap van he bondsbestuur aangeboden. "ij zijn openingswoord, dat ds. Nieu- ïhuijze uitsprak naar aanleiding var de ambtsaanvaarding van Eliza, verwel komde hij ir het bijzonder de oud- bondssecretaris, het erelid W. J. Graves, uit Amsterdam. De bondsdag wordt tweede pinksterdag in „Tivoli" te Utrecht gehouden, gemeenschappelijk met de Meisjesbona. Steun aan slachtoffers van opwinding De Praagse hoogleraar Hromadka, die al eerder van zich deed spreken door zijn verdediging van de Hongaarse gebeurtenissen, heeft thans kritiek geuit op de Wereldraad van Kerken, die „de op herstel van oude toestanden aandringende stemmen van enkele Hongaarse broeders heeft opgevat als een zuiver streven naar vrijheid en vernieuwing der kerk." Hromadka trekt hun eerlijkheid niet in twijfel, maar toch zijn zij, die „eind oktober en begin november aan het hoofd van de zogenaamde beweging ter ver nieuwing van de kerk stonden, in werkelijkheid slachtoffer geworden van de politieke opwinding". Deze mannen hebben voor een ogenblik de deur opengezet, waardoor politieke demonie de kerk binnendrong. De instanties van de Wereldraad hebben een ern stige fout begaan door deze broeders te steunen. Het is volgens prof. Hromadka nu wel duidelijk, dat zij die vóór 23 oktober aan het hoofd van de Hongaarse Gere formeerde Kerk stonden, meer gezag en vertrouwen hadden dan oecumenische kringen dachten. Hromadka is er nog niet zo zeker van dat slechts hij, die verklaart anti- munist te zijn, een werkelijke strijder voor de vrijheid der kerk is. De ware profetische dienst der kerk kan in bepaalde gevallen tot geheel andere conclusies liiden. COMMENTAAR Televisie Variatie genoeg maar.,.-. Er was variatie genoeg in de V.A-R.A—uitzending van gister avond. Het hoofdbestanddeel was een door Kees van lersél geregisseerde thriller, „De Lif ter", eens te meer het bewijs van de voorliefde, die men in Bussum schijnt te hebben voor stukken met een bovennatuurlijk Het gaat over een automobi list, die krankzinnig wordt als hij op een lange rit telkens de zelfde lifter ziet staan. Hij belt zijn moeder op, maar die blijkt opgenomen te zijn in een zie kenhuis met een zenuwcrisis, omdat haar zoon dodelijk is ver ongelukt. Van Iersel bracht dit verhaal op het scherm door het de hoofd rolspeler Ko van Dijk (meester lijk) te laten vertellen met af en toe beelden van de lifter en foto's 'van landschappen er door heen. Dat is hoewel op zichzelf een vondst, niet genoeg om de kijkers voortdurend te boeien en zeker niet genoeg om de aange kondigde thriller te rechtvaar digen. Dr. Van Rysinge ontpopt zich als een goede televisie-per soonlijkheid met wie men overi gens van mening zou kunnen verschillen. De quiz „Weet wel wat je waagt", was spannend maar als men bepaalde kijkers niet wil kwetsen zal men het woordge bruik zo niet in de hand moeten houden, dan toch wel langs lij nen van „gerichte geleidelijk heid" laten verlopen. 9 Om vijf over acht vanavond zendt de A.V.R.O. „Potasch en Perle- moer met vakantie", het blijspel van Jo en Jan Blaaser uit, gespeeld door het toneelgezelschap Johan Kaart. De hoofdrollen hebben Jo han Boskamp en Johan Kaart. Discussie over het gevangeniswezen Over het Nederlandse gevangenis- TT wezen zal worden gediscussieerd in Het Rotterdams harpkwintet (Mar- het programma „U en uw regering." tjen In de televisie-uitzending van de ilver- Vara op- woensdagavond 29 mei. ou'" Aan de discussie met de minister van justitie, prof. dr. I. Samkalden, Het Rotterdams pianotrio (Marmus zal worden deelgenomen door de he- Flipse, piano; Herman Krebbers, viool en Samuel Brill, c certeert om half elf A.V.R.O.-programma. prof. dr. I. A. Diepenhorst, hoog- „ar aan de vrije universiteit te het Amsterdam, H. Ploeg jr., wethouder voor de bedrijven en de gezondheids zorg der gemeente Utrecht en prof. r"" W. P. J. Pompe, hoogler 9 De pianist en componist Ignace -. „UU61cia Lilien wordt binnenkort zestig de rijksuniversiteit te Utrecht, jaar. Ter gelegenheid daarvan zendt de V.A.R.A. morgen middag om twee uur in een ge zamenlijk programma een tweetal composities van Lilien uit. Uit voerenden zijn de componist zelf en een instrumentaal trio. Progi romrr.o voor morgen 1 I. 402 m. NCRV: filharm Verz v 19' 22.45 Pari 13.55 Sport: 14.00 V d 18.45 Schotse dansr progr; 19.30 Caus; 19.45 Symf i sol; 21.00 'Nws; 21.15 "2.15 Muz quiz: BBC Light Progr 1 Nederland; 14.4 Verenigingsleven: 18.30 R.V. C. A. van Peursen: Drie de grenzen: Plato; 19.00 Nws en :rber;^19^10^Orgelconc; 19.30 Buitenl. rin^klankb" S22.05 Geestelijke ^ede- 22.35 Indrukken uit Jordanië: 22.45 stconc; 15.45 Amus i a's Dagb; 16.30 Voordi 17.45 Pianospel; Sportpraatje; 22.20 Amus muz; 23.00 Voor- dr; 23.15 Amus muz; 23.55—24.00 Nws. Brussel, 324 m. 12.00 Amus ork; 12.30 Weerber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11 Gram; 14.00 Schoolradio; 16.00 Koersen; 16.02 Ork conc; 16.50 Gram; 17.00 Nws; 17.10 Kamermuz; 17.50 Boekbespr; 18.00 Gram; 18.30 V d sold; 19.00 Nws: 19.40 Volkszang: 20.00 Frederika. zangspel (Om 20.50 Gram); 22.00 Nws; 22.11 Vocaal ens; 22.30 Gram; 22.55—23.00 Nws. Brussel. 484 m. 12.00 Gram: 13.00 Nws: 13.10 Lichte muz; 13.56 Gram; 14.10 en V/OOR de protestants-christelijke werkgevers heeft minister Zijlstra enige opmerkingen gemaakt, die de aandacht verdienen. Een er van willen wij hier nog eens onderstrepen. De overheid bemoeit zich in onze tijd met velerlei zaken. Dat Is een de vraag, of het steeds terecht geschiedt, doet aan het feit niets af. Onzerzijds hebben wij reeds gesteld, dat hieraan tenslotte alleen iets of zelfs veel kan afdoen een naleven door de onderscheiden maatschappe lijke verbanden van hun eigen ver antwoordelijkheid. De staat immers heeft de neiging, te springen in elk vacuum dat hij aan treft. De staat heeft bovendien de plicht, zelf actief te gaan optreden wanneer maatschappelijke verbanden in de uitoefening van hun taken wezenlijk in gebreke blijven Daarom zo stelden wij het niet alleen maar critiek op uitgebreide staatsbemoeiingen, hoe gerechtvaar digd die critiek op zichzelf mag zijn. De critiek moet in positieve richting worden gewend, doordat het maat schappelijk leven zelf actief gaat En van dat maatschappelijk leven geldt wat eigenlijk ook geldt van de staat: uiteindelijk of zelfs in eerste instantie zijn wij het zelf, die deze ge meenschappen, zowel de staat als de maatschappij, vormen. Critiek op de staat komt dus neer op critiek op ons zelf, hetzij als volk hetzij ook indivi- 2.10 Koorzang; 22.45— 25 „Wel, om hun dure marken of kronen goedko per te maken, nemen ze er wat goedkope bij". ,,0", zegt Dekker. „Ja, kijk eens, je hebt vijf duizend marken van twaalf cent. De valuta gaat omlaag. Nu koop je er vijfduizend bij van zes cent. Door elkaar kosten ze dan negen cent. De goedkope maken de dure goed en later komt alles terecht". De directeur van de bank ziet, dat het gegok in buitenlandse valuta dag aan dag toeneemt. Hij roept zijn kassier. „Wat zijn het voor mensen, die al dat buiten landse geld kopen?" „Meest kleine luidjes.Burgers, ambtenaren, renteniers. Zo even kwam er een smidsjongen met zwarte handen voor een rijksdaalder mar ken kopen". „Zo iets moest toch eigenlijk niet voorkomen", zegt de directeur. Daar blijft het bij. Wat is er tegen te doen? VIII. DE EERSTE CATASTROPHE De barones woont rustig op haar buiten. Zorg heeft ze nooit gekend. Maar tegenwoordig klopt de zorg aan deuren, waarvan ze vroeger op grote afstand bleef. En waar eertijds zorg en armoe heersten, treedt nu de weelde binnen. Met de Russische papieren is het helemaal mis. De revolutionaire regering heeft een streep gehaald door de oude schulden van het Czaren- rijk. Ze betaalt niets. Geen rente Geen aflossing. De eertijds zo solide stukken zijn waardeloos. De barones is niet godsdienstig, de bijbel leest K. Jonkkeid ze niet, maar ze gaat nu en dan naar de kerk, zoals een fatsoenlijk mens betaamt. Zondag heeft de domine gepreekt over een eigenaardige tekst: „Uw rijkdom is verrot". En daarbij heeft hij gewezen op de kapitalen, die in de brandkas ten liggen te verrotten, de Russen, de Oostenrij kers, de obligatiën. Daardoor is ze bang gewor den. Als haar kapitaal in haar veilige brandkast ligt te verrotten....! Wat dan? Waar blijft haar vastigheid? Terwijl ze zo zit te peinzen, is er een ander, die ernstig nadenkt over haar. Het is de Ge meente-ontvanger, de man die de belastingen int. De barones heeft haar aanslag altijd op tijd be taald door tussenkomst van Dekker, haar boek houder. Hij kent Dekker goed, ambtenaar bij de belastingen zoals hij zelf. Maar ditmaal schijnt er iets te haperen. Drie weken geleden heeft hij Dekker aange sproken en gevraagd: „Denk je aan de belas ting?" „Ik zal er voor zorgen", zei Dekker. Sindsdien heeft hij hem niet meer gezien. Dek ker schijnt hem te ontwijkèn. Daarom heeft hij hem heel gewoon een aan maning gestuurd. Maar nu is het geld er nóg niet. Dat is vreemd, dat is zonderling. Zit daar iets achter? Het is nu tijd voor een dwangbevel, Dat is toch te gek. Stel je voor, een rijksveld wachter aan de deur van de barones met een dwangbevel wegens wanbetaling van achterstal lige belasting! Hij peinst nog een tijdje. Dan neemt hij pa pier en pen en begint een brief. De brief is bestemd voor de barones en wordt de volgende dag door haar ontvangen. Wat is dat nu?! zou ik genoodzaakt zijn, u een dwang bevel te sturen". Zo eindigt de brief. De barones zit als versteend. Welk een af front! Die belasting móét betaald zijn. Ja zeker, ze is betaald. Ze kan het zich herinneren. Bij zijn laatste afrekening heeft Dekker haar de ge kwiteerde biljetten ter hand gesteld. Ze zet zich aan haar bureau, ze zal niet rus ten voor ze dit geval heeft opgehelderd. Wat zijn dat voor manieren! Haar zo te affronteren' Ze neemt een stapel papieren uit een grote lade, bekijkt de stukken een voor een en legt ze ter Het duurt lang. Ze vindt niets. Alle stukken zijn bekeken. Wat nu? Daar ontdekt ze, dat ze in haar opwinding een verkeerde la gepakt heeft. Of niet? Moet het toch deze lade zijn? Ze weet het niet meer, ze is in de war. Ook deze lade nog maar nazoeken. Opnieuw begint ze, beheerst, rustig, zich dwin gend tot kalme nauwgezetheid. Daar zijn de biljetten! Betaald! Ingevuld met het volledige bedrag en gekwiteerd met de hand tekening van de ontvanger, dezalfr' die onder d" brief staat: Van Coorenberg. (Wordt vervolgd; I Boersma-Smit: Overvloed en overmoec 11.30 Dit is uw leven 12.30 Lanc en tuinb.meded: 12.33 V h platteland 12.38 Hawaiianmuz; 13.00 Nws; 13.15 Ter toonstellingsagenda; 13.18 Lichte muziek 13.50 Medische kron; 14.00 Instr trio e: 17.25 Orgelspel: toelichting: De opleiding ambtenaren in Hollandia. d Degens; 18.00 Nws en cnmr 9.30 V d jeugd:VARA ;sen de regels door; 5 Dat gelukkige hu- GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA 5ch beim KUss in denn Liebe Sünde sein, A littli ittle kiss, Du bist meine grossi inft, Merci, mon ami. II. Ron D. Judy Garland. Frank Sina Cordell. Nelson Life Is just a bowl of cherries, I fe song comln' on, Embraceable you, fell on Alabama, Anything goes. M whoopy. Old devil moon. I don't know (I just do). September song,. III. J? Davis: The night is young and you'r beautiful. I hear a rhapsody. Betweer •vil and the deep blue sea IV. Oi Bnbby^Hacket TIPS uic het buitenland 9 De Westdeutscher Rundfunk (98,4; 94,5 en 89,7 MHz) brengt vanavond als hoorspel een klassieke detec tive. Het is „Mevrouw Malgret als detective" naar de gelijknamige roman van George Simenon. André Francis presenteert om twin tig over tien voor Parijs (1829) een programma van meesters van de moderne jazz. =5 Een rechtstreekse uitzending van een beiaardconcert op de Belfort toren te Gent wordt om half ne gen verzorgd door België (324 m.) 9 Het Londens Cantate Ensemble speelt vanavond om twintig voor acht werken van Schütz (Der Herr ist meine Stiirke) Bach en Telemann. Engeland (464 meter). Out De wekelijkse filmavond van de you. M.T.S. laat vanavond de film „Hun- r ted" (S.O.S. Kind vermist) zien, lkin'. .lie door de filmkeuring is goedge- why keurd voor personen boven 14 jaar. ckié Vooraf ziet men een documentaire so ov^r de afsluiting van de Zuiderzee, the een feit, dat nu een kwart eeuw ge- ble. V John Willi ai irld VI. Orkes' Paul Smith: Pton-nmmo AVRO: 17.00—17. 20.00 U en uw ree 22.00 De bevrijder? voor JNTUSSEN, de staatsbemoeiing Is er en het is die staatsbemoeiing die minister Zijlstra bracht tot een op merking, die onze opmerkzaamheid verdient. Wij komen in de menselijke samen leving groepen tegen, die zich als zo danig tamelijk sterk hebben georgani seerd. Zij staan zekere belangen voor. Naar onze mening behoeft men die groepen daarvan nog geen verwijt te maken. Een belang kan een recht-? vaardige zaak zijn en voor een recht vaardig belang mag men zeker op komen. Die groepen zijn er en zij laten zich gelden. En zoals de overheid zich be moeit met het maatschappelijk leven, trachten zij als keerzijde van de medaille invloed uit te oefenen op de regering. Dit verschijnsel is in onze tijd een gebruikelijk verschijnsel. Het behoort als het ware bij de welvaartsstaat, waaronder wij leven. Men vindt het in ons land, maar evengoed in allerlei andere landen. In de Amerikaanse literatuur over het politieke leven heeft men er een kenmerkende benaming voor gevon den; men spreekt daar van „pressure groups", van groepen dus die zich op de een of andere wijze ten overstaan van de landsoverheid laten gelden. Zij zijn als het ware de rechtstreek se consequentie gaan vormen van de omstandigheid, dat de regering zich met zoveel zaken inlaat, ja over zo veel zaken zelfs een beslissend woord heeft te spreken. Het is als het ware een soort van correctie vanuit het maatschappelijk leven op de voort geschreden staatsbemoeiing. pjET IS DUIDELIJK, dat dit een situatie is met allerhande onge zonde kanten. Maar de situatie is er; zij verdient bestrijding, maar daarmee is zij niet weggenomen. Het is van be tekenis, dat hier gezonde elementen worden ingebracht. •felnu, voor minister Zijlstra was deze situatie een gerede aanleiding een sterk pleidooi te voeren voor het be staansrecht van christelijke principiële organisatievormen. Hun bestaansrecht zelfs de noodzakelijkheid van hun bestaan is op dit ogenblik bijzonder groot. De minister beschouwde het als zijn vaste overtuiging, dat alleen princi piële bezinning onze maatschappij kan doen ontsnappen aan een be langenstrijd van allen tegen allen. Inderdaad, als vanuit het maat schappelijk leven tot de overheid moet worden gesproken, als de overheid moet worden benaderd, als belangen moeten worden voorgedragen, dan vanuit de eigen overtuiging. JN DIT BENADEREN van de over heid zien wij niet de eerste taak van deze organisatievormen. Hun eerste taak ligt juist daarin, dat zij trachten aan het maatschappelijk leven gestalte ie geven. Dat alleen zal aan de onver- lijdelijke staatsbemoeiing een beperkt i afgegrensd karakter kunnen geven. Dit eigen karakter zal aan het spre ken tot de overheid en aan een be naderen van de overheid ook een eigen ijl en inhoud kunnen verlenen. Over deze zaken sprak minister Zijl stra. Hij kent als bewindsman de pro blemen die hier liggen. Wanneer hij de noodzakelijkheid van eigen organisatievormen spreekt, zal dat zeker voor ons hebben een bijzondere Benoemd tot hoofd van de chr. nat. Koningin Julianaschool te Nijkerk: L. vari der Scheer te Alteveer (Hoogeveen); van de chr. school voor b.l.o. te Den Helder: H Dik te Amsterdam; van de chr. nat. school te Coli/nsplaat: W. B. F. Bulthuis te Katwijk aan den Rijn; van de school met de Bijbei te Zoutkamp: A. IJtsma 1 te Drijber.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2